Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

110thTour de France(2.UWT) Stage 6»Tarbes›Cauterets-Cambasque(144.9km)

Gepost door Clavan 
Clavan 05 juli 2023 20:37

Jai Hindley wins stage five and is the new GC leader.

GC after stage 5:

GC leader: Jai Hindley (Bora-hansgrohe)
Mountains classification leader: Felix Gall (Ag2r Citroën)
Points classification leader: Jasper Philipsen (Alpecin-Deceuninck)
Best young rider: Tadej Pogacar (UAE Team Emirates)
Teams classification keader: Jumbo-Visma
918.9 kilometers raced so far at an average speed of 41.293 km/hr

1 Jai Hindley BORA-hansgrohe 22hr 15min 12sec
2 Jonas Vingegaard Jumbo-Visma @ 47sec
3 Giulio Ciccone Lidl-Trek 1:03
4 Emanuel Buchmann BORA-hansgrohe 1:11
5 Adam Yates UAE Team Emirates 1:34
6 Tadej Pogacar UAE Team Emirates 1:40
7 Simon Yates Jayco-AlUla s.t.
8 Mattias Skjelmose Lidl-Trek 1:56
9 Carlos Rodriguez INEOS Grenadiers s.t.
10 David Gaudu Groupama-FDJ s.t.
11 Michael Woods Israel-Premier Tech 2:15
12 Romain Bardet dsm-firmenich 2:36
13 Tom Pidcock INEOS Grenadiers s.t.
14 Mikel Landa Bahrain Victorious 3:13
15 Wilco Kelderman Jumbo-Visma s.t.
16 Sepp Kuss Jumbo-Visma 3:15
17 Ben O'Connor Ag2r-Citroën 3:34
18 Pello Bilbao Bahrain Victorious s.t.
19 Steff Cras TotalEnergies s.t.
20 Egan Bernal INEOS Grenadiers 4:00

De 6e etappe van de Tour voert in 144,9 kilometer van Tarbes naar Le Cambasque in de bergen boven Cauterets. De slotklim stijgt in 16 kilometer met een gemiddelde van 5,4% naar de meet. Onderweg staan de Col d'Aspin en de Col du Tourmalet op het menu.




De renners klikken in Tarbes in hun pedalen en zetten koers richting de bergen. Na een vlakke aanloop, een opwarmertje op de Côte de Capvern-les-Bains en nog eens ruim 25 kilometer op het vlakke volgt met de Col d’Aspin de eerste serieuze opdracht.



Tour de France 1922

De Aspin stijgt in 12 kilometer met een gemiddelde van 6,5% en direct vanuit de afdaling volgt de Col du Tourmalet. De renner die na 17,1 kilometer klimmen tegen 7,3% als eerste over de top komt, wint de Souvenir Jacques Goddet.


Tour de France 1923 op de Tourmalet


Vervolgens wacht de duikvlucht naar Luz-Saint-Sauveur, waarna het door het dal van de Gave de Gavarnie verder stroomafwaarts gaat naar Pierrefitte-Nestales. Daar begint de slotklim.

In het eerste deel stelt de klim naar Le Cambasque niet zo gek veel voor, maar in de laatste 4 kilometer verandert dat. Dan begint namelijk een sectie waarin de weg 2,5 kilometer lang met dubbele cijfers oploopt. Vervolgens vlakt het even af en de slotkilometer stijgt weer met 6,6%. Over de hele afstand van 16 kilometer is de gemiddelde stijging van de slotklim 5,4%.


De Tour finishte eenmaal eerder in Le Cambasque, een skigebied ten westen van Cauterets. In 1989 klom Miguel Indurain er naar de zege.

Indurain in 1989 op weg naar de zege op Cambasque. Het was zijn 1e zege in de Tour de France.
1. Miguel Indurain en 4h32'36"
2. Fuerte + 27"
3. Delgado + 1'29"
4. Sean Kelly + 1'56"
5. Rooks + 1'56"


De eerste drie renners aan de meet verdienen 10, 6 en 4 bonificatieseconden.

De 6e etappe van de Ronde van Frankrijk start om 13:10 uur en de race finisht naar verwachting rond 17:10 uur.


in 1910 ging de Tour de France voor het eerst de hoge Pyreneeën in. Etappe 10 ging over d ePeyresourde, Aspin, Tourmalet, en Aubisque


Hier de winnaar van deze etappe Octave Lapize lopend over de Tourmalet. Hier zou hij tegen de organisatoren hebben geroepen: "Jullie zijn moordenaars, ja moordenaars"


Octave Lapize kwam om in 1917 bij de slag om Verdun toen zijn vliegtuig werd neergehaald


1910. Charles Cruchon fietst de Aspin op


Tourmalet in de Tour de France van 1937


In 1974 werd de Tourmalet 2x achter elkaar aangedaan. Waarvan 1x als aankomst. Beide etappes werden gewonnen door Jean-Pierre Danguillaume


Van Impe, Thévenet, Galdós, Balague?, Ocaña, Merckx en Thurau op de Tourmalet in 1977


In 2010 finishte de etappe op de Torurmalet. Andy Schleck verslaat hier Contador maar Contador wint de Tour......of toch niet


Gesink en Menchov in de achtervolging op Schleck en Contador


In 2019 eindigde de etappe ook op de Tourmalet. Hier de kopgroep die het ging uitvechten


2019. Pinot wint op de Tourmalet. Kruiswijk eindigde als 3e op slechts 6 seconden
1 THIBAUT PINOT GROUPAMA-FDJ 3hr 10min 20sec
2 JULIAN ALAPHILIPPE DECEUNINCK-QUICK STEP @ 6sec
3 STEVEN KRUIJSWIJK JUMBO-VISMA s.t.
4 EMANUEL BUCHMANN BORA-HANSGROHE 8''
5 EGAN BERNAL TEAM INEOS s.t.




1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06/07/2023 08:17 door Clavan.
Carlos Danger 05 juli 2023 21:31
En daar gaan ze weer met 50km. per uur op weg naar de tussensprint.
Spaak 05 juli 2023 22:35
Hoewel ze bij JV het vast wel prima vinden dat Bora nu de trui heeft vermoed ik dat Vingegaard er alles aan zal doen om de etappe te winnen, al is het maar om Pogi nog een tik te verkopen in aanloop naar de rest van de ronde. Je weet het maar nooit met die Sloveen.
Ik verwacht een stel doldrieste Jumbo’s die tegen de bergen opvliegen met een tempo waar generaal Hannibal jaloers op zou worden. Maar mijn voorspellingen komen nooit uit, dus in dep praktijk zal het wel een suf dagje worden met een vluchtgroep die vooruit blijft.
valse trage 05 juli 2023 22:53
Wat een geweldig openingstopic weer, Clavan! hot smiley
De zwarte trui 05 juli 2023 23:29
Best wel een probleem deze etappe, de top van de Tourmalet ligt een flink eindje van de finish. Een aanval op de paar steile kilometers van de slotklim zal (te) weinig tijdwinst opleveren? Wout of Tiesj mogen de brommer weer starten en proberen Vingegaard vóór te blijven op de Tourmalet.
Eqquipo 06 juli 2023 10:49
Ze zullen zeker proberen Pogacar nog verder op achterstand te rijden vandaag.

Het krachtsverschil tussen Vingegaard en Pogacar was wel enorm gisteren, ik zie dat niet omdraaien de komende 2 weken. Nivelleren mogelijk wel.

Het was ook niet dat Pogacar slecht was, want hij reed bij alle andere klassementsrenners weg op de Marie Blanque. Jonas is simpelweg outstanding.
Horsie is back 06 juli 2023 10:59
Eqquipo Schreef:
-------------------------------------------------------

> Het was ook niet dat Pogacar slecht was, want hij reed bij alle andere klassementsrenners weg op de Marie Blanque. Jonas is simpelweg outstanding.

Pogacar moet je met Pogacar vergelijken. Dan was Pogacar gisteren op de laatste 2 km van de col gewoon slecht, los van welke oorzaken ook.
Daarom dacht ik bij het interview ook meteen: zie je nou wel, hij was steeds met zijn hoofd bij dat gebuste hoofd van zijn lief.
Slimmerd 06 juli 2023 11:38
Zei hij niet in het interview dat ie dat pas na de koers hoorde... of zal het Jumbo-Visma tactiek zijn geweest en vertelde Kuss het hek al even in koers
Prikdude 06 juli 2023 12:06
(Nog) niks (terug) gezien, maar begreep van de Roemeen dat Vingegaard het record op de klim met 1'30 verbeterde en via Benji dat Poga 37 seconden verloor op de top en dus ook een luttele 53 seconden sneller was dan het oude record. Valt dat tegenwoordig onder het mom 'slecht'?

Nog meer dan z'n pols betaalt Pogacar tol voor z'n zelf gekozen allrounderschap, hopelijk komt hij niet tot inkeer omdat er nou eenmaal psychopatische bergbewoners ronddwalen in de koers.
Horsie is back 06 juli 2023 12:44
Prikdude Schreef:
-------------------------------------------------------
> (Nog) niks (terug) gezien, maar begreep van de Roemeen dat Vingegaard het record op de klim met 1'30 verbeterde en via Benji dat Poga 37 seconden
> verloor op de top en dus ook een luttele 53 seconden sneller was dan het oude record. Valt dat tegenwoordig onder het mom 'slecht'?

Heel prikkelend, Dude, maar er valt nogal wat aan te merken op jouw gedachte.

De vergelijking is met 2020, dus met een onderontwikkelde Pogacar als je begrijpt wat ik bedoel. Verder blijven vergelijkingen nu eenmaal (soms) erg tricky als je niet weet hoe de inspanning tijdens en vooraf verliep. 100m hardlopen vergelijken is pas fun en zelfs daar... Overigens was een zevental gisteren sneller dan in 2020.

Ik schreef dus, los van welke oorzaken, maar Pogacar kwam toen Vingegaard the gauntlet threw (Horsie snob) niet meer of nauwelijks boven de 6W/kg uit in plaats van 7W/kg. Als Filippo Ganna morgen een WUR probeert te rijden, maar tot 55,5 km/h komt, zegt niemand: "d'as niet slecht".

Het is natuurlijk eeuwig zonde (ja, ben een data freak) dat er geen gedetailleerd vergelijk mogelijk is gisteren tussen Senkrechtstarter Jonas en Sur-place Pogi.
Horsie is back 06 juli 2023 13:29
Het duo van dienst neemt weer de kuierlatten.
GillesEmanuel 06 juli 2023 15:52
Kan iemand mij uitleggen waarom Jumbo in het peloton de complete ploeg op kop zet?
Cecchini 06 juli 2023 15:57
Dat ga je aan het eind van de etappe zien.
Andere Peter 06 juli 2023 16:04
Renaat in de war, dat begint leuk te worden.
ton duk 06 juli 2023 16:23
Die Kelderman decimeert toch mooi het peloton van 40 naar 4...Kuss decimeert naar 3....Vingegaard naar 2
Ha,daar is Wout Wacht Mans..
Gr
ton duk 06 juli 2023 16:24
Zelfs 50 km eerder...
Gr
GillesEmanuel 06 juli 2023 16:52
Zodat Van Aert Pogi naar een Pogi stuk kan toeloodsen?
Eindhovuh 06 juli 2023 17:20
We hebben een Tour!
Carlos Danger 06 juli 2023 17:30
Bloedlinke gast, die Pogacar.
Frederik D. 06 juli 2023 17:31
Maar Pogacar kraakt niet. Integendeel. Hij wint en pakt nogal wat secondes op Vingegaard, die wel het geel pakt,



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06/07/2023 17:32 door Frederik D..
Luijt 06 juli 2023 17:34
Pogacar dankt JV hartelijk voor de verrichte arbeid. Fijn dat de tour spannend blijft.
Jammer dat Kelderman uitbolt op de laatste klim.
Luijt 06 juli 2023 17:48
Hier is nu ook sprake van glimlachje Cecc.....
Cecchini 06 juli 2023 18:04
Ik heb de ploeg van UAE niet gezien. Dat Pocarar vandaag de betere was, doet niets af aan het feit, dat die ploeg van hem niet bijzonder is.
Tinuz 06 juli 2023 18:19
Spannend hoor.
Overigens denk ik dat Stef Clement inmiddels de toppositie als beste co-commentator heeft bereikt.
Hij is De Cauwer voorbijgegaan. Alle Vlaamse successen zijn De Cauwer wat naar het hoofd gestegen, en Clement doet het zelf echt goed als je het mij vraagt.
Ik betrap mezelf er regelmatig op dat ik naar de vermaledijde NOS wielrennen zit te kijken de laatste tijd, wat voor mij toch jarenlang zo goed als een no-go zone was.
Horsie is back 06 juli 2023 18:20
Voorzichtig begeeft deze prikker zich naar La Fenêtre. Waar hebben "we" naar zitten kijken? Incredible Wout, die nog maar eens liet zien, waarom hij als de pakezel met meer dan 15 kg extra de TDF niet kan winnen. Niettemin chapeau voor deze vrijbuiter. Jonas Vingegaard viel nog net niet in slaap, zo gezapig reed hij op kop. Zeker harder dan de anderen, maar die hadden al eerder hun plas gedaan. Overigens bleef Jai Hindley nadat hij eenmaal gelost werd toch wel on par met zijn grootste concurrenten. Maar wat een verrassingsaanval van Tadej Pogacar (riep zijn muze hem?) direct achter de motoren! In een mum 50 en 100 meter voorsprong.

De wielermens wil alles kunnen verklaren. Had Pogi gisteren toch al weet van het malheur van zijn vriendin en wilde hij dat in het interview niet als excuus brengen? Of kreeg hij ineens weer heel veel goesting nu het met zijn vriendin allemaal weer goed gaat komen? Mysterieuze krachten in de sport? Mind over matter of moeten we Antoine Vayer geloven, die ik hier niet zal citeren. Maar er is ook een ongeschreven wet: op de grens wordt alles vloeibaar en minder goed voorspelbaar.

In the good old days vertrokken de hot shots op een gegeven moment en werden niet meer teruggezien.
Nu is er sprake van een zo goed getraind peloton, dat dat niet meer dag in dag uit kan. Het is nu twee keer een FTP test.
Horsie is back 06 juli 2023 18:24
Tinuz Schreef:
-------------------------------------------------------

> Overigens denk ik dat Stef Clement inmiddels de toppositie als beste co-commentator heeft bereikt.

Het ultieme voorbeeld van een tegenstribbelend paard, dat toch nog een heel goede ruiter werd.
Frederik D. 06 juli 2023 18:27
Of was de eindklim niet zo lastig en beschikte Pogaca over meer explosieve kracht dan de meer op duur gerichte Vingegaard?



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06/07/2023 18:27 door Frederik D..
Frederik D. 06 juli 2023 18:29
Toen Vingegaard al virtueel in het geel reed, besteedde de NOS daar geen aandacht aan. Lijkt me toch een misser.
Tinuz 06 juli 2023 18:31
Nobody's perfect.
Clavan 06 juli 2023 18:32
Pogacar was wel behoorlijk diep aan het gaan meende ik te zien. Het ging niet vanzelf.
Horsie is back 06 juli 2023 18:37
Clavan Schreef:
-------------------------------------------------------
> Pogacar was wel behoorlijk diep aan het gaan meende ik te zien. Het ging niet vanzelf.

Aan het breken van een ei gaat meestal een tik vooraf.
Frederik D. 06 juli 2023 18:41
Ik zag hem ook na de finish. Zo te zien was hij diep gegaan. Op zich knap. Morgen kan die bijkomen. En leuke vriendin, hoor. Geen MTV beach bitch.
ton duk 06 juli 2023 18:43
Daarom begon TJV op de Tourmalet met de aanval,aldus Kelderman
Gr
Luijt 06 juli 2023 18:49
UAE was in geen velden of wegen te bekennen, klopt.
Maar Vingegaard sowieso een betere ronderenner dan Pogacar. Mwoah.
Horsie is back 06 juli 2023 18:56
Frederik D. Schreef:
-------------------------------------------------------
> Of was de eindklim niet zo lastig en beschikte Pogaca over meer explosieve kracht dan de meer op duur gerichte Vingegaard?

De eindklim was half om half maar zeker lastig genoeg om een verschil te kunnen maken. Jonas Vingegaard gaf ook meteen al 5 seconden nagenoeg gratis weg en voordat hij van de schrik bekomen was lag hij al meer dan 50m achter, had nog wel even een remonte, maar was daarna op het lichtere deel weer de mindere.

Menigeen hekelt altijd wattages, maar alleen een perfecte vermogensanalyse kan het werkelijke verschil tussen de exploits van gisteren en vandaag weergeven.
Je kunt ook eenvoudig stellen, dat als de een een tikkie slechter wordt en de ander een tikkie beter er sprake wordt van het beruchte wipwapeffect.

Tadej Pogacer heeft ook vele malen laten zien dat hij in een sprint bergop voor niemand onder doet. Maar dit was uiteraard veel meer dan een sprint.
Horsie is back 06 juli 2023 18:59
Horsie is back 06 juli 2023 19:09
Tadej Pogacar ging ongeveer 2,7 km voor de finish aan en @letourdata laat zien, dat Jonas Vingegaard slechts vijfde was over dit segment.
Prikdude 06 juli 2023 19:32
Dan zet je wel ondertiteling aan met het geluid uit?

Want na 3 minuten Clement z'n proclamerende geouweneel komt er bloed uit m'n oren. Iets van kijk heeft hij er wel op, maar prettig is anders. Alternatieven zie ik ook niet. Alleen Jeroen en Karsten zijn momenteel een duo waar je het TV-geluid voor aanlaat.
Cecchini 06 juli 2023 19:40
Dat denk ik nog steeds, maar dat het een spannende Tour kan worden, lijkt me wel zeker, maar volgens mij ging mijn reactie voor 95% over de sterkte van de ploeg van Pogacar, die is nietszeggend, Ineos en Jumbo zijn zoveel sterker.
Horsie is back 06 juli 2023 19:44
Prikdude Schreef:
-------------------------------------------------------
> Dan zet je wel ondertiteling aan met het geluid uit?
>
> Want na 3 minuten Clement z'n proclamerende geouweneel komt er bloed uit m'n oren. Iets van kijk heeft hij er wel op, maar prettig is anders.

Ik denk, dat het in Showroom was. Een man had zeg maar de olympische stadions nagebouwd en hield daar wedstrijden met tinnen soldaatjes en gaf daarbij zelf live commentaar. Vind die persoon en "we" zijn uit de commentaar malaise.
Horsie is back 06 juli 2023 20:22
Antoine Vayer heeft zijn radarcijfers weer prijsgegeven. Tadej Pogacar over 5,22 km gelijkwaardig aan Zülle en Indurain in 1995.
462W etalon voor Pogacar, toch 5% minder dan Vingegaard gisteren met 486W etalon. Vergelijkingen kunnen hinken. Nog 3 uur 38 minuten over.
Clavan 06 juli 2023 20:57
valse trage 06 juli 2023 20:58
"proclamerende geouweneel" grinning smiley

Ik vind Clement ook geen aangename commentaarstem hebben, en het volume (zoals vaak bij Brabanders) nét iets te hoog.
Clavan 06 juli 2023 21:08
Geen MTV The Grind materiaal.
Eqquipo 06 juli 2023 21:50
Prachtig gereden door Jumbo / Van Aert. Zonde voor hen dat het niet zo uitpakte als gehoopt/bedacht/verwacht. Schitterend voor de liefhebbers dat Pogacar terugmept vandaag.

Die Van Aert, wat blijft dat toch ongelofelijk om te aanschouwen. Wat maakt toch dat hij en zo goed kan sprinten en meerdere cols vlak achter de besten overkomt (met 78kg) en wat maakt dat dit voor Van der Poel (en eigenlijk alle andere renners, maar Mathieu is natuurlijk hotc categorie) volstrekt onmogelijk is om te doen wat Van Aert doet?

(Mocht hij deze tour bijvoorbeeld AK renner zijn geweest, met een ploeg die voor hem reed en niet zo ongelofelijk met zijn krachten woekerend, dan had hij nu minimaal rond plek Bardet / Gaudu gestaan)
Carlos Danger 06 juli 2023 21:59
Wat doet Van Aert dan, dat zo geweldig is?
Als ze hem in toom houden hoeft de ploeg mannen als Van Baarle, Van Hooydonck en Kelderman minder snel op te branden en kan hij in de finale
een zwaardere en belangrijkere rol spelen dan hij de afgelopen dagen heeft gedaan.
Slimmerd 06 juli 2023 21:59
Hier nog meningen over de sprint van Guerreiro op de top van de Tourmalet met Johannessen? Was er uiteraard duidelijk over en een sprinter zou gestraft worden. Guerreiro pakt 15 bergpunten en zijn straf is -5 in het bergklassement...

Ik heb een Skjelmose, Bettiol, VdP en Bauhaus zwaarder gestraft zien worden
Carlos Danger 06 juli 2023 22:16
Zo'n sprint bergop gaat niet zo snel, dus zal de jury wel gedacht hebben dat het geen gevaarlijke, maar slechts een hinderende actie was.
De juiste straf, volgens mij, zou zijn om hem als laatste te klasseren in de groep waarmee hij over de top reed. Op die manier neem je hem in ieder
geval ook het prijzengeld af.
Horsie is back 06 juli 2023 22:17
Was de Avondetappe helemaal vergeten en viel er dus tegen het eind in. Meteen enge beelden. Nee, niet LTD, dás een aardige kerel. Over beknelde slagaders.
Het regende, net zoals in die legendarische Avondetappe van Mart Smeets. Wed, dat AP en Prikdude meteen alle details paraat hebben.
Eqquipo 06 juli 2023 22:29
Al enkele jaren in de grootste wielerwedstrijd ter wereld dingen laten zien waar geen enkele andere renner (met dergelijke afmetingen) toe in staat is?
Carlos Danger 06 juli 2023 22:33
Zodat Renaat Schotte en (helaas ook) José de Cauwer het wereldrecord "Wout van Aert" zeggen kunnen verbeteren?
Eqquipo 06 juli 2023 22:41
GillesEmanuel 06 juli 2023 22:51
Wat zou ik dan moeten zien?
Carlos Danger 06 juli 2023 22:53
Fijn. Ik vind het in het kader van de Tour, met als grote doel winst voor Vingegaard, gewoon niet zo zinvol wat hij doet. Knap? Ja, natuurlijkj. Maar het
lijkt een beetje op zo'n voetballer die twee duizend keer de bal hoog kan houden, maar waar je in een wedstrijd niets aan hebt.
Eqquipo 06 juli 2023 23:03
A. Ik heb het niet over of wat hij doet zinvol is voor Vingegaard. Ik benoem zijn uitzonderlijke fysieke capaciteiten die ik in geen enkele andere renner terugzie en daar verwonder ik mij over.

B. Hij doet natuurlijk rete veel voor Vingegaard. Het plan was vandaag (zoals iedereen kon zien en Zeeman nog eens bevestigt) Tadej lossen op de Tourmalet. Wout heeft zich de hele dag, de hele Tourmalet en daarna ook nog het schompes gereden voor Jonas.

Maar iedereen leest en/of ziet wat hij/zij graag wil. No worries.
Horsie is back 06 juli 2023 23:14
Eqquipo Schreef:
-------------------------------------------------------
> Al enkele jaren in de grootste wielerwedstrijd ter wereld dingen laten zien waar geen enkele andere renner (met dergelijke afmetingen) toe in staat is?

Ik durf het haast niet te schrijven, maar was er niet een MI, 1,88m lang en laatstelijk 79 kg wegend, die vijf keer de Grand Boucle won?
Wout van Aert is 1,90m lang en weegt gemiddeld 78 kg. Het is een geweldige joker (ben een liefhebber) voor de Jumbo's. Maar er bestaan natuurlijke geen wedstrijden, die uitsluitend met 78 kg mogen worden bestreden. Mathieu van der Poel doet liever aan lead-outs.
Eqquipo 06 juli 2023 23:18
Zeker MI en we hebben nog renners gehad daarna die niet van de lichtste waren. But er was iets met The Times tochwinking smiley
Carlos Danger 06 juli 2023 23:18
thumbs up
I'll leave the worrying to Mark, Sigrid, Wopke en Carola.
Eqquipo 06 juli 2023 23:20
smiling smiley En wij vooral genieten van een heerlijke Tour! Wat een prachtige bergritten en spanning. Kom daar maar eens om in de Giro van 2023..
Horsie is back 06 juli 2023 23:39
Eqquipo Schreef:
-------------------------------------------------------
> Zeker MI en we hebben nog renners gehad daarna die niet van de lichtste waren. But er was iets met The Times tochwinking smiley

Snap ik. Mijn punt blijft, dat je sommige zaken niet moet overwaarderen.
Pa Backstedt zal vast niet meer op de racefiets wedijveren met zijn dochters, vooral die ene.
Horsie is back 06 juli 2023 23:41
Carlos Danger Schreef:
-------------------------------------------------------
> Knap? Ja, natuurlijkj.
> Maar het lijkt een beetje op zo'n voetballer die twee duizend keer de bal hoog kan houden, maar waar je in een wedstrijd niets aan hebt.

Er zijn zelfs voetballers, die dit al hinkend kunnen.
Carlos Danger 07 juli 2023 00:55
Gelukkig mag Wout beide trappers gebruiken.
Cecchini 07 juli 2023 01:02
Jumbo-Visma maakt een Plan, maar het Plan van Pogacar is beter
door Bert Wagendorp

Wanneer je tegenwoordig naar een Touretappe kijkt, moet je altijd in je achterhoofd houden dat er sprake kan zijn van een Plan. Dat Plan is vaak lang tevoren opgesteld. De kijker moet er zien achter te komen wat het Plan van de Dag precies inhoudt, want het Plan is natuurlijk geheim.

Vooral bij Jumbo-Visma zijn ze gek op Plannen, met name sinds de elfde etappe van de Tour van vorig jaar, toen Pogacar Planmatig vakkundig de vernieling werd ingereden. Het boek dat Nando Boers over de ploeg schreef heet niet voor niets Het Plan. De hele winter doen ze daar niets anders dan alvast Plannen maken.

Als wielerkijker zit je er maar mee. Woensdag zagen we hoe Van Aert meeging met een kopgroep. Wat was het Plan? Wás er eigenlijk een Plan, of deed Van Aert maar wat en wilde hij gewoon de etappe winnen? Dat is namelijk ook nog een mogelijkheid.

Na afloop vroegen ze aan Jonas Vingegaard of alles volgens het Plan was verlopen. Vingegaard antwoordde dat er inderdaad een Plan was geweest, maar dat dat zo ingewikkeld was dat de uitvoering ervan moeilijk beloofde te worden.

Dat krijg je wanneer Plannenmakers uit de zee van data en andere informatie een Plan gaan brouwen. Hoe meer ze weten, hoe gedetailleerder en ingewikkelder het Plan wordt, tot iedereen erin verstrikt raakt en de ploegleider aan een scenarioschrijver achterin de auto moet vragen hoe het Plan er ook maar weer uitziet en of de renners zich wel aan hun rol in het Plan houden. Hoe ingewikkelder een Plan is, des te groter de kans dat het mislukt. Een Plan krijgt pas waarde als het slaagt, is dat niet het geval dan hoor je er meestal weinig meer over.

Ook de nieuwe gele truidrager Hindley kreeg woensdag de vraag voorgelegd of hij zich aan een vooropgesteld Plan had gehouden – volgers kunnen zich al niet meer voorstellen dat je zonder Plan ten strijde trekt. Hindley zei dat hij maar wat had gedaan en dat dat toevallig goed was uitgevallen. Heerlijke opmerking die je weinig meer hoort. Vroeger zagen alle Plannen er zo uit: vooruit met de geit, we zien wel.



Wielrennen wordt schaken. Het wordt een sport als American football, waarin elke aanval volgens een bedacht systeem verloopt. Of je dat leuk vindt, hangt ervan af of je een planmatig persoon bent of liever de chaostheorie aanhangt.

Donderdag had Jumbo-Visma alweer een Plan. Je kunt de Plannen van de ploeg ook gewoon Plan Wout I, II of III noemen, want Wout van Aert is de geheime code in elk Plan. Het Plan van donderdag leek erg op dat van vorig jaar: Wout gaat er vandoor, rijdt de voorlaatste berg over en wacht op Vingegaard die hij de laatste klim opsleurt, waarna de kopman het karwei afmaakt, Wout uitgeput van zijn fiets valt en Jumbo de Tour beslist.

Een prima Plan dat bijna leek te lukken, tot Tadej Pogacar ook een simpel maar doeltreffend Plan bleek te hebben: aanklampen en dan hard wegfietsen.
Het Plan van Tadej Pogacar slaagde, of misschien waren het zijn benen. In elk geval redde zijn Plan voorlopig de Tour.
Eindhovuh 07 juli 2023 07:56
Ik vind het ook prettig commentaar.
Joris mag iets minder woordspelingen maken.
Prikdude 07 juli 2023 08:58
Sinds die gelukstreffer naar de Granon denken ze bij Jumbo Bobby Fischers te zijn, maar het zijn gewoon Jerommeles met het tactisch inzicht van Lambiks. Get to the chopper Jonas! Wilde ze in rit één weer eens het voordeel geven dat ze de Yates' broers expres lieten rijden, maar de hilarisch tactische klucht een dag later, die in het teken stond Pogacar van zoveel mogelijk boni's te voorzien - om een renner die misschien zondag al afstapt tevreden te houden, bewees dat het allemaal onmacht was.

Als ze niet dusdanig sterk zijn (meestal zonder de serieuzere tegenstand) en met twee of drie kunnen wegfietsen, blinken ze juist uit in discutabele beslissingen, tenenkrommende tactische oprispingen, pathetische plannetjes.

Denk overigens niet dat er een sport is waar zo veel tactisch onbenul heerst als wielrennen. Een rijbewijs en 10 jaar ervaring in het nemen van matige tactische beslisisngen zijn genoeg voor een plek in de ploegleiderswagen.
Wanny 07 juli 2023 10:13
Ondertussen is Mathieu lekker aan het trainen voor het WK. Die doet af en toe een flinke inspanning van een kilometer of 5 waarna Philipsen de handjes weer in de lucht mag steken. En hij zal nog een enkele keer zelf proberen een etappe te winnen.

En Wout rijdt zich net als vorig jaar helemaal het schompes. En dat zal niet minder worden als Pogi het Vingegaard zo lastig blijft maken.

Wat dat betreft zit Mathieu toch in een ideale ploeg.
De zwarte trui 07 juli 2023 11:19
Vingegaard verliest tijd en Pogacar reed ongeveer net zo snel als Hindley cs die laatste klim op. De 2 zaten elkaar wat te beloeren, maar dit geeft aan dat zij hun grootste inspanning (duh) op de Tourmalet hebben gedaan en de tank redelijk leeg was. Vingegaard / JV in hun eigen kuil gelopen. Leuk dat er strijd blijft! Op naar de mythische Puy, wordt het 2-1 of 1-2?
Horsie is back 07 juli 2023 11:44
De zwarte trui Schreef:
-------------------------------------------------------
> Vingegaard verliest tijd en Pogacar reed ongeveer net zo snel als Hindley cs die laatste klim op. De 2 zaten elkaar wat te beloeren, maar dit geeft aan
> dat zij hun grootste inspanning (duh) op deTourmalet hebben gedaan en de tank redelijk leeg was. Vingegaard / JV in hun eigen kuil gelopen. Leuk dat er strijd blijft! > Op naar de mythische Puy, wordt het 2-1 of 1-2?

Daar hebt U een punt, @De zwarte trui. Met name Jonas Vingegaard leek op het moment, dat hij werd verrast al te dromen van de eindzege. Gewoon doortrappen, bijna op de automatische piloot. Maar de meest doortrapte renner is altijd degene, die in zijn kruis getast is.
Horsie is back 07 juli 2023 11:53
@Prikdude: Kunnen ze jou niet inhuren om de volgende 3 jaren het boek HET PLAN 3 years after te schrijven? Wel eerst HET PLAN van Nando Boers lezen.
Frederik D. 07 juli 2023 11:58
Ik ken MTV alleen van snel doorzappen. The Grind is mij onbekend. Maar is vast iets ergs. smiling smiley



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07/07/2023 11:59 door Frederik D..
Eindhovuh 07 juli 2023 12:28
Ik vond de tactiek gisteren dan wel weer logisch, in tegenstelling tot eerder. Dat Pogacar zo sterk zou zijn had ik obv de dag eerder niet verwacht.

Verder vind ik het ook ergerniswekkend dat Jumbo steeds net doet alsof zij superieure schakers zijn. Uiteindelijk zijn het gewoon heel vaak de benen die bepalen en niets anders. Zelden wordt een tour beslist door tactiek. Vrijwel altijd wint gewoon de sterkste coureur. Vorig jaar niet anders.
Horsie is back 07 juli 2023 12:39
Eindhovuh Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik vond de tactiek gisteren dan wel weer logisch, in tegenstelling tot eerder. Dat Pogacar zo sterk zou zijn (en Vingegaard toch zwakker) had ik obv de dag eerder niet verwacht.

Twee etappe's met twee verschillende gezichten. De zon schijnt elke dag, die doet niet moeilijk.
nachtwacht 07 juli 2023 13:27
Ik ben het eens met Prikdude. De tactiek was aanvankelijk wel logisch, maar op de Tourmalet bleek overduidelijk dat Pogacar in goede doen was. Vingegaard ging behoorlijk diep maar Pogacar kon makkelijk volgen.

Dat kan, maar verander dan van tactiek ipv volharden in iets dat niet werkt. Als Vingegaard/Van Aert stopt met rijden, Kuss laat terugkeren, Vingegaard zich spaart en het werk op de slotklim aan Pogacar overlaat ipv weer te op kop te gaan rijden, rijdt Pogacar nooit van hem weg. Hij heeft dan niet alleen veel meer over, maar ook nog Van Aert en Kuss om een en ander recht te zetten.
DeFin 07 juli 2023 16:50
Zou leuk zijn als Mathieu in de "Nederlandse stad" straks een "Nijdammetje" probeert in de laatste kilometer.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen