Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Olympische tijdrit: 44,2 kilometer, geen meter vlak

Gepost door Louise Michel 
Louise Michel 27 juli 2021 05:00
Quote

Zo ziet het parcours van de olympische tijdrit eruit: 44,2 kilometer, geen meter vlak

Vandaag om 01:30 door wvo



Net als bij de wegrit zaterdag is Fuji Speedway, het racecircuit van ruim honderd kilometer buiten Tokio, de centrale locatie van de tijdrit. De renners krijgen tweemaal een rondje van 22,1 kilometer voorgeschoteld, waarvan een deel op het circuit zelf.

Opvallend: in het begin gaat het meteen bergaf. Na circa vijf kilometer begint het zwaar te worden. Vervolgens gaat het zes kilometer bergop, waarvan de laatste 500 meter heel steil. Verderop volgt nog een lastige strook bergop. Reden waarom bondscoach Sven Vanthourenhout een lichtgewicht als Evenepoel normaliter hoger inschat dan zwaardere jongens als Wout van Aert of Filippo Ganna.



Dat vond ook Van Aert zelf vorige week. “Als ik het zelf mocht tekenen, had ik het zeker makkelijker gemaakt. Het is in principe te lastig. Op de stroken bergop heb ik mijn gewicht tegen ten opzichte van Remco Evenepoel en Primoz Roglic bijvoorbeeld. Ik geef mij niet op voorhand gewonnen, maar het is zeker veel lastiger dan het parcours van de tijdrit in de Tour die ik won.”

Favorieten volgens de Belgen? “Ik zou Roglic zeker naar voor schuiven als ik wist dat hij honderd procent was”, aldus Van Aert.”Net als Remco. Voor Ganna is het een beetje hetzelfde als voor mij. Ook Rohan Dennis is een vraagteken.” Evenepoel ziet zo mogelijk nog meer kandidaten. “Ik denk dat we hier met tien op podium kunnen staan. Mezelf, Wout, Küng, Ganna, Asgreen, Dennis, Dumoulin, Almeida, en dan vergeet ik er wellicht nog een paar.”

De vrouwen rijden woensdag hun tijdrit op hetzelfde parcours. Ze beperken zich tot één rondje en beginnen er om 4u30 ’s ochtends Belgische tijd aan. Om 6u30 moet de winnares bekend zijn. Voor België neemt Julie Van de Velde deel. De mannen starten om 7u ’s ochtends Belgische tijd. Om 10u40 weet u of België een nieuwe medaille heeft.


[www.nieuwsblad.be]

Vanwege de aanwezigheid van wat zeer steile stroken schatten dus de bondscoach Sven Vanthourenhout en Wout de kansen voor Remco het hoogst in bij de Belgen. Toch heb ik liever dat Wout goud wint en hij dan met twee aansprekende medailles de Spelen verlaat. Want dat zal hem nog meer vertrouwen geven voor de rest van het seizoen met o.a. nog een WK op de weg in eigen land en Parijs-Roubaix. Met de regenboogtrui aan zegevieren op de Vélodrome is een grote droom van vele renners maar slechts voor weinigen weggelegd. Voor Wout zal die droom in 2021 denk ik wel werkelijkheid worden en dat zou een prachtige afsluiting zijn van een uitmuntend seizoen.
Wanny 27 juli 2021 08:55
Wout gaat MVDP toch zeker niet kloppen in Roubaix? Doorgaans is het immers andersom in de koersen waarin ze beiden starten.
Slimmerd 27 juli 2021 09:09
Zou Pidcock toekomen in die regenboogtrui te winnen in PR
Curzio 27 juli 2021 09:48
Of met een gouden helm.
Eindhovuh 27 juli 2021 09:53
Van Aert heeft genoeg bewezen bergop om een grotere favoriet te zijn dan Evenepoel. Van Aert is de torenhoge favoriet voor het goud lijkt mij.
El Chaba 27 juli 2021 10:01
Clavan 27 juli 2021 10:23
Als verrassing voor het podium schrijf ik gewoon Foss op. Gewoon omdat het kan.

p.s. is dit al het openingstopic? drinking smiley
merijntje mortirolo 27 juli 2021 10:50
Quote
Clavan
p.s. is dit al het openingstopic?

Nee.
Heisenberg 27 juli 2021 11:01
Ineos is in vorm. Na Carapaz en Pidcock komt er nu goud en brons voor Ganna en Dennis. Vanzelfsprekend is het zilver voor Van Aert.
Clavan 27 juli 2021 11:13
Vraag jij even aan je mattie of hij het weer doet voor morgen? Zo ja, dan ga ik toch maar eens die 224 ongelezen werk-mails in 1x op gelezen zetten en weggooien.
Slimmerd 27 juli 2021 11:49
Geef dan Van Baarle het brons ipv die weglopen bij Ineos
De zwarte trui 27 juli 2021 11:51
Neem jij die moeite (mails) nog (na vakantie)? Ongelezen en al slibt mijn cloud dicht grinning smiley MS bouwt nog maar een extra datacenter om al die zooi te bewaren.
De zwarte trui 27 juli 2021 11:55
Remco'tje heeft mediatraining gehad? De lieverik noemt maar liefst 10 podiumkandidaten, maar "een Remco in normale doen staat daar natuurlijk altijd bij en een Remco in goede doen staat op de hoogste trede" zal ie denken.
Wanny 27 juli 2021 11:56
De zwarte trui Schreef:
-------------------------------------------------------
> Remco'tje heeft mediatraining gehad? De lieverik
> noemt maar liefst 10 podiumkandidaten, maar "een
> Remco in normale doen staat daar natuurlijk altijd
> bij en een Remco in goede doen staat op de hoogste
> trede" zal ie denken.


Maar hij begint wel met " mezelf" .
De zwarte trui 27 juli 2021 12:00
smiling smiley en hij is er 2 van die 10 vergeten te noemen, maar dat geeft ie netjes aan.
Horsie is back 27 juli 2021 13:18
Dit is geen formeel topic, dus kan er wel gemeld worden, dat Anna van der Breggen tijdens een verkenningsrit voor de tijdrit tot de orde is geroepen door strenge official. De schaduw van een onzichtbaar virus neemt langzamerhand wel groteske vormen aan.
Prikdude 27 juli 2021 13:30
Vooruit, als je de privé emails maar leest.
Clavan 27 juli 2021 13:37
Ik ben er al doorheen. Allemaal gezeik. Behalve die vieze foto's in de privémail. Nog bedankt hè.
Dus als je geen tijd hebt kan ik het ook doen.
Prikdude 27 juli 2021 13:42
Ben al halverwege, komt goed.
Eindhovuh 27 juli 2021 15:01
Wat al een verbetering is t.o.v. beginnen met "Evenepoel".
Meneer 60% 28 juli 2021 15:38
"Mezelf, Wout, Küng, Ganna, Asgreen, Dennis, Dumoulin, Almeida, en dan vergeet ik er wellicht nog een paar.”

Hij vergat inderdaad iemand.
Curzio 28 juli 2021 17:10
Als je Almeida vervangt door Roglic en dan van achter naar voren gaat dan is het een vrij accurate voorspelling.
El Chaba 28 juli 2021 17:34
Omgekeerde scorebord journalistiek..



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28/07/2021 17:34 door El Chaba.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen