Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

110thTour de France(2.UWT) Stage 13»Châtillon-Sur-Chalaronne›Grand Colombier(137.8km)

Gepost door Clavan 
Clavan 14 juli 2023 09:29

Ion Izagirre wins stage 12. ASO photo

GC after stage 12:

GC leader: Jonas Vingegaard (Jumbo-Visma)
Mountains classification leader: Neilson Powless (EF Education-EasyPost)
Points classification leader: Jasper Philipsen (Alpecin-Deceuninck)
Best young rider: Tadej Pogacar (UAE Team Emirates)
Teams classification leader: Bahrain Victorious
1 Jonas Vingegaard Jumbo-Visma 50min 30min 23sec
2 Tadej Pogacar UAE Team Emirates @ 17sec
3 Jai Hindley BORA-hansgrohe 2:40
4 Carlos Rodriguez INEOS Grenadiers 4:22
5 Pello Bilbao Bahrain Victorious 4:34
6 Adam Yates UAE Team Emirates 4:39
7 Simon Yates Jayco-AlUla 4:44
8 Tom Pidcock INEOS Grenadiers 5:26
9 David Gaudu Groupama-FDJ 6:01
10 Thibaut Pinot Groupama-FDJ 6:33

De 13e etappe van de Ronde van Frankrijk start in Châtillon-sur-Chalaronne om 137,8 kilometer later te finishen op de Grand Colombier.



De Ronde van Frankrijk was nog niet eerder in Châtillon-sur-Chalaronne, een dorp zo’n 50 kilometer boven Lyon. De gele karavaan trekt oostwaarts en penetreert al doende de Jura. Het eindstation is de Grand Colombier, een berg die in 2012 voor het eerst in de Tour zat. Sindsdien is de kolos al viermaal opgenomen. De laatste keer was in 2020 en toen was de finishstreep er ook getrokken.

Destijds kreeg het peloton alle hoeken van de Grand Colombier te zien. Letterlijk. De renners beklommen de kolos van verschillende kanten om uiteindelijk door te stoten naar de top. Achtereenvolgens verwerkten de coureurs die dag de Montée de la Selle de Fromentel (11,1 kilometer à 8,1%), Col de la Biche (6,9 kilometer à 8,9%) en Grand Colombier (17,4 kilometer à 7,1%). Jumbo-Visma paste op de slotklim de oude Sky-tactiek toe en reed zo hard op kop dat er niemand ook maar dacht aan ontsnappen. Vervolgens won Roglic… eh, werd Roglic in de sprint geklopt door Pogacar. Een smet op de vlekkeloos uitgevoerde tactiek van de geel-zwarte trein.

2020. Jumbo op kop

Gesink op kop op de Colombier

Dumoulin heeft overgenomen. Sep Kuss zit nog achter Roglic

Pogacar blijkt sterker in het sprintje.

1 TADEJ POGACAR UAE TEAM EMIRATES 4hr 34min 13sec
2 PRIMOŽ ROGLIC JUMBO-VISMA s.t.
3 RICHIE PORTE TREK-SEGAFREDO @ 5sec
4 MIGUEL ANGEL LOPEZ ASTANA 08''
5 ENRIC MAS MOVISTAR 15''
6 SEPP KUSS JUMBO-VISMA s.t.
7 MIKEL LANDA BAHRAIN-MCLAREN s.t.
8 ADAM YATES MITCHELTON-SCOTT s.t.
9 RIGOBERTO URAN EF PRO CYCLING 18''
10 ALEJANDRO VALVERDE MOVISTAR 24''
11 PELLO BILBAO BAHRAIN-MCLAREN s.t.
12 TOM DUMOULIN JUMBO-VISMA 34''

De verschillen in de top 12 zijn niet zo heel groot op deze berg!


Hoewel de verwachtingen destijds hooggespannen waren, werd het een vrij saaie etappe. Wellicht dat dat de organisatie inspireerde om het nu over een andere boeg te gooien. Er liggen – op een lange en allesbehalve steile klim naar het Observatorium van La Lèbe na geen hindernissen in het parcours. Eenmaal bij de sterrenwacht dalen de coureurs naar Artemare en ruim 10 kilometer later begint in Culoz de slotklim. Dat is dezelfde als in 2020, dus 17,4 kilometer lang en met een gemiddelde stijging van 7,1%. In de laatste 3,4 kilometer loopt de weg op met 9,2%.


De Grand Colombier piekt op ruim 1.500 meter. Omdat er geen hogere bergen omheen liggen, heb je een panoramisch 360-graden perspectief op de top.

De eerste drie renners aan de meet verdienen 10, 6 en 4 bonificatieseconden.

De 13e etappe van de Ronde van Frankrijk start om 13:45 uur en de race finisht naar verwachting rond 17:15 uur.


De haarspelden (lacets) van de Grand Colombier


Uitzicht vanaf de Grand Colombier op Lac du Bourget


Finish op de Grand Colombier


In 2012 was de Grand Colombier de 1e keer present in de Tour de France. Wiggins rijdt in het geel


In de Tour de L'ain van 2020 lag de finish ook bovenop de Gand Colombier. Roglic won voor Bernal. Hij reedt de klim op in 49 minuten


Tobias Johannessen won in de Tour de l'avenir van 2021 de rit naar de Grand Colombier


John Gadret won in de Tour de L'ain van 2007 op Grand Colombier en het eindklassement. Bauke Mollema was beste jongere en Beat Zberg veroverde de groene trui


Thibau Pinot in de Tour de L'ain van 2019 op weg naar de zege op de GC


2019. Uitslag van de etappe naar de GC in de Tour de l'ain


In de tour van 2016 ging er een rit over de GC maar met een finish in Culoz. Jarlinson Pantano won de sprint van Majka


In 2019 was er een monsteretappe in de 2e week over de Grand Colombier
De zwarte trui 14 juli 2023 10:08
Lieverdje Pantano. Zou ie in 2016 ook al vals gespeeld hebben?

Vandaag full battle mode UAE / JV. Pogi gaat verder onder de huid van Vingegaard kruipen. En pakt weer een ritwinst met de bijbehorende boni's en nog een kleine toegift. Gele trui wel / niet zal er om spannen. Toch opvallend dat Vingegaard vorig jaar na de Granon etappe steeds wel mee kon met de demarages van Pogacar en nu op de Marie Blanque etappe na elke keer een gaatje moet laten.
Johan 14 juli 2023 10:43
De zwarte trui Schreef:
-------------------------------------------------------
> Lieverdje Pantano. Zou ie in 2016 ook al vals
> gespeeld hebben?
>
> Vandaag full battle mode UAE / JV. Pogi gaat
> verder onder de huid van Vingegaard kruipen. En
> pakt weer een ritwinst met de bijbehorende boni's
> en nog een kleine toegift. Gele trui wel / niet
> zal er om spannen. Toch opvallend dat Vingegaard
> vorig jaar na de Granon etappe steeds wel mee kon
> met de demarages van Pogacar en nu op de Marie
> Blanque etappe na elke keer een gaatje moet laten.

Dat kan alleen als ze gaan controleren.
Jumbo zal wel een groep laten rijden vanwege die boni’s en of UAE de hele dag zal willen controleren betwijfel ik. Zo sterk is die ploeg niet gebleken.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/07/2023 10:44 door Johan.
Slimmerd 14 juli 2023 11:43
Die 75km controleren valt wel mee natuurlijk, ja ik tel die eerste puist al serieus mee
Cecchini 14 juli 2023 11:56
Ze hebben nog niet 1 km op kop gereden die UAE ploeg, ze mogen ook wel eens wat gaan doen.
Eindhovuh 14 juli 2023 11:58
Vingegaard zal toch wat meer voorsprong willen hebben voor de tijdrit? Of zouden ze steeds willen blijven volgen in de hoop dat ze net genoeg voorsprong overhouden?
GillesEmanuel 14 juli 2023 12:40
Zal natuurlijk ook van kunnen moeten zijn. Al denk ik dat Jumbo een "groot" plan heeft voor Col de la Loze.
Spaak 14 juli 2023 12:42
Waarom zouden ze? TJV rijdt toch wel.
Ze hebben geen geel, bovendien hoeven ze alleen Vingegaard te kraken als het er echt op aankomt.
Die ene etappe dat ze wel op kop reden verloor hun kopman een dikke minuut.
Viren que? 14 juli 2023 12:55
Bedankt weer voor de mooie openingspost, altijd een plezier om de etappe mee te "beginnen".

Zag John Gadret voorbijkomen, die zat ver weg in mijn geheugen zeg! Toch nog niet zo heel lang geleden dat hij een Frans hoopje in bange dagen was. Merkwaardige man, in mijn herinnering, einzelgänger, die toch eens podium haalde in de Giro.
predator 14 juli 2023 13:01
Is Clavan al geprezen? Nog niet voldoende wat mij betreft, heel veel kudos voor het prachtige werk iedere etappe.
Frederik D. 14 juli 2023 13:19
Genoeg geprezen, hoor. smiling smiley Maar net als jij geniet ik van zijn openingen. Met volle teugen. En zo bewijst dit forum zijn bestaansrecht. smiling smiley
ton duk 14 juli 2023 13:25
Loos Alarm schijnt het plan te heten
Gr
De zwarte trui 14 juli 2023 14:06
Pogacar met de KOM 45:37 uit 2020
Kuss 359W 45:51 uit 2020

Zet uw timers maar klaar!

Begin van de etappe brengt gelukkig de strijd die je ervan verwacht. Hoop Fransen, maar Eenkhoorn en Mike T. hebben zich ook al laten zien.
De zwarte trui 14 juli 2023 14:33
Grote groep weg. En wie gaat er op kop boren...?
Johan 14 juli 2023 14:49
Vorige keer liep dat heel slecht af.
UAE kan zo weer in het mes lopen, als Kuss straks fris aan de slotklim begint.
Prikdude 14 juli 2023 14:55
Niks gezien nog, maar best knap van die Fransen om dan uiteindelijk met 3 in een groep van 20 te geraken.
JW 14 juli 2023 14:56
Na leuk begin ligt de koers in de plooi.

En tot de eerste (en laatste) klim lijkt er weinig opzienbarends te gebeuren:

- grote kopgroep van 20 man, waarvan de beste man bijna een uur achter de klassementsleider staat;
- voor de dagzege zijn ze ook kansloos omdat de ploeg van Pogacar besloten heeft dat de winnaar vandaag in hun ploeg zit. en de vluchters dus binnen schootsafstand houdt.
ton duk 14 juli 2023 15:02
Want als UAE dit niet doet ,was TJV gaan boren??
Nee ,dus .Gewoon 3 man op kop die in elk ander scenario geen rol zouden spelen op de Colombiere
En dan Pogacar tegen Vingegaard (inclusief de boni)
Gr
Prikdude 14 juli 2023 15:24
Zo'n etappe die precies brengt wat je er van verwacht. Inclusief kopgroep met vooral hardrijders en weinig klimmers. Gelukkig komt er straks nog (voor de meeste volgers) een daverende verrassing: Romain Bardet die iedereen helemaal kapot rijdt en de ritzege pakt.
De zwarte trui 14 juli 2023 15:50
Mike T! Wat een sprint! Hij legt ze er allemaal op in de tussensprint. Knaken in de tas van Wanty.
ton duk 14 juli 2023 15:51
Kijk ,die Teunissen begrijpt waar DUK op zit te wachten !!!
Gr
Clavan 14 juli 2023 16:16
Letterlijk een paar knaken. €1500,- bruto. In Frankrijk kan je daar 50% belasting vanaf trekken. Dus €750,- dan verdelen over ca. 20 ( ploeggenoten en werknemers) maakt €37,50.
Dat is fl. 82,5 gulden, oftewel 33 knaken p.p.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/07/2023 16:22 door Clavan.
De zwarte trui 14 juli 2023 16:17
DNF Caleb E. (zag het niet meer zitten na de sprint van Mike.)



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/07/2023 16:18 door De zwarte trui.
Eindhovuh 14 juli 2023 16:18
Als Kwiatkowski er zin in heeft kan het nog best spannend zijn als hij met 4 minuten voorsprong begint?
Eindhovuh 14 juli 2023 16:31
predator 14 juli 2023 16:41
O'Connor en Bernal eraf
predator 14 juli 2023 16:43
grinning smiley grinning smiley grinning smiley Eindhovuh Schreef:
-------------------------------------------------------
> Als Kwiatkowski er zin in heeft kan het nog best
> spannend zijn als hij met 4 minuten voorsprong
> begint?



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/07/2023 16:49 door predator.
Luijt 14 juli 2023 16:56
Ik hoop voor de geel zwarten dat ze zich sparen voor morgen. Het wordt wel stil rondom Vingegaard.
Slimmerd 14 juli 2023 17:13
1. Kwiatkowski
2. Van Gils 47"
3. Pogacar 50"
4. Vingegaard 54"
5. Pidcock 1'03
6. Hindley 1'05
7. Shaw
8. Tejada
9. S. Yates 1'14
10. A. Yates 1'18

11. Rodriguez 1'20
12. Kuss
13. Zimmermann 1'34
14. Gall 1'41
15. Meintjes 1'45
16. Gaudu
17. Bilbao
18. Mohoric 2'06
19. Bardet 3'29
20. Harper



5 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/07/2023 17:23 door Slimmerd.
Ron de Renner 14 juli 2023 17:16
Zo kun je die 4 seconde boni ook pakken.
valse trage 14 juli 2023 17:17
Kwiatkowski na Woods, Bilbao en I. Izaguirre.
De oudjes zijn in orde deze week.
Slimmerd 14 juli 2023 17:18
AK

1. Vingegaard
2. Pogacar 9"
3. Hindley 2'51
4. Rodriguez 4'48
5. A. Yates 5'03
6. S. Yates 5'04
7. Bilbao 5'25
8. Pidock 5'35
9. Gaudu 6'52
10. Kuss 7'11

11. Pinot 9'08
12. Bardet 9'33
13. Meintjes 9'41
14. Gall 10'33
15. Martin 10'46
16. Landa 11'44
17. Buchmann 12'00



3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/07/2023 17:26 door Slimmerd.
predator 14 juli 2023 17:18
Gaat op de Champs beslist worden smileys with beer
De zwarte trui 14 juli 2023 17:19
UAE de hele dag voor niks op kop gereden. Zal Pogacar niet lekker zitten dat hij vandaag niet voor de rit kon rijden.
ton duk 14 juli 2023 17:20
En ook nog een POL-overwinning
Wat een Tour !!!
Gr
Johan 14 juli 2023 17:22
Zag er niet uit bij UAE idd.
Ondanks de 8 seconden toch een morele zege voor JV.
Carlos Danger 14 juli 2023 17:27
Knibbel, knabbel, knuisje.
Luijt 14 juli 2023 17:29
Clement ziet de dag van vandaag als morele overwinning voor Vingegaard en z'n ploeg. Mwoah.
predator 14 juli 2023 17:40
Luijt Schreef:
-------------------------------------------------------
> Clement ziet de dag van vandaag als morele
> overwinning voor Vingegaard en z'n ploeg. Mwoah.

Al die inspanning voor 8 seconden is toch ook niks?!
Luijt 14 juli 2023 17:53
Iedere seconde is er één. Zo kun je ook redeneren. Hopen maar dat Wilco wat verdappert vannacht.
El Chaba 14 juli 2023 17:53
Nou, toch weer wat dichterbij en als dat zo in dit tempo doorgaat, gaat Vingegaard het heel moeilijk krijgen.
De zwarte trui 14 juli 2023 17:54
Moet Vingegaard niet zelf aangaan? Daarmee neemt hij de eerste versnelling van Pogacar weg en stilvallen doet hij niet echt. Natuurlijk zal Pogacar er overheen komen. Maar ik vraag me af of het in tijd verschil uit zou maken.

Van Gils kan zo maar een beslissende rol gespeeld hebben in deze Tour grinning smiley
El Chaba 14 juli 2023 17:55
Van een “toprenner” is dat toch wel het minste wat je van hem mag verwachten..
Cyclad58 14 juli 2023 18:44
Ik snap wat Stef bedoelt, maar zie het toch anders. UAE heeft de hele dag gewerkt voor 8 seconden, zoveel is waar. UAE maakte een sterke indruk. Yates, Majka, Soler en Grossschartner dik in orde. Bij Jumbo-Visma had Kelderman overduidelijk geen goede dag en ik meen Van Aert ook niet (anders zou hij wel in de bus daarvoor hebben gezeten). Bovendien was Van Baarle ietwat nukkig aan de meet, duidelijk niet tevreden hoe het liep.
Pogacar lijkt mij de beste papieren te hebben,.
GillesEmanuel 14 juli 2023 19:20
Zag je hoe Kuss even dat gat naar Yates dichtte toen Jumbo even moest reageren? Dat was echt met speels gemak. Vingegaard heeft gewoon niet die 400-500m explosie die Pogi wel heeft. Tot op heden heeft hij alleen nog maar in de laatste km die bom durven (of kunnen?) laten vallen. Als het morgen weer uren klimmen is, wil ik de rollen nog wel eens zien, zeker met legende Kuss.

Bovendien het feit dat Pogacar zijn hele ploeg op kop zet voor een etappe waar de vorige keer de verschillen miniem waren (met een zwaardere klim vooraf) om te kunnen sprinten voor bonificaties? Dat zegt veel over hoe Pogi denkt te kunnen winnen van Jonas, niet door hem te slopen maar door dat soort snufjes. Jonas oogt in mijn ogen zoveel sterker en rustiger, die straalt uit; mijn dagen komen nog, wacht maar.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/07/2023 19:23 door GillesEmanuel.
Cyclad58 14 juli 2023 19:23
Dat is toch een momentopname? Kuss kan dat ook niet onbeperkt. De sterkte van de ploeg en van het individu gaan de doorslag geven. En wat ik zie pakt in het voordeel van UAE uit. Op alleen Kuss bouwen is toch te licht. Hopelijk kan Van Aert in zwaardere etappes wat doen. In Kelderman zie ik het even niet en Van Baarle is bergop niet sterk genoeg. Alleen als Vingegaard echt sterker is dan Pogacar zal het lukken voor hem.
GillesEmanuel 14 juli 2023 19:27
Ik vond van Aert echt lossen met overschot. Kelderman deed dat niet inderdaad. Maar om Kuss een moment opname te noemen na alles wat hij deze tour al heeft gedaan is beetje flauw. De man bevestigt dat er geen betere knecht voor de laatste klim bestaat dan hij. Ja dat bevestigt hij in een moment opname, maar gebaseerd op eerdere acties deze tour (en andere rondes).
Cyclad58 14 juli 2023 19:29
Ik denk dat je mij verkeerd begrijpt. Kuss kan 1 keer zo'n gat dichtrijden, maar 2 of 3 keer achter elkaar in 1 etappe? En Kuss is niet 100% stabiel. Je mag het flauw noemen, maar het is wel realiteit. Een 100% goede Kuss is goud waard, maar er zijn helaas ook dagen dat je weinig aan hem hebt. Moet wel zeggen dat hij deze Tour beter oogt dan ook.
GillesEmanuel 14 juli 2023 19:37
Kuss is zeker niet stabiel, maar als hij er staat dan trekt hij echt alles aan gort dat alleen Jonas en Tadej nog kunnen volgen. En tot op heden vind ik hem deze Tour vaak akte de presence tekenen. Maar eens dat morgen je niet alleen op Kuss moet leunen, die ga je pas willen gebruiken op de Joux Plane. Daarvoor zullen Dylan, Wilco en Wout het moeten doen, en of die goed genoeg daarvoor zijn.. Bij Wilco heb ik zeker mijn twijfels (te meer na vandaag).
Cyclad58 14 juli 2023 19:38
Cyclad58 14 juli 2023 19:40
Het zou inderdaad wat zijn als de Tour beslist wordt door de extreme eagerness van Maxim van Gils om kansloos achter Kwiatkowski toch nog voor Pogi en Vingegaard te finishen. Dan rijdt hij volgend seizoen bij UAE smiling smiley
Johan 14 juli 2023 19:49
Cyclad58 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Het zou inderdaad wat zijn als de Tour beslist
> wordt door de extreme eagerness van Maxim van Gils
> om kansloos achter Kwiatkowski toch nog voor Pogi
> en Vingegaard te finishen. Dan rijdt hij volgend
> seizoen bij UAE smiling smiley

Dat scheelt precies 2 seconden. Daar gaat het niet op aankomen.
Cyclad58 14 juli 2023 19:53
Zou echt hilarisch zijn. Natuurlijk, die kans is 0,001%. Wel een mooie gedachte.
Slimmerd 14 juli 2023 20:36
Want die van UAE zijn overtuigend? Soler rijdt pak 'm beet 10km van de Colombier op kop, pakt 30" op Kwiatkowski en lost welgeteld één renner uit de top-10 (Pinot, vluchter van de dag ervoor). Ook Grossschartner en Majka lossen niemand van belang, dit gebeurde pas toen A. Yates versnelde en Kuss direct op zijn wiel zat en gek genoeg Pogacar Vingegaard op sleeptouw nam...
Carlos Danger 14 juli 2023 21:14
Cyclad58 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Het zou inderdaad wat zijn als de Tour beslist
> wordt door de extreme eagerness van Maxim van Gils
> om kansloos achter Kwiatkowski toch nog voor Pogi
> en Vingegaard te finishen. Dan rijdt hij volgend
> seizoen bij UAE smiling smiley


Had hij dan niet Pogacar even voor moeten laten gaan?
ton duk 14 juli 2023 21:20
Carlos Danger Schreef
>
> Had hij dan niet Pogacar even voor moeten laten
> gaan?

Dat was het ideale scenario geweest voor een transfer
Gr
Cecchini 14 juli 2023 21:52
Ineens lijkt Vingegard een betere tijdrijder te zijn dan Pogacar, aldus Clement. Waar die wijsheid vandaan komt?
Horsie is back 14 juli 2023 22:16
El Chaba Schreef:
-------------------------------------------------------
> Nou, toch weer wat dichterbij en als dat zo in dit tempo doorgaat, gaat Vingegaard het heel moeilijk krijgen.

Zonder boni's slinkt de voorsprong van 4 naar 2 naar 0 seconden en wint Vingegaard alsnog.
De zwarte trui 14 juli 2023 22:21
Tom D noemt Pogaaaaacar net ook de mindere daler. Whisjfoel tsinking om met Mart te spreken? We gaan het morgen zien. En dinsdag het antwoord over de tijdrit.
ton duk 14 juli 2023 23:13
Ik denk dat Dumoulin refereerde naar de 2e Pyreneeën-etappe waar het zelfs leek dat Vingegaard druk ging zetten omdat Pogacar wat minder relaxed leek in die afdaling
Gr
Carlos Danger 14 juli 2023 23:19
Misschien had dat nog te maken met zijn polsblessure, maar dat probleem lijkt nu toch wel verdwenen.
Tinuz 14 juli 2023 23:59
En nog maar eens een klimrecordje uit de losse pols geschud door Pogi & Co.

Duizelingwekkend hoe hard ze rijden tegenwoordig. Schoon, open en eerlijk, toch?
Ik wilde zojuist even kijken of De Fransman het allemaal nog gelooft, maar twitter is (helaas) niet meer bereikbaar pour les gens sans.
Spaak 15 juli 2023 00:13
Zo te zien ben ik niet de enige die zich aan deze wijze van uitspreken stoorde grinning smiley
Horsie is back 15 juli 2023 00:22
Tinuz Schreef:
-------------------------------------------------------
> En nog maar eens een klimrecordje uit de losse pols geschud door Pogi & Co.
>
> Duizelingwekkend hoe hard ze rijden tegenwoordig. Schoon, open en eerlijk, toch?
> Ik wilde zojuist even kijken of De Fransman het allemaal nog gelooft, maar twitter is (helaas) niet meer bereikbaar pour les gens sans.

Speciaal voor U.

Antoine Vayer is een ongelovige Thomas, die met zijn hoofd nog in de wolken van weleer leeft.

Vandaag was het voor de hot shots een relatief korte inspanning (2,5 uur), eerst nog in de buik van de walvis, daarna de taktiek van Drs. P uitvoerend en tenslotte deed Pogacar nog een sprint van 54,97 seconden, bang achterom kijkend of hij wel genoeg kon winnen.
Dat maakt op zich elke vergelijking hinkend. Als je 4 à 5 uur hebt gereden met stevige cols dan voelen je benen wel iets anders aan en is er geen grote posse meer over.

De huidige generatie vliegt inderdaad de berg op, maar doet dat met minder voorafgaande belasting en houdt dus betere benzine over. En beschikt al helemaal in de vergelijking over state-of-the-art materiaal. "Mijn ogen doen pijn, als ik die dwangarbeuders van de weg uit het verleden zie voortstoempen". Nu lijden ze ook, maar wel op een hoger absoluut nvieau.
Horsie is back 15 juli 2023 00:24
Spaak Schreef:
-------------------------------------------------------
> Zo te zien ben ik niet de enige die zich aan deze wijze van uitspreken stoorde grinning smiley

Het is toch Pogetcher.
Viren que? 15 juli 2023 00:30
Poh-gah-tsjar is de juiste uitspraak, zo "langzaam" mogelijk uitspreken met de klemtoon op -tsjar-.
Tinuz 15 juli 2023 00:38
Klinkt vrij plausibel. Ik stond op het punt de handdoek in de ring te werpen. Ik slaap er nog een nachtje over.
PS,
Twitter werkt bij mij niet meer.
Nomath 15 juli 2023 01:04
Voordat Horsie -hij is vandaag opvallend afwezig- mij weer diskwalificeert omdat ik geen meteorologische opleiding heb, doe ik een nieuwe poging om de inspanning op de Colombier klim in watts-per-kilogram (power-to-weight ratio) uit te rekenen. Volgens mij is het gewoon middelbare school natuurkunde.

Totaal vermogen = vermogen nodig voor overbrugging hoogteverschil + rolweerstand + luchtweerstand.

Hoogteverschil. Waar begint en waar eindigt de klim en wat is de afstand? Natuurlijk in of nabij Culoz (259m). Volgens NTT data is de klim 17,2 km en heeft Pogacar die vandaag gereden in 43:51 met gemiddeld 23,5 km/h. Het hoogteverschil is 1242 meter. Volgens Strava is klim maar 16,35 km en het hoogteverschil 1222 meter. De KOM van vandaag op Strava is Tom Pidcock in 42:35. Waarschijnlijk heeft Pogacar zijn prestatie vandaag niet op Strava gedeeld. Hij finishte 13 seconden vóór Pidcock, dus 42:22. Het maakt niet veel uit welk startpunt we nemen. Het vermogen voor het overbruggen van het hoogteverschil bij een aangenomen gewicht voor renner + fiets van 70 kg is 330 watt.

Rolweerstand. Hierbij maakt de kwaliteit van het asfalt een belangrijk verschil. Ik heb die klim ongeveer 10 jaar geleden gereden en herinner me een vrij ruw soort asfalt. De rolweerstand is dan bij de beste banden (Conti GP 5000 ; Vittoria Corso) 25-35 watt bij een gewicht van 85 kg en 35 km/h. Bij 70 kg en 23,5 km/h wordt dat dus iets tussen 14 en 19 watt.

Luchtweerstand. Dat is de moeilijkst te schatten component vanwege het groepseffect, de lichaamshouding, de wind en de hoogte. Het hangt er in de eerste plaats vanaf of iemand op kop of in een groepje rijdt. De beelden laten zien dat de kopmannen pas in de laatste 2 km solo reden. Laten we beginnen met een solist die 23,5 km/h rijdt in windstille lucht. Een schatting is dat een sterke tijdrijder die 45 min op een vlak parcours rijdt ongeveer 52 km/h haalt bij ongeveer 400W. Luchtweerstand gaat met de derde macht van de snelheid, dus bij 23,5 km kost dat maar net iets meer dan 10% daarvan, ongeveer 40W. Het maakt echt niet zo veel uit of we nu 400W of 350W veronderstellen. Volgens Blocken levert het rijden in een groep, zelfs in een lint, al gauw een verdere reductie met een factor 2-3. Aan de andere kant zit een klimmende renner veel meer rechtop dan bij een tijdrit. Ik schat daarom de gemiddelde luchtweerstand over de hele klimafstand voor de kopmannen op 25-30 watt.

Samen : 330 + 17 + 27 = 374W
Stel gewicht renner 62 kg, dan komen we afgerond op 6,0 W/kg.

(volgens Strava zat Maxime van Gils vandaag op 360W)
Andere Peter 15 juli 2023 04:53
Die kans is een stuk groter dan 0,0001%. Ik acht de kans vrij reëel dat Pogacar uiteindelijk minder den een minut voor Vingegaard staat. En de kans dat het verschil dan 1 of 2 sec is, is even groot als de kans dat het verschil dan 46 of 47 sec is.

Overigens had Van Gils Pogacar meer kunnen helpen door 3e te worden en zich tussen die mannen in te plaatsen. Ik had zelfs de ondruk dat UAE daarop gokte. Beseffend dat Pog wel een klein verschil met Vin zou maken, leken ze te timen dat er precies op de meet nog vluchters tussen zouden zotten. Dat is een grotere bonus dan de etappebonus als je concurrent 2e wordt.
lodjan 15 juli 2023 07:44
Andere Peter Schreef:
-------------------------------------------------------
> Die kans is een stuk groter dan 0,0001%.

Ja, 10x zo groot zegt Cyclad. winking smiley


> Overigens had Van Gils Pogacar meer kunnen helpen
> door 3e te worden en zich tussen die mannen in te
> plaatsen. Ik had zelfs de ondruk dat UAE daarop
> gokte. Beseffend dat Pog wel een klein verschil
> met Vin zou maken, leken ze te timen dat er
> precies op de meet nog vluchters tussen zouden
> zotten.

Dat geloof ik niet.
Horsie is back 15 juli 2023 12:37
Nomath Schreef:
-------------------------------------------------------
> Voordat Horsie -hij is vandaag opvallend afwezig- mij weer diskwalificeert omdat ik geen meteorologische opleiding heb, doe ik een nieuwe poging om de inspanning op de Colombier klim in watts-per-kilogram (power-to-weight ratio) uit te rekenen. Volgens mij is het gewoon middelbare school natuurkunde.

Heb ook wel eens wat beters te doen dan als een Silly of is het Sully strandjutter het strand af te turen of er ergens niet wat bruikbaars aanspoelt.
En waarom ik iemand meteorologisch bekeken zou willen diskwalificeren is me een raadsel.


> Totaal vermogen = vermogen nodig voor overbrugging hoogteverschil + rolweerstand + luchtweerstand.
>
> Hoogteverschil. Waar begint en waar eindigt de klim en wat is de afstand? Natuurlijk in of nabij Culoz (259m). Volgens NTT data is de klim 17,2 km en heeft Pogacar die vandaag gereden in 43:51 met gemiddeld 23,5 km/h. Het hoogteverschil is 1242 meter. Volgens
> Strava is klim maar 16,35 km en het hoogteverschil 1222 meter. De KOM van vandaag op Strava is Tom
> Pidcock in 42:35. Waarschijnlijk heeft Pogacar zijn prestatie vandaag niet op Strava gedeeld. Hij finishte 13 seconden vóór Pidcock, dus 42:22.
> Het maakt niet veel uit welk startpunt we nemen. Het vermogen voor het overbruggen van het hoogteverschil bij een aangenomen gewicht voor renner + fiets van 70 kg is 330 watt.

Pogacar is de tel kwijt

> Rolweerstand. Hierbij maakt de kwaliteit van het asfalt een belangrijk verschil. Ik heb die klim ongeveer 10 jaar geleden gereden en herinner me een vrij ruw soort asfalt. De rolweerstand is dan bij de beste banden (Conti GP 5000 ; Vittoria Corso) 25-35 watt bij een gewicht van 85 kg en 35km/h. Bij 70 kg en 23,5 km/h wordt dat dus iets tussen 14 en 19 watt.
>
> Luchtweerstand. Dat is de moeilijkst te schatten component vanwege het groepseffect, de lichaamshouding, de wind en de hoogte. Het hangt er in de eerste plaats vanaf of iemand op kop of in een groepje rijdt. De beelden laten zien dat de kopmannen pas in de laatste 2 km solo reden. Laten we beginnen met een solist die 23,5 km/h rijdt in windstille lucht. Een schatting is dat een sterke tijdrijder die 45 min op een vlak parcours rijdt ongeveer 52 km/h haalt bij ongeveer 400W.
> Luchtweerstand gaat met de derde macht van de snelheid, dus bij 23,5 km kost dat maar net iets meer dan 10% daarvan, ongeveer 40W. Het maakt echt
> niet zo veel uit of we nu 400W of 350W veronderstellen. Volgens Blocken levert het rijden in een groep, zelfs in een lint, al gauw een verdere reductie met een factor 2-3. Aan de andere kant zit een klimmende renner veel meer rechtop dan bij een tijdrit. Ik schat daarom de gemiddelde luchtweerstand over de hele klimafstand voor dekopmannen op 25-30 watt.
>
> Samen : 330 + 17 + 27 = 374W
> Stel gewicht renner 62 kg, dan komen we afgerond
> op 6,0 W/kg.
>
> (volgens Strava zat Maxime van Gils vandaag op 360W)

Deze prikker heeft bij tijd en wijle de behoefte zich te profileren, maar doet dit vaak wel met dédain en weinig inlevingsvermogen voor de ander.
Kortom zet je calculaties op papier als je daar behoefte aan hebt en laat je brevet van laatdunkendheid thuis.
De zwarte trui 15 juli 2023 13:02
De Fin zegt dit:

COL DU GRAND COLOMBIER (17.15 km, 7.21 %, 1237 m)

Tadej Pogacar

▫️ 44 min 01 sec => Hoe komt ie aan deze tijd?!
▫️ 23.38 Kph
▫️ VAM 1686 m/h
▫️ est. power 6.17 W/kg — 98 % drafting

Tailwind + benefit of drafting (23.4 Kph) + irregular steepness = far from ideal for est. W/kg.
Nomath 15 juli 2023 15:01
Je bent kennelijk de neerbuigende manier vergeten waarmee je een paar dagen geleden reageerde op een rekensom.
Ik doe mijn best op heldere taal en controleerbare berekeningen, in plaats van bizarre paardensprongen en orakelachtige quotes.
Horsie is back 15 juli 2023 18:28
Nomath Schreef:
-------------------------------------------------------
> Je bent kennelijk de neerbuigende manier vergeten waarmee je een paar dagen geleden reageerde op een rekensom.

Ben me nergens van bewust.

> Ik doe mijn best op heldere taal en controleerbare berekeningen, in plaats van bizarre paardensprongen en orakelachtige quotes.

Jij gebruikt die zogenaamde heldere taal en berekeningen juist als breekijzer (je bent wel de tiende in pakweg twee weken tijds) om mij in discrediet te brengen in plaats van die berekeningern neutraal ongevraagd te brengen. Ik bekritiseer dus je motieven.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen