Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

110thTour de France(2.UWT) Stage 12»Roanne›Belleville-en-Beaujolais(168.8km)

Gepost door Clavan 
Clavan 12 juli 2023 21:59

Jasper Philipsen wins stage 11.

GC after stage 11:

GC leader: Jonas Vingegaard (Jumbo-Visma)
Mountains classification leader: Neilson Powless (EF Education-EasyPost)
Points classification leader: Jasper Philipsen (Alpecin-Deceuninck)
Best young rider: Tadej Pogacar (UAE Team Emriates)
Teams classification leader: Bahrain Victorious
1,971.7 kilometers raced so far at an average speed of 42.335 km/hr

1 Jonas Vingegaard Jumbo-Visma 46hr 34min 27sec
2 Tadej Pogacar UAE Team Emirates @ 17sec
3 Jai Hindley BORA-hansgrohe 2:40
4 Carlos Rodriguez INEOS Grenadiers 4:22
5 Pello Bilbao Bahrain Victorious 4:34
6 Adam Yates UAE Team Emirates 4:39
7 Simon Yates Jayco-AlUla 4:44
8 Tom Pidcock INEOS Grenadiers 5:26
9 David Gaudu Groupama-FDJ 6:01
10 Sepp Kuss Jumbo-Visma 6:45

De 12e etappe van de Tour de France voert de renners gedurende 168,8 kilometer over heuvelachtig terrein van Roanne naar Belleville-en-Beaujolais. De eerste plaats ligt aan de Loire, de tweede aan de Rhône.



Aan de oevers van de Loire ligt het stadje Roanne. Sinds jaar en dag een belangrijke pleisterplaats voor handelaren. Het is de tweede keer in de geschiedenis van de Tour de France dat Roanne startplaats is van een etappe. De eerste keer was in 2008. De etappe eindigde destijds in Montluçon, waar Sylvain Chavanel er met de etappezege vandoor ging.

2008. Chavanel verslaat Roy in de etappe vanuit Roanne

Vanuit Roanne trekt het peloton de heuvels in die de Loire scheiden van de Rhône. De eerste sprint voor bergpunten vindt na 20,5 kilometer plaats op de Côte de Thizy-les-Bourg, een klim van 4,3 kilometer à 5,6%. Via de Col des Ecorbans (2,1 kilometer à 6,9%) en een stel ongecategoriseerde heuvels trekken de coureurs naar de tweede helft van de race.

Die begint met twee sterk op elkaar lijkende beklimmingen, de Col de la Casse Froide (5,2 kilometer à 6,1%) en de Col de la Croix Montmain (5,5 kilometer à 6,1%). Vanaf die laatste dalen ze naar de voet van de Col de la Croix Rosier. Dit is een iets lastiger opdracht: 5,3 kilometer à 7,6%. Op de top zijn bovendien 8, 5 en 2 bonificatieseconden te verdienen. Er is dan nog een kleine 30 kilometer te gaan.


Vanuit de beboste heuvels dalen de renners af in het dal van de Rhône. Daarbij slingeren de wegen zich tussen de wijngaarden door. Dit is immers de Beaujolais, de streek die vermaard is om de gelijknamige wijnen.

De heuvels en slingerende wegen zijn ideaal voor een klein groepje om vooruit te blijven. De sterkste aanvallers sprinten vervolgens in de licht oplopende straten van Belleville-en-Beaujolais voor de zege. En dat is een primeur, want nooit eerder eindigde een Touretappe in dit dorp.

De eerste drie renners aan de meet verdienen 10, 6 en 4 bonificatieseconden, terwijl de eerste drie renners op de Col de la Croix Rosier dus 8, 5 en 2 seconden krijgen.

De 12e etappe van de Ronde van Frankrijk start om 13:05 uur en de race finisht naar verwachting rond 17:20 uur


in 2019 was er een itt van 27 km rondom Roanne. Wout van Aert won


In 2004 won Leon van Bon de 3e etappe van Parijs Nice in Roanne


1978. Dauphine, Etappe 2b. Jacques Esclassan verslaat Gerben Karstens en Jan Huisjes in Roanne
opperman 12 juli 2023 22:16
Nog duidelijk van vóór de sprinttreintjes, die vier Raleighs die blijkbaar allemaal voor zichzelf sprinten!
ton duk 12 juli 2023 23:14
Jan Huisjes.....die moest ik toch opzoeken
Gr
El Chaba 12 juli 2023 23:30
Idem hier, die naam kon ik mij echt niet meer herinneren, terwijl ik mij Esclassan juist wel nog goed herinner als de beste Franse sprinter van dat moment.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12/07/2023 23:31 door El Chaba.
Koppizoektwachtwoord 13 juli 2023 09:54
Hier net zo. Terwijl ik er vermoedelijk bij was toen hij in '75 Dwars door Gendringen won.
lodjan 13 juli 2023 10:35
DNS Fabio Jakobsen
Wanny 13 juli 2023 10:36
Fabio houdt het voor gezien deze Tour.
Clavan 13 juli 2023 10:52
5e werd iig Johan van der Velde in deze etappe. De rest van de uitslag kon ik niet vinden van deze etappe. Dus wie de 4e TI Raleigh is op deze foto. Zou Hennie Kuiper kunnen zijn.

Startlijst Dauphine 1978 TI Raleigh:

DE CAUWER José TI - Raleigh
HUISJES Jan TI - Raleigh
KARSTENS Gerben TI - Raleigh
KUIPER Hennie TI - Raleigh
LUBBERDING Henk TI - Raleigh
VAN DER VELDE Johan TI - Raleigh
VAN KATWIJK Piet TI - Raleigh
WELLENS Paul TI - Raleigh
Sub Culture 13 juli 2023 10:53
Hadden altijd Merlier moeten meenemen, een van de weinigen, samen met Kooij die in staat is om Philipsen het vuur echt aan de schenen te leggen.

Door zijn niet deelname aan de Vuelta heeft Merlier garanties gekregen op een mooi najaarsprogramma dus denk dat het voor Jakobsen een beetje een afscheid in mineur wordt. Hopelijk haalt hij zijn beste niveau weer bij DSM.
lodjan 13 juli 2023 11:09
Ik denk Van Katwijk. Die was ook redelijk snel.
Wanny 13 juli 2023 11:31
Die 3e Raleigh man van links heeft regenboogmouwtjes. Dat moet Kuiper dan toch zijn?
Wanny 13 juli 2023 11:32
Sub Culture Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hadden altijd Merlier moeten meenemen, een van de
> weinigen, samen met Kooij die in staat is om
> Philipsen het vuur echt aan de schenen te leggen.
>
> Door zijn niet deelname aan de Vuelta heeft
> Merlier garanties gekregen op een mooi
> najaarsprogramma dus denk dat het voor Jakobsen
> een beetje een afscheid in mineur wordt. Hopelijk
> haalt hij zijn beste niveau weer bij DSM.

Merlier en Jakobsen samen. Nu hebben ze een ploeg die helemaal in dienst is van een sprinter en valt de sprinter weg. Neem dan een tweede sprinter mee zodat je een alternatief hebt.
Cecchini 13 juli 2023 11:41
Volgens mij Klaus PeterThaler, ooit wereldkampien veldrijden
Carlos Danger 13 juli 2023 11:44
lodjan Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik denk Van Katwijk. Die was ook redelijk snel.


Even mijn schriftjes bovengehaald (dat deed ik toen nog):

1. Jacques Esclassan
2.Gerben Karstens
3. Jan Huisjes
4.Charly Rouxel
5. Johan v.d. Velde
6. Freddy Maertens
7. Patrick Friou
8. Klaus Peter Thaler (TI-Ral.)
9. René Dillen
10. Mariano Martinez

DNF José Luis Viejo
lodjan 13 juli 2023 11:51
Thaler staat niet op de startlijst winking smiley
lodjan 13 juli 2023 11:53
Dat zou nu niet meer mogen (in andere wielerdiscipline).
Clavan 13 juli 2023 11:58
Volgens PCS stond hij niet op de startlijst?!
Cecchini 13 juli 2023 12:09


Hij lijkt er wel verdomd veel op, zie wederom ook de mouwtjes
Cecchini 13 juli 2023 12:11
Hij lag destijds niet erg lekker in de groep (zie artikel uit Het is Koers)

Veldrijder verzaakt in ploegentijdrit

Door Jos van Nierop

Klaus-Peter Thaler - Raleigh 1979Als Raleigh’s paradepaardje Didi Thurau eind 1977 verkast naar IJsboerke, ziet de sponsor graag dat er – voor de Duitse markt – weer een Duitser wordt aangetrokken. Het oog van ploegleider Peter Post valt op Klaus-Peter Thaler. De veld- en wegrenner rijdt voor het Spaanse Teka en weet in 1977 onder andere een rit in de Tour op z’n naam te schrijven. Dat moet een goeie zijn, denkt Post.

Thaler mag mee naar de Tour en herhaalt zijn kunstje van het jaar ervoor: hij wint een rit. Toch wordt er door Post en door Thalers teamgenoten gemopperd. Waarom heeft Klaus-Peter onderweg niet wat bonificatieseconden opgeraapt, zodat hij naast de ritzege ook de gele trui had mogen aantrekken?

Dat geel voor Raleigh komt er toch wel maar of de Duitser ‘m mag aantrekken of Gerrie Knetemann, iets lager geklasseerd, is nog de vraag. Er staat een ploegentijdrit op het programma van maar liefst 153 kilometer en dat Raleigh die gaat winnen, is voor de Post-mannen die jaren zo goed als zeker.

Maar Thaler verzaakt, rijdt op reserve. ‘Ik besefte natuurlijk heel goed dat ik de gele trui zou dragen, als ik mij er niet af zou laten rijden’, geeft hij toe in Het Geheim van Raleigh van Joop Holthausen. Dat Thaler te vaak een beurt overslaat, is vooral tegen het zere been van De Kneet. ‘Straks kom ik als een dood vogeltje over de finish en kan meneer Thaler de gele trui aantrekken.’

Er ontstaat, tijdens de tijdrit, een klein binnenbrandje. ‘Ik reed steeds achteraan. Als Knetemann aansloot, liet hij zich terugzakken met mij achter zich. Hij dwong mij op kop’, vertelt Thaler. ‘Maar als ik voorop reed, demarreerde hij weer snoeihard over mij heen, maar ik kon steeds weer terugkomen.’ Het resultaat is de gele trui, voor Thaler.

Kneets wraak komt een paar dagen later. Een groepje rijdt weg, mét Knetemann maar zonder Thaler. ‘Net voor mij lieten ze een gat vallen’, weet de Duitser nog. ‘Ik had er begrip voor dat Knetemann de gele trui wilde, hij was tenslotte de kopman en ik niet. Maar ik had wel moeite met de manier waarop ik de trui verloor. Toch kijk ik niet met wrok om, ik heb de Raleightijd als hoogtepunt in mijn carrière beschouwd.’

Aldus Klaus-Peter Thaler die jaren later, nadat hij al een keer met wielrennen stopte maar daar dus ook weer op terug kwam, nog tweemaal wereldkampioen wordt. Als veldrijder. Thaler crosst al verdienstelijk in zijn periode bij Raleigh, hij was in zijn amateurtjd al tweemaal ’s werelds beste, maar zijn grootste cross-successen komen in 1985 en 1987. In München verovert hij de titel in de sneeuw vóór Adrie van der Poel, twee jaar later is hij Danny de Bie en Christophe Lavainne de baas.
Andere Peter 13 juli 2023 12:17
Ik heb een vrij actief geheugen tav deze periode. Maar ik pas ook bij Huisjes. Teruglezend in zijn uitslagen: vermoedelijk was het een probeersel van Post. Baanrenners hadden wel een streepje voor bij Post (denk aan Thurau of Freuler, maar ook aan Posts eigen ervaring). Kennelijk kreeg Huisjes even de kans om te kijken of hij op de weg prijzen zou kunnen pakken.
Andere Peter 13 juli 2023 12:19
En dikkke kans dat Karstens geen zin had om het sprintje voor hem aan te trekken ;-)
Cecchini 13 juli 2023 12:21
Van de Dauphiné of de Tour ?



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13/07/2023 12:21 door Cecchini.
Clavan 13 juli 2023 12:25
Misschien kan Jose de Cauwer vanmiddag even uitsluitsel geven. Wie twittert even de foto naar hem drinking smiley
Horsie is back 13 juli 2023 12:40
Meanwhile tussen de mijmeringen over de verloren tijd in schriftjes door zien journalisten vandaag Wout van Aert winnen, anders Julian Alaphlippe of Tadej Pogacar.
Andere Peter 13 juli 2023 12:54
Zo hee. Kenners hoor. Kan iemand het ook aan de mannen op de motor vragen? Die zien tenslotte het meeste (asfalt).
Frederik D. 13 juli 2023 14:01
Of wielerjournalisten ook meteen wielerkenners zijn, is inderdaad nog maar de vraag. Wielrenjournalisten zijn dikwijls populistisch en praten gaarne hun volks publiek naar de mees-muilende mond. Van Aert is een halve Nederlander en dus maakt hij grote kans om te winnen. Op die fiets dus. Maar wij als bescheiden kennertjes laten ons niet gek maken. O nee. Wij beseffen dat er meerdere koene kapers op de kust, de klim en de afzink zijn. En we beseffen dat niet-Zören Vingegaard kwetsbaar is en zodoende steun behoeft van die halve Nederlander die derhalve niet voor eigen kansen mag en kan rijden. Ja, een beetje wielerjournalist zou geregeld dit forum behoren te raadplegen. Toch? Weet je, Stef, die Andere Peter, die had zojuist weer een ogenopenertje ... smiling smiley
Spaak 13 juli 2023 14:40
Het is een slagveld, aldus de ticker.
Peleton in twee grote stukken, met een aantal grote meneren in het tweede deel (o.a. Hindley, Rodriguez). Een kopgroep van twee man rijdt er 15 seconden voor: Skjelmose en... Kelderman
Eindhovuh 13 juli 2023 14:45
Ze zijn net weer helemaal bijgepraat! Het is 24/25 graden en mooi koersweer!
Eindhovuh 13 juli 2023 14:59
Alle belangrijke namen wel weer terug. Maar keiharde koers. Benoot, Teuns en Pdersen licht vooruit. Kelderman ookal in de aanval geweest.
Eindhovuh 13 juli 2023 15:01
. Izaguirre , Jorgenson en Amador gaan erbij komen. Peloton op 29 seconde.
valse trage 13 juli 2023 15:09
't is koers!

"Chroep mayo sjoon"
(Meikel Bowcherd)
Andere Peter 13 juli 2023 15:10
En voortdurend prikken Pogacar en Vingegaard weer naar elkaar. Met de hele ploegen in steun. Zoals al eerder deze Tour in vermeende overgangsetappe. Ongekend. Ik heb dat nooit in deze mate gezien. Natuurlijk, er was wel eens een aanval in een vallei. Maar zo nadrukkelijk de hele Tour door? Nope. Niet in de Tours die ik op tv zag. En ik vermoed eerlijk gezegd dat dit ook niet voorkwam in de tijdperken Anquetil/Poulidor of Coppi/Bartali. Misschien Merckx/Ocaña? Of waren dat meer grootse aanvallen dan voortdurende speldenprikken?



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13/07/2023 15:14 door Andere Peter.
Andere Peter 13 juli 2023 15:12
Lekker man. Dank, ik had dit gemist.
Horsie is back 13 juli 2023 15:15
Mathieu van der Poel heeft en zijn stem weer terug en zijn adem. Intussen voorop. Meanwhile, de sop is de kool niet waard, behalve in de Ladies Tour, zag ik van de week de nieuwe Alien, genaamd Qom8600, die een parachute op haar rug nodig had om te voorkomen dat ze ging vliegen. Femke moet zeker gaan vliegen over de horden dan nu haar Widersacher voor plat gaat. The Home of Cycling heeft vele aparte kostgangers en laat mezelf even buiten beschouwing.
Erik S. 13 juli 2023 15:17
Spaak Schreef:
-------------------------------------------------------
> Het is een slagveld, aldus de ticker.
> Peleton in twee grote stukken, met een aantal
> grote meneren in het tweede deel (o.a. Hindley,
> Rodriguez). Een kopgroep van twee man rijdt er 15
> seconden voor: Skjelmose en... Kelderman

't is al weer van een halve etappe geleden maar volgens PCS was Skjelmose de ideale vluchtgenoot voor WK om achter tweede te worden. Vrijwel het zelfde profiel.
Andere Peter 13 juli 2023 15:19
-



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13/07/2023 15:19 door Andere Peter.
Andere Peter 13 juli 2023 15:20
Pinot + I Izagirre
Jorgensen + Guerreiro
Martin
Teuns
Pedersen
Van der Poel
Benoot
Campenaerts
Amador
Burgaudeau

Alaphilippe en Stuyven pogen daar nog bij te komen.
Horsie is back 13 juli 2023 15:25
Andere Peter Schreef:
-------------------------------------------------------
> En voortdurend prikken Pogacar en Vingegaard weer
> naar elkaar. Met de hele ploegen in steun. Zoals
> al eerder deze Tour in vermeende overgangsetappe.
> Ongekend. Ik heb dat nooit in deze mate gezien.
> Natuurlijk, er was wel eens een aanval in een
> vallei. Maar zo nadrukkelijk de hele Tour door?
> Nope. Niet in de Tours die ik op tv zag. En ik
> vermoed eerlijk gezegd dat dit ook niet voorkwam
> in de tijdperken Anquetil/Poulidor of
> Coppi/Bartali. Misschien Merckx/Ocaña? Of waren
> dat meer grootse aanvallen dan voortdurende
> speldenprikken?

Het is niet zinnig modern en verleden met elkaar te vergelijken als je niet tegelijkertijd rekening houdt met de wisselende variabelen.
Andere Peter 13 juli 2023 15:26
De twee achtervolgers sluiten, met moeite, aan. Groep gele trui laat begaan en zit al op dik 2 minuten. En ik had nog Johannesen gemist. We zijn met 15 man vooraan:

Martin + I Izagirre
Jorgensen + Guerreiro
Pedersen + Stuyven
Pinot
Teuns
Alaphilippe
Van der Poel
Benoot
Campenaerts
Amador
Johannesen
Burgaudeau

Pedersen wint de tussensprint voor Van der Poel. Nog 75 km en er is voor het eerst in de etappe rust, overzicht. Dank aan Slimmerd, geëdit.



3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13/07/2023 15:29 door Andere Peter.
Luijt 13 juli 2023 15:27
Of van Van der Poel met dit gezelschap die cols van 2e categorie overleeft, ik vraag het me af.....
Slimmerd 13 juli 2023 15:28
I. Izagirre behoort bij Martin en niet bij Pinot
Andere Peter 13 juli 2023 15:36
Meintjes, Kuss, Landa, Buchmann, O' Connor zijn de mannen met een redelijke klassementspositie die niet in de groep gele trui zitten, maar nog 3 minuten daarachter in de groep Powless/Bernal.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13/07/2023 15:40 door Andere Peter.
Andere Peter 13 juli 2023 15:38
Rustmoment in de koers en dus gaan we schakelen voor schijnmeerwaarde die louter tijdsopvulling is. Twee mannen kletsen nu op VRT met twee andere mannen en het gaat in de verte over wielrennen. Koffietijd, lekker gezellig!



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13/07/2023 15:38 door Andere Peter.
Luijt 13 juli 2023 15:51
Sebastiaan meldde net vanaf de motor dat een aantal renners aan het pissen was!
Erik S. 13 juli 2023 16:16
Luijt Schreef:
-------------------------------------------------------
> Of van Van der Poel met dit gezelschap die cols
> van 2e categorie overleeft, ik vraag het me
> af.....

Rijdt inmiddels allen op kop...
Horsie is back 13 juli 2023 16:17
Mathieu is Mathieu. Sfinx der Lage Landen.
Wanny 13 juli 2023 16:22
Wel slim om te proberen met een voorsprong richting die laatste klim te gaan.
Koppizoektwachtwoord 13 juli 2023 16:24
Die man maakt wat mee.
DeFin 13 juli 2023 16:26
Helaas valt het niet bepaald stil daarachter.
Eindhovuh 13 juli 2023 16:54
Heeft in ieder geval weer wat bravoure
Luijt 13 juli 2023 16:56
Inmiddels niet meer
Slimmerd 13 juli 2023 17:01
Ion Izagirre, gelost op de één na laatste klim, teruggekomen aan de voet van de laatste klim, weggereden op de klim...

15km, 52" op een zestal
Slimmerd 13 juli 2023 17:02
14km

I. Izagirre
Pinot, Jorgenson, Benoot, Martin, Burgaudeau en Johannessen 51"
Teuns en Guerreiro 1'11
Campenaerts en Van der Poel
Slimmerd 13 juli 2023 17:09
Het gaat de goede kant op voor Ion Izagirre.

8km, 50"

Teuns/Guerreiro 1'15
Campenaerts 2'+
Van der Poel 3'+
Wanny 13 juli 2023 17:10
Het is gedaan.

Mooie poging van Mathieu, was ook de enige manier om de rit te winnen. Kreeg helaas niet genoeg ruimte om mee boven te komen op die laatste klim.
Slimmerd 13 juli 2023 17:12
DNF De La Cruz

Was al vroeg in de etappe overigens na een val.
Net uiteraard ook nog een val van Træen, dit zal wel Noors voor Kelderman zijn
Luijt 13 juli 2023 17:13
ja, 1 col teveel
Slimmerd 13 juli 2023 17:15
Binnen de laatste 4km ontsnappen Jorgensen en Burgaudeau voor de 2e en 3e plek
Slimmerd 13 juli 2023 17:15
Ja, want als die col er niet had gelegen hadden ze hem natuurlijk ook laten wegrijden
Slimmerd 13 juli 2023 17:17
1. I. Izagirre
2. Burgaudeau 58"
3. Jorgenson
4. Benoot 1'06
5. Johannessen 1'11
6. Pinot 1'13
7. Martin
8. Teuns 1'27
9. Guerreiro
10. Campenaerts 3'02



3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13/07/2023 17:23 door Slimmerd.
Slimmerd 13 juli 2023 17:23
11. Van Gils 4'14
12. Pogacar
13. Berthet
14. Politt
15. Stuyven
16. Vingegaard
17. van den Berg
18. A. Yates
19. Geniets
20. Castroviejo



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13/07/2023 17:26 door Slimmerd.
Slimmerd 13 juli 2023 17:27
Pinot schuift in het AK op naar plek 10
Sjorsoll 13 juli 2023 18:33
Mathieu vandaag misschien niet 100% maar wel groeiende. Verder smijt hij niet met z'n krachten. Ik durf wel een tientje op hem als nieuwe wereldkampioen te zetten.
Carlos Danger 13 juli 2023 19:36
12 of 13 augustus?
Luijt 13 juli 2023 21:47
Dat weten we niet Slimmerd, maar wat een renner is het toch. Hij en Van Aert. Altijd vol knallen.
Horsie is back 13 juli 2023 22:45
"I'm walking on the highway with my suitcase in my hand". Who could that be? In elk geval niet Henk Lubberding, want die had er twee, aan elke hand een.
Waar ga jij heen? Naar de Tour de France.
ton duk 13 juli 2023 23:15
De zwarte trui 14 juli 2023 13:38
Getimed wat de tijdverschillen waren, neem ik aan?
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen