Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Politie-actie tijdens Tour Etappe 2

Gepost door FonsP 
FonsP 24 juni 2015 12:08
Politie wil Tour Peloton stilleggen

De politiebonden gaan actie voeren tijdens de Tour de France. Op zondag 5 juli wordt op de Erasmusbrug in Rotterdam de reclamekaravaan staande gehouden voor een verkeerscontrole. Die controle stopt pas als in de live-uitzendingen op radio en televisie duidelijk is dat de renners van de Tour de France stil staan en dat dit komt door de cao-actie van de politie. Dat hebben de politiebonden aangekondigd in een brief aan minister Van der Steur.

De bonden voeren al vijftien weken actie voor een goede cao, maar tot nu toe zonder resultaat. Met deze actie willen de bonden aan de inwoners van Nederland duidelijk maken dat het hen ernst is.

Actievoerende politiemensen, herkenbaar in actie-hesjes, zullen politiewagens op de brug posteren. Op het water varen politieboten. Een grote groep politiemensen staat klaar om de verkeerscontrole uit te voeren.

Omleggen van het parcours niet zal helpen, zeggen de bonden. De actie wordt dan op een ander moment of op een andere plaats gehouden. Wel wijzen ze de minister erop dat de hij naar de rechter kan om te proberen de actie te laten verbieden.

Bron: www.nos.nl
Ron Meijers 24 juni 2015 12:17
Ze maken zichzelf erg populair zo, de heren en dames in het blauw. Conflict met de minister, en de burger is de dupe. Misbruik van macht, noem ik dat. Dáár zou een rechter zich eens over moeten uitspreken.

Om het over reputatieschade voor 'Nederland' maar niet te hebben. De Tourstart is een groot evenement, Utrecht en het land staan in de spotlight. Boeren en tractoren die de karavaan blokkeren zijn we inmiddels wel gewend, maar dat nu het politieapparaat de Tour lamlegt? Ja, dit wordt prima reclame voor de poltie en voor Nederland. Chapeau!
Blueprint 24 juni 2015 12:20
Hoeveel last heeft de burger hier nou helemaal van?
Slimmerd 24 juni 2015 12:21
Kijk, zo kennen we de mannetjes en vrouwtjes van de politie weer. Lekker actievoeren rondom sport(evenementen), want we pakken graag de sporters en burgers die niks met het conflict te maken hebben!!



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24/06/2015 12:21 door Slimmerd.
Robert Koopman 24 juni 2015 12:22
Kunnen de niet-stakende agenten die dwarsliggers niet gewoon even wegvegen?
Als ik ervoor ga staan doen ze dat tenslotte ook.
Krijgt de burger zo een beter gevoel van stakende agenten?
Denk het niet.
Schrijf geen bonnen uit, verhoog de maximum snelheid naar 160, maar sportevenementen hinderen?
malheur 24 juni 2015 12:24
0, wie er vooral 'last' dan wel voordeel aan gaan ondervinden is de kopgroep die er in Rotterdam al zal zijn. Wanneer ze ertussen door kunnen glippen maken ze een beste kans dan. Politie weet niet veel van koers want je kunt niet de eerste 100km neutraliseren.
Slimmerd 24 juni 2015 12:24
Of volg de minister op elke weg en bekeur elke fout die hij begaat smiling smiley
Inigo 24 juni 2015 12:26
Kansloos. Lekkere reputatie schade voor NL gaat dat worden. Machtsmisbruik.
malheur 24 juni 2015 12:27
Ik ben eerder van mening dat de ploitie gewoon een betere CAO dient te krijgen en vind het wel een slimme zet om hier de tour voor te gebruiken. 'De gewone burger/sportliefhebber is weer de dupe'-boehoe deel ik geenszins, heb er goede hoop op dat het hierdoor juist een leukere chaotische etappe wordt want die waaiers kunnen we met zuid-west vergeten.
Carlos Danger 24 juni 2015 12:27
Die Hollandse dienders wat meer betalen is geen optie, zeker?
Ron Meijers 24 juni 2015 12:30
Ik doelde in dezen meer op eerdere, soortgelijke acties, waarbij ze vóór een file uit gaan rijden.
Ron Meijers 24 juni 2015 12:33
Betere CAO? Wellicht. Heb ik inhoudelijk geen verstand van. Maar om hun macht daarvoor te gebruiken (misbruiken) en het maatschappelijk verkeer middels filevorming te gaan ontregelen, of in dit geval een groot sportevenement? Nee. Dan heiligt het doel m.i. niet de middelen.

En van uit de politie is het inderdaad slim om een podium als de Tour voor zo'n actie te gebruiken.
NielsJ 24 juni 2015 12:43
Ik wil ook een betere CAO. Ik ga net zo lang voor het politiebureau de ingang blokkeren totdat op de TV duidelijk is dat ik dit wil. Ik neem mijn driewieler en mijn drone mee.

Ik gok dat ik binnen 2 minuten in de cel zit....
Eddy Veen 24 juni 2015 12:48
Ik hoop dat een woedende supportersmenigte de blokkerende politewagens in de Maas gooithot smiley
Eddy Veen 24 juni 2015 12:51
Waarom houdt de politie niet gewoon Tom Dumoulin tegen op zaterdag? Dat is pas effectief.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24/06/2015 12:51 door Eddy Veen.
Slimmerd 24 juni 2015 12:53
Of altijd de stakingen rondom voetbalwedstrijden... Altijd het makkelijke scoren, zo kennen we de politie.

De logica om die 'evenementen' te pakken voor actie is natuurlijk aanwezig, maar je wint er geen positieve kritiek mee bij de burgers.
Snorfietser 24 juni 2015 13:00
Wederom een achterlijke actie. Enige tijd geleden liet de politie onnodig de sirenes loeien, hetgeen tot gevaarlijke situaties kan leiden. Het lijkt mij een goed plan om tijdens de proloog als de politie zelf vertikt om in de grijpen als burgers ervoor te zorgen dat de relschoppers van het parcours worden getrokken.
sijbriskie 24 juni 2015 13:01
'Makkelijk scoren'...'de burger' moet misschien eens wat minder verwend zijn en verder kijken dan z'n eigen (belang) neus lang is. Werkgevers zijn nu eenmaal zelden uit zichzelf bereid hun werknemers betere arbeidsvoorwaarden te geven. Dus moet je actie voeren als bond en het liefst een actie die in het oog springt, die impact heeft. Dat dat af en toe wat overlast bezorgt: soit.
Sub Culture 24 juni 2015 13:19
Belachelijke actie.

Dan liever een soortgelijke actie als hier in Vlaanderen met de landbouwers.

Eindeloos lange tractoren die hard claxonneren maar die het wedstrijdgebeuren niet hinderen.


Paar politiecombis naast elkaar en de sirenes laten loeien.
Blueprint 24 juni 2015 13:24
Prima actie van de politie: er wordt maximaal publiciteit gepakt en de impact op de burgers is relatief klein. En deze mensen verdienen absoluut een betere CAO, dus als de minister dat nou eens erkent, hoeft er niemand actie te voeren.
sijbriskie 24 juni 2015 13:25
El Chaba 24 juni 2015 13:28
De onderbuikjes lopen - niet gehinderd door enige kennis van de materie - weer lekker leeg hier.

De politie is al sinds begin maart bezig met coulance acties t.o.v burgers, dat wil zeggen, zo min mogelijk bonnen uitschrijven en zo veel mogelijk volstaan met een waarschuwing: [www.acp.nl]
Dat scheelt de burger zo'n 400.000 euro per dag!

Nu dat niet lijkt te helpen gaan ze daarnaast logischerwijze 'hardere' acties zoals bovenstaande voeren. En gelijk hebben ze want ze zijn onderbezet en onderbetaald.
Inigo 24 juni 2015 13:32
Het probleem is ook niet dat de politie-mensen demonstreren of dat ze niet meer verdienen etc., maar dat ze NL flink te kijk zetten met zo'n actie op de Tour de France...
Rudy t. 24 juni 2015 13:36
Dat gaat ten koste van de schatkist. Kost de burger dus 4 ton per dag. En politie mensen zijn niet onder betaald.
Robert Koopman 24 juni 2015 13:37
Onderbetaald?
Daar kies je toch voor als je agent wilt worden?
Dan weet je dat je geen vetpot zult verdienen.
En de overheid moet nu eenmaal bezuinigen.
sijbriskie 24 juni 2015 13:38
koos1 24 juni 2015 13:38
Tsja hoe kun je onnozel actie voeren, alsof ze door het toeten en de tour stilzetten opeens een nieuwe (betere) CAO krijgen.

Ze beter een voorbeeld nemen aan de Belgische boeren. In alle voorjaarskoersen met hun tractor actie in beeld en uitleg over de actie, maar wel op een manier dat de koers er geen last van heeft.
El Chaba 24 juni 2015 13:38
Complete onzin.
Slimmerd 24 juni 2015 13:41
Feyenoord - Vitesse dat geen doorgang kan vinden wegens acties van de politie laat je hier wijselijk even buiten beschouwing natuurlijk.
El Chaba 24 juni 2015 13:43
Stel je voor, zeg, een voetbalwedstrijd die geen doorgang kan vinden, het land is meteen ontwricht.
malheur 24 juni 2015 13:43
malheur 24 juni 2015 13:45
Feyenoord - Vitesse moet gewoon al om etische redenen helemaal nooit plaatsvinden, evenals Ajax - Groningen of PSV - AZ trouwens.
Slimmerd 24 juni 2015 13:49
Het gaat niet om ontwrichten van een land, het gaat om niet burgervriendelijke acties. 50.000 mensen zij hiermee gedupeerd, want niet iedereen was in staat om wel op een maandag af te reizen naar deze wedstrijd.

Prima als jij dit burgervriendelijk vindt overigens en zoals ik al eens eerder aangaf ergens snap ik wel dat ze dit soort 'evenementen' aangrijpen. Maar waarom hoor ik dan niks rondom het WK Beachvolleybal of is dat weer te klein en vallen de agentjes dan niet op?
Als ze nu serieus iets willen bereiken pak dan die TT Assen dit weekend aan, daar moeten ze boel flink kunnen ontregelen winking smiley
Rudy t. 24 juni 2015 13:50
Walnoot 24 juni 2015 13:54
"En gelijk hebben ze want ze zijn onderbezet en onderbetaald."

Volgens de politie zelf. Daar is best wat tegen in te brengen. Maar de rechter gaat dit natuurlijk verbieden, dus meer dan gratis reclame voor hun staking zit er niet. Ssssssssssisser.
Arsimo 24 juni 2015 13:59
thumbs up

Precies. Gebruiken maken van de Tour aandacht kan ik inkomen, maar dat kan ook zonder de Tour te hinderen. Die Vlaamse boeren deden dat heel goed - veel respect voor.
El Chaba 24 juni 2015 14:07
Ik zeg niet dat het burgervriendelijk is, ik geef alleen aan dat ze zo niet zijn begonnen, integendeel zelfs. Eerder in het topic werd dat namelijk al wel weer gesuggereerd.
Daarnaast snap jij natuurlijk ook wel dat het door de aard van hun werk nogal moeilijk is om acties te bedenken waar de burger niet de dupe van wordt. winking smiley
Eindhovuh 24 juni 2015 14:09
Waarom gaan ze niet lekker met zijn allen naar Den Haag daar de boel blokkeren rondom het ministerie?
Dit is zo makkelijk en goedkoop scoren.
Als de verplegers of militairen hetzelfde deden zou de politie optreden.
Goozzer 24 juni 2015 15:02
Betere CAO, prima als daar aanleiding voor is, maar als je dat op dit soort manieren probeert af te dwingen, bereik je wat mij betreft het eerder tegenovergestelde. Afbreuk van krediet en sympathie, waarmee de politie haar eigen zaak m.i. geweld aan doet. Ik vind dit soort spelletjes niet horen, en kan er geen enkel begrip voor opbrengen...
Volgerd 24 juni 2015 15:06
thumbs up

Plus de al eerder aangehaalde imagoschade voor Nederland. Ik denk dat het een Spaanse, Zwitserse of Australische Tourkijker weinig zal kunnen schelen wat de Nederlandse agent verdient.

Daarnaast, als dit doorgaat zal ASO zich nog wel een paar maal bedenken voordat Nederland weer eens wordt aangedaan door de Tour, of welke ASO-koers dan ook.
Massimo 24 juni 2015 15:17
Vanavond nog even aandacht in de journaals, volgende week wat publiciteit rond een eventuele uitspraak van de rechter (die deze actie zal verbieden), doel bereikt.
jelleg 24 juni 2015 15:32
In principe ben ik ook voor een betere cao voor de politie.
Ik heb alleen wel moeite met deze acties zet het peloton dan in de eerste 10 km van de etappe 5 minuten stil.
Dan heb je je punt ook gemaakt.
Goozzer 24 juni 2015 15:49
Participatiemaatschappij 2.0, verdomme...
Goozzer 24 juni 2015 16:01
Impact is natuurlijk niet klein en werkt, blijkt wel, bovendien precies andersom uit. Publiciteit is maximaal, maar is volstrekt negatief.

Ook de politieke en economische logica ontbreekt volledig. Als je van die minister iets gedaan wilt krijgen, doe dan niet iets wat je eigen standpunt ondergraaft en een je niet welgevallige beslissing van die betreffende minister enkel makkelijker maakt (die lacht zich rot nu). Als je daadwerkelijk vindt dat je te weinig betaald krijgt, doe dan gewoon minder. Als ordehandhaver handhaaf je dan dus minder (goed/strikt) de orde. Als dat effect heeft, krijg je vanzelf de burgers mee en daarmee ook die minister. Op het moment dat je, zoals nu, zélf actief de orde gaat lopen verstoren, overspeel je je hand...
Slimmerd 24 juni 2015 16:04
Doel bereikt? Verandert daarmee de CAO dan?
Goozzer 24 juni 2015 16:05
Welk doel precies? Negatieve publiciteit scoren?
Massimo 24 juni 2015 16:10
Doel lijkt me de aandacht te (blijven) vestigen op dit CAO-conflict en de minister onder druk te zetten.
Slimmerd 24 juni 2015 16:10
Doel lijkt mij toch om die CAO ook gewijzigd te krijgen en niet steeds aandacht te moeten vragen.
malheur 24 juni 2015 17:32
Da's dan alleen maar bijvangst.
malheur 24 juni 2015 17:33
Wielerfans? Right. Die kijken gewoon toe van 'oe, wat gebeurt hier allemaal?'
veluweracer 24 juni 2015 18:23
Robert Koopman Schreef:
-------------------------------------------------------
> Onderbetaald?
> Daar kies je toch voor als je agent wilt worden?
> Dan weet je dat je geen vetpot zult verdienen.
> En de overheid moet nu eenmaal bezuinigen.

Diezelfde overheid importeert op grote schaal criminelen of zet de deuren er wagenwijd voor open. Tegelijkertijd verwachten ze van de politie wel dat zij de daaruit voortvloeiende ellende er even bij doen.
Curzio 24 juni 2015 18:26
thumbs up

Een week geen bekeuringen lijkt me een veel effectiever signaal richting de minister.
Aandacht vragen rond het evenement is nog wel te begrijpen, maar daar zijn prima manieren voor zonder de koers (die er werkelijk niets mee te maken heeft) te verstoren.
Lucho Herrera 24 juni 2015 18:44
Linkebal 24 juni 2015 19:37
Rijdt Hinault nog mee in de karavaan?

[www.youtube.com]

Maar even serieus, ik neem aan dat een agent geen speciale politiebevoegdheden meer heeft zolang hij staakt. Dus tijdens een staking staan ze gelijk aan iedere andere burger. En je weet wat er gebeurt als een gewone burger een wielerwedstrijd wil verpesten, dan wordt ie door omstanders aangepakt (als het goed is).
Eddy Veen 24 juni 2015 19:48
Dit vind ik de spitsvondigste tot nu toethumbs up



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24/06/2015 19:48 door Eddy Veen.
Massimo 24 juni 2015 19:57
Er wordt een actie voorbereid, is wat anders dan staken, en bovendien is een politieman/vrouw ook buiten diensttijd gerechtigd zijn bevoegdheden te gebruiken, ik zou me niets in het hoofd halen dus.
Chekie 24 juni 2015 20:09
Op het Tour parcours is de Franse politie de baas.Dat is al jaren zo en de nationale politie is veroordeelt tot verkeersregelaar en parkeerwachten Daar is de overheoid mee akkoord gegaan toen de tour werd binnen gehaald.De Fransen hebben maar één opdracht, De tour moet vrij baan hebben. Zij zullen acties nooit accepteren.
Eindhovuh 24 juni 2015 21:50
[www.nu.nl] Poels en Clement spreken schande van politieacties rond Tourstart
Feitelijk doen ze dat niet, maar nu.nl zoekt een mooie kop.
Goed dat renners zeggen wat ze denken trouwens ipv mediatrainings geneuzel.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24/06/2015 21:51 door Eindhovuh.
cyclingfreakske 24 juni 2015 22:39
mja.. maar de Franse politie blijft wel afhangen van de medewerking van de lokale / natioanle politiediensten.
als die een actie doen... zal de wedstrijd even aan de kant staan, hoe dan ook. tenzij de overheid / justitie agenten opvorderd om de veiligheid en goed verloop te garanderen... dan kunnen ze actie ondernemen wat ze willen, niet willen werken op dat moment...dan is het van moeten werken.
Andere Peter 25 juni 2015 01:59
De burger is ook liefhebber en die ziet zijn wedstrijdje verstoord.
Andere Peter 25 juni 2015 02:00
Welnee. ASO wil centen zien. Die blijven echt niet weg voor een protestje. Dan zou half Frankrijk al onbegaanbaar zijn. Zelfs Corsica met separatistische dreiging hebben we gehad.
Andere Peter 25 juni 2015 02:16
Eens met Massimo. Soep wordt niet zo heet gegeten als ze wordt opgediend. Wat trappen veel mensen er makkelijk in.

''Wel wijzen ze de minister erop dat hij naar de rechter kan stappen om de actie te verbieden''.

De actie heeft nog niet plaats gevonden. Ik moet het nog zien. Gang naar de rechter is denkbaar. Een schikking voordat de rechter uitspraak doet ook. Ik verwacht wel een actie, maar geen hinder voor de renners. Gang naar de rechter betekent dat ze nogmaals publiciteit pakken. Dit soort acties zijn vooral dreigmiddelen. De dreiging is belangrijker dan de uitvoering. Het werkelijk onderbreken van de koers zou tot veel afkeuring van het publiek leiden. Lijkt mij onwaarschijnlijk.

ASO raakt echt niet in paniek van een paar agenten in malle hesjes. Die zijn wel ergere dreigingen gewend. Prud'homme is meer bezig met de Marseillaise door de klokken van de Dom, dan met zo'n dreiginkje.

En als het doorgaat, wat dan nog. Koersje even gehinderd. Nou ja. Het beeld dat dit het imago van Nederland zou schaden vind ik lachwekkend. Overigens vind ik die acties onzin en heb ik de indruk dat agenten genoeg verdienen.
Eindhovuh 25 juni 2015 10:31
Ze hebben toch ook al files veroorzaakt en een wedstrijd van feyenoord geen doorgang laten vinden? Ze schalen gewoon op en zijn volgens mij echt bereid dit door te zetten. Alles voor de publiciteit. Ik denk overigens niet dat het een CAO dichterbij brengt. Politieagenten zouden overigens meer moeten verdienen, taken, regels, agressie alles is toegenomen. Maar goed dit is geen politiekforum.
merijntje mortirolo 25 juni 2015 13:54
kBedacht hedenmorgen iets naar aanleiding van de 'Boston Bomber' en verwoordde dat als volgt:

Letten jullie even op, heren van IS en Al Qaida?

Zondag vijf juli gaat de politie het Tourpeloton stilleggen op de Erasmusbrug. En niet zomaar eventjes, NEEHEE, totdat er livebeelden zijn.

Sla jullie slag: een 'monument' van een brug, een stuk of 200 profwielrenners en ongeveer net zoveel po-li-tie-a-gen-ten en nog een hele rits onschuldige burgers.

Ik zeg: KABOEM.
Laatste wiel 25 juni 2015 14:42
En dat is bedoelt als humor of zo? thumbs down
merijntje mortirolo 25 juni 2015 14:56
Niet echt. Jouw bedoelt wel?
Hangmat 25 juni 2015 16:11
Hoe weet je dat ze niet onderbetaald zijn? Ik zeg niet dat ze wel onderbetaald zijn, maar ben benieuwd waar jij deze ""wijsheid"vandaan haalt.
Hangmat 25 juni 2015 16:16
Inderdaad kwetsbaar op zo'n moment, als dat het doel is van je post.
merijntje mortirolo 25 juni 2015 16:43
Ja, uiteraard was dat het doel.

kVind het een beetje knullig, al ben ik het wel eens met Andere Peter (komt zo af en toe eens voor) en anderen dat het wellicht niet zo een vaart zal lopen en dat de dreiging-met-deze-actie an sich misschien al genoeg teweegbrengt, maar zoiets aankondigen in 'deze tijden' vind ik nogal onnozel. (Maar goed, wat kun je anders verwachten van een instituut waar de IQ-drempel op 70 ligt ("Aan de bovenkant?" vraagt menigeen mij dan gekscherend (Of zou dat retorisch zijn?)))

Een reuze-evenement als de Tour waar duizenden op afkomen en miljoenen naar kijken ge-(of mis-)bruiken voor aandacht is op zich best een goed idee, maar precies het hoe en waar aankondigen en er dan nog even bij zeggen dat je bewust gaat wachten op de live-uitzending vind ik echt razendstom. Komt nog bij dat de Erasmusbrug best een kwetsbare, want makkelijk 'afsluitbare,' plek is.

Als ik bij 'Al Qaida-Jemen' zat, had ik het wel geweten. Rekruten genoeg hier in Gouda...
predator 25 juni 2015 21:27
malheur Schreef:
-------------------------------------------------------
> Feyenoord - Vitesse moet gewoon al om etische
> redenen helemaal nooit plaatsvinden, evenals Ajax
> - Groningen of PSV - AZ trouwens.

Etisch?
predator 25 juni 2015 21:34
Slimmerd Schreef:
-------------------------------------------------------
> Of altijd de stakingen rondom
> voetbalwedstrijden... Altijd het makkelijke
> scoren, zo kennen we de politie.
>
> De logica om die 'evenementen' te pakken voor
> actie is natuurlijk aanwezig, maar je wint er geen
> positieve kritiek mee bij de burgers.

En de minister interesseert het ook geen hol.
Andere Peter 26 juni 2015 02:20
Ik weet dat er acties zijn geweest, maar dat zegt natuurlijk niets over de strategie achter deze actie. Het is mijn gevoel. Ik denk dat als ze van zins zouden zijn om de etappe plat te leggen, ze dit korter voor de etappe zouden hebben gecommuniceerd (bv 2 dagen tevoren).

Door het 2 weken tevoren te zeggen:
- maximaliseren ze de publiciteit van het spel rond de actie (niet van de actie zelf)
- bieden ze maximaal de tijd voor juridische stappen (dat lokken ze duidelijk uit, dat willen ze)
- bieden ze maximaal tijd voor het ontwikkelen van alternatieven
- kunnen ze het water testen: hoe wordt erop gereageerd door het publiek
- creëren ze ruimschoots gelegenheid om op het laatste moment de 'moral high ground' te nemen door de actie een iets publieksvriendelijker vorm te geven

Al die dingen in dit ritueel (staken en acties zijn pure rituele dansen) duiden op: straks wel actie, maar niet op een manier waarbij de koers noemenswaardig wordt gehinderd.

Denk ik dus.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/06/2015 02:21 door Andere Peter.
Andere Peter 26 juni 2015 02:23
Mwoahhh, als je het als werken ziet dan kunnen ze niet zomaar een dienstbevel van een hoger geplaatste negeren.
Arsimo 26 juni 2015 10:11
Wat ik me afvraag: die politiemensen plannen zondag in R'dam iets van een controle van de voertuigen. Maar mogen ze dat tijdens de koers wel? Is namelijk het parkoers op dat moment wel openbare weg en zijn de normale verkeersregels dan wel van toepassing? Als ik met mijn auto op prive terrein rondrijdt gelden (ook) de verkeersregels namelijk niet - zo heeft de bestuurder dan geen rijbewijs nodig bijvoorbeeld.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/06/2015 10:12 door Arsimo.
Andere Peter 27 juni 2015 03:12
Voordeel is wel dat een type als Willy Voet niet bang hoeft te zijn voor de start van de Tour tegen een politiecontrole aan te lopen.
cyclingfreakske 27 juni 2015 23:17
@Arsimo :
in feite mag men dat, en het blijft een openbare weg.
wel is het zo dat als de wedstrijd voorzien is van de verplichte voorzieningen (seingevers, rode vlag-groene vlag, vergunningen enz) men kan verplichten de baan te ruimen voor het passeren van de wielerwedstrijd.
patstelling is wel dat de aganten van dienst ook het recht hebben om een protestactie te ondernemen en de wedstrijd hierbij stilleggen; TENZIJ er een gerechtelijk bevel is dat de ordediensten een verbod krijgen de wedstrijd te verstoren met een actie, of om tot actoe over te gaan.

maw :
men mag dus gewoon bv de reklamecaravan aan een controle onderwerpen.
MAAR als er een gerechtelijk bevel / vordering is die dat verbied, mag men in geen enkel geval "de orde verstoren".
Bromertà 28 juni 2015 11:44
Toenemend hufterig gedrag heeft al eens geleid tot een reactie in de hoogste regionen van onze samenleving. Mark Rutte predikte de burgerplicht. Ik mag hopen dat er voldoende toeschouwers zijn die een eigengerechtig optreden van rijksambtenaren en politie met gepast fysieke inzet recht zullen zetten. Wie de orde verstoort, kan immers op de burgerplicht rekenen, niet waar meneer Rutte?
Eddy Veen 29 juni 2015 09:52
Andere Peter 29 juni 2015 18:22
[nos.nl]

Minister Van der Steur en burgemeester Aboutaleb van Rotterdam spannen een kort geding aan tegen de politiebonden om de cao-actie tijdens de Tour de France zondag een halt toe te roepen. Wanneer het kort geding dient, is nog niet bekend.

Vanochtend hadden de politiebonden een overleg op het ministerie van Veiligheid en Justitie met vertegenwoordigers van minister Van der Steur, maar de partijen zijn er niet uitgekomen.

Daarom willen de bonden zondag op de Erasmusbrug in Rotterdam de reclamekaravaan staande houden voor een verkeerscontrole. Die controle stopt pas als in de live-uitzendingen op radio en televisie duidelijk is dat de renners stilstaan vanwege een actie van de politie.

"Onbegrijpelijk"

Burgemeester Aboutaleb van Rotterdam laat in een reactie aan de gemeenteraad weten dat hij de actie van de politiebonden betreurt. "Ik vind het onbegrijpelijk dat dit evenement, waar zo veel wielerliefhebbers naar uitkijken, wordt aangegrepen om actie te voeren."

De cao-onderhandelingen tussen de politiebonden en het kabinet zitten al tijden vast. De bonden hebben al op verschillende manieren actiegevoerd. Ze willen onder meer een loonsverhoging van 3,3 procent en een bonus voor de reorganisatie in het kader van de vorming van de Nationale Politie.
cyclingfreakske 30 juni 2015 17:30
ik denk dat als de rechtbank niet snel een beslissing neemt, de minister van Justitie zich wel uitspreekt en een vordering zal opmaken. Die kan dat ook.
De Fransen zullen de volgende keer de prijs flink opdrijven als NL wil organiseren, ASO kennende. (die staf heeft echt wel een aso mentaliteit)
zal wel goedkomen tegen de start. Zoniet heeft l'Equipe stof tot schrijven.
Andere Peter 30 juni 2015 20:39
Wat een onzin.

1) De minister van Justitie is de werkgever van de agenten. Hij kan natuurlijk niet een beslissing van de rechter overrulen.
2) ASO kiest gewoon voor het aantrekkelijkste bod. Dat hebben ze altijd gedaan. Dat is hun enige belang. Ze hebben zich nooit iets aangetrokken van de vele protesten die er geweest zijn.
3) Een NL politie-actie ver voor de finale in een voor Fransen nietszeggende etappe gaat echt niet ruim beschreven worden door L'Équipe. Media die iets met de organisatie te maken hebben (dat blad is nauw verbonden met de Tour) doen het uiterste om zulk acties te negeren, omdat ze snappen dat uitzending leidt tot naäpers.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30/06/2015 20:46 door Andere Peter.
Andere Peter 30 juni 2015 20:46
Alvast één protest van tafel. Hoeplijk beseffen ook de agenten in Rotterdam dat die actie zinloos is, slechts is voor de steun van het publiek voor hun doel en vermoedelijk averechts werkt.

[www.duic.nl]

Rijksambtenaren gaan toch geen actie voeren tijdens de start van de Tour de France zaterdag. Dat hebben de vakbonden laten weten. Eerder lieten de ambtenaren weten een protesttocht te rijden over het parcours van de tijdrit een uur voordat de renners van start gaan. Deze acties staan los van de geplande politieactie op zondag.

Na een gesprek met de gemeente Utrecht bleek dat er te veel obstakels zijn voor de actie. Burgemeester Jan van Zanen zei eerder al niet blij te zijn met de acties: “Ik zou het zeer betreuren als de vakbonden dit evenement, waar heel veel mensen naar uitkijken, aangrijpen voor CAO-acties. Uiteraard heeft iedereen het recht om actie te voeren. Ik ga er daarbij wel vanuit dat de start van de Tour de France in Utrecht en de tweede etappe van Utrecht naar Zeeland ongestoord en veilig verlopen en dat iedereen hiervan kan genieten. Wij gaan hierover in gesprek met de vakbond.” Na dat gesprek hebben de vakbonden nu dus afgezien van een actie tijdens de tijdrit van a.s. zaterdag.

De afgeblazen actie van de rijksambtenaren staat los van de politieactie die op zondag de start van de tweede etappe moet vertragen om zo aandacht te vragen voor een betere CAO. De politiebonden zijn het, evenals de rijksambtenaren, niet eens met het CAO-bod van minister Van der Steur. Met deze actie willen de vakbonden aandacht vragen voor hun zaak. Een dag later zullen de gezamenlijke politiebonden op de Erasmusbrug in Rotterdam actie voeren voor een nieuw politie-cao.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen