Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

De WK selecties

Gepost door Cecchini 
Cecchini 11 juli 2023 12:59
Bron Wielerflits

De Nederlandse selecties voor het WK wielrennen in Glasgow zijn bekendgemaakt. Bij de elite mannen zijn Mathieu van der Poel en Dylan van Baarle de speerpunten tijdens de wegrit. Ook Olav Kooij reist af naar Schotland. Daan Hoole en Jos van Emden rijden de tijdrit bij de mannen. Demi Vollering is aangeduid als leidster van de vrouwenselectie, waar ook titelverdediger Annemiek van Vleuten onderdeel van uitmaakt. Laatstgenoemde rijdt de tijdrit niet.

Nederland start in de wegrit voor elite mannen met medaille-ambities, vertelt bondscoach Koos Moerenhout op de site van de KNWU. “De wegwedstrijd wordt verreden op een snel parcours dat aan een klassieker doet denken. Met Mathieu hebben we een afmaker in huis, die op dit WK-traject perfect uit de voeten moet kunnen. Ook Dylan van Baarle bewees al vaker ook goed te renderen op een rondje als deze. We hopen deze twee renners tot diep in de finale te krijgen en dan voor de winst mee te kunnen strijden.”

“De andere renners zullen in beginstel ondersteunend van start gaan. De aanwezigheid van Olav Kooij in de selectie betekent niet dat we bij voorbaat op een sprint inzetten, maar Olav is een sterke sprinter die ook in ontwikkeling is richting het klassieke werk. We rekenen erop Mathieu en Dylan in stelling te kunnen brengen, maar moeten ook andere opties openhouden als de wedstrijd zich in een bepaalde richting ontwikkelt.’’

Vollering kopvrouw
Bij de elite vrouwen is Demi Vollering de kopvrouw, laat bondscoach Loes Gunnewijk weten. Lorena Wiebes staat met een beschermde status aan de start. “Dit voorjaar heeft Demi laten zien op een lastig parcours van een uitzonderlijk hoog niveau te zijn en we hopen uiteraard dat er op dit WK ook geen maat zal staan op haar.”

“Wel is het een prettige gedachte om Lorena Wiebes achter de hand te hebben. Lorena heeft haar sterke sprint behouden, maar verteert sinds dit jaar ook steeds beter een parcours met veel hoogtemeters. Annemiek van Vleuten verdiende als titelverdedigster haar eigen startplek. We hebben ook nu een selectie die bijzonder sterk is in de breedte. Op een slopend, zwaar parcours gaan we ook nu – en dat mag geen verrassing zijn – voor de titel in de wegwedstrijd.”

Elite mannen (wegrit)
Mathieu van der Poel
Dylan van Baarle
Pascal Eenkhoorn
Olav Kooij
Daan Hoole
Jan Maas
Oscar Riesebeek
Mick van Dijke

Elite mannen (tijdrit)
Daan Hoole
Jos van Emden

Mixed Relay (elite mannen en elite vrouwen)
Jos van Emden
Daan Hoole
Mick van Dijke
Shirin van Anrooij
Lorena Wiebes
Loes Adegeest

Elite vrouwen (wegrit)
Demi Vollering
Lorena Wiebes
Annemiek van Vleuten
Marianne Vos
Riejanne Markus
Mischa Bredewold
Shirin van Anrooij
Loes Adegeest

Elite vrouwen (tijdrit)
Riejanne Markus
Demi Vollering

Beloften mannen (wegrit)
Loe van Belle
Menno Huising
Pepijn Reinderink
Roel van Sintmaartensdijk
Casper van Uden

Beloften mannen (tijdrit)
Loe van Belle
Roel van Sintmaartensdijk

Junioren mannen (wegrit)
Karst Hayma
Sjors Lugthart
Senna Remijn
Viego Tijssen
Thom van der Werff

Junioren mannen (tijdrit)
Sjors Lugthart
Mees Vlot

Junioren vrouwen (wegrit)
Fee Knaven
Zoë van Velzen
Lauren Molengraaf
Silje Bader
Puck Langenbarg

Junioren vrouwen (tijdrit)
Fee Knaven
Zoë van Velzen
Eindhovuh 11 juli 2023 13:09
Nu gun ik Jan Maas alles, maar op basis waarvan is specifiek hij geselecteerd? Rijdt niet voor hetzelfde teams als één van de kopmannen, heeft geen opmerkelijke prestaties geleverd?
GillesEmanuel 11 juli 2023 13:20
Precies mijn gevoel. Enige reden die ik mij kan bedenken is dat hij geen ploegbelang heeft en dus puur het landsbelang kan dienen.
Meneer 60% 11 juli 2023 13:34
Ik had Teunissen of Schelling eigenlijk wel verwacht op dit parcours.
Eindhovuh 11 juli 2023 13:34
Nou ja ik weet niet of Matthews een outsider is? Of Simon Yates?
ton duk 11 juli 2023 13:40
Om dat gene te doen wat ie op EK en WK 2022 ook al dan niet gedaan heeft ...zekerheid in die functie,vindt Koos
Gr
Wanny 11 juli 2023 13:41
Teunissen laat ook niet echt veel zien de laatste jaren. En Schelling lijkt me een typische vrijbuiter, geen helper.
Eindhovuh 11 juli 2023 14:04
Tja ieder zijn voorkeuren, kan me voorstellen dat andere profs dit gek vinden. Waarom hij wel en ik niet.
Prikdude 11 juli 2023 14:25
Dit leest als een open ontslagbrief van Koos, wanstaltig slechte selectie. Misschien hebben er veel renners bedankt? Misschien zijn ze niet te motiveren voor een knechtenrol? Dan ligt daar juist je onkunde als bondscoach.

Kom je met zo'n selectie aankakken als bondscoach in het voetbal voor een WK dan sta je op datzelfde WK niet meer voor de groep.
ton duk 11 juli 2023 14:35
Nr 1 tm 5 heel logisch
Maas als helper 150 km
Riesebeek op verzoek MvdP ?
vDijke op verzoek Kooij ?
Gr



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11/07/2023 14:35 door ton duk.
Wanny 11 juli 2023 14:54
Ik heb juist het idee dat Koos gewoon keuzes maakt. En niet weer met renners op pad gaan die in al die jaren niks hebben laten zien in dit soort wedstrijden.
Luijt 11 juli 2023 17:18
Was ook mijn eerste gedachte maar dan in wat andere bewoordingen. Daarna dacht ik: maar wie dan eigenlijk?
Naar de tijdrit zou ik niemand afvaardigen.
ton duk 11 juli 2023 17:20
Luijt Schreef:
------------------------------------------------------
> Naar de tijdrit zou ik niemand afvaardigen.

Wat zonde zou zijn voor de mixed relay
Gr
valse trage 11 juli 2023 17:35
Ik zie op PCS dat Jan Maas geboren is in Bergen op Zoom.
Zou het niet een trainingsmakker zijn van MVDP?
En woont Koos zelf ook niet in die contreien?
Er moet hier wel sprake zijn van een of andere kruiwagen...
Anders heb ik ook geen verklaring voor de selectie van Jan Maas.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11/07/2023 17:36 door valse trage.
Carlos Danger 11 juli 2023 18:00
Danny van Poppel of Jan Maas? Danny of Jan? Danny of Jan?
Ik ben eruit! JAN!
Cyclad58 11 juli 2023 18:07
Van Dijke en Riesebeek zijn echt niet minder dan Teunissen of Van Poppel. Waarom Schellling niet mee gaat legt Wanny perfect uit. Prima renner. maar geen teamplayer. Riesebeek in vorm zou ik altijd meenemen. Hij is ploegmakker van Mathieu en heeft een rampjaar tot dusverre. Kennelijk is er vertrouwen dat zijn vorm okay is straks. Dan is hij van waarde, Mick van Dijke is een goede keuze. Sterk renner. Jan Maas begrijp ik ook minder. Laat Koos het maar eens goed uitleggen. 7 van de 8 namen prima te verdedigen. Blij dat Kooij er bij is. Beetje tegenwicht voor de Belgische joker Philipsen is welkom. Je moet er ook altijd rekening mee houden dat de Denen er in slagen Pedersen vooraan te houden. Dan is Kooij een welkome aanvulling en een prima plan B.
ton duk 11 juli 2023 18:18
Cyclad58 Schreef:
-------------------------------------------------------
Jan Maas begrijp ik ook minder. Laat
> Koos dat maar eens goed uitleggen.

Wat ie al 2x gedaan heeft op EK en WK 2022....
Maas levert gewoon 150 km werk ,meer en niet minder
Gr
Cyclad58 11 juli 2023 18:29
Ton, dat kunnen Van Poppel en Teunissen ook en beter. Of Tim van Dijke, Marijn van den Berg, Lars van den Berg, Elmar Reinders. Jan Maas heeft een plekje in het hart van Moerenhout die ik even niet zie of begrijp. Verder gene kritiek op de selectie. 7 van de 8 zouden ook mijn keuze zijn.
ton duk 11 juli 2023 18:56
Tuurlijk kunnen meerdere renners rondenlang op kop rijden als we de 1e,2e of 3e slag gemist hebben en iemand mee moet draaien met andere landen maar blijkbaar vindt Moerenhout Jan Maas daar de uitgesproken persoon voor .....

Maar (zonder parkoers kennis) verwacht ik enkel MvdP ,vBaarle en Kooij in de finale (met eventueel nog rol Eekhoorn)

Gr
Cyclad58 11 juli 2023 19:26
Ik ook. Eenkhoorn kan dat zeker ook. To be honest, veel meer renners voor finales die wat geaccidenteerd zijn hebben we niet. Mollema misschien, maar Bauke lijkt wat over de houdbaarheidsdatum heen.
Prikdude 11 juli 2023 19:47
Eerste naam op het selectieformulier naast Mathieu en Dylan zou Gesink moeten zijn. De ultieme knecht of in voetbalanalogieën te blijven: de Jan Wouters, Mark van Bommel, Nigel en Frenkie de Jong.

Dé man die met zn onaflatende gestamp en gebeuk de NK-zege van Van Baarle mogelijk maakte (want bracht de hier inmiddels daardoor wat overschatte Kooij zonder noemenswaardige inspanning in volle finale). Hij reed echter al jaren geen WK, dus wellicht rijkt de vuist van Zeeman dieper in de aars van Koos dan we kunnen bevroeden. Ik zou alles op alles zetten hem mee te krijgen. Zie bijvoorbeeld het WK in Hamilton waar zo'n beetje eigenhandig de koers hard maakte voor Terpstra. Een ongestoeld vermoeden is dat Gesink het niet zo op heeft met Mathieu, maar door Van Baarle medekopman te maken zou je dat makkelijk kunnen tackelen. Exit Mick van Dijke.

Volgende op het formulier is Taco vd Hoorn. Die werd afgelopen WK wel meegenomen, maar niet ingezet op de voornaamste manier zoals je hem.zou kunnen gebruiken: de rest van het team minstens 200 km ontlasten door mee te gaan met talentloze Venezualanen, Kazachstanen en Japanners. En als landen als België en Denemarken dat geen überkek idee vinden, kan hij nog altijd beter knechten dan een Jan Maas.

Oscar Riesebeek rijdt een bezopen slecht jaar en Mathieu heeft zijn recht verspeeld een persoonlijke handtas mee te mogen nemen. Ondertussen rijdt er ene Kelderman rond in de Tour die laat zien zn hand niet om te draaien voor het betere knechtenwerk.

Hoole is te verdedigen bij de nonselectie, maar als je Gesink, Kelderman en Taco wél meeneemt zou je die plek veel beter kunnen invullen met een Schelling of Bouwman. Vinnige renners die in de voorfinale nog wat kunnen doen. Sterker, ik zou ze alletwee meenemen en ook Eenkhoorn thuislaten:

Van der Poel
Van Baarle

Kooij

Gesink
Van der Hoorn die heeft kennelijk nog een hersenschudding - Eenkhoorn mag mee
Kelderman
Schelling
Bouwman



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11/07/2023 20:02 door Prikdude.
Meneer 60% 11 juli 2023 19:53
Het is een parcours dat wat weg heeft van het NK, maar dan zijn de klimmetjes nog korter. Ik zou toch wel kijken naar wie er op dat NK sterk waren.

Maar verder ben ik het ook wel met anderen eens. Op de zekerheidjes Van der Poel, Van Baarle en Kooij na, ontloopt het elkaar allemaal maar heel weinig en kun je 20 renners bedenken die niet heel sterk en niet heel zwak zijn. Gesink als knecht zou ik ook wel heel logisch en terecht hebben gevonden.
Spaak 11 juli 2023 23:37
Hij woont in Steenbergen, dat is daar inderdaad om de hoek.
Spaak 11 juli 2023 23:45
Grappig dat iedereen hier losgaat over de mannenselectie en er blijkbaar niemand is die het opvallend vindt dat de regerend wereldkampioene en winnares van de laatste vier(!) grote rondes op rij niet als kopvrouw is aangewezen.
Carlos Danger 12 juli 2023 00:18
En dan winnen en het peloton 2024 achterlaten zonder regenboogtrui. Dát is pas stoppen op je hoogtepunt.
Prikdude 12 juli 2023 09:09
Dat zou idd prachtig zijn van Jan Maas.
ton duk 12 juli 2023 09:27
ton duk 12 juli 2023 09:29
Ik zie vVleuten nog wel de sprint aantrekken voor Vos terwijl Vollering dat voor Kopecky doet...
Gr
Wanny 12 juli 2023 10:11
Kelderman. Wanneer heeft die ooit goed gereden in een eendagswedstrijd? Nog even en we gaan Poels ook weer noemen.

We hebben 1 topfavoriet en een outsider. Die moeten gewoon alle steun krijgen. Wat mij betreft kiest Mathieu 3 man die hij er graag bij heeft en Van Baarle 2. En Kooij mag dan mee zodat we een sprinter hebben en na de koers kunnen constateren dat het geen parcours voor sprinters was.
valse trage 12 juli 2023 10:45
Gesink inderdaad. Een dankbaarder op-kop-boorder is er momenteel niet te vinden.
Het lijkt wel of MVDP de selectie heeft samengesteld (en misschien is dat ook wel zo).
En misschien heeft Gesink zelf wel bedankt, wie weet? Op zijn leeftijd kan ik me dat prima voorstellen.
Verder kan ik me wel vinden in de analyse van Cyclad.
valse trage 12 juli 2023 10:49
En vooruit, Jan Maas mag ook mee, maar dan moet hij de eerste 150 km ook voor IEDEREEN bidonnen gaan halen.
Cyclad58 12 juli 2023 10:52
Mollema heeft aangegeven niets te zien in het WK-rondje, daarom niet geselecteerd. Van Poppel en Teunissen hebben volgens Moerenhout niet de ideale voorbereiding, omdat zij de Tour een rol hebben die niet past in de voorbereiding op het WK. Daarom neemt Koos liever "frisse" knechten als Maas, Hoole en Riesebeek mee.
Frederik D. 12 juli 2023 11:07
Inderdaad raar. In beide opzichten.
Andere Peter 12 juli 2023 12:03
Jan Maas reed vorig jaar ook het WK. Dat zal er iets mee te maken hebben. Hij zal zich perfect aan de opdrachten van de bondscoach hebben gehouden. Vermoed ik. Reed de wedstrijd ook uit.
Slimmerd 12 juli 2023 15:36
Aankloppen bij de kopman the finger smiley
Andere Peter 12 juli 2023 16:09
Yep. Lijkt mij goed als de kamerindeling openbaar wordt gemaakt. Landsbelang.
Prikdude 14 juli 2023 09:21
Geen massasprint, weet Gunnewijk zeker. "Dat zie ik niet gebeuren en daar is ons team ook niet op ingesteld." Via de NOS. Waar eerder te lezen valt dat Wiebes een beschermde rol heeft.
Cyclad58 14 juli 2023 10:03
Dat gaat best samen. Wiebes heeft een beschermde rol en daarvoor hoeft het geen massaprint te worden. Wie het vrouwenwielrennen een beetje gevolgd heeft weet inmiddels dat Wiebes in de heuvels heel lang mee kan.
ton duk 16 juli 2023 19:50
Wanny Schreef:
-------------------------------------------------------
> Nog even en we gaan Poels
> ook weer noemen.

Nu uwes erover begint : in vorm en ligt goed in de groep
Gr
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen