Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

77th Omloop Het Nieuwsblad Elite (1.UWT) One day race»Ghent›Ninove(204.2km)

Gepost door Clavan 
Clavan 24 februari 2022 10:35


Het gaat beginnen




Voorbeschouwing mannen Wielerflits
Voorbeschouwing vrouwen Wielerflits

Startlijst mannen PCS
Startlijst vrouwen PCS

De Omloop Het Nieuwsblad telt 204 kilometer en dertien hellingen. In de finale krijgen de renners een replica van de oude Ronde van Vlaanderen voor de wielen. Dus met de Muur van Geraardsbergen en vlak daarna de Bosberg.

Net als de afgelopen vier jaar serveert de Omloop Het Nieuwsblad de Muur van Geraardsbergen en Bosberg in de finale. Op een slordige 12 kilometer van de finish is dat illustere duo achter de rug en rest een vlakke sectie naar de meet in Ninove.

Voor het zover is hebben de coureurs al negen hellingen en zeven kasseistroken achter de kiezen. Daarbij neemt de Haaghoek het leeuwendeel voor zijn rekening, want de Omloop serveert die strook driemaal.


Het klauteren begint na een zo’n 50 kilometer op de Leberg (950 meter à 4,2%) en 25 kilometer later volgt Den Ast (450 meter à 5,5%). Zo ongeveer halfweg koers ronden de renners de Katteberg (600 meter à 6%) en daarna is het elke 10 kilometer wel een keer raak. Achtereenvolgens liggen Leberg (950 meter à 4,2%), Hostellerie (1.300 meter à 4,5%), Valkenberg (540 meter à 8,1%) en Wolvenberg (645 meter à 7%) in het parcours.

Na de kasseien in Mater begint de finale zo zoetjes aan. Het is pompen of verzuipen met vijf klimmetjes die elkaar rap opvolgen. In 12 kilometer jaagt de organisatie de coureurs over de Marlboroughstraat (900 meter aan 4,4%), Leberg (950 meter à 4.2%), Berendries (940 meter à 7%) en Elverenberg-Vossenhol (1.268 meter à 3,6%).

De schifting zal ongetwijfeld hebben plaatsgevonden als de renners – met nog zo’n 30 kilometer voor de wielen – naar de Muur van Geraardsbergen trekken. De beroemde kasseiklim is 475 meter lang en stijgt met 9,3% gemiddeld. Daarbij zitten steilste stroken van bijna 20%. Tijd om te herstellen is er amper, want 3 kilometer na de Muur wacht alweer de Bosberg. Die stijgt in 980 meter met een gemiddelde van 5,8%, terwijl ongeveer de helft bedekt is met kasseien.

Vorig jaar liep de Omloop Het Nieuwsblad verrassend genoeg uit op een sprint van een klein peloton. Davide Ballerini pakte de buit en volgde zo Jasper Stuyven op.


De Omloop Het Nieuwsblad start om 11.00 uur en de race finisht naar verwachting rond 16.15 uur.

Meteovista voorspelt zaterdag een bijzonder aangenaam koersweer in de Vlaamse Ardennen. Bij een temperatuur van 8 graden Celsius en in een stralend lentezonnetje zal de openingsklassieker de fans plezieren. Ook van wind zal er amper sprake zijn volgens de weersite. Als er dan toch een beetje wind is, blaast die aan windkracht twee vanuit het zuidoosten.

Bij Sporza wordt het zaterdag vooral wennen aan de nieuwe stemmen. Karl Vannieuwkerke neemt zaterdag voor het eerst het wedstrijdcommentaar in de openingsklassieker op zich, samen met José De Cauwer. Maarten Vangramberen begint vanaf 13.30 uur met de voorbeschouwing. Eurosport 1 is er vanaf 14.00 uur bij, net als NPO 1 in Nederland.

Historie


2014. Ian Stannard (left) just outkicks Greg van Avermaet to win the race.

2011. Sebastian Langeveld (left) wins his first big race in years.

2005. Nick Nuyens finishes the 2005 Omloop Het Volk a quarter-minute ahead of his nearest chasers.

1995. Franco Ballerini finishes alone, six seconds ahead of second-place Edwig van Hooydonck. Franco Ballerini's win was the first-ever Omloop Het Volk victory by an Italian. A few weeks later he went on to win Paris-Roubaix.

Fons de Wolf wins 1983 Omloop Het Volk ahead of Jan Raas.

TI-Raleigh team boss Peter Post talks to his rider Jan Raas while Raas and de Wolf are on their breakaway.

1973. Winner Eddy Merckx and second-place Roger de Vlaeminck on their winning break.

Seamus Elliott wins the 1959 Omloop Het Volk

1950. De Muur van Geraardsbergen is er voor het eerst bij in de Omloop. Declercq wint z'n 2e

Bron: WF, TE, BRI, PCS
De zwarte trui 24 februari 2022 10:52
Het gaat beginnen!

Ian Stannard met 2 sterke nummertjes in de Omloop. Die editie met Greg helemaal vergeten. Het jaar erop natuurlijk nog straffer door het hele quickstep blok inclusief Tommeke erop te leggen.
Eindhovuh 24 februari 2022 13:54
Ja gek dat hij in de DDV/E3/RvV nooit dat niveau had.
Eindhovuh 24 februari 2022 13:57
Wie gaat van Aert kunnen stoppen? Het Quickstep als blok wellicht?
Ook benieuwd hoe Sagan het in zijn nieuwe ploeg gaat doen, samen met Turgis toch een sterk koppel.
Pidcock start ook zie ik.

Wel echt zin in!
veluweracer 25 februari 2022 01:58
Het begint met elkaar wat schalks aankijken, dat gaat gestaag over in naar elkaar lonken met grote, vurige ogen waarna de eerste gespannen kennismaking volgt, die, als de partijen elkaar welgevallig zijn, in een spetterend vuurwerk kan eindigen. Zolang de protagonisten maar aan elkaar gewaagd zijn zal deze eerste kus op de mond ons naar meer doen verlangen. Lang leve de Omloop.
Eqquipo 25 februari 2022 10:59
Ongeveer een maand iedere dag windkracht 4 of meer en lang niet altijd droog.

Komt het openingsweekend om de hoek piepen hebben we een heel weekend zon en weinig wind op het menu. Kak.
ton duk 25 februari 2022 15:10
Wat in Oeteldonk best wel weer gewaardeerd wordt
Gr
Clavan 25 februari 2022 15:59
Benieuwd hoeveel er als Poetin verkleed gaan?
Veel plezier i.i.g.
ton duk 25 februari 2022 16:21
Clavan Schreef:
-------------------------------------------------------
> Benieuwd hoeveel er als Poetin verkleed gaan?

Weinig. Verkleden als is in Oeteldonk geen gewoonte of het moet volluk zijn van buiten het dorp
Gr
Ron de Renner 25 februari 2022 16:53
Sinds ze de Muur en De Bosberg in de finale hebben gelegd valt het kijkspektakel eigenlijk nogal tegen. Juist in de jaren ervoor een paar hele mooie edities.
De zwarte trui 25 februari 2022 22:40
Ik keek nogmaals naar de foto's en dacht krek hetzelfde. Morgen met het mooie weer ook sprinten met een man of 20? Ook dacht ik hoe kan Raas het sprintje van Fons de Wolf verliezen, maar dat ligt waarschijnlijk meer aan mijn gebrek aan kennis over Fons. Soort Asgreen vs van der Poel? Raas intrinsiek toch altijd de betere sprinter?
Slimmerd 26 februari 2022 09:42
DNS Wellens
DNS Vanmarcke
DNS Eekhoff



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/02/2022 10:33 door Slimmerd.
veluweracer 26 februari 2022 11:27
Dat zijn niet de minsten. Wellens heeft buikklachten en Vanmarcke een verkoudheid en een zere keel.
Slimmerd 26 februari 2022 11:36
En Eekhoff een positieve test
Frederik D. 26 februari 2022 12:27
Zou een wedstrijd gesponsord door een dagblad niet gecanceld moeten worden omdat nu, de dagen van de crisis in de Oekraïne, journalistiek echt relevanter is dan sport?
De zwarte trui 26 februari 2022 12:27
Wellens te kwistig geweest in de Var (eigenlijk al vanaf Mallorca) en nu de weerbots?

Off-topic iemand Woods zien muurklimmen gisteren in de Gran Camiño? Rijdt even 16 seconden weg bij de koning der muurklimmers Balberde en 37 seconden bij de rest der stervelingen (Sosa, Fuglsang)
veluweracer 26 februari 2022 13:25
Frederik D. Schreef:
-------------------------------------------------------
> Zou een wedstrijd gesponsord door een dagblad niet
> gecanceld moeten worden omdat nu, de dagen van de
> crisis in de Oekraïne, journalistiek echt
> relevanter is dan sport?

We zullen ons na 2 jaar viruswaanzin nu weer van alles laten ontzeggen omdat nu een oorlog even ons leven moet ontregelen? En wat moet daarna weer het normale leven onmogelijk maken? En daarna?
Frederik D. 26 februari 2022 13:47
Mensen van goede wil in Oekraïne kunnen nu niet sporten. Sterker nog, hun leven is dusdanig ontregeld dat ze doden hebben te betreuren en met de dood en andere ellendes worden bedreigd. Tot zulke ellendes behoren wellicht ook verkrachtingen door het Russisch leger, dat niet bekend staat als zachtzinnig. Als wij hier in Nederland nee zeggen tegen seksuele intimidaties bij, zeg, The Voice, dan dienen we helemaal nee te zeggen tegen de ellendes in Oekraïne. Zoiets heet basaal fatsoen. Blijf met je tengels van elkaar af. Wij hier dienen niet te sporten maar massaal te demonstreren zodat de beelden van de demonstraties ook de Russische burgers bereiken via de sociale media. En vergelijk ook Nils van der Poel, die een medaille schonk aan een Chinese dissident. Een groot sporter maar als mens nog groter.
Slimmerd 26 februari 2022 13:54
VdP moest wel eerst sporten alvorens hij die medaille mediageil kon schenken
Frederik D. 26 februari 2022 14:57
Dat wel. En misschien is hij een beetje mediageil. Maar wat zou het in dit geval? Soms mag een mens gebruik maken van de aandacht voor zijn persoontje.
Slimmerd 26 februari 2022 16:10
1. WvA

De rest leek niet mee te doen
Cecchini 26 februari 2022 16:32
Voetbalcompetities dan ook maar stilleggen, carnaval afgelasten, restaurants sluiten, nachtclubs dicht, verjaardagspartijtjes met meer dan 4 gasten verbieden, alleen maar om het tere zieltje van Frederik D te behagen ? Het is nogal wat.

Het statement van Wout van Aert na afloop van de koers vandaag lijkt mij vooralsnog voldoende passend, zoals Russische tennissers na gewonnen partijen ('no war" )



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/02/2022 16:56 door Cecchini.
Frederik D. 26 februari 2022 18:39
Doden in Kiev. Moeders die hun dode zonen betreuren. Een jonge democratie naar de Filistijnen. En dan weten we nog niet wat het monster in Moskou verder van plan is. Mag ik ontzet zijn? Mag men ontzet zijn? Nee, dan onze Cec. Wel ontzet vanwege Zwarte Piet, een prachtig erebaantje. Maar als het er echt om spant, dan kijkt hij de andere kant op. Het is me wat met oppervlakkig pret-onderbuiklinks. Een soort Veluweracer met net iets anders jargon. Maar dan is Veluweracer wel net iets oprechter. Sorry, Cec, voor mijn harde woorden. Maar oorlog is geen kattenpis. Maar voor de rest waardeer ik je als mens, hoor. smiling smiley Ik gun je je pretjes. Maar gun jij dan op jouw beurt anderen hun Zwarte-Piet-folklore en een veilige samenleving. En laten we hopen dat de sportbonden eindelijk hun verantwoordelijkheid nemen.
Slimmerd 26 februari 2022 19:04
Cecchini 26 februari 2022 23:14
Man, man, wat een gelul. Ik volg de oorlog in Oekraine op de voet, een dreigende wereldoorlog, engere tijden heb ik niet meegemaakt met zo'n gek als Poetin aan de knoppen, maar om nu vanuit het niets alleen de wielersport stil te leggen, omdat Frederik het niet met zijn geweten kan verenigen, want zie hem eens als enige hier op dit wielerprikbord de wereld serieus nemen, daar moet ik gewoon om lachten,
Horsie is back 27 februari 2022 02:53
Ik heb altijd geleerd, dat als iemand een vraag stelt je hem gewoon kunt beantwoorden. Maar zoals in de oorlog altijd als eerste de waarheid sneuvelt, wordt de boodschapper van een onwelvallige vraag ook vaak meteen gekneveld. Zelf heb ik de gewraakte klassieker (M) meteen maar gecancelled door niet eens te kijken. Wel heb ik €1000 aan mijn zus verspeeld met de verloren weddenschap, dat Demi Vollering wel even van La Vleuten zou winnen. Op een gegeven moment vroeg mijn zus aan mij, waarom huilt die wielrenster? Als kenner gaf ik niets van het interview horend een deskundig Jantje-van-Leiden antwoord: "Die zal wel teleurgesteld zijn door het missen van een haast niet te missen overwinning". Laat thuis zag ik de video en vroeg me af waar de interviewer de kiem zou leggen voor de tranen van Demi Vollering. Dat duurde nog vrij lang, want zij gaf eerst vooral aan, dat ze nog niet de noestige spiervezels van Mamy (koosnaampje van Oom Antoine) van Vleuten had en door zij- en tegenwind ook in het kielzog danig had moeten afzien. Annemiek is nu eenmaal qua trainingsijver de mannelijke VDP uit het Noorden en kan zo'n lange sprint wel volhouden.

Volkomen begrijpelijk, dat Demi Vollering kan huilen over het onzekere lot van haar ploeggenote Amy Pieters en niet in staat gebleken te zijn haar te eren met een overwinning. Niemand vraagt van haar ook in tranen uit te barsten over wat er op 2000 kilometer afstand gebeurt. Frederik D. doet een wat onhandig verwoorde poging hier aandacht voor te vragen. That's all. Or not?

Bijna vergeten. Victor Campenaerts schijnt zijn WUR-status al bijna vaarwel gezegd te hebben. Straf vijfde vandaag en snoepte hij niet recent een KOM af van onze stargazer Pogacar? En zit er nu al bij Pogacar de sleet op? Immers slechtste persoonlijke klimtijd op de Jebel Hafeet aller tijden.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27/02/2022 02:59 door Horsie is back.
Eindhovuh 27 februari 2022 08:35
Volkomen mee eens.
Eindhovuh 27 februari 2022 08:36
Van gaat heersen zoals Boonen in zijn beste jaren.
veluweracer 27 februari 2022 10:26
Dat lichaam van Wout is echt zeer bijzonder. Die prachtige volgespierde bovenbenen waarbij ook de binnenkant van de benen gespierd zijn lijken me zeer geschikt voor het WK Kokosnoten Kraken. Aan zijn welgevormde kuiten zal hij daar weinig hebben maar die bovenbenen kunnen hem tot grote hoogte stuwen.
Frederik D. 27 februari 2022 11:40
Jij moet en zal Fred. D. op zijn mieter geven. Want kritiek op onderbuiklinks mag niet van Cec. Ik proef toch enig fascistoïdisme. smiling smiley Natuurlijk moet de sport niet als enige reageren. En jij weet dat ook dat ik dat niet zeg. Maar nogmaals, onderbuiklinks kan geen kritiek verdragen en dus moet er gehakt worden op elke criticus van onderbuiklinks. Zeker als die zegt dat de hetze tegen Zwarte Piet krankzinnig is.
ton duk 27 februari 2022 12:04
Slimmerd Schreef:
-------------------------------------------------------
> En Eekhoff een positieve test

Nu was ik BLIJ dat Eekhoff hier opgesteld was en verlos lijkt van het sprint aantrekken voor BOL... krijg je dit weer
Gr
De zwarte trui 27 februari 2022 12:12
Onrustige nacht gehad zo te horen?

En wat vinden we van die ego euro helm op zijn kop?
veluweracer 27 februari 2022 13:17
ton duk Schreef:
-------------------------------------------------------
> Slimmerd Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > En Eekhoff een positieve test
>
> Nu was ik BLIJ dat Eekhoff hier opgesteld was en
> verlos lijkt van het sprint aantrekken voor BOL...
> krijg je dit weer
> Gr

Zolang we niet van het covidfascisme af zijn zullen we met die waanzin geconfronteerd blijven worden.
Eindhovuh 27 februari 2022 13:20
Ukraine kunnen koppelen aan de zwarte piet discussie op een wielerforum. En dan niet het gevoel hebben dat er iets mis gaat. Bijzonder.
Horsie is back 27 februari 2022 13:22
veluweracer Schreef:
-------------------------------------------------------
> Dat lichaam van Wout is echt zeer bijzonder.

Incredible @veluweracer of is het toch gewoon, incredible, @veluweracer.
Cecchini 27 februari 2022 13:47
De enige politieke (fascistische) partijen in Nederland die Poetin nog steeds steunen zijn volgens mij degenen die vinden dat ze van “ onze” Zwarte Piet moeten afblijven. Ja Frederik jij zit ook aan de verkeerde kant van de geschiedenis vrees ik.
Eqquipo 27 februari 2022 16:05
Zaten vooral en masse te dromen. Onbegrijpelijk dat Van Aert in de aanloop naar de Bosberg zo weg kan rijden, dat mogen de andere 20 daar zich zwaar aanrekenen. Wellicht kraak je dan alsnog op de Bosberg, maar niet direct op het wiel zitten was een kinderlijk fout.
Campenaerts reageert nog vanaf kop, maar die was aan het bijkomen van zijn poging met Naesen paar minuten ervoor. Kansloos natuurlijk.

Van Aert gruwelijk sterk op 95%. Knap.
veluweracer 28 februari 2022 10:34
Horsie is back Schreef:
-------------------------------------------------------
> veluweracer Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Dat lichaam van Wout is echt zeer bijzonder.
>
> Incredible @veluweracer of is het toch gewoon,
> incredible, @veluweracer.

Dat is nu het bijzondere. Geen komma's, geen punten, geen aanhalingstekens. Niets, niets dan spieren en een goed karakter.
veluweracer 28 februari 2022 10:35
Cecchini Schreef:
-------------------------------------------------------
> De enige politieke (fascistische) partijen in
> Nederland die Poetin nog steeds steunen zijn
> volgens mij degenen die vinden dat ze van “
> onze” Zwarte Piet moeten afblijven. Ja Frederik
> jij zit ook aan de verkeerde kant van de
> geschiedenis vrees ik.


Ja ja, die fascistische kliek die ons deze oorlog in heeft gerommeld. Weg ermee.
veluweracer 28 februari 2022 10:40
Eqquipo Schreef:
-------------------------------------------------------
> Zaten vooral en masse te dromen. Onbegrijpelijk
> dat Van Aert in de aanloop naar de Bosberg zo weg
> kan rijden, dat mogen de andere 20 daar zich zwaar
> aanrekenen. Wellicht kraak je dan alsnog op de
> Bosberg, maar niet direct op het wiel zitten was
> een kinderlijk fout.
> Campenaerts reageert nog vanaf kop, maar die was
> aan het bijkomen van zijn poging met Naesen paar
> minuten ervoor. Kansloos natuurlijk.
>
> Van Aert gruwelijk sterk op 95%. Knap.

Het zal waarschijnlijk een gruwelijke aanval geweest zijn die door geen mens te pareren was. Ik zie ook zo niemand de kop op steken waarvan we dat kunnen gaan verwachten.
Horsie is back 28 februari 2022 14:00
Zoals zo vaak moet die incredible Fin ook hier weer uitkomst bieden.

12,73km naar de finish in licht dalende lijn was Incredible Wout, welgeteld 17 seconden sneller dan the pack. Op de laatste 5,53km zelfs 3 seconden langzamer.
Slimmerd 28 februari 2022 14:50
Dat was toch gewoon in beeld?
veluweracer 28 februari 2022 15:55
Helaas werd vooral Wout op dat moment in beeld gebracht en niet de renners die op dat moment op kop probeerde Wout bij te halen.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen