Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

78thLa Vuelta Ciclista a España(2.UWT) Stage 9»Cartagena›Collado de la Cruz de Caravaca(184.5km)

Gepost door Clavan 
Clavan 03 september 2023 11:55

Primoz Roglic wins stage 8.



De 9e etappe van de Vuelta brengt het peloton van Cartagena aan de Middellandse Zee naar Caravaca de la Cruz, 184,5 kilometer verderop gelegen in de bergen van Murcia. De finale is een extreem onregelmatig klim van 8,2 kilometer lang.




Waaieralarm

Cartagena betekent letterlijk ‘nieuwe stad’. Maar zo nieuw is Cartagena niet, want het werd in de derde eeuw voor Christus gesticht door de Carthagers. Waar zij via de zee nieuwe gebieden verkenden, doet het peloton dat over land. Na het vertrek uit Cartagena laten de renners de zee achter zich om Murcia in te trekken.

De etappe heeft een vlakke aanloop, maar bij kilometer 48 moeten de renners er toch aan geloven. De Puerto Casas de Marina la Perdiz is een 11,5 kilometer lange klim met een gemiddeld stijgingspercentage van 4,9%. Dit zou het begin kunnen zijn van een indrukwekkende bergetappe, ware het niet dat de renners helemaal tot het einde moeten wachten voordat ze weer een échte klim tegenkomen. In de tussenliggende kilometers gaat het wel op en af, maar niet genoeg om mee te tellen voor de bergtrui.


Op papier ziet de 9e etappe van de Vuelta er uitnodigend uit voor aanvallers. Als de rit inderdaad voor de vluchters is, zullen de mindere klimmers het lastig krijgen op de slotklim. Met 8,2 kilometer à 5,5% lijkt het nog redelijk goed te doen, maar dat is slechts schijn, want het is een bruut die qua stijgingspercentages alle kanten op vliegt. Stukken afdaling spelen haasje-over met stroken à 15%. Het steilste stuk klokt 20% en de slotkilometer loopt op met 9,5%.


Sommige stroken zijn vorige week pas voorzien van asfalt.

De eerste drie renners aan de streep krijgen 10, 6 en 4 bonificatieseconden, terwijl er bij de tussensprint 6, 4 en 2 te verdienen zijn.

De 9e etappe start om 12:39 uur en de race finisht naar verwachting rond 17:15 uur.


Caravaca de la Cruz likes American cyclists - David Zabriskie won there in 2004, Tyler Farrar won there in 2009; La Vuelta will race across the unique landscape of Murcia along the way..
.red. toen waren de aankomsten voor deze Collado
.
ton duk 03 september 2023 13:28
We waaieren en de 1e is vooral GEELZWART
Gr
De zwarte trui 03 september 2023 13:55
Remco was netjes mee. Inmiddels is de rust weergekeerd. Kopgroep van 7 met oa Kamna en Sobrero rijdt 4 minuten voor het peloton uit.
Sub Culture 03 september 2023 13:57
Niks is deprimerender dan waaiers die weer samenlopen en de rust die weer keert.
De zwarte trui 03 september 2023 14:58
Dit hebben we gemist:

Viren que? 03 september 2023 14:58
Mensen die claimen dat iets "niet deprimerender kan" raad ik altijd een bezoek aan Oude Pekela aan. Mochten ze zich nog niet hebben verhangen op de terugweg geven ze me altijd gelijk.
ton duk 03 september 2023 15:06
En we krijgen waaierronde 2...
Gr
De zwarte trui 03 september 2023 15:15
Wat lief! Speciaal om Subje op te vrolijken.

Begrijp niet waarom ze doorrijden. UAE, Jumbo, Mov en SQS zijn mee. Alle toppers dus. Stel Remco rijdt lek. Zeg maar dag met je handje. Jumbo ook 'alleen' met de kopmannen. Tratnik en Baarle hebben in het stuk hiervoor al veel werk moeten doen.
De zwarte trui 03 september 2023 15:43
Sub schiet weer in een depressie. Alles samen
ton duk 03 september 2023 16:34
Tijd wordt op 2.6 km van de finish opgenomen
Modder op weg door regen
Gr
ton duk 03 september 2023 16:46
Op zijn Spaans wordt het nu op 2km en 50 meter...

Gr
Slimmerd 03 september 2023 17:01
Maar Kämna en Sobrero moeten nog even een battle door de modder rijden voor de ritzege
De zwarte trui 03 september 2023 17:05
Alleen Almeida en Vlasov weten het!
De zwarte trui 03 september 2023 17:08
Belachelijk beeld grinning smiley Roglic sprint tot voorbij het 2 km bord en houdt de benen stil. Zal paar secondjes hebben op Mas en Remco.
Clavan 03 september 2023 17:16
Mas hield eerder de benen stil? Op 2,6 kmconfused smiley
ton duk 03 september 2023 17:17
Wat een ...(kort Bosch woord, 3 letters) Vuelta
Gr
De zwarte trui 03 september 2023 17:53
En hier uw dagelijkse portie Remco praat:

"Dat stukje naar de laatste kilometer was niet te doen", gaf Remco Evenepoel de organisatie dus gelijk. "Ik schoof bergop."

"Je mag je niet afvragen wat dat zou gegeven hebben als we bergaf richting die slotkilometer gereden zouden hebben. Dat zou niet plezant en veilig geweest zijn."

Net voor die nieuwe finish versnelde Primoz Roglic. "Ik zat in zijn wiel, of toch zo goed als. Ik denk dat we in dezelfde tijd eindigen. Ideaal."

"Het was typisch Roglic: volgen en dan 300 meter voluit. Ik wilde aanzetten, maar ik slipte even. Maar het was goed."
De zwarte trui 03 september 2023 17:57
Grootste slachtoffer vandaag? Onze eigen Woutje. Hij verliest zo'n 10 minuten op de AK mannen en zakt 17 plekken.

En voor de goede orde Remco krijgt 2 seconden verlies aangerekend vandaag op Primoz.
ton duk 03 september 2023 18:00
De zwarte trui Schreef:
-------------------------------------------------------
> Grootste slachtoffer vandaag? Onze eigen Woutje.
> Hij verliest zo'n 10 minuten op de AK mannen en
> zakt 17 plekken.

Geen enkel moment in beeld ...
Gr
Slimmerd 03 september 2023 18:14
AK- Poels ook weer verdwenen..
El Chaba 03 september 2023 18:34
Slimmerd 03 september 2023 18:43
Ja, hopelijk was het vandaag 'bewust' verliezen om in de komende twee weken etappes uit te zoeken. Zijn vorm van gisteren lijkt mij meer dan uitstekend om minimaal een rit te winnen (misschien nog bergtrui)
Clavan 03 september 2023 20:24
FalconCrest update: de verschillen tussen de AK schijnen terug gedraaid te zijn. Dus geen 2 seconden winst voor Roglic. Na bestuderen van de beelden. Dus niet na bestuderen van de chips?



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03/09/2023 20:24 door Clavan.
El Chaba 03 september 2023 23:36
Sjorsoll 04 september 2023 10:19
Veiligheid en amateurisme in deze relatief grote sport zijn hot items en het komt hier mooi samen. Net zoals in etappe 2, waar de organisatie telefoonfilmpjes van toeschouwers nodig had om de tijdsverschillen waar te nemen op negen km van de meet.
Clavan 04 september 2023 10:30
GillesEmanuel 04 september 2023 10:59
"Ik slipte even".

Wat een kampioen die totaal geen kampioen waardig is.

Remco ook even glad vergeten hoe Roglic wegreed een paar dagen geleden? Dat was niet in de laatste 300m.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04/09/2023 11:00 door GillesEmanuel.
Luijt 04 september 2023 11:40
En als dat dan niet gebeurt heb je een totaal kleurloze ronde gereden.
Maar goed, oude discussie en al vele malen gevoerd:
ik hou niet van renners die een goed klassement in de benen hebben, maar zich toch op een half uur laten rijden om de volgende dag te kunnen schitteren.
Wout zou mogelijk een uitzondering kunnen zijn, omdat een klassement voor hem te vaak lastig is gebleken.
Luijt 04 september 2023 11:44
Veel knulliger dan in Spanje wordt het niet. Beetje modder de laatste 75 meter en we gaan de finish (althans de lijn waarop de verschillen worden gemeten) verplaatsen en dan vervolgens nog een keer, als de kopgroep nog maar een paar kilometer van dat punt verwijderd is. Waarom verplaatsen? Het is al een baggerronde.
Lees nu net hierboven dat waarschijnlijk niet iedereen het op tijd heeft gehoord.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04/09/2023 11:47 door Luijt.
Horsie is back 04 september 2023 12:58
Had men niet beter de naam van "rode" Gerrit Hiemstra kunnen verbinden aan deze klimaatgevoelige grote rode trui ronde in plaats van te linken aan een storm?
Waar is de storm? Waar is de bliksem?

Is dit al de Gerrit Hiemstra etappe?



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04/09/2023 15:22 door Horsie is back.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen