Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

110thTour de France(2.UWT) Stage 3»Amorebieta-Etxano›Bayonne(193.5km)

Gepost door Clavan 
Clavan 03 juli 2023 11:44

Etappe 2. Lafay wint en Wout, Renaat, Jose , Karl en Michel zijn boos

GC after stage 2:

GC leader: Adam Yates (UAE Team Emirates)
Mountains classification leader: Neilson Powless (EF Education-EasyPost)
Points classification leader: Victor Lafay (Cofidis)
Best young rider Tadej Pogacar (UAE Team Emirates)
Teams classification leader: Jumbo-Visma)
1 Adam Yates UAE Team Emirates 9hr 9min 18sec
2 Tadej Pogacar UAE Team Emirates @ 6sec
3 Simon Yates Jayco-AlUla s.t.
4 Victor Lafay Cofidis 0:12
5 Wout van Aert Jumbo-Visma 0:16
6 Jonas Vingegaard Jumbo-Visma 0:17
7 Michael Woods Israel-Premier Tech 0:22
8 Mattias Skjelmose Lidl-Trek s.t.
9 Jai Hindley BORA-hansgrohe s.t.
10 Mikel Landa Bahrain Victorious s.t.

De 3e etappe van de Tour de France start in Amorebieta-Etxano en finisht 193,5 kilometer later in Frans-Baskenland. Meer precies: in Bayonne. De eerste helft van de race is heuvelachtig, de tweede helft een stuk vlakker.



Startplaats Amorebieta is bekend van de Klasika Primavera, een eendaagse race die tot 2019 werd gehouden. Op de erelijst staan renners als Alejandro Valverde, Joaquim Rodríguez, Giovanni Visconti, Pello Bilbao, Andrey Amador en Carlos Betancur.

Het parcours van de 3e Touretappe is erg overzichtelijk. Via de Côte de Trabakua (4,1 kilometer à 5,4%) en Côte de Milloi (2,3 kilometer à 4,5%) koersen de renners naar de Golf van Biskaje om langs de kust richting Frankrijk te trekken. Met aan hun linkerhand een van de onstuimigste zeeën ter wereld komen ze over de Côte d’Itziar (5,1 kilometer à 4,6%) en Côte de Benta (4,6 kilometer à 6,3%). Ongeveer 20 kilometer na de doorkomst in San Sebastián steken ze bij Irun de grens over.

Tussen 25 en 10 kilometer van de finish liggen nog een aantal licht oplopende stroken, maar die zullen een massasprint waarschijnlijk niet kunnen dwarsbomen.

De streep is getrokken in Bayonne. De stad ligt aan de monding van de rivier de Adour, die ontspringt op de Col du Tourmalet.


De eerste drie renners aan de meet verdienen 10, 6 en 4 bonificatieseconden.

De 3e etappe van de Ronde van Frankrijk start om 13:00 uur en de race finisht naar verwachting rond 17:20 uur.


In 1910 eindigde de etappe ook in Bayonne na een rit van 326 km. Hier winnaar Octave Lapize lopend de Tourmalet op in deze rit


De Tour van 1910


Gerbem Karstens won in Bayonne in 1966


In 1972 eindigde ook een etappe in Bayonne. Leo Duyndam won hier. Zijn ietwat treurige levensverhaal hieronder

http://www.wielerexpress.nl/2007/2/leo_duyndam_opkomst_en_ondergang_van_een_godenkind


In 2003 won Tyler Hamilton met een gebroken sleutelbeen de rit na een solo van 90 km in Bayonne
Cecchini 03 juli 2023 12:07
Gewoon, omdat één prikker de eerste keer de urgente vraag moet stellen, is er nog kans op waaiers ?
Horsie is back 03 juli 2023 12:19
Wie niet weg is blijft achter
ton duk 03 juli 2023 12:23
Misschien wel de mooiste vraag op dit prikbord
Gr



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03/07/2023 12:24 door ton duk.
Eqquipo 03 juli 2023 12:25
Cecchini Schreef:
-------------------------------------------------------
> Gewoon, omdat één prikker de eerste keer de
> urgente vraag moet stellen, is er nog kans op
> waaiers ?

windkracht 2.
Sprinten maar.
Eqquipo 03 juli 2023 12:26
Een echte Taco-rit, wat ik je brom. Zou hij zelf ook die gedachte hebben thuis?
Ron de Renner 03 juli 2023 12:29
Het zou mooi zijn als die heuvelzone is het begin leidt tot een erg sterke kopgroep. Maar uiteindelijk zijn er toch te veel teams die voor een groot deel rond een sprinter zijn gebouwd om hier een spurt te kunnen ontlopen, vrees ik.
Carlos Danger 03 juli 2023 12:33
Cecchini Schreef:
-------------------------------------------------------
> Gewoon, omdat één prikker de eerste keer de
> urgente vraag moet stellen, is er nog kans op
> waaiers ?


5 Beaufort NO.
De zwarte trui 03 juli 2023 12:37
De waaieralarm uitroeper Thijs Z zegt dat het nergens open genoeg is voor waaiers.
Carlos Danger 03 juli 2023 12:42
Dan gaat het zeker op de kant.
Luijt 03 juli 2023 13:18
Leuk interview met Van Aert op NOS.nl.
Goeie gast en mooi ie zo kwaad was gisteren.
De zwarte trui 03 juli 2023 13:18
Slimmerd 03 juli 2023 13:19
Powless en Pichon vanaf de start
Horsie is back 03 juli 2023 13:36
Luijt Schreef:
-------------------------------------------------------
> Leuk interview met Van Aert op NOS.nl.
> Goeie gast en mooi ie zo kwaad was gisteren.

"Geen kou meer in de lucht?", viste de onmin ruikende interviewer. Bijna Papa beet niet.
Prikdude 03 juli 2023 13:40
Vanaf een uur of 15:00 dus twee uur een remmend peleton om eenzame vluchter Pichon niet in te halen.
Carlos Danger 03 juli 2023 14:05
Veel tevreden sponsors vandaag.
Sjorsoll 03 juli 2023 15:24
Zo raar dat sprinters meer kansen krijgen dan klassiekerspecialisten. Temeer omdat dit soort etappes voor de kijker niet leuk zijn.
JW 03 juli 2023 16:26
Tja, dat betekent heel veel sprinters in het peloton.
En dus veel sprinttreintjes die in de finale vooraan willen zitten.
En treintjes van klassementsrenners daartussen die geen tijd mogen verliezen.
Alles bijeen wat te veel.
Vandaag en morgen zijn de gevaarlijkste etappes voor klassementsrenners om door te komen.
Ik hop dat het allemaal goed gaat.
Carlos Danger 03 juli 2023 16:47
En maar leuteren over 'veiligheid'.
De zwarte trui 03 juli 2023 17:29
Liggen ze al op hun kloten, of kan ik nog wachten met kijken?
ton duk 03 juli 2023 17:36
Nog 20km in de trant van je hoopt het beste en verwacht het ergste
Gr
De zwarte trui 03 juli 2023 18:00
Jasper disaster
Wanny 03 juli 2023 18:00
Philipsen rijdt zijn landgenoot Van Aert even de hekken in.
GillesEmanuel 03 juli 2023 18:00
Philipsen doet hetzelfde als wat Groenewegen bij Fabio deed, maar Wout duikt niet in dat gat.
Wanny 03 juli 2023 18:01
Groenewegen wel erg slecht trouwens. Rommelige lead out en hij had totaal geen versnelling meer in de benen.
ton duk 03 juli 2023 18:02
De zwarte trui 03 juli 2023 18:05
Welke deur? Als je zo'n finish maakt kan je dit verwachten. Er was geen ruimte. En Wout probeert het ook niet. Verstandige keuze.
Koppizoektwachtwoord 03 juli 2023 18:06
De Cauwer is al wat minder stellig dat er niks aan de hand zou zijn.
Eqquipo 03 juli 2023 18:06
Je kunt nooit een rechte sprint verwachten als de laatste paar 100 meter de weg een flauwe bocht maakt. Dat Van Aert gehinderd wordt is evident. Vraag is of je Philipsen mag ontzeggen de korste lijn naar de finish te rijden?
Horsie is back 03 juli 2023 18:08
Attentie, attentie: "Wil Herbert Dijkstra zich naar de alcoholcontrole begeven?. Even proberen over een rechte streep te lopen, da's alles".
Dylan Groenewegen gaf in een interview aan lichter aan deze Tour begonnen te zijn. Dat kan beter.
Mathieu is inderdaad uit vorm.

Disclaimer: Match sprints op de wielerbaan zijn vaak toch beter te hachelen.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03/07/2023 18:09 door Horsie is back.
Frederik D. 03 juli 2023 18:09
Had geen flauwe bocht in mogen zitten. En sprintetappes horen niet thuis in een grote ronde.
ton duk 03 juli 2023 18:09
Tis een beetje de jaarlijkse Scheldeprijs -verhaal met die bocht. De kortste weg is geen rechte weg
Gr
Carlos Danger 03 juli 2023 18:10
DQS of niet, MvdP nu toch wel op de afspraak.
GillesEmanuel 03 juli 2023 18:13
Eens. Het is een samenloop, Philipsen zoekt teveel de nadar op zoekt en de nadar staat niet goed (en in een bocht).
Eqquipo 03 juli 2023 18:13
Wordt een prachtig WK met de Belgen onderling dit jaar. Remco en Wout was al niet zo'n mooie match. Jasper en Wout zal vandaag ook wat bekoeld zijn. Wie krijgt de meeste renners mee in steun. (Op papier en in werkelijkheid).
De zwarte trui 03 juli 2023 18:17
Philipsen volgt de witte belijning de nader komt naar binnen. Wout houdt in. Dan gaat Philipsen nog verder naar de nader. Met dank aan de parcoursbouwer. De jury kiest eieren voor zijn geld en alles blijft zoals het was.
GillesEmanuel 03 juli 2023 18:19
Prima beslissing omdat het parcours inderdaad ook niet vrijuit gaat. Maar dat dit heel sketchy was en dat de jury dat ook als zodanig zag, is een goed iets (hopelijk) voor de rest van de Tour.
Carlos Danger 03 juli 2023 18:22
Frederik D. Schreef:
-------------------------------------------------------
> Had geen flauwe bocht in mogen zitten. En
> sprintetappes horen niet thuis in een grote ronde.


Daarom doen ze het morgen nog eens dunnetjes over.
Horsie is back 03 juli 2023 18:23
Eindhovuh 03 juli 2023 18:29
Zolang dit soort parcoursen nog gewoon in de grootste wedstrijd van het jaar worden neergelegd hoeven we over veiligheid niet meer te discussiëren. Zo moeilijk is het toch niet te finishen op een rechte weg?
Horsie is back 03 juli 2023 18:34
Mijn woordenschat is vandaag met 1 uitgebreid.
Cyclad58 03 juli 2023 18:51
Van Poppel de beste lead-out van het peloton? Morkov? Nee, dat is Van der Poel. By far. Philipsen werd perfect afgezet en maakt het gedecideerd af. Geen sprake van een DQ, dat zou echt belachelijk zijn. Philipsen sprint rechtdoor, hij kan het niet helpen dat de weg "inkrimpt".
Sjorsoll 03 juli 2023 18:55
Wat een commentaar van Herbert. Jemig man, alsof hij moest vertellen hoe een accountant een som oplost.
Maar goed, Philipsen wint. Op naar de volgende.
ton duk 03 juli 2023 19:01
Sjorsoll Schreef:
-------------------------------------------------------
> Wat een commentaar van Herbert.

Twas vandaag na 10 sec Herbert weer vluchten naar Eurosport.....jammer ,na fijne zondag Joris /Stef
Gr
ton duk 03 juli 2023 19:02
Zeldzaam .Geen valpartijen in de finale
Enkel Haig lijkt 1,5 minuut te verliezen vandaag ?
Gr
Sjorsoll 03 juli 2023 19:04
Heey JW! Ja, dat ook nog eens. Allerlei punten om dit niet meer te doen. Of alleen laat in de ronde.

De sprinters die hier mee kunnen doen zijn overigens wel echte atleten.
Horsie is back 03 juli 2023 19:16
Cyclad58 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Van Poppel de beste lead-out van het peloton?
> Morkov? Nee, dat is Van der Poel. By far.
> Philipsen werd perfect afgezet en maakt het
> gedecideerd af. Geen sprake van een DQ, dat zou
> echt belachelijk zijn. Philipsen sprint rechtdoor,
> hij kan het niet helpen dat de weg "inkrimpt".

Daarvoor dwong hij Wout van Aert al naar buiten en daarna kwam de bocht. Van rechtuit sprinten is hier geen sprake, maar ze doen dan ook niet aan een alcoholtest.
Ze hebben immers de hele weg voor zich. Je kunt je echter ook afvragen of het begrip eerlijk hanteren in zo'n massasprint wel zo eerlijk is.
Cyclad58 03 juli 2023 19:19
Gelukkig hoeven we het niet allemaal met je eens te zijn. En nog fijner dat de jury het goed beoordeelt.
Horsie is back 03 juli 2023 19:20
Mark Cavendish blijkt volgens @letourdata met 73,3 km/h de snelste te zijn geweest in de laatste km.
Horsie is back 03 juli 2023 19:22
Cyclad58 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Gelukkig hoeven we het niet allemaal met je eens te zijn. En nog fijner dat de jury het goed beoordeelt.

Flauwe opmerking.
Cyclad58 03 juli 2023 19:28
Klopt. Maar wel duidelijk. Beter dan die cryptische "volzinnen" van jou.
Horsie is back 03 juli 2023 19:49
Cyclad58 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Klopt. Maar wel duidelijk. Beter dan die cryptische "volzinnen" van jou.

U kent het begrip van een alcoholtest niet?
Spaak 03 juli 2023 19:58
Herbert zou toch stoppen? Of was het alleen Ducrot?
ton duk 03 juli 2023 20:01
Helaas enkel Ducrot
Gr
Slimmerd 03 juli 2023 20:55
Het was dan ook constant erg breed en de nodige ploegen (o.a. UAE) besloten ook nooit vooraan te komen met een trein voor AK
JW 03 juli 2023 21:17
ton duk 03 juli 2023 21:34
Slimmerd Schreef:
-------------------------------------------------------
en de nodige
> ploegen (o.a. UAE)

Dat was idd opvallend
Gr
Carlos Danger 03 juli 2023 21:48
Het schijnt een 3-2 jury-oordeel te zijn geweest in het voordeel van Philipsen. Gelukkig voor Jasper zat ik niet in de jury, want ik had van die 2 een 3 gemaakt.
Vanuit de lucht is heel goed te zien, dat hij enorm van zijn lijn afwijkt, ook als je rekening houdt met de flauwe bocht. Hij begint in het midden van de weg en eindigt vlak tegen de hekken. Niet correct dus, maar allez, gedaan is gedaan, morgen nieuwe kansen.
De zwarte trui 03 juli 2023 22:03
ASO en UCI steken met deze aankomst een dikke middelvinger op naar SafeR, wat een paar dagen terug nog vol bombarie werd aangekondigd. Standaardiseren van het hekwerk (te vervaardigen door elke leverancier) en een rechte weg in de laatste 500m (of beter 1 km). Hoe moeilijk kan het zijn. Doe je dan een Philipsje dan is het duidelijk: DSQ.

Wat een koning in het positioneren is die Van Aert toch. Slim lekker in het wiel bij Alpecin gaan zitten. Veruit de sterkste en ook slimste sprinttrein. De hele tijd op de spreekwoordelijke 2e rij en toen het moest vol erover met Rickaert en Poel.
Carlos Danger 03 juli 2023 22:12
Als Jonas ook maar een klein handje had toegestoken, had hij vandaag wel gewonnen.
De zwarte trui 03 juli 2023 22:18
Dat viel me ook wel tegen. Zeker na de kritiek van gisteren denk je die heeft zijn lesje wel geleerd. Maar helaas.
Spaak 03 juli 2023 22:29
Eens. Maar ik vind dat de renners/ploegen hier ook wel assertiever in mogen zijn.

In principe worden parkoersen maanden van tevoren al aangekondigd (zeker die van de Tour) en aan de hand van de kaartjes en Google Maps / Streetview kun je al meteen zien hoe een aankomst gaat zijn. Ik pleit voor een onafhankelijk comité van renners/ploegleiders/specialisten die iedere aankomst direct na de aankondiging beoordelen op risico, bijv. boobytraps (rotondes in de laatste 2 kilometer) rechtheid en breedte van de weg, zicht op de finishlijn etc. Dat moet objectief te beoordelen zijn.

Op basis daarvan kun je direct een advies uitbrengen aan de organisatie waarna men de zaken nog kan aanpassen. Als dat niet gebeurt gewoon met z’n allen afspreken om op een bepaald punt in de remmen te knijpen, moet je eens opletten hoe snel men dan is om de zaken op te lossen.
Eqquipo 03 juli 2023 22:32
Carlos Danger Schreef:
-------------------------------------------------------
> Als Jonas ook maar een klein handje had
> toegestoken, had hij vandaag wel gewonnen.


Ik zag toch juist Jonas het pak aanvoeren vanaf de rode vod, op miraculeuze wijze de zwabberende Quickstepper ontwijkend.
Carlos Danger 03 juli 2023 22:47
"Mange tak, Jonas", zeg ik dan.
Horsie is back 03 juli 2023 23:24
Jasper Philipsen werd trouwens bijna "pootje gehaakt". Menigeen verzuchtte na de sprint: het is gelukkig goed gegaan. No one hurt. In korte tijd zijn er relatief veel doden in een paar sporten gevallen: (26) + (18) + (47) + (30, bodybuilder aan een aneurysma). De laatstgenoemde heeft ongetwijfeld ook een moeder, maar je denkt toch onverwijld...



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03/07/2023 23:37 door Horsie is back.
Luijt 04 juli 2023 08:58
Dat leek mij ook. Vond het wel opvallend dat de meeste (ex-)renners die ik gehoord heb het wel een rechtmatige sprint vonden.
Alleen Jakobsen niet, die daarbij misschien ook een eigenbelangetje had. Dat gevoel werd versterkt toen Fabio zei dat het voor Philipsen zelf ook wel iets zou afdoen aan zijn overwinning. En dat vond ik nou weer niet zo chique van Jakobsen.
Overigens had ik niet het gevoel dat Wout gewonnen zou hebben als ie wel had kunnen doorsprinten.

Nou ja, whatever, vandaag wint Groenewegen of Jakobsen of weer Philipsen of Ewan of Cav (nee toch) of Van der Poel (gewoon doorrijden in plaats van afgeven) of Wout of Girmay (leuk voor die gast met dat vlaggetje) of Kristoff.
Twee dagen achter elkaar WK sprint. Mooi!
Cecchini 04 juli 2023 09:10
Ik vind Fabio sowieso nooit chique.
Luijt 04 juli 2023 09:51
Ik wel, denk dat ie van adel is ook.
Meneer 60% 04 juli 2023 10:00
De grote vraag is natuurlijk: wat is 'in een rechte lijn sprinten'? Klinkt bijna filosofisch. Maar wel waar het hier om gaat. Ik las dat in de UCI-regels zowel over lines als lanes wordt gesproken, wat volgens mij wezenlijk anders is.

Is een rechte lijn gewoon de kortste weg naar de finish (lines) óf is het evenwijdig aan de boarding (lanes)? Dat eerste is het meest logische vanuit de sprinters gezien. Het is wat Philipsen deed. Maar dat betekent wel dat je bij wat meer bochtige aankomsten heel moeilijk kunt inhalen. Voor de veiligheid en eerlijkheid zou dat tweede het meest logische zijn. Maar dat gebeurt alleen als je het echt gaat verplichten. Dan moet je bijna met verschillende banen gaan werken in de laatste meters, waar je niet meer uit mag.

Met de Formule-1-regels zat Philipsen goed. Hij lag voor bij de apex, de bocht was voor hem, dus WvA mocht hem er niet aan de binnenkant naast zetten. Maar in het baanwielrennen zou hij fout zitten, als ik me niet vergis. Als je eenmaal boven de rode streep zit mag je niet ineens verder beneden in de baan (de binnenbocht langs de boarding, in dit geval) gaan rijden. Ook niet als je voor ligt.

Maar wat zijn de regels in het wegwielrennen? Volgens mij wist de jury het gisteren ook niet, wat vrij bizar is.
Andere Peter 04 juli 2023 11:33
Het moet toch niet zo moeilijk zijn om af te spreken dat de laatste pakweg 250 meter in een vlakke rit altijd in een rechte lijn moet zijn? En zelfs de ninimaal vereiste breedte zou ik vastleggen (excuus als dit reeds het geval is)
Eindhovuh 04 juli 2023 11:40
Precies dit ja. De hele aanloop naar die sprint waren het kaarsrechte wegen en dan de laatste km is het bocht na rotonde na wegversmalling.
Slimmerd 04 juli 2023 12:29
En die regels zijn er gewoon...
Horsie is back 04 juli 2023 12:35
Heel nuttige bijdrage van @ Meneer 60%. De bocht zou voor baanwielrennen natuurlijk een crime zijn geweest, want rechtsom. In het baanwielrennen moet je als runner-up vanuit de slipstream er altijd omheen, terwijl op de weg je er ook direct naast kunt rijden zonder meer meters te maken. Er was echter nu een vervelende bocht luttele seconden voor de finish, zodat de eerstaangaande extra in het voordeel was. Wout van Aert had in de eerste aanzet niet genoeg vermogen/snelheid om er meteen naast te komen en verloor daar al. Het is maar een ingeving, maar krijg de indruk, dat vooral de ervaringsdeskundigen het minste moeite hadden (of nagenoeg geen) met de gang van zaken. Ga hier geen poll doen. grinning smiley
Horsie is back 04 juli 2023 12:41
Ter ere van de eeuweling, Robert Marchand, die er vandaag om de welbekende reden niet bij kon zijn. De honneurs werden nu waargenomen door een jongere oudere van 94, dacht ik. Cutting the corner was Robert's handelsmerk. Horsie kenners weten wat er nu komt. Hij reed namelijk zijn laatste WUR op de Côte d'Azur.
nachtwacht 04 juli 2023 13:37
Plaatsen betalen voor het 'privilege' om aankomstplaats te zijn. Voor dat geld willen ze mooie toeristische plaatjes met de voor hen best ogende finishstraat. Daarnaast eist de ASO al bredere wegen ivm het hele Tour circus (mediaboxen, podium enz.).

Als er nog meer eisen gesteld gaan worden, vermindert dat het aantal mogelijke aankomstplaatsen ergo verminderd aanbod en dus inkomsten. De ASO's eerste prioriteit is geld verdienen, veiligheid komt later. Dat geldt ook voor de aankomstplaatsen en wellicht ook voor de UCI.

Het zou moeten hoor, veiligere aankomsten. Maar de meeste partijen die hier mee gemoeid zijn zullen terughoudend zijn.
Andere Peter 04 juli 2023 15:00
Dat snap ik wel. Maar dat hoeft niet per se te botsen met aankomen in rechte lijn. Je kunt daar creatief mee omgaan. Vaak is er 50 of 200 meter verderop wel een rechte lijn. Je hoeft niet oinder de Eifeltoren door te rijden om een plaatje van de Eifeltoren te mogen schieten.

Uiteraard is er al decennia een ontwikkeling aan de gang waarbij finshen in (grote) binnensteden steeds schaarser is geworden.
Sjorsoll 04 juli 2023 16:00
Hij wil na zijn carrière kasteelheer worden.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen