Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Oproep Mollema tot maatregelen om aantal valpartijen terug te dringen

Gepost door JW 
JW 30 juni 2015 14:58
Mollema roept op tot maatregelen om aantal valpartijen terug te dringen

Gepubliceerd: 30 juni 2015 13:29
Laatste update: 30 juni 2015 13:42

Bauke Mollema vindt dat de autoriteiten in het wielrennen maatregelen moeten nemen om de veiligheid in het peloton te vergroten.

De 28-jarige renner van Trek blikt aan de vooravond van de Tour de France terug op de editie van vorig jaar, toen er veel valpartijen waren. Topfavorieten Chris Froome en Alberto Contador staakten zelfs de strijd nadat ze onderuit gingen in de beginfase.

"Valpartijen horen in zekere zin bij het wielrennen, maar vorig jaar was het gewoon te veel", schrijft Mollema in een weblog op Cyclingnews. "Nu gaat waarschijnlijk hetzelfde gebeuren. Het is vreemd dat er niets is veranderd."

"De UCI, de koersorganisatoren, de teams en de renners doen er niet echt iets aan. Het lijkt wel of ze zeggen: 'Oh, er was een crash'. En dan gaan ze verder tot de volgende valpartij."

Stress

Volgens Mollema wordt er tegenwoordig meer gevallen dan vroeger omdat de stress is toegenomen. "Het niveau is hoger geworden, de verschillen zijn steeds kleiner. Veel renners denken in de top tien te kunnen eindigen van het klassement of hoge ogen te gooien in een etappe. Daarom wil iedereen voorin zitten - en dat gaat natuurlijk niet."

"De meeste valpartijen worden echter veroorzaakt doordat teams met zes, zeven en acht renners bij elkaar rijden en de ploegen elkaar proberen te passeren. Renners nemen te veel risico om in het wiel van het ploeggenoot te blijven."

De oud-renner van Belkin draagt een aantal oplossingen aan. "De organisatoren moeten echt goed naar het parcours kijken, zeker naar de laatste 25 kilometer. Een commissaris van de UCI zou het traject moeten bestuderen om te garanderen dat er geen gevaarlijke obstakels in de finale zijn. Ik las berichten over gevaarlijke aankomsten in de Ronde van Zwitserland, terwijl dat land de mooiste en beste wegen van Europa heeft."

Mollema constateert ook dat het peloton te groot is. "Het is beter om te koersen met minder en kleinere ploegen. Zeker in de grote rondes, maar ook in andere belangrijke wedstrijden. Aan de Amstel Gold Race, met al die smalle wegen, doen tweehonderd coureurs mee. Waarom?"

"Het zou beter zijn als elk team nog maar zes of zeven renners zou opstellen in World Tour-koersen, met een maximum van acht in grote rondes. Dat maakt de koers ook meer open."

Radiocontact

Mollema denkt verder dat de veiligheid toeneemt als de zogeheten 'oortjes' (de communicatie tussen renners en ploegleiders) worden verboden.

"Sommige mensen zeggen dat het radiocontact goed is voor de veiligheid, maar eigenlijk is het maar voor een paar dingen handig. Bij een lekke band bijvoorbeeld. Of als een ambulance nadert, dan is het goed om te worden gewaarschuwd."

"Maar verder? Ik heb hier met andere renners over gesproken. Ploegleiders kunnen veel stress veroorzaken door hun renners op te dragen om op bepaalde momenten voorin te zitten. Ik denk dat het beter is de coureurs meer verantwoordelijkheid te geven. Laat renners hun eigen keuzes maken."

[nu/nl]

ps: Als een renner van LTJ dit had gezegd had het waarschijnlijk een orgie van hoon opgeleverd. Nu Bauke het zegt durf ik het wel aan om dit te posten.
Overigens: Naar mijn mening heeft Bauke gelijk
smoking smiley
Eindhovuh 30 juni 2015 15:15
Meer verantwoordelijkheid van de renners hoeven ze niet te krijgen, die moeten ze gewoon nemen.
jelleg 30 juni 2015 15:33
Bauke heeft groot gelijk
ton duk 30 juni 2015 16:01
Je kunt wel zien waar hij zijn opleiding genoten heeft...typisch Rabo
gr
Arsimo 30 juni 2015 16:03
Een stap in de goede richting zou zijn om wel oortjes te hebben maar waar alleen een soort "radio tour" op te horen is met zakelijke medelingen aan de renners t.a.v. veiligheid e.d.
Lucho Herrera 30 juni 2015 16:03
Hij heeft helemaal gelijk. Maar ongetwijfeld zullen er weer ernstige valpartijen ontstaan door geduw en gewring van klassementsrenners die allemaal vooraan willen zitten.
Arsimo 30 juni 2015 16:27
My new blog for www.cyclingnews.com : A call for action in rider safety ahead of the Tour de France.

My last two blogs were about my race goals during the spring but for this post I’d like to take some time to talk about an important issue in cycling - rider safety. Especially because we head into the Tour de Francethis week, and if we consider the number of crashes that happened during the first 10 days of last year’s Tour, it is clear that it has become more and more dangerous and stressful.

It’s not that I’m afraid of crashing. I’ve had a few big ones over the years, and sometimes you can’t avoid them because they are (to a degree) a part of cycling, but I think if we look at the first week of last year’s Tour, it was just too much.

This year there will probably be a lot of crashes in the first week again, and it’s quite strange that nothing will have changed in that respect. The UCI, race organisations, teams and riders are not really doing anything (or enough) to reduce the number of crashes. It’s like we say to ourselves, ‘oh yeah, there was another crash,’ and then we just continue on until the next big crash happens.

As I said, crashes are a part of cycling, but not the really big ones that we saw last year at the Classics and especially at the Grand Tours, which involved 20 or 30 riders everyday.

Something really needs to change.

I think the reason for many of these bigger crashes is because there’s more and more stress in the peloton. Riders are fighting more for a top-10 position than they were in the past. If you look back 10 or 15 years ago, there was a bigger difference in strength between the leaders of the peloton and the rest of the guys. The level has gone up and everyone is closer together, and it means that everyone is fighting for their positions. Everybody thinks that they can finish in the top 10 either in the GC, in a stage or in the final sprint. Every team has goals for a stage and so all of the riders and all of the teams want to be at the front of a race — and of course, that’s not possible.

Sometimes crashes happen because the parcours is too dangerous, for example, at the Tour of the Basque Country there was a big crash at the end of stage 1where around seven riders were hurt, including Peter Stetina, who was really badly injured after hitting one of a series of poles that were sticking up from the roadside.

In that case, I think organisations should really look carefully at the parcours, especially the last 25km. There should be a commissaire or a person from the UCI inspecting the parcours to make sure there are no potentially dangerous things on the road or too many corners in the finales. The entire parcours are important but the last 25km are where it can be the most stressful. I didn’t see the Tour de Suisse myself but I read some reports about some really dangerous finishes — and this is Switzerland, which has the best and most beautiful roads of Europe.

But I think that most of the crashes happen because everyone wants to be in the front and because teams stay closer together in the field with six, seven or eight riders, and when teams try to pass other teams, sometimes riders are taking too many risks to stay on the wheel of their teammates.

I remember some crashes at the Flèche Wallonne this year… 100km to go and I got a big body check from another rider because he wanted to stay on his teammate’s wheel. The mentality is not like it should be. A lot of riders think that it’s almost the end of the world if they lose their teammate’s wheel. I can understand if the race is approaching the sprint or in the last few kilometres, that’s normal, but when it’s 150km to go? Sometimes it’s the riders who are making mistakes.

In my opinion, the peloton is too big. I think it would be better to race with smaller teams and less teams, especially at the Grand Tours, but also the other big races. For example, the Amstel Gold Race, with its small roads, hosts 200 riders. Why? For me, it would be better if each team started with six or seven riders at the WorldTour races and with a maximum of eight for the Grand Tours. It would be a lot better because it would force teams to be more careful with their riders if they only started with seven rather than with nine.

As for the racing itself, having smaller teams would make races more interesting to watch, tactically. There are some races that we do with only six riders and I think it makes the racing more interesting. A race like the European Games in Baku, which had really small teams of four or five riders (a maximum of six), and a smaller peloton, made the race more open.

Also, I think riding without the radios would help with rider safety.

Some people say that radios are good for safety but there are only a couple of ways that they are useful; when you have a flat tire your team director can be there to help you quickly or in a situation where an ambulance might be passing from the opposite direction, and in that case, it’s good to have the radios to inform the riders a few minutes beforehand.

But for the rest? I’ve spoken with other riders about this… team directors can create a lot of undue stress for the riders just by telling them through the radios to stay close together, to be at the front during certain moments in the race, whether it’s for the start of a climb or if a cobbled section is coming up. Whenever you have someone talking in your ear telling you to go to the front and be close together with your teammates it causes even more stress for the riders, who have to do what their team directors are telling them, and it causes more stress among the peloton.

I think it’s better to give more responsibility to the riders. Let the riders make their own choices as to where they need to be in the peloton. Let them review the parcours before the races so that they know when the climbs are coming, instead of the team directors feeding them all of this information through a radio during the races.

We can look to the smaller races as an example [in-race communications is only permitted on the WorldTour, according UCI code 2.2.024 - ed.], have these races been more dangerous than the WorldTour races? I don’t think so. The level is higher at the WorldTour and these races are more important, so maybe it’s normal that there are more (and bigger) crashes than there are in smaller races.

Without radios riders need to pay closer attention to what’s happening during races, and they rely more on officials for the time differences, and yes, this can be a problem. Sometimes while riding in the peloton, you don’t know the time differences, there might be miscommunication or the time gaps are not being relayed to the riders properly. This is a problem that needs to be solved. But I really think that having no radios could make the races safer.

And why not take the times for GC at three kilometres to go? Or change the three-kilometre rule, as it is now, to five or 10 kilometres? There are definitely more things that could be done to help improve safety for the riders. This year already there have been so many riders with broken collarbones and other broken bones, so this is serious, we are talking about the health of the riders.

I hope that the UCI, organisations and teams are talking about the safety of riders, because when I read the press, they are always talking about the globalisation of cycling and the race calendar. I think rider safety is something that should be included in those discussions because if you look through the previous years, not much has changed in that respect.

We lost a lot of GC riders early during the Tour de France last year because of these big crashes, and I don’t think that the riders, teams and race organisers want to lose their big names. I think it’s strange that nothing is happening within the UCI and within the teams to change the situation. It’s almost like everyone is going to the Tour accepting that there will be big crashes — and that’s not good.

Bauke
Blueprint 30 juni 2015 16:31
Hup Bauke! Hopelijk wordt er een beetje naar je geluisterd.
Eddy Veen 30 juni 2015 16:55
Ik hoop dat er veel valpartijen zijn onder de op het parcours fietsende politieagenten.
cyclingfreakske 30 juni 2015 16:58
heeft zeker een punt. Zwitserland kiest al een paar jaar voor belachelijk gevaarlijke aankomsten, zeker dit jaar was het erom gedaan leek me, terwijl ze evengoed 1 km ervoor een perfecte aankomst konden hebben. een technische finish mag, maar dit was jaar was het echt overdreven.

oorzaak van zeer veel valpartijen - vooral met nat weer = poverebandenkwaliteit.... en zwakke velgen (als renners eens echt durfden spreken..Pozzovivo brak zo een wiel),
gebrekkige stuurmanskunst van velen op technisch vlak. In de winter kunnen ze eraan werken maar vertikken het vaak.
De belachelijke houdingen in afdalingen MIDDEN in een peleton veroorzaken vaak valpartijen, Sommige renners moeten eens leren nadenken.
de vele pijnstillers die genomen worden. 2 tot 4 ineens...dat krijg je als ploegleiders denken arts te zijn. Heel wat renners klaagden al vanwege vermindere reflexen en de valpartijen dat het uitlokt.
de oortjes = dilemma. enerzijds interesantere wedstrijd, anderzijds beter voor het melden van obstakels etc..
de oortjes geven veel renners stress. Iedereen wod naar voor geschreeuwd, de mode nu is al dat klassementrenners tot de laatste 500 a 1000m meedoen... met wat voordeel ? De treintjes maken ook dat de spurters mekaar amper opzoeken. daardoor laten teveel renners zich pas op het allerlaatst uitzakken temidden een peleton op topsnelheid. Levensgevaarlijk en veroorzaakt ook meer valpartijen.
In de periode dat spurters elkaar opzchten en het dan uitvochten in de finisch, werd er ook gevallen...maar minder omdat renners die niet snel waren zich al hadden laten uitzakken.

Bauke noemde al veel op maar vergat er wel wat. nu ja, als actief renner kan je moeilijk zeggen dat bandkjes, velgen en zelfs frames niet deugen, zelfs is dat bij de concurrentie het geval. je weet niet waar je nog een contract gaat krijgen. (zo zijn de banden en velgen bij AG2R van belachelijke kwaliteit dit jaar)
Bauke vind ik een erg aantrekkelijk renner, die er altijd wel voor gaat en verder gewoon een rustige vriendelijke jongen is zonder kapsones. een vb voor velen..

valpartijden zullen er altijd zijn... wel zijn er dus factoren dat men zelf (teams en renners) kunnen minimaliseren / uitsluiten..

3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01/07/2015 00:02 door cyclingfreakske.
PVW 30 juni 2015 18:53
Nu doe je het er om he...?
diravi 01 juli 2015 07:51
Welke versuffende pijnstillers (mogen) worden gebruikt?
Welke ongevallen zijn veroorzaakt door een AG2R?
Twee verrassende punten vind ik dat. Verder een prima analyse.
Sehnsucht 01 juli 2015 09:12
Een veilige wielersport valt of staat in de eerste plaats bij de stuurvaardigheid van de wielrenners. Nu kan Mollema wel in de slachtofferrol kruipen en zeuren over factoren als het parcours en het aantal deelnemers maar beter gebruikt hij die tijd om zijn stuurvaardigheid te verbeteren. En dat zouden meer Nederlandse renners moeten doen want ze liggen er tegenwoordig dermate bovengemiddeld vaak bij dat ze in het internationale peloton de naam hebben brokkenpiloten te zijn.
Blueprint 01 juli 2015 09:16
Kun je dat cijfermatig onderbouwen?
Slimmerd 01 juli 2015 09:38
Natuurlijk kan doe dat niet, want dat zou betekenen dat hij eens moet reageren op iemand...
JW 01 juli 2015 10:34
Precies !
Overgebleven troll van het oude prikbord, onder een nieuwe naam.
Eddy Veen 01 juli 2015 11:11
Leuk dat Bauke dit allemaal zegt, maar origineel is het niet.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01/07/2015 11:14 door Eddy Veen.
Hangmat 01 juli 2015 13:37
Of dit origineel is is absoluut niet relevant. Er is nog niks veranderd, dus is het goedn dat hij erover begint.
JW 01 juli 2015 14:07
Yep !

"Steter Tropf holt aus den Stein", leerde ik ooit winking smiley
malheur 02 juli 2015 08:08
'daardoor laten teveel renners zich pas op het allerlaatst uitzakken temidden een peleton op topsnelheid'

Dat is inderdaad zo'n a-sociale kutstreek, verschrikkelijk.
malheur 02 juli 2015 08:09
Ja, onzin zet je zo neer tegenwoordig.
Carlos Danger 03 juli 2015 01:10
Ja, en daar valt een ander dan weer over.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen