Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Gino Mäder overleden

Gepost door Clavan 
Clavan 16 juni 2023 12:35




1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/06/2023 12:37 door Clavan.
predator 16 juni 2023 12:40
Wat een vreselijk nieuws sad smiley
DeFin 16 juni 2023 13:09
Cecchini 16 juni 2023 13:32
Zwitserse wielrenner Gino Mäder overleden na val in Ronde van Zwitserland / van de Volkskrant site

De 26-jarige Zwitserse wielrenner Gino Mäder is vrijdag overleden. Mäder viel een dag eerder in het slotstuk van de vijfde etappe van de Ronde van Zwitserland in een ravijn.

In de afdaling van de Albulapas, waar renners met 100 kilometer per uur naar beneden scheren, kwam Mäder hard ten val en duikelde een ravijn in. De tourdokter was snel ter plaatse en trof hem bewegingsloos aan in het water. Mäder is gereanimeerd en daarna per helikopter afgevoerd naar het ziekenhuis in Chur. Kort voor het moment dat de zesde etappe vrijdag zou starten meldde zijn ploeg Bahrain Victorious dat hij was overleden.

In overleg met de familie van Mäder had de organisatie van de ronde eerder besloten om de koers niet te staken. Het is onduidelijk of dat nog steeds zo is. De etappe is nog niet van start gegaan. Mäders vader was bij hem aanwezig in het ziekenhuis.

‘Gino was een buitengewone atleet, een voorbeeld van vastberadenheid, een gewaardeerd lid van ons team en de hele wielergemeenschap. Zijn talent, toewijding en passie voor de sport waren een inspiratie voor ons allen’, aldus Mäders ploeg.

Kort voor Mäders val belandde zijn Amerikaanse collega Magnus Sheffield op dezelfde plek in het ravijn. Hij is met kneuzingen en een hersenschudding naar het ziekenhuis gebracht. Hoe de twee precies zijn gevallen is onduidelijk, maar vermoedelijk speelden de hoge snelheden in de afdaling een rol.

De Belgische renner Remco Evenepoel, die ook meerijdt in de Ronde van Zwitserland, uitte voor de start van de etappe al kritiek op het parkoers. Ook achteraf toonde hij zich verontwaardigd. ‘Ik ben niet de enige die de afdaling gevaarlijk vond. ‘Dat is koers’, hoor je ze zeggen. Maar als er een overwinning op het spel staat, neemt iedereen risico’s. Er moet altijd iets gebeuren voordat het besef komt dat het onverantwoord is’, aldus de regerend wereldkampioen tegen de Belgische krant Het Nieuwsblad.

Mäder stond bekend als een goede klimmer en won in 2021 bergetappes in de Giro d’Italia en Ronde van Zwitserland. In datzelfde jaar werd hij vijfde in het eindklassement van de Vuelta a España.

In 2019 was het 22-jarige Belgische wielertalent Bjorg Lambrecht de laatste profwielrenner die om het leven kwam na een val.
Eindhovuh 16 juni 2023 13:33
Vreselijk nieuws. Echt treurigmakend.

En hopelijk gaat dit leiden tot een fundamentele discussie en aanpassingen van het parcours.
Er is zoveel te verbeteren. Neem een voorbeeld aan de f1, ook veel weerstand om dingen te verbeteren, wel gedaan, veel minder slachtoffers.
Cecchini 16 juni 2023 13:34
Remco heeft groot gelijk. Ik heb die afdaling gisteren werkelijk met zweet in mijn handen en hartverzakkingen zitten te kijken. Snelheden van over de 100 km per uur. Onverantwoord.
Frederik D. 16 juni 2023 13:35
Wielrennen is soms een rotsport. Wat een vreselijk nieuws.

En de ronde gaat verder?
El Chaba 16 juni 2023 13:43
Vreselijk weer!
Etappe van vandaag wordt geneutraliseerd gereden.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/06/2023 13:44 door El Chaba.
Carlos Danger 16 juni 2023 13:48
En "de ronde" gaat verder, zoals "de ronde" altijd verder gaat.
Luijt 16 juni 2023 14:09
Afschuwelijk nieuws.

Ik weet niet of ik het eens ben met Remco. Maakt hij een verwijt aan de organisatie van de koers? Ik zou niet zo goed weten welk verwijt hen dan treft. Afdalingen zoals deze komen in vele bergkoersen voor.
Moet je van de organisatie dan gaan verlangen dat alle afdalingen uit een parcours geschrapt worden? Of is het een pleidooi voor uitsluitend nog bergop finishen? Op de één na laatste afdaling wordt ook hard gedaald.
Het enige dat ik me kan voorstellen is dat de organisatie de meest gevaarlijke punten niet duidelijk genoeg gemarkeerd heeft. Aan de andere kant, als renner weet je dat afdalingen als deze vol met gevaarlijke punten zitten...
Carlos Danger 16 juni 2023 14:25
...maar daar was in dit geval dan weer geen spake van. Hier lag geen gevaarlijke bocht of een diep ravijn. Twee renners, die naast elkaar of achter elkaar met hoge
snelheid naar beneden daveren, dan is er niet veel nodig om het helemaal mis te laten gaan. Hier zijn geen kant en klare oplossingen voor, of het zou de renner zelf moeten zijn, die beseft dat het voor hem te hard gaat, in de remmen knijpt en genoegen neemt met een lagere klassering.
Clavan 16 juni 2023 14:33
Ik zag Ayuso gisteren op de plek waar Mader en Sheffield vielen al moeite hebben om het te ‘houden’. ( op Eurosport terug te zien) Niet voor niets dat in Zwitserland al jaren de hoogste snelheden bergaf gemeten worden. Mooie brede wegen zonder al te veel haarspelden.
Ik ben eventjes klaar met de koers. Ik ga dit weekend genieten van de zon, familie, vrienden en koude bieren.
Cecchini 16 juni 2023 14:38
Dat laatste deed Evenepoel. Zat op de top een paar seconden achter de groep van Gall en Kelderman, en was aan de streep bijna 30 sec. kwijt.
Carlos Danger 16 juni 2023 14:40
Waarschijnlijk hetzelfde moment, dat ik hardop uitriep: "Voorzichtig, jongen!"
Horsie is back 16 juni 2023 20:21
Als je de lijst van wielerdoden bekijkt, blijkt de oorzaak val in een afdaling vrij zelden voor te komen, terwijl toch niemand zal willen betwisten, dat voor wielrenners in wedstrijden er geen gevaarlijker plek te bedenken valt. Gino Mäder liet het leven en Magnus Sheffield komt er wel weer bovenop. Of de keuze van de organisatie de eindstreep na die 100 km+ snelheid afdaling te leggen wel zo verstandig was laat zich wellicht betwisten. Het is echter niet de oorzaak. Er is ook niet naar buiten gekomen wat er nu werkelijk gebeurd is.

Mij viel op, dat de lijst van wielrenners, die gesneuveld zijn buiten de koers, bijna net zo lang was.

Disclaimer: Bij zulke tragedies denk ik ook terug aan Pipimatz, alhoewel het gebruiken van die koosnaam, nu eigenlijk niet meer zo kies is, sinds ze op de wielerbaan door een ander verlamd werd gereden.
DeFin 16 juni 2023 20:29
Inderdaad, was er überhaupt een profrenner overleden door val in afdaling sinds Weylandt?

Lambregts bv was in een vlakke etappe.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/06/2023 20:31 door DeFin.
Carlos Danger 16 juni 2023 21:48
Waarom doe je het dan?
Luijt 16 juni 2023 22:21
Als je 100km+ kunt afdalen is dat een teken dat de afdaling juist niet gevaarlijk was.
Carlos Danger 16 juni 2023 22:31
Chad Young. 2017.
Horsie is back 16 juni 2023 22:59
Luijt Schreef:
-------------------------------------------------------
> Als je 100km+ kunt afdalen is dat een teken dat de afdaling juist niet gevaarlijk was.

Wil Luijt hier grappig zijn of zo? Laat dat aan anderen over. Dus, ook voor globetrotter Luijt geldt: zorgvuldig citeren!
Km/h was zorgvuldiger geweest, maar met mijn toevoeging snelheid wist iedereen wat er bedoeld werd. Dacht ik.

Disclaimer: Had je misschien je bril niet op?
Viren que? 16 juni 2023 23:18
Daar aan toevoegend kun je stellen dat wielrennen ondanks de hoge snelheden, de weinige bescherming, de weeromstandigheden en onvoorziene externe factoren nog relatief gespaard blijft/is gebleven van fatale ongelukken. Elke is er één teveel, en ik wil zeker niets afdoen aan deze recente tragedie, maar het blijven (gelukkig) uitzonderingen.
Koppizoektwachtwoord 17 juni 2023 00:43
Luijt bedoelt: een afdaling waar je zulke snelheden kunt halen is niet per definitie gevaarlijk wegens het parcours. Het is immers geen afdaling met onoverzichtelijke en technische bochten (waar je de 100 km/h niet zult halen) maar met vooral goedlopende lange stukken. Dat is ook wat Clement stelt.
Maar ja, een moment van verkeerde inschatting kan met zo’n snelheid fataal zijn.
Wat een drama sad smiley
Horsie is back 17 juni 2023 00:53
Koppizoektwachtwoord Schreef:
-------------------------------------------------------
> Luijt bedoelt: een afdaling waar je zulke
> snelheden kunt halen is niet per definitie
> gevaarlijk wegens het parcours. Het is immers geen
> afdaling met onoverzichtelijke en technische
> bochten (waar je de 100 km/h niet zult halen) maar
> met vooral goedlopende lange stukken. Dat is ook
> wat Clement stelt.
> Maar ja, een moment van verkeerde inschatting kan
> met zo’n snelheid fataal zijn.
> Wat een drama sad smiley

Gelukkig, Luijt heeft nog vrienden.
Zo interpreteerde ik het eerst ook, maar doordat hij het woord snelheid weg had gehaald leek het voor mij ook (gezien zijn reputatie mijnerzijds), dat hij me belachelijk wilde maken, want hoe gevaarlijk kan een afdaling van 100 kilometer zijn.
Als hij gwoon een aardige bloke is, heb ik niks geschreven.
Horsie is back 17 juni 2023 01:15
Dodenstatistieken betreffende sportbeoefening zijn in bepaald opzicht niet zo relevant. Je zou kunnen wensen dat er in de komende 10 jaar geen enkele wielrenner sterft aan welke oorzaak dan ook tijdens wedstrijden en training. Maar zo'n wens valt in de categorie illusoir. Het zijn immers allemaal geïsoleerde situaties. Er bestaan uiteraard in het wegverkeer wel "dodenwegen", waar de situatie zo onoverzichtelijk en onveilig is, dat er wel doden moeten vallen. Ooit was de Formule 1 ook zo'n weg. Maar daar spreek je wel over toch tamelijk goed gestandaardiseerde omstandigheden. In de Op1 discussie over dit thema viel de term (netten langs de baan, zoals bij het skiën). Hilarisch.

Iets overzichtelijker wordt het als je naar de serieuze blessure's met inactiviteit ten gevolge van het profpeloton kijkt. PCS houdt dit sinds 2014 bij.
Een kleine 2000. Een kwart met sleutelbeen, een tiende toch ook met hersenschudding. Wielrennen is dus niet zo onschuldig.
Carlos Danger 17 juni 2023 01:35
Op1 raasde Maarten Ducrot met honderd kilometer per uur door donkere tunnels zonder benzine met samen geknepen billen op ski's langs de vangnetten
van F1 circuits. Ik pleit voor zijn onmiddellijke comeback. Alleen zijn onwaarschijnlijke onzin maakt het kijken naar de Tour draaglijk.
Eddy Veen 17 juni 2023 08:47
Hij heeft een intrigerende geboortedatum, de dag waarop Henk Angenent de Elfstedentocht won.
Koppizoektwachtwoord 17 juni 2023 09:50
Ik ken Luijt niet, noch enige andere prikker. Soms reageert hij wat allergisch op jou (of AP), maar daar leek me nu geen sprake van. Ik trachtte hier dus een onzinnige en ongepaste fittie te voorkomen.
Horsie is back 17 juni 2023 11:44
Koppizoektwachtwoord Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik ken Luijt niet, noch enige andere prikker. Soms
> reageert hij wat allergisch op jou (of AP), maar
> daar leek me nu geen sprake van. Ik trachtte hier
> dus een onzinnige en ongepaste fittie te
> voorkomen.

Een fittie met Luijt? In een Long Hot Summer is iedereen altijd een beetje aangebrand.
Maar evengoed bedankt voor je interventie. smiling smiley
Horsie is back 17 juni 2023 11:49
Eddy Veen Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hij heeft een intrigerende geboortedatum, de dag
> waarop Henk Angenent de Elfstedentocht won.

Zoals hij ook 56 is, zoals hij zelf zei. Waarom is hij dan zo vroeg gestopt? grinning smiley
Vlaflip76 17 juni 2023 19:23
Wat zou Pascal Baudron hierover zeggen?

Vreselijk nieuws dit weer.
Luijt 18 juni 2023 00:12
Ja, dat bedoelde Luijt inderdaad
Eqquipo 18 juni 2023 08:16
De hond die Rebellin doodreed zou in de cel zitten
[nos.nl]
El Chaba 18 juni 2023 20:05
Dat is nog eens mooi nieuws! thumbs up
Martelen en daarna ritueel verbranden.. grinning smiley



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19/06/2023 00:13 door El Chaba.
Carlos Danger 18 juni 2023 22:44
Een hond zou zo iets nooit doen.
Luijt 19 juni 2023 00:51
Heftig beeld, dat van die opgevouwen fiets.
Zo'n reactie hieronder met van die icoontjes. Why?
Sub Culture 19 juni 2023 09:27
Sammy Neyrinck nu al druk de weduwe aan het solliciteren om tijdens Vive Le Vélo met wat melige muziek en slowmo beelden naar traantjes te hengelen.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen