Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

WK weg voorbeschouwing

Gepost door Prikdude 
Prikdude 01 augustus 2023 10:06
De startlijst
(Vul vooral aan, met name geheel Italië ontbreekt nog?)

Algeria
Yacine Hamza

Argentinia
Juan Pablo Dotti

Australia
Michael Matthews, Jay Vine, Rohan Dennis, Simon Clarke, Caleb Ewan, Kaden Groves, Luke Durbridge, Luke Plapp, Harry Sweeny, Robert Stannard

Belgium
Wout van Aert, Remco Evenepoel, Jasper Philipsen, Victor Campenaerts, Tiesj Benoot, Yves Lampaert, Jasper Stuyven, Nathan Van Hooydonck, Frederik Frison

Canada
Dereke Gee, Hugo Houle, Benjamin Perry, Nickolas Zukowsky, Charles-Étienne Chrétien, Pier-André Coté, Guillaume Boivin

Chili
Manuel Lira

Colombia
Rigoberto Uran, Fernando Gaviria, Álvaro Hodeg, Walter Vargas, Santiago Buitrago, Sebastián Molano, Harold Tejada, Rodrigo Contreras

Czech Republic
Mathias Vacek, Michael Boros, Petr Keleman, Adam Toupalik

Denmark
Mads Pedersen, Kasper Asgreen, Søren Kragh Andersen, Magnus Cort, Michael Mørkøv, Mattias Skjelmose, Mikkel Bjerg, Mikkel Honoré

Ecuador
Jhonatan Narváez, Jonathan Caicedo, Jefferson Cepeda

Eritrea
Biniam Girmay, Natnael Tesfatsion, Natnael Berhane, Dawit Yemane

France
Julian Alaphilippe, Benoît Cosnefroy, Christophe Laporte, Rémi Cavagna, Bryan Coquard, Olivier Le Gac, Valentin Madouas, Florian Sénéchal

Germany
Maximilian Schachmann, John Degenkolb, Michel Hessmann, Nico Denz, Nils Politt, Jonas Rutsch

Great Britain
Ben Swift, Luke Rowe, Fred Wright, Ben Turner, Samuel Watson, Connor Swift, Jake Stewart, Owain Doull

Japan
Yuhi Todome, Yukiya Arashiro

Ireland
Ben Healy, Sam Bennet, Ryan Mullen, Cormac McGeough, Rory Townsend, Dillon Corkery

Japan
Yuhi Todome, Yukiya Arashiro

Luxembourg
Arthur Kluckers, Alex Kirsch, Kevin Geniets, Cedric Pries

Morocco
Mohcine El Kouraji, Adil El Arboui, El Houcaine Sabbahi, Omar El Gouzi

Netherlands
Mathieu van der Poel, Dylan van Baarle, Olav Kooij, Pascal Eenkhoorn, Daan Hoole, Jan Maas, Oscar Riesebeek, Mick van Dijke

New Zealand
George Bennett, Patrick Bevin, Ryan Christensen, James Oram, Laurence Pithie, Corbin Strong

Norway
Tobias Halland Johannessen, Alexander Kristoff, Andreas Leknessund, Jonas Abrahamsen, Søren Wærenskjold, Rasmus Tiller

Poland
Michal Kwiatkowski

Portugal
João Almeida, Ruben Guerreiro, Nelson Oliveira, Andre Carvalho

Slovakia
Peter Sagan

Slovenia
Tadej Pogacar, Luka Mezgec, Matevz Govekar, Domen Novak, Jaka Primozic, Kristijan Koren, Tilen Finkst, Anze Snok

South Africa
Daryl Impey, Ryan Gibbons, Stefan de Bod, Morné Van Niekerk

Spain
Ion Izagirre, Iván García, Jesús Herrada, Roger Adriá, Alex Aranburu, Jesús Ezquerra, Oier Lazkano, Gonzalo Serrano

Sweden
Lucas Eriksson

Switzerland
Marc Hirschi, Stefan Küng, Stefan Bissegger, Mauro Schmidt, Silvan Dillier, Fabian Lienhard

Uruguay
Eric Antonio Fagundez

USA
Neilson Powless, Quinn Simmons, Lawson Craddock, Magnus Sheffield, Sean Quinn, Matteo Jorgenson
Prikdude 01 augustus 2023 10:13
Is er ergens al een loepversie van het profiel van de lokale omloop verschenen? Het stratenplan ziet er in elk geval uit als een lastig potje Snake.

Carlos Danger 01 augustus 2023 11:32
Als Anze er een snok aan geeft, kun je maar beter mee zitten.
DeFin 01 augustus 2023 11:39
valse trage 01 augustus 2023 11:54
thumbs up

parcours en hoogteprofiel lijkt wel een WK veldrijden uitgezet door Adrie.
Veel bochten en molshopen.
valse trage 01 augustus 2023 11:56
Dat zou voor velen toch een schok zijn.
Meneer 60% 01 augustus 2023 12:25
Moet er toch wel erg aan wennen, een WK in deze periode van het jaar, merk ik. Terwijl toch niet erg een gewoontedier ben. Hoe zit dat met jullie?

Kan weleens een heel onvoorspelbare koers gaan worden. Een parcours met zoveel korte klimmetjes kort achter elkaar kan ik me niet herinneren van een WK. Misschien Leuven, maar dat was niet zo extreem. Je ziet aan de selecties dat veel landen op twee paarden wedden. Ze hebben zowel een favoriet of outsider in het team die het van een aanval moet hebben, als een sprinter achter de hand. België natuurlijk, met drie kopmannen, maar ook Nederland (VDP + Kooij), Denemarken (Asgreen + Pedersen), Frankrijk (Alaphilippe + Laporte), Ierland (Healy + Bennet). Gaan die landen op twee gedachtes hinken tijdens de koers? Vooral bij België sluit ik dat niet uit.

Dit zou de Italiaanse selectie moeten zijn volgens cyclingnews: Alberto Bettiol, Matteo Trentin, Andrea Bagioli, Daniel Oss, Simone Velasco, Filippo Baroncini, Lorenzo Rota, Kristian Sbaragli. Maar ze gebruiken wel het woordje 'expected' in de zin. (https://www.cyclingnews.com/news/world-championship-schedule-forces-filippa-ganna-to-miss-road-race/)
ton duk 01 augustus 2023 12:31
Meneer 60% Schreef:
-------------------------------------------------------
> Moet er toch wel erg aan wennen, een WK in deze
> periode van het jaar, merk ik. Terwijl toch niet
> erg een gewoontedier ben. Hoe zit dat met jullie?
>
Eens met wel 1 voordeel voor DUK .Laatste jaren was ik vaak tijdens het WK (en mijn verjaardag) op vakantie
Kan nu eindelijk een gehele dag ouderwets kijken
Eerst de Profs-weg helpt trouwens niet qua opbouw WK-
>
> Dit zou de Italiaanse selectie moeten zijn volgens
> cyclingnews:

Normaal Ganna en Milan maar daar zit WK Baan (met kwalificatie OS) in de weg

Gr
predator 01 augustus 2023 13:32
Voelt qua planning heel vreemd inderdaad. Anders was ik er graag bijgeweest. Het lijkt een lichte versie van de Amstel Gold Race, dus een grote groep die sprint voor de wereldtitel zou zomaar kunnen. Hangt natuurlijk ook van het weer af.
Prikdude 01 augustus 2023 17:47
Gevoelsmatig lijkt het veel op Richmond, het eerste WK dat Sagan WK werd. Een poef op zo'n kort klimmetje was genoeg. Wel met dank aan Gesink die geloof in dienst van Terpstra de boel rondenlang hard maakte.

Dat mogen de Nederlanders (en Fransen) nu weer gaan doen.
Prikdude 01 augustus 2023 18:07
Frederik D. 01 augustus 2023 18:47
Ik zie in mijn glazen maar troebele bol Van Aert en Evenepoel samen een gat slaan en samen strijden om de overwinning. smiling smiley
Carlos Danger 01 augustus 2023 21:10
Oier Lazkano is een dns en wordt vervangen door Mikel Azparren.
DeFin 01 augustus 2023 21:18
Wat heeft Bilbao de bondscoach misdaan?
De zwarte trui 01 augustus 2023 21:49
Je verwacht het niet:

“That is a very difficult question,” Evenepoel said of how he stacks up, after winning the Clásica San Sebastián. “We will never know, maybe after next year's Tour. But if I can believe all the calculations that have been made on the basis of watts per kilo, then Tadej and Jonas have shown figures in the Tour that I have already achieved. Although they did that, of course, day after day.

[content.globalcyclingnetwork.com]
Museeuw 01 augustus 2023 23:51
Ik hoop vooral op een leukere koers dan vorig jaar. Dat slappe gedoe van oa de Fransen die de wereldtitel cadeau deden Evenepoel liever niet meer.
Tjappie2 02 augustus 2023 00:25
Ik verwacht een loodzware afvalkoers, tenminste als het inderdaad de hele dag gaat regenen (en die kans zit er best in).
El Chaba 02 augustus 2023 01:11
Ik kan niet wachten tot hij in de Tour mét Vingegaard en Pogacar goed op zijn bek gaat. En voor de goede orde, dat bedoel ik uiteraard figuurlijk. winking smiley
El Chaba 02 augustus 2023 01:20
Die kans acht ik vrij klein.
Evenepoel is in een ééndagskoers op een "(vrij) zwaar" parcours momenteel (bijna) een klasse apart, waarbij ik met "(bijna)" doel op Pogacar, die ik dan minstens even hoog of zelfs ietsjes hoger in schat.

Maar dit parcours is niet "(vrij) zwaar", maar een beetje zwaar, waardoor de concurrentie volgens mij een stuk groter zal zijn, al kan hij dus ook hier natuurlijk gewoon winnen, maar saai zal het volgens mij worden.
nachtwacht 02 augustus 2023 01:44
Ik vind dit eigenlijk wel een nette, respectvolle reactie van Evenepoel. Geeft aan goede wattages te trappen maar plaatst dat direct in perspectief, aangevend dat hij wellicht (nog) niet goed genoeg is: hij zegt het een moeilijke vraag te vinden, weet niet of de berekeningen kloppen en weet niet of hij zulke wattages dag na dag kan trappen. Niets arrogants aan.
Carlos Danger 02 augustus 2023 02:22
Worden Soudal Quickstep en Evenepoel nog gecompenseerd door de UCI voor het missen van twee maanden exposure en
exploitatie van de regenboogtrui?
Slimmerd 02 augustus 2023 06:10
Laat PatLef het niet horen...
Nelis! 02 augustus 2023 06:49
Iemand gaat het betalen...

Evenepoel wordt gewoon weer wereldkampioen, probleem opgelost.
Frederik D. 02 augustus 2023 09:42
Vind ik ook. Lijkt mij best een aardige jongen. Maar hij wordt zooooo de hemel ingeschreven.
Sub Culture 02 augustus 2023 09:43
Ik denk dat je de zwaarte van dit parcours onderschat.

De afstand alleen al is een serieuze scherprechter, het afremmen, weer optrekken op het lokale circuit, de korte hellingen op het parcours... het vraagt telkens een inspanning en zal leiden tot enorme slijtage.

Dit wordt nooit een sprint met een omvangrijke groep.

Evenepoel is ook op dit parcours de grote favoriet voor mij.
Meneer 60% 02 augustus 2023 11:23
De klimmetjes zijn echt superkort allemaal. De meesten hebben nog geen 20 meter hoogteverschil, sommigen een kleine 30. Dat is nog altijd duidelijk minder dan, pakweg, de VAM-berg en de Motieweg. Scherprechter Montrose Street heeft een KOM op Strava van 18 seconden (https://www.strava.com/segments/12162944). De klimmetjes zijn daarmee ook veel korter dan in Richmond, hoewel ik de vergelijking snap. Maar het zijn wel echt extreem veel van die korte klimmetjes.

Ik denk dat het een parcours is voor de handige renners die goed kunnen sturen en die een extreme intervalconditie hebben. Veldrijders en ex-veldrijders, met name. Bij het EK in Glasgow in 2018 stonden MVDP en WVA (die toen allebei bij lange na nog niet de wegrenners waren die het nu zijn) beiden op het podium. En dit huidige WK-parcours is vergeleken met toen nog bochtiger en explosiever.

Ik verwacht daarom ook niet per se Evenepoel. Ik vlak Sagan niet uit. Reed wen kleurloze Tour maar zal dit WK in zijn hoofd hebben gehad.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02/08/2023 11:56 door Meneer 60%.
Carlos Danger 02 augustus 2023 13:08
Biniam Girmay DNS
valse trage 02 augustus 2023 14:13
Voor mij is Evenepoel ook de favoriet. Als hij in de finale op z'n Evenepoels demarreert en de turbo aanzet, en er zitten niet gelijk een paar klasbakken op het wiel, dan is hij vertrokken voor de titel. Dan wordt het daarachter weer hollen (MVDP) en stilstaan (MVDP) en Evenepoel finisht met 2 minuten voorsprong.
valse trage 02 augustus 2023 14:18
thumbs up goede interpretatie van het parcours. Bekijk Montrose Street maar eens op Google Street View: het is niet meer dan een dubbele parkeergarage.
Met snelheid door de bocht ben je al bijna halverwege. Een echt intervalcriterium.
Ik vind Leuven nog het meest in de buurt komen. De beklimming in Richmond was een stuk langer.

Alleen verwacht ik dat ook hier Evenepoel de grote favoriet is, met Van der Poel als favoriet #2.
Brieske 02 augustus 2023 14:43
Joep de Groot is cool...

Groet
Sjorsoll 02 augustus 2023 15:20
Cool, gedetailleerder had ik het in mijn snelle zoeken niet kunnen vinden.

Ze pakken qua cijfers wel alleen de steilste stukjes van die klimmetjes, daarom zijn ze ook zo kort.
predator 02 augustus 2023 17:55
Ook Stannard gaat niet starten ivm (oude) dope



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02/08/2023 17:57 door predator.
Carlos Danger 02 augustus 2023 18:21
Heeft Moerenhout al een paar schattige Schotse meisjes ingehuurd om Michael Matthews wakker te houden?
lodjan 02 augustus 2023 18:56
Merhawi Kudus start ook niet vanwege geweigerd visum (zegt ie).
Waarschijnlijk geldt voor Tesfatsion and Gebrezgebier hetzelfde.
lodjan 02 augustus 2023 18:57
Joep = Great.

Groet.
Carlos Danger 02 augustus 2023 20:10
And a Merry Brexit to you all!
Wanny 02 augustus 2023 22:38
Als MVDP echt goed is wordt het lastig hem te kloppen. Korte klimmetjes en veel bochten is precies zijn ding.
Eindhovuh 03 augustus 2023 16:23
“ Voor heel wat wielerharten lijkt de vraag niet of een Belg zondag wereldkampioen wordt, maar wel welke Belg. “

Aldus Sporza. Boonen vindt het selecteren van en Philpsen én van Aert een fout.
opperman 03 augustus 2023 16:57
Dit WK verdient eigenlijk een Sprint à deux MvP-WvA.

Of eigenlijk moet je zeggen: De Sprint à deux verdient een WK
ton duk 04 augustus 2023 12:56
De zwarte trui 04 augustus 2023 16:54
Slim van Ewan. Hij zal een paar rondjes gepeddeld hebben en toen tot het besef zijn gekomen WAT doe ik hier? Knechten zit er natuurlijk niet in bij zo'n sprint egotripper. Een DNS is dan het beste.
Spaak 04 augustus 2023 17:49
Het zou me weinig verbazen als die in rap tempo richting einde carrière aan het gaan is
De zwarte trui 04 augustus 2023 21:25
1 beeld zegt meer dan 1000 woorden. Het middelpunt van de foto; kopman Remco, op plek 2 Wout in een vrije rol en Jasper zit duidelijk in het strafbankje.

De zwarte trui 04 augustus 2023 21:52
De finish ligt op George Square, amaai Wout!
Prikdude 04 augustus 2023 23:53
Zou idd niet heel erg verbazingwekkend zijn, maar ook altijd al een wispelturige vlegel geweest (met veel pech), schijnt in verregaande onderhandelingen met een andere ploeg en was tot z'n malheur de snelste sprinter in de Tour.

Stel dat hij naar Lefevere gaat, kun je hem volgend jaar opschrijven voor 15 zeges.
Prikdude 05 augustus 2023 01:05
Ja, Evenepoel kijkt daar precies met de blik van iemand die weet welke pot Belge d'Quick-Step de intrigantdruïde Lefevere de afgelopen weken heeft bekokstooft.

Patrick Lefevere. Voor de bühne Alaphilippe vorig jaar uitfoeterend omdat die zich buiten het WK te weinig had laten zien het jaar ervoor. Ondertussen mocht Alaphilippe wekelijks opdraven in z'n regenboogtruitje (en niets anders aan) op familiediners van de Lefeveres. 'Glimlachen Julien, met die pratende vagijn van je!'

Patrick leeft voornamlijk voor het wereldkampioenschap. Onder zijn supervisie paradeerden talloze renners in het regenboogklofje door de statuurloze hemden van het gelijk. En het tricot van Mapei was een soort in pixels uiteengevallen pride-sweater. Ooit was hij zo gefrustreerd dat Camenzind de trui bij hem in dienst won en vertrok, dat hij de volgende twee winnaars (Freire en Vainstains) aan de ketting zijn vlaggenschip op sleepte. Er gaat echter nauwelijks iets boven de trui zelf winnen, zoals de afgelopen drie jaar.

De regenboogtrui veroveren winnen zoals in de laatste twee edities, met een tactisch meesterstuk gekruid met van te voren bereidde, slinkse listen, samenzweringen tot in de diepste koerskrochten, is waar hij het echt voor doet. Het is de koers bij uitstek waar Lefevere zijn liefde voor stoken, sluwheid en ervaring kwijt kan.

Schachmann was het laatste slachtoffer. Die kreeg gister een sms met een wolven emoticon: "Je hebt geen vorm, Steimle neemt je plek in op het WK. Anders lek ik aan de pers welke Jamin lekkernijen nonkel Iba je voorschotelde bij ons en in welke Zwitserse kluis het bewijs daarvoor ligt." Beetje rigoreus, maar Maximilian zocht toch al het hele seizoen naar z'n bandenspannig met een hogedrukspuit en appte aan Jannik direct 'viel spaß'.

Gisteravond appje naar Morkov en Asgreen: "We vertrekken op acht ronden van het einde. Andrea, Jannik, Lampy, Remco, de Fransen, Amerikanen en Panamezen zijn onboard. Doet Mikkel Frolich nog mee?"

Gelukkig heeft Mathieu Jan Maas mee en Pogacar de firma Finkšt, Skok en Govekar, anders kon de koers wel eens verreden zijn voordat hij begon.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05/08/2023 01:25 door Prikdude.
Prikdude 05 augustus 2023 01:07


Leuven? Dat was toch gewoon een gort geschoten Millenium Falcon?
El Chaba 05 augustus 2023 02:46
Ik denk, dat de Belgen het technische aspect van het parcours nogal onderschatten. Ik heb zojuist nog even een zeer gedetailleerde beschrijving gelezen van dat laatste rondje en dit is gewoon veldrijden pur sang. Alleen maar draaien, keren, klimmen en dalen steeds. 42 veelal korte bochten in 14 km. En wat de klimcapaciteit betreft, dat stelt echt helemaal niks voor, dat kunnen vele renners in het peloton net zo goed of sommigen nog beter
Mijns inziens gaat Evenepoel daar echt heel moeilijk winnen (als hij al de finish haalt, want valpartijen zullen daar zeker een rol gaan spelen en als het regent helemaal) en heeft Van Aert veel meer kans.

Tenzij hij er natuurlijk voor zorgt, dat hij al vrij lang voor de finish alleen komt te rijden, dan is er weer meer kans.
Al met al lijkt mij de kans daarom echt vrij klein.
Sjorsoll 05 augustus 2023 02:57
Is er iemand op het wereldwijde web die dit rondje op Google Maps heeft uitgestippeld? En zo ja, kan iemand dat dan hier delen?
Clavan 05 augustus 2023 08:23
Vanaf mijn telefoon hier in Italië lukt het niet. En ik ben zondagmiddag pas weer terug.
Prikdude 05 augustus 2023 08:48
Evenepoel won ook het nog veel makkelijkere Belgisch kampioenschap dit jaar. Misschien bewijst Van Aert hem nog zo'n dienst?

Wegrijden ergens wordt niet evident idd, bizon parcours met Mathieu intrinsiek de best aangemeten renner. Geen renner waarover zo'n verkeerd beeld van z'n kwaliteiten bestaat als Van Aert. Die is helemaal niet zo explosief als constant verondersteld wordt. Moet meestal gaatjes laten op korte, steile klimmetjes en verliest aan de lopende band sprints in kleinere groepjes.

De Belgen hebben evenwel de sterkste ploeg en als alle neuzen dezelfde kant opstaan gaan ze Philipsen lang als argument kunnen gebruiken voor de door hen heel veel gebruikte taktiek van meezitten, meezitten en niet meedraaien.
Prikdude 05 augustus 2023 08:59
De Cauwer: "Dan kijk ik naar Frison, Van Hooydonck en Campenaerts. Als er een paar exoten vertrekken met wat degelijke Europeanen moet daar altijd al een Belg bijzitten. Dat betekent niet dat je daar als een gek moet meerijden, hé, maar dan zit je er al en ben je baas."

Vraag me ook al jaren af waarom Koos (en voorgangers) dit niet proberen te doen. Schrijnend en onbegrijpelijk gebrek aan tactische lenigheid.
Prikdude 05 augustus 2023 09:09


Als foto's veel kunnen zeggen zou ik voortaan ook een sfeermaker mee nemen in de Belgische ploeg. Ze kijken nu een beetje of ze allemaal net te horen hebben gekregen dat Marc Dutroux is overleden.

Of zou het misschien mokerdikke hommeles in de ploeg zijn?
Prikdude 05 augustus 2023 09:19
De imitiaties van Frederik Frison blijven ijzersterk trouwens. Hier immiteert hij de bondscoach?
nachtwacht 05 augustus 2023 10:18
Eens. Is een de makkes van het profpeloton. Vrijwel alles op tatctisch gebied gaat volgens dezelfde saaie, oeroude, voorspelbare patronen.
Prikdude 05 augustus 2023 11:54
[twitter.com]

Terwijl Han 'het zou toch mooi zijn om wereldkampioen te worden hè?' Kok een enorme knoeperd in zijn broekje krijgt vergeet hij twee junioren te zien die het wiel van Mathieu aardig houden.

Wordt zometeen het VSS weer aanpassen. Jan Maas kopman!
lodjan 05 augustus 2023 12:32
Weer twee junioren die MVDP lastig vallen?
Meneer 60% 05 augustus 2023 12:39
Ondertussen is bij de meiden junioren goed te zien hoe zwaar het parcours is. Niemand komt echt weg, maar achterin waaien ze er er één voor één af en je ziet de uitputting in de ogen van iedereen. Profs mannen is wel wat anders dan junioren meiden natuurlijk.

Opvallend: Nederland komt er als dominerend vrouwenwielerland niet aan te pas. Niemand meer voorin. Heb niet gezien of er iets is gebeurd. Een Française op kop. Britten zijn nog met 4 daarachter. Frankrijk en België ook met meerderen nog.
Slimmerd 05 augustus 2023 13:04
1. Bego (fra)
2. Ferguson (gbr) 9"
3. Moors (bel)

Nederland schandalig kleurloos. Het Franse teams als enige als ploeg gereden, de achtervolging van vier Britse meiden was vrij lachwekkend.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05/08/2023 13:05 door Slimmerd.
De zwarte trui 05 augustus 2023 13:53
Hoe durven ze! Op de fiets naar huis denk ik dan of gewoon daar achter laten.
De zwarte trui 05 augustus 2023 14:06
De zwarte trui 05 augustus 2023 14:08
DNS Quinn Simmons, Magnus Sheffield en Matteo Jorgenson hebben gepast voor het WK wielrennen. De drie renners, die te kennen stonden als outsiders, moesten afzeggen door een blessure. [www.wielerflits.nl]
De zwarte trui 05 augustus 2023 14:15
Die Spanjaard heeft zijn hele WK gehypothekeerd. Hij is ontploft op de top. [www.wielerflits.nl]
Andere Peter 05 augustus 2023 14:57
In mijn herinnering was het rond 1980 ook wel eens 2 weken na de Tour
Carlos Danger 05 augustus 2023 15:02
Dat is uniek; een blessure, drie afzeggingen.
De zwarte trui 05 augustus 2023 15:09
Ze vallen bij bosjes bij de junioren, oa van der Werff. Een half broer van Kristoff ligt op kop te beuken met JV Noor Nordhagen, Deen Philipsen en een Duitser. 87 km te gaan. Duizelig van al het gedraai.
De zwarte trui 05 augustus 2023 15:11
Het 'peloton' is nog 40 man... zwaar rondje.
Carlos Danger 05 augustus 2023 15:12
Prikdude Schreef:
-------------------------------------------------------
> De imitiaties van Frederik Frison blijven
> ijzersterk trouwens. Hier immiteert hij de
> bondscoach?


Op deze foto imiteert hij 'De Dood' en met verve.
De zwarte trui 05 augustus 2023 15:22
Sente Sentjens riskeert zijn leven. Even de steekas van zijn voorwiel aandraaien vol in koers.

De Bora Duitser heeft zijn naam mee Fietz-ke.
De zwarte trui 05 augustus 2023 15:26
Hoop problemen ook met schakelen. Top belg Widar al uit koers, nu Chamberlain met schakelproblemen eerder al Nederlander Tijssen die solo op kop zijn ketting ernaast legde. Gaat Wout one-by rijden?
Slimmerd 05 augustus 2023 15:58
DNF Beloki
DNF Wiggins

Benieuwd hoelang Valjevec het nog weet vol te houden
De zwarte trui 05 augustus 2023 16:20
Bij de junioren zijn het nu ook al de Slovenen die het doen. Door hun werk nadert het peloton op de 7 koplopers. Nog maar een half minuutje voorsprong.
De zwarte trui 05 augustus 2023 16:41
Heerlijke Finse naam Kasper Borremans, probeert de sprong te maken. De Nederlanders worden 1 voor 1 uit de wielen gereden. Eerst Lugthart nu Hayma, maar hij keert weer terug in het laastse wiel.
Slimmerd 05 augustus 2023 16:59
Philipsen is er één ronde voor het einde van weggereden.

Vijf achtervolgers
De zwarte trui 05 augustus 2023 17:09
Jammer dat hij een DSQ gaat krijgen voor zijn sokken.
Slimmerd 05 augustus 2023 17:18
1. Philipsen (Den)
2. Fietzke (Dui) 1'20
3. Orn-Kristoff (Noo)
4. Sierra (Ita)
5. Storm (Den)
6. Nordhagen (Noo)
Slimmerd 05 augustus 2023 17:18
Hoge sokken vielen mij bij wel meer op inderdaad
De zwarte trui 05 augustus 2023 17:21
Kristoff zal het te horen krijgen thuis...
Sierra mist zijn kans op een medaille door... misschakelen.

Junior dames: Lange solo
Junior mannen: Lange solo

=> VSS Remco naar 5*
Meneer 60% 05 augustus 2023 17:30
Scandinaviërs heel erg sterk bij de junioren jongens. Al een aantal jaar zo, maar nu wel heel opvallend.
Sjorsoll 05 augustus 2023 18:31
Wel een goeie timing (als je vroeg in de middag terug bent iig).

Wel thuis
El Chaba 05 augustus 2023 18:34
Achtervolgen heeft inderdaad weinig zin. Geen lange, rechte stukken om samen kop over kop te achtervolgen, dus je bent steeds zo langzaam als de voorste, die dan op kop rijdt.
Inderdaad zeker een voordeel voor Evenepoel. thumbs up
Maar natuurlijk ook voor ieder ander, die het solo gaat proberen.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05/08/2023 18:35 door El Chaba.
Cyclad58 05 augustus 2023 18:41
Senna Remijn was nog de beste. Is pas eerstejaars, maar dat is de nieuwe wereldkampioen ook winking smiley
Prikdude 05 augustus 2023 19:09
Met wel het lichte verschil dat de Belgen altijd nog de mogelijkheid hebben om Van Aert en Evenepoel het dicht te laten knallen voor Philipsen (Of Evenepoel alleen voor Van Aert).

De andere landen moeten België eigenlijk vanaf de start gaan bestoken want op dat circuit zullen ze in een fuik lopen.

((((waarna Mathieu op het laatste klimmetje hem gewoon peert en WK wordt))))
Eindhovuh 05 augustus 2023 20:07
Ik denk dat als van der Poel een superdag heeft hij niet te houden is en minimaal 2 rondes voor het einde al weggaat en wegblijft.
Waarna Sporza gaat zeggen dat het zo zonde is dat de sterkste man in koers niet gewonnen heeft.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05/08/2023 20:07 door Eindhovuh.
Spaak 05 augustus 2023 21:18
Ik zou me als Belg pas zorgen gaan maken als er géén hommeles is bij de nationale ploeg. Dat gekonkel waar de pers gretig aan meedoet houdt die mannen tenminste een beetje scherp met z’n allen.

Ik zou willen dat er bij Team NL wat meer hommeles zou zijn. Bij ons werkt ook niemand voor elkaar maar lijkt men dat gewoon te accepteren en de schouders erover op te halen. Morgen weer gewoon lekker het eigen teamkloffie aan in plaats van dat lelijke oranje.
Luijt 05 augustus 2023 21:58
Die Evenepoel en al dat gezeik eromheen; wel of geen andere ploeg. Lefevere boos. Nou en?
Spaak 05 augustus 2023 22:30
Patrick heeft zijn gelijke gevonden in Patrick.
Carlos Danger 05 augustus 2023 22:42
Wielerbaas vs. Voetbalvader.
Spaak 05 augustus 2023 23:12
Als het morgen echt gaat regenen denk ik dat ik voor de zekerheid maar een tientje inzet op Mads.
opperman 05 augustus 2023 23:13
Nog nooit werd iemand zowel wereldkampioen in het veld als op de weg. Veldrijders De Vlaeminck, R en Van der Poel, A werden wel 2e.
Morgen een primeur?
Slimmerd 06 augustus 2023 07:44
Gezien het feit dat zelfs Pogacar tegenwoordig wel eens een veldrit rijdt, wordt die kans aanzienlijk groter
DeFin 06 augustus 2023 08:43
Er is wel iemand die wereldkampioen in het veld en Olympisch kampioen op de weg werd.
ton duk 06 augustus 2023 08:58
[nos.nl]

Over Lammertink en het EK Glasgow
Gr
Slimmerd 06 augustus 2023 10:43
Almeida valt direct in de neutrale zone op lelijke klinkers, lijkt last te hebben van schouder/pols.

Vervolgens start de race-directie gewoon de koers op km 0, Almeida nog niet terug en lijkt er wel klaar mee
Slimmerd 06 augustus 2023 11:10
Geen lelijke kopgroep:

Doull (GBr)
Towsend (Ier)
Vermaerke (VSt)
Dinham (Aus)
Tejada (Col)
Neilands (Let)
Gamper (Oos)
Keleman (Tsj)
Christensen (NZl)
Slimmerd 06 augustus 2023 11:12
G. Bennett (NZl), Schuurhuis (Vat) en Fagundez (Uru) proberen nog over te steken.

Peloton geeft reeds 2' toe



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06/08/2023 11:12 door Slimmerd.
De zwarte trui 06 augustus 2023 11:15
The Pope's cyclist zit in de chasse patatte. Alleen met gods hulp of als ze vooraan vaart minderen kunnen de 3 achtervolgers aansluiten.
Slimmerd 06 augustus 2023 11:23
235km

Kopgroep (9)
Achtervolgers (3) 1'15
Peloton 4'31
Slimmerd 06 augustus 2023 11:25
Slovenië en België gaan op kop van het peloton
Slimmerd 06 augustus 2023 12:09
200km, 7'40

Frankrijk laat ook een renner meedraaien
Slimmerd 06 augustus 2023 12:27
191.8km, de koers ligt stil wegens wegplakkers
De zwarte trui 06 augustus 2023 12:29
Kan het hele peloton niet ff over die wegplakkers heen pissen? Of even omdraaien en een ander weggetje nemen?

Gaat de jury er een rondje of 2 van het plaatselijke parcours afhalen om dit tijdverlies te compenseren?



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06/08/2023 12:45 door De zwarte trui.
Slimmerd 06 augustus 2023 13:05
Het is bijna weer koers, de koplopers zullen eerst weer 7'30 moeten krijgen
Frederik D. 06 augustus 2023 13:22
Waar is die lijm van gemaakt? Van olie?
De zwarte trui 06 augustus 2023 13:29
Typisch Poel. Gelost bij de herstart.
De zwarte trui 06 augustus 2023 13:33
Typisch Rien. Hij lost bergop
De zwarte trui 06 augustus 2023 13:49
Ondertussen op Montrose Street. [twitter.com]
De zwarte trui 06 augustus 2023 13:50
Rien ziet het wel zitten volgend jaar bij UAE
Slimmerd 06 augustus 2023 14:01
valse trage 06 augustus 2023 14:18
Ik heb medelijden met de cameramannen op de motor... ik word al misselijk bij het bekijken van de beelden...
wat een kermiscarroussel!
Sjorsoll 06 augustus 2023 14:22
Ik word misselijk van die shirts van Nederland. Wie bedenkt dit nou?
Carlos Danger 06 augustus 2023 14:23
Met 51 minuten vertraging weer vertrokken, het staat nu wel vast; Dylan van Baarle wordt wereldkampioen.
ton duk 06 augustus 2023 14:23
Volgend jaar gelukkig weer ORANJE
Gr
Carlos Danger 06 augustus 2023 14:25
Sjorsoll Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik word misselijk van die shirts van Nederland.
> Wie bedenkt dit nou?


De marketingafdeling van de ING.
De zwarte trui 06 augustus 2023 14:28
Sporza zegt Kooij die keihard viel. Stef zegt Van Dijke.
De zwarte trui 06 augustus 2023 14:31
Hoole en Eenkhoorn staan nu na een klein valpartijtje naast de fiets.

Alafilp met een eerste prikje.
Andere Peter 06 augustus 2023 14:31
Dit is toch geen parcours om opzettelijk achterin te gaan koersen?

De Nederlanders lijken geen koers te willen maken, maar vooral niets van de valpartijen te willen missen.
valse trage 06 augustus 2023 14:32
.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06/08/2023 14:32 door valse trage.
valse trage 06 augustus 2023 14:33
Ik dacht ook Van Dijke, meende een bos zwart haar te zien. Eenkhoorn en Hoole naast de fiets.
Nederland verliest in rap tempo de knechten.
Cecchini 06 augustus 2023 14:33
Helemaal juist. Falende Nederlanders qua tactiek.
Slimmerd 06 augustus 2023 14:40
De Twitter van Jumbo-Visma meldt ook dat het Van Dijke was
Andere Peter 06 augustus 2023 14:42
Had ING/Postbank niet ook iets te maken met dat lelijk voetbalshirt van EK 1988? Of was dat puur een dronken Adidas-ontwerper?
Andere Peter 06 augustus 2023 14:53
Prima counter van Evenepoel op de poging van Van Aert om in een vluchtgroep mee te sluipen.
Andere Peter 06 augustus 2023 14:55
Pardon, het was Stuyven
ton duk 06 augustus 2023 15:01
MvdP,vBaarle en Kooij nog voorin...
Gr
De zwarte trui 06 augustus 2023 15:07
De zwarte trui 06 augustus 2023 15:09
Laporte nu in de problemen, materiaalpech
De zwarte trui 06 augustus 2023 15:10
Asgreen en Alaflip lossen
DeFin 06 augustus 2023 15:11
Geen tweede Philipsen wereldkampioen.
De zwarte trui 06 augustus 2023 15:11
samen met Philipsen... Mogelijk dat flip nog op DeDeur wacht
Slimmerd 06 augustus 2023 15:14
15 man licht afgescheiden met WvA en Van Hooydonck maar België rijdt het dicht met Stuyven
Slimmerd 06 augustus 2023 15:18
99km

Kopgroep
Groep favorieten (35) 1'16
De zwarte trui 06 augustus 2023 15:23
Van Hooijdonck houdt niet van de snokken van het SQS duo Schmidt/Evenepoel (altijd een goed duo op een WK) en gaat voor Wout op kop rijden.
De zwarte trui 06 augustus 2023 15:26
DNF Fredje Wright. Italie nu het heft in handen met 4 man op kop.
De zwarte trui 06 augustus 2023 15:29
Trentin trekt alles uit elkaar. Poel mee, Wout op zijn tandvlees. Evenpoel niet mee.
De zwarte trui 06 augustus 2023 15:30
De zwarte trui 06 augustus 2023 15:33
De Belgen moeten rijden om Remco terug te brengen. Van Baarle zit daar ook bij.
De zwarte trui 06 augustus 2023 15:36
Trentin rijdt zelf het hek in op Montrose street
De zwarte trui 06 augustus 2023 15:38
Evenepoel heeft de sprong gemaakt. DvB probeert hetzelfde te doen.
De zwarte trui 06 augustus 2023 15:43
Tiller rijdt continu linksaf. Zijn stuur staat scheef, waarschijnlijk na de Trentin crash
De zwarte trui 06 augustus 2023 15:44
Hij krijgt een nieuwe fiets
De zwarte trui 06 augustus 2023 15:50
70 km te gaan.

Pedersen, Poel, Van Aert, Pogacar, Bettiol en Matthews Clarke Dinham (voormalig koploper, jumpte vrolijk mee na het 'park' klimmetje waar Evenepoel elke keer niet mee kan) zijn weg.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06/08/2023 15:52 door De zwarte trui.
Spaak 06 augustus 2023 15:58
Nog 70km, 6 man op kop en 21 een seconde of tien erachter, verder niemand meer in koers
De zwarte trui 06 augustus 2023 16:03
De achtervolgende groep komt door Cosnefroy en beetje twijfel vooraan toch terug!
De zwarte trui 06 augustus 2023 16:08
Na elk klimmetje hangt Evenepoel achteraan.
Spaak 06 augustus 2023 16:10
Ziet er idd niet goed uit…
De zwarte trui 06 augustus 2023 16:14
Bettiol valt bijna over zijn eigen bidon, terwijl hij er een snok aan geeft.
De zwarte trui 06 augustus 2023 16:16
En nu wel Remco bergop op de Montrose street. Maar Pedersen zit al weer op zijn wiel.
De zwarte trui 06 augustus 2023 16:17
Van Baarle sluipt (?) steeds net mee in het laatste wiel. Nog 4 ronden. En nog 18 man



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06/08/2023 16:18 door De zwarte trui.
De zwarte trui 06 augustus 2023 16:20
Het regent! Shit glijden geblazen. Skjelmose ging al bijna onderuit



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06/08/2023 16:21 door De zwarte trui.
De zwarte trui 06 augustus 2023 16:26
Bettiol met een kleine voorsprong. Rijdt zichzelf dood en Benoot en Stuyven die achter hem aanrijden.
Meneer 60% 06 augustus 2023 16:26
Evenepoel leek het lange tijd zwaar te hebben, maar oogt nu heel erg sterk. Bij VDP heb ik een beetje het omgekeerde gevoel.

Bettiol heeft een leuk gat nu. België moet het werk doen.
De zwarte trui 06 augustus 2023 16:37
Narvaez keihard onderuit het hek in. Poel net ervoor als 5e/6e door de bacht.
De zwarte trui 06 augustus 2023 16:39
Skjelmose met pech op achterstand.

Bettiol naar de 40 seconden. DvB en Evenepoel als laatste van het groepje.
De zwarte trui 06 augustus 2023 16:41
Pogi, Poel, Pedersen en Paert in de achtervolging.
Andere Peter 06 augustus 2023 16:44
Een uurtje geleden keken we ook naar een groepje Van Aert & Van der Poel & Pogacar & Pedersen & Bettiol. Kan geen toeval zijn. Dit zijn de 5 mannen, met Evenepoel als ongeleid projectiel dat niet echt te peilen is op dit parcours.
Slimmerd 06 augustus 2023 16:45
Lullig dat je Dinham niet benoemd die toen ook mee kon..spinning smiley sticking its tongue out
Andere Peter 06 augustus 2023 16:47
De zwarte trui 06 augustus 2023 17:08
Boem, boem Poel!
predator 06 augustus 2023 17:10
GAAAAAAAAAAAAAAN
Andere Peter 06 augustus 2023 17:12
38 jaar na... ''38 jaar en hij heeft 'em''
predator 06 augustus 2023 17:14
predator 06 augustus 2023 17:17
De zwarte trui 06 augustus 2023 17:17
Andere Peter 06 augustus 2023 17:18
Goffferredomme gaan we hier Kuiper - Parijs-Roubaix ook nog spelen...???
De zwarte trui 06 augustus 2023 17:20
Dit ja. Kuiper haalde het ook!
opperman 06 augustus 2023 17:20
De mooiste wielerdag ooit
De zwarte trui 06 augustus 2023 17:21
Die andere 3 zijn gelukkig ook helemaal verrot en houden elkaar nog een beetje gevangen.
Andere Peter 06 augustus 2023 17:25
Goed dat hij nog even dat lelijke shirt vernielt...



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06/08/2023 17:25 door Andere Peter.
Andere Peter 06 augustus 2023 17:26
Doe maar 38 seconden voorsprong...
De zwarte trui 06 augustus 2023 17:27
Goed dat Koos nog even wat aanwijzingen kan komen geven.
Clavan 06 augustus 2023 17:29
Ik hoop dat de verwondingen meevallen voor zaterdag a.s.
Wanny 06 augustus 2023 17:30
Zeker één van de mooiste stoten op een wk ooit
De zwarte trui 06 augustus 2023 17:33
Historie jongen!
ton duk 06 augustus 2023 17:34
Met grote dank aan Jan Maas !!!
Gr



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06/08/2023 17:34 door ton duk.
Slimmerd 06 augustus 2023 17:38
WK - Elite 280km, 150km volle koers

1. Mathieu van der Poel
2. Wout van Aert 1'38
3. Tadej Pogacar 1'45
4. Mads Pedersen
5. Stefan Küng 3'48
6. Jasper Stuyven
7. Matthew Dinham (!!)
8. Toms Skujins
9. Tiesj Benoot
10. Alberto Bettiol 4'03

12. Dylan van Baarle

25. Remco Evenepoel 10'11



4 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06/08/2023 17:50 door Slimmerd.
opperman 06 augustus 2023 17:41
Altijd mooi als Van Aert erbij staat op Mathieu's podia
opperman 06 augustus 2023 17:43
Wel sneu voor Pedersen om geen medaille te hebben
Wanny 06 augustus 2023 17:45
Wout moet er ook gek van worden.
Eindhovuh 06 augustus 2023 17:46
Ongelooflijk! Wat geeft van der Poel ons veel.
Manmanman. Fantastisch.
Slimmerd 06 augustus 2023 17:48
ton duk 06 augustus 2023 17:51
Die gedachte kreeg ik in de laatste ronde
Dat zou wat zijn in 1 week.....
Gr
Wanny 06 augustus 2023 17:54
Gelukkig is er geen schaatser die ze sportman van het jaar kunnen maken
Sub Culture 06 augustus 2023 17:56
Proficiat NL!
Prachtig WK gezien.
De zwarte trui 06 augustus 2023 17:56
Die demarage jongens. Gewoon van kop af doorrammen en 3 klasbakken zo uit je wiel kletsen. Genieten!
DeFin 06 augustus 2023 18:03
Fucking Max Verstappen leeft ook nog.
Maar mag toch hopen dat die niet weer (onterecht) die award krijgt.
Eindhovuh 06 augustus 2023 18:25
Nee joh dit is zo heroisch. Plus zijn voorjaar.
Cyclad58 06 augustus 2023 18:44
Prachtig. Geen maat op Mathieu vandaag. Eerlijke Van Aert tevreden met zilver. Goudeerlijk parkoers. Podium van wereldklasse. WK om niet te vergeten. Het zal nu gen e 38 jaar duren voordat we weer een wereldkampioen hebben gok ik.
ton duk 06 augustus 2023 18:45
Die lijkt me zeer tevreden met zijn Tour-etappe en natourcriteriums
Gr
Frederik D. 06 augustus 2023 18:46
Drie Belgen bij de eerste tien en slechts één Nederlander.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06/08/2023 18:46 door Frederik D..
valse trage 06 augustus 2023 18:47
Dit parcours kon dan toch maar één winnaar hebben...
degene met de sterkste acceleratie bergop en de beste bochtentechniek. En geweldige benen op de dag des oordeels.
Dit is er weer een voor MVDP's eregalerij van uitzonderlijke overwinningen.
Wanny 06 augustus 2023 19:00
Mathieu is ook gewoon een betere eendagsrenner dan Wout.
ton duk 06 augustus 2023 19:15
Frederik D. Schreef:
-------------------------------------------------------
> en slechts één
> Nederlander.0

Magertjes
VBaarle wel mooi 12e
Gr
DeFin 06 augustus 2023 19:38
Tja, je hoeft mij niet te overtuigen dat van der Poel het zeker veel meer verdient dan Verstappen.

Maar Verstappen kreeg die prijs de afgelopen twee jaar ook al boven sporters die Olympisch én wereldkampioen werden die het ook veel meer verdienden.
Carlos Danger 06 augustus 2023 20:08
Volgende afspraak: 2051.
Meneer 60% 06 augustus 2023 20:44
Als wielerfanaat van begin 40 kijk ik WK's vanaf het jaar dat Steven Rooks tweede werd. Daarna Leon van Bon net niet zien winnen. Boogerd met superbenen lek zien rijden in Limburg. Moerenhout (Madrid), Terpstra (Australië) en niemand minder dan Tom Lezer (Doha) met kansrijke aanvallen nét teruggepakt zien worden. Dumoulin in de kopgroep zien zitten maar vierde zien worden. Van der Poel in heel goede positie een hongerklop zien krijgen. Van Baarle zilver zien winnen.

Ny zie ik een eindelijk keer een Nederlander wereldkampioen worden. Ik had het oprecht alle vier hele mooie kampioenen gevonden. Pedersen die met zijn ploeg zo actief koerste, Pocagar de pure liefhebber die er gewoon staat na een slopende Tour en Wout de alleskunner die die echte hele grote prijs zo verdient. Maar mooier dan dit kon toch niet. De beste van de vier vandaag. En wat een heroïsche manier. Een wonder dat zijn fiets oké was (hup Canyon) en dat ie door kon. Prachtkoers en prachtwinnaar.
Meneer 60% 06 augustus 2023 21:22
Sowieso sportman van het jaar in Nederland, trouwens. Verstappen is de beste van 2 mensen met een goede auto, dit jaar.

En ook internationaal wielrenner van het jaar. Alleen een Vueltawinst van Vingegaard zou die discussie nog interessant kunnen maken.
Eindhovuh 06 augustus 2023 21:28
Slimmerd 06 augustus 2023 21:30
Denk dat Carlos rekent met de leeftijden, het was nu 38 jaar wachten, Joop was 38 toen ie WK werd, dus hierna 28 jaar wachten, Mathieu is nu 28...



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06/08/2023 21:31 door Slimmerd.
Meneer 60% 06 augustus 2023 21:32
Carlos Danger Schreef:
-------------------------------------------------------
> Volgende afspraak: 2051.

2061 als ik goed reken.

Julien van Baarle Ferrand-Prevot (geboren in 2029) wint dan op de inmiddels 800 meter hoge VAM-berg. Een Nederlandse wereldkampioen met een Franse moeder, de cirkel is rond.
Slimmerd 06 augustus 2023 21:33
Haha, mooie naam, hij mag het dan al doen op z'n 22e....
De zwarte trui 06 augustus 2023 21:46
Het wordt nog (een beetje) legendarischer. De reden waarom Poel na de herstart moest achtervolgen? Een onvervalste Dumoulinnetje [twitter.com]
Tinuz 06 augustus 2023 21:52
Geweldig. Fijn dat Stef Clement het begeleidende commentaar deed - als Boogerd daar zat hing hij van schrik ondersteboven aan het plafond bij die val van VDP, Clement behoudt de rust en het overzicht.
Carlos Danger 06 augustus 2023 21:59
Slimmerd Schreef:
-------------------------------------------------------
> Denk dat Carlos rekent met de leeftijden, het was
> nu 38 jaar wachten, Joop was 38 toen ie WK werd,
> dus hierna 28 jaar wachten, Mathieu is nu 28...


Dat was inderdaad mijn scorebord-journalistiek methode.
Carlos Danger 06 augustus 2023 22:03
Meneer 60% Schreef:
-------------------------------------------------------
> Sowieso sportman van het jaar in Nederland,
> trouwens. Verstappen is de beste van 2 mensen met
> een goede auto, dit jaar.
>
> En ook internationaal wielrenner van het jaar.
> Alleen een Vueltawinst van Vingegaard zou die
> discussie nog interessant kunnen maken.


De Kneet, Jan Raas en Joop werden alle drie verkozen tot sportman van het jaar in hun WK jaar. Dat komt dus wel goed.
Sjorsoll 06 augustus 2023 22:15
Wat een kerel, wat een man.
Meneer 60% 06 augustus 2023 22:16
Slimmerd Schreef:
-------------------------------------------------------
> Haha, mooie naam, hij mag het dan al doen op z'n
> 22e....

In dat geval schuif ik zijn geboortejaar wat naar voren. PFP kan na Parijs prima zwanger worden. Dus hun zoontje wordt in 2025 geboren en is dan 26.
Luijt 06 augustus 2023 22:28
Van der Poel is de beste renner die we ooit gehad hebben.
El Chaba 06 augustus 2023 22:41
Helemaal mee eens. Wel mazzel (voor hem en voor ons) natuurlijk, dat hij bovenmatig is ‘verwend‘ met de genen van zijn vader en opa. winking smiley
De zwarte trui 06 augustus 2023 22:50
in PCS H2H legt Matje het nog steeds ruim af 32.2% vs 67.8% tegen zijn pa, oei en tegen poupou is het 20.9% vs 79.1% Natuurlijk vanwege het overwaarderen van Tour klassementen.

Het belooft nog veel voor de toekomst want Poulidor ging door tot zijn 41ste, nog Tour podium op zijn 40ste en Adrie hield het bijna net zo lang vol.
opperman 06 augustus 2023 22:51
Beter dan Zoetemelk? Dat zou ik nu nog niet zonder twijfel zeggen. Komt wel als hij nog even zo voortdoet.
Brieske 06 augustus 2023 23:39
De overwinning waarvan je wist dat deze er ooit moest komen. Geheel terecht, er voor gekoerst en de enige echte terechte WK. Ook ik wacht al heel lang hierop, en nou?

Tijden van het Nederlandse wielrennen zijn hoog, en ik bezit wel wat chauvinisme. Maar toch, ik mis de euforie, de extase. Poel in de AGR was schitterend, dubbelslag vorig jaar in de Tour ook.
Zijn Vlaanderen, Roubaix en WK (toch de mooiste eendagskoersen die er zijn) doen mij op een of andere manier niet zoveel. Vind het vreemd want ben echt wel Poelfan denk ik. MSR vond ik al toffer dan dit, gevoelsmatig.

Het brein van een (chauvinistische) wielerliefhebber draait niet om prijzen, maar om sentimenten, vooral verrassingen, gunfactor en het gevoel van de dag.
Hoogerland op het NK, Dylan in Parijs, Poel in de AGR. Deed mij gek genoeg allemaal meer dan dit vandaag.

Sorry Matje. Je bent denk ik te goed en de verrassing is er vanaf. Desalniettemin hou ik van je...

Kies
Brieske 06 augustus 2023 23:39
Kuiper was sws een completer en beter ren er dan Zoetemelk...

Groet
DeFin 06 augustus 2023 23:46
Ik heb Mathieu in verschillende interviews vandaag horen zeggen dat hij zijn carrière/erelijst nu compleet vindt.

Dat baart wel een beetje zorgen of hij nog jarenlang de ambities kan opbrengen om de wedstrijden die hij al gewonnen heeft vaker te winnen. Ik kan mij best voorstellen dat hij zich veel meer op het mountainbiken gaat richten bijvoorbeeld.
Carlos Danger 07 augustus 2023 00:10
Tja, wat blijft er nog over?

Luik - Bastenaken - Luik
Ronde van Lombardije.
Etappewinst Vuelta (maar of hij daar veel waarde aan hecht?)
predator 07 augustus 2023 00:39
LBL moet er nog wel echt bij
Cecchini 07 augustus 2023 01:05
De Rode Trui voor een dagje of zo. Alle 3 de leiderstruien gedragen hebben is ook wel speciaal.
Carlos Danger 07 augustus 2023 01:30
En het is volgend jaar 60 jaar geleden, dat zijn grootvader de Vuelta won.
Aerts 07 augustus 2023 07:16
Hopelijk is de volgende winnaar dan ook 18. Dan is er nog een kans dat ik het mee maak. Als de wereld dan nog sowieso nog bestaat.
ton duk 07 augustus 2023 08:07
Carlos Danger Schreef:
-------------------------------------------------------
> Tja, wat blijft er nog
> Etappewinst Vuelta (maar of hij daar veel waarde
> aan hecht?)

Hij is natuurlijk wel gek op leiderstruien...en die vd Vuelta heeft ie nog niet
Gr
ton duk 07 augustus 2023 08:09
Het Volk ,de E3 en Gent-Wevelgem ,denk ik dan aan
Gr
Slimmerd 07 augustus 2023 09:13
Hij heeft toch altijd gezegd meer met MTB te hebben, lekker van die wegfiets af na een half jaartje volgend jaar, alles op de OS, carrière klaar
nachtwacht 07 augustus 2023 09:21
Groot compliment aan de parcoursbouwer(s). Wat een prachtige koers heeft dat opgeleverd, pure reclame voor de wielersport.
Andere Peter 07 augustus 2023 09:26
Hij is het beste te vergelijken met Jan Raas. Die heeft voor mij nog een streepje voor, maar MvdP komt wel dichtbij. Ik denk dat Zoetemelk en Kuiper daar nog boven staan. Maar dat wordt een discussie waarbij je de waarde van presteren in het AK van een grote ronde moet wegen tov pakweg Strade Bianchi.
Andere Peter 07 augustus 2023 09:29
OLympisch goud natuurlijk (die heeft Kuiper bv wel).

Parijs-Tours lijkt mij de klassieker die hij nog niet heeft en die hem het beste moet liggen. Ga daar maar eens heen. Misschien GW en OHV.
Meneer 60% 07 augustus 2023 09:52
DeFin Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik heb Mathieu in verschillende interviews vandaag
> horen zeggen dat hij zijn carrière/erelijst nu
> compleet vindt.
>
> Dat baart wel een beetje zorgen of hij nog
> jarenlang de ambities kan opbrengen om de
> wedstrijden die hij al gewonnen heeft vaker te
> winnen. Ik kan mij best voorstellen dat hij zich
> veel meer op het mountainbiken gaat richten
> bijvoorbeeld.

Dat gevoel had ik precies hetzelfde. Ik heb niet het idee dat VDP heel erg een vinkjeszetter is, zoals Pogacar. Iemand die nieuwe dingen af wil strepen qua overwinningen. Ik denk niet Parijs Tours en Gent Wevelgem hem heel erg motiveren. En ik vraag me af of hij zich op koersen als LBL wil gaan focussen. Hij heeft al vaak gezegd dat hij mountainbiken eigenlijk het leukste vindt, gevolgd door veldrijden en daarna pas het wegwielrennen. Olympisch goud op de mountainbike in Parijs zal, gok ik, zijn grootste droom zijn nu.
Meneer 60% 07 augustus 2023 09:54
Andere Peter Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hij is het beste te vergelijken met Jan Raas. Die
> heeft voor mij nog een streepje voor, maar MvdP
> komt wel dichtbij. Ik denk dat Zoetemelk en Kuiper
> daar nog boven staan. Maar dat wordt een discussie
> waarbij je de waarde van presteren in het AK van
> een grote ronde moet wegen tov pakweg Strade
> Bianchi.

Plus: je moet rekening houden met een peloton dat nu veel internationaler én professioneler (en dus veel sterker in de breedte) is dan vroeger.
De zwarte trui 07 augustus 2023 10:18
Op WF zegt ie dat dit einde wegseizoen is en dat we hem pas tijdens het crossen in een WK trui gaan zien.
valse trage 07 augustus 2023 11:08
Gent-Wevelgem was ook de eerste koers waar ik aan dacht.
Luik-Bastenaken-Luik en vooral Lombardije gaat heel lastig worden met Evenepoel, Pogacar, en alle andere klimmers.
Misschien was achteraf zijn beste kans om LBL te winnen in het coronajaar, daags na zijn Benelux-Tour huzarenstukje.
Etappes in alle 3 de grote rondes lijkt me ook wel iets dat hij op zijn palmares wil hebben.
Maar de belangrijkste koersen die hij met zijn kwaliteiten zou 'moeten' winnen heeft hij inmiddels gewonnen, dat is toch wel bijzonder.

Edit: Olympisch goud idd, maar omdat die koers maar eens per 4 jaar wordt verreden, voelt dat niet echt als een druk van 'moeten', maar als
een bijzonder extra'tje mocht het lukken.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07/08/2023 11:09 door valse trage.
lodjan 07 augustus 2023 11:14
Het eeuwige spektakel Mathieu van der Poel

‘Heb ik ooit zo genoten van een wielerwedstrijd? Vast, maar ik kan het me even niet herinneren.’ Frank Heinen over Mathieu van der Poel, wereldkampioen op de weg.

Gepubliceerd op:07/08 | 2023 Geplaatst in de volgende categorieën:COLUMN Geschreven door:Frank Heinen

De demarrage van Mathieu van der Poel, op 22,3 kilometer van de finish op het wereldkampioenschap wielrennen in Glasgow, in een steil oplopend straatje, weg van Pogacar, weg van Van Aert, weg van Mads Pedersen, de Deen die al een hele, lange zondag in de weer was zijn eigen schaduw los te rijden, was mooi op een manier waarop wielrennen zelden mooi is.

En daar rijdt-ie.

Meestal is wielrennen mooi van lelijkheid, verlaten fabrieksterreinen-mooi. Soms ook kan wielrennen mooi van intelligentie zijn, mooi van decor ook – de meest saaie Tours zijn als Wes Anderson-films: bij de afwezigheid van een acceptabele verhaallijn, vergoedt de art direction een hoop.

Maar de schoonheid van de demarrage van Mathieu van der Poel op een kort, steil hellinkje – die is al vaak bezongen, het is al eindeloos onbevredigend beschreven, ook door mij, maar werkelijk benaderd is het nog nooit. Die van kilometers afstand herkenbare kromming in de rug, het perfecte heen en weer wiegen van het bovenlichaam, die onderkaak die lichtjes van links naar rechts beweegt en het ondergebit blootlegt, alsof de renner het paard is, en de kijker de boer die op de paardenmarkt even wil controleren of hij geen kat in de zak koopt.


Die onderkaak die lichtjes van links naar rechts beweegt en het ondergebit blootlegt, alsof de renner het paard is, en de kijker de boer die op de paardenmarkt even wil controleren of hij geen kat in de zak koopt.

Je weet dat het niet veel harder gaat, maar je ziet het en je denkt: dit gaat veel harder.

Vinnig is het woord niet, elegant ook niet per se. Krachtig dekt de lading niet. Het is, ja, spektakel, spectaculair hard, het soort spectaculair dat je vroeger alleen in het circus kon bekijken. Mathieu, de menselijke piramide. Mathieu, de koorddanser zonder net. Mathieu, de geblinddoekte messenwerper. Een agressief soort schoonheid.

Zelfs een halfbakken demarrage van een halfgare Mathieu van der Poel ziet eruit als een snelheidsovertreding.

(Ik merk dat dit bezig is een stukje te worden vol bochten en onlogische hoeken, een column waaraan niet altijd een touw vast te knopen valt, en waarin je het overzicht soms dreigt te verliezen en waarin je voortdurend op je qui vive moet blijven. Mooi zo: in dat soort stukjes is Mathieu van der Poel op zijn best.)

En daar rijdt-ie, na jaren waarin zelfs hij meer verloor dan dat-ie won, waarin zelfs hij vaker met een beteuterd gezicht zich bij de camera meldde om uitleg te verschaffen waarom hij, ondanks dat talent, ondanks die gekromde rug, ondanks al dat spektakel niet vaker won. Vooral op WK’s. Waarom hij al het moeilijke altijd goed deed – al die vermoeienissen, al die trainingsuren, al die gevaren, al die bochten precies goed aangesneden – en waarom hij al het doodeenvoudige – op tijd eten, rustig in bed blijven liggen – rond een wereldkampioenschap leek te vergeten. En dan was er weer een jaar voorbij, en had hij weer een seizoen voor de boeg waarin hij weer de mooiste, de spectaculairste, de verrassendste van allemaal was en waarin een of andere flessentrekker van de derde rij de regenboog op zijn rug mocht meedragen.


Dat was, we kunnen het nu wel zeggen, geleende roem. Het was altijd al zijn trui, om de schouders van anderen.

En daar rijdt-ie, door de Schotse heuvels, langs klimaatactivisten en glibberende ploeggenoten en tegenstanders. In een andere tijd, nog maar een paar jaar en toch al een eeuwigheid geleden, zou Mathieu van der Poel op het WK van Glasgow hebben gedemarreerd zodra de plaatselijke ronden waren bereikt. Bij de eerste aanblik van al die bochten, al dat gedraai en geslinger en gezwier en gezwieber zou Mathieu van der Poel, de oude Mathieu toen die nog jonger was, zich onmogelijk hebben kunnen inhouden. Hij zou er vandoor zijn gegaan, in een werveling. Eén, twee, drie, zes keer, tot-ie weg was, met hoogstens een paar bleke verstekelingen in zijn wiel. En de hele wereld zou zich hebben afgevraagd: maar dit kan toch niet? Dit is toch al lang niet meer de bedoeling? Lang koerste Mathieu van der Poel als de trainer van Real Madrid die in de kwartfinale Champions League het stopperspilsysteem met vijf aanvallers en twee aanvallende middenvelders opstelt. Hij was een fietsend anachronisme, iemand die reed zoals zijn pet stond. Een plan? Hij was zijn eigen plan.

Die Mathieu van der Poel bestaat niet meer. Heel soms tref je hem nog eens in een veldrit in een Vlaams weiland, of in een vergetelijke etappe in een rittenwedstrijd, maar het spektakel van Van der Poel schuilt niet meer in de verrassing, niet meer in de omvang van de onderneming, maar in de intensiteit ervan. Dit jaar viel hij beslissend aan op de Poggio, op het Carrefour de l’Arbre en op een van de zwaarste punten van het WK-parkoers. Van der Poel steekt zijn vuurwerk niet meer af op willekeurige momenten, maar gewoon: op Oudjaarsavond, maar dan wel het mooiste vuurwerk dat je ooit hebt gezien.

En daar rijdt-ie, dwars door de chaos en de uitputting heen, weg van de beste renners van zijn generatie, zijn val en verrijzenis tegemoet, om het geheel net dat beetje Hennie Kuiper-patina te geven dat hem voorgoed een plek in alle wielermusea garandeert, in de mooiste zalen. En daar rijdt-ie, voorbij de teleurstelling van de Vlaamse commentatoren, die zich Romeinse centurio’s in een Asterix-strip wanen.

En daar rijdt-ie, door een gang van ongedefinieerde herrie en tegelijk in een suizende stilte van een renner in een wedstrijd waarin elektronische communicatie om onduidelijke redenen verboden is. Hoe ver ligt hij voor, hoe veel is hij van zijn voorsprong kwijt, wat gebeurt er achter hem, wat is wijsheid? Op al die vragen krijgt Mathieu van der Poel kilometerslang geen antwoord. Hij is teruggeworpen op zijn spectaculaire zelf en op de renner die hij ooit was: de superrenner die uit een andere tijd het heden lijkt te zijn binnengestruikeld.

Wielrennen is geen postzegels verzamelen. De koers is geen album dat vol moet. Het gaat om het sparen.

Heb ik ooit zo genoten van een wielerwedstrijd?

Vast, maar ik kan het me even niet herinneren.

Grijpt dit me aan?

Ik vrees van wel, maar er zijn andere mensen bij.

(Herpak je Frank, het is maar sport.)

Het is maar wielrennen.

Het is maar Mathieu van der Poel die op de spectaculairste manier denkbaar wereldkampioen wordt.

Is de loopbaan van Mathieu van der Poel nu af?

Hijzelf beweert van wel.

‘Compleet’, dat woord gebruikt hij in de interviews achteraf.

‘Volmaakt’, schrijft iemand.

Vermoedelijk klopt dat. Hij zal de Tour nooit winnen, en ook de paar andere grote wedstrijden die hij nog niet heeft gewonnen vergen vermoedelijk te veel offers, ze zullen hem meer kosten dan dat ze ons opleveren. Een Olympische medaille, dat zou nog kunnen. Maar wielrennen is geen postzegels verzamelen. De koers is geen album dat vol moet. Het gaat om het sparen. Niet streven naar volledigheid, maar zoeken naar meer, naar meer koersen, meer dagen waarop alles lukt, momenten van puur spektakel, waar dan ook, wanneer dan ook, hoe vaak dan ook.

Zolang hij koerst, blijven wij kijken.
lodjan 07 augustus 2023 11:15
Kinderen niet blij met luidruchtige Van der Poel in hotel: ‘Vandaag belangrijk proefwerk’

7 augustus 2023 door Thom Egberts

Twee meisjes uit Glasgow zijn vannacht uit hun slaap gehouden door een uitzinnige Mathieu van der Poel. De kersverse wereldkampioen wielrennen verbleef in hetzelfde hotel als zij, en bleef zeker tot vier uur in de nacht feestvieren. "Superirritant, want we hadden vandaag een heel belangrijk proefwerk."

"We hebben geen oog dichtgedaan", zegt haar vriendin. "Hij bleef maar roepen dat hij de beste van de wereld was. Op een gegeven moment hebben we er wat van gezegd. Hij beweert dat we hem hebben geduwd, maar dat is echt niet zo. We zijn wel opgepakt door de politie, trouwens."
Clavan 07 augustus 2023 11:32
Prikdude 07 augustus 2023 13:05
Misschien moeten we vooral koesteren dat Mathieu hiermee ook een beetje zegt dat die andere koersen hem gewoon minder interesseren. Luik? Vrijwel altijd een saaie poepkoers - of ellendig lang dicht of te snel beslist. Een ritje in de Vuelta, kom nou. Een lauwe snack voor statistici. Gent-Wevelgem? Aalmoes voor tweederangs coureurs als Wout Van Aert. Parijs-Tours?!!? Misschien is Bordeaux-Parijs ook een optie!

Alhoewel als hij er een paar nachten over geslapen heeft, misschien ook wel beseft dat hij op superdagen en met wellicht wat lichte omscholing die andere twee monumenten ook kan gaan proberen te winnen. Ze alle vijf winnen is toch wel een heilige graal. Vier WK's misschien?

Volgend jaar in Parijs vindt hij in elk geval een perfect parcours, lijkt me de minste moeite om nog een doel van te maken. Vrees echter dat WK medailles bij het mountainbiken en gravelen voor bevredigender completie zorgen.
Cecchini 07 augustus 2023 13:14
MVDP vergeet wel dat hij door het wielrennen op de weg de grootheid is geworden, die hij is. Ook zijn portemonnee is door het wegwielrennen ongetwijfeld meer gevuld. Met dat veldrijden en MTB gedoe zit hij in het rijtje van Richard Groenendaal en Bart Brentjes ( met een rennende en hijgende GJ Theunisse in zijn nek). Als is van de weg wegblijft dan is ie mijn aandacht wel een beetje kwijt.
Prikdude 07 augustus 2023 13:19
Oei, de aandacht van Cecchini kwijt. Denk dat hij gelijk met scheermesjes in z'n polsen begint te kerven.

Wel volledig eens, daar niet van. Opbokken met die megablubberpowersporten. Het is geen circusbeer. Ben je zo'n grote coureur en heb je toch nog een draai om je oren nodig.
Prikdude 07 augustus 2023 14:34
Frederik D. 07 augustus 2023 15:59
Blijft een rotjong. Maar wat wil je? Rotouders. smiling smiley
El Chaba 07 augustus 2023 17:33
Precies ook mijn gedachte! thumbs up
El Chaba 07 augustus 2023 17:34
Daar heeft hij de kwaliteiten echt niet voor.
Sjorsoll 07 augustus 2023 18:01
Tuurlijk heeft hij zijn grootsheid vooral te danken aan de weg.

Maar hij hoeft daar toch helemaal niet om te malen?
Deed Tom Dumoulin ook niet en die lijkt nu een stuk gelukkiger.

Ik hoop dat Vd Poel nog zes jaar doorgaat en nog twee WK's wint. Maar als hij gelukkiger wordt van stoppen of een andere sport én hij kan het verkroppen dat jij niet meer naar hem kijkt, dan zou ik dat lekker doen als ik hem was.
El Chaba 07 augustus 2023 18:39
thumbs up
Hij rijdt natuurlijk niet voor ons, maar voor zichzelf en hij moet vooral doen wat híj leuk vindt.

Persoonlijk was ik al groot fan van hem - destijds ook van zijn vader Adrie - maar omdat ik het veldrijden ook intensief volg, was ik dat al heel vroeg. Als hij nu besluit om vooral weer meer veldrijden en/of MTB te gaan doen, vind ik dat aan de ene kant natuurlijk jammer voor mij, maar mijn aandacht voor hem zal daardoor zeker niet verslappen.

En Cecchini zegt op zich natuurlijk niets verkeerds als hij zegt, dat bij hem wél zo is. Simpelweg omdat hij niets heeft met die andere wielerdisciplines.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07/08/2023 18:39 door El Chaba.
Cecchini 07 augustus 2023 19:39
Niets is teveel gezegd, leuk tijdverdrijf voor de winter en wat MTB betreft vind ik het alleen leuk omdat het eens in de 4 jaar Olympisch is. Ik sta daar denk ik niet alleen in.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07/08/2023 19:52 door Cecchini.
ton duk 07 augustus 2023 20:00
Sub Culture 07 augustus 2023 20:30
De wegwedstrijd op dit WK heeft ook gevolgen voor de olympische wegrit in Parijs.

De nummers 1 t.e.m. 5 op de landenranking van de WT mogen 4 renners afvaardigen voor de wegrit in Parijs.
De nummers 6 t.e.m. 10 hebben slechts 3 renners aan het vertrek.

De landen die de nummers 1 en 2 afleveren op de wegrit mogen volgend jaar een extra renner afvaardigen.

Dat betekent dat België straks met 5 renners aan de wegrit mag beginnen en NL met minstens 4 renners mag starten. (momenteel 7de in het landenklassement)
De zwarte trui 07 augustus 2023 21:02
Stuyven moest 4 uur lang 425W normalized power op de weg leggen om bij te blijven. [wielerrevue.nl]

De 1000+ pieken vallen nog mee... [www.strava.com]
El Chaba 07 augustus 2023 21:11
Dat zeg ik dus en ik geloof ik ook zeker, dat er meerderen zijn. Het zal voor iedereen anders zijn en dat is prima toch?
ton duk 07 augustus 2023 21:38
Sub Culture Schreef:
-------------------------------------------------------
en NL met minstens 4
> renners mag starten. (momenteel 7de in het
> landenklassement)⁰

MvdP vBaarle ,Kooij en Maas
Gr
DeFin 08 augustus 2023 00:04
Als je 6e kan worden in een groepje op 14 seconden van de winnaar, dan kun je ook winnen met een wat ander koersverloop.

En het parcours kan ook zomaar nog eens aangepast worden naar een wat gunstigere variant zonder Roche aux Foucons, zoals vroeger toen renners als Erik Dekker en Peter van Petegem nog eentopuitslag konden rijden..



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08/08/2023 00:05 door DeFin.
Andere Peter 08 augustus 2023 09:59
Nee, daar moet je juist geen rekening houden. Alles in de eigen tijd bekijken. Nog even en we noemen pakweg Cadel Evans groter dan Merckx.

Daar tegenover staan ook de counterargumenten: nu veel beter materiaal, beter verzorgd, betere voeding, rijkelijker beloond.
ton duk 08 augustus 2023 10:00
WK Junioren en Profs
Is dat eigenlijk al 's door een andere renner gedaan ??
Gr
nachtwacht 08 augustus 2023 10:37
Normalised power is populair omdat het zo lekker hoog is, maar het zegt niet heel veel. 423 Watt zou betekenen dat Stuyven 5.64 w/kg zou hebben getrapt/hebben kunnen trappen, 4 uur lang. Dat is natuurlijk onzin. Als hij dat echt zou kunnen, dan zou zijn FTP boven de 6 w/kg liggen en zou hij de Tour de France kunnen winnen.

Zijn gemiddelde wattage voor die 4 uur was 350 watt, oftewel 4,67 w/kg. Een stuk realistischer. Ipv normalised power kun je mi beter weighted average power gebruiken. Ik weet die niet voor Stuyven's laatste 4 uur, maar voor de hele koers was die 369 watt, dus 4.92 wkg. Ook meer realistisch, maar zeer zeker indrukwekkend.

Aanvulling: de weighted average power voor de laatste 4 uur was 388 watt, 5,17 w/kg. Zelfde conclusie: meer realistisch maar nog steeds indrukwekkend.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08/08/2023 10:44 door nachtwacht.
Clavan 08 augustus 2023 10:53
Sub Culture 08 augustus 2023 11:13
Spaak 08 augustus 2023 11:50
Alleen door LeMond en ene Remco...
ton duk 08 augustus 2023 12:09
Dank je,Spaak
Gr
Prikdude 08 augustus 2023 14:29
Daar tegenover staan ook de counterargumenten: nu veel beter materiaal, beter verzorgd, betere voeding, rijkelijker beloond.

Allemaal argumenten die hetzelfde zijn voor renners van deze generatie en tenminste méér gelijk dan 40 jaar geleden. Waar kennis over voeding, materiaal en de sterkte van teams veel ongelijker verdeeld was, maar de Nederlanders niet bepaald achteraan liepen.

Discussies over wie de betere renner is of was kunnen nooit gaan over slechts wat zeges optellen. Dan is er geen discussie. In welk tijdperk reed iemand, wat was de tegenstand nou werkelijk waard? Kon diegene zich bedienen van een heel scala aan sterke ploeggenoten om tactisch meer uit de carrière te halen?

Van der Poel is Raas wel voorbij. Of hij Zoetemelk, Kuiper en Voskamp ook voorbij gaat hangt af van of hij gemotiveerd kan blijven.
Prikdude 08 augustus 2023 14:31
Gesink. Lekker in het 38 thema blijven.
nachtwacht 08 augustus 2023 15:02
Wat is sterker in de breedte?

Je kunt natuurlijk van alles met statistieken, maar een manier van er naar kijken is het AK in de Tour. Dit jaar vinden we de eerste renner op meer dan een uur van de winnaar op plek 17 (O'Connor).

Kijkend naar de vijf Tour-overwinningen van Eddy Merckx, dan vinden we de eerste renner op meer dan een uur op:

1969: plek 13 (Theilliere)
1970: plek 29 (Godefroot)
1971: plek 19 (Simonetti)
1972: plek 16 (Verbeeck)
1974: plek 32 (Julien)

Onderschatten we misschien het beeld van vroeger een beetje?
valse trage 08 augustus 2023 15:42
Tja, ergens is hij ook gewoon een motorcrosser, met z'n pet met platte klep.
Slimmerd 08 augustus 2023 17:05
Het WK Mixed-Relay hing van pech aan elkaar, maar topfavoriet Zwitserland won toch gewoon.

1. Zwitserland
2. Frankrijk
3. Duitsland

4. Groot-Britannië

7. Nederland

Bij de Nederlandse mannen een val van Hoole (voorvork leek te breken) en bij de dames moest wissel Markus (Wiebes meldde zich vanochtend af) al snel laten lopen, al leek dit misschien een bewust met oog op individuele tijdrit
predator 08 augustus 2023 17:09
Was een bewussie.
Carlos Danger 08 augustus 2023 17:17
Nogal zielige vertoning van de NL-ploeg. Dan maar beter de kat sturen, zoals de Belgen deden.
ton duk 08 augustus 2023 17:29
Eens met dat zielig. DNS Belgie is gewoon triest

Vooral de vrouwen vielen tegen . vAnrooij is even geen schim meer van wat ze kan zijn
gr



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08/08/2023 17:30 door ton duk.
Slimmerd 08 augustus 2023 17:33
Als we zo gaan redeneren, is elke ploeg, behoudens Zwitserland, zielig. Want in mijn ogen is dst het enige land dat met een sterkste opstelling verscheen
Cyclad58 08 augustus 2023 19:21
Deels eens. Daan Hoole was niet handig, maar de mannen deden het behoorlijk. De vrouwen namen het gewoon niet serieus. Adegeest en Van Anrooij zijn allebei geen tijdrijdsters en het opstellen van Markus voor 6 km ipv Wiebes is natuurlijk een soap.
Stel NL vol had ingezet met Van Vleuten, Vollering en Markus (en dan niet als reserve) was het minimaal zilver geworden. Van Emdem en Van Dijke hebben gewoon goed gereden.. Het probleem zat 'm bij de dames. Dat belooft voor zondag, waar volgens mij Kopecky de wereldtitel alleen maar kan verliezen. NL bij de vrouwen in de rol van Belgie bij de mannen en de sterkste renster op dit parkoers gaat winnen. Kopecky 1, Vollering 2. Want geloof me, NL is geen team. Verre van.
ton duk 08 augustus 2023 19:43
Cyclad58 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Want
> geloof me, NL is geen team. Verre van.

Dit is toch wel inside-information waar ik heel erg van schrik....
Gr
Cyclad58 09 augustus 2023 09:30
Ze mogen zondag het tegendeel bewijzen. Graag zelfs.
ton duk 09 augustus 2023 10:15
Vooral ook jammer dat vVleuten op dit parkoers haar wk-carriere moet afsluiten . Ik vrees ervoor gezien haar stuurvaardigheid
Gr
Meneer 60% 09 augustus 2023 11:16
Kopecky lijkt me ook de duidelijke favoriete. Vraag me wel af of ze er slim aan doet om zoveel op de baan te rijden deze week. Hoe vaak krijgt ze zo'n uitgelezen kans op een historische wereldtitel op de weg?

Verder met Cyclad eens over de vrouwen in de mixed relay. Daar had een veel sterkere opstelling moeten staan. Op dit parcours had je ook Vos kunnen overwegen.

Voor Van Vleuten bleek het vorig jaar een perfecte voorbereiding op de wegrit, dus waarom nu niet. winking smiley
ton duk 09 augustus 2023 11:44
Meneer 60% Schreef:
-------------------------------------------------------
> Kopecky , Hoe vaak krijgt ze
> zo'n uitgelezen kans op een historische
> wereldtitel op de weg?

2021,2022 en nu 2023 . Nu is België geen maritieme natie (op het mijnenvegen na) maar ook daar zal 3x scheepsrecht tellen ?

Bij MvdP las ik ergens dat 2023 wel zijn laatste kans was(Montreal 2026 werd ook nog genoemd) gezien de (waarschijnlijk ) komende WK -parkoersen tot en met de massasprint in 2028 ?

Gr
Meneer 60% 09 augustus 2023 16:41
ton duk Schreef:
-------------------------------------------------------
> Meneer 60% Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Kopecky , Hoe vaak krijgt ze
> > zo'n uitgelezen kans op een historische
> > wereldtitel op de weg?
>
> 2021,2022 en nu 2023 . Nu is België geen
> maritieme natie (op het mijnenvegen na) maar ook
> daar zal 3x scheepsrecht tellen ?
>
> Bij MvdP las ik ergens dat 2023 wel zijn laatste
> kans was(Montreal 2026 werd ook nog genoemd)
> gezien de (waarschijnlijk ) komende WK -parkoersen
> tot en met de massasprint in 2028 ?
>
> Gr

Eens, ze heeft eigenlijk al twee kansen laten liggen. Maar nu is ze in de vorm van haar leven. Daarnaast is het parcours nog geschikter voor haar dan vorig jaar. En Nederland lijkt dit jaar voor mijn gevoel wat minder sterk dan andere jaren.

Silvia Persico is ook nog wel een gevaarlijke dame, lijkt me. Veldrijders doen het hier goed, zoals voorspeld en zoals zondag ook gebleken.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen