Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Bauke Mollema ontvangt Abel Tasman Erepenning

Gepost door Louise Michel 
Louise Michel 09 augustus 2021 21:48
Quote

Bauke Mollema ontvangt Abel Tasman Erepenning tijdens eigen wielerrit

7 augustus, 14:27


Bauke Mollema laat de erepenning zien in het bijzijn van zijn kinderen en burgemeester Ard van der Tuuk

Bauke Mollema heeft zaterdag de Abel Tasman Erepenning van de gemeente Westerkwartier uitgereikt gekregen door burgemeester Ard van der Tuuk. Dat gebeurde voorafgaand aan zijn eigen Bauke Mollema Tocht.

Wie denkt dat Mollema, die onlangs net naast eremetaal op de Olympische Spelen greep, de erepenning in ontvangst neemt en snel weer over gaat tot de orde van de dag, heeft het mis. De wielrenner, tegenwoordig met zijn gezin woonachtig in Monaco, nam de onderscheiding zichtbaar trots in ontvangst in zijn voormalige woonplaats Zuidhorn.

'Ja, ik ben hier toch wel heel blij mee. Bovendien zaten er ook nog hele mooie woorden van de burgemeester bij. Het is ook speciaal dat het hier gebeurt, omdat ik weer even thuis ben in Zuidhorn', vertelt Mollema, nog met de erepenning in zijn hand. 'Het is altijd mooi om even terug te zijn. Bovendien ben ik hier begonnen met fietsen.'


Dag om te bezinken
Na het in ontvangst nemen van de erepenning, stapt Mollema op de fiets voor de jaarlijkse Bauke Mollema Tocht, een toertocht door de provincie Groningen, die varieert in afstanden. Deelnemers fietsen diverse afstanden die Mollema zelf heeft uitgezet en vroeger zelf ook aflegde voor zijn trainingen. Dat hij een succesvol wielerjaar achter de rug heeft, merkt hij goed tijdens een dag als deze, zegt hij.

'Op zulke momenten realiseer je je dat extra, zeker zo vlak na de Tour de France', erkent de wielrenner. 'Deze tocht is ook een moment om alles wat je hebt meegemaakt wat laten te bezinken. Ik ben blij dat ik wat rust heb kunnen nemen na de Tour en de Olympische Spelen. Dat maakt het ook gemakkelijker om erop terug te blikken en ervan te genieten.'

'Gezelligheid staat voorop'
Mollema doet het tijdens zijn eigen tocht dan ook rustig aan en rijdt 110 kilometer vol. 'Op het einde is er nog een tussensprint waarin ik even m'n best zal doen', lacht hij. 'Maar de gezelligheid en het plezier voor alle deelnemers staan voorop. Hopelijk heeft iedereen een mooie fietsdag!'

Over een week start Mollema weer met de trainingen richting een nieuw wielerseizoen. Medio september staan de eerste wedstrijden weer op het programma, als onder meer de Ronde van Lombardije en de Tour de Luxemburg worden verreden.


[www.rtvnoord.nl]

Quote

Abel Tasman erepenning

Wat is het?
De Abel Tasman erepenning is een onderscheiding die in bijzondere gevallen wordt toegekend. De Abel Tasman erepenning wordt uitgereikt aan een groep, een persoon of een organisatie die zich buitengewoon heeft ingezet voor de gemeente Westerkwartier. Deze verdiensten bestaan uit opvallende prestaties die voor de samenleving een bijzondere waarde hebben. De officiële regels voor het toekennen van de Abel Tasman erepenning staan vastgelegd in een verordening.

Hoe is het ontstaan?
De erepenning is vernoemd naar de ontdekkingsreiziger Abel Tasman. Abel Tasman is een van de bekendste historische figuren uit het Westerkwartier. Dit historische figuur staat symbool voor voortvarendheid en het creëren van verbinding tussen verschillende werelden. Hij leert ons over grenzen te kijken en ambitieus te zijn om nieuwe horizonnen te ontdekken. De erepenning laat zien wat je kan bereiken met de juiste instelling.

De enige andere persoon die deze machtig mooie erepenning heeft ontvangen is Richard Kempthorne, oud-burgemeester van het Tasman District van Nieuw-Zeeland. Dat was op 15 februari 2020.
Carlos Danger 09 augustus 2021 22:29
Abel Tasman. Mooie rennersnaam.
El Chaba 09 augustus 2021 23:39
Abel Tasman.
Terecht dat deze Nederlandse ontdekkingsreiziger, die Nieuw-Zeeland ontdekt heeft en op de kaart heeft gezet, nog steeds met zijn naam wordt herinnerd door zijn naamgeving aan dit district.
pl0rk 10 augustus 2021 09:51
Pyama 11 augustus 2021 08:35
Is dit van De Speld?
ton duk 11 augustus 2021 09:28
Een Monagask viert een week vakantie op Vlieland. Dan ben je echt wel gewoon gebleven..

Wat valt erin 2021 nog te fietsen voor Mollema?
Een week Italië met Lombardije als afsluiter?
Gr



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11/08/2021 09:29 door ton duk.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen