Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Bezoek proloog Utrecht

Gepost door Erik B 
Erik B 20 juni 2015 23:03
L.S.,

Bij de proloog Vd Giro in Amsterdam ben ik wezen kijken. Je kon tot bij de teambussen komen waar de renners aan het inrijden waren.

Is dat straks bij de Tour ook het geval of is dat veel strenger geregeld?
Lucho Herrera 20 juni 2015 23:28
Het zal strakker geregeld zijn, omdat er heel veel mensen verwacht worden. Een stuk drukker dan bij de giro in 2010.
Andere Peter 21 juni 2015 00:23
Eens met Lucho. De Tour is nog zoveel gigantischer dan de Giro. De Tour lijkt altijd bijna onder zijn eigen gewicht te bewzijken. Het is niet toevallig dat Smeets zo bij de Tour hoort :-)

De Giro-finish in Utrecht was ook nog gezellig druk, met benaderbare renners en crew. Het was druk voor het erepodium dus ik keek even achter het podium. Daar botste ik tegen nieuwbakken roze-truidrager Cadel Evans aan. Tsja, wat zeg je dan?
- ''Congratulations. It's only three more weeks, Cadel''.
- ''Tell me, about it, mate!'' antwoordde hij gevat. Ik vond hem geestig en vriendelijk. Maar ik had dan ook niet op zijn hondje gestaan.

In een opengeklapte vrachtwagen filmde de RAI een terugblikgesprek. Informeel en buiten beeld, zittend op de rand van het podium dat die auto vormde, verdedigde een (meen ik) producer (dame van het type fotomodel) tegenover een conservatieve Italiaanse journalist (Smeetsiaans uiterlijk en veel mama mia's) de keuze van de Giro om zo dichtbij de Noordpool van start te gaan. Iedereen die dat wilde kon zo dichtbij komen dat je kon meeluisteren met die discussie, die veel leuker was dan wat ze tegelijkertijd uitzonden. Aanraakbaar.

Zo zal het met de Tour denk ik niet zijn. Zeker de grote ploegen en de NL ploegen zullen vermoedelijk helemaal afgesloten zijn. Dat Jaarbeursterrein is ook perfect af te zetten. Warmrijdende renners zul je wel op de vele beeldschermen kunnen zien. Dat is ook beter.

Misschien dat zondagochtend bij de start in Utrecht alles wat gemoedelijker zal gaan. Dan gaat het tenslotte niet om klassementsbelangen.

Ik weet niet of mensen die hier lezen wel eens de Koninginnenacht/koningsdag in Utrecht hebben gevierd, maar dan is de stad stampend vol. Slechts door slimme spreiding van de feesthaarden en de Vrijmarkt blijft het draaglijk. Bij de Tourstart komen volgens de voorzichtigste schattingen 5 keer zoveel mensen van buiten de stad. Gelukkig verspreid over een nog wat groter gebied.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21/06/2015 00:25 door Andere Peter.
lodjan 21 juni 2015 06:50
Bij de Tourproloogstart in Rotterdam kon je ook bij de warmrijdende en uitrijdende renners bij de teambussen komen.
Erik B 21 juni 2015 10:57
Bedankt voor de informatie. Direct contact met in- en uitrijdende renners kan ik dus wel vergeten? Gaat alles tot in de puntjes geregeld zijn met een grote veiligheidsmarge?

Dat betekent dat we mee moeten in de massahysterie en op de zesde rij aan moeten sluiten achter de dranghekkens....

Gaan er überhaupt mensen van dit forum een kijkje nemen?



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21/06/2015 10:58 door Erik B.
Curzio 21 juni 2015 11:42
Uiteraard. Gewoon langs het parcours. En wellicht de ploegpresentatie.
Contact vind ik niet zo belangrijk, die mannen zijn met hun sport bezig en hebben wel wat anders aan hun hoofd.
testa della corsa 21 juni 2015 11:43
vanzelfsprekend
Eddy Veen 21 juni 2015 12:21
Ik ben van plan de ploegenpresentatie te bezoeken, die mooi aansluit op mijn werk in Den Dolder. N.a.v. het fietsen van het parcours afgelopen woensdag -zijn er meer die dat hebben gedaan?- denk ik dat ik postvat op het Anne Frank-plein (rotonde op heen- en terugweg) met zicht op een beeldscherm, in de hoop dat het daar iets minder en druk is dan bij start en finish. Zondag ga ik naar mijn schoonzus en zwager in De Meern. Voor iemand die nog nooit in het echt de TDF heeft gevolgd is het een druk programma, maar ik ga er maar eens voor nu ik het weekend speciaal vrij gevraagd heb. Overigens heb ik vijf jaar geleden wel de theatervoorstelling in het nieuwe Luxor gezien om in de stemming te komen.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21/06/2015 12:23 door Eddy Veen.
Arriere de la course 21 juni 2015 18:34
Erik B Schreef:
-------------------------------------------------------
> Bedankt voor de informatie. Direct contact met in-
> en uitrijdende renners kan ik dus wel vergeten?
> Gaat alles tot in de puntjes geregeld zijn met een
> grote veiligheidsmarge?
>
> Dat betekent dat we mee moeten in de massahysterie
> en op de zesde rij aan moeten sluiten achter de
> dranghekkens....
>
> Gaan er überhaupt mensen van dit forum een kijkje
> nemen?

Je zou niet een moeten willen om in contact te komen met die mannen. Laat ze gewoon met rust en hun ding doen.
Massimo 21 juni 2015 19:11
En wat is voor een niet-Utrechtkenner een mooie plek om te staan? Voorkeur: op loopafstand van het station en niet op de Croeselaan (denk dat het daar te druk wordt om wat te zien).



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21/06/2015 19:13 door Massimo.
Arriere de la course 21 juni 2015 20:03
Massimo Schreef:
-------------------------------------------------------
> En wat is voor een niet-Utrechtkenner een mooie
> plek om te staan? Voorkeur: op loopafstand van het
> station en niet op de Croeselaan (denk dat het
> daar te druk wordt om wat te zien).


Dan zal je richting en over de maliesingel kunnen lopen, en dan daar ergens een mooi plekje zoeken. Croeselaan en Balijelaan zullen wel overbevolkt zijn inderdaad.
Andere Peter 21 juni 2015 20:28
Meer mensen zullen zo denken. Aangezien Maliesingel/Biltstraat de passage is die het dichtst bij de Binnenstad ligt kan het daar aardig gaan dichtslibben. Het zal daar wel heel gezellig zijn, met een zeer gemêleerd publiek waarvan de meesten nog nooit bij een wielerwedstrijd waren. Dat heeft ook zijn charme, vond ik bij de Giro-finish in Utrecht.

Wie wil gokken op de minste overbevolking kan volgens mij het beste richting de Uithof gaan. De definitie 'loopafstand van het CS' wordt dan wel wat rekkelijk. Mijn tip: stap niet uit op CS. Dat doet iedereen. Stap bv uit op Station Utrecht Lunetten (aan de lijn Utrecht - Geldermalsen - Den Bosch). Dat is 5 min met de trein vanaf CS. Die trein gaat elk kwartier. Vanaf station Lunetten wandel je binnen 10 min naar de Galgenwaard. Pal aan het proloogparcours. Herculeslaan en Weg Tot de Wetenschap zullen denk ik tot de iets rustiger plekjes behoren.



(Excuus trouwens voor al mijn edits, ik sloop nog altijd toetsenborden van laptops binnen pakweg een jaar door te hard te typen).



4 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21/06/2015 20:45 door Andere Peter.
Andere Peter 21 juni 2015 20:36
Dit is trouwens wel een aardig kaartje. In de Legenda kun je kiezen voor welke faciliteiten je van belang acht. Bv beeldschermen.

[letourutrecht.fietsersbond.nl]

Kaart is van de fietsersbond, bedoeld om de snelste routes op die dag door de stad per fiets te berekenen. Wie het parcours wil oversteken zal echter sneller te voet zijn dan per fiets.
Slimmerd 21 juni 2015 20:37
Uithof zal zeker tot de rustigere plekken behoren vermoed ik ook, maar ook niet erg gezellig natuurlijk. (althans das mijn vermoeden, misschien wordt daar ook wel het één en ander opgebouwd door de studenten zelf natuurlijk)
Andere Peter 21 juni 2015 20:47
In De Uithof tel ik alvast 2 beeldschermen en 1 'venue'. Maar ik bedoelde het ook als plek om de massa te ontwijken.
Massimo 21 juni 2015 20:59
Ik heb niet zoveel zin in nog meer openbaar vervoer na al een lange reis en wil eigenlijk ook wel horeca in de buurt, ik ga dus waarschijnlijk toch voor iets bij het station, en dan gewoon heel vroeg aanwezig zijn, ik ben te herkennen aan gezette man zittend op krat bier die om de zoveel seconden "boeh Greg" roept.
Slimmerd 21 juni 2015 21:26
Geen idee hoe vol het overal gaat zijn uiteraard, maar richting Louis Hartloopercomplex moet ook wel wat mooie stukjes zijn (denk 20 minuten lopen na CS)
Andere Peter 21 juni 2015 21:38
Yep. Ledig Erf zal superdruk en gezellig zijn. Daar direct aan het parcours zie ik wel een 'venue' maar geen beeldscherm. Die staan dan het dichtstbij in de Vondellaan en de Venuslaan.
Slimmerd 21 juni 2015 21:41
Daarom, beetje heen en weer moet daar kunnen, bovendien ook wel beeld op Ledig Erf denk ik zo.

En iets verder komen ze nog dubbel langs ook smiling smiley
malheur 21 juni 2015 23:23
Ledig erf leuke plek!

Wat ik ga doen is achter de finish staan waar de (f*cking kapotte) renners worden opgevangen, staat geen hond normaal gesproken, iedereen wil die knakkers met hun Alienhelms in een nanoseconde voorbij zien vliegen, ik wil ze dood zien.
tvm 22 juni 2015 01:07
Over het algemeen valt het wel mee hoe kapot ze zijn na zo'n prologue.
Erik S. 22 juni 2015 08:47
Ik sta een aantal dagen op de "Tour de France" camping in Bunnik. Ik denk dat ik op zaterdag in de buurt van de Uithof of de Weg tot de Wetenschap zal staan. Zondag uiteraard de start bekijken in het centrum, maar daar zal ik niet de enige zijn...

Is er zaterdag avond in de stad nog iets leuks te beleven? Vrijdag naar Kraftwerk maar ik zoek nog een leuk optreden/bandje/kroeg voor de zaterdag avond...
Andere Peter 23 juni 2015 01:37
Mooi plan.

Ik hoop dat je erbij kan. Zou kunnen dat de renners heel snel na de finish linksaf zwenken en op het Jaarbeursterrein komen. Daar staan ook de ploegbussen, meen ik. Dat kunnen ze in principe afsluiten. Geen idee of dat ook gebeurt.
Andere Peter 24 juni 2015 12:27
Overzicht van feestelijke en culturele activiteiten:

[www.duic.nl]

3D-animatie van startgebied:

[www.duic.nl]



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24/06/2015 12:32 door Andere Peter.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen