Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

110thTour de France(2.UWT) Stage 5»Pau›Laruns(162.7km)

Gepost door Clavan 
Clavan 04 juli 2023 20:26

Jasper Philipsen (left) beats Caleb Ewan for the stage win. ASO photo

GC after stage 4:

Adam Yates (UAE Team mirates) 18hr 18min 1sec
Tadej Pogacar (UAE Team Emirates) @ 6sec
Simon Yates (Jayco-AlUla) s.t.
Victor Lafay (Cofidis) @ 12sec
Wout van Aert (Jumbo-Visma) @ 16sec
Jonas VIngegaard (Jumbo-Visma) @ 17sec
Michael Woods (Israel-Premier Tech) @ 22sec
Jai Hindley (Bora-hansgrohe) s.t.
Carlos Rodriguez (INEOS Grenadiers) s.t.
Mattias Skjelmose (Lidl-Trek) s.t.

In 2020 ging er ook al een Touretappe van Pau naar Laruns en de route is nagenoeg hetzelfde als destijds. Ook nu staan de Col de Soudet en Col de Marie Blanque op het programma. De rit is 162,7 kilometer lang en herbergt een kleine 3.700 hoogtemeters.



Het is de 66e keer dat een rit van de Tour de France in Pau begint. En als we het over aankomsten hebben staat de teller op 62.

De eerste helft van de race voert over nagenoeg vlak terrein naar de voet van de Col de Soudet. In 2020 ging de Col de La Hourcère er nog aan vooraf, maar nu snijden de renners in Sainte-Engrâce de Soudet aan. Zo komt de klim aan 15,2 kilometer, terwijl het gemiddelde stijgingspercentage 7,2% is. De eerste kilometers zijn goed te doen, maar na 5 kilometer gaat het een tijdje tegen zo’n 10% omhoog. Daarna vlakt het weer even af om opnieuw de dubbele cijfers in te duiken. De laatste kilometers zakt het percentage naar de 8%.


Het profiel van de rit in 2020.Toen 'deden' ze maar de laatste 3,8 km van de klim en was deze als Cat. 3 gecategoriseerd

Na een afdaling van 20 kilometer en een vlakke sectie bereiken de coureurs de Col d’Ichère – 4,2 kilometer à 7% -, waarna ze doorstoten naar de laatste kluif van de dag, de Col de Marie Blanque. Die is dan weer 7,7 kilometer aan 8,6%. En als je weet dat de eerste 3 kilometer met amper 5% oploopt, weet je ook dat het venijn in de staart zit. En hoe! De weg stijgt in de laatste 4 kilometer met 10%, 12%, 13% en 10%. Als beloning voor hun inspanningen krijgen de eerste drie renners op de top 8, 5 en 2 bonificatieseconden.


Al dat opwaartse geweld wil niet noodzakelijk zeggen dat de beste klimmer ook gaat winnen. Er moet nog worden gedaald: 9 kilometer naar Bielle. En vervolgens een heel licht oplopend slotakkoord naar Laruns, dus wie weet valt daar nog iets recht te zetten.


In 2020 ging het ook zo. Halverwege de etappe was de boel nog samen en toen trok Marc Hirschi ten aanval. Hij rondde de Col de Soudet met een voorsprong van zo’n 5 minuten op het peloton. In het laatste deel van de Col de Marie Blanque zakte zijn voorsprong onder de 2 minuten, terwijl Tadej Pogacar lager op de berg versnelde. De Zwitser rondde de top uiteindelijk 20 seconden voor Pogacar, die gezelschap had gekregen van Primoz Roglic, Mikel Landa en Egan Bernal. In de vallei pakten de vier achtervolgers Hirschi terug met nog 2 kilometer te gaan. De aanvaller van de dag opende even later nota bene zelf de sprint, en hij zag Pogacar en Roglic nog langszij komen. De dagzege ging naar de eerste, de gele trui naar de tweede.

Tadej Pogacar takes the ninth stage. Photo: Alex Broadway

1 TADEJ POGACAR UAE TEAM EMIRATES 3hr 55min 17sec
2 PRIMOŽ ROGLIC JUMBO-VISMA s.t.
3 MARC HIRSCHI TEAM SUNWEB s.t.
4 EGAN BERNAL INEOS GRENADIERS s.t.
5 MIKEL LANDA BAHRAIN-MCLAREN s.t.
6 BAUKE MOLLEMA TREK-SEGAFREDO @ 11sec
7 GUILLAUME MARTIN COFIDIS s.t.
8 ROMAIN BARDET AG2R LA MONDIALE s.t.
9 RICHIE PORTE TREK-SEGAFREDO s.t.
10 RIGOBERTO URAN EF PRO CYCLING s.t.
11 NAIRO QUINTANA ARKEA-SAMSIC s.t.
12 DAMIANO CARUSO BAHRAIN-MCLAREN 54''
13 ALEJANDRO VALVERDE MOVISTAR s.t.
14 RICHARD CARAPAZ INEOS GRENADIERS s.t.
15 ADAM YATES MITCHELTON-SCOTT s.t.
16 MIGUEL ANGEL LOPEZ ASTANA s.t.
17 TOM DUMOULIN JUMBO-VISMA s.t.
18 ENRIC MAS MOVISTAR s.t.


De eerste drie renners aan de meet verdienen 10, 6 en 4 bonificatieseconden, terwijl de eerste drie renners op de Marie Blanque – als gezegd – 8, 5 en 2 seconden krijgen.

De 5e etappe van de Ronde van Frankrijk start om 13:05 uur en de race finisht naar verwachting rond 17:20 uur.


1978. Michel Pollentier, Joseph Bruyère, Lucien Van Impe, Bernard Hinault & Hennie Kuiper op de Marie-Blanque


1986. Ook op de Marie-Blanque. Millar en Lemond


ook 1986. Delgado en Hinault op de col de Marie-Blanque


In 1987 ging de etappe van Bayonnen naar Pau ook over de Soudet en Marie Blanque. Erik Breukink won de etappe voor o.a JF Bernard en Luis Herrera (hier te zien

Climbs: Burdincurutcheta, Bargargui, Soudet, Marie-Blanque

Erik Breukink (Panasonic) 6hr 19min 56sec
Jean-François Bernard (Toshiba) @ 6sec
Pablo Wilches (Ryalco) @ 11sec
Luis Herrera (Cafe de Colombia) @ 13sec
Eric Van Lancker (Panasonic) @ 3min 45sec
José-Luis Laguia (PDM) s.t.
Pedro Delgado (PDM) s.t.
Thierry Claveyrolat (RMO) s.t.
Claude Criquielion (Hitachi) s.t.
Niki Ruttiman (Tochiba) s.t.



1989. Paul Kimmage op de Marie Blanque. Over z'n schouder kijk je in het mooie gezicht van Johannes Draaijer. 7 maanden na deze rit was hij dood.

[wiki] Draaijer overleed in 1990 op 26-jarige leeftijd aan een hartstilstand. Na de autopsie werd de officiële doodsverklaring overigens op wiegendood gesteld. Geruchten dat doping een rol heeft gespeeld bij de dood van Draaijer werden gevoed door het feit dat kort daarvoor ook de wielrenners Bert Oosterbosch (32) en Connie Meijer (25) aan een hartstilstand waren overleden. De dood van deze renners, en ook die van Draaijer, werd later – overigens zonder overtuigend bewijs – toegeschreven aan experimenten met epo, een middel dat in die tijd net door de sportwereld was ontdekt.



1996. Laurent Dufaux verslaat Riis in etappe 17. Deze etappe ging ook over de Soudet en Marie-Blanque


In 2006 nam het Peloton een rustdag in deze teappe 10 over o.a. de Soudet en Marie Blanque. Mercado wint voor Dessel en het peloton komt binnen op ruim 7 minuten


In 2015 eindigde de touretappe 10 in La Pierre Saint Martin, een dorpje boven op de col de Soudet. Gesink toonde z'n goede vorm door ervandoor te gaan.



Helaas werd Gesink nog bijgehaald door Froome, Porte en Quintana en eindigde hij als 4e



In 2016 maakte de Vuelta een uitstapje over de Soudet en de Marie Blangue. Zullen de wilde schapen nu ook weer op de Soudet bivakkeren?...maar belangrijker was....



..dat Robert Gesink deze etappe wist te winnen. De finish lag dan wel op de Aubisque






In 2018 won Roglic in Laruns na een zinderende afdaling van de Aubisque waarin hij 19 seconden pakte op zijn medekoplopers
ton duk 04 juli 2023 20:54
Met LL Sanchez en Guarnieri in ieder geval 2 DNS (slachtoffers van het circuit)
Gr
Horsie is back 04 juli 2023 22:04
De radarpolitie zal zich in elk geval verdekt opstellen.
Spaak 04 juli 2023 22:35
Interessante etappe. Kan me niet herinneren dat de Tour eerder al zo vroeg een HC aandeed.
Normaal zou ik met dit profiel zeggen dat dit een rit is voor de vluchters/kapers maar ik neem dat de grote tenoren het hier eerst willen uitvechten. Kan best een leuk tactisch spel worden hoeveel ploegmaats iedere pretendent na de Soudet om zich heen weet te verzamelen. Ik heb er veel zin in!
Carlos Danger 04 juli 2023 22:40
Petje op, petje af.
Slimmerd 04 juli 2023 23:36
Lijkt mij een ideale vluchtersrit, zeker als we zien wie er al op een mooie achterstand staan
valse trage 04 juli 2023 23:52
Hopelijk gaan we nu weer verder met het echte wielrennen.
Horsie is back 04 juli 2023 23:56
Remko 05 juli 2023 08:35
Op papier een schitterende etappe, dat kan haast alleen maar tegenvallen. Het eerste uur, met de strijd om vlucht van de dag, is waarschijnlijk ook meer dan het kijken waard.
opperman 05 juli 2023 09:35
Ook van mij dikke complimenten voor de prachtige openingstopics van Clavan.

Zo'n foto met Kuiper in het Raleighshirt en een geel koerspetje op maakt mijn dag al goed. Gesink met zijn handen in de lucht trouwens ook.
Johan 05 juli 2023 10:12
Voor mij ook een hoogtepunt van de dag, het openingstopic. Geweldig!
Luijt 05 juli 2023 11:17
Zal wel weer armpje drukken worden tussen UAE en de geel zwarten, waarbij UAE met Pogacar niet alleen de sterkste renner heeft, maar dit jaar bergop ook het sterkste team. Dat denkt Luijt er in ieder geval over.
Organisatie JV lijkt wel beter (voor wat dat waard is op de flanken van de Soudet).
Benieuwd ook naar Bernal.
lodjan 05 juli 2023 11:21
Van mij ook een veer in de reet van Clavan.
DeFin 05 juli 2023 11:24
Yates lijkt mij beter dan welke Jumbo knecht dan ook, maar in de breedte zal Jumbo sterker zijn.
Ik zie wel situaties ontstaan waarbij 4 of zelfs 5 Jumbo's tegen 2 UEA's in een groep van een man of 20 over zijn.

Maar UA kan ook tactisch gaan spelen met Yates kort in het klassement. Kelderman steekt al te veel energie in knechtwerk voor van Aert en gaat vast niet de vrijheid krijgen om eens vooruit gestuurd te worden.
Eindhovuh 05 juli 2023 11:39
Majka en Soler lijken ook wel in orde.
Eqquipo 05 juli 2023 11:44
Kuss heeft bewust nergens van voren gereden de eerste 5 dagen. Komt pas uit zijn kot op de langere beklimmingen. Het is nog afwachten of Yates of Kuss beter is. Geen idee hoe hij de Giro verteerd heeft.
ton duk 05 juli 2023 11:55
De overwinning van Breukink ,oude jeugdsentiment
Ik zie zijn demarrage nog op mijn netvlies op dat plaatselijke rondje wat een vierkant was(groot plein of zo,vraagt DUK factcheckend)
Gr
Luijt 05 juli 2023 11:57
Gadver, ik zie het ineens voor me.
Luijt 05 juli 2023 12:07
In Pau. Zelfde plein als waar vandaan vandaag vertrokken wordt.
Andere Peter 05 juli 2023 12:14
Breukinks debuutjaar in de Tour (21e). Dat was in etappe 13 al de 5e NL-ritzege dat jaar: Nijdam, Verhoeven. Van Poppel, Van der Poel, Breukink en later nog eens Van Poppel.
GillesEmanuel 05 juli 2023 12:59
Haha totdat Kuss eens ervoor gaat zitten. Dan gaat Yates echt zo hard zitten huilen om zijn moeder. Kuss is op langere beklimmingen echt een klasse apart.
Eqquipo 05 juli 2023 13:04
Lijkt mij een uitstekende dag voor Pinot vandaag. Bollen en ritwinst.
UAE zal het vast prima vinden als hij met een minuut of 2 het geel pakt. Als andere ploegen zenuwachtig worden / het dichtrijden kan Pogacar nog voor de winst in de etappe gaan. Wat moet Jumbo doen, mannetje mee proberen te krijgen in de kopgroep met Benoot / Van Baarle wellicht?
ton duk 05 juli 2023 13:45
Opmerkelijk, Jakobsen legt in bedekte termen de schuld van zijn valpartij bij Philipsen
Gr
Cecchini 05 juli 2023 13:54
Ik had niet anders verwacht.
GillesEmanuel 05 juli 2023 13:55
Ziet er ook niet naar uit dat Fabio de finish gaat halen vandaag.
thja 05 juli 2023 13:56
Sukkel is het. Gaat zelf naar links handen, waar Philipsen net weg is en komt daardoor in onbalans. Enige verantwoordelijk voor deze val is hij zelf. Maar zal wel te veel naar Patlev luisteren en dan ligt het nooit aan jezelf.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05/07/2023 14:25 door thja.
Clavan 05 juli 2023 14:00

Ook 1978 op de Marie-Blanque. Het gebeeldhouwde hoofd van Joaquim Agostinho
ton duk 05 juli 2023 14:05
Het werd in bedekte termen bevestigd door vPoppel natuurlijk
Gr
Eqquipo 05 juli 2023 14:17
Ondertussen in koers, 51 minuten gereden, een kopgroep van 36(!) renners, met veel sterke mannen, óok enkele klassementsrenners.

De namen:
Wout van Aert (BEL)
Jai Hindley (AUS)
Emanuel Buchmann (DUI)
Giulio Ciccone (ITA)
Harold Tejada (COL)
Clément Berthet (FRA)
Valentin Madouas (FRA)
Tiesj Benoot (BEL)
Juan Pedro López (SPA)
Jack Haig (AUS)
Julian Alaphilippe (FRA)
Felix Gall (OOS)
Victor Campenaerts (BEL)
Felix Großschartner (OOS)
Patrick Konrad (OOS)
Mathieu Burgaudeau (FRA)
Chris Hamilton (AUS)
Esteban Chaves (COL)
Daniel Martínez (COL)
Anthony Delaplace (FRA)
Aurélien Paret-Peintre (FRA)
Hugo Houle (CAN)
Maxim Van Gils (BEL)
Mads Pedersen (DEN)
Kasper Asgreen (DEN)
Gregor Mühlberger (OOS)
Matteo Jorgenson (VS)
Marc Soler (SPA)
Omar Fraile (SPA)
Rigoberto Urán (COL)
Krists Neilands (LET)
Bryan Coquard (FRA)
Torstein Træen (NOO)
Christophe Laporte (FRA)
Rémi Cavagna (FRA)
Christopher Juul-Jensen (DEN)
Eqquipo 05 juli 2023 14:18
Voorsprong 1"53
De zwarte trui 05 juli 2023 14:19
Heerlijk een mogelijke derde hond loopt er al 1.5 minuut mee heen.
Clavan 05 juli 2023 14:20
ton duk 05 juli 2023 14:28
Hup Fabio ( terug in peloton)
Dat zal wel een gevalletje stayeren zijn geweest
Gr
Eqquipo 05 juli 2023 14:36
Na 58km koers:

Van Aert, Pedersen, Campenaerts
- op 53 sec achtervolgende groep van 33 renners.
- 2"38 peloton

Van Aert rijdt verschrikkelijk hard op kop steeds
De zwarte trui 05 juli 2023 15:06
Kijk Wout echt in zijn element: knecht the finger smileygrinning smiley
thja 05 juli 2023 15:10
Stiekem is het grote plan bij Jumbo dat van Aert de tour gaat winnen.
Eindhovuh 05 juli 2023 15:14
Je bedoelt de Yates die al 3x top 10 reed in de Tour? Ja die kan niet klimmen nee.
Eindhovuh 05 juli 2023 15:16
Met hij iets meer pakken dan deze paar minuten. :-)
Carlos Danger 05 juli 2023 15:25
Schande, dat zo'n knecht zich leeg rijdt voor eigen glorie. Zo kan Jonas natuurlijk nooit de Tour winnen.angry smiley
Horsie is back 05 juli 2023 15:36
Clavan Schreef:
-------------------------------------------------------
>
> Ook 1978 op de Marie-Blanque. Het gebeeldhouwde
> hoofd van Joaquim Agostinho


Een bodybuilder op de fiets. Die kom je alleen nog maar in cartoons en dergelijke tegen.
Horsie is back 05 juli 2023 15:41
thja Schreef:
-------------------------------------------------------
> Stiekem is het grote plan bij Jumbo dat van Aert de tour gaat winnen.

Hoe Team Jumbo-Visma de beste wielerploeg ter wereld werd. Hoe dit leidde tot een TDF winnaar op 24 juli 2022. Wordt vervolgd.
Horsie is back 05 juli 2023 15:43
De zwarte trui Schreef:
-------------------------------------------------------
> Kijk Wout echt in zijn element: knecht the finger smileygrinning smiley

U doet me denken aan Tommy Cooper. Die lachte ook altijd onbedaarlijk om zijn eigen grappen. Dat was ook genieten. Just saying.
Clavan 05 juli 2023 16:05
Ze gaan Hindley toch geen 4 minuten kado doen?
Spaak 05 juli 2023 16:08
Potje blufpoker van UAE / Jumbo met mogelijk ingrijpende gevolgen. Ik vind het mooi.
Eqquipo 05 juli 2023 16:13
Van Aert poeft weg voor een volgend nummertje
Museeuw 05 juli 2023 16:17
Nou bedankt sven en kristof, kunnen jullie aub weer van m'n tv af
De zwarte trui 05 juli 2023 16:21
Die Kristof denkt echt dat hij het allemaal uitgevonden heeft. Zat ie ook nog eens door Sven heen te praten (niet dat die nou heel interessante observaties heeft, maar die heeft tenminste gekoerst)?
opperman 05 juli 2023 16:33
Vreselijk inderdaad, die lijzige Vandegoor. Ook als hij iemand interviewt; als de renner wil gaan antwoorden praat hij gewoon door en begint zelf alvast twee mogelijke antwoorden te geven.
DeFin 05 juli 2023 16:38
Wat is nu eigenlijk het praktisch nut voor van Aert om constant 20 seconden voor de rest te rijden?
Een soort chasse patate op kop..
Spaak 05 juli 2023 16:55
Sowieso snap ik het hele nut van Van Aerts actie van vandaag niet
Spaak 05 juli 2023 16:56
Pogi lijkt niet heel sterk
Spaak 05 juli 2023 16:58
DeFin 05 juli 2023 16:59
Snelst besliste Tour ooit..
Spaak 05 juli 2023 17:00
Hoezo? Hindley kan nog een zwak moment krijgen… :-)
GillesEmanuel 05 juli 2023 17:04
Kijk je nu? Kuss show is weer bezig. Waarom onderschatten toch zoveel mensen de kwaliteiten van Kuss, alleen omdat hij niet de uitslagen rijdt?
DeFin 05 juli 2023 17:06
Als Ciccone mee rijdt met Vingegaard zie ik ze nog wel terug komen.
En Ciccone kan dan die sprint winnen.
predator 05 juli 2023 17:07
Vreemd gereden vandaag door UAE
ton duk 05 juli 2023 17:09
Hindly en Gall nu op 1 en 2
Dat scoutingsteam van DSM is best goed
Gr
Spaak 05 juli 2023 17:09
Mwa, gat is al zo’n 7km stabiel, nog 11km te gaan, lijkt me kat in t bakkie voor Jai. Maar ik doelde op de rest van de Tour winking smiley
De zwarte trui 05 juli 2023 17:11
Laffe coureur die Vingegaard. Kan die wel, aanvallen terwijl je weet dat je tegenstander niet helemaal top is.
De zwarte trui 05 juli 2023 17:14
Met Van Aert voorop hebben ze UAE gedwongen hard er achteraan te rijden, Hindley zijn aanwezigheid was daarvoor een mooie bonus. Uit angst dat vingegaard vlak voor de top eventueel naar Wout zou toespringen. Door het relatief hoge tempo gedurende de dag hebben ze uiteindelijk Pogi zelf een beetje uitgeknepen. Met een lager tempo op de eerdere beklimmingen had Pogi mogelijk wel kunnen volgen.
Spaak 05 juli 2023 17:15
Hij kan dit natuurlijk alleen omdat hij in etappe 2 z’n benen kon stilhouden in de finale.
De zwarte trui 05 juli 2023 17:17
Stef Clement heeft er kijk op. Maar vandaag niet (en van Joris verwacht ik niet beter). Waarom zou Cicone (en evt Gall) niet met Vingegaard mee rijden? Er staat een ritwinst op het spel!
ton duk 05 juli 2023 17:20
Ploegleiders zijn het wel met Stef en Joris eens...dus
Gr
Wanny 05 juli 2023 17:25
Hopelijk kan Hindley verrassen en het geel nog een tijd houden. Anders is de spanning voor de eindzege al verdwenen.
Spaak 05 juli 2023 17:25
Mja, ik denk dat UAE alleen reed vanwege Hindley om eerlijk te zijn.
Spaak 05 juli 2023 17:29
Denk dat hij nog best eens kan gaan verrassen, heeft in Buchmann ook een goede adjudant voor in de bergen en z’n ploeg is niet eens zo heel zwak. Al zal het lastig worden tegen het geweld van TJV.
Remko 05 juli 2023 17:30
De zwarte trui Schreef:
-------------------------------------------------------
> Stef Clement heeft er kijk op. Maar vandaag niet
> (en van Joris verwacht ik niet beter). Waarom zou
> Cicone (en evt Gall) niet met Vingegaard mee
> rijden? Er staat een ritwinst op het spel!

Op Sporza was het niet veel beter. Daar werd WVA op 30 km van de meet al unaniem tot etappewinnaar en nieuwe gele trui drager uitgeroepen.
Horsie is back 05 juli 2023 17:32
De zwarte trui Schreef:
-------------------------------------------------------
> Laffe coureur die Vingegaard. Kan die wel, aanvallen terwijl je weet dat je tegenstander niet helemaal top is.

Welke Pogi? Die van 2020 of die van 5 juli 2023? Jonas Vingegaard was op de laatste 3,55 km in 2020 68 seconden sneller dan Pogi en Roglic en nu 36 seconden sneller dan Pogi.
Cyclad58 05 juli 2023 17:32
Hindley zou wellicht even kunnen wedijveren met Pogacar zoals laatstgenoemde nu rijdt, maar Vingegaard is nu even hors categorie. Morgen zal Vingegaard het geel wel hebben. Zijn ploeg toch ook buitengewoon sterk met een formidabele Kuss en een ijzersterke Van Aert en Benoot.
JW 05 juli 2023 17:33
Alles bijeen hele mooie etappe vandaag, waarin veel duidelijk werd.
Ennehh...Parijs is nog ver spinning smiley sticking its tongue out
ton duk 05 juli 2023 17:48
Zou de communicatieafdeling TJV het aandurven om een video te maken met een vAert die tegen Vingegaard zegt : he did not had the legs
Gr
Horsie is back 05 juli 2023 17:50
ton duk Schreef:
-------------------------------------------------------
> Zou de communicatieafdeling TJV het aandurven om
> een video te maken met een vAert die tegen
> Vingegaard zegt : he did not had the legs

> Gr

Foei Ton. De Belgen spreken ook hun talen: He did not have the legs.
Horsie is back 05 juli 2023 17:58
Het ziet er naar uit, dat Vingegaard dit jaar 1 procent beter is geworden en Pogacar niet. Nu door gebrekkige voorbereiding en in hoeverre zijn pols hem nog parten speelt weet ik niet dus slechter. Cijfers liegen echter ook niet. Vingegaard ging als een TGV. Oom Antoine is nog bezig een verkeersbekeuring voor te bereiden.
Frederik D. 05 juli 2023 18:30
Hindley wint toch met overmacht deze rit. De vraag is nu: kan Vingegaard deze Hindley verschalken? Is de ploeg van Hindley sterk genoeg? Of moet Hindley gewoon bij Vingegaard blijven? Of heeft Hindley zoveel gegeven dat hij morgen niet zo sterk is?

Nog meer nabeschouwingen en mogelijke prognoses?
El Chaba 05 juli 2023 18:39
En Kelderman heeft zich waarschijnlijk bewust moeten sparen om morgen op en top te kunnen knechten voor Vingegaard.
Cyclad58 05 juli 2023 18:50
Kelderman draaide net van kop af toen Kuss de explosie op gang bracht. Ik denk dat Wilco niet veel meer over had. Ik heb hem maar heel even op kop zien rijden, dus hij zal zijn bijdrage ongetwijfeld geleverd hebben.
Horsie is back 05 juli 2023 18:51
Frederik D. Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hindley wint toch met overmacht deze rit. De vraag
> is nu: kan Vingegaard deze Hindley verschalken? Is
> de ploeg van Hindley sterk genoeg? Of moet Hindley
> gewoon bij Vingegaard blijven? Of heeft Hindley
> zoveel gegeven dat hij morgen niet zo sterk is?
>
> Nog meer nabeschouwingen en mogelijke prognoses?

Samengevat: Jonas Vingegaard was op de Col de Marie Blanque 8% sneller dan Jai Hindley; 13% sneller op het steilste deel met een duur van 12 minuten; 3% sneller van top tot finish. Wer denkste is degene in power bonus? @Letourdata is telkens zo gemeen om naast de KOM ook die van de avarage amateur te etaleren, maar in de TDFrijden geen koekenbakkers mee rond, wel broodbezorgers en waterdragers natuurlijk.
Cyclad58 05 juli 2023 18:51
Ja, dat Hindley volstrekt kansloos is tegen Vingegaard. Podium zit er wellicht in, maar hij heeft al een prachtprijs te pakken. Als er iemand Vingegaard kan verslaan is het Pogacar, maar dan zal hij moeten verbeteren of de Deen zal moeten instorten. De Tour is nog niet beslist, maar toch wel in een aardige plooi gelegd.
JW 05 juli 2023 19:13
Voorlopig lijkt de gele trui van Hindley een bonus voor Jumbo. Nog niet de last van de gele trui, met alles wat daaraan vast zit. Bora lijkt ook sterk genoeg om die trui een tijd te verdedigen, en zullen dat ook zeker gaan doen.
Pogacar lijkt me inderdaad nog steeds de gevaarlijkste concurrent van Vingegaard.
Maar zijn ploeg zal slimmer moeten rijden.
Cecchini 05 juli 2023 19:33
.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05/07/2023 19:33 door Cecchini.
Cecchini 05 juli 2023 19:33
Ik moest grijnzen, toen eerder in het topic werd gemeldd, dat UAE een beter team bergop heeft dan de Jumbo's, en dat Yates veruit de beste knecht is. Ja Yates is een betere AK renner, maar Kuss een zoveel betere knecht. Die vindt zichzelf ook een knecht. De broertjes dat zijn geen knechten. Ze zullen ergens nog wel een leuke prijs rijden deze Tour maar zullen niet bepalend zijn. De ploeg van Jumbo is zoveel sterker. Zo'n Mikkel Berg speelt de knecht, met veel tamboer op kop rijden, het doet pijn aan je ogen, en zie mij eens knechten probeert ie met zijn mijnwerkersstijl te zeggen. Je zult toch maar van Baarle, van Aert, Kuss, Benoot, Laporte, van Hooydonck als maten bij je hebben. Dat is wel even iets anders, dan Trentin, Berg, Laengen, Majka en Grossschartner. Maar last but not least Vingegaard is gewoon beter dan Pogacar (als Ronderenner).



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05/07/2023 19:35 door Cecchini.
GillesEmanuel 05 juli 2023 20:04
Louter eens. Zoals hier boven al aangehaald; Kuss is als berg knecht echt van een klasse waar niemand aan kan komen. Ongekend hoe hij dat midden/eind stuk van een klim door kan jassen. Werelds om te zien.
Horsie is back 05 juli 2023 20:31
Eindhovuh 05 juli 2023 21:05
Scorebordjournalistiek. Kuss is niet altijd op de afspraak, vandaag super sterk. Yates wegzetten als een pannenkoek gaat wat ver.
Carlos Danger 05 juli 2023 21:29
Aan Van Aert heb je niet zoveel als hij zo rijdt als vandaag.
Clavan 05 juli 2023 21:54
Horsie is back 05 juli 2023 22:06
Clavan Schreef:
-------------------------------------------------------
> 6,92 W/kg

Het is meer dan 6,92 W/kg, want kijk hierboven maar (>winking smiley.
60/70*486=416,57/60=6,94 W/kg.

Maar nu weet ik nog niet hoe jij aan 6,92 W/kg komt. smiling smiley
Horsie is back 05 juli 2023 22:19
Clavan Schreef:
-------------------------------------------------------
> 6,92 W/kg

It ain't over until the Fin has spoken.
GillesEmanuel 05 juli 2023 23:09
Ho ho. Zet nergens Yates weg als pannenkoek. Het is een uitstekende klassementman maar een klimknecht is een andere taak in mijn ogen.
Nomath 05 juli 2023 23:43
In plaats van raadseltjes, zou iemand gewoon eens de hele som netjes kunnen uitleggen?

5,33 km op een helling van gemiddeld 10,33% is een hoogteverschil van 550 m. Klopt dat?
16m13s zijn 973 seconden.
Wat nemen we als somgewicht voor Vingegaard + fiets + kleding + bidon + zendertje ?
somgewicht * 9,8 * 550/973 = watts nodig voor vertikale verplaatsing
5,33 km in 16m13s is bijna 20 km/h, dan is de luchtweerstand zeker niet verwaarloosbaar.
Stond de wind tegen of blies hij in de rug?
Horsie is back 06 juli 2023 00:18
Nomath Schreef:
-------------------------------------------------------
> In plaats van raadseltjes, zou iemand gewoon eens de hele som netjes kunnen uitleggen?
>
> 5,33 km op een helling van gemiddeld 10,33% is een hoogteverschil van 550 m. Klopt dat? 16m13s zijn 973 seconden.
> Wat nemen we als somgewicht voor Vingegaard + fiets + kleding + bidon + zendertje ? somgewicht * 9,8 * 550/973 = watts nodig voor vertikale verplaatsing
> 5,33 km in 16m13s is bijna 20 km/h, dan is de luchtweerstand zeker niet verwaarloosbaar. Stond de wind tegen of blies hij in de rug?

Ik laat de Watt berekeningen toch liever over aan de namen, die hier steeds voorbij komen.
Link naar Antoine Vayer. Clavan reageert met 6,92 W/kg zonder bron. Dat zou een herrekening van de 486 W etalon in de tweet van Vayer kunnen zijn. Ik kwam echter tot 6,94 W/kg. De grap was daarna dat extra teken (>, betekent meer dan), dus 6,94w W/kg is nu eenmaal meer dan 6,92 W/kg. De Fin gaf aan nog niet helemaal zeler te zijn van het wattage, dus was dat de inspiratie voor de volgende bijdrage.

Het begrip etalon wordt door Vayer c.s. gebruikt om de wattages/kg beter met elkaar "onder één noemer te brengen",
Daarvoor wordt alles herrekend naar het wattage voor 70 kg, los van het gegeven of dat wel zo zuiver is.

Dis vandaar 60/70*486/60 (gewicht Vingevaard) =6,94 W/kg. De goed gecalibreerde vermogenswaarden van de fietscomputer blijven uiteraard de gouden standaard. Maar zoals we allen weten, er bestaat geen sportentourage, dat geslotener is dan het het wielrennen.

Natuurlijk moeten we niet doen of al deze berekende vermogenswaarden loepzuiver zijn, maar neem aan, dat als er geen zwaarwegende afwijkingen zijn, de data behoorlijk betrouwbaar zijn. De Fransen hanteren ook niet voor niets de voorwaarde van een laatste col nadat er zeg 4 cols zijn verreden.

Dus Nomath: hold your horses.
Luijt 06 juli 2023 09:28
ja Cecc, ik behoorde tot degenen die dacht dat UAE dit jaar de betere ploeg bergop heeft en dat Pogacar eigenlijk beter is dan Vingegaard. Ik ben overigens nog altijd niet geheel overtuigd van het tegendeel.
Als een paal boven water staat voor mij wel dat UAE gisteren heel dom gekoerst heeft. Ik neem toch aan dat ze vandaag toch niet zo bekken trekkend voorop gaan rijden de hele dag.
Luijt 06 juli 2023 09:32
Ad, die Hindley moet niet worden onderschat. Die scorebordjournalistiek over getrapte wattages zegt niks. In Italië vorig jaar was die jongen ook ijzersterk en dat Bora is best een sterk team.
Nomath 06 juli 2023 09:55
Horsie is back Schreef:
-------------------------------------------------------
> Dus Nomath: hold your horses.


Waarom het sommetje aan anderen overlaten als je het ook zelf kunt doen? Dat geeft bovendien meer inzicht in wat er toe doet.

Bij een somgewicht van 70 kg ben je dan 70*9,8*550/973 = 388 W kwijt aan omhoog duwen.

Luchtweerstand? Laten we eens veronderstellen dat Vingegaard in een vlakke tijdrit van 16 minuten gemiddeld 50 km/h kan trappen en 450W vermogen. Dat is vrijwel alleen luchtweerstand. Bij 20 km/h heeft hij daarvoor nodig (20/50)³ * 450 = 29 W. Op een tijdritfiets zit je wat aerodynamischer, maar op 1000 meter hoogte is de luchtdichtheid ca. 8% lager en dat compenseert elkaar ruwweg.

Rolweerstand? Met de Vittoria Corsa banden op medium-ruw asfalt en 70 kg wielbelasting : ca. 25W.

Dus totaal 388 + 29 + 25 = 442 W. Dat is dan 6,3 W/kg

Je moet mensen die het vermogen per kg in 3 cijfers nauwkeurig opgeven so-wie-so wantrouwen. Dat zijn cijferfetischisten, want het gewicht is op 2 cijfers bekend.

Iedereen die in de bergen fiets weet dat wind mee of wind tegen ook bij het omhoog rijden er veel toe doet. Je kunt de Ventoux bijna opgeblazen worden
Horsie is back 06 juli 2023 10:49
Nomath Schreef:
-------------------------------------------------------
> Horsie is back Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Dus Nomath: hold your horses.
>
> > Waarom het sommetje aan anderen overlaten als je het ook zelf kunt doen? Dat geeft bovendien meer inzicht in wat er toe doet.

Even gechargeerd: Daarom hebben we zoveel weerdeskundigen (You don't need a weatherman, to know which way the wind blows), zieleknijpers, doe-het-zelvers.
Kom nu al zeeën van tijd tekort, bovendien doe ik meer (persoonlijk/algemeen) analyses van allerlei soort (niet strikt mathematisch) dan goed voor me is. Dus ga ik me niet ook nog eens "meten" met de Fin, de Roemeen of de Franzosen. Dat jij hiervan nu zo'n fuzz maakt (niet de eerste keer) is jouw makke. Maar laten we voor de goede orde maar veronderstellen, dat je alles met de beste bedoelingen doet.

> Bij een somgewicht van 70 kg ben je dan70*9,8*550/973 = 388 W kwijt aan omhoog duwen.
>
> Luchtweerstand? Laten we eens veronderstellen dat Vingegaard in een vlakke tijdrit van 16 minuten gemiddeld 50 km/h kan trappen en 450W vermogen.

Dat zou Vingegaard wel willlen, 450W over 16 minuten, bij 60 kg lichaamsgewicht, dus "maar" 7,5W per kg. Ook in de tijd gezien (FTP 16 naar 60 minuten) ver boven het menselijk (schoon) prestatievermogen van 6,4W/kg over een uur. Hup naar Grenchen. Who cares about Toni Rominger. Apropos, vanmiddag, sorry Luijt, vanmiddag gaat er weer iemand voor een vol uur. Stay tuned. Claudio Imhof heeft 3 weken geleden zijn duim ernstig bezeerd, dus geen poging.

> Dat is vrijwel alleen luchtweerstand. Bij 20 km/h heeft hij daarvoor nodig (20/50)³ * 450 = 29 W.
> Op een tijdritfiets zit je wat aerodynamischer, maar op 1000 meter hoogte is de luchtdichtheid ca. 8% lager en dat compenseert elkaar ruwweg.

> Rolweerstand? Met de Vittoria Corsa banden op medium-ruw asfalt en 70 kg wielbelasting : ca. 25W.
>
> Dus totaal 388 + 29 + 25 = 442 W. Dat is dan 6,3 W/kg.

> Je moet mensen die het vermogen per kg in 3 cijfers nauwkeurig opgeven so-wie-so wantrouwen.Dat zijn cijferfetischisten, want het gewicht is op 2 cijfers bekend.

Wie doet dat trouwens en dan nog is dat geen reden ze te diskwalificeren.

> Iedereen die in de bergen fiets weet dat wind mee of wind tegen ook bij het omhoog rijden er veel toe doet. Je kunt de Ventoux bijna opgeblazen worden.

Natuurlijk doet dit er toe. Waarom denk je dat de Fin tot 's avonds laat bezig is om zo zorgvuldig mogelijk te zijn en alles in acht te nemen.
Rijden op hoogte is behoorlijk gestandaardiseerd en afgezien van de ligging zijn de omstandigheden veelal redelijk gelijk.
Niemand pretendeert de absolute waarheid te hebben. Maar er bestaat ook een ongeschreven Wet: zo lang consequent kunnen ook foutieve methoden nut hebben.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06/07/2023 13:40 door Horsie is back.
GillesEmanuel 06 juli 2023 11:47
Ik denk dat wattages niet zo relavant zijn voor de toerist om te berekenen. Maar dat klimtijden (eventueel per sectie) veel meer zeggen en ook veel makkelijker te staven zijn. Zoals jij mooi weergaf over gisteren dat Jonas 68s sneller was dan Pogi en Rogla in 2020 en dit jaar 36s sneller dan Pogi. Dat geeft meer houvast, is meetbaarder en vertaalt beter naar een algemeen (of dag) klassement.
Horsie is back 06 juli 2023 13:07
In topsport moet je anders dan in het alledaagse leven absolute maatstaven hanteren.

100m hardlopen
Ook al loop je de 100m maar in 12 seconden, dan behoor je nog steeds tot een select gezelschap. Deze tijd komt meestal niet verder dan het dorpsblaadje. Prima.
Toen Usain Bolt niet meer onder de 9,80s kwam zat hij wel degelijk in zijn afdaling, alhoewel hij nog steeds won, totdat zijn vleugels vlam vatte.
Alle TDF renners behoren tot een uitermate select gezelschap, die je alles kunt gunnen, zolang ze het waarmaken.

Maar, zoals gisteren in die laatste kilometers, moet je andere begrippen hanteren. In de vergelijkende zin op recordtempo rijdend en dan nog zoiets erop poefen is gewoon instellar of themonuclear met de woorden van Mihai Simion aka faustocoppi60.

Het verschil tussen de huidige generatie en de beruchte epo generatie van alweer zo'n 30 jaar geleden is de tijdspanne van hun prestaties. Want je zou ook kunnen redeneren: Waarom begint Vingegaard al niet eerder, zoals Pantasaurus dat ooit placht te doen. Als dat beest honger had vrat het gewoon en-route even zijn tegenstander (was dat niet Tonkov) op.

Hoe gek het ook klinkt, het moderne wegwielrennen kan de vergelijking met het verleden qua uithoudingsproef allang niet meer aan.
En dan hebben we nog niet eens inhoudelijk over de fraaie plaatjes van Clavan.
Horsie is back 06 juli 2023 13:18
GillesEmanuel Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik denk dat wattages niet zo relavant zijn voor de toerist om te berekenen. Maar dat klimtijden (eventueel per sectie) veel meer zeggen en ook veel makkelijker te
> staven zijn. Zoals jij mooi weergaf over gisteren dat Jonas 68s sneller was dan Pogi en Rogla in 2020 en dit jaar 36s sneller dan Pogi. Dat geeft meer houvast, is
> meetbaarderen vertaalt beter naar een algemeen (of dag) klassement.

De techniek schrijdt immer voort

Vermogensmeters (dus ook afgeleiden) blijven objectiever dan tijden, waarvan je niet goed weet hoe die qua inspanningsboog tot stand zijn gekomen.
De toeschouwer of de toerist heeft daar doorgaans weinig mee. Sport is een (professioneel) spel.
lodjan 06 juli 2023 14:28
Horsie is back Schreef:
-------------------------------------------------------.
> Kom nu al zeeën van tijd tekort,

Gratis time management tip:

Prik eens wat minder. Je doet daar meteen vele andere prikkers een groot plezier mee.
Horsie is back 06 juli 2023 15:15
lodjan Schreef:
-------------------------------------------------------
> Horsie is back Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----.
> > Kom nu al zeeën van tijd tekort,
>
> Gratis time management tip:
>
> Prik eens wat minder. Je doet daar meteen vele andere prikkers een groot plezier mee.

Deze bijdrage zou wel een goede kandidaat kunnen zijn voor een toppositie van je top 6, U weet wel.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen