Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

106thGiro d'Italia(2.UWT) Stage 11»Camaiore›Tortona(219km)

Gepost door Clavan 
Clavan 17 mei 2023 09:28

Magnus Cort Nielsen wins the stage. Sirotti photo

De 11e etappe van de Giro voert in 219 kilometer van Camaiore naar Tortona. Helemaal vlak is het niet, maar toch ziet het er veelbelovend uit voor de snelle mannen in het peloton.



Camaiore ligt in de noordelijke Apennijnen en in de wielergekke provincie Lucca, onderdeel van Toscane. De gemeente heeft zo’n 30.000 inwoners.

De route voert noordwaarts, grotendeels langs de Middellandse Zee, al betekent dit niet dat de weg volledig vlak is. Na 80 kilometer komen de coureurs over de Passo del Bracco, een klim van 10,1 kilometer à 4,4%.

De Giro daalt naar Sestri Levante en vervolgt op het vlakke in noordelijke richting. Na het verlaten van de kust begint de weg vals plat op te lopen en dat blijft zo in de 20 kilometer erop. Gaandeweg wordt het steeds wat steiler tot de Colla di Boasi opduikt. Dat is een bestijging van 9,2 kilometer met een gemiddelde stijging van 4,4%.

Na de Colla di Boasi daalt de route vals plat naar de Passo della Castagnola. Na die klim van 4.9 kilometer à 4,5% is het gedaan met de oplopende stroken.

Op de Passo della Castagnola is er nog ruim 40 kilometer te gaan. Dat begint met een afdaling en vervolgens gaat de route in de laatste 30 kilometer nagenoeg rechtdoor in een licht dalende lijn richting de finish in Tortona.

Voor de vierde keer in de geschiedenis is de Ronde van Italië in of door Tortona. Fernando Gaviria was er in 2017 nog succesvol door Sam Bennett en Jasper Stuyven in de sprint te kloppen. Die Giro won de Colombiaan vier etappes. Dat niveau heeft hij daarna nooit meer gehaald.


Bij de tweede tussensprint zijn er 3, 2 en 1 seconden te winnen, terwijl de eerste drie renners aan de finish 10, 6 en 4 bonificatieseconden krijgen.

De 11e etappe start om 11:25 uur en de race finisht naar verwachting rond 17:15 uur.

GC after stage 10:

GC leader: Geraint Thomas (INEOS Grenadiers)
Mountains classification leader: Davide Bais (EOLO-Kometa)
Pointws classification leader: Jonathan Milan (Bahrain Victorious)
Best young rider: Joao Almeida (UAE Team Emirates)
Teams classification leader: INEOS Grenadiers
1,598.6 kilometers raced so far at an average speed of 40.530 km/hr

1 Geraint Thomas INEOS Grenadiers 39hr 26min 33sec
2 Primoz Roglic Jumbo-Visma @ 2sec
3 Tao Geoghegan Hart INEOS Grenadiers 0:05
4 Joao Almeida UAE Team Emirates 0:22
5 Andreas Leknessund Team DSM 0:35
6 Damiano Caruso Bahrain Victorious 1:28
7 Lennard Kämna BORA-hansgrohe 1:52
8 Pavel Sivakov INEOS Grenadiers 2:15
9 Edward Dunbar Jayco-AlUla 2:32
10 Thymen Arensman INEOS Grenadiers s.t.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17/05/2023 09:29 door Clavan.
predator 17 mei 2023 09:44
Jan Hirt, Josef Cerny, Louis Vervaeke en Mattia Cattaneo naar huis ivm Carola
ton duk 17 mei 2023 09:47
De Klassieke Voorjaarsploeg presteerde aanmerkelijk beter dan de Rondeploeg
Gr
Johan 17 mei 2023 10:29
Ze gaan vol voor de Tour?
Clavan 17 mei 2023 10:57
Eindhovuh 17 mei 2023 11:02
In mijn beleving is wielrennen de enige sport waar corona nog zo'n rol speelt?
Is dit niet een beetje vreemd?
ton duk 17 mei 2023 11:13
Ja.
Nu weten we niet hoeveel spelers dit voetbalseizoen coronagerelateerd niet zijn opgesteld..
Enkel het wielrennen lijkt hierin niet aan avg te doen
Gr
Horsie is back 17 mei 2023 11:44
Eindhovuh Schreef:
-------------------------------------------------------
> In mijn beleving is wielrennen de enige sport waar corona nog zo'n rol speelt?
> Is dit niet een beetje vreemd?

Los van de mate waarin hierop gescreend wordt, speelt nu het buitengewoon slechte weer de Giro parten.
Bovenal is de wielrenner als duursporter afhankelijk van een goed functionerende ademhaling los nog van schommelende zuurstofopnamecapaciteit.
Vele ronderenners staan (te) scherp, staan bloot aan de ziekteverwekker LEA en met de combinatie slecht weer is dat hossen of hozen op de racefiets.
De vraag is verder of zo compact rijden in een peloton niet hetzelfde is als knus op een paar m2 in een woonkamer urenlang naar de koers kijken.
In de woonkamer blijft je shirt nog droog, maar in een peloton?

LEA, kort Bosch woord voor Low Energy Availability.

Disclaimer: Ben slecht bij kas, dus my 5 cents.
Andere Peter 17 mei 2023 11:45
Ja.

Het wielrennen (denk aan doping) is al decennia gewend om zo zijn eigen medische regels te hanteren. Een soort naar binnengekeerd maatschappelijk autisme speelde altijd een rol. Vaak pseudo-wetenschappelijk onderbouwd vanuit de onderbuik (ja maar een Tour is iets anders dan een voetbalwedstrijd en daarom doen wij het anders). Ik zie wel parallellen en ik vermoed dat de internationale wielerwereld niet toevallig een stukje achter de maatschappij aanhobbelt.
Andere Peter 17 mei 2023 11:46
Slecht weer kan leiden tot meer verkoudheidjes. Maar slecht weer terwijl je toch de hele dag buiten bent, is vooral een rem op Corona-besmettingen.
Andere Peter 17 mei 2023 11:48
Terechte vraag. Misschien ook te makkelijk.

Ik vermoed dat niemand het kan controleren als je een Corona-besmetting tgv een test in de ploeg veinst.
Tinuz 17 mei 2023 12:00
Bij Lefevere kunnen ze waarschijnlijk beter de Vlaamse gezondheidsgoeroe Van Ranst permanent in dienst nemen.
Zet die hele club maar in Quarantaine.
El Chaba 17 mei 2023 12:06
Uit de Telegraaf (premium artikel, dus een link plaatsen heeft geen zin).

Giro d’Italia in wurggreep van virus
Waarom heeft corona vooral grote impact op de wielersport?


AMSTERDAM - Andermaal slaat corona om zich heen en ditmaal in de Ronde van Italië. De laatste besmetting van rozetruidrager Remco Evenepoel is als een bom ingeslagen. De wereld gezondheidsorganisatie WHO heeft de pandemie nietig verklaard, maar dat geldt niet in het wielrennen. Hoe kan het dat het virus nergens zo’n impact lijkt te hebben als in deze sport?

Op de rustdag zijn de protocollen, waaronder het dragen van mondkapjes, aangescherpt om Covid-19 buiten de deur te houden na de zeventiende besmetting in 9 dagen tijd. Bij Soudal Quick-Step werd Evenepoel na twee positieve testen uit zijn roze tricot gehesen en keerde huiswaarts. „We nemen geen enkel risico. Gezondheid boven alles”, zegt ploegbaas Patrick Lefevere.

Na Giro-drama Remco Evenepoel is corona ook grootste vijand voor Primoz Roglic
Het lijkt erop dat het wielrennen in de sportwereld het braafste jongetje van de klas wil zijn. „Dat denk ik niet”, geeft Richard Plugge aan. De teambaas van Jumbo-Visma had voor de Giro-start te maken met de coronagevallen Robert Gesink, Tobias Foss en Jos van Emden. „Ik weet niet hoe het in andere sporten gaat, maar ik kan me voorstellen dat wanneer je een voetbalwedstrijd speelt en je je de dag er na niet goed voelt, even een paar dagen rust pakt. In het wielrennen moet je de volgende dag door, en in een grote ronde drie weken lang. Misschien wordt er in andere sporten ook niet gecommuniceerd dat het Covid is. Bij ons is er ook geen verplichting meer, nadat de pandemie voorbij is verklaard. Het is wel zo dat corona nog altijd superbesmettelijk is en er zijn protocollen om te voorkomen dat je anderen infecteert. Sommige mensen worden er nog steeds heel ziek van en anderen hebben nauwelijks of geen symptomen. Hoe dan ook is gezondheid het belangrijkste, en blijven wij regels hanteren om het virus zoveel mogelijk buiten te sluiten.”

Overdreven
Bauke Mollema vindt alle ophef die er nog steeds is over corona lichtelijk overdreven. „Ik ben er nooit echt bang voor geweest”, aldus de 36-jarige renner van Trek-Segafredo. „Wij moesten hier starten zonder Giulio Ciccone. In de Ronde van het Baskenland heb ik me ook slecht gevoeld, maar ik weet niet of het corona was. Ik heb me ook niet getest. Het hoeft niet meer van de UCI (Internationale Wielren Unie, red.). Of je moet een week lang koorts hebben, maar ik was een dagje ziek. Wij testen niet preventief, dat vind ik prima zo. Het lijkt wel of het ieder jaar weer terugkeert. Het is lullig als het dan hier gebeurt en ik snap zeker dat het zuur is wanneer je in deze Giro voor de eindzege meedoet. Jumbo-Visma was er vanaf het begin al heel angstig voor, en hanteert strikte protocollen. Maar je ziet dat ook dat die ploeg er niet aan ontkomt. Zoals ik het bekijk is het van: het komt toch wel, net zoals een griepje. Als je echt ziek bent, moet je naar huis gaan. Maar als een ploegmaat van mij corona heeft en hij voelt zich prima, mag hij van mij gewoon lekker verder fietsen. Ik zou me er geen seconde druk om maken.”

Alpecin-Deceuninck ontkwam ook niet aan het ’coronaspook’ in de Ronde van Italië. Een van de ploegartsen, Pieterjan Debbaut, geeft aan: „Wij hadden met Nicola Conci een positief geval die de Giro heeft verlaten. Als iemand een luchtweginfectie heeft, wil diegene weten of het corona is of een andere infectie. Het bewustzijn om nadien een hartkwaal te kunnen krijgen, zit er flink in. Tegelijk willen wij ook zo precies mogelijk weten wat een renner mankeert. Is het een virus of iets anders, waardoor we misschien met antibiotica moeten behandelen. En als je weet welk virus een renner heeft, kun je ook simpelweg handelen met oog op het beste herstel.”

Zorgelijk
„Het is wel zorgelijk dat het algemene idee heerst dat het vooral gevaarlijk is om te sporten wanneer je Covid hebt”, vervolgt Debbaut. „Het is sowieso af te raden om lichamelijke inspanningen te doen wanneer je ziek bent. Wij kijken naar de klinische tekens, dat is veel belangrijker. Al onze renners dragen een polsband die verschillende parameters registreert om vast te stellen hoe het met hun gezondheid gesteld is. Na negen dagen koers in een grote ronde is er geen één coureur bij wie dat niet in de kleren gaat zitten. Zeker in zo’n Giro als deze met veel regen en koud weer.”

Vorig jaar in de Ronde van Spanje was Covid ook al een ongenode gast. Onder de vele gevallen testte Juan Ayuso van UAE Emirates positief, maar de Spanjaard reed toch door en eindigde als derde. In zijn geval werd er gekeken naar de CT-waarde, die boven de 30 lag, waardoor de besmettingsgraad zeer laag was. Medici kunnen besluiten of het veroorloofd is voor een renner om verder te koersen. Debbaut: „Over dat specifieke geval kan ik niets zeggen. Op het moment dat renners bij onze ploeg getest worden op corona, is het omdat ze klinische tekens vertonen. Sommigen kunnen misschien in de ecomodus doorrijden en kijken of ze herstellen. Dat geldt zowel voor griep als corona, maar de gezondheid van de renners staat altijd voorop.”
DeFin 17 mei 2023 12:09
Het is ook gewoon omdat wij met een vergrootglas naar het wielrennen kijken.

Ik denk dat wij het ook niet zo snel horen als willekeurige NFL of NBA spelers of iemand in de Serie A een wedstrijdje missen door Covid, terwijl andersom mensen die het wielrennen niet volgen nog nooit van Tobias Foss of Jos van Emden hebben gehoord.
Verder komen wielrenners denk ik ook wel met meer mensen in contact dan de meeste sporters (pelotons van 180 man + omkadering, veel wisselende hotels etc).



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17/05/2023 12:10 door DeFin.
De zwarte trui 17 mei 2023 12:24
Is die helicopterpiloot al getest?
Horsie is back 17 mei 2023 12:32
Andere Peter Schreef:
-------------------------------------------------------
> Slecht weer kan leiden tot meer verkoudheidjes.
> Maar slecht weer terwijl je toch de hele dag buiten bent, is vooral een rem op Corona-besmettingen.

Maar je zit wel de hele dag dichtbij in elkaars zog of @@@, dus ik weet het niet.
Andere Peter 17 mei 2023 12:32
Tekenend dat je alleen een kop en een oncharmante foto plaatst.

In februari 2020 was het absoluut de rol van Van Ramst om de bevolking op onderbouwde wijze alert te maken. Zeker als je leest hoe lakmoedig de overheid toen nog reageerde. Je kunt dat 'bewust ongerust' noemen. Die term doet mij denken aan 'bewust onbekwaam' en dat is beter dan onbewust onbekwaam'.
Andere Peter 17 mei 2023 12:36
Ik heb recent geen onderzoeken meer gelezen hierover. Maar volgens mij is de kans op besmetting in een rijdend peloton, ondanks al het geroggel, heel klein. In de bus, tijdens interviews, in een helikopter (zie foto hierboven) is het risico groter. Je moest toch denken aan 10-15 minuten in elkaars nabijheid, in elkaars ademwolk?
Horsie is back 17 mei 2023 12:41
Even uit de reeks Horsie vertelt verder..

Met .. de renner doet zijn marathon van 23 dagen .. maakt u het vervolgens wel heel bont. Een marathon kan alleen met een (zware) etappewedstrijd vergeleken worden. Rekenkundig is een grote Ronde met 23 etappes een wedstrijd van 23 marathon's achtereen. Gelukkig is dit fysiologisch bezien ook een onzinnige vergelijking, omdat hardlopen en wielrennen nu eenmaal op verschillende wijzen een beroep doen op fysiologische processen. Zoals ook geldt voor de vergelijking van voetbal en wielrennen. Een EK voetbal bijvoorbeeld met 23 wedstrijddagen achtereen zou een gruwel worden.
Horsie is back 17 mei 2023 12:52
Andere Peter Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik heb recent geen onderzoeken meer gelezen hierover. Maar volgens mij is de kans op besmetting in een rijdend peloton, ondanks al het
> geroggel, heel klein. In de bus, tijdens interviews, in een helikopter (zie foto hierboven) is het risico groter. Je moest toch denken aan 10-15 minuten in elkaars nabijheid, in elkaars ademwolk?

Ga ik ook niet tegenspreken. Of je besmet raakt is niet alleen een kwestie van blootgesteld worden, maar ook hoe je immunsysteem daar initieel adequaat genoeg daarop reageert. Eenmaal door de verdedigingslinie wordt het alras een andere zaak, maar dan nog zal de uitwerking verschillend kunnen zijn.

Wat las ik vanmorgen: Volgepakte hommels gaan eerder aan hittestress tenonder dan hun luie soortgenoten. cool smiley
Andere Peter 17 mei 2023 13:11
-



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17/05/2023 13:11 door Andere Peter.
Andere Peter 17 mei 2023 13:11
-



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17/05/2023 14:53 door Andere Peter.
Frederik D. 17 mei 2023 14:10
Sorry maar de heer Van Ranst deed goed zijn wetenschappelijke best. In politiek opzicht soms te onderbuiklinks. Maar als wetenschapper prima.

Ik vind een kritische geest goed. Maar wanneer een kritische geest zich overlevert aan bigotte betweterij en alle zelfkritiek mijdt, dan haak ik af.

smiling smiley
Andere Peter 17 mei 2023 14:53
Eenmaal door de verdedigingslinie wordt het alras een andere zaak

Precies! Evenepoel laat hier de kans liggen op de beste 3e week ooit. Een kleine check van het immuunsysteem kan tijdelijk positief uitpakken door overcompensatie. Ik geef wel toe dat je daar mee niet wil spelen door in volle inspanning te blijven (maar REV stond ideaal voor 40 uur rust). Kernvraag is hier hoe groot dat hommelrisico op blijvend letsel echt is. Zie ook de woorden van Mollema in het stuk dat El Chaba plaatste, die doorreed met een dagje ziek en die bewust niet testte op Corona.
Clavan 17 mei 2023 15:34
Zondag eindigde de Giro ITT nog in Cesena. Vandaag staat de stad onder water met vermisten. Treurig

Corriere.it
Bummetje 17 mei 2023 15:41
DNF Tao Geoghegan Hart



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17/05/2023 15:42 door Bummetje.
ton duk 17 mei 2023 15:45
Tis surrealistisch aan het worden
Gr
Frederik D. 17 mei 2023 15:51
Frederik D. 17 mei 2023 15:52
Met overledenen zelfs. Zeer treurig.
ton duk 17 mei 2023 16:21
Sivakov ook 6 minuten achter het peloton nu
Gr
De zwarte trui 17 mei 2023 16:40
Eddy Dunbar schuift weer een plekje op. Thymen zal er stiekem ook niet rouwig om zijn...

Wie wordt de last man standing?

Edit: 2 plekjes zelfs (Sivakov verliest ook veel tijd). Gaat Eddy straks toch nog de Giro winnen!



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17/05/2023 21:08 door De zwarte trui.
De zwarte trui 17 mei 2023 16:42
Was een duur valpartijtje lees ik:

Crash by 5 riders in peloton

GEOGHEGAN HART Tao (INEOS Grenadiers)
ROGLIČ Primož (Jumbo-Visma)
THOMAS Geraint (INEOS Grenadiers)
COVI Alessandro (UAE Team Emirates)
SIVAKOV Pavel (INEOS Grenadiers)
Andere Peter 17 mei 2023 16:43
Thijmen is hier wel rouwig om.
De zwarte trui 17 mei 2023 17:02
Ackermann
Milann
Cavendish
Pedersenn
De zwarte trui 17 mei 2023 17:03
Met plichtmatige valpartij in de laatse 3 km. Slechts 20-30 man naar de meet.
Eqquipo 17 mei 2023 17:05
Wat een sprint rijdt die Milan! Veruit de sterkste en de snelste, maar komt van ver.
Het is heel nipt, Ackermann had het niet door, veel te zeker met juichen, zag alleen Cavendish denk ik.
Nomath 17 mei 2023 17:14
Horsie is back Schreef:
-------------------------------------------------------

> De vraag is verder of zo compact rijden in een peloton niet hetzelfde is als knus op een paar m2
> in een woonkamer urenlang naar de koers kijken. In de woonkamer blijft je shirt nog droog, maar in
> een peloton?
>
> Disclaimer: Ben slecht bij kas, dus my 5 cents.

Die vraag is volgens mij gemakkelijk te beantwoorden. In het peloton heb je niet de luchtweerstand van een solist op die snelheid, maar laten we zeggen de helft daarvan. Dat betekent dat je altijd nog een hele grote tegenstroom van lucht hebt, dus grote verversing. In een woonkamer loopt de CO2 concentratie op, omdat iedereen CO2 produceert en er weinig afgevoerd wordt. In een peloton is die luchtverversing enorm hoog. Je zou eens een CO2 metertje op zak mee kunnen nemen in een fietsgroepje om dit te checken, maar ik ben er vrij zeker van. Voor het overdragen van covid is de dosis belangrijk. Tenzij je op een tandem achter een besmet iemand rijdt, lijkt de kans op overdracht al rijdend mij heel laag.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17/05/2023 17:29 door Nomath.
De zwarte trui 17 mei 2023 17:29
“Waarschijnlijk heeft hij zijn been gebroken, zei hij. Ik stond daar omdat Primož Roglič mijn fiets had, zodat hij verder kon. Ik moest op dat moment wachten op mijn nieuwe fiets, dus ik vroeg of ik iets voor hem (Tao Geoghegan Hart, red.) kon doen. Maar hij zei al dat het over en uit was voor hem”, zegt Bouwman over de kopman van INEOS Grenadiers.
Eqquipo 17 mei 2023 19:39
In een rustdag en twee sprint/ overgangsetappes verliest de Giro 5 protagonisten en/of mogelijke protagonisten.
Vine en Sivakov op grote achterstand door valpartijen. Hart een DNF door een val en Evenepoel en Vlasov een DNS en DNF door ziekte.

Ze gaan uit koers of komen op grote achterstand in een fase van de wedstrijd waarin je dat niet zou verwachten. Extreem zonde voor deze mooie ronde.

Waarbij je voor Vine nog zou kunnen zeggen dat het maar de vraag was of hij voor een klassement zou (kunnen) gaan. En Sivakov vooral als meesterknecht stond opgesteld. Maar toch.

Wat een tegenslag, ook voor de supporters/ kijkers / liefhebbers. Zelf hang ik nog steeds wat in het gevoel 'dat de Giro nog moet beginnen', de echte bergetappes komen nog. En dan nu al zo'n onthoofding. Geen strijd Roglic-Evenepoel. Geen tactische overtal situaties vanuit Ineos. Fingers crossed dat de huidige top 3 er in slaagt deze Giro te kleuren de komende 10 etappes!
De zwarte trui 17 mei 2023 21:12
Beelden van de supersteile slotklimtijdrit op AD.nl. Met dat geribbelde beton lijkt het veel op Los Machucos of in nog debielere vorm op de Salita Scanuppia. Waarom zit die eigenlijk niet in het parcours?!
Horsie is back 17 mei 2023 22:37
De zwarte trui Schreef:
-------------------------------------------------------
> Beelden van de supersteile slotklimtijdrit op AD

Break a leg oder Hals- und Beinbruch. Geef mij maar baanwielrennen en Krylatskoje neem ik dan maar op de koop toe.
Carlos Danger 17 mei 2023 23:29
ton duk 18 mei 2023 08:17
#36 (op verzoek van Lodjan)
Gr



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18/05/2023 08:51 door ton duk.
Sjorsoll 18 mei 2023 14:43
Ben jij al ongerust over de gevolgen van je vaccinatie, Tinuz?
Sjorsoll 18 mei 2023 14:44
Jij hebt je vier keer laten vaccineren. Dan is het ook je eigen schuld hoor.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen