Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Kooij verlaat Jumbo

Gepost door De zwarte trui 
De zwarte trui 09 mei 2023 11:15
Hiep hiep hoera. Het luipaard van Numansdorp gaat voor z'n eiguh rijuh volgend jaar. [www.wielerflits.nl]
Cecchini 09 mei 2023 11:24
Inderdaad mooi dat ie weg gaat. Alleen maar opgesteld worden in koersjes als ZLM, 4 daagse van Duinkerken word je ook niet vrolijk van. Waarom is Jumbo visma eigenlijk ooit een contract met hem aangegaan, als je hem nooit opstelt in een Grote Ronde. Zelfs de Vuelta dit jaar zat er niet in.
Cyclad58 09 mei 2023 11:35
Hoop wel dat hij een ploeg kiest waar hij zich volledig kan ontplooien. Heel jammer dat Jumbo niet meer in hem investeert. Volgens mij heeft men met Kooij goud in handen. Wellicht ligt daar ook het probleem: Jumbo-Visma kiest overduidelijk voor de grote rondes. Daar past een sprinttopper met meerdere kwaliteiten niet in kennelijk. Hopelijk kan Kooij de tweeling meenemen. Die sneeuwen nu ook geheel onder bij Jumbo-Visma.
Slimmerd 09 mei 2023 11:50
Dus die aanbiedingen van Franse ploegen heel ver naast hem neerleggen en 'gewoon' voor DSM kiezen klinkt logisch.
valse trage 09 mei 2023 11:52
Meer dan terecht. Een schandalig lousy programma krijgt hij bij Jumbo. Als sprinter/eendagscoureur moet je koersen, niet op de bank zitten of weken op hoogtestage.
Ik vind het ook onbegrijpelijk van Jumbo. Er zijn ook zoveel mooie koersen waarin ze niet starten... Maar goed, het budget is bij Jumbo-Visma ook niet oneindig en dit is dan een gevolg van de keuzes die ze maken.
valse trage 09 mei 2023 11:55
Carlos Danger 09 mei 2023 12:06
Jammer, dat Kooij niet een beetje geduld kan opbrengen. Beetje typerend voor de huidige tijd, het moet allemaal nu.
ton duk 09 mei 2023 12:16
Einde contract en een Grote Ronde rijden wordt toch gezien als een grote stap ontwikkeling.
Dus gewoon zeer logisch toch ?
Gr
Nelis! 09 mei 2023 12:18
Ik geef Kooij groot gelijk. Ze gaan bij Jumbo voor de grote ronden en de rondjes van een week met buitenlandse kopmannen en voor de Vlaamse koersen. Ik zou veel liever zien dat ze zich wat meer richten op de Nederlandse renners en talenten. Liever Kooij voor sprintetappes in de Vuelta, Leemrijze en Bouwman aanvallend in de Giro en Kruijswijk en Kelderman voor top 10 klassementen dan Roglic en Vingegaard voor het podium. Maar ja, ik kijk soms met een oranje bril.
Cyclad58 09 mei 2023 12:21
Huh? Hij rijdt er al 2 jaar en er is geen vooruitzicht op betere programma's nu Jumbo-Visma de grote rondes wil en kan winnen. Ze wedden op 1 paard en dat gaat ten koste van de ontwikkeling van Kooij. Hij wordt 22 dit jaar en mag best volgend seizoen een grote ronde rijden. Ook in klassiekers moet hij meer kansen krijgen.
nachtwacht 09 mei 2023 13:49
Logisch dat hij weg gaat. Grote vraag is wel wat een goede ploeg voor hem is. Ik vind DSM geen goede keuze. Ze hebben Welsford al, maar vooral, ze hebben laten zien geen sprinttrein te hebben. Ze proberen het, maar het lukt over het algemeen niet. Franse ploegen vallen ook af, dat zijn meestal geen goede keuze, zeker niet als kopman.

Ik weet dat het niet de meest favoriete ploeg is hier op het prikbord, maar het contract van Jacobsen bij Soudal Quickstep loopt af aan het einde van het jaar. Soudal Quickstep zou een goede ploeg voor Kooij zijn en Kooij een mooie aanwinst voor die ploeg.
ton duk 09 mei 2023 14:04
nachtwacht Schreef:
-------------------------------------------------------
> Soudal Quickstep zou een goede
> ploeg voor Kooij zijn en Kooij een mooie aanwinst
> voor die ploeg.

waarbij Kooij de komende Remco-jaren geen TdF kan rijden.....

Gr
nachtwacht 09 mei 2023 15:24
Nee, maar hij heeft nog geen grote ronde gereden en is nog jong. Hij kan prima beginnen met de Vuelta en de Giro.
DeFin 09 mei 2023 15:49
Alle ballen op Remco daar en in de koersen die hij niet rijdt hebben ze Merlier al.

Bora lijkt mij wel een ploeg die na dit seizoen Bennett wil inruilen voor iemand als Kooij of Jakobsen.
nachtwacht 10 mei 2023 03:07
Vind Bora inderdaad ook wel een goede ploeg voor Kooij.
Meneer 60% 10 mei 2023 10:27
Het blijft inderdaad jammer en vreemd dat Jumbo zich zo blindstaart op de kasseienklassiekers en de eindklassementen van grote rondes. De Vuelta was prima geweest voor een ploeg met meerdere doelen: paar klassementsrenners, Kooij met lead-out en wat vrijbuiters. Maar in deze Giro had het ook al gekund. Heb je in zo'n ronde echt een ploeg nodig die volledig met Roglic bezig is? Wat als ie vandaag uitvalt, wat houd je dan over? En als het echt moet, als het op de kant gaat bijvoorbeeld, dan kan Kooij ook gewoon heel nuttig werk doen voor Roglic.

Weet alleen niet of ik nou enthousiast wordt van DSM of Franse ploegen. Ken weinig renners voor wie een overstap naar DSM of een overstap naar een Franse ploeg goed is uitgepakt. Het lijken me daarnaast ook wel tegenpolen. Beetje overdreven, maar bij DSM moet je elk plak kipfilet eerst afwegen, het resultaat in de computer invoeren en wachten op groen licht, voordat je hem opeet en bij de Franse ploegen zeggen ze 'gewoon harder trainen' als de resultaten tegenvallen.
GillesEmanuel 11 mei 2023 10:19
Dan ga je met Bouwman en Kuss avonturieren en laat je een Gloag wennen aan het rijden van een grote ronde. Hetzelfde kan je zeggen als Vlasov, Evenepoel, Pedersen wegvalt. De enige teams met een sprinter die kans maakt en een klassementsrenner die kans maakt zijn; UAE (Almeida/Vine + Ackerman) en Bahrein (Caruso/Haig?Buitrago + Milan). Waarbij deze ploegen (op Almeida na) niet echt een kanshebber hebben voor podium. Dit is toch al van de jaren 90 geleden dat er zo geageerd wordt? Dat er toevallig ooit een Zabel was die beiden kon combineren?

In de Tour kan ik mij de afgelopen 20 jaar geen team herinneren dat won met een sprinter in de gelederen. In de Giro van 2012 won Hesjedal met Farrar in het team, maar die viel in etappe 6 uit, wat juist ondersteunt dat sprinters een hoger risico profiel hebben. Vuelta nog niet gecheckt, maar ik denk dat dit vooral een toeschouwersperspectief is en zakelijk totaal niet te verantwoorden is.
GillesEmanuel 11 mei 2023 10:26
Vuelta;
2018 - Mezgec reed mee voor het team van winnaar Yates maar heeft als beste daguitslag een 18e plek bemachtigd.
2011 - Chris Sutton (wie kent hem niet) reed bij Sky en won de 2e rit terwijl Froome de Vuelta als 2e eindigde maar via een positief doping plasje van Cobo hem alsnog kreeg.

Kortom; in 15-20 jaar grote rondes heeft de winnaar (bijna) nooit een sprinter mee die mee doet voor de etappes. Betekent niet dat het niet kan en dat het dus niet te overwegen waard is, maar vooralsnog lijkt het geen formule te zijn.
GillesEmanuel 11 mei 2023 10:30
Kortom; als sprinter heb je niks te zoeken in een grote ronde ploeg. Tenzij je als sprinter je meer richting een Boonen/Sagan profiel wilt laten smeden en dus op die manier een hangijzer kan zijn. Ik denk dat Kooij in die rol enorm van dienst kan zijn voor een Van Baarle en/of Van Aert, maar het hele plaatje moet voor iedereen wel kloppen.
DeFin 11 mei 2023 11:48
Wout van Aert

En het lag niet aan Freire dat Rasmussen niet won..



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11/05/2023 11:50 door DeFin.
Nelis! 11 mei 2023 11:51
Het is hier al geopperd, mij lijkt de combinatie Kooij en Bora ook perfect. Zowel als sprinter (in de plaats van Bennet) als de Belgische semi-klassiekers.
DeFin 11 mei 2023 11:53
En Pogacar won de Tour met Kristoff in het team.

Het kan prima
GillesEmanuel 11 mei 2023 13:49
Wout van Aert als sprinter weg zetten en met situatie Kooij vergelijken slaat natuurlijk nergens op. Met Kristoff wel en die won inderdaad de openingsetappe dat jaar. Daarna hield hij zich wel koest en kwam het niet meer tot sprinten. Ik denk, en dat beschrijf ik ook hierboven, dat Kooij juist zich moet ontwikkelen tot type Kristoff zodat hij net als Alexander wel mee kan met de grote rondes en klassiekers. Maar de uitzondering en zeker Pogi als kopman, bevestigd voor mij de regel. Normaliter win je niet met sprinter.

Mbt kwestie Freire; dat is precies mijn punt. Sprinters zijn een high risk (met high reward) profiel. Freire viel uit na etappe 6 dus miste Rabobank een manschap.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11/05/2023 13:58 door GillesEmanuel.
Luijt 15 mei 2023 15:25
Volledig mee eens Nelis, maar ik vraag me wel af of Kruijswijk en/of Kelderman nog wel toptien klasseringen in zich hebben. Eigenlijk is op dat punt alleen Arensman een zekerheidje, maar ik vrees dat die zich in een goedbetaalde knechtenrol heeft laten drukken bij Ineos....
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen