Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

78thLa Vuelta Ciclista a España(2.UWT) Stage 8»Dénia›Xorret de Catí. Costa Blanca Interior(165km)

Gepost door Clavan 
Clavan 02 september 2023 12:56

As the race organizer noted, the man with the beard wins it by a whisker. Geoffrey Soupe (far right) wins stage 7. Photo: SprintCycling

GC after stage 7:

1 LENNY MARTINEZ GROUPAMA-FDJ 26hr 37min 4sec
2 SEPP KUSS JUMBO-VISMA @ 8sec
3 MARC SOLER UAE TEAM EMIRATES 0' 51''
4 WOUT POELS BAHRAIN VICTORIOUS 1' 41''
5 STEFF CRAS TOTALENERGIES 1' 48''
6 MIKEL LANDA BAHRAIN VICTORIOUS 1' 58''
7 DAVID DE LA CRUZ ASTANA QAZAQSTAN TEAM 2' 23''
8 JEFFERSON CEPEDA CAJA RURAL-SEGUROS RGA 2' 30''
9 REMCO EVENEPOEL SOUDAL QUICK-STEP 2' 47''
10 JONAS VINGEGAARD JUMBO-VISMA 2' 50''

De 8e etappe van de Ronde van Spanje voert in 165 kilometer van Dénia naar Xorret de Catí. De slotklim is een onregelmatig monster, waarin stroken van 22%, een afdaling en een licht oplopende slotkilometer een bizarre tango dansen.



Dénia is een badplaats aan de Costa Blanca. Het is een populaire plek voor overwinteraars. De in de jaren tachtig populaire tv-presentator Willem Ruis overleed er in 1986 aan een hartaanval.


De Vuelta was in 1990 voor het laatst in Dénia. Destijds ging de etappe naar Murcia, waar de Italiaan Silvio Martinello naar de zege sprintte. Sprinters die dit keer in Dénia in hun pedalen klikken, zullen zich geen illusies maken. Er staan namelijk ruim 3.600 hoogtemeters op de rol.

De rit voert naar de Xorret de Catí in de Sierra del Maigmó. De finale is meer dan veelbelovend. Het begint met een vals plat dat uitmondt in een slopende klim van 3,9 kilometer à 11,4%. Na een verraderlijk ‘eenvoudige’ openingskilometer tegen 8,5% heeft de klim in het vervolg alleen maar dubbele cijfers in petto. Pas vlak onder de top vlakt het iets af, al blijft het dan nog altijd erg steil.


Na het ronden van de top volgt een afdaling van 2 kilometer en de slotkilometer loopt licht op.


Maar niet alleen de finale is veelbelovend, ook de aanloop mag er wezen. De eerste 20 kilometer is vlak en daarna gaat het op, af, op, af, op, af, ad infinitum. Achtereenvolgens ronden de coureurs vier gecategoriseerde klimmen en een stel hellingen die niet meetellen voor het bergklassement voor ze aan de Xorret de Catí beginnen. De geclassificeerde bergen zijn de Alto de Vall d’Ebo, Puerto de Tollos, Puerto de Benifallim en Puerto de Carrasqueta – achtereenvolgens goed voor 7,9 kilometer klimmen tegen 5,7%, 4,2 kilometer tegen 5,6%, 9,5 kilometer tegen 4,9% en 10,9 kilometer tegen 4,6%.

In 2017 was de Vuelta voor het laatst op de Xorret de Catí. Eenmaal op de slotklim was het duidelijk dat de winnaar uit de vlucht van de dag zou komen. Uiteindelijk reden Rafal Majka, Julian Alaphilippe en Jan Polanc gedrieën naar de meet. Je zou zeggen dat de Fransman makkelijk op zijn sprint had kunnen vertrouwen, maar dat deed hij niet. Hij liet zijn kompanen in de slotkilometer achter en won met 2 seconden voorsprong.


1 ALAPHILIPPE Julian QUICK-STEP FLOORS 4hr 37min 55sec
2 POLANC Jan UAE TEAM EMIRATES @ 2sec
3 MAJKA Rafal BORA-HANSGROHE s.t.
4 PAUWELS Serge DIMENSION DATA + 00' 26''
5 OLIVEIRA Nelson MOVISTAR + 00' 28''
6 KREDER Michel AQUA BLUE SPORT + 00' 32''
7 MONFORT Maxime LOTTO-SOUDAL s.t.
8 DE CLERCQ Bart LOTTO SOUDAL + 00' 34''
9 LOSADA Alberto KATUSHA-ALPECIN + 00' 37''
10 BUCHMANN Emanuel BORA-HANSGROHE + 01' 04''

Zo volgde Alaphilippe David Moncoutie (2010), Gustavo César (2009), Eladio Jiménez (2000,2004) en José María Jiménez (1998) op als Vuelta-ritwinnaar op Xorret de Catí.

De eerste drie renners aan de streep krijgen 10, 6 en 4 bonificatieseconden, terwijl er bij de tussensprint – op de Puerto de Carrasqueta – 6, 4 en 2 seconden te verdienen zijn.

De race finisht naar verwachting rond 17:30 uur.


20-percent grades await on the wall of Xorret de Cati today! Vuelta winner Alejandro Valverde attacked race-leader Cadel Evans in 2009 - David Moncoutié took a popular victory in 2010


Today the tour arrives at Xorret de Catí, the Taraamae cemetery. In 2009, when he was fighting at the head of the race to win the stage, he reached exhaustion and had to literally stop in the ditch to catch air, completely exhausted by not knowing its hard ramps.




1998 -Josè Maria Jimenez


2000. Heras, Zulle en Gotti


2000 - Eladio Jimenez


2004 - Eladio Jimenez


2009 - Gustavo Veloso



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02/09/2023 13:06 door Clavan.
ton duk 02 september 2023 13:42
Denia ,waar een Nederlandse ex-voetballer woont die naar een Indonesische ex-wielrenner is vernoemd
Gr
Clavan 02 september 2023 13:44
Eindhovuh 02 september 2023 14:04
Typische Evenepoel etappe.
Prikdude 02 september 2023 14:16
29 renners schelden Christian Rodriguez de huid vol. Roglic wint de rit. Op naar morgen.
Prikdude 02 september 2023 14:18
Heb je zo'n mislukte Nederlandse zanger om je nek terwijl je er uit ziet alsof een kleuter drie kwartier met een hamer op je kop geramd heeft en doe je gewoon mee als de fotograaf zegt 'steek ff je duim omhoog!'
ton duk 02 september 2023 14:51
Dat is er ingeramd bij DSM he
Gr
ton duk 02 september 2023 15:35
Gebeurt van alles in die kopgroep.
Met Mollema en J vdBerg wel aan de achterkant daarvan..
Gr
Eindhovuh 02 september 2023 17:27
Evenepoel deed precies wat Jumbo wilde. Al vonden ze het bij Sporza geweldig, “ hij kijkt gewoon op zijn metertje!”.
Clavan 02 september 2023 17:30
Poels 9e. Niet gehoord op Sporza. Staat 4e in AK. Tenminste volgens pcs.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02/09/2023 17:32 door Clavan.
Cecchini 02 september 2023 17:35
José kwam weer eens superlatieven tekort. Nog zelfverzekerder dan Remco zelf.
ton duk 02 september 2023 17:35
reed geheel de klim ook in 9e positie (soms ff in beeld achter organisatie en neutrale wagen)
Gr
Clavan 02 september 2023 17:39
Eerlijk is het toch ook een mooie prestatie na zijn val en ‘inzinking’ paar dagen geleden. Dat TJV het prima vond is een 2e.
Eindhovuh 02 september 2023 17:47
Was ook wel te verwachten op zijn trainingsklim. Hij was ook sterk.
Maar er zat gewoon 6 man in zijn wiel ofzo, ze slaan beetje door.
Cecchini 02 september 2023 17:55
Een top 10 voor Wout lijkt me toch wel mogelijk.
ton duk 02 september 2023 17:55
ton duk 02 september 2023 18:01
Begon de klim in wiel Evenepoel en verliest slechts 34 sec.De motivatie en vorm is er dus
Gr
De zwarte trui 02 september 2023 18:33
Sterk rijden van Remco. En na afloop mooie Remco-praat

In de sprint eindigde hij vervolgens als tweede. Na afloop zei Evenepoel dat hij dacht dat er nog een groep voor hem reed. “Blijkbaar niet. Heel jammer vind ik dit. Ik word tweede op mijn tweede thuis-wegen. Jammer. Ik vond niet dat Roglic heel hard sprintte en ik denk dat ik had kunnen winnen. Heel frustrerend”, eindigt hij.
Tinuz 02 september 2023 19:27
Het valt mij op hoeveel Remco in de before- en afterpraatjes lijkt op Wilfried Peeters. Het lijkt soms net alsof ik Peeters hoor praten.
Doet Wilfried de mediatraining bij Lefevere?
Tinuz 02 september 2023 19:30
Niet slecht van Poels. Hij mag zich nog eens 2 weken uit elkaar trekken voor een top tien notering. Als dat lukt heeft hij het uitstekend gedaan denk ik. Ik zie het hem wel doen na vandaag.
Eindhovuh 02 september 2023 23:43
Het ligt ook altijd aan anderen.
Hopelijk rijden ze hem er binnenkort hard af. Maar ook dan heeft hij een verhaal.
DeFin 03 september 2023 00:54
Zie hem liever alsnog eens écht op de Angliru winnen, iets dat hij al had kunnen doen in de Cobo-Vuelta alleen toen koos hij ervoor in het wiel van Froome te blijven tot het te laat was.
Cecchini 03 september 2023 01:32
Het is zijn training Area. Hijziet dat ie onder de vlag van de 1 km rijdt, hij ziet de laatste honderden meters langs de weg aangegeven en hij zal ook nog wel een briefing vooraf hebben gehad. Hij kan dan wel weer allerlei excuses verzinnen, maar hij is zelf een amateurtje eerste klas.
Luijt 03 september 2023 07:07
Amateurtje eerste klas fietst wel behoorlijk impressive
Sub Culture 03 september 2023 10:39
Zelfs op calimerobastion wielerflits zit er minder remcofrustratie, heerlijk.
Prikdude 03 september 2023 12:24
Hij maakt het soms wel lastig volledig van hem te genieten, maar het sterke anti-sentiment van Jan en Alleman (alsmede de gloeiende tiefushekel aan die, op welke manier dan ook, zwaar opgevoerde Jumbo equipe) doet me wel steeds meer kantelen.

Een grote ronde waarin Evenepoel en Pogacar, coureurs, de handen ineen slaan om dat voedingsdeskundige olifantentroepje kapot te rijden lijkt me het aanzien waard.
Eindhovuh 03 september 2023 12:29
Waarom Calimero? Ik geniet gewoon van renners die een andere uitstraling en houding hebben. Pogacar bijvoorbeeld. Of van Aert, van der Poel of een Alaphilippe in het verleden. Dat jij er een belgisch iets van wilt maken is juist Calimero.
Clavan 03 september 2023 12:31
Ik heb gewoon een hekel aan iedereen. Dat is wel zo makkelijk.
El Chaba 03 september 2023 12:47
Ook aan je vrouw?
ton duk 03 september 2023 13:27
Eindhovuh Schreef:
-------------------------------------------------------
> Dat jij er een
> belgisch iets van wilt maken is juist Calimero.
smileys with beer
Gr
De zwarte trui 03 september 2023 13:50
Je hebt een kat die Azrael heet? grinning smiley

Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen