Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Is er leven na Mart Smeets?

Gepost door Cecchini 
Cecchini 29 juni 2015 23:34


Hét Tourprogramma De Avondetappe is niet meer. Studio Tour (NOS) en Tour Du Jour (RTL) zijn de opvolgers. Gaan ze het anders doen?

Door: Rob Gollin /VK

Nooit meer een 19de-eeuws château als decor, dieprode wijn in fonkelglazen op de terrastafel en getuigenissen uit 'dit knotsgekke circus dat de Tour de France heet'. De Avondetappe is voorbij, al is er voor lezers van de VARA Gids dinsdagavond nog 'Een avond met Mart Smeets' in het Spoorwegmuseum in Utrecht. En dus, vanaf deze week: vive Studio Tour (NOS) en Tour Du Jour (RTL). Presentatoren Gert van 't Hof (41) en Wilfred Genee (48) over wat ze in hun programma voor aangenaams meenemen van de oude meester, en wat niet.

Lekker buiten

Ik vond het bij Mart altijd heel mooi, het beeld van die kastelen, maar het oogde nogal sophisticated. Wij passen meer bij het volksgevoel

Genee: 'Voor het zomeravondgevoel moet je natuurlijk in de openlucht zitten. De vorige seizoenen zaten we altijd op de Mariaplaats in Utrecht, maar om allerlei praktische redenen kon dat niet meer. Toen moesten we wat anders verzinnen. Dat zijn campings in Frankrijk geworden. Ik vond het bij Mart altijd heel mooie schilderijtjes, het beeld van die kastelen, maar het oogde nogal, hoe zal ik het zeggen, sophisticated. Wij passen meer bij het volksgevoel. Plastic stoelen, plastic tafels en waarschijnlijk aardig wat kampeerders eromheen.'

Van 't Hof: 'Wij zitten binnen én buiten. Dione de Graaff is onze kopvrouw in Frankrijk. Samen met Jeroen Stekelenburg en Han Kock doet ze live verslag vanaf locaties in de buurt van de finish. Dat kan voor een rennershotel zijn, op een parkeerplaats van een supermarkt of naast de bus; we stellen ons op waar het verhaal van de dag is. We hebben ervoor gekozen bovenop de etappe te zitten, als het zweet van de renners nog tastbaar is. Dan is het onmogelijk telkens vooraf een locatie te bepalen en die sfeervol in te richten, zoals bij Mart het geval was. Zelf zit ik met gasten in de studio in Hilversum. Misschien dat het wat minder het zomeravondgevoel creëert, maar dat was in De Avondetappe ook nooit de insteek. Ook dat was op de eerste plaats een journalistiek programma.'


Van 't Hof: 'Willen we de emotie van het moment pakken, is tussen zeven en acht uur 's avonds toch echt het beste tijdstip. Het is sowieso een mooi uur voor tv, het slot van De Wereld Draait Door. We kunnen nu ook jonge kijkers bedienen. Dat Tour Du Jour na ons zit, houdt me echt niet bezig. Het worden twee totaal andere programma's.'

Genee: 'Ik had graag later gezeten dan nu het schema is, om half elf in plaats van half negen. Dan is het al bijna donker, dat gaf bij Mart altijd zo'n intiem sfeertje. Het gat met Studio Tour was ook groter geweest. Maar alle knappe koppen bij RTL verzekerden me dat half negen het beste tijdstip was. Dan trek je de meeste kijkers. Ik heb mijn bezwaren maar opgegeven, ik ben een heel meegaande jongen.'



Lekker langzaam

Genee: 'Als tv-maker vond ik het weleens lastig om naar De Avondetappe te kijken. Het was nogal traag, ingetogen. Ik denk voortdurend: hoe zou ik het doen, als presentator? Ik hou erg van het onverwachte. Ik zit altijd op mijn telefoon of computer te kijken of er nog wat voorbijkomt. Zo daag ik mezelf uit. Dat zag je bij Mart nooit. Maar het tempo ligt bij ons toch al hoger vanwege de reclame. Je gaat van blok naar blok, waarbinnen je nog van alles probeert af te handelen. Dat geeft al een veel hogere cadans dan een uur aan één stuk.'

Van 't Hof: 'Ik had geen moeite met het tempo van Mart. Dat hangt ook samen met het moment van de dag, als je een beetje onderuit op de bank zit, met een wijntje in de hand. Dat is toch anders als je net thuiskomt en nog wat adrenaline in de aderen hebt. Als je er zo dicht op zit als wij nastreven, moet het sneller. Kijk alleen maar naar wat erin zit: de samenvatting, reacties, een reportage, Mart met een duik in de geschiedenis, Herman van der Zandt die vooruitkijkt naar de volgende etappe, een spelletje, de schakeling met Dione, de analyse. Dan kun je niet nog eens de doopceel van een BN'er gaan lichten die te gast is in de Tour, zoals bij Mart gebeurde.'

Lekker analyseren

Van 't Hof: 'We hebben nog steeds drie gasten aan tafel, dat komt overeen met Mart. Er is toch niks leukers dan even stil te staan bij gebeurtenissen die je allemaal hebt gezien? Je hoopt dat kenners wijzen op zaken die de kijkers niet zijn opgevallen. Daarvoor komen er profs en oud-profs naar de studio, maar ook pure liefhebbers die een connectie hebben met de etappe. In Utrecht zal Ronald Giphart er zijn om te vertellen wat de Tour voor zijn stad betekent. De vaste tafelheer van De Avondetappe is er niet meer, we wilden wat meer variatie om deskundigen voor bepaalde thema's te kunnen vragen: Theo Bos voor een massasprint, Jelle Nijdam bij de proloog.'

Genee: 'In mijn jeugd was ik een groot liefhebber van de Tour, maar ik ben geen wandelende encyclopedie zoals Mart. Eddy Planckaert en Michael Boogerd zitten er omdat ze verstand van zaken hebben en er helder over kunnen vertellen; ik ben de aangever. Edwin Winkels komt ook af en toe langs, hij kan iets toevoegen. Hij is zelf geen prof geweest, maar heeft altijd schitterende verhalen, dat geeft een bepaalde sfeer die Eddy en Michael weer niet kunnen creëren. En hij zat bij De Avondetappe, hè. We hebben met hem een portie geloofwaardigheid ingekocht.'

Lekker nostalgisch


Genee: 'Ik ken het profiel van de kijkers niet precies, maar er zullen er best veel tussen zitten die boven de 50 zijn. Die bedien je met filmpjes over het verleden. Ik vond ze zelf ook altijd prachtig. Maar je moet er de makers voor in huis hebben. Die hadden we niet. Ik denk dat we met de camera bij de toiletgebouwen gaan staan, of de afwasplaatsen. Dan krijg je ook mooie gesprekken.'



Van 't Hof: 'Toen De Avondetappe stopte, is gelijk besloten Mart een historische rubriek te laten maken. Dat is 'Vergeelde herinneringen' geworden, zoiets als wat Jean Nelissen voor Mart deed. Daar moet altijd ruimte voor zijn, het roept veel herkenning op, maar je kunt ook onderwerpen bespreken die alweer in de vergetelheid zijn geraakt. Mart gaat het hebben over de Tour van 1989. Natuurlijk over de 8 seconden waarmee Greg LeMond op de laatste dag Laurent Fignon klopte. Maar het was ook de laatste ronde waarin een Nederlander het geel droeg, Erik Breukink, en favoriet Pedro Delgado te laat voor de start van de proloog kwam.'

Lekker niet te kritisch


Genee: 'Buiten kijf staat voor mij dat Mart een vakman buitencategorie is. Ik begrijp eerlijk gezegd ook niet zo goed waarom het programma moest stoppen. Iemand met zo'n ervaring zou dat in Groot-Brittannië, Duitsland of Italië niet zijn overkomen. Hier in Nederland zeggen we al snel: het is mooi geweest. Je kon wel zien dat hij al zo lang in het wereldje zit dat hij er onderdeel van is geworden. Hij liet zich voorstaan op zijn goede contacten met Lance Armstrong, dat was zijn vriend. We weten hoe dat is afgelopen. Tijdens het programma passeerden er genoeg momenten waarop hij wel wat meer had mogen doorbijten. Maar het zou ook weer wat vreemd zijn geweest als hij zijn stijl op het laatst had veranderd. Ik zal me niet inhouden. Ik hou me nooit bezig met de vraag of iets wel aardig genoeg klinkt of te hard overkomt. Michael wordt ook wel eens herinnerd aan zijn dopingverleden, dat vindt hij ook niet altijd even prettig.'

Van 't Hof: 'Ik vind het te makkelijk, die kritiek op Mart. De Avondetappe besprak toch echt wat er moest worden besproken. Ik heb hem ook ongemakkelijke vragen horen stellen aan renners die in opspraak waren. Het is me ook te makkelijk om te zeggen dat hij te veel één was met de renners. Let maar op: ik zit nog maar twee jaar bij Studio Sport, dan kun je al snel opmerkingen verwachten als: ach, wat weet hij er nou van? Er zal altijd doping worden gebruikt in de sport - en niet alleen in de wielrennerij - en de sporters zullen ons niet uitnodigen om erbij te zijn. Het is onze taak goed op te letten. Ik ben al vanaf mijn jeugd een bovenmatig geïnteresseerde consument geweest. Ik zal zeker de vragen stellen die nodig zijn.'

Lekker Buenas Noches Mi Amor.

Van 't Hof: 'Dalida is al lang dood, hoor. Maar zonder gekheid, we hebben geen vaste muziek. We hebben een volle show, we willen ons niet vastpinnen. De actualiteit gaat voor.'

Genee: 'Wij hebben er nog wel over gebrainstormd: op gepaste en ongepaste momenten Dalida instarten - zo van, waar is ze ook alweer gebleven? - maar dan elke keer een ander nummer. Het gaat niet door. The Amazing Stroopwafels hebben wel speciaal een nummer gemaakt: We gaan naar Frankrijk.'

Studio Tour, vanaf donderdag 2/7 om 19.00 uur op NPO1. Presentatie Dione de Graaff en Gert van 't Hof.

Gert van 't Hof

Geboren in 1974, Willemstad. Ging naar de School voor de Journalistiek in Utrecht. Presentator sportprogramma's en nieuws op Radio Rijnmond en TV Rijnmond. Richtte in 2005 een productiebedrijf op. Vanaf 2013 presentator bij Studio Sport

Tour Du Jour, vanaf vrijdag 3/7 om 20.30 uur op RTL 7. Presentatie Wilfred Genee.

Wilfred Genee

Geboren in 1967, Leeuwarden. Studeerde rechten in Groningen. Werkte onder meer voor FilmNet, Sport 7, SBS 6 en RTL 5. In 2005 stapte hij over naar Talpa, waar hij anchor was van De Wedstrijden, met samenvattingen uit de eredivisie. Vanaf 2008 presenteert hij Voetbal International op RTL 7. Hij heeft columns in Playboy, Margriet en AD.

Carlos Danger 30 juni 2015 00:09
Nee. NOS(evanals VRT) grijpt ook al naast de OS vanaf 2018.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30/06/2015 00:10 door Carlos Danger.
Cecchini 30 juni 2015 00:30
Aanrader is toch wel Bureau Sport deze week.
diravi 30 juni 2015 07:10
Ik dacht dat Smeets te ziek was om te werken.
Slimmerd 30 juni 2015 08:32
Inderdaad heerlijk programma dat lekker buiten de lijntjes kleurt!
Blueprint 30 juni 2015 08:44
Er is zelfs leven zonder nabrabbelprogramma's over de Tour.
rustdag 30 juni 2015 08:59
Met steeds dat gezeik over Doping, ben ik wel klaar. En al die renners maar keurig mee doen. Dikke vinger kunnen ze krijgen



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30/06/2015 09:00 door rustdag.
Rudy t. 30 juni 2015 09:36
Ik dacht dat Mart nog een keer zou komen vanavond. Dat is van de baan?

Edit: op de televisie komen bedoelde ik.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30/06/2015 09:37 door Rudy t..
veluweracer 30 juni 2015 10:16
Cecchini Schreef:
-------------------------------------------------------
> Aanrader is toch wel Bureau Sport deze week.

Geheel mee eens. Al drie heerlijke afleveringen gezien. Echt een vermakelijk format.
veluweracer 30 juni 2015 12:30
Bij TdJ zijn ze toch minder snel geneigd om politici en bestuurders aan tafel uit te nodigen. Die hebben natuurlijk ook werkelijk niets te zoeken in een programma over een volkssport. Ik zal het snobisme zeker niet gaan missen.
cyclingfreakske 30 juni 2015 18:20
zijn muziekkeuze zullen we niet missen smileys with beer

de Avondetappe was vaak ook mooi om te volgen, enkel had hij weleens de gewoonte politici etc uit te nodigen, met gevolg dat praten over de koers en wielrennen amper nog aan bod kwam..soms leide het gesprek nergens naartoe en zat je helemaal op je honger.
Daartegen een Rob Harmeling, ook geen blad voor de mond neemt en die nog steeds diep gepassioneerd is. Als hij praat, zie je hem helemaal opleven.... zo moeten er meer gasten zijn.
En Thijs Zonneveld, die ook leuke anekdotes had en door zijn rustige manier ook een sterke bijdrage had op het scherm.
toch keek je altijd ernaar uit....

Ook volgden en nog.. op de Vlaamse zender : Vive Le Velo ! altijd interessant en leuk, zeker als een Eddy Planckaert nog eens verschijnt als gast, de etappe die gevolgd word vanuit een VIP wagen van een Belgisch team , begeleid door Paul Herreygers en Jo Planckaert, wat soms grappige beelden opleverde.
Pyama 30 juni 2015 22:09
Kijken naar pratende mensen die niets van het moderne wielrennen en haar renners weten. Mij niet gezien... Brrr.
malheur 02 juli 2015 08:04
Winkels,…

Wat heeft die zwabber in allahnaam met wielrennen te maken?
Koppi 02 juli 2015 11:18
Tenzij men Céline heet dient een mens zich te matigen in het gebruik van....
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen