Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

105th Giro d'Italia (2.UWT) Stage 21 (ITT) (Final)»Verona›Verona(17.4km)

Gepost door Clavan 
Clavan 29 mei 2022 11:18

Alessandro Covi wins the stage. RCS Sport photo


3 km to go, Jai Hindley has just dropped race leader Richard Carapaz on the Marmolada. There is a pink jersey waiting for Hindley at the top. RCS Sport photo

Stage 21 (ITT) (Final)»Verona›Verona(17.4km)

[TE/WF] De Giro besluit met een individuele tijdrit van 17,4 kilometer. Net na de helft ronden de renners een heuvel van 4,5 kilometer à 4,6%. De finish is in het Romeinse amfitheater van Verona.



Op die plek werd Richard Carapaz drie edities geleden gehuldigd als eindwinnaar. Vincenzo Nibali en Primoz Roglic flankeerden de Ecuadoriaan op het podium, terwijl Bauke Mollema als vijfde was geëindigd.


Het parcours is een kopie van de slottijdrit van 2019. Halverwege komen de renners over het enige klimmetje in de route. Die ligt op de Via Torricelle en klimt in 4,5 kilometer met een gemiddelde van 4,6%. Het enige meetpunt is op de top.

Chad Haga verraste drie jaar geleden met de dagzege. De Amerikaan bleef twee Belgen voor, Victor Campenaerts en Thomas De Gendt. Haga deed 22 minuten en zeven seconden over het parcours.



De eerste renner, Roger Kluge, start om 14.00 uur en de finish van rozetruidrager Jai Hindley is naar verwachting rond 17.10 uur.

Belangrijkste starttijden:
Matthias Brändle 14.02
Alex Dowsett 14.15
Lawson Craddock 14.41
Tobias Ludvigsson 14.44
Edoardo Affini 14.52
Jos van Emden 14.59

Thomas De Gendt 15.15
Matteo Sobrero 15.18
Will Barta 15.30
Mathieu van der Poel 15.31
Tobias Foss 15.34
Ben Tulett 15.50

Lennard Kämna 16.10
Thymen Arensman 16.11
Wilco Kelderman 16.12

Hugh Carthy 16.21
Juan Pedro López 16.24
Domenico Pozzovivo 16.27
Emanuel Buchmann 16.30
Jan Hirt 16.33
Pello Bilbao 16.36
Vincenzo Nibali 16.39
Mikel Landa 16.42
Richard Carapaz 16.45
Jai Hindley 16.48

GC after stage 20:

GC leader: Jai Hindley (Bora-hansgrohe)
Mountains classification leader: Koen Bouwman (Jumbo-Visma)
Points classification leader: Arnaud Démare (Groupama-FDJ)
Best young rider: Juan Pedro Lopez (Trek-Segafredo)
Team classification leader: Bahrain Victorious

3,428.2 kilometers raced so far at an average speed of 39.806 km/hr
1 Jai Hindley BORA-hansgrohe 86hr 7min 19sec
2 Richard Carapaz INEOS Grenadiers @ 1min 25sec
3 Mikel Landa Bahrain Victorious 1:51
4 Vincenzo Nibali Astana Qazaqstan 7:57
5 Pello Bilbao Bahrain Victorious 8:55
6 Jan Hirt Intermarché-Wanty-Gobert 9:07
7 Emanuel Buchmann BORA-hansgrohe 11:18
8 Domenico Pozzovivo Intermarché-Wanty-Gobert 16:04
9 Juan Pedro Lopez Trek-Segafredo 17:29
10 Hugh Carthy EF Education-EasyPost 17:56
11 Alejandro Valverde Movistar 21:38
12 Santiago Buitrago Bahrain Victorious 23:25
13 Lucas Hamilton BikeExchange-Jayco 27:41
14 Guillaume Martin Cofidis 28:00
15 Lorenzo Fortunato EOLO-Kometa 32:03
16 Pavel Sivakov INEOS Grenadiers 40:35
17 Wilco Kelderman BORA-hansgrohe 41:14
18 Thymen Arensman Team DSM 43:39
19 Lennard Kämna BORA-hansgrohe 43:58
20 Sam Oomen Jumbo-Visma 1:03:07
21 Koen Bouwman Jumbo-Visma 1:05:59

26 Bauke Mollema Trek-Segafredo 1:40:10

28 Gijs Leemreize Jumbo-Visma 1:59:23

30 Mauri Vansevenant Quick-Step Alpha Vinyl 2:02:33

Bron: TE/WF/PCS/BRI

Brieske 29 mei 2022 11:39
Zou echt een onvergetelijke stunt zijn als Kamna vandaag 45 minuten goedmaakt op iedereen...

Groet
ton duk 29 mei 2022 13:06
Zou het in een Grote Ronde al 's gebeurd zijn dat er 6 HOL eindigden voor de 1e BEL.????
GR
Slimmerd 29 mei 2022 13:08
Al zou het antwoord nee zijn, er heeft er welgeteld geen één meegedaan om iets noemenswaardige qua AK-prestatie
De zwarte trui 29 mei 2022 13:10
Of Kluge 7 uur 11 minuten en 5 seconden terugpakt op Hindley en op één seconde strandt.

Is dit een record in het moderne wielrennen, die 7+ uur van Kluge?
Eindhovuh 29 mei 2022 15:15
Hepburn nog de snelste.
Er valt regen nog.
Eindhovuh 29 mei 2022 15:22
Cort nu 7seconde sneller.
Affini haalt het niet, 3de tijd.
54 renners binnen.
Eindhovuh 29 mei 2022 15:34
Van Emden 10de op meer dan een minuut.
Eindhovuh 29 mei 2022 15:41
Schmid sneller dan Cort maar wordt flink afgesneden door Sobrero, 1:16 sneller maar liefst!



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29/05/2022 16:19 door Eindhovuh.
Cecchini 29 mei 2022 15:42
Wat heeft die gedronken?
Eindhovuh 29 mei 2022 15:51
VdPoel 2de. Bij eerste tussenpunt op 33 seconde.
Horsie is back 29 mei 2022 15:56
Cecchini Schreef:
-------------------------------------------------------
> Wat heeft die gedronken?

Volgens Eindhovuh was hij nog sober. smiling smiley
Eindhovuh 29 mei 2022 16:21
VD Poel 2de op 40seconde, Tulett 3de op 1:12.
Lijkt wel beslist. Krankzinnige tijd van sobere sombrero Sobrero.
Cecchini 29 mei 2022 16:29
Karsten en Jeroen die totaal niet in de gaten hebben dat Arensman een erg goede tijdrit rijdt
Cecchini 29 mei 2022 16:40
Tussenstand
1 Sobrero
2 Arensman
3 MVDP
4 Mollema
Cecchini 29 mei 2022 17:20
Hetgeen ook de eindstand blijkt te zijn.
Sub Culture 29 mei 2022 17:24
Tijdritfenomeen Sobrero verplettert de tegenstand.
Horsie is back 29 mei 2022 17:25
Nederland tijdritland: (1), 2-3-4.

Wie immer ohne Gewähr.
Eqquipo 29 mei 2022 18:17
Mollema dus toch nog prima in orde. Wel vreemd dat we hem weinig gezien hebben in de ontsnappingen laatste week.

Met welk doel reed Valverde deze Giro eigenlijk, kleurloos sterk. Geen manier om afscheid te nemen. Had prima nog eens uit kunnen halen / voor de ritzege strijden met Martin, Arensman, Ciccone etc mee in de ontsnapping.
Cecchini 29 mei 2022 18:29
Nou hij zat in de ontsnapping met Arensman in de rit waar Arensman 2e werd. Valverde kwam gewoon te kort.
Maradona 29 mei 2022 18:42
Toch knap dat Mollema nog vierde werd. Nou zijn r natuurlijk niet zo heel veel goede tijdrijders hier maar toch.
Ik denk dat we van m nog wel wat gaan zien in de Tour. of rijdt hij die niet?
Cyclad58 29 mei 2022 18:43
Mollema rijdt de Tour.
Frederik D. 29 mei 2022 18:44
En de bergtrui is voor Nederland. Je zou haast denken: Nederland zal dan wel ook goed hebben gescoord in het AK. Jawel, zes stuks of zo in de top dertig. Maar niemand in de top vijftien. Dus toch tegenvallend.

Arensman, een vreemde vogel. Een echt goede tijdrit vandaag. Veelbelovend. Maar waarom niet gegaan voor een toptienklassering in het AK? Ik begrijp het niet.
Maradona 29 mei 2022 18:45
Dan zie ik hem wel top 10 rijden of gaatie voor etappes ?
Frederik D. 29 mei 2022 18:46
En welke ritten wil hij kapen?
Cecchini 29 mei 2022 22:43
Heeft iemand Clavan al bedankt voor zijn prachtige topics die hij elke dag verzorgde? Nee ? Dan doe ik het maar. Ik wacht nog op het eindoordeel van Ton Duk over Wesley Kreder’s Giro.
Wind mee 29 mei 2022 22:45
Tinuz 29 mei 2022 23:08
Het zit er weer op. Wat mij betreft was het de Giro van de hoop.
Die VDP is warempel zo gek als een deurtje is mij opgevallen. Vaak een goed teken.
Tinuz 29 mei 2022 23:09
Zo denk ik er ook over, Fred.
Arensman is in de ban van "Het Proces".
Tinuz 29 mei 2022 23:17
Dit soort dingen doet Klavan inderdaad prima.
Andere Peter 29 mei 2022 23:18
Ik snap weinig van het repeterende geneuzel over Arensmans prestaties, strategieën en interviews hier. Die jongen is overduidelijk nog zichzelf aan het ontdekken. Kent zijn kracht nog niet en komt komende jaren in een keurslijf. Laat hij lekker zo doorgaan op deze leeftijd. Als je dan je karretje aanhaakt voor een 12 of 9e plek in AK, dan ken je je huidige grens een fractie beter, maar niet je uiteindelijke potentie. En wat fijn dat er nog geen communicatieadviessausje overheen is gegaan.
ton duk 30 mei 2022 07:21
Cecchini Schreef:
-------------------------------------------------------
Ik wacht nog op het eindoordeel van
> Ton Duk over Wesley Kreder’s Giro.

Deed Kreder mee??
Zo ja.. toch fijn dat er in ieder geval 1 HOL niet meedeed aan die ontsnappingwaanzin en zich wel concentreerde op het AK (en het lezen van Clavan's fenomenale openingen)
Gr
Sub Culture 30 mei 2022 08:17
Niet de meest onvergetelijke Giro gezien.

Het deelnemersveld was bij de start al niet overweldigend, nadat een paar pretendenten onderweg opgaven werd het dat nog minder.
Leuk voor Hindley, maar niet het soort begeesterende winnaar waar je voor gaat zitten.

Wel leuk vanuit Nederlands oogpunt de vele collectieve aanvallen met Bouwman als voornaamste exponent.
MVDP zijn ritje meegepikt maar voorts vooral geëxceleerd in wild aanvalswerk zonder rendement, nu goed, hij zal in de toekomst nog genoeg theatraal op het asfalt mogen uithijgen omringd door een horde fotografen)

Het is dat De Gendt en De Bondt elk een ritje wonnen of een mens zou vergeten dat er ook Belgen mee deden.
Eindhovuh 30 mei 2022 09:55
Na 3 weken Giro gaat jouw enige bijdrage over het prikgedrag van je forumgenoten. Tja.
Frederik D. 30 mei 2022 10:36
Van mij mag die best reflecteren over mijn reflecties. Leuk zelfs. smiling smiley
ton duk 30 mei 2022 11:12
Andere Peter Schreef:
-------------------------------------------------------
> Kent zijn kracht nog niet en komt
> komende jaren in een keurslijf.

Nu staat DSM op deze prik juist bekend als ultieme keurslijf ploeg...



En wat fijn dat er nog
> geen communicatieadviessausje overheen is
> gegaan.

Nu staat DSM op deze prik juist bekend als de ultieme schoonzooncommunicatie-ploeg...

Gr
Meneer 60% 30 mei 2022 11:13
Arensman heeft gewoon een uitstekende Giro gereden. Of die top-10 plek erin had gezeten, is maar heel erg de vraag. Constant presteren in elke bergetappe is wat anders dan je ritten uitzoeken. Hoger dan 8 was het sowieso nooit geworden.

Voor hetzelfde geld wint hij die etappe met Hirt en dan praat niemand erover dat hij voor het klassement had moeten gaan.

En dat zeg ik, die het hier altijd opneemt voor renners als Kruijswijk en Kelderman die zelden of nooit winnen maar wel mooie klassementen rijden.
Meneer 60% 30 mei 2022 11:20
Mag ik verder even zeggen dat ik de uitzendingen op Eurosport prima vond. Kroon en de Babbelbelg zijn gewoon een guitig duo, vind ik. De interactie met kijkers en profs die ook voor de buis zitten maakt het ook wel leuk tijdens die lange etappes. Beter dan de overpeinzingen van Ducrot of de voorgelezen kasteeltekstjes van Dijkstra. Waarom rijdt Covi met twee verschillende schoenen? We weten het nog steeds niet, maar erover speculeren is veel leuker. Kan hij misschien links en rechts niet uit elkaar houden? Is seks tijdens een grote ronde toegestaan? Jawel, maar je hebt dan weinig zin, aldus Karsten.

Die reclames blijven kut, maar ja, dan moet ik maar gaan betalen voor een GCN- of Discovery-account.
Eindhovuh 30 mei 2022 11:23
Ik vond de voorbeschouwing gisteren ook gewoon prima. Je hoort dan dingen van verschillende kanten. Maar mensen klagen graag.
Clavan 30 mei 2022 11:35
6 renners uit de top 10 van de ITT gisteren eindigden ook in de Top10 van de ITT in Boedapest.
Slimmerd 30 mei 2022 11:44
En gewoon contractje verlengen tot 2026, full Valverde-modus aan!
Cecchini 30 mei 2022 12:28
De babbelbelg mag wat mij betreft wel weg. Kinderachtig langdradig humorloos geouwehoer over bijnamen van renners ( de ijsvogel uit Ulft) kwam me de strot uit. Maar overall moet je blij zijn met Eurosport. Als er één zender is waar zoveel zendtijd aan wielrennen besteed wordt dan is het Eurosport wel. Ook mooi de snelle interviews direct na de finish in welke sport zie je dat nou.
Horsie is back 30 mei 2022 12:53
@Meneer60%. You're out of line. Covi heeft altijd 50% kans dat hij de goede schoen aantrekt. Als ik het me goed herinner kwam er wel een antwoord op die vraag en wel van de :Leeuw uit Vlaanderen? Het is gewoon een modeverschijnsel. Het kan ook zijn, dat de schoenen een tatoe opgedrukt hebben gereden.
De zwarte trui 30 mei 2022 13:10
Als die Italianen dit zo erg vinden, hoe komt MvdP er dan aan in Verona!? Welke pizzeria verkwanseld hier de italiaanse culinaire eer?

Horsie is back 30 mei 2022 13:21
Volgens Oom Antoine deed Jai Hindley het over 4 grote cols met totaalduur van rond de twee uur, 0,01w/kg beter dan zijn voorganger, Egan Bernal. Laatstgenoemde had dan wel weer een grotere piek en zou wellicht dan toch gewonnen hebben. In vergelijking met de EPO-sauriërs lagen ze dan wel weer mijlen ver achter.

"Ons aller Tom" zou op basis van 2017 dan 3% in gemiddeld vermogen in de bergen tekort zijn gekomen.

Disclaimer: Voordat die eenmalige Giro prikker hierop reageert. smiling smiley Dit is natuurlijk ook niet het hele verhaal.
De zwarte trui 30 mei 2022 13:43
Bernal had ook een flinke dip aan het eind Horsie. Waardoor zijn zege won aan heroïek. Ook die enorme regen etappe bracht de broodnodige glans waar het Hindley/deze Giro aan ontbroken heeft.
GillesEmanuel 30 mei 2022 13:59
De zwarte trui Schreef:
-------------------------------------------------------
> Bernal had ook een flinke dip aan het eind Horsie.
> Waardoor zijn zege won aan heroïek. Ook die
> enorme regen etappe bracht de broodnodige glans
> waar het Hindley/deze Giro aan ontbroken heeft.


Eens. Al onze cijfer vrienden focussen zich altijd op de absoluten getallen terwijl juist het spel zit in de delta per dag ten opzichte van elkaar. Welke (mijns inziens) voornamelijk wordt bepaald door (mentale) omstandigheden waardoor wielrennen gelukkig geen simpele rekenformule is.
Andere Peter 30 mei 2022 13:59
-



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30/05/2022 14:00 door Andere Peter.
Andere Peter 30 mei 2022 14:00
Een forum.

En ik reageer niet op gedrag, maar op geuite meningen die ik niet begrijp.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30/05/2022 14:01 door Andere Peter.
Horsie is back 30 mei 2022 14:02
De zwarte trui Schreef:
-------------------------------------------------------
> Bernal had ook een flinke dip aan het eind Horsie.Waardoor zijn zege won aan heroïek. Ook die enorme regen etappe bracht de broodnodige glans waar het Hindley/deze Giro aan ontbroken heeft.

Ik herinner me dat allemaal niet meer, niet gek als je zo weinig actueel kijkt. Maar je begrijpt natuurlijk ook wel, dat mijn relaas gebaseerd was op een rekenexercitie, waarbij ik maar net de impuls kon onderdrukken "voor Zwarte trui". De charme blijft een wielerwedstrijd tussen wielrenners en niet met wielrenners. Als iedereen in zijn uppie moest rijden kreeg je om heel veel redenen altijd een heel ander verhaal.

Nu weer trainen na een Zweeds Poel Weekend. Jammer met minder kijkers langs de weg. Boe.
Maradona 30 mei 2022 14:42
Die wattages zijn ook maar een soort graadmeter verder zegt het niet veel volgens mij.
Cyclad58 30 mei 2022 19:12
Arensman had ergens rond plaats 6 kunnen uitkomen, maar dan hij niet meegedaan voor de etappezeges. Hij heeft bewust veel minuten verloren, ik denk dat hij een prima klassementsrenner kan worden. Niet de allerbeste klimmer, maar zijn tijdrit heeft hij mee. Niveau Almeida is sowieso haalbaar, wellicht meer.
Horsie is back 30 mei 2022 20:24
Hogere wattcijfers zijn op de weg of op de klim absoluut bekeken niet doorslaggevend, tenzij er een grote marge bestaat. Daarom worden ze ook genormaliseerd naar het gewicht van de renner, wattage/kg. Antoine Vayer herrekent echter altijd naar een absoluut wattage, maar dan voor 70 kg + 8 kg = 78 kg. Zo trapte Tom Dumoulin in 2017 tegen de Oropa 461 Watt étalon, gelijk aan 6,61w/kg gedurende 17:40. In dat geval zat het reële lichaamsgewicht van Tom Dumoulin en het berekende fictieve gewicht van rijder, fiets is voor elke renner hetzelfde, dus heel erg dichtbij. Ik vraag me dan ook af of herrekeningen van bijvoorbeeld 56 kg naar 70 kg ook niet vertekeningen veroorzaken. De winnaar blijft echter altijd degene, die het eerst over de meet gaat.

Kleine verschillen in gemiddeld vermogen bergop kunnen vaak nog wel "gecompenseerd" worden. De vergelijking Giro winnaar 2022 versus Giro winnaar 2017 valt echter sterk in het voordeel uit van Jai Hindley, 6,00w/kg versus 5,84w/kg, wat maar 0,16w/kg is, maar wel bijna 3% en op dit niveau beslissend. Los van alle andere mogelijke bespiegelingen.

Het is dus geen simpele rekenformule, waarmee het succes kan worden berekend. Maar de statistiek zegt ook, dat als ik altijd maar per seconde 1 cm verlies ik na een uur wel tegen een achterstand van 36 meter aankijk. Na de Giro dus 3115m. Daarom kan in principe een intrinsiek slechtere renner het niet van een betere winnaar winnen.

Disclaimer: tenzij je uiteraard Walkowiak heette of zoals, God hebbe zijn ziel, iemand zijn paardenstaart te veel in de wind liet wapperen.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30/05/2022 22:37 door Horsie is back.
Sub Culture 31 mei 2022 09:07
Op basis waarvan kan je Arensman plaats 6 toe gaan dichtten?

Niveau Almeida of wellicht hoger? die is slechts een jaar jonger dan Arensman en heeft al twee top zes noteringen in grote rondes en een hele rits ereplaatsen in rittenkoersen.

Op basis van de PCS ranking zelfs top 5 in 2021.
Cecchini 31 mei 2022 23:25
Ouder zul je bedoelen
Cyclad58 01 juni 2022 10:10
Als Arensman zich deze Giro zich op het klassement had gericht was hij op ongeveer 9 minuten van de winnaar uitgekomen schat ik in, Dat is rond plaats 6. Zeker weten doe je het nooit, maar hij heeft het nu een aantal etappes bewust laten lopen, in 1 etappe zelfs meer dan 26 minuten verloren. Almeida had meegedaan voor het podium, die staat nog wel een treetje hoger.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen