Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Federico Bahamontes overleden

Gepost door Clavan 
Clavan 08 augustus 2023 09:16
[NOS]

Oud-wielrenner Federico Bahamontes, de eerste Spaanse winnaar van de Tour de France, is op 95-jarige leeftijd overleden. Hij was de oudste nog levende winnaar van de Ronde van Frankrijk.

De 'Adelaar van Toledo', zoals zijn bijnaam luidde, hield in 1959 de Franse favorieten Henry Anglade en Jacques Anquetil van het geel in hun eigen ronde.

Bergkoning Tour de France
Tussen 1956 en 1965 eindigde Bahamontes in totaal vier keer in de topvijf van de Ronde van Frankrijk, maar zijn domein was het hooggebergte.

Liefst zes keer won Bahamontes het bergklassement in de Tour en ook in de Vuelta (2x) en de Giro (1x) was hij bergkoning.

Tijdens de honderdste editie van de Tour de France in 2003 werd Bahamontes uitgeroepen tot de beste klimmer in de geschiedenis van de vermaarde wielerkoers.

ton duk 08 augustus 2023 11:34
Toch wel 1 vd mooiste bijnamen
Gr
Cecchini 08 augustus 2023 12:37
Zijn eigen naam alleen al is legendarisch. Rolt heerlijk over je lippen.
Clavan 08 augustus 2023 13:08
Jan Janssen nu de oudste nog levende Tourwinnaar.
Carlos Danger 08 augustus 2023 14:50
Laat ie het maar niet horen.
valse trage 08 augustus 2023 18:45
Ik wist niet dat hij nog leefde...
Een legende uit een ander tijdperk, toen roken nog gezond was, en de Tour een Western...
opperman 08 augustus 2023 22:41
Wat een foto. In pak, met koffer en fiets aan de hand de trein in.
Kom daar nog maar eens om.

Dit soort legendes zijn vooral een naam met een palmares en een paar sterke verhalen voor mij. Hoe goed ze echt waren, wat ze teweeg brachten in een koers, ik kan het me niet voorstellen. Waarom zou hij bijvoorbeeld nooit de Vuelta gewonnen hebben? Reed ook niet voor Spaanse ploegen zie ik, lijkt me uitzonderlijk voor die tijd.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08/08/2023 22:42 door opperman.
Koppizoektwachtwoord 08 augustus 2023 23:43
Mag ik hier even een how can i make this about me-momentje van maken?
In de voorzomer van 1995 fietste ik een paar weken door het binnenland van Spanje. Tout seul, tentje en de hele zooi (waaronder Cees Nootebooms De omweg naar Santiago) mee op de fiets.
Toledo was een must see. Vanwege de schoonheid van de stad, en natuurlijk vanwege de legendarische Bahamontes - die toen pas 66 was maar in mijn ogen stokoud - en in de binnenstad een fietsenwinkel bestierde.
Behalve fietsen verkocht hij ook hengels en jachtgeweren. De winkel was midden op de middag natuurlijk gesloten, maar na lang geslenter door de stad (die inderdaad mooi was) ging 'ie eindelijk weer open.
Helaas, geen señor Bahamontes te zien. Een vrouw, zijn vrouw, vertelde dat hij de stad in was en pas laat terug zou komen. Ze zou 'm wel vertellen dat er een Nederlandse toerist annex wielerliefhebber was geweest en ze zou hem mijn groeten overbrengen. Toch al heel wat.

Leuk feitje: Bahamontes speelde een rolletje in de Franse kaskraker Amélie: [bahamontes.es]
Voor de liefhebbers: een verhaal van Edwin Winkels in het wielermagezine Bahamontes: [bahamontes.be]
lodjan 08 augustus 2023 23:52
Ooit eens gehoord van Thijs 'in het Wiel' dat de Spaanse/Baskische fietsenmerken (zoals Orbea) oorspronkelijk oorlogstuig/wapens produceerden en na de burgeroorlog overstapten op hengels en fietsen.
Niet zo een gekke combi dus in de fietsenwinkel van brute held Bahamontes.
Clavan 09 augustus 2023 10:13

Jan Janssen. Oudst nog levende Tourwinnaar. 83 jaar oud


Émile Idée . Oudst nog levende etappe winnaar in de Tour. 103 jaar oud


Antonin Rolland. Oudst nog levende gele trui drager in de Tour. 98 jaar oud


Bernardo Ruiz. Oudst nog levende die op het podium stond in de eindstand van de Tour. 98 jaar oud

@via David Guenel
Frederik D. 09 augustus 2023 10:49
Eindhovuh 09 augustus 2023 12:21
Jan Janssen kan dus nog wel even mee.
Viren que? 09 augustus 2023 19:08
Kleine aanvulling: Baskische (en Catalaanse) bedrijven mochten geen wapens meer produceren omdat de rechtse dictatuur (Franco) ze verdacht van linkse sympathieën. Sowieso "haalden" de fascisten veel industrie weg uit deze twee regio's om ze economisch te raken vanwege de steun aan de republikeinen (links in die tijd) in de burgeroorlog. Deze kaalslag droeg in grote mate bij aan de separatistische gevoelens in, met name, Baskenland. Bekend gevolg is, uiteraard, de gewapende strijd die de ETA vocht/vecht. En met deze omweg zijn we dus bij de reden waarom Orbea tegenwoordig fietsen produceert. Wel zo vredig, al is de achterliggende reden treurig.
Koppizoektwachtwoord 09 augustus 2023 22:18
Die oorsprong van Orbea hoorde ik recent ook ergens. Had niet aan de koppeling met de winkel van Bahamontes gedacht, maar het lijkt inderdaad een verklaring voor de combi. Of hij dacht zo gewoon meer te verdienen. Je zag in die tijd meer jongetjes knallen op vogeltjes dan op een racefiets.
valse trage 09 augustus 2023 23:16
Hier word je sentimenteel van. Zelfs nog een paar oudere veteranen dan Bahamontes.
Koppizoektwachtwoord 10 augustus 2023 09:57
Namen die me niets zeggen. Maar dat zegt niets. Mooi dat er ook ex-coureurs zijn die zo oud worden ipv er zelf vroegtijdig uit te stappen.
Heb even op die Bernardo Ruiz gegoogled. Niet bepaald een eendagsvlieg. Won oa de Vuelta (en is de oudste nog levende groterondewinnaar), was de eerste Spanjaard die een rit in de Giro won, de eerste Spanjaard die twee ritten in één Tour won en is vooral een interessante man met een fantastisch geheugen. Hier een fraaie long read: [www.rouleur.cc]. Geschreven door de schrijver van The Eagle of Toledo, dus we zijn weer on topic.
Luijt 15 augustus 2023 11:03
De held van prikker Faustino, die helaas ook al een tijdje dood is.
Luijt 15 augustus 2023 11:11
Dank voor de verwijzingen. Alleen al daarom mag dit forum niet verdwijnen.
El Chaba 15 augustus 2023 23:33
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen