Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Heden en toekomst van de AGR

Gepost door Meneer 60% 
Meneer 60% 17 april 2023 10:22
Peiling
De Amstel Gold Race
Alleen geregistreerde gebruikers mogen deelnemen aan deze peiling.
Er zijn 33 stemmen ontvangen.
Lekker zou houden, gaat prima zo 16
 
48%
Dingen moeten anders 13
 
39%
Stop er maar mee, wordt nooit iets 4
 
12%



Topics over de grote zes, de magere jaren of de grootte van de prestaties van Pogacar leveren altijd wel wat grappige discussie op, vind ik. In dat kader leek me deze ook wel een goede. De Amstel Gold Race is dé Nederlandse wielerwedstrijd, maar waar staat ie en waar moet ie heen?

Hoe hoog schatten jullie de AGR in? Direct achter de monumenten? Gelijkwaardig met koersen als Gent-Wevelgem en de Waalse Pijl? Of een stuk minder dan dat? En delen jullie mijn gevoel dat de AGR de laatste tien jaar qua status verder verwijderd is van de monumenten dan vroeger?

Veel toppers, zelfs Nederlandse toppers, laten de laatste jaren verstek gaan. Komt dat puur en alleen door de plek op de kalender en het feit dat renners meer keuzes maken? Of is er meer aan de hand?

Over de plek op de kalender gesproken... Is die de juiste?

De parcourswijziging van een paar jaar terug lijkt me een goede, toch? Levert in ieder geval leuke finales op. Of zien jullie liever een ander parcours? En moeten de mannen en de vrouwen niet gewoon dezelfde finale rijden?

Is Leo van Vliet na wat er de laatste jaren allemaal misging en gisteren ook weer, nog wel te handhaven als koersdirecteur? Is hij met zijn uitgesproken karkater sowieso wel de juiste man op de juiste plek?

En al het andere dat jullie kwijt willen, bijvoorbeeld over dat Amstel bier niet te zuipen is.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17/04/2023 10:23 door Meneer 60%.
Cecchini 17 april 2023 10:33
Zo lang renners als Pogacar er een nummertje van willen maken lijkt mij deze koers nog steeds van enige relevantie. Wel een schande, dat de toppers van de Nederlandse ploeg bij uitstek (Roglic, Vingegard, en van Aert) het niet de moeite waard vinden steekt me wel. Dat Mathieu zich als Nederlandse topper en voormalig winnaar ook al niet laat zien, verdient ook al geen waardering. Van Aert en MVDP hadden deze koers er nog wel bij kunnen doen. Zo'n intensief voorjaar hebben ze ook niet gehad. De Tirreno reden beiden als training, daarnaast hebben ze ook een aantal koersen links laten liggen. Tot aan de Ronde van Zwitserland rijden ze geen koers, en zelfs daar zal het als training zijn. Kom op manne
Eindhovuh 17 april 2023 11:22
Ik ben het hier mee eens.
Na de monumenten is dit qua status 1 vd grootste wedstrijden.
Ik geloof dat 99% van het peloton deze graag op zijn erelijst wilt. Pogacar was ook echt blij.

Qua parcours is het nu gewoon goed vind ik.
Dat toppers hem links laten liggen is iets vd laatste jaren.
Wanny 17 april 2023 11:40
Is het niet zo dat de monumenten steeds belangrijker zijn gemaakt en de andere koersen daarmee onbelangrijker? Meer dan dat specifiek de AGR aan aanzien verliest.
nachtwacht 17 april 2023 11:54
Vind het een koers met mogelijkheden. Het biedt een parcours met genoeg plekken waar je kunt aanvallen. Het heeft ook uitstraling en internationaal aanzien. Minder status dan de monumenten, maar meer status dan de meeste overige eendagskoersen. Zit in de categorie onder de monumenten samen met Strade Bianche, Classica San Sebastian, Waalse Pijl en misschien Gent Wevelgem en de E3 prijs. Dat is een mooie status.

Wat niet meer kan is Leo van Vliet. De laatste vier edities waren allemaal controversieel. In 2019 ging de overwinning naar de gedroomde winnaar Mathieu van der Poel na een weergaloze terugkeer. Weergaloos als we niet letten op de hulp die hij kreeg van de motoren. In 2021 kreeg de koers opnieuw de gedroomde wiinnaar in Wout van Aert waarbij het er toch verdacht veel op leek dat hij de sprint verloor van Pidcock. In 2022 wederom een dubieuze beslissing na het bestuderen van de finishfoto. Waar Cosnefroy in eerste instantie werd uitgeroepen tot winnaar, werd dat later terug gedraaid en ging de overwinning naar de meer aansprekende ex-wereldkampioen Kwiatkowski. Dit jaar was echter de overtreffende trap en greep Leo van Vliet hoogstpersoonlijk en duidelijk in beeld van de camera's in. Hoewel Pogacar waarschijnlijk toch wel had gewonnen werd Van Vliet zo zenuwachtig toen de (nog) niet aansprekende Ben Healy dichterbij de gedroomde winnaar Pogacar kwam, dat hij zijn auto voor Pogacar nestelde, hem liet stayeren, wat niet alleen zorgde voor een groter gat maar Pogacar ook in staat stelde even te herstellen waarna zijn overwinning helemaal nooit meer in gevaar kwam.

Misschien de jury in sommige jaren, misschien wel een eerlijke winnaar in die vier jaar, maar vier jaar op rij is te veel om het op toeval te gooien. Van Vliet is eindverantwoordelijke voor deze koers. En wat hij gisteren deed... Doet een ploegleider het, dan wordt die voor een aantal wedstrijden geschorst en zijn renner gediskwalificeerd. Wat mij betreft schorsen ze Van Vliet ook voor een koers of tien.
Spaak 17 april 2023 13:01
Ik schat AGR op hetzelfde niveau als de andere semiklassiekers die nachtwacht al noemt.

De plek op de kalender is perfect, AGR kan nog nét een paar grote kasseispecialisten erbij pakken waarvoor LBL net te zwaar is. Het is niet voor niks dat deze plek al tientallen jaren min of meer hetzelfde is. Enige denkbare alternatief is een combinatie wellicht met de Italiaanse herfstkoersen begin oktober, maar praktisch is dat niet. LBL en AGR omdraaien lijkt me ook geen optie. En de WP is een schijtkoers die niet op de zondag thuishoort.

Dat de (Nederlandse) toppers deze koers mijden is volgens mij iets van dit jaar, eerdere jaren was dat niet echt het geval. Kk vind het wel een kwalijke zaak dat Jumbo-Visma hier niet met de A-ploeg start en MVDP niet komt opdagen. Het is volgens mij ook een koers die veel toppers echt wel willen winnen, maar dat het - in vergelijking met andere klassiekers - wel relatief lastig is. Vandaar het aantal "mindere Goden" (lees: Gasparotto, Kreuziger, Valgren, Ivanov) een tijd terug.

Parcours is nu eigenlijk prima. Ik zou het eens een tijdje zo laten, kijken hoe het strategisch opgepakt gaat worden de komende jaren. Komt ook ten goede aan de beleving van de kijker (mijns inziens).

Eens met nachtwacht m.b.t. van Vliet, die moet gewoon een ceremoniële rol krijgen of iets dergelijks, maar zich niet meer actief met de wedstrijd bemoeien.

Amstel is niet iets voor thuis in de luie stoel, maar in de feesttent is het meer dan prima in mijn ogen
Meneer 60% 17 april 2023 13:16
Ik ben het eens met de kritiek op Van Vliet. Gisteren was het echt heel erg ver over de schreef. Pogacar zou wel gewonnen hebben, maar dit moet je niet willen. Daardoor ga ik als anti-complotdenker toch ook ineens anders denken over de terugkeer van Van der Poel, waarvan een deel niet in beeld was, en de finishfoto met Van Aert. (Vorig jaar niet. Dat was knullig, maar Kwiatkowski kwam echt eerder over de finish).

Maar het is vooral de persoon Van Vliet die voor mij niet tot de verbeelding spreekt. Te veel een haantje, te veel het oude wielrennen, te vaak conflicten met renners en anderen. Dat moet je niet willen, als je vooruit wil.

Even naar een andere sport: het ABN Amro Toernooi heeft flink aan uitstraling gewonnen sinds Richard Krajicek daar de toernooidirecteur is. Komt goed over richting de pers, heeft heel goede banden met de spelers met wie hij soms nog gespeeld heeft, is een echte liefhebber van de sport, heeft de spotlights zelf niet nodig en zegt of doet nooit iets doms omdat ie daar gewoon te slim voor is.

Als er één iemand in heel veel opzichten de Krajicek van het wielrennen is, dan is het volgens mij Tom Dumoulin. Ook nog eens een man van de streek. Ik zeg: Leotje, kom maar wisselen, Tommie, jij erin.
Horsie is back 17 april 2023 13:27
De grootste mijder van deze koers was wellicht "thuisrijder" Tom Dumoulin, zoals hij dit gisteren op tv uit de doeken deed. En als hij hem reed was dat vaak not amused. Je begint je overigens langzamerhand wel af te vragen hoe de renners uit het zogenaamde Merckx tijdperk en ook wel erna dat dan deden. Altijd weer aan de start staan. In toenemende mate wordt het voor de huidige toppers trainen en hoogtestages en op bepaalde zelfgekozen momenten maar weer knallen. Dit jaar was het wel bizar met de afwezigheid van 5 van de grote 6.

Het wielrennen (niet de renners en rensters) staat nog wel steeds te dik. Drie grote wedstrijden in a 8 days a week Beatles stramien is ook wel wat erg veel. Trimmen dat wielrennen en meer linksom gaan rijden zou ik zeggen. Oh, wacht. deze week uit Milton. Stay tuned.

Dat Amstel, is dat echt zo'n van Vliet bocht?
Wanny 17 april 2023 13:34
Ik vraag me sowieso af waarom Van Vliet met een auto in de koers moet zitten? Net zoals fotografen en verslaggevers op motoren in deze tijd totaal overbodig zijn.

Beperk het gewoon tot 2 auto's per ploeg en een paar neutrale wagens voor medische en materiaal assistentie. Naast de verkeersregelaars.
Prikdude 17 april 2023 13:37
Cecchini kanker noemen gaat wat ver, Spaak!
GillesEmanuel 17 april 2023 13:37
Ik denk dat Van Vliet de limieten heeft opgezocht en er ver overheen is gegaan. Maaaaaaar.. ik zie dit als een grotere structureel probleem wat in de Amstel door het parcours (smalle weggetjes die veel draaien en keren) extra tot uiting komt. Er zijn VEEL en dan ook echt VEELS te veel auto's en motoren in de koers rondom de eerste renner en rondom de koers in zijn algemeenheid. In de Amstel is dit extra een probleem door de beperkte ruimte op de weg en de vele bochten, neemt niet weg dat Leo van Vliet alsnog ver over de grens ging.

Oplossing; drones en 3D camera's.

Deze oplossing kan gelijk leiden tot een formule 1 achtige cockpit waarin de kijker kan kiezen tussen verschillende schermen, meer data (snelheid van de drone, gps locaties tov elkaar etc., zelfs de VAM) per renner/groepje. Deze hoeven alleen laatste (anderhalve) uur in te vliegen omdat dan ook de verschillen pas meestal gemaakt worden.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17/04/2023 13:40 door GillesEmanuel.
Horsie is back 17 april 2023 13:45
Overigens werd de beslissende demarrage van Tadej Pogacar vanuit de lucht voortreffelijk in beeld gebracht. Dat was bij de op oude sokken demarrage van good-old Joop in 1985 wel wat anders. Haha, VAM, op de Keutenberg meer dan 3000.
Horsie is back 17 april 2023 13:46
Heden en toekomst van de prik schijnt weer wat kleur op de wangen te hebben gekregen.
predator 17 april 2023 13:47
De afwezigheid van de Jumbotoppers was echt een aanfluiting.

Dumoulin lijkt me inderdaad een mooie koersdirecteur. Het parcours is op dit moment prima, laat het maar even zo.
Spaak 17 april 2023 14:42
Bij het WK Veldrijden dit jaar waren die droneshots echt fantastisch in dat bos, dat moet op een smalle helling in de AGR ook kunnen denk ik. Misschien moeten ze dan wel richting een RVV-achtige lokale omloop waar ze meerdere malen passeren om het enigszins rendabel te houden. Maar ook dat vind ik geen gek idee op zich.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17/04/2023 16:35 door Spaak.
Meneer 60% 17 april 2023 15:21
Eens met de reacties over motoren en auto's. Dat kan heel veel minder. Gisteren reed er ook nog een fotograaf heel dicht voor Pogacar, vlak voor de finish. Stop daarmee. Er zijn tegenwoordig genoeg andere manieren voor fotografen om mooie foto's te maken. Een motor met een verslaggever in de koers is meer nostalgie dan dat het nog iets toevoegt, volgens mij. Zeker niet nodig dat er daar meerdere van zijn. Misschien hoogstens eentje vanuit het organiserende land die dan in de staart van de koers blijft om daar verslag te doen. Camerawerk gaat binnenkort hopelijk voor een heel groot deel met drones, want dat ziet er heel gaaf uit. Bij Vollering reed de cameramotor er gisteren ook te dicht voor, zo leek het.

Hier een artikel met reacties van alle kanten over de auto van Van Vliet: [nos.nl]. Het verhaal van Van Vliet is niet heel sterk. Hij heeft het over 50 meter, maar het was heel vaak ongeveer 1,5 tot 2 seconde, dus zo'n 20 meter. Er waren bovendien ook genoeg punten dat de auto heel makkelijk even gas had kunnen geven, maar dat niet deed. En dat hij zijn hoofd uit het raam stak om nog iets te roepen naar Pogacar, toen hij hem inhaalde, spreekt ook in zijn nadeel.
Carlos Danger 17 april 2023 17:32
1985. Dat was dan ook alweer 38 jaar geleden, wat dan weer precies de leeftijd was van Good Old Joop toen hij zijn kousenvoeten aantrok.
Prikdude 17 april 2023 18:43
Nog een vrij pijnlijke misser gisteren was het laat inschakelen. Of dat vooral te maken heeft met de keuze om de vrouwenkoers eerst te laten finishen weet ik niet, maar als je je zondagplek in april wil blijven verdienen past een langere en completere uitzending. Hét moment van de koers was nu niet in beeld en vermoedelijk niet eens een herhaling? In huidige koerstijden moet je met een Eyserbosweg op 100 km van de meet gewoon live zijn.

Qua deelnemersveld zal de koers naast het amateurisme, terugkerende gevaar en de bezopen leiding ook niet heel wel varen bij het verminderde specialisme in het peleton. Twintig jaar geleden was dit gewoon vaste prik voor alle goed klimmende renners met uitzondering van de über GR-specialisten. Als je in Luik reed, reed je meestal ook de Amstel. Nu blijven renners als Evenepoel, Carapaz, Hindley, Mas, Ciccone, Martinez, Bilbao, Landa, O'Connor, Schachmann, Arensman, Sivakov, Vingegaard, Bardet, Van Aert, Van der Poel, Ulissi en Bidard rustig weg. Met oog daarop zou ik er juist nog meer een tussenklassieker van proberen te maken.

En de plek? Zoiets:
20-2 Strade Bianche
27-2 - 5-3 Tirreno Adriatico
5-3 - 11-3 Paris-Nice
(11-3 Omloop - 12-3 Kuurne)
18-3 MSR
24-3 E3
26-3 GW
1-4 Parijs-Roubaix
4-4 AGR
8-4 RVV
11-WP
15-4 LBL
ton duk 17 april 2023 19:40
Zoals Dumoulin gisteren ook al zei : eigenlijk onbegrijpelijk dat wij,Nederlanders,deze koers niet meer koesteren

Qua plek op de kalender : het lijkt me logistiek fijn voor de ploegen om 3 koersen (misschien wel 4 met BP ) AGR-WP en L-B-L vanuit 1 hotel te kunnen aanvliegen
Ik zie zojuist een WF-bericht van een koffiedrinkende Pogacar in Maastricht op maandag


vVliet lijkt me wel zijn tijd te hebben gehad
Gr



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18/04/2023 14:31 door ton duk.
Nomath 17 april 2023 21:40
De aaibaarheid van Dumoulin mag dan hoog zijn, zijn bijnaam Vlinder van Maastricht is ook een vingerwijzing. Hij heeft nog weinig laten zien op het gebied van organisatie. Ik las recent in Wielerfits dat hij enorm benieuwd is naar wat de toekomst hem zal brengen. Dat zegt genoeg. Koersdirecteur houdt meer in dan alleen het startschot lossen. Ik denk dat nuchtere oud-ploegleiders als Breukink, Vierhouten of Dekker veel meer voor de hand liggen.
Horsie is back 17 april 2023 21:47
Nomath Schreef:
-------------------------------------------------------
> De aaibaarheid van Dumoulin mag dan hoog zijn, zijn bijnaam Vlinder van Maastricht is ook een vingerwijzing.

Ik moest even passen, maar vond de suggestie erachter minder aardig. Onderstaand citaat bevestigt dit nog eens.

Liever een wolf
De bijnaam van Dumoulin is ‘de vlinder van Maastricht’, een bijnaam die hij zelf eigenlijk helemaal niet zo mooi vindt. "Het is wel een poëtische bijnaam, maar ik ben liever een sterke gevaarlijke wolf." De bijnaam is volgens Dumoulin ontstaan toen hij als jonge renner de Tour de France reed. Het AD omschreef hoe hij van een rups in een vlinder was getransformeerd volgens Dumoulin zelf.
Cecchini 17 april 2023 22:21
Heb ik iets gemist?
Horsie is back 17 april 2023 23:35
Prikdude Schreef:
-------------------------------------------------------
> Cecchini kanker noemen gaat wat ver, Spaak!

Doelt U op dit. of gaf het toetsenbord van Spaak de geest?
Luijt 18 april 2023 01:09
Parcours met rondje waarin meermaals achter elkaar de Gulpener, Kruis en Eyserbosweg achter elkaar aangedaan worden lijkt me prima.
Halve Belg 18 april 2023 09:05
Met de koers an sich is niet heel veel mis. Het is een prachtparcours na de koerswijziging die weer zoals voorheen uitnodigt om te koersen. Op de erelijst staan ook echt geen pannekoeken. Wel hebben ze het "probleem" dat de mannen voor Luik liefst alleen voor Luik komen en dat na Parijs-Roubaix voor veel mannen het voorjaar eindigt. Sowieso is de indeling van het voorjaar erg jammer, het is vooral mentaal bijna onmogelijk om goed te zijn van San Remo tot Luik. Zou de Gold Race, Luik en Lombardije wel als blok in het najaar willen zien of de Gold Race en Luik in de zomer achter San Sebastian. Alle je alle toppers in alle eendagskoersen wil zit hier waarschijnlijk de grootste winst. Zie de verdeling in het corona jaar bijvoorbeeld.

Verder heeft de koers 2 problemen

1. veiligheid en de wettelijke onmogelijkheid het parcours vrij van geparkeerde auto's te maken. Het heeft bij toppers (en dan vooral Belgen) de naam een levensgevaarlijke koers te zijn.
2. Leo van Vliet, deze clown is overal waar hij verschijnt een probleem. Het moet om Leo gaan en niet om de renners.
Slimmerd 18 april 2023 09:07
Ja, want Dumoulin als wielrenner koesterde deze koers enorm
Halve Belg 18 april 2023 09:08
Luijt Schreef:
-------------------------------------------------------
> Parcours met rondje waarin meermaals achter elkaar
> de Gulpener, Kruis en Eyserbosweg achter elkaar
> aangedaan worden lijkt me prima.

Jij denkt dat er dan gekoerst wordt tot het laatste rondje? Veel te zwaar imo. met het huidige parcours begint de finale daar, lijkt me prima. Je zou het trio nog iets verder naar voren in de koers kunnen halen om te proberen de koers iets eerder open te breken.
DeFin 18 april 2023 09:16
> Het heeft bij toppers (en dan vooral Belgen) de naam een levensgevaarlijke koers te zijn.

Terwijl de Vlaamse koersen vele malen gevaarlijker zijn wordt keer op keer bewezen.
Andere Peter 18 april 2023 11:43
Renners moeten lekker rijden waar ze zelf de beste kans denken te kunnen hebben. MvdP zou hier nevernooit Pogacar geklopt hebben.

AGR staat prima tussen de koersen die nachtwacht noemde. Geweldige erelijst ook (dat was ongetwijfeld het motief voor Van Vliets vlegelstreek. Neem van mij aan dat in de Monumenten zich in het verleden ook wel eens rare wedstrijdvervalsingen hebben voorgedaan). Ik zie wel beweging in dat rijtje klassiekers dat geen monument is. SB is de snelle stijger en maakt de meeste kans om ooi qua waarde de monumenten te evenaren. GW zakt naar mijn gevoel in de loop der jaren steeds meer weg. WP heeft wel het aanzien en de historie, maar ik vind het doorgaans een oersaaie koers.

E3 of GW zouden er goed aan doen te verhuizen naar het najaar. Het is mij iets teveel van hetzelfde in die periode. En in het najaar is te weinig te doen voor kasseienrenners. Bv 1 tot 3 weken voor Parijs-Tours. Zodat er een blokje Noord-Europese koersen ontstaat. Een renner als Van Baerle zou daar nu ook een mooi doel van kunnen maken. Ze zouden dan minder het voorprogramma van RVV zijn en meer op eigen benen staan.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18/04/2023 11:44 door Andere Peter.
Halve Belg 18 april 2023 11:59
Andere Peter Schreef:
-------------------------------------------------------
> Renners moeten lekker rijden waar ze zelf de beste
> kans denken te kunnen hebben. MvdP zou hier
> nevernooit Pogacar geklopt hebben.
>
> AGR staat prima tussen de koersen die nachtwacht
> noemde. Geweldige erelijst ook (dat was
> ongetwijfeld het motief voor Van Vliets
> vlegelstreek. Neem van mij aan dat in de
> Monumenten zich in het verleden ook wel eens rare
> wedstrijdvervalsingen hebben voorgedaan). Ik zie
> wel beweging in dat rijtje klassiekers dat geen
> monument is. SB is de snelle stijger en maakt de
> meeste kans om ooi qua waarde de monumenten te
> evenaren. GW zakt naar mijn gevoel in de loop der
> jaren steeds meer weg. WP heeft wel het aanzien en
> de historie, maar ik vind het doorgaans een
> oersaaie koers.
>
> E3 of GW zouden er goed aan doen te verhuizen naar
> het najaar. Het is mij iets teveel van hetzelfde
> in die periode. En in het najaar is te weinig te
> doen voor kasseienrenners. Bv 1 tot 3 weken voor
> Parijs-Tours. Zodat er een blokje Noord-Europese
> koersen ontstaat. Een renner als Van Baerle zou
> daar nu ook een mooi doel van kunnen maken. Ze
> zouden dan minder het voorprogramma van RVV zijn
> en meer op eigen benen staan.

Denk je dat dit het deelnemersveld en media aandacht ten goede zou komen? De E3 is juist zo groot vanwege zijn plek op de kalender denk ik. En hoort bij mij qua aantrekkelijkheid bij de mooiste 5 koersen van het jaar.


Ik zou het overigens wel toejuichen omdat er dan ruimte komt om de Strade naar dat weekend te verhuizen. Doodzonde dat die voor de Tirreno zit.
Horsie is back 18 april 2023 13:18
De ondragelijke lichtheid om op een zadel te zitten. Zie daar in één zin Hemel en Aarde op vroeger een stuk leer. Met uiteraard een knipoog naar Oom Jean en wat minder naar diens neef, die eerst nog veel boetedoening moet doen. Hierdoor is het mogelijk om gemakkelijk elke 4 dagen over het hele jaar (mind you) een heuse wielerwedstrijd te rijden, die dan uiteraard ook nog allemaal moeten worden georganiseerd in een steeds wieleronvriendelijke wereld.

GOAT Kipchoge hongerklopte gisteren bij wind en regen door de Boston hills en Hollands welvaren Nienke wist nauwelijks hoe ze aan de finish was gekomen en de olympische limiet had gehaald. Sifan heeft de bibbers voor de aanstaande marathon van London Town.

Kortom, het wielrennen staat te dik.

Goeddoeme: Het is natuurlijk Hemel en Hel. Saved by the bell. Gibb.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18/04/2023 13:57 door Horsie is back.
lodjan 18 april 2023 13:49
Van Baerle bestaat niet.
ton duk 18 april 2023 14:27
Halve Belg Schreef:
-------------------------------------------------------
Verder heeft de koers 2 problemen
>
> 1. veiligheid en de wettelijke onmogelijkheid het
> parcours vrij van geparkeerde auto's te maken. Het
> heeft bij toppers (en dan vooral Belgen) de naam
> een levensgevaarlijke koers te zijn.


Nu weet ik niet of Duktown tijdens de Vueltastart buiten-wettelijk heeft gehandeld maar daar werden auto's langs het parkoers gewoon weggesleept (wat ook aangekondigd was in een brief en op borden...

Trouwens...ik vond het dit keer minder erg met gevaarlijk geparkeerde auto's e.d...
gr
ton duk 18 april 2023 14:29
Ja,alleen startte hij er niet altijd (6x wel)
Hij begreep ook de aangevoerde motieven van de renners maar het bleef jammer
gr
Sjorsoll 18 april 2023 20:06
Vorig jaar zat de Amstel tussen de RvV en Roubaix in, wel op een zondag. Deelnemersveld was beter dacht ik, ook niet geweldig.

Hindley deed trouwens wel mee zondag.
Sjoerd102 18 april 2023 23:06
Ik volg de Amstel al vanaf 2008 langs het parcours.
In 2021 en 2022 ben ik vrijwilliger geweest.

Ik kan garanderen dat de apparatuur van de fotofinish in 2021. 100% correct opgesteld stond.
Sterker nog op zaterdag hebben we met een deel man de trust boven de finishstreep een paar cm verplaatst zodat de fotofinish camera vrij zicht had.
Waar het fout is gegaan is dat de beelden die op TV getoond werden niet van de officiele apparatuur afkomstig waren.

In 2022 was de aankomstrechter fout (wat hij ook ruiterlijk toegaf). Ik had die dag (voor en na de wedstrijd) toegang tot de jurybus.
Probleem hierin was dat de finishstreep precies tussen 2 trusten/bogen met LEDreclame instaat.
Het leek dat Cosnefroy voorop lag, Precies op het moment dat de aankomstrechter zich focust op de aankomststreep (waar hij amper 1 seconde de renners/wielen kan zien) haalt Kwiat hem nog in.

En fout geparkeerde auto's in de AGR? Ik volg menig koers, en de Amstel is de enige wedstrijd die 1 (Dit jaar zelfs 2) sleepauto's vooruit heeft rijden om eventueel foutgeparkeerde auto's weg te slepen.

Minder motoren/auto's in koers is nagenoeg onmogelijk. Politie rijdt al met 25 motoren rond. de mobiele seingevers met minimaal hetzelfde. Dan heb je al 50 motoren voor de veiligheid. Daarnaast willen wij ook de beelden op TV zien. Drone is geen optie met obstakels (takken/stroomkabels) vlak boven het parcours.

Op een klein stukje parcours zoals bij het WK veldrijden zal dat zeker mogelijk zijn, maar niet in een wedstrijd van 250+km.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18/04/2023 23:07 door Sjoerd102.
Halve Belg 19 april 2023 08:35
Sjoerd102 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik volg de Amstel al vanaf 2008 langs het
> parcours.
> In 2021 en 2022 ben ik vrijwilliger geweest.
>
> Ik kan garanderen dat de apparatuur van de
> fotofinish in 2021. 100% correct opgesteld stond.
> Sterker nog op zaterdag hebben we met een deel man
> de trust boven de finishstreep een paar cm
> verplaatst zodat de fotofinish camera vrij zicht
> had.
> Waar het fout is gegaan is dat de beelden die op
> TV getoond werden niet van de officiele apparatuur
> afkomstig waren.
>
> In 2022 was de aankomstrechter fout (wat hij ook
> ruiterlijk toegaf). Ik had die dag (voor en na de
> wedstrijd) toegang tot de jurybus.
> Probleem hierin was dat de finishstreep precies
> tussen 2 trusten/bogen met LEDreclame instaat.
> Het leek dat Cosnefroy voorop lag, Precies op het
> moment dat de aankomstrechter zich focust op de
> aankomststreep (waar hij amper 1 seconde de
> renners/wielen kan zien) haalt Kwiat hem nog in.
>
> En fout geparkeerde auto's in de AGR? Ik volg
> menig koers, en de Amstel is de enige wedstrijd
> die 1 (Dit jaar zelfs 2) sleepauto's vooruit heeft
> rijden om eventueel foutgeparkeerde auto's weg te
> slepen.
>
> Minder motoren/auto's in koers is nagenoeg
> onmogelijk. Politie rijdt al met 25 motoren rond.
> de mobiele seingevers met minimaal hetzelfde. Dan
> heb je al 50 motoren voor de veiligheid. Daarnaast
> willen wij ook de beelden op TV zien. Drone is
> geen optie met obstakels (takken/stroomkabels)
> vlak boven het parcours.
>
> Op een klein stukje parcours zoals bij het WK
> veldrijden zal dat zeker mogelijk zijn, maar niet
> in een wedstrijd van 250+km.


Leo zelf op het forum? winking smiley.....
Spaak 19 april 2023 10:04
Bedankt voor het kijkje in de keuken, zeer interessant.

Ben wel benieuwd hoe dat precies zit met die 50 politie- en seinmotoren. Vooral het laatste. Wat doet zo'n mobiele seingever precies en waarom kan dat niet met (LED)borden en gefixeerde seingevers op gevaarlijke punten? Je rijdt toch niet continu de hele 250km met die 50 motoren lijkt me?
Eindhovuh 19 april 2023 10:21
Leuke info! Bedankt. Meer van dit graag. winking smiley
Luijt 19 april 2023 10:46
Andere Peter Schreef:
-------------------------------------------------------
> Renners moeten lekker rijden waar ze zelf de beste
> kans denken te kunnen hebben. MvdP zou hier
> nevernooit Pogacar geklopt hebben.

geloof niet dat ik het daar helemaal mee eens ben.
Horsie is back 19 april 2023 11:26
Luijt Schreef:
-------------------------------------------------------
> Andere Peter Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Renners moeten lekker rijden waar ze zelf de beste kans denken te kunnen hebben. MvdP zou hier nevernooit Pogacar geklopt hebben.

> geloof niet dat ik het daar helemaal mee eens ben.

Denk, dat Luijt het daar helemaal niet mee eens is, just like me.
Andere Peter 23 april 2023 13:40
Houd Dumoulin maar vrijblijvend pratend in beeld. Ik zie Dumoulin ook wel een Gary-Linekerachtige tv-host worden.
Andere Peter 23 april 2023 13:53
Ik denk zeker dat dit goed zou zijn voor het deelnemersveld van pakweg GW of E3. Nu skippen de toppers deze koersen ook wel eens. Of ze starten alleen voor de wedstrijdkilometers, niet om te winnen.

Ik wil graag een pakketje Noordelijke koersen in het najaar. Dan maken de juiste renners daar wel een doel van. Misschien zou het puntentotaal van de deelnemers iets geringer zijn. Maar dat geeft niet als mannen als Van Baarle er een doel van maken. Elk jaar zijn er wel toppers die april niet top zijn door blessureleed of ander leed.

Ik denk dat die koers uit de schaduw van RVV zouden treden als ze bv tussen Vuelta/San Sebastian en Parijs-Tours zitten. Misschien wel samen: E3 en GW een weekje uit elkaar met nog een kleintje op de woensdag ertussen. Dan versterken ze elkaar.

En inderdaad, dan zeker Strade naar een zondag begin april. Zo wordt oktober Vlaamser en april wordt internationaler, beter gespreid.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/04/2023 13:54 door Andere Peter.
Andere Peter 23 april 2023 14:00
De auto's die ertussen uit kunnen zijn de auto's van de ploegen. Het is een anachronisme dat die daar nog rijden. Materialen grotendeels standaardiseren, zodat reservematerialen van een neutrale auto kunnen komen. Koerscommunicatie via de oortjes. Een gotspe dat men die met onveiligheid associeert, terwijl juist de auto's die we gewend zijn het al 100 jaar onveilig maken. Na de koers alle oortjescommunicatie vrijgeven ter lering ende vermaeck.
Luijt 28 april 2023 17:58
Materialen standaardiseren. De kans dat dat gebeurt is nul.
Andere Peter 01 mei 2023 12:16
Dat is een kwestie van willen. De kernvraag voor de sport is: wil je een wedloop voor marginal gains op basis van materiaal-innovaties? Of wil je die wedloop op basis van menskracht?
De zwarte trui 01 mei 2023 13:16
Shimano/SRAM/Campagnolo hebben hun eigen toko. Natuurlijk gaan die niet standaardiseren. De UCI kan opdoeken als ze zoiets voorstellen.
Andere Peter 03 mei 2023 01:53
Dat is hoe men al jaren denkt, ja. Maar je moet out-of-the-box denken voor zoiets. Het is toch vooral een logistiek oplosbaar probleem. UCI kan gewoon zeggen: per 1 januari 2028 staan wij geen auto's van ploegen meer toe. Dat zijn een stuk of 5 gestandaardiseerde bestelbusjes met schaarse ruimte voor middelen. Elke ploeg in de top-10 of top-15 kan voor 1/10 of 1/15 die ruimte inrichten. Door samen te werken met andere ploegen (merken) kun je als ploeg de kans dat je renner back-up heeft vergroten. Dan houd je vermoedelijk een beperkt aantal maten en typen over. De overige ploegen moeten zich maar aanpassen aan die keuzes.

En misschien moet je (in een overgangsperiode) per ploeg wel bv 2 reservefietsen toestaan. En in het ronde werk met je misschien wat meer ploegmaterialen toestaan dan in het eendaagse werk.

Laat ze elkaar op materiaal beconcurreren op betrouwbaarheid. Op banden die iets minder snel lek rijden ipv op zo snel mogelijk de lek band herstellen.
nachtwacht 06 mei 2023 10:41
Je wilt standaardiseren maar tegelijkertijd ook weer niet. Van jou mag concurrentie alleen op sommige materialen. Banden wel, cassettes niet? Stuurlint mag dat? Frames die bredere banden mogelijk hebben gemaakt, had dat gemogen? Het wordt wat vaag op die manier.

Maar de belangrijkste denkfout die je maakt is denken dat alle vernieuwingen een wedloop voor marginal gain behelzen. Producenten willen verkopen, zo veel mogelijk. Door steeds weer met iets nieuws te komen, hopen ze dat het publiek steeds weer een nieuwe fiets, nieuwe wielen, een nieuwe groepset koopt. Van hun en niet van de concurrentie. Het prof wielrennen is slechts reclame, En goede reclame: 'wat de profs gebruiken moet wel goed zijn dus dat wil ik ook'.

Standaardisatie houdt alles hetzelfde (waarom innoveren als je je niet van de concurrentie mag onderscheiden) en zou er toe leiden dat consumenten jarenlang hetzelfde product blijven gebruiken. Dat is het laatste wat producenten willen.
Andere Peter 06 mei 2023 21:13
Nee, je hanteert een definitie van standaardisatie die niet de mijne is. Je hoeft niet alles te standaardiseren om te spreken van standaardisatie. Net zo goed als dat er nog wel mensen werken na automatisering/mechanisatie.

Je maakt een terecht punt tav die marketingbehoefte. Maar een alternatief stuurlint staat natuurlijk het verhelpen van pech door een neutrale motor niet in de weg. Dat is juist een voorbeeld van de continuerende mogelijkheid om als merk je eigen accenten te blijven leggen. De producten mogen wel verschillen. Maar er moet consensus zijn over enkele standaardmaten en enkele standaardverbindingen. De UCI kan dat in de hand werken door de schaarse ruimte in neutrale wagens te vermarkten onder de ploegen.

Ik erken wel dat daarmee het zelfpompende ventiel van Van Aert minder snel zal worden toegepast. Of het ossenkopstuur van Lemond. Ik vind dat niet zo erg. Het doet niets af aan de krachtmeting. Zoals ik het ook niet zo erg zou vinden als er af en toe een renner een eendagswedstrijd verliest omdat er iets is met een onderdeel dat niet vervangen kan worden. Je gaat op weg om zsm te fietsen van pakweg Milaan naar pakweg San Remo. Als er stukken van je fiets afbreken dan ben je de sjaak. net zoals Coppi en Bartali dat waren. Dan mag je verliezen hoor. Het hoort bij de sport. Bij Formule-1 is dat uitvallen door gebrekkige betrouwbaarheid ook een geaccepteerd sportgegeven. Laat die merken elkaar beconcurreren op betrouwbaarheid.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen