Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

LottoNL-Jumbo: revolutionair of rampzalig?

Gepost door punt 
punt 02 juli 2015 09:24
Daar waar andere teams zich volledig focussen op een enkele kopman of hooguit worstelen met de vraag of er ook een sprinter in een ploeg gebouwd rond een klassementsrenner mee moet worden genomen, doet LottoNL-Jumbo het compleet anders. Je zou het zelfs revolutionair kunnen noemen. De ploeg start met twee uitgesproken kopmannen, Kelderman en Gesink. Daarnaast heeft Ten Dam een vrije rol, hij hoopt top 10 te rijden. Heeft al aangegeven wel te willen knechten maar alleen als het om een podiumplek in Parijs gaat, wat gezien de concurrentie hetzelfde is als zeggen dat je niet gaat knechten. Vierde man is Kruijswijk. Ook hij heeft een vrije rol en gaat voor etappes en de bergtrui. Hoopt dat dan vanzelf leidt tot een goed klassement. En dan hebben we nog Vanmarcke. Is al weken bezig met de kasseienetappe, het doel van zijn Tour, die etappe wil hij winnen. Bekijkt iedere avond een video van de kasseistroken.

Dat opgeteld betekent vier man die deze Tour voor hun eigen kansen gaan. Plus dan nog Vanmarcke die zich tot de kasseienetappe rustig zal houden, niet teveel energie zal willen verspelen en dan uitgerekend op de dag dat de klassementsrenners hem als knecht het hardste nodig hebben ook nog eens voor kopman gaat spelen.

Is dit slim je kansen spreiden met maximale kans op resultaat en wordt dit de trend van de toekomst? Of is dit geen keuzes durven maken en op zoveel paarden gokken dat je straks overal achter het net vist?
D. Marrage 02 juli 2015 09:29
Eén uitgesproken keuze kan bij deze ploeg toch niet gemaakt worden? Ze hebben géén kandidaat voor de top 5 en géén sprinter.
Hollo Retenstein 02 juli 2015 09:31
Maximale spreiding van kansen. Lijkt me een logische stap.
Wanny 02 juli 2015 09:34
In de ploeg van Post kon vroeger iedereen winnen. Daar zette ook niemand vraagtekens bij. Nu is de sport wel veranderd, maar met 8 man rond 1 kopman rijden is ook zwaar overdreven.

Je noemt 5 man die min of meer voor eigen kans gaan, dan blijven er dus nog 4 over om te knechten. Dat moet in de vlakke ritten voldoende zijn. En in de bergen is het toch veelal ieder voor zich, waarbij LJ het initiatief niet hoeft te gaan nemen.
testa della corsa 02 juli 2015 09:50
vorig jaar zelfde scenario. Toen zelfs twee man die niet gingen knechten op de kasseien maar vol voor etappe gingen. Dat pakte uitstekend uit, gezien ritzege. Beter kon niet.
Leezer Tankink en de Zsjosz trekken die kar ook prima over de droge en relatief simpele stroken, trouwens.
Wanny 02 juli 2015 09:56
Wat betreft de kasseienrit verwacht ik dat Kelderman daar makkelijk overheen gaat. Die kan weleens tijd gaan pakken op wat van die klimmertjes.
Ron Meijers 02 juli 2015 10:06
Lotto-Jumbo gaat deze Tour in één klap een tot dusverre slecht seizoen goedmaken, met één of twee etappeoverwinningen, evenveel top-10-klasseringen en de bergtrui. Een mens mag dromen, niet?
Sub Culture 02 juli 2015 10:12
Ik denk dat het voor Lotto-Jumbo overal net niet zal zijn.

Gesink maakt vorderingen en het is mooi om zien hoe hij stap voor stap weer een betere renner wordt.
Zijn niveau uit zijn beginjaren zal hij volgens mij wel nooit halen en een sterk eindklassement halen lijkt mij bijzonder moeilijk.
Kelderman paste zich moeiteloos aan bij de profs en maakte snel progressie al vind ik hem in het rondewerk tot nu toe wat tegenvallen dit seizoen.
Zijn zege in het NK tijdrijden is knap, maar ik verwacht niet dat Kelderman top 10 gaat halen.
Over Laurens Ten Dam zei ik dat hij zijn kunstje van 2013 niet meer zou herhalen omdat hij er ook niet jonger op wordt, maar hij deed qua klassement nog beter. Mss wel de man die in Parijs straks het hoogste zal staan van de Lotto Jumbo's.
Kruiswijk reed een ijzersterke Giro, maar de Giro is de Tour niet.
Als ik Kruijswijk was dan mikte ik op een paar ontsnappingen in de bergen en waarom niet de bolletjestrui?
Van Vanmarcke weet ik niet wat te verwachten, oogde niet slecht op het BK, leek mij vorig jaar de beste in de kasseinenrit in de Tour, maar Boom 'profiteerde' toen handig van de pech van Sep, waarmee ik geen afbreuk wil doen aan de ritzege van Boom toen.
Vanmarcke zal in die kasseienrit overigens ook moeten afrekenen met Cancellara, Boom, Stybar, Van Avermaet etc... dat wordt moeilijk dus.
zumsteg 02 juli 2015 10:19
Denk dat de verliezen van de topfavorieten in de kasseienetappe heel erg mee gaan vallen. Zo lastig zijn de stroken niet en op kasseien rijden is gewoon goed gepositioneerd beginnen, hard trappen en niet bang zijn. Geen probleem voor Nibali, Contador, Valverde en Quintana. Één van deze namen zal wel achterop raken omdat hij niet snel genoeg geholpen kan worden bij pech door het uiteengeslagen veld maar daar blijft het wel bij. Rodriguez moet in het wiel van Kristoff en Paolini blijven. Ik vrees vooral voor de Fransen als Pinot, Barder, Peraud en Rolland met zwakke ploegen voor op de kasseien/het vlakke en voor notoire Angelsaksische brokkenpiloten als Froome, Van Garderen en Talansky (ondanks dat deze mannen goede ondersteuning hebben.
Blueprint 02 juli 2015 10:20
Prima dat de ploeg het zo doet, ze hebben eigenlijk gewoon geen kopman om voor te rijden.
GillesEmanuel 02 juli 2015 10:55
Dacht dat Valverde ook absolute kopman was binnen zijn team?
JW 02 juli 2015 11:21
Er gaan meer teams met meerdere kopmannen van start, maar ik ga punt niet wijzer maken dan hij is. Onbegonnen werk........
Goozzer 02 juli 2015 11:24
Prima, en niet meer dan logisch, inderdaad...
Tinuz 02 juli 2015 13:14
Ze hebben altijd nog Tom Leezer om te knechten.
Een a-typische wielrenner met een a-typische rol die zijn seizoen volledig afstemt op een knechtenrol in de Tour en de rest van het jaar onzichtbaar is.
lodjan 02 juli 2015 14:31
Kampioen stokbrood halen!
Snorfietser 02 juli 2015 14:38
Klopt, en op deze manier is de kans redelijk groot dat je in ieder geval 2 van je 4 klimmers hebt die tot de 2de week geen averij (vallen of veel tijdsverlies) hebben opgelopen.
El Chaba 03 juli 2015 00:23
Koppi 05 juli 2015 12:08
Nu eerste in het ploegenklassement. Morgenavond Gesink in het geel. Hup Delahaye!
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen