Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Geen Beneluxtour

Gepost door Meneer 60% 
Meneer 60% 08 juni 2022 08:32
Dat het afgelasten van de Beneluxtour hier niet meteen een topic oplevert, zegt eigenlijk alles. De wedstrijd leeft niet in Nederland. En al helemaal niet in België. Terwijl het laatste jaren toch bijna altijd mooie koers opleverde in het slotweekend. Met ook een erelijst waar veel etappekoersen jaloers op zouden zijn.

Zeg het maar: is dit het begin van het einde van deze wedstrijd? Waarom leeft het niet? Wat moet er anders? Of gewoon maar stoppen ermee? En dan, Ronde van Nederland terug?

[www.google.com]
ton duk 08 juni 2022 10:14
Volgens mij was/is de publieke belangstelling juist groter in België en is zeker de slotetappe Gerard bergen altijd zeer goed bezocht (en altijd wel een schitterend slot)

Eneco, BB.. naar Benelux.. dat was/is teken aan de wand
Gr
Eindhovuh 08 juni 2022 11:39
Zonde inderdaad. Maar maak gewoon weer een ronde van Nederland, zonder WT ambities. Beetje zoals de rond van België, Noorwegen etc. UCI Europe Tour niveau is prima.
Dag of 4/5. Tijdritje in het noorden, keer sprinten in Midden-Nederland, waaierrijden in Zeeland en dan slotdag rondje Limburg.
Zoiets moet toch goed te doen zijn? Jumbo met zijn Nederlanders, DSM, Wanty en paar Belse ploegen en je hebt een prima deelnemersveld?
Eqquipo 08 juni 2022 11:58
euh, die koers begint vandaag al.
Andere Peter 08 juni 2022 12:23
Er moeten een paar iconische plaatjes in die elk jaar terugkeren. Als je toch gaat sprinten, doe het dan op de Zeelandbrug of de Afsluitdijk na de oversteek. Aanloop via de Markerwaarddijk.

En waarom niet 3 van de 5 etappes inzetten op waaierrijden? Van één etappe pas op de ochtend beslissen of je het vastgelegde parcours rijdt in oost-west of in west-oost-richting. Om waaieren te maximaliseren.
Meneer 60% 08 juni 2022 12:24
ton duk Schreef:
-------------------------------------------------------
> Volgens mij was/is de publieke belangstelling
> juist groter in België en is zeker de slotetappe
> Gerard bergen altijd zeer goed bezocht (en altijd
> wel een schitterend slot)
>

Daar heb je een punt. Maar zet in België iemand op een fiets en er komen mensen naar kijken. Vergeleken met hun klassiekers en semi-klassiekers hangt de Benelux-tour er echt een beetje bij in België, voor mijn gevoel. Vooral omdat hij is voortgekomen uit de Ronde van Nederland, waarschijnlijk.

Ik vond het altijd een leuke en unieke wedstrijd waar verschillende soorten renners konden winnen. Mannen van de Vlaamse klassiekers (VDP, Terpstra, Colbrelli, Stybar), mannen van de Waalse klassiekers (Wellens) en tijdrijders (Dumoulin, Martin). Daarmee wel echt anders dan andere rondjes van een week. Ik verkies hem blind boven bijvoorbeeld Polen of Romandië en misschien ook nog wel boven koersen met veel meer historie, die jammer genoeg vooral als voorbereiding worden gebruikt: Tirreno, Parijs-Nice, Dauphiné en Zwitserland.

Maar Nederland - zowel de kijkers als organisatoren, sponsoren en overheden - loopt veel meer warm voor de start van een grote ronde dan voor een eigen wedstrijd, zoveel is ondertussen wel duidelijk. Vind ik toch wel jammer. Alleen de Amstel Gold Race op WorldTour-niveau vind ik erg magertjes.

Laat de Ronde van Nederland dan inderdaad maar weer terugkomen. Of waardeer Ster ZLM een stuk op, met onder andere live-uitzendingen.
ton duk 08 juni 2022 12:48
En dan Boom niet noemen als ex-winnaar..
Gr
Eindhovuh 08 juni 2022 13:04
Een soort betere versie van de ZLM ja, en als naam gewoon de ronde van Nederland. En AP zegt best zinnige dingen, soort iconische dingen creëren.
Meneer 60% 08 juni 2022 14:01
ton duk Schreef:
-------------------------------------------------------
> En dan Boom niet noemen als ex-winnaar..
> Gr

Vond ik wat lastiger in te delen. Vlaamse klassiekers of tijdrijder? Toch meer dat eerste, bij nader inzien.
ton duk 08 juni 2022 14:12
En dan geen Vlaamse klassieker op zijn erelijst..
Gr
Maradona 08 juni 2022 14:16
Meneer 60% Schreef:
-----------------------------
> Laat de Ronde van Nederland dan inderdaad maar
> weer terugkomen. Of waardeer Ster ZLM een stuk op,
> met onder andere live-uitzendingen.

En ajb ook een ander parcours want dat van dir jaar is echt een aanfluiting
Slimmerd 08 juni 2022 14:53
Bij dat laatste idee zie ik de pelotonstaking al aanstaande, is natuurlijk een bezopen plan.
GillesEmanuel 08 juni 2022 15:18
Andere Peter Schreef:
-------------------------------------------------------
> Er moeten een paar iconische plaatjes in die elk
> jaar terugkeren. Als je toch gaat sprinten, doe
> het dan op de Zeelandbrug of de Afsluitdijk na de
> oversteek. Aanloop via de Markerwaarddijk.
>
> En waarom niet 3 van de 5 etappes inzetten op
> waaierrijden? Van één etappe pas op de ochtend
> beslissen of je het vastgelegde parcours rijdt in
> oost-west of in west-oost-richting. Om waaieren te
> maximaliseren.


Eens. Meer iconische etappes die ieder jaar terug keren, zo doet Oman/P-N/Down Under/Calfornia/vele anderen het ook en is het principe van de zo opgehemelde "Klassiekers".

Etappe over gravel op de Veluwe
Etappe door Zeeland met alle waterkeringen.
Tijdrit op de afsluitdijk
Verplicht rondje Limburg maar maak er een ander parcours van dan AGR. Kies bijvoorbeeld voor de Hulsberg als scherprechter of de Dode Man.
Kasseien rijden in de Kempen
Avondcriterium rondom de Utrechtse Heuvelrug als afsluiter..
MarcoV 08 juni 2022 20:03
GillesEmanuel Schreef:
-------------------------------------------------------
> Andere Peter Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Er moeten een paar iconische plaatjes in die
> elk
> > jaar terugkeren. Als je toch gaat sprinten, doe
> > het dan op de Zeelandbrug of de Afsluitdijk na
> de
> > oversteek. Aanloop via de Markerwaarddijk.
> >
> > En waarom niet 3 van de 5 etappes inzetten op
> > waaierrijden? Van één etappe pas op de
> ochtend
> > beslissen of je het vastgelegde parcours rijdt
> in
> > oost-west of in west-oost-richting. Om waaieren
> te
> > maximaliseren.
>
>
> Eens. Meer iconische etappes die ieder jaar terug
> keren, zo doet Oman/P-N/Down Under/Calfornia/vele
> anderen het ook en is het principe van de zo
> opgehemelde "Klassiekers".
>
> Etappe over gravel op de Veluwe
> Etappe door Zeeland met alle waterkeringen.
> Tijdrit op de afsluitdijk
> Verplicht rondje Limburg maar maak er een ander
> parcours van dan AGR. Kies bijvoorbeeld voor de
> Hulsberg als scherprechter of de Dode Man.
> Kasseien rijden in de Kempen
> Avondcriterium rondom de Utrechtse Heuvelrug als
> afsluiter..

En een goed businessmodel uitvinden, want die aankomstplaatsen worden momenteel geacht flink te betalen aan de organisatie en daar heeft dus vrijwel geen enkele Nederlandse gemeente zin in. En dan ook nog iets uitvinden voor de kosten van de diensten die de politie niet meer perse gaat leveren …
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen