Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Giro d'Italia 2023 bevestigde startlijsten

Gepost door Clavan 
Clavan 30 april 2023 13:37
Jumbo – Visma
Primoz Roglic, Sepp Kuss, Robert Gesink, Tobias Foss, Koen Bouwman, Jan Tratnik, Michel Heßmann, Edoardo Affini

BORA – HansGrohe
Aleksandr Vlasov, Lennard Kämna, Bob Jungels, Patrick Konrad, Giovanni Aleotti, Anton Palzer, Nico Denz, Cesare Benedetti

Groupama – FDJ
Thibaut Pinot, Stefan Küng, Lars van den Berg, Bruno Armirail, Fabian Lienhard, Rudy Molard, Jake Stewart, Ignatius Konovalovas

Israel – Premier Tech
Simon Clarke, Domenico Pozzovivo, Mads Würtz Schmidt, Sebastian Berwick, Marco Frigo, Derek Gee, Matthew Riccitello, Stephen Williams

Team DSM
Harm Vanhoucke, Alberto Dainese, Jonas Iversby Hvideberg, Andreas Leknessund, Marius Mayrhofer, Niklas Märkl, Florian Stork, Martijn Tusveld

Trek – Segafredo
Geen Ciccone wegens Covid19 besmetting!



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03/05/2023 15:42 door Clavan.
Slimmerd 01 mei 2023 16:51
Bahrein
Haig, Buitrago, Caruso, Mäder, Milan, Pasqualon, Sütterlin en Zambanini

Astana
Cavendish, Batistella, Dombrowski, Moscon, Pronskiy, Sanchez Gil, Scaroni en Velasco

Ineos
Thomas, Arensman, Ganna, Geoghegan Hart, De Plus, Puccio, Sivakov en B. Swift
Eqquipo 01 mei 2023 17:16
De Plus al sinds 2019 geen grote ronde meer gereden, dat was mij ontgaan. Een goede Giro gegund Laurens. En bij sterk knechtwerk in de bergen deze ronde volgend jaar terug naar Patje voor Remco?
De zwarte trui 01 mei 2023 19:35
“Evenepoel en ik zagen elkaar zowat dagelijks op trainingsstage, maar eenmaal op de weg verstopten we ons.”

“We zagen elkaar dagelijks bij het buffet van ons hotel. Maar we hebben verder geen contact gezocht, de focus lag puur op het trainen. We waren echt met onszelf bezig, we zien elkaar de komende drie weken genoeg.”

Roglic heeft de komende weken een kraakheldere missie voor ogen: het winnen van de Giro. Om deze doelstelling te behalen, heeft de Sloveen niks aan het toeval overgelaten. Zoals gebruikelijk heeft hij wekenlang op hoogte gebivakkeerd. “Ik heb zeven weken op de Teide gezeten, ik ben er klaar voor. We hebben alle benodigde voorbereiding kunnen treffen tijdens de hoogtestage, ik heb er zin in.”

Over de tweestrijd met Evenepoel zegt de Jumbo-Visma-coureur het volgende: “De laatste week is onnoemelijk zwaar, daar zal de beslissing waarschijnlijk vallen. Remco is een geweldige coureur, maar we moeten niet te veel tegen elkaar rijden, want dan gaat een derde ermee heen.”

WR
Carlos Danger 01 mei 2023 20:29
Aldus een oud Sloveens gezegde. Eerst maar eens in het zadel blijven, Primoz.
Pyama 01 mei 2023 22:32
Dat heeft Roglic goed onthouden van een vorige Giro.
De zwarte trui 01 mei 2023 23:44


Waarom zit Thymen aan zijn ritsje?
Clavan 02 mei 2023 09:11
AG2R Citroën
Alex Baudin, Andrea Vendrame, Larry Warbasse, Aurélien Paret-Peintre, Valentin Paret-Peintre, Mikaël Cherel, Paul Lapeira, Nicolas Prodhomme

Movistar
Fernando Gaviria, José Joaquín Rojas, Einer Rubio, Will Barta, Max Kanter, Albert Torres, Carlos Verona, Óscar Rodríguez
Clavan 02 mei 2023 09:44
EOLO-KOMETA





1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03/05/2023 11:31 door Clavan.
Cecchini 02 mei 2023 10:13
Gek, dat met zo'n palmares iedereen steeds begint over "moet maar eens leren op zijn fiets te blijven zitten"
Eindhovuh 02 mei 2023 10:32
Ik denk dat bijna alle renners evenveel vallen. Als je de pech hebt dat op een verkeerd moment in beeld te doen krijg je een stempel, zo werkt dat helaas.
Pogacar, Evenepoel, van der Poel, etc we hebben ze allemaal zien (uit)vallen in grote wedstrijden. Maar Roglic is de brekebeen, tja.
Clavan 02 mei 2023 11:39
Soudal – QuickStep
Remco Evenepoel, Louis Vervaeke, Ilan Van Wilder, Josef Cerny, Jan Hirt, Davide Ballerini, Mattia Cattaneo, Pieter Serry
Clavan 02 mei 2023 12:29
Trek-Segafredo

De zwarte trui 02 mei 2023 12:50
Oei volgens PCS is er niks aan te doen... Remco boven komende Giro. Leuke analyse ook over waar er het meeste tijd is gewonnen (de bergen) in de GRs van de afgelopen jaren: [www.procyclingstats.com]

1. Evenepoel 100%
2. Roglic 80%
3. Almeida 60%
4. Vlasov 54%
5. Hart 49%
6. Kamna 47% (bewijst deze 6e plek de onzin van dit PCS lijstje?)
7. Arensman 44% (denk niet dat iemand Thymen in zijn huidige vorm op plek 7 zal zetten)
8. Pinot 42%
9. Thomas 42%
10. Sivakov 41% (in een GR... denk het niet)

Remco ook de beste klimmer en tijdrijder volgens PCS. 2e tijdrijder.... Thymen!
Horsie is back 02 mei 2023 13:50
De grote gangmaker van deze prik momenteel is De zwarte trui, een naam, dat eigenlijk niet bij een wielernerd past maar bij een keeper, die het doel schoon moet houden. De zwarte panter met een zwarte trui. Maar op dit prikbord valt weinig schoon te hoiuden. The End is near, nog acht maanden.

Leuke analyse van PCS, past wel mooi in het rijtje van Leugens, grote Leugens en Statistieken.

Zullen we deze analyse maar bij het Crash Effect zetten, een analyse, die De Zwarte trui is vergeten te openbaren. Van hetzelfde PCS.
Cecchini 02 mei 2023 14:09
Zwarte trui (Ronde van Italië) Wikipedia

De zwarte trui (Italiaans: maglia nera) is een trui die toegekend wordt als een symbolische prijs in de Ronde van Italië aan de wielrenner die laatst in het klassement staat. Ook de term rode lantaarn wordt wel gebruikt. De trui werd oorspronkelijk slechts een korte periode uitgedeeld, namelijk tussen 1946 en 1951, ook eenmalig in 1967, eenmalig in 2008 en vanaf 2019 kwam de trui weer terug.

Er was een echte strijd om deze bijzondere trui te winnen. Vooral de strijd tussen Sante Carollo en Luigi Malabrocca is bekend, om te zien wie de meeste tijd zou verliezen. Beide renners probeerden om meer tijd dan de ander te verliezen door zich te verstoppen in bars, schuren en achter hagen, of zelfs door hun eigen banden lek te prikken. In 1948 werd de eer gegund aan Aldo Bini. De speciale uitdaging van de zwarte trui is om de eindstreep te bereiken binnen de maximaal toelaatbare tijd.

In 1967 kwam de trui eenmalig terug, en werd deze gewonnen door Lucillo Lievore van Mainetti. In 2008 werd voor het eerst terug een soortgelijk zwart nummer geïntroduceerd, dat werd gewonnen door Markus Eichler van Team Milram. In 2019 keerde de trui officieel terug, en werd deze gewonnen door Sho Hatsuyama van Nippo-Vini Fantini-Faizanè.[1]



De zwarte trui in de Giro: de nederlaag als overwinning

Door JURRYT VAN DE VOOREN & MICHA PETERS



Precies 75 jaar geleden werd in de Ronde van Italië voor de eerste keer gestreden om de zwarte trui, voor de wielrenner die op de allerlaatste plaats staat in het algemeen klassement. Vooral de Italiaan Luigi Malabrocca schiep er een bijzonder genoegen in om meesterlijk te verliezen, om zo de maglia nero mee naar huis te nemen.

Sinds de introductie van de zwarte trui in 1946 was het een gewild tricot. Als laatste trok je nu eenmaal meer aandacht dan als middenmoter. Dino Buzzati legt het in zijn meesterwerk De Ronde van Italië uit: ‘De laatste wordt zo’n beetje het symbool van alle armen en ongelukkigen in deze wereld. Hij wordt min of meer als broer beschouwd door degenen die in het theater van het leven slechts een staanplaats in de engelenbak hebben weten te veroveren. En misschien dat niet eens.’

Het opmerkelijke is nu dat Luigi Malabrocca, drager van de zwarte trui in 1946 en 1947, op wielergebied helemaal niet zo ongelukkig was. Zo won hij 138 koersen en werd hij zelfs tweemaal nationaal kampioen veldrijden. Probleem was alleen dat hij in grote rondes niet mee kon met de absolute top. Daar hij een broodrenner was, en liefst ook wel eens wat lekkers op zijn boterham wilde, koos hij ervoor om niet voor de winst te gaan, maar juist voor het verlies.

Zoen van de rondemiss
Renate Verhoofstad beschrijft het mooi in Andiamo!: "Als drager van de zwarte trui kon je tenslotte rekenen op een vermelding in La Gazetta dello Sport, kwam je op het podium, kreeg je bloemen, een vette premie, een kusje van de rondemiss, een salami van de lokale slager of een mooi slaapkamermeublement. Met name vanwege de pecunia verdedigde arme sloeber Malabrocca zijn zwarte trui met hand en tand."

Malabrocca draaide zo de gangbare begrippen van winst en verlies om. Hij wilde minuten verliezen op zijn medewielrenners in plaats van inlopen. Het publiek vond het geweldig en genoot van de manier waarop Malabrocca zijn uiterste best deed om zo laat mogelijk binnen te komen. Verhoofstad: "Tijdens lange bergetappes liet hij zich opzettelijk terugzakken en prikte dan gaatjes in zijn tubes. Rustig aan repareren natuurlijk – een karweitje dat toen nog door de renners zelf werd uitgevoerd. Andere keren parkeerde hij zijn fiets langs de kant van de weg voor een espresso en een sigaar in een bar, liet hij zich uitnodigen bij tifosi thuis aan tafel of hield hij zich verborgen in hooibergen, sloten, vaarten en kelders."

Hij deed alles om zijn aankomst zo lang mogelijk uit te stellen, maar diende daarbij uiteraard wel rekening te houden met de toegestane tijdslimiet. De rekenmeesters van de ronde waren wel goed, maar niet gek.

In 1949 verscheen Malabrocca opnieuw aan de start van de Giro. Doel: langzaam fietsen, veel genieten en het zwart aan de kapstok. Maar hij rekende buiten de waard. Het ging mis tijdens de slotetappe van Turijn naar Monza. Malabrocca stak zijn band lek en ging vervolgens bier drinken in een lokaal café. Hierna ging hij met een tifosi mee om zijn nieuwe hengels te bewonderen. Na een pauze van twee uur stapte hij weer op de fiets en reed hij op zijn gemak richting finish.

Jury naar huis
Daar was het wel heel erg stil. De juryleden waren na een uur wachten vertrokken. In de einduitslag van de rit kreeg Malabrocca van de jury dezelfde straftijd als de rest van het peloton, en dat was veel minder dan de twee uur waar hij op had gerekend. Zo werd hij niet de verliezer waar hij op gehoopt had. Dankzij deze rekenmethode werd dat namelijk ene Sante Carollo, die juist tegen zijn zin op de laatste plaats belandde. Malabrocca was woest, Carolla uiteindelijk juist niet. Dankzij winst van de zwarte trui ontving hij namelijk 200.000 lires aan premie. Niet slecht voor een verliezer.

Na 1951 werd er nog maar zeer sporadisch gereden voor de zwarte trui.

El Chaba 02 mei 2023 15:05
Hahahaha, schitterend!!
Waar heb je die vandaan?
El Chaba 02 mei 2023 15:07
6, 7 en ook 8 slaan (inderdaad) nergens op. Althans niet vóór Thomas en Sivakov. Ook o.a. Carthy en Haig sla ik (veel) hoger in dan die drie.
De zwarte trui 02 mei 2023 15:21
Bedankt Cecchini voor het schetsen van de historische achtergrond van de zwarte trui. Zeker in de context van de Giro! grinning smiley Ik vermoed dat Bob den Uyl dit gegeven gebruikt heeft bij het schrijven van zijn boek "Opkomst en ondergang van de zwarte trui". Nav dit boek heb ik ooit deze naam gekozen. Op dat moment wist ik niet dat er in de Giro daadwerkelijk een zwarte trui bestaan heeft.
Clavan 02 mei 2023 15:54
Team ARKEA Samsic



David Dekker voor die 1 a 2 sprintjes?
Clavan 02 mei 2023 15:57
Team UAE Emirates

Slimmerd 02 mei 2023 15:59
Altijd iedereen boven Sivakov, is geen klassementsman
Clavan 02 mei 2023 16:00
Team Jumbo Visma: Deelname Foss nog niet zeker i.v.m. ziekte.
Slimmerd 02 mei 2023 17:33
Enkel Alpecin, Cofidis, EF (uiteraard) en Corratec moeten hun ploegen nog bekend maken.
ton duk 02 mei 2023 19:08
Zou opmerkelijk zijn...ik verwacht een DNF na 1 week eigenlijk
Gr
El Chaba 02 mei 2023 19:51
El Chaba 02 mei 2023 19:53
Wie zou eventueel zijn vervanger zijn? Bouwman wellicht?
Slimmerd 02 mei 2023 20:08
Bouwman doet al mee...

Leemreize wordt te pas en te onpas opgeroepen door Jumbo, dus die zal het wel zijn. Geen idee wie de reserve officieel is, je zal normaal gesproken meer hebben aan een type-Valter/Benoot lijkt mij
Leon 02 mei 2023 21:20
Gibbons gaat hier knechten voor zijn 7 ploeggenoten?
DeFin 02 mei 2023 21:38
Gesink en Foss out
Dennis en van Emden in
Clavan 02 mei 2023 21:41
Nou ….’ Give the cup to them then…’ zei een duitse coach ooit.
De zwarte trui 02 mei 2023 22:49
Corona.

Ik neem mijn domme zijlijn gelul van Romandie terug. (blijft vreemd dat ze toen niet gelijk het beestje bij de naam noemden). Primoz zal not amused zijn. Maar hij kan de Belgen helemaal gek maken door als een echte wieltjeszuiger de Giro te gaan winnen grinning smiley
Luijt 02 mei 2023 23:04
Geen Gesink, geen Foss.
Eqquipo 03 mei 2023 10:12
Balen voor Robert, of is hij dan toch nog leep geworden aan het eind van zijn loopbaan en lonkt op deze wijze de Tour?
Clavan 03 mei 2023 11:24
Clavan 03 mei 2023 11:27
Intermarche-Circus-Wanty

Clavan 03 mei 2023 15:35
Alpecin – Deceuninck
Kaden Groves, Ramon Sinkeldam, Kristian Sbaragli, Oscar Riesebeek, Stefano Oldani, Nicola Conci, Alexander Krieger, Senne Leysen

Luijt 03 mei 2023 16:37
Mooiste ronde van het jaar. Ik hoop dat Arensman zich niet te veel in een knechtenrol laat drukken maar vrees met grote vreze.
Drie weken kijken naar Evenepoel met z'n gebaartjes en z'n babbeltjes, poeh.
Clavan 04 mei 2023 09:37
Bahrein
Mader Out ivm corona
Arashiro In
Clavan 04 mei 2023 09:39
Corratec-Sella

MarcoV 04 mei 2023 10:42
Het ploegje van Corratec stelt weinig voor, maar die poster mag er wel zijn!
Slimmerd 04 mei 2023 11:35
EF al een afschuwelijk truitje gepresenteerd, maar de acht namen die er in rond gaan rijden nog niet (bij mijn weten)
Clavan 04 mei 2023 11:37
Clavan 04 mei 2023 11:42
Charlie Quarterman.....nooit van gehoord. Toch 2,5 jaar bij Trek-Segafredo gereden en vorig jaar nog voor een Club team reed (Phillipe Wagner Cycling)
Cecchini 04 mei 2023 11:55
Ach het is wel eens vreselijker geweest.
MarcoV 04 mei 2023 12:11
Slimmerd Schreef:
-------------------------------------------------------
> EF al een afschuwelijk truitje gepresenteerd, maar
> de acht namen die er in rond gaan rijden nog niet
> (bij mijn weten)

Geen selectie vrijgegeven, maar EF heeft wel de vier kopmannen een persconferentie in roze decor laten geven, met één belangstellende: [www.indeleiderstrui.nl]

Overigens mbt dat shirt verschillen smaken, ik vind deze zuurstok wel mooi en onderscheidend
MarcoV 04 mei 2023 12:35
MarcoV Schreef:
-------------------------------------------------------
> Slimmerd Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > EF al een afschuwelijk truitje gepresenteerd,
> maar
> > de acht namen die er in rond gaan rijden nog
> niet
> > (bij mijn weten)
>
> Geen selectie vrijgegeven, maar EF heeft wel de
> vier kopmannen een persconferentie in roze decor
> laten geven, met één belangstellende:
> [www.indeleiderstrui.nl]
> -fanaten-opgelet-healy-heeft-giro-ambities-cort-ga
> at-nog-niet-sprinten-en-uran-en-carthy-ogen-gretig
>
>
> Overigens mbt dat shirt verschillen smaken, ik
> vind deze zuurstok wel mooi en onderscheidend

Nu wel een selectie:
[efprocycling.com]
De Bod, Caicedo, Bettiol en Cepeda gaan ook mee.
Clavan 04 mei 2023 12:38
En ik lees dat in de auto Fabiana Luperini als ploegleidster zit. 3x winnares van de Waalse Pijl en 5x Giro d'Italia Femminile.
De zwarte trui 04 mei 2023 14:34
Van Emden Out (Covid)
Oomen In (komt net terug van lichte Covid die hem uit LBL hield)
Clavan 04 mei 2023 15:26
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen