Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Evenepoel kijkt terug op het WK weg

Gepost door El Chaba 
El Chaba 10 augustus 2023 02:04
Evenepoel kijkt terug op het WK weg (sporza.be)

Zo grillig het Schotse weer is, zo wisselvallig was zijn WK. Remco Evenepoel heeft zichzelf niet kunnen opvolgen als wereldkampioen. Rugnummer 1 zat opvallend vaak aan het staartje van het peloton, deelde na een verrijzenis zelf enkele klappen uit en moest uiteindelijk kleur bekennen op zo'n 35 kilometer van de finish. "Ik ben niet het type renner dat hard kan blijven optrekken", zoekt hij naar de verklaring.

Op het stratencircuit in Glasgow zakte Remco Evenepoel opvallend vaak weg tot de de staart van de eerste groep. Zo werd hij wel gedwongen om zijn energietank snel aan te spreken, een groot nadeel in een knotsgek WK dat geen seconde stilviel.

"Ik ben niet het type renner dat hard kan blijven optrekken", verklaart de Belg na de wedstrijd. "De benen liepen op een gegeven moment helemaal vol."

Evenepoel hing meer dan hem lief was aan de rekker. Het gevolg: op 35 kilometer van de meet zat de regenboogdroom erop.

"Ik heb me wel en niet geamuseerd", lacht de voormalige wereldkampioen. "Ik heb ook de koers hard gemaakt in dienst van Wout van Aert. Daar hebben we elkaar in afgewisseld én dat werkte wel."
Een van de Belgische kopmannen moest wegraken. "En vandaag was het duidelijk voor Wout."
"Ik probeerde wel zelf eens weg te raken, maar toen reed Pogacar het gat dicht met heel het pak in zijn wiel."
Ik heb niet veel gezien van de finale, want ik zag sterretjes.

"Volle bak", zo beschrijft Evenepoel de beenharde koers van bij de lokale ronden.
Daar zijn de Belgen mede voor verantwoordelijk. "We zaten altijd goed met de ploeg. Op zich rijden we een goede wedstrijd, maar Mathieu van der Poel was een tikkeltje beter."
"Ik had liever Wout gezien als opvolger", is hij eerlijk. "Al zijn Van der Poel, Pedersen en Pogacar allemaal grote namen die een wereldtitel verdienen. Ik heb niet veel gezien van de finale, want ik zag sterretjes."

En nu: zo goed mogelijk recupereren voor de tijdrit. "Het zal nodig zijn", grinnikt Evenepoel.
________________________________________________________________________

Keurige en realistische reactie achteraf, op het understatement dat Mathieu van der Poel een tikkeltje beter was, na dan. winking smiley grinning smiley

Wat mij wel bevreemdt - ik zei het vooraf al - dat de Belgen het parcours toch echt wel collectief onderschat hebben. Of was het bewuste grootspraak vooraf om de concurrentie zand in de ogen te strooien?
nachtwacht 10 augustus 2023 02:17
Hoezo hebben de Belgen het parcours onderschat? Ze hebben mede de koers hard gemaakt en gecontroleerd. Uiteindelijk wordt Van Aert tweede op een parcours waarop de vorm van de dag bepaalt wie wint. Het was een eerlijk parcours met de sterkste renner als winnaar. Belgie had mi niet veel anders kunnen doen dan wat ze deden. Aangevallen met Evenepoel maar die werd steeds gecounterd door Pogacar, en zaken recht gezet als andere landen zoals Denemarken de aanval zochten.
GillesEmanuel 10 augustus 2023 09:04
De Belgen hebben toch tactisch gefaald? Je zegt net dat dit een parcours is waar (snel) de sterkste wint? De Belgen hebben gereden alsof ze de sterkste man in koers hadden met Evenepoel of Van Aert. Maar in plaats daarvan hadden ze ook een tactisch spel kunnen spelen en als team Mathieu proberen te verslaan. Achteraf wellicht makkelijk lullen, maar de Belgen hadden de sleutel en gaven die aan Mathieu toen Van Aert vol met hem mee wilde rijden (en ook doortrok toen Evenepoel er af moest).
nachtwacht 10 augustus 2023 09:26
Ik vind niet dat je tactisch hebt gefaald als je tweede wordt. Ze hebben een tactisch spel gespeeld als team, Evenepoel viel aan, Van Aert viel aan, wat hadden ze anders moeten doen? Zodra ze op het lokale circuit kwamen was het een steenharde koers met continu aanvallen. Veel meer zat er simpelweg niet in. Agressiever koersen kon niet daar was het al veel te aanvallend en zwaar voor. Afwachtender en Van der Poel alles dicht laten rijden kon ook niet, dan winnen ze zeker niet.
GillesEmanuel 10 augustus 2023 10:06
Je kunt prima tactisch falen maar gewoon een hele sterke renner hebben gehad die goed reed, dat zijn 2 los staande dingen. Ze maakten mee de koers hard terwijl duidelijk was dat Evenepoel dat niet goed trok. Van Aert ging vol mee doortrekken toen er een groepje van 12-16 man weg was met alleen Benoot en Van Hooydonck erbij, maar wel Mathieu en andere snelle sterke mannen. Belgie had Van Aert moeten gebruiken als een soort Kopecky en mee zitten met anderen die niet wilden rijden als er (te) sterke renners mee zaten.
nachtwacht 10 augustus 2023 10:23
Dat Evenepoel mee hielp de koers hard maken terwijl hij dat niet goed trok was tactisch juist slim. Het was al heel snel duidelijk dat Evenepoel niet zou winnen. Hij zat zelden in de eerste groep als het brak. Je kon al vanaf ronde 1 zien wie de sterksten in koers waren. Door toch aan te vallen dwong hij andere landen en andere favorieten tot achtervolgen.

Ik ben het er mee eens dat Van Aert het wel prettig vond om van Evenepoel af te zijn, ik heb al vaker gezegd dat ik Van Aert niet echt een teamplayer vind. Nu kwam het helemaal dom over omdat het tactisch niets meer uitmaakte, Evenepoel kon zelfs de tweede groep niet bijhouden. Dus op dat moment was Evenepoel wel klaar, veel meer had hij niet meer kunnen bijdragen aan de koers. Wat hij wel kon bijdragen heeft hij gedaan.
Meneer 60% 10 augustus 2023 10:26
Ik denk dat geen enkele tactiek een andere winnaar had opgeleverd, maar ik snap wel wat GillesEmanuel zegt. De Belgen hebben nagelaten om hun sterkte in de breedte echt uit te buiten. Ze hebben er (met de Denen, die vooral) een heel harde koers van gemaakt en dan wint meestal gewoon het sterkste individu. Als Evenepoel zich iets rustiger houdt, kun je die misschien in de finale wat meer uitspelen. Dan kan Van Aert er ook voor kiezen om niet over te nemen in die groep van vier, met het excuus dat Evenepoel er nog achter zit. En misschien had je Benoot of Stuyven, die beiden zeer sterk waren, ook eens moeten laten aanvallen.

Maar ik geef toe: dat is wel heel erg achteraf gepraat. Niemand wist tijdens de koers hoe sterk Mathieu was. Ik denk dat de Belgen echt het idee hadden dat Van Aert de sterkste was en dan is de tactiek goed uit te leggen. Ze hadden ook de pech dat iedereen heel alert koerste. Niemand kreeg ruimte. Als de andere landen na een aanval van Evenepoel allemaal naar Van der Poel hadden gekeken, had het anders kunnen lopen. Niemand had echt in de gaten hoe enorm sterk die was, volgens mij. Zijn zwakke Tour heeft daaraan bijgedragen. Als hij toen twee etappes had gewonnen en de huizenhoge favoriet was geweest, was het een andere koers geworden.
GillesEmanuel 10 augustus 2023 10:41
Precies mijn punt en zeker, zoals ik ook al aangaf, achteraf is makkelijk lullen.

Over de (onverwachte) sterkte van Mathieu; beetje naief als dat zo zou zijn. Hij trok al keer op 90km ofzo heel hard door en toen moest Van Aert al alle zeilen bij zetten om niet de aansluiting te missen.
ton duk 10 augustus 2023 10:46
MvdP had natuurlijk ook zijn vriend Pogacar aan zijn zijde. Telkenmale (2 x minstens) de gaten dichtrijdend op Evenepoel...
Gr
Wanny 10 augustus 2023 11:35
Hoe vaak is Van Aert in grote eendagskoersen de betere geweest van Van der Poel? Vrijwel nooit. Dan is het wel optimistisch om te denken dat ie dat tijdens het WK wel zou zijn.

Overigens ook wel goed voor de concurrentie om te weten dat Evenepoel niet sterk is als er steeds opgetrokken moet worden.
El Chaba 10 augustus 2023 14:15
Meneer 60% Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik denk dat geen enkele tactiek een andere winnaar
> had opgeleverd, maar ik snap wel wat GillesEmanuel
> zegt. De Belgen hebben nagelaten om hun sterkte in
> de breedte echt uit te buiten. Ze hebben er (met
> de Denen, die vooral) een heel harde koers van
> gemaakt en dan wint meestal gewoon het sterkste
> individu. Als Evenepoel zich iets rustiger houdt,
> kun je die misschien in de finale wat meer
> uitspelen. Dan kan Van Aert er ook voor kiezen om
> niet over te nemen in die groep van vier, met het
> excuus dat Evenepoel er nog achter zit. En
> misschien had je Benoot of Stuyven, die beiden
> zeer sterk waren, ook eens moeten laten
> aanvallen.

Inderdaad, met daarbij aangetekend, dat dit gewoon echt geen parcours voor Evenepoel was. Zoals hijzelf zei "Ik heb niet veel gezien van de finale, want ik zag sterretjes." En dáár in hebben ze zich - en hijzelf dus ook - schromelijk vergist. Ook toen hij nog vrij ver van de echte finale twee keer demarreerde, maar niet weg kon komen dankzij Pogacar. Indien dat wel was gelukt, had hij zeer waarschijnlijk ook niet gewonnen en zichzelf naar het einde toe óók opgeblazen op dit parcours.
Daarin hebben ze zich mijns inziens allemaal schromelijk vergist. Dát was dus hun grootse inschattingsfout, Evenepoel was gewoon niet goed genoeg op dit parcours.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10/08/2023 14:17 door El Chaba.
Carlos Danger 10 augustus 2023 14:18
Wanny Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hoe vaak is Van Aert in grote eendagskoersen de
> betere geweest van Van der Poel? Vrijwel nooit.
> Dan is het wel optimistisch om te denken dat ie
> dat tijdens het WK wel zou zijn.
>
> Overigens ook wel goed voor de concurrentie om te
> weten dat Evenepoel niet sterk is als er steeds
> opgetrokken moet worden.

Zijn er vast wel meer geweest zijn, maar ik kan me er slechts twee herinneren; Strade en M-SR in 2020.
Cecchini 10 augustus 2023 14:54
Dan kijk je alleen naar koersen waar van Aert eerste is geworden. Ik kan met ook wel andere koersen herinneren (Parijs Roubaix 2022) waarin van Aert de betere was.
DeFin 10 augustus 2023 18:03
Vind dat de vd Poel - Pogacar vriendschap wel wat werd opgeblazen hoor.

Het was bv ook Pogacar die aanval op een moment dat vd Poel net achteraan de groep reed en toen moest Mathieu even een inspanning doen (ook omdat Trentin voor zijn neus viel) en ook een keertje toen vd Poel aanviel was Pogacar degene die een gaatje dichtreed met van Aert in zijn wiel.

Absoluut geen verwijt naar Pogacar, maar dat die twee samenwerkten zoals de NOS leek te suggereren zag ik niet zo.
Nomath 10 augustus 2023 19:55
Niet alleen Belgie maar ook Denemarken schoot tekort op deze urban cyclocross. Mede-favoriet Asgreen moest er al vroeg uit. Pedersen hielt het lang vol, maar had geen sprint meer over. In een cyclocross doet ploegenspel niet zo veel. Een goede bochtentechniek zorgde voor een accumulerend groot voordeel. MVDP won uiteindelijk door zijn uitzonderlijk hoog piekvermogen. Hij heeft zijn troeven schitterend uitgespeeld.
Prikdude 10 augustus 2023 22:05
Heeft Van der Poel eigenlijk al een bosje bloemen naar die klimaatactivisten gestuurd?
Luijt 10 augustus 2023 23:36
Vond m vrij reëel en daarom goed te nassen in het interview na de koers.
Andere Peter 12 augustus 2023 20:37
Inderdaad. En wat voorkwam een aanvallende rol voor Stuyven of Benoot? Dat was de selectie voor Evenepoel die zo een vrije rol blokkeerde.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen