Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

De Graat-magere jaren

Gepost door lodjan 
lodjan 11 mei 2023 13:56
WF:

BELOFTEVOLLE TIJMEN GRAAT MAAKT IN 2025 OVERSTAP NAAR HOOFDMACHT JUMBO-VISMA

Beloftevolle Tijmen Graat maakt in 2025 overstap naar hoofdmacht

Tijmen Graat (20) maakt in 2025 de overstap van de opleidingsploeg naar het WorldTeam van Jumbo-Visma. Dat nieuws heeft de Nederlandse formatie vandaag bekendgemaakt. De beloftevolle Graat tekent een contract tot en met 2027.


Graat staat te boek als een groot talent. De Nederlander won dit seizoen al een etappe en het eindklassement in de Istrian Spring Trophy in Kroatië en de GP Palio del Recioto in Italië. “Tijmen fietst pas vier jaar”, schetst head of development Robbert de Groot. “Toen hij bij ons voor het eerst op de radar kwam, zat hij op een veel te grote fiets. We konden desalniettemin direct zien dat hij een enorm potentieel heeft. De afgelopen anderhalf jaar hebben we gezien dat hij naast dat fysieke potentieel ook enorm leergierig en gedreven is.”

Graat zal de negende renner worden die, sinds de oprichting van het Jumbo-Visma Development Team in 2020, de stap naar het eigen WorldTour-team zet. “In de anderhalf jaar die ik heb doorgebracht in het Development Team heb ik me enorm kunnen ontwikkelen”, aldus Graat in een perscommuniqué van Jumbo-Visma. “Ik had me geen betere beloftentijd kunnen wensen. Ik hoop de periode die ik hier de komende anderhalf jaar nog zal doorbrengen mooi af te sluiten.”

Ideale omgeving
Graat zal in 2024 dus nog uitkomen voor de opleidingsploeg, om dan in 2025 te beginnen aan zijn profavontuur. Vanaf volgend seizoen zal hij al wel regelmatig met het WorldTeam op pad gaan, om al te wennen aan een hoger niveau. “Ik vind het heel gaaf om daarna in 2025 volledig voor het WorldTeam uit te komen. Jumbo-Visma is de beste ploeg. We hebben een voorsprong qua begeleiding, voeding en materiaal en dat geeft me het vertrouwen dat ik mezelf hier het beste kan ontwikkelen.”


Sportief directeur Merijn Zeeman is ook enthousiast. “De renners van ons Development Team worden breed opgeleid. Tijmen laat zien dat hij in de beloftecategorie tot de beste renners behoort, toont veel potentieel, is leergierig en heeft een goede persoonlijkheid. Dat allemaal samen maakt dat we zo tevreden zijn dat hij prof wordt bij ons. We gaan samen verder op de ingeslagen weg. We zijn vol vertrouwen dat we samen met hem de volgende stappen kunnen zetten.”



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11/05/2023 13:59 door lodjan.
ton duk 11 mei 2023 14:22
Hulde voor topic-naam
Gr
Horsie is back 11 mei 2023 14:58
El Chaba 11 mei 2023 17:36
Goede zaak natuurlijk, dat zeker, maar toch vraag ik mij dan af: waarom pas in 2025 en niet in 2024?
Cecchini 11 mei 2023 19:42
ton duk 11 mei 2023 22:59
In 2024 is ie pas 21 en zo lijkt me de keuze in koersen voor een geschikt programma groter
Gr
lodjan 12 mei 2023 07:16
Inderdaad, hij kan in 2024 wel al koersen met het WT-team, alleen nog geen WT-koersen.
Remko 12 mei 2023 09:02
En toch zitten de magere jaren er heel erg aan te komen. Wordt door VDP nog een klein beetje verhuld. Wellicht kunnen de Nederlandse sprinters in komende jaren nog iets laten zien?
Van 2011 tot heden behaalde NL 32 (!) voor top 10-noteringen in het AK van de drie GT's. Vraag me af of we komend decennium de 10 gaan halen.
Eindhovuh 12 mei 2023 11:56
Ja want Arensman gaat dat bv al nooit lukken?
Eindhovuh 12 mei 2023 11:56
Idd!
Klinkt als een leuke renner om te gaan volgen!
ton duk 12 mei 2023 12:13
Remko Schreef:
-------------------------------------------------------
> Wordt door VDP nog een klein beetje
> verhuld.

Heel klein beetje...
We waren ook heel erg gewend om in de vette jaren M-S-R, P-R, het Volluk en Milaan-Turijn te winnen

Mei 2023 tot Mei 2033 10x top10 in GT ?
Die weddenschap durf ik wel aan !!

Verder heb je gelijk qua magere jaren...wat iedereen hier ook al diverse keren heeft onderkend
gr
DeFin 12 mei 2023 12:16
Kortom, minder kwantiteit in grijze ereplaatsen van Gesink en andere Kruijswijks en meer kwaliteit in overwinningen van van der Poel en andere van Baarles.
Ik teken ervoor!

Zou zo 25 van die 32 top 10's inruilen voor 1x een Nederlandse wereldkampioen.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12/05/2023 12:17 door DeFin.
Horsie is back 12 mei 2023 12:51
DeFin Schreef:
-------------------------------------------------------

> Zou zo 25 van die 32 top 10's inruilen voor 1x een Nederlandse wereldkampioen.

En 24 mannen diep ongelukkig maken, weird.
Horsie is back 12 mei 2023 12:53
Bij graatmager denk ik vooral aan het Giro peloton. 123 van de 171 renners weegt 70 kg of minder.
Carlos Danger 12 mei 2023 13:02
Ik denk vooral aan José de Cauwer. "Hij staat graatmager". Dat wordt dus: "Hij staat Tijmen".
Carlos Danger 12 mei 2023 13:03
Zit je dan eenmaal in die magere jaren, dan zijn de vette nooit ver weg.
El Chaba 12 mei 2023 13:24
Zoals hij nu rijdt en bij deze ploeg heb ik daar een hard hoofd in. Aan de andere kant, 10 jaar is nog heel lang natuurlijk.. winking smiley
El Chaba 12 mei 2023 13:25
Ik ook, maar dan dat het er minder dan 10 zullen zijn.. winking smiley
Horsie is back 12 mei 2023 13:33
10 jaar top tien 3 grote ronden levert 300 renners op. Niet verschillende renners uiteraard, anders krijgt het grote ronden werk een wel erg hoog Walkowiak gehalte.
10 plaatsen is dan dus nog maar net 3 percent. Down the Rabbit's Hole vinden ze dat maar eng weinig.
Wanny 12 mei 2023 16:56
6 augustus hebben we weer een wereldkampioen toch?
Luijt 14 mei 2023 00:54
Terecht. Graat is ijzersterk.
Aerts 15 mei 2023 15:52
Aan Jakobsen, Kooij, Groenewegen, Arensman, Van Baarle, vd Poel, Van Dijke, Baks en zelfs Bouwman kan ik nog zeker de komende 5 jaar plezier beleven. Wie de tijd van Posthuma, Eltink, Ruygh, Hofland en Engels heeft meegemaakt, die weet wat echt 'mager' betekent. Er wordt in Nederland zoveel gefietst dat talent nooit ver weg kan zijn.
DeFin 15 mei 2023 18:27
De tijd van Ruygh was de tijd van Gesink (top 10 Tour jaar daarvoor) en Mollema (4e Vuelta dat jaar).
De tijd van Engels was de tijd van Boogerd (en E.Dekker, van Bon, Knaven).

En toen Posthuma en Eltink "doorbraken" hadden we ook Weening en grotere "hoop-renners" zoals genoemde Gesink en Mollema, T.Dekker, Boom, of wat te denken van Reus en Scheuneman.. dat is niet uitgekomen, maar destijds meer reden tot hoop dan namen als Baks en van Dijke met alle respect.

Het enige wat nu beter is dan toen is het sprintersgilde.. en Mathieu is uniek.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15/05/2023 18:28 door DeFin.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen