Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Olympisch parcours

Gepost door Meneer 60% 
Meneer 60% 05 juli 2023 10:21
Het Olympisch parcours is bekend. Toch iets anders dan werd verwacht, maar wel (zoals verwacht) met de kasseienklim in Montmatre als scherprechter. Als aanloop is er een lange ronde door de regio met een serieus aantal klimmetjes die qua lengte en percentage te vergelijken zijn met de wat minder steile klimmetjes in de AGR.

Bij de mannen te zwaar voor Jakobsen en Groenewegen, lijkt me. Kooij zou het heel misschien aankunnen, maar alles schreeuwt om VDP. Die overweegt (zie: [nos.nl]) om zowel te mountainbiken als de wegrit te rijden.

Bij de vrouwen (die dezelfde finale hebben. Alleen de aanloop is wat korter, maar relatief even zwaar) denk ik dat het te zwaar is voor Wiebes. Vollering in deze vorm moet er prima het verschil kunnen maken, maar het is vooral op het lijf geschreven van Kopecky.

GillesEmanuel 05 juli 2023 10:31
DeFin 05 juli 2023 10:31
Lastig kiezen tussen Kooij en van der Poel of vooral voor de Belgen tussen Philipsen en van Aert.
En niet kiezen lijkt mij ook geen goed idee met ploegen 5 renners.
(en dan lopen de merkenploegenbelangen er ook nog doorheen..)
ton duk 05 juli 2023 10:34
MvdP,Kooij ,vBaarle en dan 2 "knechten", kies ik alvast..waarbij Kooij natuurlijk in april 2024 nog wat te bewijzen heeft
Gr
ton duk 05 juli 2023 10:36
Juist,met Wiebes ,Vollering en R Markus? (of vAnrooij)
Gr
Meneer 60% 05 juli 2023 10:44
GillesEmanuel Schreef:
-------------------------------------------------------
> Vos?

Perfect parcours voor Vos, inderdaad. Maar het gevoel bekruipt me dit seizoen wel dat ze zowel in het veld als op de weg in de grote wedstrijden een paar procentjes tekort komt tegen de nieuwe generatie. Hoe is dat volgend jaar? Maar ik hoop enorm dat ik het mis heb.
Remko 05 juli 2023 10:49
DeFin Schreef:
-------------------------------------------------------
> Lastig kiezen tussen Kooij en van der Poel of
> vooral voor de Belgen tussen Philipsen en van
> Aert.
> En niet kiezen lijkt mij ook geen goed idee met
> ploegen 5 renners.
> (en dan lopen de merkenploegenbelangen er ook nog
> doorheen..)

Maar vijf renners per land? Leuk!
Meneer 60% 05 juli 2023 11:03
Wel opvallend (en ergens jammer) dat de finish niet op de Champs Elysees ligt. Leek me een zekerheidje.

Verder denk ik dat het erg zwaar is voor Kooij. Bedenk dat veel landen gebaat zullen zijn bij een harde koers. Pogacar zal kansen zien. Frankrijk heeft geen topsprinter, maar wel potentiële winnaars. België zal wel op meerdere paarden gaan wedden, zeker niet alleen op Philipsen. Denemarken kan een goede ploeg opstellen die ook geen sprint wil. En zo zijn er nog heel wat.
DeFin 05 juli 2023 11:04
Mits je bij de 6 beste landen zit op de UCI ranking, wat op dit moment niet het geval is (7e).
Eindhovuh 05 juli 2023 11:12
Vos is mogelijk de beste wielrenster allertijden, maar die tijden liggen wel iets achter ons. Dit jaar natuurlijk mooie overwinningen in Spanje, maar op een selectiever parcours tegen o.a. Vollering, Kopecky en Longo Borghini komt ze echt te kort, al is dat feitelijk al jaren zo.
Eindhovuh 05 juli 2023 11:15
Denemarken kan ook wel een echt sterke ploeg afvaardigen met o.a. Pedersen, Cort, Kragh Andersen, Asgreen.
DeFin 05 juli 2023 11:19
Goed punt en als het een sprint wordt kan Mathieu wellicht beter zelf gewoon sprinten.
Alleen hopen dat hij niet Philipsen in zijn wiel heeft..
lodjan 05 juli 2023 11:28
Maximaal 4 renners per land (voor de eerste vijf landen op onderstaande ranking einde van dit seizoen):

[www.procyclingstats.com]
lodjan 05 juli 2023 11:31
Gisteravond al het parcours bestudeerd en de tactiek doorgenomen met (bijna zekere) een deelnemer. smiling smiley
Eindhovuh 05 juli 2023 11:37
Maar 90 man aan de start, max 4 per team. Dat is een hele andere koers meteen.
Andere Peter 05 juli 2023 11:43
Ik zie dit niet in een sprint eindigen. Als geheel is het vermoedelijk niet zo zwaar als RVV, maar de finale is zelfs moeilijker controleerbaar. Ga maar eens via Google Maps naar boven over de Rue Lépic. Het zijn niet alleen de klimmetjes. Het zijn ook de kasseien, de bochtigheid, de smalle wegen in dat rondje. Daar valt niets te controleren voor een ploeg met maximaal 4 helpers (waarvan je er vermoedelijk toch zeker al 2 kwijt bent in die fase)..

Als Van der Poel er vol voor wil gaan, dan moet NL volledig op hem inzetten. Van Baarle als 2e man.

De selectie van België zal interessant worden. Ik zou inzetten op Van Aert en ik zou Philipsen niet meenemen. Ik denk dat Pogacar hier ook wel een doel van maakt. Dikke kans dat er (vanwege de medailleverdeling) uiteindelijk precies3 man samen naar de finish rijdt. De rest op kleine achterstand, maar wel verbrokkeld.
Andere Peter 05 juli 2023 11:46
Juist fijn dat ze Champs-Élysées mijden. Het gaat dan teveel op het Tourcriterium lijken. En die associatie willen de parcoursbouwers absoluut voorkomen. Als je aankomt op de C-E, dan wordt het bijna per definitie een controleerbare koers. Dan rijd je daar als snel een halve ronde en dan wprdt het al snel de laatste 5-10 km vlak over zeer brede wegen.
Luijt 05 juli 2023 11:53
België heeft ook nog dat andere kleine gastje. Hoe heet ie ook alweer? Een paar jaar geleden stond ie volgens kenners nog te dik. Ben ff z'n naam kwijt.
DeFin 05 juli 2023 11:59
Hmm, dat is wel erg weinig. Op de vorige spelen nog 5 voor de top 6.
Horsie is back 05 juli 2023 12:02
Eindhovuh Schreef:
-------------------------------------------------------
> Vos is mogelijk de beste wielrenster allertijden,
> maar die tijden liggen wel iets achter ons. Dit
> jaar natuurlijk mooie overwinningen in Spanje,
> maar op een selectiever parcours tegen o.a.
> Vollering, Kopecky en Longo Borghini komt ze echt
> te kort, al is dat feitelijk al jaren zo.
Andere Peter 05 juli 2023 12:03
Oh ja, Ik kan ook even niet op zijn naam komen. Nou ja, dat scheelt in de keuzes. Ook België zal inzetten op verbrokkeling.
Horsie is back 05 juli 2023 12:08
Er zijn weinig topics, die dit prikbord beter karakteriseren dan dit topic (mering).

Meanwhile ligt de Olympische thuisbaan van Snelle Harrie in Saint-Quentin-En-Yvelines er vredig bij.
Horsie is back 05 juli 2023 12:09
Luijt Schreef:
-------------------------------------------------------
> België heeft ook nog dat andere kleine gastje.
> Hoe heet ie ook alweer? Een paar jaar geleden
> stond ie volgens kenners nog te dik. Ben ff z'n
> naam kwijt.

Om het even wie, het is een Poel.
Cyclad58 05 juli 2023 12:32
Mooi parkoers. Wiebes bij de vrouwen kan dat wel aan. Ik zou haar kopvrouw maken en Vos als beschermd renster.

Typisch Van der Poel parkoers. Verder geen Nederlandse kanshebbers. Kooij wellicht, als dat samengaat met VDP.
Van Aert en Evenepoel en ook Philipsen kanshebber. Belgen hebben ongetwijfeld de sterkste ploeg. Denen ook sterk met tongue sticking out smileyedersen en Asgreen.
Meneer 60% 05 juli 2023 12:47
Horsie is back Schreef:
-------------------------------------------------------
> Er zijn weinig topics, die dit prikbord beter
> karakteriseren dan dit topic (mering).
>
> Meanwhile ligt de Olympische thuisbaan van Snelle
> Harrie in Saint-Quentin-En-Yvelines er vredig bij.

Pas nu jij er off-topic iets over baanwielrennen in gezet hebt, karakteriseert dit topic het prikbord pas echt.
Eqquipo 05 juli 2023 12:57
Cyclad58 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Mooi parkoers. Wiebes bij de vrouwen kan dat wel
> aan. Ik zou haar kopvrouw maken en Vos als
> beschermd renster.
>
> Typisch Van der Poel parkoers. Verder geen
> Nederlandse kanshebbers. Kooij wellicht, als dat
> samengaat met VDP.
> Van Aert en Evenepoel en ook Philipsen kanshebber.
> Belgen hebben ongetwijfeld de sterkste ploeg.
> Denen ook sterk met tongue sticking out smileyedersen en Asgreen.

Uiteraard is Van Baarle hier ook kanshebber
Meneer 60% 05 juli 2023 14:21
Andere Peter Schreef:
-------------------------------------------------------
> Juist fijn dat ze Champs-Élysées mijden. Het
> gaat dan teveel op het Tourcriterium lijken. En
> die associatie willen de parcoursbouwers absoluut
> voorkomen. Als je aankomt op de C-E, dan wordt het
> bijna per definitie een controleerbare koers. Dan
> rijd je daar als snel een halve ronde en dan wprdt
> het al snel de laatste 5-10 km vlak over zeer
> brede wegen.

Ik snap je punt, maar ik denk dat het voor het koersverloop weinig uit had hoeven maken. Volgens mij komen ze praktisch langs de C-E op de terugweg. De afstand vanaf de laatste klim zou je hetzelfde kunnen houden. Ik heb weinig met de traditionele laatste touretappe, maar de aankomst daar heeft wel iets iconisch. Een sprint-a-trois met Van de Poel, Van Aert en Pogacar met die aankomst zou ik echt subliem hebben gevonden. Maar ongetwijfeld zal er een goede reden voor zijn. Misschien ook gewoon logistiek. Of heeft de C-E een andere functie tijdens de Spelen.
Eindhovuh 05 juli 2023 14:32
Jeannie Longo won ook weleens iets.
DeFin 05 juli 2023 14:45


Tijdrit is wel zo goed als vlak.
Meneer 60% 05 juli 2023 14:55
Tijdrit lijkt bij de mannen perfect voor Ganna. Ook Van Aert kan dit prima aan, maar wat kan hij niet aan? De lichtere mannetjes (Pogacar, Vingegaard, Evenepoel, Roglic) gevoelsmatig iets in het nadeel.

Bij de vrouwen aan Nederlandse kant prima voor Van Dijk. Maar ook voor Markus, als ze een superdag heeft zoals op het NK. Als Dygert haar oude niveau kan benaderen is zij echter mijn topfavoriet.
Carlos Danger 05 juli 2023 15:24
Een vlakke tijdrit van 32 km.? Dat is iets voor nieuwelingen. Dat tijdrijden moeten we maar nier meer serieus nemen en mogelijk beter afschaffen. Zijn we tenminste ook af van die akelige (trainings-)ongelukken op de tijdritfietsen.
Horsie is back 05 juli 2023 15:32
Eindhovuh Schreef:
-------------------------------------------------------
> Jeannie Longo won ook weleens iets.

Vooral ook Rund um Hause. Bovendien épingled.
Sjorsoll 05 juli 2023 16:12
Dit parcours schreeuwt om Jos van Emden
Sjorsoll 05 juli 2023 16:15
Ik vind tijdritten juist leuk.

Het enige dat me irriteert is dat men na tientallen jaren ervaring nog steeds doorkomsten niet goed in beeld brengt.
ton duk 05 juli 2023 17:58
Meneer 60% Schreef:
-----------------------------------------------------
>
> Bij de vrouwen aan Nederlandse kant prima voor Van
> Dijk. Maar ook voor Markus, als ze een superdag
> heeft zoals op het NK.

Waarbij moeder vDijk nog wel op wereldniveau moet terugkomen natuurlijk en de NK -titel van Markus was vooral een superdag,gekoppeld aan een voorbereiding vanaf de winterperiode.Die voorbereiding mag wat mij betreft gekopieerd worden op kosten NOC
Gr
Andere Peter 05 juli 2023 23:05
Je zet niet die hele weg af voor 1 x 1 km naar het finishdoek. Dat bedoel ik met dat het al snel een langere stuk brede weg zou worden. Het zou het bekende rondje en het bekende plaatje worden.

De aankomst onder de Eifeltoren en bij Trocadéro lijkt mij minstens zo iconisch. En meer een unique selling point voor de OS. Op de mondaine C-E leeft de Tour totaal niet, zelfs als ze een keertje of 8 voorbij komen.
Andere Peter 06 juli 2023 02:34
Dit is toch de 4+1 regel? Dus die ene die in de tijdrit start mag ook in de wegrit starten. En daarnaast nog 4 startplekken in de wegrit. Dus per saldo 5 wegrenners voor de toplanden.
lodjan 06 juli 2023 08:21
Prikdude 06 juli 2023 08:41
Het is ook niet de Tour, maar de Spelen. En verder kun je ook een bepaald rondje rijden, maar enkel de laatste afdraaien naar de C-E. Duidelijk, je wil geen finish op de CE (hoeft van mij ook niet), alleen heb je er geen argumenten voor.

Ik opteer voor een finish in een banlieue.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06/07/2023 08:42 door Prikdude.
Prikdude 06 juli 2023 08:51
Van der Poel kopman als hij het op het komende WK eens waarmaakt (medaille), maar dat verwacht ik wel. Hij kan zomaar de eerste regerend wereld- en olympisch kampioen worden.

De Belgen adviseer ik Evenepoel een vrije rol te geven en Philipsen kopman te maken. Van Aert wint niks en zeker niet op zo'n explosief parcours, lekker op vakantie.

Van der Poel
Van Baarle
Kooij
Gesink

Philipsen
Evenepoel
Lampaert
F. Vermeersch
lodjan 06 juli 2023 09:29
Wij mogen maar met drie starten.
Wie valt er af?
Prikdude 06 juli 2023 10:34
Andere Peter 06 juli 2023 10:55
Ik gaf wel argumenten maar je negeert ze:
- OS kan zich beter juist onderscheiden van het Tour-criterium (unique selling point)
- CE is een enorme verkeersader waarvan ik denk dat ze het niet graag afzetten voor een klein stukje parcours, dat worden rondjes (denk ook aan het finishdorpje dat daar zal moeten zijn)
- Eifeltoren/Trocadéro is minstens zo iconisch

Het klopt dat ik dit leuker vind en daarom zoek naar argumenten.
Andere Peter 06 juli 2023 10:57
Okee, ik geloof je. Maar in voorgaande jaren was het aantal startplekken op veel onderdelen van de OS als zodanig opgebouwd.
Meneer 60% 06 juli 2023 11:00
Het is volgens mij veranderd omdat het aantal deelnemers van mannen en vrouwen nu gelijk is, zoals bij de meeste sporten. (Zullen mensen wel wat van vinden, hier. Ik ben neutraal, dit keer) Het totale aantal deelnemers moet gelijk blijven. Dus bij veel sporten, waaronder het wielrennen, staan er nu minder mannen en meer vrouwen aan de start.
Andere Peter 06 juli 2023 11:16
Carlos Danger 06 juli 2023 12:06
Voordat 'neutralen' mee mogen doen, zijn we alweer een jaar of dertig-veertig verder.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen