Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Bolletjestrui

Gepost door Meneer 60% 
Meneer 60% 16 juli 2021 09:32
Peiling
Wat te doen met de bolletjestrui?
Alleen geregistreerde gebruikers mogen deelnemen aan deze peiling.
Er zijn 31 stemmen ontvangen.
Alles houden zoals het nu is 11
 
35%
Terug naar puntensysteem van 10 jaar geleden 5
 
16%
Naar een ander puntensysteem 9
 
29%
Opgetelde segmenttijden 2
 
6%
Iets anders 1
 
3%
Afschaffen 3
 
10%



Lijkt me wel een aparte discussie waard. Ooit een belangrijke symbolische trui in de Tour, maar ik merk bij mezelf dat het me helemaal niets meer doet. Ik zou heel weinig recente winnaars van het bergklassement uit mijn hoofd op kunnen noemen. De laatste twee jaar won Pogacar, zonder er echt voor te hebben gestreden. Vooral doordat de puntentelling in 2011 is aangepast om de goede klimmers meer voordeel te geven tegenover de mensen die gewoon heel veel aanvallen. Bij een aankomst bergop krijg je dubbele punten. Dit jaar betekende dat in de praktijk dat ongeveer 1/3 van het totale maximale aantal punten (120 van 379 volgens Martijn Hendriks op twitter) op drie cols verdiend kon worden. Daarom deze poll.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/07/2021 09:54 door Meneer 60%.
Ron de Renner 16 juli 2021 09:46
Toen mannen als Charteau de bollentrui wonnen, was de kritiek dat de trui naar de beste klimmers in de Tour moest gaan en niet naar "tweederangsrenners" die veel aanvallen. Nu is het verhaal weer andersom. Ik vind het eigenlijk wel prima zo. Pogacar is overduidelijk te beste klimmer. Dat hij er niet voor strijd vind ik een wat apart argument. Strijd Cavendish voor de groene trui als hij die laatste 100m naar de eerste plaats poeft? Moet de groene trui dan naar Matthews of Colbrelli omdat die er veel meer voor hebben aangevallen? Het hangt er volgens mij vooral vanaf of je de bollentrui als een klimmerstrui of een aanvallerstrui ziet. Een oplossing is dan misschien om voor dat laatste een nieuwe trui en klassement op te stellen.

Overigens komt het dit jaar ook wel door de opzet van de ritten, met de zwaartepunten vooral op het einde. In andere Tours had je nog wel eens koninginnenritten met een col of 4 of 5 van de 1e categorie en dan kan je voor de slotklim al flink sprokkelen.
Curzio 16 juli 2021 09:52
Cavendish strijdt er natuurlijk wel voor. Dat zijn de tussensprints. Als hij niet om de groene trui zou geven, zou hij alleen eindsprints rijden.

Het doel van een nevenklassement is een extra element in de koers brengen, buiten alleen maar het algemeen klassement. Als een trui dat niet doet, doordat de leider van het AK min of meer automatisch ook een nevenklassement wint, dan is dat nevenklassement overbodig.
Ron de Renner 16 juli 2021 10:02
Ik heb Pogacar (ook in de vorige Tour) ook nog wel eens wat sprintjes zien trekken om toch nog een paar punten te pakken. Om dat dan, net als die tussensprints, strijd te noemen is de lat wel erg laag leggen.

'Automatisch' is ook veel te sterk aangezet. Er waren genoeg mogelijkheden voor goede aanvallers om meer punten te pakken, zeker als je meeneemt dat er maar twee bergritten door een klassementsrenner zijn gewonnen. Feit is ook dat degenen (drie man in feite) die echt voor de bergtrui gingen niet goed genoeg waren. Woods en Quintana reden hier echt onder hun kunnen. Poels was beter maar had in veel etappes ook nog maar weinig over na die sprintjes. De bollentrui-winnaar hoeft geen klassements-renner te zijn maar het mag van mij wel iemand zijn die een vlucht dan ook een keer succesvol kan afronden. Of ze hadden nog meer kunnen aanvallen; als Poels dinsdag was mee geweest met Konrad c.s. was dat mogelijk wel genoeg geweest. Poels is de hele slotweek ook eigenlijk niet in de aanval geweest, want de punten pakte hij met een jump vanuit het peloton.
Wanny 16 juli 2021 10:09
De bollentrui heeft het doel om strijd te krijgen dit jaar meer dan gehaald. Strijd tot op de laatste col zelfs.
Uiteindelijk gaat ie dan niet naar zo'n strijder, maar naar de beste renner in de Tour. Op zich heb ik daar wel vrede mee, aangezien dat ook de beste klimmer is.

Als door deze puntentelling niemand meer zin zou hebben om zijn best te doen voor die trui, dan wordt het wel tijd voor een andere opzet.
Robobas 16 juli 2021 11:02
De strijd om de bolletjestrui was leuk en spannend dit jaar, maar ik vind het een anticlimax dat Pogacar hem uiteindelijk wint. Dat komt door die dubbele punten en wat mij betreft moet dat veranderen. Pogacar wil maar 1 ding en dat is de Tour winnen. Ik zie de bergtrui liever naar iemand gaan die daarvoor heeft gestreden, niet naar de renner die de hoofdprijs wint en dit er min of meer toevallig bij krijgt.
tvm 16 juli 2021 11:39
Wat is het probleem? De sterkste man bergop wint 2 jaar op rij de bollen. Net als de snelste sprinter het groen wint. Je moet er toch niet aan denken dat Colbrelli het groen wint zonder ook maar 1x top 5 te sprinten in een massasprint?

Voor aanvallers zijn rode rugnummers bedacht.
Sub Culture 16 juli 2021 13:09
Verloor Woods gisteren de bolletjestrui ten nadele van Pogacar gisteren was dit topic er niet vandaag.
Heisenberg 16 juli 2021 13:19
Was het Woods die gisteren de trui verloor, had jij geen opmerking geplaatst in het topic dat de trui nu bij de terechte eigenaar was.
De zwarte trui 16 juli 2021 13:24
Met dit systeem kan je hem beter afschaffen. Als de gele trui vaak ook de bollentrui wint omdat ie nu eenmaal de beste klimmer is dan heeft het geen waarde.

Poels moet nu nog 3 dagen voor jan met de korte achternaam in die trui rondrijden.
Heisenberg 16 juli 2021 13:31
Door Poels had ik er ongetwijfeld wat meer aandacht voor dan normaal, maar ik vond daarvoor ook al dat de puntentelling het nu niet leuker maakt. Een kleine herverdeling van de punten, geeft denk ik een reëlere kans voor een aanvaller om ook een prijs te winnen. Door slotklimmen met een andere puntentelling nog steeds dubbel te belonen, blijven ook de klassementsrenners een goede kans maken.

Nu
HC: 20, 15, 12, 10, 8, 6, 4, 2
* 10, 8, 6, 4, 2, 1
** 5, 3, 2, 1
*** 2, 1
**** 1

Mijn idee
HC: 20, 15, 11, 8, 6, 4, 2, 1
* 15, 11, 8, 6, 4, 2
** 10, 7, 5, 3, 1
*** 5, 3, 1
**** 3, 2, 1
Sub Culture 16 juli 2021 13:32
Hoogstwaarschijnlijk wel.
Je bewering is nergens op gebaseerd.
Heisenberg 16 juli 2021 13:38
We zullen het nooit zeker weten. Ik doe een aanname. Net als jij met jouw reactie van 13:09 uur.
Curzio 16 juli 2021 14:00
Volgens mij hebben we deze discussie vorig jaar ook vrij uitgebreid gevoerd. Ik weet niet wie er toen 2e was in het bollenklassement. Geen Nederlander volgens mij.
Ron de Renner 16 juli 2021 14:02
Carapaz, toen nota bene in de tijdrit nog net onttroond door Pogacar.
Sjorsoll 16 juli 2021 14:41
Is onzin man. Ik heb me twee weken geïrriteerd dat een renner die absoluut niet tot de wereldtop behoort, misschien de bollentrui ging winnen. Toch vind ik het een legitiem topic.
Ron de Renner 16 juli 2021 15:05
Je kan hem trouwens ook omdraaien: hoort de bollentrui te gaan naar renners die op alle slotklimmen nauwelijks punten pakken? Volgens mij hebben we daarin van de drie strijdmakkers alleen een 3e plaats van Poels in die rit die Kuss won en een 3e plek van Woods op de Colombière.

Als je breder kijkt dan de laatste twee jaar dan hebben we sinds de verandering in de puntentelling in 11 Tours 7 keer een winnaar gehad die dat vooral vanuit de aanval deed: Sanchez, Voeckler, Majka (2x), Barguil, Alaphillippe en Bardet. Op Bardet na wonnen die allemaal minstens 1 bergrit in die Tour. Je hebt gewoon die dubbele klapper nodig op het eind van een etappe, maar dat kan dus ook vanuit de aanval als je sterk genoeg bent.
Prikdude 16 juli 2021 15:12
Een ronde waarbij mensen zich druk maken over de aantrekkelijkheid van een randtruitje heeft grotere problemen zou je zeggen.
ton duk 16 juli 2021 15:17
Alsof de (leuke) strijd tussen Woods, Quintana en Poels (en bietje vAert) een belediging was voor de bollentrui?

De beste klimmer haalt het voor degene die het meeste strijd leverde. Niks mis mee dus
Gr
Andere Peter 16 juli 2021 15:32
Je wil niet dat er een vage klimmer al die sprintjes wint en zo de trui pakt.
Je wil niet dat een ongeïnteresseerde klassementsrenner dankzij de dubbele punten.

Als basis vind ik de untentelling van Heisenberg iets beter dan de huidige.

Ik zou een tijdbonus introduceren. Op twee manieren:
1) Bonus punten voor bv elke 10 sec voorsprong die een renner heeft als hij punten scoort op een doorkomst. Bv altijd relateren aan de 10e of de 15e doorkomende renner. Of relateren aan de eerst doorkomende renner die geen punten scoort. Zo beloon je aanvallen in bergetappes veel meer dan met die springveer beloningen.
2) Maak van de bergetappes een tijdklassement op. Geef bv 50 ptn voor de leider/winnaar in dat klassement. En de volgende renners bv steeds 1 punt minder voor elke 10 seconden achterstand. Zo voorkom ja dat een Charteau of een Virenque dankzij één raid de trui wint. Let op: doordat in het bergtijdsklassement de stand per dag varieert, kan renner soms op woensdag minder punten hebben in het totaalbergklassement dan op dinsdag

Tegenwerping: het zou te ingewikkeld worden. Ik denk echter dat je dat met goeie graphics en real time klassementen in beeld prima kunt ondervangen.
JdB 16 juli 2021 15:33
Ik vind het prima zo. Pogacar is gewoon de beste klimmer.

Maar Poels had ook kunnen winnen als hij zich eerder gerealiseerd had dat Pogacar zijn voornaamste concurrent was. Hij heeft nu een aantal ritten laten lopen omdat Woods/Quintana ook niet vooraan zaten. Dat kun je je dus niet veroorloven als er nog ritten komen met 40 punten aan het eind.
El Chaba 16 juli 2021 15:34
Het probleem in de tijd dat Charteau won was dat er toen relatief veel punten behaald konden worden met colletjes van vierde, derde en ook tweede categorie ten opzichte van de te behalen punten van cols van de eerste en buitencategorie. Nu is dat niet meer, zeker niet meer na de regel van dubbele punten op de laatste col.

Met deze puntentelling heb je dit jaar toch een hele mooie strijd gehad, óók mede vanwege het feit dat Poels & co rekening met Pogacar moesten houden.
Met een iets andere tactiek en/of verloop van sommige etappes had Poels net zo goed kunnen winnen, dus wat mij betreft houden zo. Wellicht een kleine aanpassing, zoals Heisenberg dat voorstelt om het voordeel een klein beetje meer bij de klimmers, die ervoor gaan, te leggen.

En wat Ton Duk ook zegt, Woods, Poels of Quintana hadden natuurlijk niet misstaan op de erelijst.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/07/2021 15:35 door El Chaba.
Curzio 16 juli 2021 16:42
Als vluchter/aanvaller, ben je natuurlijk ook afhankelijk van het peloton. Pogacar heeft zich in het wiel van z'n eigen ploeg en van Ineos laten meedrijven (oke, ik overdrijf, maar toch), vervolgens op één slotklim een paar kilometer zelf kopwerk gedaan en op één slotklim het sprintje gewonnen. Is dat dan zo fantastisch als klimmer?

En als 'we' echt willen dat de beste klimmer deze trui wint, dan is mijn vraag hoe vaak het in de afgelopen 25 jaar is voorgekomen dat de winnaar van de gele trui niet ook de beste klimmer was. Ik kom uit bij alleen Wiggins. Misschien kan je Pereiro Sio er nog bij smokkelen, maar daarvan zou je ook kunnen zeggen dat die niet de beste AK-man was. Verder nooit toch? Dus waarom zou je dan moeten willen dat de bollentrui altijd naar de beste klimmer gaat?
Meneer 60% 16 juli 2021 17:07
Curzio Schreef:
-------------------------------------------------------

> En als 'we' echt willen dat de beste klimmer deze
> trui wint, dan is mijn vraag hoe vaak het in de
> afgelopen 25 jaar is voorgekomen dat de winnaar
> van de gele trui niet ook de beste klimmer was. Ik
> kom uit bij alleen Wiggins. Misschien kan je
> Pereiro Sio er nog bij smokkelen, maar daarvan zou
> je ook kunnen zeggen dat die niet de beste AK-man
> was. Verder nooit toch? Dus waarom zou je dan
> moeten willen dat de bollentrui altijd naar de
> beste klimmer gaat?

Ik wilde Indurain noemen, maar besef nu dat dat al langer dan 25 jaar geleden is. Ik word oud. Dat was natuurlijk ook gewoon een heel goede (vooral regelmatige) klimmer, maar meestal niet de beste. Met veel meer tijdritkilometers kon hij echter het verschil maken. Toen voegde de bolletjestrui dus meer toe. Claudio Chiappucci, dat vond ik een mooie bolletjestruiwinnaar. Virenque was als persoon natuurlijk verschrikkelijk, maar als type renner vind ik hem ook bij de bollestrui passen.
Andere Peter 16 juli 2021 17:34
Hmjaaa, qua namen is dat nog niet eens zo slecht. Maar het lelijke vind ik dat die mannen vaak op zo'n slotklim laten lopen. De meilleur grimpeur hoort toch ook wel bij de eersten in de uitslag van de koninginnenrit te staan.
Carlos Danger 16 juli 2021 18:18
Vierde categorie afschaffen en geef de winnaar van het dagbergklassement een bonus van b.v. 10 punten.
Prikdude 16 juli 2021 19:21
Begin van de Tour discussie over de witte trui, nu discussie over de bollen. Pogacar pakt ze naast geel allebei.

En het zal vermoedelijk niet voor het laatst zijn in de huidige trend. Het blijven kulklassementen. In sommige voorjaarsklassiekers worden ook bergklassementjes opgemaakt? Daar wordt smadelijk over gelachen. Een soort spijkerpoepen naast de daadwerkelijke strijd. En nu worden mensen dus heel opgewonden omdat daar waar het eigenlijk alleen over gaat (de gele trui), al na een week geen moer meer aan was en ze nog een 'eerlijker' strijd spijkerpoepen hadden willen zien?

Een trui voor de meest aanvallende renner in de top 10 zou misschien aardig zijn. En dan niet iemand die veel aangevallen heeft en door desinteresse bij anderen uiteindelijk in de top 10 eindigt, maar iemand die aanvalt terwijl hij daar al staat (of wacht, die wint Pogacar waarschijnlijk momenteel ook). Of een trui voor iemand die het meest op kop, of beter in de wind, heeft gereden. Wie verslaat Tim Declercq? Truien uitreiken aan mensen die er totaal niet toe doen in het grote plaatje blijft een gotspé. Ja, ook groen. Je verdeelt in veel ronden alleen maar de belangen en werkt een (meer) open strijd om het klassement tegen. Worden de drie weken dan nog saaier? Wellicht, maar daar is ook al genoeg over gezegd.

Misschien is eens introduceren dat je niet meer dan 1 trui kan winnen de makkelijkste oplossing voor zij die zich graag laten bedottenn. Je kan op de Spelen ook niet goud, zilver en brons winnen.
Luijt 17 juli 2021 22:20
Klopt als een bus.
Geloof dat die puntentelling zo wel oké is trouwens.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen