Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

78thLa Vuelta Ciclista a España(2.UWT) Stage 13»Formigal. Huesca la Magia›Col du Tourmalet(134.7km)

Gepost door Clavan 
Clavan 08 september 2023 10:09

Juan Sebastian Molano wins stage twelve

GC after Stage 12:

1 SEPP KUSS JUMBO-VISMA 42hr 51min 20sec
2 MARC SOLER UAE TEAM EMIRATES @ 26sec
3 REMCO EVENEPOEL SOUDAL QUICK-STEP 1' 09''
4 PRIMOŽ ROGLIČ JUMBO-VISMA 1' 32''
5 LENNY MARTINEZ GROUPAMA-FDJ 2' 02''
6 JOAO ALMEIDA UAE TEAM EMIRATES 2' 16''
7 JONAS VINGEGAARD JUMBO-VISMA 2' 22''
8 JUAN AYUSO UAE TEAM EMIRATES 2' 25''
9 ENRIC MAS MOVISTAR TEAM 2' 50''
10 ALEKSANDR VLASOV BORA-HANSGROHE 3' 14''

De Vuelta maakt een uitstapje naar Frankrijk in de 13e etappe. De race start hoog in de Tena-Vallei en voert over de Portalet, Aubisque en Spandelles om na 134,7 kilometer en bijna 4.300 hoogtemeters te finishen op de Col du Tourmalet. De slotklim stijgt in 18,9 kilometer met 7,4% en de slotkilometer gaat zelfs met dubbele cijfers omhoog.



In de door de COVID-19 pandemie geplaagde editie van 2020 zou de Vuelta ook op de Tourmalet finishen. Dat ging toen niet door doordat de karavaan de grens niet over mocht. Dat wordt nu goedgemaakt met een finish op de meest beklommen pas uit de historie van de Tour de France.

De race start nu ongeveer waar de aangepaste route van toen finishte. Het is nog een klein stukje klimmen naar de Portalet-pas en vervolgens dalen de coureurs naar Laruns. Daar begint de Col d’Aubisque. Van deze kant komt dat neer op 16,5 kilometer klauteren tegen 7,1%. De zwaarste stukken situeren zich tussen Cascade de Valentin en het skistation van Gourette, waar de hellingen oplopen tot waarden tussen 10% en 13%.


In de afdaling zit een klimmetje, de Col du Soulor, en eenmaal in Les Ganques wacht de Col de Spandelles, een klim van 10,3 kilometer à 8,3% met veel stroken in de dubbele cijfers.


De route daalt dan naar Argelès-Gazost en na een sectie in het dal begint de slotklim in Luz-Saint-Sauveur. Over 18,9 kilometer gaat de weg 1.405 meter omhoog. Er zijn acht haarspeldbochten en de gemiddelde stijging bedraagt 7,4%. Het zwaartepunt ligt in de slotkilometer, die met bijna 10% stijgt.


Op deze aankomst triomfeerde Thibaut Pinot in de Tour van 2019. Hij hield Julian Alaphilippe en Steven Kruijswijk 6 seconden achter zich, terwijl de latere eindwinnaar Egan Bernal nog eens 2 seconden later over de streep kwam.


2019. de Tourmalet finish in de Tour de France

De eerste drie renners aan de streep krijgen 10, 6 en 4 bonificatieseconden, terwijl er bij de tussensprint – bovenop de Spandelles – 6, 4 en 2 te verdienen zijn.

De 13e etappe start om 13:50 uur en de race finisht naar verwachting rond 17:30 uur.

Col du Tourmalet collage


Octave Lapize in 1910


Lambot en Barthelemy (1919)


Ottavia Bottecchia 1924


1934


1952


Bahamontes in 1954


1963, Anquetil


Jacques Anquetil en Marcel Janssens (1963)


Merckx in 1969


Bernard Hinault, Michel Pollentier en Joop Zoetemelk (1978)


1983


Bernard Hinault en Luis Herrera (1985)


Hinault, Claveyrolat, Herrera, Millar en Lemond (1986)


Bruno Cornillet, Miguel Indurain en Greg Lemond (1990)


Bjarne Riis, Miguel Indurain en Alex Zulle (1995)


Heras, Armstrong en Beloki (2002)


Ullrich, Armstrong en Zubeldia (2003)


2010. Schleck en Contador


2023. Kuss, Vingegaard en Pogacar


Laurent Jalabert was race-leader when La Vuelta last climbed Col du Tourmalet in 1995 - Robert Gesink won on the summit of the Col d'Aubisque in the 2016 Vuelta...


Aubisque TDF, 1929.


Aubisque



Tour de France 2022. De afdaling van de Spandelles



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08/09/2023 10:20 door Clavan.
De zwarte trui 08 september 2023 10:56
Was toch mooi geweest als ze nog een kilometer of wat eerder waren begonnen. Gewoon 4 beukers op 140 km dan. Al is het voor de vroege vlucht vandaag misschien wel beter zo. Vanwege het verwachte spektakel is dit de eerste rit die in zijn geheel te zien is!
Slimmerd 08 september 2023 11:37
DNS Ghys
DNS Joussemeau (of iets in die trant)

Rugpijn voor Ayuso na zijn lelijke smakkerd eerder in de neutralisatie deze Vuelta
Luijt 08 september 2023 11:49
Prachtig parcours, finish op Tourmalet en vooral die typische Pyreneeëncol, de col de Spandelles, smal weggetje waar Vingegaard vorig jaar in de tour bijna onderuit ging. Hopen op goed weer en dus mooie beelden.
Clavan 08 september 2023 11:50
De Vuelta a España is natuurlijk weer live te volgen op televisie en dit keer is Eurosport er live bij vanaf de start! Eurosport 1 en de online kanalen Eurosport.nl/Discovery+/GCN+ schakelen al in om 13.30 uur. Sporza, VRT1 is er om 14.40 uur bij
ton duk 08 september 2023 12:07
Slimmerd Schreef:
-------------------------------------------------------
> DNS Ghys

Je gunt 'm een terugvlucht naast wat Nederlanders
Gr
Horsie is back 08 september 2023 12:24
Wat een epische foto's weer uit het roemruchte wielerverleden, waarbij een wandeling her en der niet werd geschuwd. Froommie was de laatste in de rij. De foto's allemaal zelf geschoten, Clavan? Van wie is eigenlijk de achtergebleven fiets in die ene foto? En wie rijdt er achter Jacques Anquetil? Zijn schaduw zeker?

Op deze ongetwijfeld warmste achtste september sinds de metingen zien we weer wielrennen op de grens van het menselijke kunnen. Hemel en hel raken elkaar weer.
DeFin 08 september 2023 14:53
Almeida en Martinez nu al in de problemen op de Aubisque.
De zwarte trui 08 september 2023 15:04
Remco gelost?! Robbie McEwen op ES



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08/09/2023 15:04 door De zwarte trui.
De zwarte trui 08 september 2023 15:04
Ja. Daar zijn de beelden...
ton duk 08 september 2023 15:09
Gesink neemt wraak smileys with beer
Gr
De zwarte trui 08 september 2023 15:14
Wat een (mogelijke) statistiek: "als Remco een GR uitrijdt dan wint ie". 1x win, 3x DNF.
De zwarte trui 08 september 2023 15:14
Echt balen voor de spankracht van deze Vuelta.
Wanny 08 september 2023 15:14
Remco is misschien niet echt een man voor de grote rondes.
Eindhovuh 08 september 2023 15:24
Zonde dit voor de ronde. Eins, zwei, drei voor Jumbo zo?
Evenepoel zal wel ziekjes zijn oid.
opperman 08 september 2023 15:31
Ja jammer voor de Vuelta.

Remco kan wel goed een voetbal hooghouden heb ik gezien, daar kan hij zich aan optrekken.
Clavan 08 september 2023 15:40
Horsie is back 08 september 2023 15:49
Wat gebeurt hier toch allemaal? Waar, Horsie?. In de bobinekoers natuurlijk zal Prikdude antwoorden.
predator 08 september 2023 15:49
Jumbo power. Wordt het broedermoord?
Sjorsoll 08 september 2023 16:08
Mijn statistieken zijn ook niet misselijk. Ik heb even vaak de Tour gewonnen als Lance Armstrong.
De zwarte trui 08 september 2023 16:09
I'm gone, I'm dead.
Cecchini 08 september 2023 17:05
Remco heeft zich bewust laten lossen. Hij wil voor de etappe zeges gaan.
De zwarte trui 08 september 2023 17:18
Philippe Gilbert zou intussen een gesprekje gehad hebben met de geloste Evenepoel. "Leeg", was de verklaring van de witte trui voor zijn offday. Geen sprake van ziekte, dus.
DeFin 08 september 2023 17:18
Na beulswerk van Gesink is het aan Kelderman die de groep reduceert tot 11 renners waarvan 4x Jumbo.

Serieuze kans op een 1-2-3'tje.
DeFin 08 september 2023 17:24
Vingegaard

Mas

Ayuso, Roglic, Kuss en Uytdebroeks

Landa



Mas valt terug tot bij de andere 4.
DeFin 08 september 2023 17:26
Landa keert terug in de groep Kuss

Vingegaard pakt een aardige voorsprong. Ayuso, Mas en Uytdebroeks rijden wat op kop.
DeFin 08 september 2023 17:29
Vingegaard rijdt al 40 seconden weg, Mas en Kuss iets los van de rest.

Benieuwd of Kuss en/of Roglic zelf straks alleen achter hun ploegmaat aan gaan.
DeFin 08 september 2023 17:32
Ja, daar gaat Kuss alleen.
Straks Roglic ook?
DeFin 08 september 2023 17:34
Kuss rijdt niet echt weg bij Mas en laat zich weer inlopen, terwijl groep Roglic ook terug komt.

Die groep rijdt niet echt door nu, Vingegaard gaat een gouden zaak doen.
Horsie is back 08 september 2023 17:37
Cian uitdekast rijdt ook niet minnetjes. Just saying.
DeFin 08 september 2023 17:41
Kuss ondanks gehinderd door een supporter knalt er hard vandoor.
Lag iets meer dan een minuut achter met een km te gaan, kijken hoeveel hij dicht kan rijden in een kilometer.
DeFin 08 september 2023 17:42
Ook het eerste prikje van Roglic, maar die kwam niet weg .

Voorspelling:
1. Vingegaard
2. Kuss
3. Roglic in het sprintje?
Spaak 08 september 2023 17:43
Een Gewissje op de Tourmalet, ik dacht dat ik alles wel gezien had in het profwielrennen.
DeFin 08 september 2023 17:45
Roglic was nog weggereden zelfs, 1-2-3 is een feit.

Kuss wel nog een half minuutje dichtgereden, Roglic daar vlak achter.
DeFin 08 september 2023 17:46
Ook in het klassement staan ze nu waarschijnlijk 1-2-3
Johan 08 september 2023 17:46
Gaat nergens meer over
predator 08 september 2023 17:47
Jumbo neukt de rest
De zwarte trui 08 september 2023 17:51
Soler verliest 3 minuten. Ayuso nu best of the rest in AK, maar staat bijna op een minuut van Vingegaard.
De zwarte trui 08 september 2023 17:53
Ayuso wel in de witte trui nu
Horsie is back 08 september 2023 17:54
predator Schreef:
-------------------------------------------------------
> Jumbo neukt de rest

U bedoelt waarschijnlijk dit.
Pyama 08 september 2023 17:58
Misschien iets voor W52 of Maia Milaneza om de sponsoring van Jumbo over te nemen?
Frederik D. 08 september 2023 18:00
En in het AK.

Gewiss bestond uit dopegezinden. Hoe staat het bij JV?

Zou het eindklassement van deze Vuelta ook uit 1, 2 en 3 JV bestaan?

Volgens mij mag Kuss de eindwinnaar worden bij JV. Zakt hij weg, dan zijn er eerst Roglic en dan Vingegaard.

Morgen boodschappen bij JV. Ik vind dat ze wel een leuke aanbieding voor me moeten hebben. Diepvriespaëlla voor een euro. Of zoiets. Anders maar een gratis fles rioja.
predator 08 september 2023 18:00
Horsie is back Schreef:
-------------------------------------------------------
> predator Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jumbo neukt de rest
>
> U
> bedoelt waarschijnlijk dit.


No vaseline
Frederik D. 08 september 2023 18:03
En die Uitdebroek? Belgenlands hoop in bange dagen?

Is Evenepoel al binnen? Sorry, Evenepoel, geen leedvermaak. Blijft jammer dat ie wegvalt uit de top.
GillesEmanuel 08 september 2023 18:19
Redelijk normale dag voor het klassement. Alle klassementmannen komen eigenlijk naar kunnen binnen denk ik. De vraag is dus of Jonas nog genoeg tijd van Kuss gaat afsnoepen? Ayuso en Mas zijn strijdvaardig maar komen denk ik te kort voor een echte strijd.
ton duk 08 september 2023 18:23
GillesEmanuel Schreef:
-------------------------------------------------------
> Redelijk normale dag voor het klassement. Alle
> klassementmannen komen eigenlijk naar kunnen
> binnen denk ik.

Waarbij je dan Evenepoel en Almeida vergeet .....
Gr
DeFin 08 september 2023 18:52
Het verlies van Almeida valt al bij al nog redelijk mee, staat zelfs nog gewoon in de top 10.
Al is het gat naar plek 9 ook wel groot.
De zwarte trui 08 september 2023 19:14

Renaat en José: "Remco Evenepoel heeft een tik gekregen die hij nog nooit heeft gehad"

Voor wie wacht op de Remco-praat. "Er is zo kort na de aankomst nog geen verklaring. Hij heeft nog niet gesproken."



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08/09/2023 19:17 door De zwarte trui.
GillesEmanuel 08 september 2023 19:39
Ik vergat Almeida een beetje. Remco staat waar hij hoort te staan vrees ik.
Spaak 08 september 2023 19:42
Remco wilde wel, maar de journalisten lagen al op bed.
Spaak 08 september 2023 19:45
Ik denk dat ze bij JV schoon rijden. Althans, ik denk wellicht wel dat ze middelen gebruiken die anderen niet hebben en die niet op de dopinglijst staan.

Strikt genomen rijden hier gewoon de winnaar van de Tour en die van de Giro in goede vorm rond, dan is het niet raar dat die mannen 1 en 2 staan. Ook Kuss is geen pannenkoek en wellicht de beste knecht van de afgelopen vijf jaar, niet heel gek dat die een keer meedoet voor een hoofdprijs.
Cecchini 08 september 2023 20:13
Helemaal mee eens. Dat Evenepoel hier vreselijk door de mand valt kun je de Jumbo mannen niet verwijten. Ayuso is ook nog maar 21, net als Uitdebroeks, Mas is altijd al subtop gewest, en Almeida is ziek (zo klonk hij ook aan de finish). Iemand al de loftrompet gestoken over Gesink en in iets mindere mate Kelderman?
ton duk 08 september 2023 20:31
En vul dit aan met de Ineos-pech vanaf km 0
Gr
Sub Culture 08 september 2023 21:53
Evenepoel complete offday?
Geen probleem, enter Crass en Uijtdebroeks.

Dikke vette jaren!
Viren que? 08 september 2023 23:09
De hosannastemming is weer van dien aard dat beiden toch op z'n minst 5 grote rondes moeten winnen de komende twee jaar, zo niet worden ze volledig afgefakkeld in de Vlaamse pers.
Frederik D. 08 september 2023 23:24
De tank was leeg, verklaarde Evenepoel. Eerlijk. Geen superman op de fiets. Althans vandaag niet. En morgen ook niet. Als die morgen vertrekt. Maar toch een superrenner. WK tijdrijden. Vorig jaar de Vuelta. De man was opgebrand maar hoeft niet afgebrand te worden.
GillesEmanuel 09 september 2023 09:06
Ik brand hem nergens af. Eerder deze Vuelta hem nog een meester tijdrijder en heuvel man genoemd. Dit soort etappes zijn gewoon te veel voor hem, zag je vorig jaar al en wordt nu dubbel bevestigd. Niks afbranden, gewoon realiteit. Hopelijk komt half België nu met beiden benen op de grond, zou hem goed doen denk ik.
Cyclad58 09 september 2023 09:25
Steff Cras zal nooit verder komen dan een plaats ergens rond de top 10 in een grote ronde, wat op zich al knap is. Is verder ook geen winnaarstype. Aanklampen en dan kijken hoe ver je komt.

Uijtdebroeks vind ik een prima renner. Heeft veel in zijn mars, maar een ronde winnen wordt lastig, tenzij hij zijn tijdrit flink verbetert.
diravi 09 september 2023 09:25
Enig leedvermaak tussen de regels door.


Sporza
Spaak 09 september 2023 11:27
“Je zit met het gevoel dat hij hier de Vuelta verliest.”

No shit,Jose.
Horsie is back 09 september 2023 11:51
"De tank was leeg", las ik als verklaring voor het echec van Remco Evenepoel. Hoezo, had hij voor zijn vertrek dan niet even de peilstok ter hand genomen om te zien of de tank nog redelijk goed gevuld was? Of had ie al last van dat vervelende neurielied You ain''t going nowhere? Hij wist toch ook wel waar onderweg (bij) te tanken.

In het huidige rondegeweld is effectief energiemanagement voor een daarvoor geschikt lichaam key. Niks meer in de twaalfde ronde aanklampen Rumble in the Jungle. Juist dan in staat moeten zijn nog effectief de pedalen met enige forza rond te krijgen. Zoals Sepp Kuss, die uiteraard vantevoren in alle relativiteit heel lang nog in de "spaarmodus' had gestaan. Het gaat om relatief snelle benzine, maar ook waar kun je die het beste inzetten. Grote ronde's zijn totale lichamelijke prestaties en niet alleen maar het spierballenwerk van een gewichtheffer, die met een stevige maagzweer het zware gewicht nog wel omhoog krijgt.

Is Remco Evenepoel in alle relativiteit wel geschikt voor het ultieme labratwerk kan men zich nu afvragen?

Disclaimer: Ben bepaald geen ervaringsdeskundige, want kan me niet herinneren ooit langer dan een kilometer echt hard te hebben gereden. grinning smiley
ton duk 09 september 2023 12:43
De babbelbelg op Eurosport liet toch enkele keren met snikkende stem het woord drama vallen ...incl wat stiltemomenten van rond de minuut
Gr
De zwarte trui 09 september 2023 12:55
Meehuilen met de opperwolf:

"Het was een heel emotionele avond en ik heb best wel geweend. Maar ik geef niet zomaar op. Ik ben niet ziek of ik ben niet gevallen. Ik doe voort en ik maak er het beste van."
Frederik D. 09 september 2023 16:49
Eten, eten en eten. En drinken, drinken, drinken. Daarnaast nooit boven je limiet rijden. Kom je erboven, dan afhaken en net iets onder je limiet doorgaan. Soms valt zo'n zwakte na korte tijd te repareren. Maar dan moeten ze niet in het peloton dat je hebt moeten laten lopen, als een beest gaan rijden.

Ik hoorde gister dat het wind mee was. Dat wil zeggen dat het weinig voordeel gaf als je in iemands zog reed.
Horsie is back 10 september 2023 00:59
Frederik D. Schreef:
-------------------------------------------------------
> Maar dan moeten ze niet in het peloton dat je hebt moeten laten lopen, als een beest gaan rijden.

Hoe luidt de klassieker van het Hollandse lied ook al weer? Pappie loop toch niet zo snel of hier beter rij eens wat zachter Jumbo.
Remco Evenepoel in dit seizoen was gisteren al vroeg uitgeblust, maar dat betekent niet meteen dat hij vervolgens niet (heel) goed meer kan presteren.
De vergelijking Pogacar en Evenepoel dringt zich hier nu wel op. Vandaag was ik wel verbaasd op een bepaald moment te lezen, dat hij vlak voor tijd voorop lag. Keek op de kalender: toch niet weer Pasen en Pinksteren op dezelfde dag. Een spierinkje uitwerpen om een kabeljauw te vangen. De sportieve vissers van Jumbo gooien ook wel eens een vis terug.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen