Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Julich ploegleider bij Tinkoff

Gepost door Olano 
Olano 03 november 2014 15:08
nos.nl

Bobby Julich wordt ploegleider bij Tinkoff-Saxo, de ploeg van oud-Tourwinnaar Bjarne Riis. De Deense ploegbaas kent Julich nog van hun tijd bij de CSC-ploeg.

Julich stapte in 2012 op als ploegleider bij Team Sky. Als gevolg van het dopingschandaal rond Lance Armstrong eiste Team Sky van al zijn medewerkers dat ze zouden verklaren zich nooit met doping ingelaten te hebben. Julich gaf toe eind jaren negentig doping te hebben gebruikt.

Bij Tinkoff-Saxo treft Julich de Nederlander Steven de Jongh, die eerder dezelfde reden afscheid nam van Sky. Naast Julich treden ook Sean Yates (Sky) en Patxi Vila in dienst bij de wielerploeg. Yates en Vila worden ook ploegleider.

Nieuwe functie

Daniel Healey gaat de nieuw gecreëerde functie hoofd sportwetenschap vervullen. "Het zijn stuk voor stuk bijzonder capabele mensen die onze ploeg naar een hoger plan zullen tillen", aldus Riis die eerder al met Julich samenwerkte.
Massimo 03 november 2014 16:22
Vila ook niet geheel van onbesproken gedrag.
Blueprint 03 november 2014 17:02
Een dopingverleden is kennelijk verplicht om in de Tinkoff-staf te komen.
Eindhovuh 03 november 2014 17:27
Gek toch hoe bij de ene renner/ploeg anders wordt gereageerd als bij de andere.
ChristinaWatches wordt nergens uitgenodigd door Rasmussen en bij andere ploegen mogen alle dopingzondaars zich verzamelen.
Goozzer 03 november 2014 18:59
Inhoudelijk een tamelijk matig uitgewerkt stukje van de NOS, maar goed. Was al een tijdje min of meer bekend, maar goede zet van Tinkoff-Saxo om vooral Julich en Yates aan te trekken. Heel veel beter ga je in het huidige peloton niet vinden, vermoed ik. Ik vermoed wel dat het duo Froome/Porte nu definitief afscheid kan nemen van Julich als man achter de schermen...
Quarantanove 03 november 2014 19:14
Blueprint Schreef:
-------------------------------------------------------
> Een dopingverleden is kennelijk verplicht om in de
> Tinkoff-staf te komen.

Dat houdt kennelijk in dat jij beweert dat ook Hofman niet schoon was. Ik wet dat niet zeker maar de kans dat je gelijk hebt is natuurlijk groot want "schone' renners zijn als een speld in een hooiberg. Wat overigens wat mij betreft geen enkel probleem is.
Trevor 03 november 2014 20:07
Helemaal mee eens, Benatti betamethasone in 2005, Contador clenbuterol in 2010, Steven de Jongh EPO, Fabrizio Guidi EPO in 2008, Jesus Hernandez Operacion Puerto, Roman Kreuziger biologisch paspoort 2014, Sergio Paulinho Operacion Puerto, Evgeni Petrov Ferrari onderzoek, Bjarne Riis Cortisonen,,EPO, Human growth hormone in 1995 en 2004, Michael Rogers clenbuterol van besmet vlees (van Alberto gekregen?) Rory Sutherland clomifene in 2005 en Oliver Zaugg betrapt op Human growth hormone. Echt van onbesproken gedrag is de hele ploeg niet.
Brieske 03 november 2014 21:38
Idd Trevor, m.i is Team Riis het ergste wat wielrennen te bieden heeft op gebied van doping.
Helemaal als je het verleden erbij pakt (Hamilton, Jaksche, Basso etc...)

Groet
Rudy t. 03 november 2014 21:39
Zaugg en groei hormonen?
Goozzer 03 november 2014 22:29
Wat een onzin. Buiten dat het feitelijk onjuist is en velen (ook zij die bekend hebben, zoals Vandevelde en Julich bijvoorbeeld) dit pertinent tegenspreken, is Riis bovenal nog een van de weinigen die (ondanks dat het een geloten man is) in een redelijk vroeg stadium vrij open is geweest. En dat zonder er verder hypocriet over te doen of schone schijn op te hangen. Ook heeft hij nagenoeg nooit een probleem met een renner in zijn ploeg gehad, zelfs niet in de donkere dagen. Basso en Hamilton bewijzen juist waarom, omdat ze hun heil voor het serieuze werk buiten de door moesten zoeken (al dan niet met een zekere mate van mede-weten of begrip - Riis is natuurlijk niet dom, juist niet, en had zeker destijds begrip voor wat nodig was voor de top. Ook Jaksche is er wat dat betreft een perfect voorbeeld van dat Riis juist niet het ergste is dat de sport is overkomen. Hij heeft schoorvoetend moeten toegeven nooit met Riis over doping te hebben gesproken, en was er sterker nog zelfs behoorlijk verbolgen over dat Riis hem nooit naar Fuentes had gestuurd of hem op dit soort praktijken had gebracht - toen hij er bij Saiz achter kwam dat er überhaupt zoiets bestond en een tweetal (ex)-renners van CSC achteraf wel klant bleken te zijn geweest...
Brieske 03 november 2014 22:58
Omdat iemand eerlijk en open is en geen schijn omhoog houdt wil niet zeggen dat hij geen brein achter vals spel kan zijn.
Het eerste wat Riis aan Hamilton vroeg is of hij Fuentes kende, 'Nope' zei Tyler. Riis wees hem de weg.

Het slimme van Bjarne is dat hij al het bedrog niet intern doet maar altijd via medici die niet op zijn loonlijst staan.
Maar ben overtuigd dat Bjarne hier een grote rol in speelt.
Het verleden van alle teams Riis zijn stuk voor stuk toppers die, onder zijn leiding, aan dope gelinkt zijn.
Feiten waarvan ik echt niet begrijp dat iemand die niet ziet, laat staan dat dat feiten zijn die heel erg voor zich spreken.

Groet
Goozzer 03 november 2014 23:10
Ik hoopte al dat je dat verhaal van Hamilton en Riis zou ophalen. Voor zover dat al zo 'gewiekst' zou zijn als jij stelt, is het nog steeds een feit dat hij het dus niet in zijn eigen ploeg faciliteert (i.t.t. tot vele andere ploegen, waar we zijn achtergekomen). Ook stuurt hij kennelijk enkel een zéér select aantal renners door, wat het in het grote geheel dus nog behoudender en minder ernstig maakt. Riis kan, hoe je het wendt of keert, dus nooit het ergste zijn wat de wielersport is overkomen...

Dat gezegd hebbende, ben ik niet overtuigd van de precieze gang van zaken rond Hamilton. Het kan goed zijn dat Riis hem heeft doorgestuurd, althans het nummer geregeld heeft (bijvoorbeeld via Cecchini, wat als connectie voor de hand ligt) maar m.i. wijst alles erop dat dit toch vooral op verzoek van Hamilton zelf is geweest. Een renner die van US Postal vandaan kwam, en een gespreid bedje gewend was. Van een autonome connectie tussen Fuentes en Riis blijkt niets. Ze kenden elkaar niet en hadden elkaar nooit ontmoet. Hamilton gaf dit ook toe, en sprak zichzelf in feite zelfs tegen met zijn verhaal over hoe Riis steeds maar bleef zeuren over of hij Fuentes een keer kon ontmoeten en wilde zien wat ze precies deden. Voor zover er een connectie is/was tussen Riis en Fuentes viel deze samen met Hamilton, in de zin dat hij toevallig de eerste renner van Riis was die daar zijn heil zocht en tevens een van de weinigen (remember de teleurstelde Jaksche)...



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03/11/2014 23:11 door Goozzer.
Hoentie 05 november 2014 08:49
Goozzer, alle respect, ik ken je als een deskundige wielervolger en misschien zelfs kenner, maar je moet hier toch zelf ook wel toegeven dat je hier toch een beetje je kop in het zand steekt.

Waar Riis is, is vuur en die ploeg ruikt toch wel smerig. (Net als bij Astana.)
Blueprint 05 november 2014 09:28
Ik denk dan weer niet dat Riis zich heel anders gedraagt dan andere ploegbazen.
Goozzer 05 november 2014 12:48
Ik steek mijn kop niet in het zand, en mijn hand - die zal ik er meteen maar bijnemen - voor niemand in het vuur. Wat ik wel graag doe is de redelijkheid enigszins bewaren en het opnemen voor degenen die m.i. onevenredig en onjuist worden aangepakt of weggezet, terwijl daar geen feitelijke basis voor is (vaak zelfs tegenovergesteld). De gangbaar 'zwartste schaap'-uitspraken t.a.v. Riis zijn wat mij betreft dan ook behoorlijk overtrokken en op geen enkele manier deugdelijk te onderbouwen. In die zin vind ik het zelfs wat opmerkelijk dat jij, toch zeker ook niet de minst begaafde persoon die hier rondloopt, zo makkelijk vervalt in 'waar Riis is, is vuur'. Ik vind dat te makkelijk, en weinig recht doen aan het blazoen van anderen. Die toch echt niet voor minder, soms feitelijk zelfs meer, problemen en hypocrisie hebben gezorgd...
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen