Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

90thWorld Championships WE - Road Race(WC) One day race»Loch Lomond›Glasgow(154.1km)

Gepost door Clavan 
Clavan 13 augustus 2023 09:55
2022

Annemiek van Vleuten is again the world champion. Sirotti photo


The podium, from left: Lotte Kopecky (2nd), Annemiek van Vleuten (1st) & Silvia Persico (3rd). Sirotti photo
1 Annemiek van Vleuten Netherlands 4hr 24min 25sec
2 Lotte Kopecky Belgium @ 1sec
3 Silvia Persico Italy s.t.
4 Liane Lippert Germany s.t.
5 Cecilie Uttrup Ludwig Denmark s.t.
6 Arlenis Sierra Cuba s.t.
7 Juliette Labous France s.t.
8 Katarzyna Niewiadoma Poland s.t.
9 Elise Chabbey Switzerland s.t.
10 Elisa Longo Borghini Italy s.t.
11 Ashleigh Moolman South Africa s.t.
12 Niamh Fisher-Black New Zealand s.t.
13 Marlen Reusser Switzerland 0:11
14 Marianne Vos Netherlands 0:13
15 Alexandra Manly Australia s.t.

2023



Voorbeschouwing WF


Startlijst PCS

De wegwedstrijd voor vrouwen is vanaf 12.30 uur Nederlands-Belgische tijd te volgen via de welbekende kanalen, online en op TV. Je kunt terecht bij de publieke omroepen van Nederland en België (NOS en Sporza) op NPO2 en VRT1/Canvas. Ook Eurosport, waaronder ook de online kanalen Eurosport.nl, GCN+ en Discovery+ vallen, brengt de titelstrijd rechtstreeks in de huiskamer.


De Luxemburgse Elsy Jacobs op weg naar de overwinning in 1958. Als 1e werelkampioene


De Belgische Yvonne Reynders werd 3x wereldkampioene op de weg. In 1959, 1963 en 1966. Ze werd ook 4x kampioen op de baan


Keetie Hage werd voor Nederland de 1e wereldkampioen in 1968.


In 1979 was de laatste keer dat we dubbel wereldkampioen werden. Petra de Bruin won bij de dames. Dit jaar weer...?


Beth Heiden, de zus van, stelde teleur op de Olympisch Winterspelen in 1980. Maar nam sportief wraak door datzelfde jaar wereldkampioene te worden


De Britse Mandy Jones werd kampioen in 1982


2003 in Hamilton. Susanne Ljungskog wint voor Melchers en Cook. In 2002 won ze ook


Marianne Vos. Kampioen in 2006, 2012 en 2013. 2e in 2007 t/m 2011 en 2021


in 2014 won PFP-vB de titel op 22 jarige leeftijd


2018 Innsbruch. van der Breggen
Cyclad58 13 augustus 2023 10:11
Dit wordt een bijzonder kampioenschap. Nederland heeft by far de beste ploeg, maar zijn Van Vleuten, Van Anrooij en Markusgoed genoeg? Zij lijken me over hun topvorm heen.En is het team ook echt een team? Als we naar de mannenrit kijken komen de besten vanzelf bovendrijven. Is het dan erg gewaagd om een podium Kopecky-Vollering-Niewiadoma te voorspellen? Of kunnen de Italiaanse vrouwen nog iets?
Slimmerd 13 augustus 2023 10:46
lodjan 13 augustus 2023 10:57
Ook Canyon//SRAM-ploegmate Kasia Niewiadoma moet noodgedwongen passen.
Beiden zijn ziek.
Eindhovuh 13 augustus 2023 11:49
De Poolse is ziek.

Vollering vs Kopecky lijkt me. Waarbij de Belse de favoriet is op dit parcours?
predator 13 augustus 2023 12:24
Lippert misschien? Maar Kopecky is de te kloppen vrouw.
lodjan 13 augustus 2023 12:35
Een echt Kopecky parkoers.
NL sterkste in de breedte met Vollering, Vos en Wiebes, maar daar heb je niet zo veel aan op dit parkoers waar de sterkste komt bovendrijven. Zie de heren waar de Belgen het sterkst waren in de breedte, maar waar Mathieu won.

Ik hoop dat mijn vriendinnetjes Xaverine en Jazilla Top 10 U23 kunnen rijden, maar het wordt waarschijnlijk een DNF (gaan er wel U23 vrouwen finishen?).
Meneer 60% 13 augustus 2023 13:27
Kopecky huizenhoog favoriete voor mij. Nederland sterk in de breedte, maar niet zo sterk als de laatste jaren wel eens is geweest, denk ik. Voor Van Vleuten is dit echt geen fijn parcours, voor Wiebes gaat het, vrees ik, toch net te zwaar zijn, of Vos het nog kan op zo'n zwaar parcours vraag ik me sterk af en Markus en Van Anrooij zijn niet in vorm. Dus dan houdt je alleen Vollering over als kanshebber op de titel. Maar ik zie niet in hoe zij op dit parcours Kopecky moet gaan verslaan.
ton duk 13 augustus 2023 13:35
Of het beloften scenario ?
Zorgen dat je als HOL mee zit met de sterkste in die groep (of meerderhei⁰d)
Gaten dichtrijden is schier onmogelijk gebleken namelij
Volgens Vollering ging met dat scenario niet doen ???
Gr
Cecchini 13 augustus 2023 13:37
Herbert en Roxanne doen het commentaar. Zappen dus.
De zwarte trui 13 augustus 2023 13:56
Het is nu heerlijk stil.
Slimmerd 13 augustus 2023 13:58
122km

Vos en Consonni lossen alvast



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13/08/2023 14:10 door Slimmerd.
De zwarte trui 13 augustus 2023 13:58
Oei Vos met een Sagannetje op Crow Road.
Meneer 60% 13 augustus 2023 14:00
Vos er al af. Doet pijn om te zien.
De zwarte trui 13 augustus 2023 14:04
en Vas wappert uit de kopgroep terug naar het peloton, ook verrassend. Sowieso een gevaarlijke kopgroep. Belgie en NL met relatief zwakke rensters mee, tegen Labous, Moolman, Chabbey en Deignan maken die geen kans. Deignan is sowieso natuurlijk niet vies van een lang avontuur, remember PR.
ton duk 13 augustus 2023 14:07
7 sec ...afstandsbediening lag ff niet in de buurt
Gr
De zwarte trui 13 augustus 2023 14:15
Duitsland rijdt het dicht. Nog 60 vrouw in het peloton?
De zwarte trui 13 augustus 2023 14:16
Kopecky heeft een nieuwe fiets nodig
De zwarte trui 13 augustus 2023 14:32
Wiebes was ook gelost. Maar wegens wandelen in groep 1 komt alles weer terug. Vos, Van Anrooij en Wiebes doen weer mee.
De zwarte trui 13 augustus 2023 14:45
Nog voor 1e passage is de koers gedaan. Vollering, Kopecky, Lippert, Henderson, Persico, Brown zijn los.

Wiebes keihard gelost.
lodjan 13 augustus 2023 14:49
Gaan er wel 10 U23 vrouwen finishen bedoelde ik.

Enige duiding:
Xaverine en Jazilla doen natuurlijk mee om ervaring op te doen voor het WK in eigen land over ruim twee jaar.

Xaverine is het 21 jarige zusje van Valens (2x de Tour of Rwanda gewonnen) en vriendin/trainingsmaatje van Jeanne d'Arc. In 2017, toen ze 15 was, heb ik met beiden gefietst.

Jazilla is 18 en al in 2018, toen ze dus 13 was, fietste ik met haar en de andere kids van de Adrien Niyonshuti Cycling Academy.
De zwarte trui 13 augustus 2023 14:54
Reusser is weer boven Jan en rijdt nu met Henderson op kop, Markus met klein groepje gaat aansluiten. Peloton is nog 30 vrouw.
De zwarte trui 13 augustus 2023 14:59
Kopecky laat zich uit d'r tent lokken en gaat nu al zelf veel op kop rijden. Cant deed een minuut kopwerk en Ghekiere zit er ook nog maar kan niet?

MARKUS Riejanne
PALADIN Soraya
CHABBEY Elise
REUSSER Marlen
HENDERSON Anna
SKALNIAK-SÓJKA Agnieszka
LUDWIG Cecilie Uttrup
De zwarte trui 13 augustus 2023 15:03
Gekhiere rijdt het dicht. Alles weer samen.
De zwarte trui 13 augustus 2023 15:04
Van Vleuten is zo goed dat ze niet voelt dat ze nog een extra windstopper aan heeft.
ton duk 13 augustus 2023 15:13
De zwarte trui Schreef:
---------------------------------------------------
>
> Wiebes keihard gelost.
Dat klinkt wat te hard voor een zieke
Gr
De zwarte trui 13 augustus 2023 15:27
Van Vleuten wil een fietswissel maar krijgt ander voorwiel. De windstopper is inmiddels uit. Chabbey rijdt al een tijdje solo.
De zwarte trui 13 augustus 2023 15:34
Kopecky vlamt naar Markus. Groepje van 7 nu los. Maar niemand wil met Kopecky doorrijden? Van Vleuten harkt er na de wiel wissel nog steeds alleen achteraan.

Rox fileert van Anrooij, die niks doet. Van Anrooij is 1 van de weinige U23 rensters in het peloton en rijdt voor 'eigen' kans. Ze had nu voor Vollering het gat naar Kopecky moeten dichten.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13/08/2023 15:37 door De zwarte trui.
ton duk 13 augustus 2023 16:11
Mooi,Nederland gaat op kop rijden voor Vos en Wiebes...
Gr
De zwarte trui 13 augustus 2023 16:20
Oei, oei. Kopecky heeft Reusser en Vollering in haar wiel. Maar haar ploegmaats doen niks. Chabbey nog op kop en AVV zit er nu tussen.
Eindhovuh 13 augustus 2023 16:34
Kopecky lijkt me niet te kloppen voorlopig.
En die Zwitserse doet een fantastisch nummer.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13/08/2023 16:34 door Eindhovuh.
De zwarte trui 13 augustus 2023 16:54
Vollering bluf pokert en verliest. Kopecky klapt er vol over.
De zwarte trui 13 augustus 2023 16:55
Kopecky en Reusser sluiten aan bij Deignan en Schweinberger.
Eindhovuh 13 augustus 2023 16:59
Fantastische koers zeg!
Horsie is back 13 augustus 2023 17:00
"Ezeltje, strek je". Wat zegt Horsie nou?
Cecchini 13 augustus 2023 17:01
Vollering rijdt niet bepaald intelligent
De zwarte trui 13 augustus 2023 17:03
Ze is los! Mooi, zo hoort het. De sterkste die solo aan komt.
De zwarte trui 13 augustus 2023 17:11
Vollering nog net voorbij aan Ludwig, dat maakt het mooi af. Reusser 4e.
Cecchini 13 augustus 2023 17:11
Prima ploegenspel van SDW



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13/08/2023 17:39 door Cecchini.
De zwarte trui 13 augustus 2023 17:12
De regenboogtrui is voor het eerst in 50 jaar voor een Belgische! Kopecky kan het niet geloven, maar heeft de titel beet.
Horsie is back 13 augustus 2023 17:13
Het interview wordt dus sonoor en niet uptight.
De zwarte trui 13 augustus 2023 17:15
Vas sprint naar de U23 titel voor Van Anrooij en Shackley
Eindhovuh 13 augustus 2023 17:16
Kopecky met afstand de sterkste, hele dag hard gereden. Dik verdiende wereldkampioen.
Meneer 60% 13 augustus 2023 17:16
Proficiat België en Kopecky. Verwachte en zeer terechte kampioen.

In die verwoede en knappe sprint van Vollering voor zilver zat volgens mij een hoop opgekropte haat richting wieltjeszuiger Uttrup Ludwig.
De zwarte trui 13 augustus 2023 17:18
idd vreselijke plakker. Sterk genoeg om normaal te koersen, maar altijd dat eeuwige plakken.
Meneer 60% 13 augustus 2023 17:18
Alle lof voor Van Vleuten ook, trouwens. Reed een heel knappe wedstrijd ondanks pech en ondanks dat het totaal haar parcours niet was.
Horsie is back 13 augustus 2023 17:18
Meneer 60% Schreef:
-------------------------------------------------------
> Vos er al af. Doet pijn om te zien.

20 jaar wereldtop
GillesEmanuel 13 augustus 2023 17:20
Kneteman die doodleuk kan zeggen; ik wil niet daarmee zeggen dat Kopecky duidelijk de sterkste in koers was. Welke koers heeft zij zitten kijken? Vollering en de rest toch ordinaire fietsles gekregen? Knap van Lotte, verdiend en mooi gewonnen.
Horsie is back 13 augustus 2023 17:20
In grensbereiken wordt alles vloeibaar, dus tranen.

Ook persoonlijk leed van bijna een half jaar geleden, dat op een of andere wijze meefietst.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13/08/2023 17:25 door Horsie is back.
Horsie is back 13 augustus 2023 17:27
Meneer 60% Schreef:
-------------------------------------------------------
> Proficiat België en Kopecky. Verwachte en zeer terechte kampioen.
>
> In die verwoede en knappe sprint van Vollering voor zilver zat volgens mij een hoop opgekropte haat richting wieltjeszuiger Uttrup Ludwig.

Zou het?
Prikdude 13 augustus 2023 17:35
Ze wint bijzonder weinig met dat plakken. Volgens mij is het haar volledige goedrecht om zo te koersen tegen die opgevoerde rensters uit Nederland (en België).
Andere Peter 13 augustus 2023 18:22
Ze bedoelde een dubbele ontkenning: niet zeggen dat ze niet de sterkste in koers was. Ik hoorde dat ook, maar ik weet niet zeker of ze het correct zei.
Andere Peter 13 augustus 2023 18:26
Lachwekkend verstoord, die wedsrtijd met de U23 in de mix. Laat dan ook de elite mannen en elite-vrouwen gewoon in 1 wedstrijd rijden... Zonder gekheid: niet voor herhaling vatbaar. Laat ze voor ijn oart om 7 uur 's morgens 4 rondjes rijden.
Carlos Danger 13 augustus 2023 18:30
.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24/08/2023 18:46 door Carlos Danger.
De zwarte trui 13 augustus 2023 18:37
Ja, dat las ik later pas.
El Chaba 13 augustus 2023 19:16
Kopecky had sowieso gewonnen in welk scenario dan ook - daar ben ik van overtuigd - maar ik heb me ook wel lichtjes geërgerd aan het tactisch onbenul van Vollering. Zij had veel slimmer en zuiniger kunnen rijden op bepaalde momenten, maar goed, veel zou het uiteindelijk dus ook niet hebben uitgemaakt.

Maar hopelijk bespreekt iemand met haar nog deze momenten, zodat ze er van kan leren met het oog de toekomst wanneer het wél verschil zou kunnen uitmaken tussen winst en verlies in een koers.
Frederik D. 14 augustus 2023 07:54
Niet zo paternalistisch. Denk aan Claudia de Breij. Haal de woede van de cancelcultuur niet op je nek. Nee, hoor, Demi heeft intelligent gefietst en geknokt voor wat ze waard was maar maar meer zat er niet in, wat jij, mevrouw Knetemann, en kom er maar in, Marijn.
Wanny 14 augustus 2023 08:40
Vollering zal het idee hebben gehad dat ze Kopecky kon kloppen. Waarom anders Van Vleuten een hoop kopwerk laten doen?

Als ze wist dat het onmogelijk ging worden om Kopecky te lossen, hadden ze toch beter om en om de aanval kunnen kiezen om haar af te matten.
Meneer 60% 14 augustus 2023 09:58
Ik ga zeker niet zeggen dat Vollering Kopecky heeft geholpen bij het halen van de wereldtitel, maar ik denk wel dat als het geen ploeggenotes waren geweest, dat ze het spel nog harder had kunnen spelen. Dan had ze nog meer kunnen bluffen. Misschien had Kopecky dan veel werk gedaan en had Vollering een kans gehad. Maar er was dan ook een kans geweest dat Chabey vooruit was gebleven, of later Deignan en Schweinberger. Dat Vollering daar geen zin in had (plus heibel binnen SDWorks) kan ik wel begrijpen.
Meneer 60% 14 augustus 2023 10:11
Andere Peter Schreef:
-------------------------------------------------------
> Lachwekkend verstoord, die wedsrtijd met de U23 in
> de mix. Laat dan ook de elite mannen en
> elite-vrouwen gewoon in 1 wedstrijd rijden...
> Zonder gekheid: niet voor herhaling vatbaar. Laat
> ze voor ijn oart om 7 uur 's morgens 4 rondjes
> rijden.

Was vorig jaar ook al. Maar ik ben er ook geen voorstander van. Het zorgt voor competitievervalsing. Van Anrooij moest knechten en komt daardoor misschien net tekort voor de titel. De sterke landen hebben daarnaast ook sterke U23-rensters die niet zijn geselecteerd, puur omdat ze bij hun selectie alleen rekening houden met de elite-titel.

Wat was er trouwens gebeurd als een U23-rijdster de overall wedstrijd had gewonnen? Twee wereldtitels voor dezelfde persoon? Zou raar zijn.
Eindhovuh 14 augustus 2023 10:23
Heel raar inderdaad. Je kan altijd wat tijd vrij maken voor een U23 koers. Dit sloeg nergens op.
Cecchini 14 augustus 2023 10:24
Wat heeft dat nou weer met cancelcultuur te maken. Wat voor discussie over het wielrennen ook, jij moet er altijd jouw stokpaardje bijhalen. Dit ((dat geneuzel over woke/cancel) is de reden geweest waarom dit prikbord naar de kloten ging. De laatste maanden leek het prikbord weer enige kleur op de neus te krijgen, en ja hoor begint Frederik het weer op zijn heupen te krijgen.
Eindhovuh 14 augustus 2023 10:24
Vollering deed in de slotfase ook 1 alles of niets aanval heuvelop, alleen kreeg ze Kopecky niet los. Daarna was het beste eraf.
GillesEmanuel 14 augustus 2023 10:29
De Nederlanders maakten dezelfde fout eigenlijk als de Belgen deden bij de mannen. Sterkste blok maar niet de sterkste renner maar wel rijden alsof je de sterkste renner hebt. Ze hadden die verantwoordelijkheid vanaf km 1 bij Kopecky moeten leggen en zelf overal meespringen (of zelf initieren). Wellicht had Kopecky alsnog gewonnen want haar aanvallen waren echt van een ander niveau, maar dat had m.i. meer kans van slagen gehad.
Wanny 14 augustus 2023 11:02
Ze moeten bij die dames Jan Raas eens een tijdje bondscoach maken. Dan wordt er wel anders gereden.
Horsie is back 14 augustus 2023 11:52
Frederik D. Schreef:
-------------------------------------------------------
> Niet zo paternalistisch. Denk aan Claudia de
> Breij. Haal de woede van de cancelcultuur niet op
> je nek. Nee, hoor, Demi heeft intelligent gefietst
> en geknokt voor wat ze waard was maar maar meer
> zat er niet in, wat jij, mevrouw Knetemann, en kom
> er maar in, Marijn.

Half intelligent zou ik willen zeggen. Onoplettend liet ze zich op afstand zetten, waarna ze uiteindelijk weer terugkwam en daarop als een doldrieste bergop demireerde. Zodat we een demonstratie te zien kregen van hoe strek je op de fiets. Overigens, dit seizoen is er wel een voor de vrouwen. Drie grote ronden in evenvele maanden vrij kort daarop gevolgd door een slopend WK al dan niet met tijdritten erbij. Marlen Reusser met een mentale burn-out in het gras, Demi Vollering toch ook niet heel fris ogend en Lotte Kopecky, die echter alleen in het omnium op de baan flets bleef, voor haar uitzonderlijke status welteverstaan. Maar de wielergoden waren haar wel goed gezind met 48 bochten en korte explosieve klimmetjes, Ze deed het verder op eigen kracht met veel inhoud.

En voor degenen, die op regen hadden gehoopt. Gelukkig lieten enkelen pas na afloop hun tranen de vrije loop.
Sjorsoll 14 augustus 2023 13:45
Dat is vaak een beetje een probleem bij Roxane. Ze gebruikte gisteren 'mits' in plaats van 'tenzij'. Vind ik altijd kolderiek, omdat het exact het tegenovergestelde betekent. Je hoort wel vaker taalfoutjes bij haar.

Ik vind haar (niet alleen daardoor) als analist beter dan als commentator.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/08/2023 13:46 door Sjorsoll.
Andere Peter 15 augustus 2023 09:51
Eens, het is ook allemaal iets te dartel als commentator. Voor bv flashinterviews lijkt ze mij wel geschikt. Ze heeft wel een charme en oprechte verbax=zing die daarbij van as komt
Andere Peter 15 augustus 2023 09:56
Precies. De opzet negeert een fundamenteel aspect aan wielrennen. Ploegenspel.

Bij bv een marathon kan dit evt wel.
Andere Peter 15 augustus 2023 09:57
Och Jan, zal toch inmiddels zijn veranderd tov 20-25 jaar geleden? Hij is nu 70 jaar.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15/08/2023 10:08 door Andere Peter.
Luijt 15 augustus 2023 11:01
Zonder de dameskoers gezien te hebben ben ik het volledig met je eens Gilles. Dat "de koers in handen nemen" pakt sowieso vaak verkeerd uit.
Cecchini 15 augustus 2023 12:38
Dat deden ze ook. van Vleuten, Markus en de vrouw in eerste ontsnapping initieerden de aanval of zaten als controle mee. Volgens mij hebben ze nimmer het heft zelf in handen genomen. Alleen Vollering heeft het plan zelf naar de kloten geholpen. Haar enige taak was meegaan met Kopecky. Tot 2x toe liet ze zich door haar verrassen (tenminste zo leek het). Moest toen voor het oog van de TV kijkers (het moest anders lijken) het gat naar Kopecky tot krampens toe weer dichtrijden. Dat ze in slotfase nog tot 7 sec. terugkwam (terwijl Kopecky niet bepaald inhield) bewees mij voldoende dat ze minstens net zo goed was als Kopecky. Ik zei al eerder, dat Vollering besloten had als SDW ploegmaat niet echt achter Kopecky te gaan rijden. Met zo'n matige ploegleider als het Nederlandse team heeft kan zo iets ook gebeuren.
GillesEmanuel 15 augustus 2023 12:54
Ik heb Van Vleuten toch echt wel op kop zien boren van de groep die ontstond in de finale. Ze trokken ook door ondanks dat ze zagen dat Kopecky erbij zat. Vollering rijdt notabene het gat dicht naar Chabbey toen Van Vleuten lek reed.

Al valt het Demi niet te verwijten want ze heeft het hele seizoen niet tactisch te hoeven koersen met SD Worx. Welk plan dat team ook uitrolt, ze winnen toch wel. Dat heeft niks met tactiek te maken maar met de dunne spoeling in de top en dat deze dan ook nog eens voor 75-80% bij SD Worx rijdt.
El Chaba 15 augustus 2023 15:32
Gezien het feit, dat hij nog steeds - überkoppig als een echte Zeeuw winking smiley - weigert om over destijds te praten, doet bij mij het vermoeden rijzen, dat de jaren Jan Raas niet anders of milder hebben gemaakt. winking smiley
Carlos Danger 15 augustus 2023 19:38
.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24/08/2023 18:46 door Carlos Danger.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen