Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Jérôme Pineau beschuldigt Jumbo-Visma van mechanische doping

Gepost door lodjan 
lodjan 11 september 2023 18:57
Jérôme Pineau houdt zich niet in: ex-renner verdenkt Jumbo-Visma van mechanische doping

Met Sepp Kuss, Primož Roglič en Jonas Vingegaard op de plekken één, twee en drie in het algemeen klassement, heerst Jumbo-Visma momenteel in de Vuelta a España. De ploeg oogst bewondering, al kijkt oud-renner en teammanager Jérôme Pineau helemaal anders naar de dominantie van Jumbo-Visma. De Fransman gaat er in de podcast Les grandes gueules du sport van RMC Sport met gestrekt been in. “Mechanische doping? Ja, mechanische.”

Pineau, die als renner uitkwam voor onder meer Bouygues Telecom en Quickstep-Innergetic en na zijn wielercarrière teammanager was van het inmiddels ter ziele gegane B&B Hotels-KTM, houdt zich niet in als het gaat over het rijden van Jumbo-Visma in de Ronde van Spanje. “De internationale instanties maken de wielersport kapot. Ze laten te veel dingen gebeuren, controleren niets meer en doen wat de grote ploegen willen. Dat is het gevaar. Dan kun je beginnen denken wat je wil.”

“We zien de beelden… Ik heb het niet over doping, maar over iets dat nog veel erger is. Mechanische doping? Ja, mechanische. Als je kijkt naar de aanval van Sepp Kuss op de Col du Tourmalet, tegenover renners als Juan Ayuso, Cian Uijtdebroeks – die wordt gezien als een groot talent – en Marc Soler. Dat zijn toch geen sukkelaars op de fiets? Kuss rijdt bij zijn demarrage tien kilometer per uur sneller, moet vervolgens remmen door een toeschouwer en rijdt dan weer tien kilometer per uur sneller.”

Pineau: “Kuss gaat tien seconden vooruit zonder daarbij te trappen”
“Hoe kun je dat verklaren?”, gaat Pineau verder. “Wielrennen is mijn sport, ik heb ervan geleefd en leef er nog altijd van. Het is mijn passie, maar ik ben bang. Het baart me grote zorgen. Ik zie bepaalde dingen gebeuren… Op de Col de Spandelles (tijdens de etappe naar de Col du Tourmalet, red.) gaat Kuss tien seconden vooruit zonder daarbij te trappen. Ik weet niet hoe dat kan, hoor.”

Pineau uit in de podcast dus keiharde beschuldigingen, maar is er ook bewijs? “Bij Lance Armstrong waren er ook nooit bewijzen, maar wij renners in het peloton wisten wel van zijn bedrog. Nu is precies hetzelfde aan het gebeuren”, is de Fransman van mening.

WF
Nelis! 11 september 2023 20:07
Aldus Jérôme van Hooijdonk.
De zwarte trui 11 september 2023 20:07
Jerome Pineau Calimero grinning smiley
De zwarte trui 11 september 2023 20:10
Als Pineau demarreerde ging dat met 2 km/u rapper. Hij kwam daardoor helaas nooit écht weg. the finger smiley
Horsie is back 11 september 2023 20:39
Dit zal AP bedoelen, haha.
ton duk 11 september 2023 20:43
?? Tis een Fransman,geen Belg toch ?
Gr
Cecchini 11 september 2023 20:55
Kijk als Kuss vanaf het moment van de demarrage tot de top van de Tourmalet die snelheid had behouden, maar Pineau heeft toch ook gezien, dat Kuss slechts met een tiental seconden de top bereikte, terwijl daar achter ook nog eens gepokerd werd. Als je al twijfels hebt over de zuiverheid dan moet je eerder Pogacar en Vingegaard ter discussie stellen, die weten de snelheid van de demarrage kilometers lang vol te houden.
Eindhovuh 11 september 2023 22:56
Ik vind het ook een slecht verhaal. Beetje dommig zelfs.
Maar als je dominant bent in de wielersport dan krijg je dit.
Museeuw 11 september 2023 23:07
Pineau had Ibarguren als dokter, dus op zich heeft hij wel verstand van valsspelen.
Horsie is back 12 september 2023 00:02
Als je 10 seconden een berg op kunt oprijden zonder te trappen, mits je er uiteraard al op bent natuurlijk, want Horsie reed immers zelf ooit 200m bergop zonder te trappen (dit is meer voor de insiders op deze prik), dan kun je zeker toch ook wel over elk zwembad vol met water lopen of zo U wilt fietsen.

Bovenmeester: "Jantje, als de een met 15 km/h per uur een helling oprijdt, hoeveel moet een andere renner dan rijden als hij 10km/h uur harder wilt rijden".
"Dat is 25 km/h, meneer. In hoeveel tijd heeft dezelfde renner dan nodig om 100m voorsprong te hebben. Dat is 100m/(10/3,6) in 27,78s".
Andere Peter 12 september 2023 02:09
Yep.

Ze kunnen echt beter de plaatsen 2 en 3 afstaan aan pakweg Ayuso en Mas. Dat is beter voor TJV.
GillesEmanuel 12 september 2023 08:44
Dit meen je? Vanwege een beschuldiging van een ex-zondaar die zelf een grote hoax heeft neergezet met zijn franse topploeg die nooit kwam? Ik weet niet wie minder geloofwaardig is hoor..
Sub Culture 12 september 2023 08:46
Had een soortgelijk artikel eigenlijk eerder verwacht volgend jaar naar aanloop van de Tour in 2024 als stemmingmakerij naar de ploeg toe.

Ik kan me perfect voorstellen dat mensen het op den duur een beetje hebben gehad met de supprematie van Jumbo Visma, de ploeg zal allicht nooit de prijs van populairste team winnen en loopt niet bepaald over van de sprankelende persoonlijkheden maar Pineau schept hier met zijn ongefundeerde gewauwel een gevaarlijk precedent.

'Wielerfans' zullen er een 'zie je wel' gevoel aan over houden. De neutrale wielerliefhebber zag de voorbije Tour al liever Pogacar winnen dan Vingegaard en het zou me niet verbazen als het allemaal wat vijandiger zal worden naar Jumbo Visma toe.
Renners bespuwen, scheldtirades langs de weg en uiteraard ook online etc..

Mss had Pineau wat minder naïef moeten zijn omwille van zijn falikant afgelopen wielerprojectje, dan had hij minder gefrustreerd lopen zeveren.
Cecchini 12 september 2023 09:28
De onvermijdelijke gang der dingen voor wie onverslaanbaar lijkt

Door Bert Wagendorp

De Ronde van Spanje, een van de drie grote rondes op de mondiale wielerkalender, is gedegradeerd tot het clubkampioenschap van wielervereniging Jumbo-Visma. Er doen ook andere renners mee, maar die moeten na elke etappe toekijken hoe de Jumbojongens elkaar weer triomfantelijk op de schouders staan te rammen: nog steeds één, twee en drie, niks aan de hand. Nog een paar etappes en de grote finale van het succesvolle wielerseizoen 2023 wordt afgerond met een mooie climax: Sepp Kuss wint als derde van de ploeg een grote ronde, met zijn meesterknechten Vingegaard en Roglic naast zich op het podium.

De vraag is of de overmacht van de Nederlandse ploeg wel goed is voor het wielrennen. Het antwoord luidt: nee, dat is niet goed, ook niet voor Jumbo-Visma. Wanneer een ploeg met twee vingers in de neus een grote ronde lijkt te overheersen, komt dat de heroïek die een zege cachet geeft niet ten goede. Het is altijd beter wanneer de winst met bloed, zweet en tranen voor de poorten van de hel is weggesleept. Ooit won TI Raleigh de helft van alle Touretappes van dat jaar (plus de Tour zelf) en dat was slecht voor de Tour, voor de andere ploegen én voor TI Raleigh zelf, dat na die exhibitie aan een gestage neergang begon.

Jumbo-Visma kan daar allemaal weinig aan doen: Roglic en Vingegaard kunnen moeilijk achterstevoren een berg oprijden en Ayuso en Mas voor laten gaan om het podium een wat diverser beeld te verschaffen. Om haar goede wil te tonen gaf de ploeg het afgelopen weekend Remco Evenepoel de vrije teugel, meer konden ze niet doen.

Ook nog nooit eerder vertoond
Het is een beetje zoals met Max Verstappen, die aanstaande zondag een nieuw record gaat vestigen: elf races achter elkaar gewonnen. Het weekend erop komt nummer twaalf, ook nog nooit eerder vertoond. Op een gegeven moment gaat het publiek denken dat met malle Eppie achter het stuur de zege ook is verzekerd. Met elke overwinning doet Max paradoxaal genoeg meer afbreuk aan de waarde ervan.

Zo is het momenteel met Jumbo-Visma ook. Het probleem ligt bij de andere ploegen: die zijn niet goed genoeg, houden er ouderwetse methodes op na of hebben hun beste renners niet afgevaardigd: van de top-10 van de laatste Tour de France is in Spanje alleen Vingegaard aanwezig. Op straffe van voor arrogant te worden versleten durft Jumbo-Visma al niet eens meer voor etappezeges te gaan – mogelijk mede op verzoek van de wedstrijdorganisatie die de Vuelta voor haar ogen ziet doven. Bovendien weet de ploeg dat overmacht één vervelend neveneffect heeft: je irriteert teams die er ook miljoenen in hebben gestoken mateloos. Vernedering voedt rancune en motiveert. Het roept krachten op die je op zeker moment niet meer kunt controleren.

Je kunt het de Jumbo-renners niet kwalijk nemen dat ze zich arrogant gaan gedragen, dat is wat winnen doet. Sven Kramer reed na zijn negende wereldtitel ook naast zijn schaatsen. Maar op zeker moment gebeurt het onvermijdelijke: dan word je gepasseerd door een concurrent die jouw succesvolle methode heeft gekopieerd en er nog een schepje bovenop heeft gedaan. Dat is de natuurlijke gang van zaken, het lot van degene die onverslaanbaar leek, en niet alleen in de sport.
Luijt 12 september 2023 09:45
Die demarrage van Kuss (met die hapering vanwege die supporter) deed mij ook denken aan de versnellingen van Riccardo Ricco en VDB.
"Gelukkig" viel Kuss daarna stil en leek ie z'n inspanning in ieder geval enigszins te moeten bekopen.
Jérôme Pineau komt ook in de beelden - die in Franse pers gretig gedeeld worden - over als een gefrustreerd lulletje. We moeten sowieso maar eens op bezoek bij dit mannetje met de Cees Bol-fanclub.
Johan 12 september 2023 10:17
Het is wel een beetje wielrennen à deux vitesses op dit moment idd.
Maar het blijft gissen naar een verklaring.
Ik snap wel dat er vraagtekens geplaatst worden.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12/09/2023 10:18 door Johan.
Meneer 60% 12 september 2023 10:22
Complottheorieën zijn vaak vrij makkelijk te ontkrachten door het perspectief om te draaien en dan kritisch te kijken hoe logisch het dan nog is.

Zoals het complot van Van Gaal. Als Argentinië het WK per se moest winnen en alle scheidsrechters daarvan op de hoogte waren... Zouden die dan 10 minuten blessuretijd bijtellen bij Nederland-Argentinië en Nederland in de laatste minuut van die blessuretijd een vrije trap geven op een heel gevaarlijke plek? Zouden ze Frankrijk twee penalty's geven in de finale? Dan maken ze het zichzelf wel moeilijk, toch?

Of bijvoorbeeld het absurde flat earth complot. Er zijn dan duizenden mensen zijn die hier vanaf moeten weten. Iedereen die de ruimte in is geweest, alles daaromheen bij NASA, ESA etc... Zou er niet één van deze personen op zijn of haar sterfbed wroeging krijgen en dit enorme complot willen onthullen? Of gewoon iemand die de geschiedenisboeken in wil gaan of stinkend rijk wil worden door een historisch boek hierover te schrijven?

Dan dit complot. Als Jumbo-Visma fietsen met motortjes zou hebben, zouden ze die dan aan Sepp Kuss geven? Zouden ze het risico lopen om alles te verspelen wat ze hebben opgebouwd, de naam van de sponsoren te grabbel te gooien, superlange schorsingen te krijgen, door iedereen verketterd te worden, om Sepp Kuss aan de Vuelta te helpen? Terwijl ook Roglic en Vingegaard gewoon in een prima positie stonden om het af te kunnen maken? Of rijden ze alle drie met motortjes? Met een drie keer zo grote pakkans? Lijkt me niet slim om het zo te spelen. Eén iemand een motortje geven is voldoende, toch?

Verder is die 10 kpu veel meer dan wat het was. Maar op een klim kun je wel snel grote relatieve verschillen maken in snelheid. Even een rekensommetje. Als je op een klim van 10% met een gewicht van 60 kilo (Sepp Kuss) voor korte tijd eventjes versnelt van 6 w/kg naar 8w/kg (wat die profs prima kunnen) dan stijgt je snelheid van 17,2 kpu naar 22,0 kpu. Dat is ongeveer wat we zagen, gok ik.
Luijt 12 september 2023 11:45
Wel een plausibel verhaal, ware het niet dat jij zelf ook een verdacht hoge hematocrietwaarde hebt.
Cecchini 12 september 2023 12:16
Ik stel meer vraagtekens bij Remco. De dag ervoor op 27 minuten gereden worden, en dag later meesterlijk. Over deux vitesses gesproken.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12/09/2023 12:16 door Cecchini.
Horsie is back 12 september 2023 12:44
Cecchini Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik stel meer vraagtekens bij Remco. De dag ervoor op 27 minuten gereden worden, en dag later meesterlijk. Over deux vitesses gesproken.

"Om haar goede wil te tonen gaf de ploeg het afgelopen weekend Remco Evenepoel de vrije teugel, meer konden ze niet doen".
Duizendmaal dank voor het plaatsen, Cecchini, maar je mag het ook wel zelf lezen. smiling smiley

De berekeningen van de Fin waren toch ook binnen het normale bereik. Hier
Cecchini 12 september 2023 13:06
Remco mag het dan wel kado hebben gekregen van de mannen van Jumbo Visma, maar hij reed weg bij Bardet of het een krabbelaar was, en ondanks een redelijk tempo van de groep met de kopmannen, kwamen ze geen meter dichterbij.
Horsie is back 12 september 2023 13:17
Luijt Schreef:
-------------------------------------------------------
> Wel een plausibel verhaal, ware het niet dat jij zelf ook een verdacht hoge hematocrietwaarde hebt.

Moest even passen, totdat ik de naam van de prikker zag, waarop U reageerde.smiling smiley Hautacam nietwaar?

Moest ook even passen bij kpu, een nieuwe muntsoort?
Sepp Kuss liet hier misschien wel een lamp van 1000 Watt branden, iets waar de Franzoos AV juist zo allergisch voor was/is. Remember Chris Froome, de Alien, die in 2013 bijna de bocht uitvloog, zo hard reed 'em. Oei, oei wat een loei, een paar duizendjes Watt als peak. Het "wereldrecord" is 3199 Watt".

Dus Kuss deed echt wel even veel meer dan 8w/kg.

Disclaimer: Des te langzamer je rijdt des te meer winst in afstand er valt te behalen.
Overigens is het verschil tussen 17,2 en 22 km/h na 10 sec toch altijd nog maar 13,33m.

Feitelijk heb je hier een video analist met veel wielerkennis (pré) nodig, zodat je een artikel kunt schrijven onder de noemer Anatomy of An Attack of Jumbo Kuss.
Ooit werd dat gedaan voor de scabreuze aanval op Boonen door Fabian Cancellara. Hier nog te vinden
Horsie is back 12 september 2023 13:20
Overigens denk ik niet dat je de woorden van van Gaal letterlijk moet nemen, maar meer in de geest van. Dan zijn er meer, die met hem mee zouden willen praten.
Zij, die zeggen, dat je desondanks zoiets niet moet (willen) zeggen hebben ook gelijk. Rafael zei het netjes: "Hij is de beste trainer".
Sub Culture 12 september 2023 13:27
Hoezo cadeau?
Heeft talloze keren de boel geforceerd en gereden als een gek.

Ga elders ongefundeerd vraagtekens stellen, trolletje.
Horsie is back 12 september 2023 13:28
Cecchini Schreef:
-------------------------------------------------------
> Remco mag het dan wel kado hebben gekregen van de mannen van Jumbo Visma, maar hij reed weg bij Bardet of het een krabbelaar was, en ondanks een
> redelijk tempo van de groep met de kopmannen, kwamen ze geen meter dichterbij.

Remco is ook niet in één keer wereldniveau af, maar in die bewuste etappe, was hij, cumulatief bezien ineens geen wereldklase meer. En uiteindelijk telt dat alleen maar. Hoe je het wendt of keert, op bepaalde momenten rijdt iedereen in het hooggebergte in het grensbereik, dus kunnen verstoringen sneller optreden. Des te beter je het fysiologische proces beheerst en steeds minder aan het toeval overlaat (zie ook het eclatante oranje roeisucces) genereer je grotere marges.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12/09/2023 13:28 door Horsie is back.
GillesEmanuel 12 september 2023 16:36
Die inspanning duurde 10-12s. Precies een anaerobe inspanning, welke je dus niet moet gaan wegzetten tegen alle FTP data. Enige wat je dus kan zeggen is dat Kuss op het moment van de aanval nog niet tegen zijn max FTP aan zet te werken waardoor hij nog een anaerobe knal kon geven.

Ayuso en Mas zijn klasbakken maar niet de kanshebbers op een grote ronde, tel daarbij op dat (zelfs) een Marc Soler nog 6e staat (weliswaar deels door de toegift waar ook Sepp van geniet). Conclusie is dus dat er door Kuss naar kunnen wordt gereden. Als Pogacar, de Yates broers, Thomas op niveau, Hindley en Rodriguez mee deden en dat Jumbo dan 1-2-3 zou staan na 2 weken Vuelta. Ja dat zou behoorlijk apart zijn en zou hooguit door een bepaald koersverloop te verdedigen zijn.

De fout, net zoals met Remco, is dat de verwachtingen de realiteit ontstijgen.
Spaak 12 september 2023 19:29
Pineau? Oh ja, die ploegleider die eind vorig jaar de boel belazerde waardoor een complete ploeg op straat kwam te staan?
Die zogenaamd “gevoelige informatie” over B&B hotels naar buiten zou brengen maar tot op de dag van vandaag daar niks van heeft waargemaakt?
Ik zou als TJV weinig aandacht besteden aan deze mislukte Calimero
Spaak 12 september 2023 19:32
Van Gaal bedoelde het exact zoals ie zei. Prima coach voor z’n spelers, maar dit is bullshit van het niveau Trump.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12/09/2023 19:33 door Spaak.
Horsie is back 12 september 2023 19:32
Hier nog maar eens de demarrage van Sepp Kuss.

Hier zien we het zeldzamerwijs van opzij en dus veel beter dan op tv.
Andere Peter 13 september 2023 02:18
Daar gaat het niet om. Het is puur beeldvorming. Voor een rechter wint Pineau dit niet, maar in "the court of public opinion"? Eéntje kunnen ze wel opvangen. Maar bij een 1-2-3 gaan er meer komen. Die strijd kun je niet winnen als je eenmaal de schijn tegen je hebt. Het is lastig om schoon te blijven als er met modder gegooid wordt, ook als de moddergooier vuile handen heeft. Maar waarom zou je hem de modder aanreiken?
Andere Peter 13 september 2023 02:19
Cecchini 13 september 2023 08:26
Ach meneer is op zijn pik getrapt. Hij kreeg die voorsprong toch echt omdat de Jumbo ploeg het wel okay vond. Je leest trouwens slecht, ik zei dat hij Bardet als een krabbelaar degradeerde, en dat toen de groep kopmannen echt begonnen te rijden, ze geen seconde dichterbij kwamen. Ik sprak mijn verbazing uit over het feit, dat hij de dag ervoor hopeloos door de mand viel, en een dag later zo’n meesterwerk afleverde. Deux vitesses kwam toen in mij op.
Clavan 13 september 2023 10:18
Mensen die roepen "het klopt niet" bedoelen eigenlijk "Ik snap het niet".
Spaak 13 september 2023 10:30
Deze ga ik onthouden
Horsie is back 13 september 2023 12:58
Clavan Schreef:
-------------------------------------------------------
> Mensen die roepen "het klopt niet" bedoelen eigenlijk "Ik snap het niet".


Deze breiende wiskundelerares met haar reactie na de olympische marathon heeft toch mijn voorkeur.
El Chaba 15 september 2023 14:38
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen