Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

WK Mountainbike (XCO) 2023 Glentress Forest

Gepost door Clavan 
Clavan 10 augustus 2023 11:40
Vanmiddag de junioren en vanavond de Short Track. Mathieu van de Poel staat nog wel op de startlijst maar zal niet starten vanavond Bij de vrouwen is Puck Pieterse de grote favoriet voor vanavond en zaterdag. Milan Vader en Anne Terpstra hebben ook moeten afhaken i.v.m. ziekte. Dus de bezetting is magertjes.



Heren: Mathieu van der Poel
Dames: Puck Pieterse en Anne Tauber

Junioren dames: Lauren Molengraaf
Junioren heren: Freek Bouten, Guus van den Eijnden en Jelte Jochems


12:00 Women Junior Cross-country Olympic
14:00 Men Junior Cross-country Olympic
17:45 Men Elite Cross-country Short Track
18:30 Women Elite Cross-country Short Track

(Britse tijden)

Startlijsten


MvdP is wel alvast gaan trainen daar


Ook Sagan is aanwezig. Start net zoals MvdP helemaal achteraan


Thomas Pidcock. Favoriet?


Ned 'Old' Overend, mountainbike pionier en held, was de 1e wereldkampioen crosscountry in 1990 in Durango, VS. 2e werd Thomas Frischknecht. Frischknecht zou nog 3x 2e worden voordat hij in 1996 ook wereldkampioen werd


Andere pionier en mtb held, John Tomac werd in 1991 wereldkampioen. Nog gewoon op een 26"


1995. Bart Brentjens is wereldkampioen in Kirchzarten.


Rasmussen in 1999 op weg naar de overwinning


Miquel Martinez, de vader van Lenny, werd kampioen in 2000 op de Sierra Nevada


2009 in Canberra. Nino Schurter wint zijn 1e wk


2022. Les Gets. Schurter wordt voor de 10e keer wereldkampioen


2015. Pauline Ferrand Prevot werd als 1e en enige in de geschiedenis wereldkampioen in de 3 disciplines in 1 jaar


2021. Anne Terpstra won knap zilver.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10/08/2023 18:57 door Clavan.
Carlos Danger 10 augustus 2023 14:00
.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24/08/2023 18:57 door Carlos Danger.
ton duk 10 augustus 2023 14:04
Ik zag vd week het parkoers met op bepaalde plekken keuzes qua moeilijkheidsgraad en snelheid. Automatisch denk je dan idd aan MvdP ...focus bij training EN op de dag zelf
Gr
Clavan 10 augustus 2023 15:42
Op het www wordt het gerucht verspreid dat MvdP vanaf rij 5 mag starten en niet achteraan. Er was zelfs sprake van dat hij vooraan mocht starten maar dat is door kritiek van anderen geschrapt. Ikzelf geloof daar niet zo in. Of zou de UCI hun eigen regels toch veranderen onder druk van ‘ het mooie verhaal’ en wat grote marktpartijen?
Slimmerd 10 augustus 2023 16:05
Het schijnt onder druk van de UCI te zijn dat hij inderdaad naar rij 5 mag, behoorlijk schandalig uiteraard, wel ideaal voor z'n OS-kwalificatie
ton duk 10 augustus 2023 16:07
Clavan 10 augustus 2023 16:11
Zou betekenen dat MvdP naast Pidcock mag starten. Terwijl die wel een paar XCO races heeft gereden en wegwedstrijden oversloeg.
lodjan 10 augustus 2023 16:43
Daar was eerder bij het WK Gravel toch ook zo'n ophef over? Ze kijken ook naar de UCI-punten op de weg.
Slimmerd 10 augustus 2023 16:45
En toen was er ook terecht behoorlijk veel ophef over
Carlos Danger 10 augustus 2023 16:54
.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24/08/2023 18:57 door Carlos Danger.
Sjorsoll 10 augustus 2023 17:03
Of het mag zou met de regels te maken moeten hebben en niet met de naam. Als hij op startplek 5 start, dan lijkt me dat terecht? Begreep dat het eerder een juridisch verhaal kan worden door bepaalde regeltjes.
lodjan 10 augustus 2023 17:07
Startrij 5.
Dat is misschien startplek 50, als er 10 naast elkaar kunnen staan.
Clavan 10 augustus 2023 17:27
De organisatie zou nu onderzoeken of ze de startrij-regels die voor Wereldbekers gelden, ook kunnen toepassen op het WK. Meerdere bronnen binnen de mountainbike-wereld bevestigen aan WielerFlits dat er inderdaad sprake is van een verandering van de regels. In Wereldbekers is het zo dat de eerste drie startrijen gevuld zijn met de top-24 uit de Shorttrack-wedstrijd in hetzelfde weekend. Op de vierde rij komen dan de eerste acht mountainbikers op de UCI ranking, die de top-24 in de Shorttrack om wat voor reden dan ook niet gehaald hebben.

Op de vijfde startrij is ruimte gereserveerd voor renners die in de top-10 van een andere wielerdiscipline staan en daarna zijn de startrijen opnieuw gevuld op basis van de UCI Ranking. Van der Poel staat zesde op de wegranking en vijfde op de veldritranking, waardoor hij bij Wereldbekers van die startrij-regel kan gebruikmaken.
Slimmerd 10 augustus 2023 19:05
Men - short track

1. Gaze
2. Koretzky
3. Pidcock
Clavan 10 augustus 2023 19:10
Pidcock rijdt nog even in de laatste bocht zijn tegenstander onderuit.
Slimmerd 10 augustus 2023 19:51
Women - short track

1. Ferrand Prevot
2. Pieterse
3. Richards
Clavan 10 augustus 2023 19:54
Knap gereden van mevrouw van Baarle.
Clavan 10 augustus 2023 20:37
Vanmiddag werd Albert Philipsen wereldkampioen XCO U19. Dit nadat hij zaterdag jl. ook wereldkampioen junioren op de weg werd. Groot talent. En nog maar 16 jaar.
ton duk 10 augustus 2023 23:44
Bordje leeg eten van anderen en dan toeslaan- scenario
Gr
Clavan 11 augustus 2023 12:15
1: Pidcock asked if the crash he caused in the final or the Mountainbike short track, could cost him the bronze medal.

“I dont care”

2: MvdP mag inderdaad starten op rij 5. Naast Pidcock. De UCI heeft inderdaad de regels iets aangepast.
Nomath 11 augustus 2023 13:51
Volgens ANP zelfs "vanaf rij 4". Is dat nu 4 of 5?
Clavan 11 augustus 2023 13:57
5e : Op de vierde rij komen dan de eerste acht mountainbikers op de UCI ranking, die de top-24 in de Short Track om wat voor reden dan ook niet gehaald hebben. Op de vijfde startrij is ruimte gereserveerd voor renners die in de top-10 van een andere wielerdiscipline staan.
Clavan 11 augustus 2023 13:59
Tom Schellekens wordt 5e in de U23 wedstrijd. Goeie prestatie van deze jongen. en gelijk ook kwalificatie voor de OS
ton duk 11 augustus 2023 14:12
TJV2024 (development)
Gr



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11/08/2023 14:12 door ton duk.
lodjan 11 augustus 2023 14:40
Dus Mathieu hoeft morgen niet meer te starten?
Meneer 60% 11 augustus 2023 14:52
De regels voor Olympische kwalificatie in het mountainbiken zijn ingewikkelder dan die van het kaartspel stiften, met Schellekens die als een Jack-in-the-box Mathieu te hulp schiet.
Sjorsoll 11 augustus 2023 22:29
Stiften is wel een heerlijk spel. Potje doen?

Anyway: hoe laat begint deze gekkigheid? Duurt maar een uur ofzo toch?
De zwarte trui 12 augustus 2023 13:57
1. PFP
2. Lecomte
3. Pieterse
4. Mitterwallner

Mooie strijd van Pieterse voor plek 3.
Clavan 12 augustus 2023 14:40
15:30 lokale tijd.
MvdP en Pidcock starten al 33 en 34. Dit betekent dus er start rijen van 8 zijn voor hun.
Ook Sagan mag starten op rij 5. Geen idee op welke UCI ranking dat gebaseerd is?
DeFin 12 augustus 2023 16:33
Mathieu valt en blijft liggen.. ziet er niet naar uit dat die nog opstapt.
Clavan 12 augustus 2023 16:38
MvdP en ATB begint beetje lachwekkend te worden.
De zwarte trui 12 augustus 2023 16:47
De zwarte trui 12 augustus 2023 16:48
Mooi toch. Laat die U23 gozert of Vader lekker de OS doen. Matje 'gewoon' de volle focus op de wegrit daar.
Clavan 12 augustus 2023 17:00
Voor een ‘acrobaat’ op de fiets valt hij wel erg vaak.
De zwarte trui 12 augustus 2023 17:05
Sagan netjes 57e op 2 minuten.
Sjorsoll 12 augustus 2023 17:14
Volgens mij valt hij bijna nooit. Alleen de momenten zijn telkens memorabel: ik kan me alleen Vlaanderen, Tokyo en nu twee keer Glasgow herinneren.
Clavan 12 augustus 2023 17:39
In de cross ligt hij ook geregeld in her veld. Vooral de laatste 2 jaren. Als ik mij het goed herinner.
De zwarte trui 12 augustus 2023 17:56
Pidcock wint, Gaze kwam sterk terug 2e en Schurter houdt plek 3 voor Koretzky
ton duk 12 augustus 2023 18:03
Bij MvdP werkt dit waarschijnlijk anders en gaat er eerder de volle focus op MTB
Gr
De zwarte trui 12 augustus 2023 18:17
Helaas wel.

'Doel blijft Parijs. Ik begrijp wat mensen in Nederland nu roepen (stop met mtb, as), maar is aan mij om tegendeel te bewijzen."
Sjorsoll 12 augustus 2023 18:52
Ik moet bekennen dat ik dat slecht volg.

Je hebt waarschijnlijk gelijk dan.
Andere Peter 12 augustus 2023 20:20
Het wordt tjd om deze Grote Liefde serieus te nemen door er afscheid van te nemen. Om goud te winnen op mountain bike is naar mijn gevoel voor Van der Poel (misschien niet voor Pidcock) een vereiste om bijna een seizoen te rijden in die wedstrijden. En dan vind ik nog 1 seizoen erg krap.

Op de weg is meer te halen, ook al doordat er verspreid over het seizoen meerdere grote wedstrijden zijn, waarin hij het al bewezen heeft. De mooiste koers voor hem van 2024 (en eentje die hij nog niet heeft afgevinkt) is het wegcriterium van Montmartre dat wel gelijkenis vertoont met Glasgow. En qua opbouw hoeft hij dan niet te experimenteren, maar min of meer 2023 te volgen: sterk uit de Tour komen

Kansrekenen is ook een vak. En Liefde verstoort daarbij slechts het beeld.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12/08/2023 20:23 door Andere Peter.
Carlos Danger 12 augustus 2023 21:43
Clavan Schreef:
-------------------------------------------------------
> In de cross ligt hij ook geregeld in her veld.
> Vooral de laatste 2 jaren. Als ik mij het goed
> herinner.


??
Seizoen 2020-21 stond hij twaalf keer aan de start met 10 overwinningen(incl.wereldtitel)
Seizoen 2021-22 stond hij aan de kant (Tokio-planksyndroom)
Seizoen 2022-23 won hij 7 op 9 (incl wereldtitel) met één valpartij in Boom en in Zolder een sprint waarbij hij uit het klikpedaal schoot, waardoor Vanaert kon winnen.
Prikdude 12 augustus 2023 22:51
Heb heel erg gehoopt dat hij zich nog een keer tot iets kon zetten deze week. Fenomenale clown waarvoor in rap tempo een merkwaardige afkeer is ontstaan bij deze of gene.

En hopen dat hij niet heel snel voorgoed afdraait, nadat hij z'n laatste professionele meters heeft gefietst.

Dat Peto nooit MSR won, is de beste verklaring voor de magie van die koers. Qua echte koersen op dezelfde hoogte als Boogerd, Cancellara, Van der Poel en Voskamp.
Eindhovuh 14 augustus 2023 07:12
Mee eens.
Maar gaat hij niet doen, omdat van der Poel van der Poel is.
GillesEmanuel 14 augustus 2023 10:33
Ik denk dat MTB en weg prima te combineren zijn, alleen zal VDP dan de cross links moeten laten liggen. MTB begint pas echt in juni opgang te komen. Het voorjaarsseizoen loopt tot eind april. Kan MvdP even maandje herstellen en opbouwen naar eerste MTB wedstrijden. In de zomer periode is het toch vooral Giro/Tour wat hem veel minder ligt is gebleken. Daarna in september middels wat semi klassiekers opbouwen naar het WK op de weg. Maar goed, dan moet je in de winter wel echt even gas terugnemen en of MvdP dat kan?
El Chaba 14 augustus 2023 13:07
In zijn hoofd misschien nog wel, maar als je al drie-vier jaar niet meer - en dus niet als voorheen - als een superprof hebt geleefd, dan ben je in het huidige wielrennen absoluut kansloos. Dan kan je niet een paar weken of zelfs maanden weer even als een superprof leven en trainen, want dat is by far niet genoeg om dan weer enigszins op je topniveau van voorheen te komen. Al heb je nog zo ongelofelijk veel talent.

En dat is natuurlijk prima, want het is zijn keuze geweest, maar die keuze is inmiddels wel onomkeerbaar.
Andere Peter 15 augustus 2023 10:04
Ik denk dat dat zou leiden tot alles net niet winnen,

De basis van zin WK-succes is het feit dat hij sterk uit de Tour kwam. Dat gaat niet samen met MBT. Hij vindt zelfs dat die TdF hem als wegrenner op een extra nivo heeft gebracht.

Als dan 1 jaar later de belangrijkste wedstrijd (google eens rond op dat parcours in Montmartre) zoveel als het kan een kopie van Glasgow is en de timing op de kalender is ook vrijwel hetzelfde. Dan doe je ongeveer hetzelfde als het jaar ervoor. Saai maar verstandig.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15/08/2023 10:04 door Andere Peter.
Slimmerd 15 augustus 2023 11:36
Hoe verhouden OS MTB en OS Wegrit zich tot elkaar qua data ?
Horsie is back 15 augustus 2023 11:51
Slimmerd Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hoe verhouden OS MTB en OS Wegrit zich tot elkaar qua data ?

Nu eerst MTB: 29 juli en 3 augustus
ton duk 15 augustus 2023 11:53
Ik zou er datum van maken voordat er weer iemand te paard springt ?

29-7 MTB en 4-8 weg
Gr
lodjan 15 augustus 2023 11:53
Op de Spelen worden (helaas voor Mathieu) eerst de mountainbikewedstrijden gehouden (28 en 29 augustus) en een kleine week later de wegwedstrijden (3 en 4 augustus).

Mountainbike
28-07 – Mountainbike (14u00 – 16u30)
29-07 – Mountainbike (14u00 – 16u30)

Weg
27-07 – Individuele tijdrit (14u30 – 18u30)
03-08 – Wegrit (11u00 – 18u15)
04-08 – Wegrit (14u00 – 18u45)
Clavan 15 augustus 2023 12:46
Andere Peter 16 augustus 2023 13:00
De OS wegrit is dus exact hetzelfde aantal dagen na de TdF als het WK in 2023. Ik weet niet hoeveel voortekenen je nodig hebt. Hier de Rue Lepic die hem lonkend verleidt als 2 meisjes in een hotelgang. Ze kunnen het in Parijs niet Vlaamser maken dan ze gedaan hebben. Alsof heel Frankrijk daar de halve Fransman wil zien winnen.

Kasseienklim naar Montmartre (3x)

De combi is niet te doen op een manier de hem kansrijk maakt voor MTB.

Alles op MTB zou kunnen, maar dan zou hij in de kracht van zijn leven bijna een heel sezoen moeten offeren voor een ongewis resultaat in de MTB.

En Olympisch jaar is er om te oogsten. Niet om te eperimenteren. Dan doe je wat je al bewezen hebt.
DeFin 16 augustus 2023 13:21
Ik denk niet dat iemand het met je oneens is dat dat het verstandigst zou zijn.

Maar Mathieu is Mathieu, en hij kiest wel vaker met zijn hart i.p.v. met zijn verstand.
lodjan 16 augustus 2023 13:26
Wat een smal weggetje naar Montmartre. Maar goed dat het peloton kleiner is dan 100 man. Hup Charles!

edit: goed toegevoegd



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/08/2023 14:09 door lodjan.
Sub Culture 16 augustus 2023 13:57
Een Vlaams parcours zou ik dit noemen, tenzij je je blind staart op de 'kasseien'helling.

Draaien en keren is er op de brede avenues in Parijs ook een pak minder bij.

Wordt sowieso een uitermate boeiende race gezien het beperkte aantal deelnemers per land en in totaliteit.
Slechts 90 renners aan de start, daarmee de boel organiseren/controleren wordt zo goed als onmogelijk.

Gesteld dat daarbij een derde exoten is die, met alle respect, niks te zoeken heeft op dit toneel en een aantal renners standaard afhaken eens de 200 km wordt overgeschreden krijg je een zeer bijzondere race.
lodjan 16 augustus 2023 14:11
Sub Culture Schreef:
-------------------------------------------------------
> Een Vlaams parcours zou ik dit niet noemen, tenzij je je blind staart op de 'kasseien'helling.
Andere Peter 16 augustus 2023 14:31
Eens hoor. Het is ook geen RVV. Maar die brede avenues worden juist zoveel als het kan gemeden. Lang kronkelen in de heuveltjes rond Parijs. En in Parijs zsm naar het ciruit in en bij Montmartre. Het staat (in de finale) dichter bij Glasgow dan bij de slotetappe van de TdF.

Hier gaan ongeveer dezelfde mensen duelleren als in Glasgow. Het parcours is fractioneel meer geschikt voor Philipsen, maar de samenstelling van het peloton maakt een sprint van een grote groep onwaarschijnlijk.

Parcours
El Chaba 16 augustus 2023 16:32
En Van Aert natuurlijk.
Het zou me niet verbazen als we daar voor de Belgen dezelfde vier krijgen als degenen, die de (voor)finale in Glasgow reden: Evenepoel, Van Aert, Benoot en Stuyven aangevuld met Philipsen.

Verreweg de sterkste ploeg natuurlijk, maar dat luxe probleem kan zich ook (weer) tegen hen keren. Hoewel ik ze hier wel een stuk meer kans geef op een Belgische winnaar dan in Glasgow.
Andere Peter 16 augustus 2023 20:01
Ik bedoelde hetzelfde. Zeker Van Aert voor B. Ik noemde Philipsen omdat ik hem als een van de weinigen zie die bij de favorieten zouden kunnen komen.

Maar toch... een sprint lijkt mij zo onwaarschijnlijk. Er rijdt vrijwel zeker ergens een drietal weg dat de medailles zal verdelen en dus samenwerkt. Met een achtervolgend groepje waarvan de helft zich via land of ploeg in dat drietal vertegenwoordigd ziet. Wie gaat dan voor Philipsen de groep weer bij elkaar brengen? Als bv Van Aert, Van der Poel, Asgreen vooraan zitten.

Ik denk dat Mathieu ervoor mag sprinten straks. In een groepje van 3.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/08/2023 20:02 door Andere Peter.
GillesEmanuel 17 augustus 2023 09:10
Ik denk dat Mathieu roemloos 12e gaat worden en dat er net als voorgaande jaren een net niet top renner gaat winnen. Juist omdat er inderdaad vaak die 3 (medaille plekken) wegrijden. Bijvoorbeeld een Bettiol, Kragh Andersen en Stuyven. Dan zit ook iedereen erachter vast.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17/08/2023 09:11 door GillesEmanuel.
Andere Peter 17 augustus 2023 11:16
Ik denk dat hij op zijn best roemloos 12e wordt op de OS MTB.

In het voorbeeld dat jij noemt zou hij uiteraard meteen reageren. Die rijden mogelijk niet door want het is de verkeerde Deen en de verkeerde Belg. Het is voor MvdP gevaarlijker als Van Baarle daar zit, of Philipsen.
Prikdude 19 augustus 2023 13:52
Als hij een paar wereldbekers draait na april zit hij intrinsiek gewoon bij de beste drie mountainbikers (zie de MTB seizoenen in 2018 en 2019). Vrij zekere medaille, dat is in een oncontroleerbare, open wegkoers met te weinig zwaartepunten om het heft zelf in handen te nemen wel anders.

Het lijkt in jouw ogen nu misschien alsof dat allemaal heel veel voorbereiding behoeft door de OS in Japan en afgelopen WK, maar dat waren eerder stressfouten die hij ook bij wegkoersen gemaakt heeft (Snickergate 2019, klopgate 2022).

De grote voorjaarsklassiekers doen, dan gas er even af, wereldbekers MTB (ipv de Giro die hij dit jaar reed), Tour de France weer in dienst, goud pakken in MTB en dan kan hij zonder druk de wegroit aanvliegen. Heb zelf ook niet veel met dat mountainbiken, maar als hij het wil, en dat zal hoogstwaarschijnlijk, dan is het prima te combineren.
Andere Peter 20 augustus 2023 00:01
Plausibel verhaal. Zou kunnen dat hij doet. Ik schat de kans op goud in de MTB als bijna nihil, ook met die opbouw. En brons ligt ook niet voor de hand. 2018 en 2019 zijn in 2024 respectievelijk 5 en 6 jaar geleden. Dat is een eeuwigheid.

Stressfouten? Ongetwijfeld. En die kans wordt niet groter of kleiner. Vrij zekere medaille? Zelfs in topjaar 2018 gewoon 3e, als ik het mij goed herinner zonder winnaar Schürter ooit echt te bedreigen.

Jammer en paradoxaal dat Van der Poel zo neerkijkt op de discipline die hij het leukste vindt, dat hij zich dit soort onderschattig permitteert. Ik vond de OS-MTB geen stressfout maar slechte voorbereiding (bv Milan Vader wist dat het plankje weg zou zijn in de wedstrijd, net als bij de wereldbeker).



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20/08/2023 00:14 door Andere Peter.
Prikdude 20 augustus 2023 23:35
Er is toen (ook al) wel gebleken dat (ook) een MTB parcours voor Mathieu er toe doet. Té zwaar (een lange klim en een lange afdaling) betekent het eerder afleggen tegen een Pidcock of Schurter. Ligt er een gemiddeld parcours, dan is hij topfavoriet. Het is niet toevallig dat weggenoot Pidcock precies twee grote vissen pakt op een MTB kampioenschap, op het moment dat Mathieu iets krankzinnigs doet.

De meme van Clavan toont zn laatdunk wel goed aan.

Mathieu zijn specialiteit is een korte inspannng en minder energieverlies leiden dan anderen op de technische momenten, dat je geen fysieke inspanning hoeft te leveren.

Als je jouw redenering zou volgen moet hij juist alles op het MTB gaan zetten, want gaat een grote titel in het MTB het juist allemaal afmaken. Alhoewel, kan hij ook niet OS of WK puntenkoers worden?

Vier keer wereldkampioen op de weg (wat kan), 4 keer Vlaanderen, wereldkampioen in weg, veld, MTB en baan.

4. Wat ga je doen Mathieu?



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20/08/2023 23:40 door Prikdude.
DeFin 20 augustus 2023 23:50
Prikdude Schreef:
-------------------------------------------------------
> Alhoewel, kan hij ook niet OS of WK puntenkoers
> worden?

Als hij ooit Olympisch kampioen op de baan wil worden dan moet dat in de koppelkoers of het omnium gebeuren.
Of het programma moet aangepast worden.. de puntenkoers staat er al een tijdje niet meer op helaas.
Andere Peter 21 augustus 2023 16:07
Ik denk inderdaad dat een grote titel op MTB het zeker perfect zou completteren. Maar ik vind het buitengewoon onwaarschijnlijk dat dit zou lukken met beperkte voorbereiding. Dat is hem nog nooit gelukt en hij is eigenlijk ook nog nooit in de buurt geweest. Ik neem die discipline serieus. Ik denk dat hij er zo voor zou moeten trainen, dat het ook zijn klassieke seizoen 2024 zou schaden. Je kunt niet af en toe een weekje op die fiets rijden en dan verwachten dat je meedoet om goud. Je moet echt automatismen voelen. Anders mis je een plankje of volgt er lullige glijpartij in een bocht.

Jouw plan is leuk hoor. Maar dan zitten er tussen TdF en MTB slechts 6 volle dagen. Hoe dan? Maandag rusten en reizen? Dinsdag losrijden op de MTB? Woensdag en donderdag een zware MTB-training? Vrijdag parcoursverkenning (lijkt mij verstandig om even goed na te vragen hoe het met plankjes zit)? En is er al sprake van supercompensatie 6 dagen na de TdF? Of stapt hij af na 2 qweken TdF? Daarmee de kip met de gouden eieren van 2023 slachtend...

Ik vind het dagdromerij om te denken dat je zo even goud ophaalt. Veel waarschijnlijker is dat er nieuw stressfoutje zal volgen.

In een Olympisch jaar volg je een opbouw waarvan je al hebt aangetoond dat het voor jou werkt.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21/08/2023 16:09 door Andere Peter.
Prikdude 21 augustus 2023 19:24
"Je kunt niet af en toe een weekje op die fiets rijden en dan verwachten dat je meedoet om goud."

Zoals Tom Pidcock dit jaar deed bedoel je?
Andere Peter 22 augustus 2023 15:18
Ik maakte hierboven al een uitzondering voor Pidcock, die niet Van der Poel is. Je wees er zelf ook op dat het andere types zijn.

Pidcock reed wel degelijk enkele wedstrijdjes op de MTB. Piekte op de OS 21, de EK 22 en de WK 23. Tevens acceptabel meedingend op de WK 22 (4e). Dat zijn allemaal dingen die Van der Poel niet kan zeggen. Die kan voor de laatste 5 jaar in topwedstrijden op de MTB alleen ''stressfoutjes'' overleggen. Je kunt ook een keer je conclusies trekken (zeg ik tegen Mat en zijn beïnvloeders, niet tegen jou).

Het bestaan van Pidcock is geen reden voor Van der Poel om het doen als Pidcock. Daarvoor zijn ze te verschillend. Integendeel. Het bestaan van Pidcock is een argument voor Van der Poel om weg te blijven uit MTB t/m OS 2024.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/08/2023 15:20 door Andere Peter.
Carlos Danger 22 augustus 2023 23:29
.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24/08/2023 18:56 door Carlos Danger.
Andere Peter 23 augustus 2023 11:04
Dat is op het moment van de OS 5 jaar geleden. En hetzelfde geldt voor bijna al die overwinningen (of nog langer geleden). Dat is geen benchmark meer om eens een jaartje met nauwelijks wedstrijden in de benen het goud op te halen. Sterker nog: in 2018 en 2019 boekte hij zijn grootste successen op de MTV, juist door er echt een heel MTB-seizoen aan deel te nemen. Dat is eerder een argumant voor wat ik zeg: in MTB winnen kan MvdP anno 2024 alleen als hij in een reeks van wedstrijden zijn automatismen bijschaaft. Niet out of the blue.


(In 2019 won Bernal de Tour en Sagan won het groen. Dumoulin was nog potentieel Tourwinnaar. Zo lang is dat geleden)



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/08/2023 11:05 door Andere Peter.
Carlos Danger 23 augustus 2023 11:19
.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24/08/2023 18:55 door Carlos Danger.
Andere Peter 23 augustus 2023 17:46
Met als gezichtspunt de OS 24, want over dat uitgangspunt hebben we het als hij weer kiest voor die wedstrijd rijden zonder een echt MTB-seizoen. Ik koos die termijn juist omdat MVDP in 18 en 19 juist wel een serieus MTB-sezoen reed en ook op de kampioenschappen kond meedoen voor de prijzen.
Carlos Danger 23 augustus 2023 18:08
.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24/08/2023 18:55 door Carlos Danger.
Surplace op souplesse 24 augustus 2023 13:31
Ik zie nog geen enkel argument waarom Van der Poel en Pidcock hierin wezenlijk zouden verschillen (behalve dat een zwaar MTB parcours vanzelfsprekend beter is voor die lad). Als hij dit jaar op het reguliere WK na die val was blijven liggen en op de MTB niet was gevallen had je het hele verhaal om kunnen draaien. Hij faalt ALTIJD op de weg. Heeft op de MTB alleen ooit een plankje gemist.

In het Olympisch jaar (twee jaar terug) reed hij (uit het betrekkelijke niets, wat door AP op schier onmogelijk wordt geacht) 4 MTB koersjes: 1e, 7e, 1e en 2e. Dat de resultaten er niet zijn, zegt alleen dat hij nauwelijks iets gereden heeft.

In veldritten is Tom Pidcock een deurmat voor Mathieu waar hij zijn voeten aan afveegt, in eendagskoersen een onhandig keukentrapje dat aan de kant geschopt wordt. Pidcock heeft een Olympische- en wereldtitel, juist door twee schoonheidsfoutjes van Mathieu. Dat is de te volgen logica, tot een echt duel anders bewijst.
Andere Peter 24 augustus 2023 19:28
Argumenten mbt verschillen Pidcock/Van der Poel (reeds genoemd, maar bij wijze van service nogmaar eens herhaald)::

1) Het zijn andere types. Pidcock heeft liever een heel zwaar parcours (rijdt niet voor niets ook een klassement in de TdF en hij op wint Alpe d'Huez). Van der Poel is mogelijk beter op een technischer parcours. Maar juist om op die manier je concurrenten te kloppen, heb je veel ritme en automatismen nodig (is mijn stelling). Anders wordt de kans op stressfoutjes (niet mijn term) groter. Dat maakt dat Pidcock geen maatstaf is voor Van der Poel, maar een rookgordijn

2) Pidcock heeft het in de laatste 4 jaar al vaker sucesvol gedaan. Bv op WK 2023... Maar ook OS 21, EK 22, WK 22 (4e) kun je zien als bevestigingen. Elk seizoen lukt het. Op grote kampioenschappen MTB in de laatste 5 jaar voor de OS zal het eind juli 2024 4-0 staan voor Pidcock. Hoe duidelijk wil je het hebben?

Quote
Surplace op Souplesse
Als hij dit jaar op het reguliere WK na die val was blijven liggen en op de MTB niet was gevallen had je het hele verhaal om kunnen draaien.

Sorry, maar dat is echt complete onzin en zeker niet wat ik beweer. Er is continuïteit in de relevante resultaten van Van der Poel op de weg: in min of meer vergelijkbare grote eendaagswedstrijden wint hij de laatste jaren heel erg veel. Er is ook continuïteit tav Van der Poel op kampioenschappen MTB: hij speelt op het moment van de openingsceremonie al 5 jaar geen enkele rol. En de laatste keer dat hij een rol speelde (3e in 2018) was dat na enkele tamelijk complete MTB-seizoenen.

Het is echt een gotspe om te verwachten dat Van der Poel wel even MTB-goud ophaalt in 2024, 6 jaar na zijn laatste acceptabele MTB-kampioenschap (3e), met een compleet andere siezoensopbouw dan waarmee hij het in 18 deed.

Ja, Van der Poel is inderdaad verre de betere veldrijder. Dat doet er net zozeer toe als de vraag wie van het beste viool speelt. Het is een valkuil om al die disciplines op een hoop te gooien. Zou er een gouden medaille voor het veldrijden zijn, dan zou ik toejuichen dat Van der Poel ervoor gaat. Dat is helaas de kwestie niet.



4 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/08/2023 11:46 door Andere Peter.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen