Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Giro: rustdag 1

Gepost door Slimmerd 
Slimmerd 14 mei 2023 22:53
DNS Evenepoel
DNS Uran
Remko 14 mei 2023 23:14
Dit is toch wel enorm kut. Zal ook vast niet het laatste Corona-slachtoffer zijn deze ronde.
Koppizoektwachtwoord 14 mei 2023 23:21
Godversad smiley
Zo jammer, het leek na vandaag zo spannend te gaan worden.
Drie dagen nationale rouw in België?
De zwarte trui 14 mei 2023 23:21
De kansen van Eddy Dunbar stijgen met de minuut!
Nelis! 14 mei 2023 23:33
Of het jammer is voor de spanning van de Giro, dat vraag ik mij af. Een gezonde Evenepoel had hier al flink voor gestaan. Dat zagen we de eerste tijdrit al.

Maar laat hem maar snel herstellen en meedoen aan de Tour! Dat wordt een mooi gevecht met Pogacar en Vingegaard!
Anony 14 mei 2023 23:50
Kak.

Nu heeft hij nog een pak meer 'unfinished business' met de Giro. Serieuze opdoffer. Ik troost me dan maar met het idee dat hij, mits gezond, een niveau beter was dan de rest.
Frederik D. 15 mei 2023 00:33
Laten we het zo maar bekijken. Maar blijft jammer dat E. weg is.
Cecchini 15 mei 2023 00:53
Carlos Danger 15 mei 2023 01:03
Nu Tao en Gee nog en Thymen wint zijn eerste grote Ronde.
Sjorsoll 15 mei 2023 02:59
Heb nog weinig bewijs gezien dat het niet spannend meer was geweest. De Vuelta leek Roglic' kant op te gaan vallen, maar dat weten we niet. Hier was weer de tijdrit waar Evenepoel tijd pakte. Meer info is er niet met de kennis van nu.

Nu kan Evenepoel naar de Tour waar hij denk ik wel tekort komt. Maar ik zal het wel weer mis hebben en zal de Tour na een week totaal beslist zijn winking smiley.
Wanny 15 mei 2023 07:10
In de hectiek van de Tour ligt Remco elke dag op zijn gezicht.
Clavan 15 mei 2023 08:17
En wie zou Evenepoel dan mee moeten nemen naar de Tour qua ploeg? Alle 'klimmers' rijden in de giro. Dan zouden die nu ook moeten afstappen.
Slimmerd 15 mei 2023 09:05
Je bent de woorden 'in het tijdrijden' vergeten, verder is er door niks en niemand nog iets laten zien deze Giro qua AK-ambities
Luijt 15 mei 2023 09:31
je kunt toch beter in een gondeltje zitten dan in een heli kennelijk.
Clavan 15 mei 2023 09:33


Stand na etappe 9: Evenepoel en Uran nog opgenomen want gefinisht.

GC leader: Remco Evenepoel (Soudal Quick-Step)
Mountains classification leader: Davide Bais (EOLO-Kometa)
Points classification leader: Jonathan Milan (Bahrain Victorious)
Best young rider: Remco Evenepoel (Soudal Quick-Step)
Teams classification leader: INEOS Grenadiers
1,402.6 kilometers raced so far at an average speed of 40.583 km/hr

1 Remco Evenepoel Soudal Quick-Step 34hr 33min 42sec
2 Geraint Thomas INEOS Grenadiers @ 45sec
3 Primoz Roglic Jumbo-Visma 0;47
4 Tao Geoghegan Hart INEOS Grenadiers 0:50
5 Joao Almeida UAE Team Emirates 1:07
6 Andreas Leknessund Team DSM s.t.
7 Aleksandr Vlasov BORA-hansgrohe 1:48
8 Damiano Caruso Bahrain Victorious 2:13
9 Lennard Kämna BORA-hansgrohe 2:37
10 Pavel Sivakov INEOS Grenadiers 3:00
11 Jay Vine UAE Team Emirates 3:09
12 Edward Dunbar Jayco-AlUla 3:17
13 Thymen Arensman INEOS Grenadiers s.t.
14 Laurens De Plus INEOS Grenadiers 3:21
15 Aurélien Paret-Peintre Ag2r-Citroën 3:33
16 Jack Haig Bahrain Victorious 3:43
17 Hugh Carthy EF Education-EasyPost 4:07
18 William Barta Movistar 4:56
19 Santiago Buitrago Bahrain Victorious 5:25
20 Thibaut Pinot Groupama-FDJ 5:33

29 Ilan Van Wilder Soudal Quick-Step 12:52

31 Koen Bouwman Jumbo-Visma 13:07

39 Louis Vervaeke Soudal Quick-Step 17:03

49 Laurens Huys Intermarché-Circus-Wanty 27:23

56 Sam Oomen Jumbo-Visma 35:40

69 Bauke Mollema Trek-Segafredo 45:52

94 Pieter Serry Soudal Quick-Step 1:05:32

101 Oscar Riesebeek Alpecin-Deceuninck 1:09:29

103 Laurenz Rex Intermarché-Circus-Wanty 1:12:37

115 Senne Leysen Alpecin-Deceuninck 1:16:41

147 Arne Marit Intermarché-Circus-Wanty 1:44:58

155 Otto Vergaerde Trek-Segafredo 1:52:18

160 Daan Hoole Trek-Segafredo 1:56:04
161 Martijn Tusveld Team DSM 1:57:51

163 Veljko Stojnic Corratec-Selle Italia 2:01:20


Sprint finishes in professional cycling are fast, furious, and dangerous. A “red flag rule” (RFR) seeks to moderate the chaos of these finishes, but may induce moral hazard by removing the time penalty associated with crashing. To test for moral hazard, the authors use a 2005 rule change that moved the red flag from 1 km to 3 km from the finish. Data from Europe’s Grand Tours indicate that, after the rule change, both the incidence and the size of crashes nearly doubled in the 1–3 km from the finish zone. There was no such increase in crashing rates in the 3–5 km zone.

Eqquipo 15 mei 2023 09:52
Wat een mineur, in het roze de Giro verlaten.

Wat voor impact heeft de covid-caroussel op het koersgedrag van de AK-renners, zowel "eerste" als "2de lijn", in het vervolg van de Giro?
Brieske 15 mei 2023 10:24
Wat sneu dit zeg, dit gun je niemand....

Behalve Evenepoel, en nu doorpakken Remco, Long covid, komaan je kan het!

Groet
Brieske 15 mei 2023 10:24
Iig een leuke Giro die er nu aankomt, de giro van de koppeltjes hoog in AK dus verwacht veel spel en aanvallen.

Groet
Slimmerd 15 mei 2023 10:38
Vijfmaal Ineos bij de eerste 13 baart mij wel zorgen...
Horsie is back 15 mei 2023 12:25
@Clavan: Wel aan bronvermelding doen. Nu is er dan toch het langverwachte valrapport van @AP en nu staat er zijn naam niet onder. Foei, he.

Het rapport Does the Red Flag Rule induce risk taking in Sprint Finishes? is overigens al meer dan 10 jaar oud, dus hoe het lately gaat weten we niet.
Andere Peter 15 mei 2023 13:15
Ik neem aan dat Thomas dinsdag nog niet in het roze rijdt? Dinsdagochtend is nog altijd Evenepoel drager van het roze. Zoals Zoetemelk toen Hinault de Tour verliet. Ik meen dat de Tourorganisatie Joop de gele trui wilde geven. Maar Joop zei: dat doen we dus niet, die is nu nog van Hinault. Die trek in pas na de etappe aan. Die dag startte er niemand in de gele trui. Dat vindt de organisatoe niet leuk, maar ik vind het wel de charmantste oplossing. Het klassement wordt opgemaakt aan de streep. Of hebben ze een formele loophole waardoor Evenepoel nu al helemaal uit de ronde is? En kan Thomas/Ineos dan nog nee zeggen?



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15/05/2023 13:18 door Andere Peter.
Cecchini 15 mei 2023 13:30
Hier schets je toch wel een groot maatschappelijk probleem
Horsie is back 15 mei 2023 13:36
Iemand die ziek is, kun je niet laten voortdoen. Gezondheid primeert, zoals ook bij het bericht vandaag, dat Jan Polanc met niet nader gepreciseerde hartproblemen met 31 al gedwongen is dat mooie dwangarbeidersvak wielrennen op de weg, wielrennen op de baan is dan toch weer een heel ander chapiter (?), te verlaten.
Remco had geen symptomen, maar dat ze in de staf de bui niet hebben zien hangen. blief ik ook niet te geloven.
Eindhovuh 15 mei 2023 13:38
Doodzonde dat Evenepoel eruit ligt. Nu blijft het nog steeds onduidelijk of hij overeind blijft tegen sterke tegenstand in de zoveelste bergrit op rij.
Als hij nu naar de tour gaat zal dat niet optimaal zijn en gaat hij een pak op de broek krijgen van Pogacar en Vingegaard denk ik.
Andere Peter 15 mei 2023 13:43
Haha, nee hoor. Ik ben Clavan zéér dankbaar. Dit is precies het type data tav valpartijen dat altijd opgemaakt zou moeten worden. Samenwerken met pakweg TU Delft. UCI als sparringpartner. Ploegen moeten verplicht budget afstaan. Op deze wijze zouden alle valpartijen in het professionele wielrennen in beeld gebracht moeten worden. Bv via een appje waar specifieke gestandaardiseerde vragen worden gesteld tav omstandigheden. Ja, ook van pakweg Nokere Koerse.

Data from Europe’s Grand Tours indicate that, after the rule change, both the incidence and the size of crashes nearly doubled in the 1–3 km from the finish zone. There was no such increase in crashing rates in the 3–5 km zone.

Dat is toch een zinnig inzicht? Eens even kwantificeren wat zo'n regel nu precies oplevert. Precies: zoals jij zegt: nieuwsgierig naar de data. Hoe is dit recent? Welk beeld komt er als je de Ronde van Zwitserland etc erbij pakt? Al is er gezien de nervositeit ook wel reden om de Grand Tours te verbijzonderen hierin.
Carlos Danger 15 mei 2023 13:53
Slimmerd Schreef:
-------------------------------------------------------
> Vijfmaal Ineos bij de eerste 13 baart mij wel
> zorgen...

Dat verhoogt de kans op besmetting aanzienlijk.
Andere Peter 15 mei 2023 13:54
Is de regel iedereen out bij covid niet uit de tijd?

Zonder die hele 2020-discussie over te doen (ik had toen alle begrip dat de maatschappelijke omstandigheden van dat moment maakten dat juist de vrijheid van allen gebaat was bij maatregelen). Wie geen koorts heeft zou toch kunnen doorfietsen? Het wordt pas echt lullig als hij nooit koorts krijgt en als hij dinsdagochtend negatief test.

Ik snap dat er besmettinggevaar is. Maar de ploeg zal na zo'n positieve test de renner heus op de hotelkamer laten eten. In het peloton is er alleen besmettingsgevaar naar andere gevaccineerde gasten in de kracht van hun leven.
Carlos Danger 15 mei 2023 14:35
Clavan Schreef:
-------------------------------------------------------
> En wie zou Evenepoel dan mee moeten nemen naar de
> Tour qua ploeg?

B.v.:
Bagioli
DeClercq
Knox
Masnada
Schmid
Senechal
Vansevenant
Things 15 mei 2023 15:25
[www.tubantia.nl]

Blijft een vaag verhaal maar er wordt een beetje in gegaan op het niet starten na een positieve Corona test. Kort door de bocht is het omdat a) er de overtuiging is dat je er toch niet mee gaat winnen en/of jezelf stuk maakt voor de langere termijn en b) de rest vd ploeg besmet ofwel de 'better safe then sorry' aanpak.

Argument daarbij is wel dat Covid veel besmettelijker is dan bijv Influenza waardoor het niet zo vaak voorkomt dat iemand met griep op moet geven en wel veel vaker met een Covid besmetting. Rondje langs het nieuws van de afgelopen periodes is ook wel dat (bijna) alle renners die opgaven of niet gestart zijn ook wel echt klachten hadden. Dan is op je top preseteren (zeker in de top van het klassement) ook niet gegeven.

Bij een voetballer oid zit er zoveel tijd tussen wedstrijden dat het veel minder een issue is dan bij meerdaagse wielerwedrijden waar je een aantal dagen acher elkaar aan de bak moet. Zelfs als je als voetballer een wedstrijd zou spelen met corona heb je een week (of iig 3/4 dagen) om weer helemaal te herstellen. Een wielrenner heeft die 'luxe' niet.
Horsie is back 15 mei 2023 15:31
Andere Peter Schreef:
-------------------------------------------------------
> Is de regel iedereen out bij covid niet uit de tijd?

Voor Otto Normalburger uiteraard wel, formeel, wat nog niet informeel hoeft te betekenen, dat je ongegeneerd alles in de wind kunt slaan. Maar, we hebben het hier toch ook over outliers, wielrenners, die iets meer bloed per minuut door het lichaam jagen dan de gewone mens. Topwielrenners, die op de top van hun kunnen tot rondweg 6 tot 7 keer zoveel zuurstof ml/kg/min (Vo2 max) moeten kunnen opnemen dan de ordinaire bankzitter of bankslaper. En dat voor enige tijd. Bij griep, koorts en dus ook bij Covid, los van wel/geen symptomen, zijn stevige inspanningen dus taboe.

Of de covid Remco gisteren en de dag ervoor heeft afgeremd blijft zonder harde data moeilijk te beoordelen. Maar evident is ook, zit er eenmaal de klad in je lijf, dan komt er een moment, waarop je een systeemcrash kunt krijgen. Doorgaan kan dan leiden tot brokken. Zoals ik ooit op weg naar de huisarts meemaakte. niet wetende wat er echt aan schortte, en ineens dacht: "Hé, ben ik nou bezig met het WUR te verbreken, want je kunt toch alleen maar zoveel moeite hebben om de trappers rond te krijgen, als je er ook bijna bent". Sindsdien heb ik dat lichamelijke gevoel niet meer gekend, maar heb ook geen WUR poging meer ondernomen. grinning smiley
Andere Peter 15 mei 2023 17:17
Prima. Maar dan moeten toch de klachten van de renner leidend zijn? Is hij ziek of niet? Daar gaat het om. Besmettingsrisico in de ploeg is na de positieve test te minimaliseren. Evenepoel heeft (had) 48 uur. Een gevaccineerde topatleet zonder koorts (of met toevallig alleen koorts op een rustdag) zou tijdig kunnen herstellen.

Voor de duidelijkheid: met 1 graad koorts op dinsdagchtend zou ik hem absoluut niet laten starten. Dat is onverantwoord. Maar zonder koorts en zonder klachten kan hij rijden in mijn ogen. Na de finish mondkapje op en misschien wel zonder huldiging naar het hotel.
ton duk 15 mei 2023 17:23
Andere Peter Schreef:
-------------------------------------------------------
> misschien wel zonder
> huldiging naar het hotel.

Die huldiging is geen keuze maar een verplichting
Gr
Carlos Danger 15 mei 2023 18:41
Eén covid 'patiënt' blijft voorlopig wel in koers. Sven-Erik Bystroem testte eerder in de eerste week van de Giro positief, maar besloot
door te rijden. Misschien toch even een besmette fluim richting RE losgelaten.

Küng ook naar huis. Vond het genoeg na de tweede tijdrit.
El Chaba 15 mei 2023 19:41
Dat is dus niet áltijd zo. Er is een speciaal heel duur apparaat (ook in het bezit van sommige heel rijke ploegen, zoals UAE) waarmee je na een positieve covidtest ook kunt testen of je nog besmettelijk bent voor anderen. In het eindstadium van covid is dat namelijk niet zo en dat apparaat kan dat dus meten. Precies wat UAE in de Vuelta heeft gedaan met Juan Ayuso, waardoor hij na overleg met de Vueltaorganisatie de volgende dag gewoon mocht starten.
Andere Peter 15 mei 2023 20:27
Kan ook op afstand en met mondkapje. Ik bedoelde: de organisatie zou kunnen afzien van het verplichten de roze truidrager te laten opdraven. Voor een dagje of twee. Maar beter is: gewoon afstand en voorzorgsmaatregelen hanteren. Het is geen lepra, hè?
Horsie is back 15 mei 2023 20:51
Je kunt er uiteraard geen sars van begrijpen, maar SARS staat wel voor Severe Acute Respiratory Syndrome. Dus is daarmee bij uitstek het virus, dat het meest detrimenteel kan zijn voor de edele sport, waarbij de zuurstofopname eminent belangrijk is. Niet voor Senkrechtstarter zoals Bergje, Jeffrey (zou zijn huis al klaar zijn) en niet te vergeten Snelle Harrie, maar wel voor duursporters als wegwielrenners in een grote ronde.

Als we nu eens veronderstellen, dat Remco Evenepoel de laatste tijdrit on par gereden zou hebben met de eerste tijdrit, dan is dat er daadwerkelijk uitkwam een waarlijk enorm verschil. Zeker als we nog eens kijken naar de tempoindeling.

De finish zondag van 439 seconden ging voor Remco Evenepoel maar met 360W, dus de bovenmeester tekende aan: "Remco, zes min, nablijven".
Andere Peter 15 mei 2023 22:10
Prima. Maar dan is de klad in je lijf de terechte reden om af te stappen.

De Cauwer noemde als argument dat sommige renners nooit helemaal lijken te zijn hersteld van Covid. Ik snap dat dit risico in de hoofden meespeelt. Dat argument blijft wel overeind staan. Al denk ik dat het bijna irrationeel is. Zolang er geen klachten zijn en bij een gevaccineerde renner. Wie totaalrisicomijder is moet geen grote ronde willen winnen.
Horsie is back 15 mei 2023 22:33
Andere Peter Schreef:
-------------------------------------------------------
> Prima. Maar dan is de klad in je lijf de terechte reden om af te stappen.
>
> De Cauwer noemde als argument dat sommige renners nooit helemaal lijken te zijn hersteld van Covid.

Greg o.a., maar hij heeft toch weer een keer gewonnen. Onvermeld op deze prik voor zover ik weet.

De vraag is natuurlijk en die vraag kan alleen de medische staf beantwoorden. Waren er op basis van prestatie parameters bepaalde aanwijzigingen, dat het toch niet geheel naar wens ging, m.a.w. was er reden om te vrezen? Natuurlijk moet je niet overmedicaliseren, maar het is ook een gegeven, dat in de topsport het rookgordijn vaak pas verdwijnt als het niet anders kan.

Elk nadeel hep zijn voordeel: ineens voelt deze prik zich weer beter.
Carlos Danger 15 mei 2023 22:40
Horsie is back Schreef:
-------------------------------------------------------
>
> Greg o.a., maar hij heeft toch weer een keer
> gewonnen. Onvermeld op deze prik voor zover ik
> weet.


[wielerprikbord.nl]
De zwarte trui 15 mei 2023 23:51
Deze tweet van "G" zegt dat ie in het roze start... tenzij gedwongen door de Giro organisatie, zou ik zeggen vrij matig van hem. En sowieso vrij matig van de organisatie.

A new jersey tomorrow morning then ???? Let's see what we can do about keeping it. But gutted to see @EvenepoelRemco
go home like that. The race will miss you mate #Giro

(the little bastard)
Horsie is back 16 mei 2023 02:01
Carlos Danger Schreef:
-------------------------------------------------------
> Horsie is back Schreef:
> --------------------------------------------------

> > Greg o.a., maar hij heeft toch weer een keer gewonnen. Onvermeld op deze prik voor zover ik weet.
>
>
> [wielerprikbord.nl]

Was me ontgaan. Gelukkig, intuïtief aan mijn pis voelend, dat de prik nog niet zo ver was gezonken. hot smiley
Clavan 16 mei 2023 08:14
De Cima Coppi uit etappe 13, de col de Saint-Bernard, is geschrapt wegens lawine gevaar. Ze rijden nu door de 6 km lange tunnel.
Luijt 16 mei 2023 10:26
Ik betrap me er op dat ik het hiermee eens ben. (Ja Chap, dat is ook Luijt).
En het lijkt me overigens sterk dat Evenepoel ziek was tijdens de tijdrit. Als je ziek bent versla je wereldtop niet, ook Evenepoel niet.
Het komt mij over als een ietwat voorbarige stap, mogelijk mede ingegeven door de teleurstelling over geringe tijdwinst in de tijdrit. Want wat stond hij daar beteuterd z'n woordje te doen na afloop.
Cecchini 16 mei 2023 10:51
Corona is een griepje, alleen in het wielrennen kan het je je loopbaan kosten

Column Bert Wagendorp


Remco Evenepoel werd zondagavond door zijn ploegarts op corona getest en jawel, hij was positief. Positief heeft in het wielrennen een hele nare bijklank, dus hij werd door zijn ploeg meteen uit koers gehaald. Dat was jammer, want hij had net die dag de roze leiderstrui veroverd, zij het minder overtuigend dan verwacht; hij bleek dan ook de eerste coronapatient die een tijdrit in een grote ronde won.

De Wereldgezondheidsorganisatie WHO heeft vastgesteld dat covid-19 geen gezondheidsrisico meer vormt. De organisatie van de Giro verwees alle coronaprotocollen naar de prullenbak. Iedereen doet zijn best corona zo snel mogelijk te vergeten als een nare nachtmerrie, alleen in het wielrennen wil de voormalige pandemie maar niet weg. Jumbo-Visma trok drie renners nog voor het begin van de Giro terug wegens corona en daarna werd er bij andere ploegen bijna dagelijks een besmetting geconstateerd.

In het voetbal wordt niet meer getest, met als gevolg dat alle spelers gezond en wel in elkaars gezicht staan te hoesten in de spelerstunnel: niks aan de hand, verkoudheidje. Bij Jumbo-Visma en andere wielerploegen worden renners dagelijks gecontroleerd. Het zou me niet verbazen als viroloog Ab Osterhaus binnenkort zijn entree maakt in het peloton, overal waar het virus is, is Ab.

Remco Evenepoel werd er zaterdag door Roglic vanaf gereden en in de tijdrit kwam hij zondag als een oorlogsveteraan over de streep: gewonnen, maar vraag niet hoe. Overal mag je besmet en wel naar je werk; corona is hooguit een griepje. Behalve in het wielrennen: daar heet het een ‘doeminfectie’ die je seizoen naar de gallemiezen kan helpen. Dat komt door het uitputtende karakter van de sport. Een paar procent van je VO2max af door longproblemen en je wordt gelost; je krijgt je hartslag niet meer boven het vereiste niveau en je staat geparkeerd. Wielrennen is een sport van extreme inspanningen en corona kan nog altijd een besmetting met extreme gevolgen zijn, zie de mensen met long covid. De angst zit in de combinatie van die twee. In zijn ploeg zijn ze als de dood dat Remco Evenepoel nooit meer op zijn oude niveau komt wanneer ze lichte coronaverschijnselen zouden negeren en hem zouden opdragen zich het snot voor ogen te rijden om zijn roze trui te verdedigen.

Complicaties aan hartspier
De Belgische bondsarts Chris Van der Mieren zei gisteren tegen wielersite Wielerflits dat vooral duursporters na een coronabesmetting het risico lopen van complicaties aan hun hartspier (myocarditis) of hartzakje (pericarditis). ‘Als daar een ontsteking zit, kun je hartritmestoornissen krijgen of zelfs hartfalen.’

Volgens Geraint Thomas, de nieuwe leider in het Giroklassement, had Roglic vorige week onderweg laten doorschemeren dat hij covid had. Dat zou kunnen, er zijn geen regels meer die ploegen verplichten een renner na een besmetting uit koers te nemen. Jumbo-Visma verwees de woorden van Thomas naar het rijk der fabelen. ‘Hij speelt altijd mindgames,’ zei Thomas.

Het corona-virus als onderdeel van de psychologische oorlogsvoering in het peloton, als een geheim wapen waarmee je je tegenstander onzeker kunt maken. Heeft-ie het of heeft-ie het niet? En als-ie het heeft, moet ik dan wel met zo’n virusverspreider in een ontsnapping willen zitten?

Giro-directeur Mauro Vegni nam maandag het zekere voor het onzekere en voerde weer een mondkapjesplicht in.
Andere Peter 16 mei 2023 11:59
Leuk is Roglic als de man van de mind games.

Goede schets van Bert. Zou het kunnen dat het naar binnengekeerde conservatieve wielerwereldje dat zo gewend is haar eigen regels op te stellen, in dit geval iets te laat doorheeft hoezeer de situatie is gewijzigd?

Het blijft wel een steekhoudend argument. Het risico dat zo'n Evenepoel nooit meer niveau zou komen. Maar in mijn ogen toch vooral irrationeel. Zoalng hij geen koorts is en en geen of nauwelijks klachten heeft. Zolang hij een tijdrit wint. Dan kun je als ploeg ook kiezen voor 48 uur 'uitzieken' en dinsdag eens kijken hoe het ervoor staat. IK geloof er helemaal niets van dat er extra risico is op blijvend letsel zoang de renner niet ziek is. Pas zodra hij koorts heeft wordt dat echt anders. Maar dan is koorts de reden om af te stappen. Niet de test. Precies zoals bij, inderdaad, een gewoon griepje.
Andere Peter 16 mei 2023 12:02
Inderdaad. Zou hij pakweg 27e zijn geworden in die tijdrit, dan zou het voor mij ook anders voelen. Maar hij won. En hij had daarna 48 uur om te rusten.
Nomath 16 mei 2023 12:23
Mijn ervaring met fietsen in lange tunnels is dat je aardig tureluurs kunt worden van het rijden in zo'n buis door de onderwereld. De Livigno-tunnel in de Alpenchallenge is slechts 3,5 km lang, maar je bent opgelucht als je weer licht ziet. Valpartijen zijn zeker niet uitgesloten.
Andere Peter 16 mei 2023 12:26
Wat doen je dan met Alaphilippe en Jakobsen? En denk ook aan de publicitaire waarde van Alaphilippe in Frankrijk.

Het meest waarschijnlijk vind ik dat ze het vizier op het najaar plaatsen. En als ze voor de Tour kiezen, dan niet met de hele ploeg om één man gebouwd. Dan juist vanuit underdogpositie eens zien hoe ver hij komt. Jakosen geef je Sénéchal mee en nog eentje. En 1 helper in de bergen voor Alaphilppe en Evenepoel. Voor de 2 overige plekjes in de ploeg zoeken naar de meest multifunctionele renners, die op meerdere fronten een rol zouden kunnen spelen.
Horsie is back 16 mei 2023 12:31
Andere Peter Schreef:
-------------------------------------------------------
> Inderdaad. Zou hij pakweg 27e zijn geworden in die tijdrit, dan zou het voor mij ook anders voelen.
> Maar hij won. En hij had daarna 48 uur om te rusten.

Als je de tijden van de eerste tijdrit doortrekt naar die van de volgende tijdrit, dan hadden zijn concurrenten allemaal dik een minuut verloren, Geraint Thomas zelfs 107 seconden. Een verlies van 107 seconden zou in de negende etappe schets wat een zevenentwintigste plek opgeleverd hebben.

Edoch, doen we hetzelfde voor de tweede helft van de tijdrit dan wordt het verschil nog opzienbarender.

Hoeveel jaar trainingsarbeid en ontwikkeling zou Remco Evenepoel nodig hebben gehad om zich effectief 107 seconden te verbeteren?

Als je niet in vorm bent, half ziek, ziek dan zullen de consequenties ervan zich altijd pas in de loop der tijdsinspanning laten gelden.

Tadej Pogacar kwam drie jaar geleden is het al weer als een mijnwerker met een brandende koplamp winnend over de finish, Remco Evenepoel, eveneens winnend, maar nu als een oorlogsveteraan met nog net geen uitgebluste kaars.

Disclaimer: Alle vergelijkingen hinken, niettemin..
Andere Peter 16 mei 2023 12:45
Wel eens hoor. Maar het punt is: is dit risico ook als er geen koortrs is en geen klachten zijn? Zu hij ook zijn afgestapt als hij positief zou zijn getest op een gewoon griepje waar hij niks van voelde? Of zouden ze dan de rustdag hebben afgewacht en 40 uur later iuets hebben besloten?

Is er dan extra risico bij een positieve Covid-test tov welke andere positieve test dan ook? Dat lijkt mij toch vooral onderbuikgevoel. Prima hoor. Dat heeft ook bestaansrecht. Het onbekende maakt angstig. Iedere afdaling, elke sprint is voor een renner in potentie carrièrebedreigend.
Horsie is back 16 mei 2023 13:20
Zeker bij tijdritten is het altijd nuttig ook te kijken naar wat de aero guru B. Xavier Disley hierover twitttert.

.. Thomas could well lose 1:35
met de disclaimer: That's not how it works however.

Dit zal @AP en @Luijt als muziek in de oren klinken. winking smiley
Luijt 16 mei 2023 13:38
Dit zegt de eigen ploegarts vanochtend (Zie wielerflits.nl):

De klachten van Evenepoel zelf zijn op dit moment niet heel ernstig, vertelt Vanmol. “Fysiek is Remco in die mate oké dat hij niet meer heeft dan een serieuze verkoudheid. Maar dat is inderdaad meer dan voldoende om iemand uit koers te houden.” De dokter vindt dan ook niet dat zijn ploeg Soudal Quick-Step te voorzichtig is geweest. “We hebben gewoon correct medisch gehandeld. Het is al heel dit seizoen ons beleid om bij de minste symptomen te testen.”

“De risico’s na infectie zijn nog altijd te groot om er licht over te gaan. We kunnen niet zeggen dat Remco geen last had van de ziekte. Remco’s waarden waren duidelijk minder dan de vorige dagen. We mogen dit niet minimaliseren. Bovendien kan hij ook andere collega’s besmetten.”

Ik stel mijn mening bij.
Als Evenepoel wel klachten heeft, zij het lichte, dan snap ik de beslissing om af te stappen.
Andere Peter 16 mei 2023 13:45
Eens.

Maar het zou echt niet onverantwoord zijn geweest om tussen zondagavond en dinsdagochtend even af te wachten.

Dat de ploegdokter het eens is met de medische keuzes van de ploeg is natuurlijk een gevalletje WC-Eend.
Luijt 16 mei 2023 19:49
Eens???? Het moet niet veel gekker worden.
Horsie is back 16 mei 2023 19:53
Luijt Schreef:
-------------------------------------------------------
> Dit zegt de eigen ploegarts vanochtend (Zie wielerflits.nl):
>
> “De risico’s na infectie zijn nog altijd te groot om er licht over te gaan. We kunnen niet zeggen dat Remco geen last had van de ziekte.
> Remco’s waarden waren duidelijk minder dan de vorige dagen.
Horsie is back 17 mei 2023 19:03
Las zonet bij de concurrent WAF. "Alleen als ze in elkaars gezicht spugen kun je het virus tijdens het fietsen overdragen", zegt Marc van Ranst.

"Neen, dat doen ze nooit". Discussie gesloten
Andere Peter 18 mei 2023 21:14
Dat herinner ik mij ook van de eerste uitleg tav Corona-virussen. In theorie kun je van een dwarrelend druppeltje snot of spuug zo'n virus krijgen. Virologen zullen die kans nooit op nul zetten (en terecht). Maar het is eigenlijk louter theoretisch. Je moet echt een minuutje of tien in iemands adem zitten. Denk aan die kerkkoren waar zo'n hoog sterftepercentage was. En dan nog meer besemettinskans naarmate de ruimte meer afgesloten is (bv een bis of trein).

Maar een rijdend peloton? Dan moet je echt denken aan de verdachte die wordt gearresteerd en die een fluim vol in de mond van de agent spuugt. Daar hoeft het wielrennen zich echt geen zorgen over te maken. Het risico bij de sport zit hem aan de eettaffel in de rennersbus, bij de interviews, in het contact met familie en ander publiek.

Eigenlijk wel mooi dat Covid-19 zich, na 3,5 jaar nog altijd gedraagt als een normaal corona-virus. De inschattingen van de virologen van begin 2020 dat het virus zich zo zou gedragen, blijkt in grote lijnen te kloppen.
Carlos Danger 18 mei 2023 23:16
Alleen is Covid nu wel 23, net als Remco.
Romeo Foxtrot 18 mei 2023 23:20
Dat "hele dure apparaat" is niet heel betrouwbaar is mijn ervaring. Op diverse platforms van mijn werkgever in de Noordzee wordt (of werd, beter gezegd) dat apparaat ook gebruikt en het kleunde toch regelmatig mis. De experts (virologen) adviseren ons nu: covid uitzitten + 2 dagen klachtenvrij. Het besmettingsgevaar is dan geweken. Zoals altijd zijn er uitzonderingen, maar die zijn zo ongelooflijk minimaal dat het een aanvaardbaar risico is.
Horsie is back 19 mei 2023 12:36
Carlos Danger Schreef:
-------------------------------------------------------
> Alleen is Covid nu wel 23, net als Remco.

Wuhannes
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen