Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Kelderman de Eddy Merckx van het misfortuin

Gepost door Cecchini 
Cecchini 18 juni 2023 18:31
Herinnering aan het bestaan van Wilco Kelderman, onbetwist leider in het Morissette-klassement
Door Frank Heinen


In topsport gaat het vooral om doorgaan waar anderen er de brui aan geven, schrijft Frank Heinen. ‘Niet opgeven, nooit het bijltje erbij neer. Daarin is Wilco Kelderman, die het talent en de hardheid van een Tourwinnaar koppelt aan de tegenslag van een superschlemiel, onovertroffen.’

De laatste internationale overwinning van Wilco Kelderman dateert van 4 augustus 2013. Op die dag wint Mark Cavendish de laatste etappe in de Ronde van Denemarken en schrijft Kelderman het eindklassement op zijn naam.

Links en rechts van hem op het podium staan twee Denen. Bak en Breschel

Kort daarvoor had Thijs Zonneveld een column geschreven met de kop ‘Wilco Kelderman bestaat niet’. Alles om ervoor te zorgen dat niet iedereen de hele dag over Wilco Kelderman zou praten en schrijven, en hem richting het ravijn van een onvermijdelijke toekomst als Tourwinnaar zou fantaseren. Zo lang Wilco Kelderman niet daadwerkelijk grote wedstrijden won, bedoelde Zonneveld, moesten we het maar niet te veel over hem hebben.

In 2023 wonen Bak en Breschel in een gerieflijke aanleunwoning aan de rand van Kopenhagen, en Wilco Kelderman bestaat nog altijd als wielrenner. Hij is niet eens heel erg oud, al heeft dat minder met zijn leeftijd te maken als met zijn uitstraling, die vermoedelijk altijd de illusie van veelbelovendheid zullen blijven voeden.

Tien jaar lang fietste Kelderman door de wereld, al leek hij vaker op de weg terug dan op weg naar grote prestaties. Hij viel vaak, meestal nét als hij op het punt stond iets groots te winnen. De enige keer dat hij niet op een onpraktisch moment iets brak, was het zijn ploegleiding die hem kwam breken: in de corona-Giro van 2020 viel de ene favoriet na de andere uit en belandde Wilco Kelderman in de roze trui. In de laatste koninginnenrit, op een paar dagen van het einde, belandde hij tussen wal en schip, een niemandsland tussen twee bergen in. Vóór hem reed een ploegmaat, wiens kansen op het roze gevoelig groeiden nu Kelderman de eersten niet meer kon bijhouden.

De leiding van zijn toenmalige ploeg kwam met de auto naast Kelderman rijden.
Ze zouden hem wel vertellen dat Hindley elk moment op hem kon wachten, dacht je nog.
Ze zouden hem op zijn minst naar voren schreeuwen en hem, als niemand keek, een paar honderd meter aan het portier van de auto meevoeren.

Nee. De auto trok op, scheurde weg en liet hem achter, tussen sop en gaarkoken.



Dichter bij een grote zege is Wilco Kelderman de afgelopen tien jaar niet geweest. Afgelopen najaar eindigde hij nog als tweede in een bergrit in de Vuelta, maar altijd trof hij wel een of andere smurf die net die dag een zelden gehaalde topvorm tentoonspreidde.

Dit jaar, teruggekeerd in Nederlandse dienst na een paar buitenlandse jaren, zou hij zich concentreren op de Giro, om Primoz Roglic daar aan de eindzege te helpen. Want zo gaat dat, in de topsport: als je ook maar even zelf nalaat te winnen, sta je voor je het weet anderen aan overwinningen te helpen.

Maar, hoe gaat dat, in leven en werk van Wilco Kelderman, de Eddy Merckx van het misfortuin? Hij viel, raakte geblesseerd en ging niet mee naar Italië, waar Roglic ook zonder zijn hulp de beste was. Op zulke momenten moet, dat kan toch niet anders, een diep gevoel van misbaarheid in je opwellen. Het doel waarvoor je bent aangewezen wordt behaald, maar je hebt er zelf niks aan hoeven bijdragen. Nog even en je zou bijna vergeten dat de man wiens bestaan zo lang mogelijk diende te worden ontkend daadwerkelijk bestond. It’s like ten thousand spoons if all you need is a knife.

Kelderman. Zo vaak zo goed, en zo zelden meeslepend. Wilco is als de Nederlandse wegen: je herinnert je pas hoe goed die zijn zodra je België binnenrijdt.

En langzaam maar zeker, in de schemering van de plekken waar de grote overwinningen worden verdeeld en de spectaculaire nederlagen vorm krijgen, net achter de plek waar de herinneringen van generaties wielerliefhebbers vorm krijgen, groeide er iets wat het midden hield tussen een running gag en een bevestiging van Wilco Keldermans uitzonderlijke talent: de lijst van wielrenners met top-10-klasseringen op het hoogste niveau zonder overwinning.

In die lijst staat Wilco Kelderman al jaren onbedreigd bovenaan – Alanis Morissette zou er wel raad mee weten

Dinsdag en woensdag voegde hij in de Ronde van Zwitserland nog maar eens twee Top-10s toe aan een portfolio dat inmiddels een halve plank beslaat: zijn 141ste en 142ste ereplaats sinds zijn laatste zege. Woensdag viel hij een paar keer aan voor de zege, zoals Donald Duck aan een nieuwe job begint: energiek, maar in de wetenschap dat het sowieso niet gaat lukken.

Voor de duidelijkheid: Simone Consonni, de nummer twee in dat klassement van de beste niet-winnaars, heeft 53 Top-10s zonder zege.

Zelf zegt Wilco Kelderman dat die overwinning op een dag vanzelf komt, dat het een doel is, dat hij er alles aan doet. Want: in topsport gaat het om de winst, zeggen mensen die geregeld winnen. In topsport gaat het om entertainment, beweren zij die op hun eigen manier een bijdrage leveren.

Maar in topsport gaat het volgens mij toch vooral om doorgaan waar anderen er de brui aan geven. Niet opgeven, nooit het bijltje erbij neer. Daarin is Wilco Kelderman, die het talent en de hardheid van een Tourwinnaar koppelt aan de tegenslag van een superschlemiel, onovertroffen. In het klassement van doorzetters staat Wilco Kelderman inmiddels zo magistraal ver voor op de rest dat alleen zijn eigen ambitie en talent hem nog kunnen bedreigen. Alleen al daarom zou er een Morissette-bokaal voor hem in het leven moeten worden geroepen, en een leiderstrui waarop, in kleine letters, Isn’t it ironic staat.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19/06/2023 14:41 door Cecchini.
Frederik D. 18 juni 2023 19:23
Kelderman is gewoon Kelderman. Hij behoeft geen bokaal, geen troostprijs, geen grote prijs. Kelderman, een wielrenner met eigen klasse. Klaar.
Horsie is back 18 juni 2023 19:33
"Isn't it ironic", een over het leven mijmerende kabbelsong van grote allure door Alanis Morrisette (mooie vondst van Heinen), die daarbij ook een perfecte fade-out kent.


Kwam er achter, dat Wilco in elk geval één PCS koppositie heeft, die van meeste serieuze blessure's sinds 2014 (het heilige getal van 7).
Luijt 18 juni 2023 21:46
Ik vind de stukkies van Frank Heinen nogal lang.
Horsie is back 18 juni 2023 22:10
Luijt Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik vind de stukkies van Frank Heinen nogal lang.

U bedoelt als U een mes nodig hebt om 's zondags de bief te snijden heb je niks aan 10.000 lepels.
Carlos Danger 18 juni 2023 22:42
"Bak en Breschel". Dat klinkt een beetje als het vervolg van Max's Bed & Breakfast.
Cecchini 18 juni 2023 23:18
Je valt in herhaling Luijt.
El Chaba 19 juni 2023 00:16
Mooi, goed en leuk stukje. thumbs up
Luijt 19 juni 2023 01:00
Ja, sorry checc. Je hebt gelijk.
Laat ik er wel aan toevoegen dat Heinen wel kan schrijven en dat het ook wel iets heeft om met steeds andere beeldspraak hetzelfde punt te maken. Sowieso druipt de liefde voor het onderwerp altijd van zijn bijdragen af.
Zelf houd ik (nog) meer van de punten die Spaan iedere zaterdag in het Parool geeft. Helaas gaan die niet over wielrennen.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19/06/2023 11:56 door Luijt.
Prikdude 19 juni 2023 10:19
Opvallend dat Heinen vergeet die statistiek te benoemen, degene die wél goed zou aansluiten bij de kop van het artikel. Deze was mij ook onbekend, i.t.t. de in den treure tijdens uitzendingen benoemde top 10 klasseringen in de WT zonder zege.

In het mierenjutten naar een verhaal in een hooiberg moet een columnist vaak ook maar wat vrijelijk associëren om tot wat kopij te geraken. "Hij viel vaak, meestal nét als hij op het punt stond iets groots te winnen." Voorbeelden? Ik herinner me misschien dat hij een keer onderuit ging op een rotonde in Spanje toen hij voorop lag? Eerder lazen we al over "het talent en de hardheid van een Tourwinnaar".

Vergelijk het eens met beesten als Evenepoel en Ayuso. De een na een horrorcrash, de ander na een slepende blessure. Renners met de hardheid en het talent van een Tourwinnaar die aan de zijlijn raken vlak voor ze iets (groots) zouden winnen, maar niet nalaten dat ook gelijk weer te doen bij terugkomst.

De minder strelende en wellicht ook wat te harde conclusie over Kelderman is dat hij juist de hardheid ontbeert. Al sinds het begin van zijn carrière, wellicht nog voordat hij ooit gevallen was, droeg hij met verve de mantel der relativering die Gesink zo goed is gaan passen na al zijn malheur.

Gelukkig maar. Gelukkig bestaat niet het hele peleton uit een stel bloeddorstige kannibalen, die zelfs nog vooraan willen staan als er een eerbetoon gemaakt dient te worden. In zijn lethargische volharding het misfortuin te negeren is Kelderman een vrij uniek karakter binnen de wielrennerij. Een interessanter personage dan de zoveelste veelwinnaar. Hij bestáát, riposteert Van Zetten Zonneveld. Jumbo zal hem als Nederlander, meest serieuze tweede man en dus eventuele Grandon-achtige optie na die Deense graat graag langer in schootsafstand houden. Wie weet waar het toe leidt. Ik hoor het hem alvast graag weifelend zeggen in het geel op de Champs-Élysées: "Parijs is nog ver."
Wanny 19 juni 2023 10:47
Kelderman is ook geen renner die alles of niets speelt. Rijdt meestal een hele week met de toppers mee en dan eindigt ie weer bij de eerste 5 in het klassement.

Waarom niet vaker in de eerste dagen een half uur prijs geven en het dan in een vlucht proberen.
Cecchini 19 juni 2023 11:26
Dat deed ie vorig jaar in de Vuelta, maar toen was één of andere smurf (Carapaz als ik me goed herinner) die weer beter was. Dat is zijn misfortuin altijd.
Frederik D. 19 juni 2023 11:54
Omdat dit al te romantisch is? Laat Kelderman maar zo degelijk mogelijk rijden. En laten we hopen dat hij op zijn fiets blijft zitten en niet valt.
Luijt 19 juni 2023 13:34
Is het alleen misfortuin, of stuurt Wilco slecht? Ik denk toch het eerste. Wilco daalt bijvoorbeeld best goed vind ik altijd. Je hoort 'm wel vaak klagen over de hectiek van het tourpeloton....
Ook al het gedoe om de koers heen in de tour is niks voor Wilco. Net zo min als het kopmanschap.
Prettig voor Wilco dat alle ballen op Vingegaard gaan.
Dat ik dat dan jammer vind zal 'm ongetwijfeld z'n reet roesten.
Koppizoektwachtwoord 19 juni 2023 14:32
Het kan korter: de zin over Donald Duck staat er twee keer in.
Prikdude 19 juni 2023 14:40
Een zogenaamde screamer volgens mij. Meest ergeniswekkende ding in stukken tegenwoordig en helemaal als je het zo zonder opmaak leest (waarover overigens geen beklag jegens Cecchini, leuk genoeg dat hij dw moeite neemt af en toe zoiets te posten hier).
Prikdude 19 juni 2023 14:47
Denk dus dat het best in het belang van Jumbo kan zijn om Kelderman kort te houden. Kan in de vlakke ritten misschien de laatste kilometers wat laten varen, maar hoeft geen kwartier te gaan verliezen. Eventueel doorslaggevend voor het spel later in de ronde - zo zagen we vorig jaar. En een extra geluk voor Wilco:het valt reuze mee met die vlakke onzin dit jaar. Aan Kuss is zo'n rol niet besteed.

Misschien is er ook zoiets als valtechniek, lichaamsbouw of zijn zijn botten gewoonweg wat brozer. Tis vermoedelijk meer dat hij gelijk ernstiger valt dan zoveel vaker. Een Peter Sagan ook genoeg op zn snufferd zien vallen, maar die zou als hij snoeihard valt in etappe 1 meestal gelijk Thumbleweed nog doorrollen tot in Parijs.
Eqquipo 19 juni 2023 15:24
Ik opteer voor gebrek aan concentratie, dat staat overigens dichterbij met momenten gebrekkig sturen, dan enkel misfortuin.

Op die motor knallen in de Giro 2017 of 2018.
Op kop van het peloton op z'n plaat gaan omdat hij te hard een rotonde neemt. (Lead out voor Matthews).
Een een bergetappe naar links kijken en naar rechts uitsturen en ondersteboven gereden worden. (Koers weet ik niet meer).
Te laat remmen omdat hij de andere kant op kijkt terwijl iedereen remt, een keer in de Veulta of Tour?

Het zijn van die beelden die ik op kan roepen, uiteraard ook met de extra Nederlandse bril kijkend, waardoor die meeropvallen.

Daarnaast eens met Prikdude, die aanhaalt dat het bij Keldermans lichaam / valtechniek vaker erg is dan bij renners als Sagan of Cavendish.
ton duk 19 juni 2023 15:41
Wilco is zoals de Nederlandse wegen .....
Dat maakt deze column nobelwaardig
Gr
ton duk 19 juni 2023 16:26
Eqquipo Schreef:
-------------------------------------------------------
>
> Een een bergetappe naar links kijken en naar
> rechts uitsturen en ondersteboven gereden worden.
> (Koers weet ik niet meer).

Dat leest als T-A 2023
Gr
Spaak 19 juni 2023 23:26
Het meest ironische van Ironic van Alanis Morissette is dat geen enkele situatie die ze in het nummer beschrijft daadwerkelijk als ironisch te bestempelen valt.

Prachtige column weer, idd wat te lang maar je moet het Heinen nageven dat je al aan de titel kan zien dat het een van zijn schrijfsels is.

Verder eens met alles over Kelderman hier, ik schreef een paar jaar terug al eens dat hij nooit een koers zal winnen en daar blijf ik bij. Ik vind de Judasactie van Sunweb in de Giro van een paar jaar terug nog altijd de grootste schande in de Nederlandse wielersport van de afgelopen 25 jaar, die ploeg heeft voor mij voorgoed afgedaan.
Horsie is back 20 juni 2023 00:54
Nu Spaak heeft herhaald dat Kelderman nooit (meer) een koers zal winnen, mogen we er uiteraard van uitgaan, dat deze voorspelling gelogenstraft gaat worden. Of dit nog tijdens zijn regeerperiode gaat gebeuren waag ik niet te voorspellen, maar het gaat er van komen. Mocht het tijdens zijn regeerperiode....

De Judasactie, waarover Spaak rept had inderdaad een heel hoog Wo ist der Bahnhof, Do ist der Bahnhof gehalte.
Cecchini 20 juni 2023 10:10
Die dag op de Stelvio zal voor altijd in de herinneringen blijven van de wielerliefhebbers. Zo is Kelderman toch een levende legende geworden.
Horsie is back 20 juni 2023 12:00
ton duk 20 juni 2023 13:23
Eens,de pijnlijke herinneringen blijven het langst hangen...
Oomen lost Almeida...euforie...Dennis lost Kelderman ..
hoop en daarna woede
Gr
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen