Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

78thLa Vuelta Ciclista a España(2.UWT) Stage 16»Liencres Playa›Bejes(120.1km)

Gepost door Clavan 
Clavan 12 september 2023 09:46

Rui Costa takes stage 15. Sirotti photo

GC after stage 15:

1 SEPP KUSS JUMBO-VISMA 54hr 38min 42sec
2 PRIMOŽ ROGLIČ JUMBO-VISMA @ 1min 37sec
3 JONAS VINGEGAARD JUMBO-VISMA 1' 44''
4 JUAN AYUSO UAE TEAM EMIRATES 2' 37''
5 ENRIC MAS MOVISTAR TEAM 3' 06''
6 MARC SOLER UAE TEAM EMIRATES 3' 10''
7 MIKEL LANDA BAHRAIN VICTORIOUS 4' 12''
8 ALEKSANDR VLASOV BORA-HANSGROHE 5' 02''
9 CIAN UIJTDEBROEKS BORA-HANSGROHE 5' 30''
10 JOAO ALMEIDA UAE TEAM EMIRATES 8' 39''

Een korte explosieve rit met een korte explosieve finale. Dat is de samenvatting van de 120,1 kilometer tellende onderneming tussen Liencres Playa en Bejes. De finishklim is een onregelmatig ding van 4,8 kilometer à 8,8% met een extreem steil slot.



Het palmares van zowel Liencres Playa als Bejes toont maagdelijk blank als vertrek- of aankomstplaats in de koers.

Vanaf de stranden van Liencres aan de Cantabrische kust heb je al mooi zicht op de bergen in het binnenland

Vooral de aankomststrook in Bejes doet het sap uit de mond druipen. Het doet denken aan Mûr de Bretagne, waar Mathieu van der Poel zegevierde in de Tour van 2021, na een dubbele en gewaagde ontsnapping. Of aan de lange helling in Lausanne, waar Wout Van Aert de winst greep in de Tour van 2022.

De streep ligt namelijk boven in Bejes, op een helling van 4,8 kilometer met stijgingspercentages tot 15%. Het gemiddelde ligt op 8,8%, terwijl de weg in de laatste 1,8 kilometer met dubbele cijfers stijgt. Ook het begin mag er wezen. Alleen halverwege zit een stuk dat het gemiddelde drukt.



Bejes. Dit dorpje ligt in de Picos de Europa

De 115,3 kilometer voor de laatste punch voert over glooiend terrein. Het totaal aantal hoogtemeters tussen Liencres en Bejes is ruim 2.000.

De eerste drie renners aan de streep krijgen 10, 6 en 4 bonificatieseconden, terwijl er bij de tussensprint – bij het voor het eerst ronden van La Cruz de Linnares – 6, 4 en 2 te verdienen zijn.

De 16e etappe va de Vuelta start om 14.40 uur en de race finisht naar verwachting rond 17.30 uur.


Na 20 km in de koers passeren ze Torralevega. De geboorteplaats van Oscar Freire. Freire begon z'n profcarrière in 1997 bij Vitalicio Seguros


In 1999 werd hij op 23 jarige leeftijd al wereldkampioen. Hij reedt toen nog voor Vitalicio.

Oscar Freire (Spain) 6hr 19min 29sec
Macus Zberg (Switzerland) @ 4sec
Jean-Cyril Robin (France) s.t.
Francesco Casagrande (Italy) s.t.
Chann McRae (USA) s.t.
Oscar Camenzind (Switzerland) s.t.
Frank Vandenbroucke (Belgium) s.t.
Jan Ullrich (Germany) s.t.
Dmitri Knoyshev (Russia) s.t.

Chann McRae, dat is pas een naam uit het verleden



Freire reedt in 2000 voor Mapei.


Op het WK in Plouay werd hij 3e na Vainsteins en Spruch


In 2001 doet hij het alweer in Lissabon.

Oscar Freire (Spain) 6hr 7min 21sec. 41.503 km/hr
Paolo Bettini (Italy) s.t.
Andrej Hauptmann (Slovakia) s.t.
Erik Dekker (Holland) s.t.
Erik Zabel (Germany) s.t.
Piotr Wadecki (Poland) s.t.
Giuliano Figueras (Italy) s.t.
Guennadi Mikhailov (Russia) s.t.
Tomas Konecny (Czech) s.t.
Beat Zberg (Switzerland) s.t.



In 2004 wint Freire, sinds 2003 rijdend voor Rabobank, Milaan-Sanremo. Zabel denkt dat hij wint maar nee


In Verona wordt Freire voor de 3e keer wereldkampioen. Hij verslaat weer Zabel.

Oscar Freire (Spain)
Erik Zabel (Germany) s.t.
Luca Paolini (Italy) s.t.
Stuart O'Grady (Australia) s.t.
Allan Davis (Australia) s.t.
Alejandro Valverde (Spain) s.t.
Michael Boogerd (Holland) s.t.
Chris Horner (USA) s.t.
Damiano Cunego (Italy) s.t.
Frank Schleck (Luxembourg) s.t.




Freire won 3 maar de Brabantse Pijl. In 2005 (foto), 2006 en 2007


2006. Freire wint in Dax in de Tour de France de sprint van McEwen


In 2007 wint hij voor de 2e keer Milaan SanRemo


2008. Freire wint Gent Wevelgem


2008. de Vuelta rit naar Burgos. Freire wint de sprint. In totaal wint hij 7 ritten in de Vuelta en 4 Touretappes


In 2009 wordt Freire in de Tour de France beschoten door een verwarde man tijdens de ITT


2010. Freire voor de 3x keer de beste in de sprint in Milaan Sanremo


In 2010 won Freire ook Paris Tours


2011 was het laatste jaar van Freire bij Rabobank. hier in actie in de TTT in de Tireno Adriatico. Rabobank won deze TTT.

BOOM Lars
FREIRE Óscar
TANKINK Bram
GESINK Robert
LEEZER Tom
LANGEVELD Sebastian
FLENS Rick
WYNANTS Maarten



2012 was het laatste profjaar van Freire. In het shirt van Katusha won hij nog een etappe in de TourDownUnder


Freire deed nog een ultime poging om de AGR te winnen in 2012. Hij redde het uiteindelijk net niet en werd 4e
lodjan 12 september 2023 13:42
DNS De la Cruz (11e in het klassement)
ton duk 12 september 2023 16:56
De zekere overwinning Julius wordt tenietgedaan door slokop TJV
Gr
Tinuz 12 september 2023 17:49
Het lijkt dan toch richting Vingegaard te vallen.
Kuss is natuurlijk niet het achtste wereldwonder, zelfs niet met een eventueel motortje. De propaganda bij Jumbo heeft wel weer gewerkt.
Frederik D. 12 september 2023 17:54
Morgen weer een dag. Misschien mocht Vingegaard vandaag winnen zodat Roglic morgen mag winnen. Misschien gaat Vingegaard morgen in dienst van Kuss rijden want hij heeft vandaag zijn prijs gehad. Misschien ... We zullen zien.
ton duk 12 september 2023 17:57
Mollema ziet in de aankomsten deze week duidelijk overeenkomsten met het EK VAM Berg te Drenthe smileys with beer
Gr
Tinuz 12 september 2023 18:00
Morgen op de Angliru verwacht ik dat de ware verhoudingen zichtbaar zullen zijn bij de 3 Jumbo's. Ik verwacht niet dat de 3 Jumbo's daar op elkaar gaan wachten.
DeFin 12 september 2023 18:01
Geen woord over Poels die gewoon 3e wordt zonder vroege vlucht bonus?
ton duk 12 september 2023 18:46
Wat let uwes ?
Neem ook even mee dat ie 4 plekken AK steeg aub
Gr
Horsie is back 12 september 2023 19:03
Frederik D. Schreef:
-------------------------------------------------------
> Morgen weer een dag. Misschien mocht Vingegaard
> vandaag winnen zodat Roglic morgen mag winnen.
> Misschien gaat Vingegaard morgen in dienst van
> Kuss rijden want hij heeft vandaag zijn prijs
> gehad. Misschien ... We zullen zien.

Maybe I didn't love you quite as often as I could.. smiling smiley
Vandaag dus een 3,9 km solo van Jonas Vingegaard, zoals ook Francois Pervis recent 4 km vliegend solo in Battle Mountain reed met 116,7km/h gemiddeld.
Vingegaard komt nu dus op stoom.

Nog even de berucht geworden demarrage van Sepp Kuss. Strava geraadpleegd, maar geen check gedaan op plaatsbepaling, maar denk wel de demarrage te hebben gevonden. Inclusief de hick-up (cadans valt naar 40 voor enkele seconden) duurde het geheel toch echt wel 30 seconden. Eenmaal op gang reed Sepp Kuss ruim 20 seconden boven de 28 km/h met een piek van 33,5 km/h, 60% boven het gemiddelde van dat 3km segment.
De zwarte trui 12 september 2023 21:12
“Toen Jonas aanviel op de slotklim, was het mijn idee om op kop te rijden van de achtervolgende groep. Toen ik achterom keek, zag ik de groep echter niet meer… De ploegleider gaf daarna aan dat ik gewoon moest doorzetten, in een poging om Vingegaard nog terug te halen.”

Ook bij UAE mag iedereen voor zich rijden. Wat een lichten daar in de auto. Denken dat FFB even Vingegaard gaat terughalen voor de ritwinst.
De zwarte trui 12 september 2023 21:15
Ajoezo: Ik moet nog met de ploegleiding praten, want ik weet niet wat er op tactisch gebied allemaal gebeurde… Maar ik wil er liever niet te veel over kwijt”, klinkt het veelzeggend.

Over de rit van morgen goede berichten: “Het gaat een speciale dag worden. Ik ga er vanuit dat de mannen voor het klassement zich ook zullen roeren om de ritzege. Ik hoop dat ik de handen in de lucht kan steken.”

Idd laat UAE en JV het op een akkoordje gooien en mano a mano voor de ritwinst op het monster strijden. Mag Remco ook meedoen, maar niet vanuit een kopgroepje.
De zwarte trui 12 september 2023 21:20
Wie is de goat op de Cueña les Cabres? Wout nu voor het echie, geen Cobo te zien!
De zwarte trui 12 september 2023 21:36
Remco-praat bij Sporza.

Remco Evenepoel is klaar voor de aanval na snipperdag: "Heb genoeg marge op Jumbo-mannen"

"Ik heb de volledige rit van morgen verkend. Ik weet wat me te wachten staat", vertelt hij over de verkenning, die niet zonder slag of stoot verliep. "Er kwam een kudde stieren op me af, dus ik heb me achter een rots moeten verstoppen om niet aangevallen te worden. Het is een beest, die Angliru."

Vandaag spaarde Evenepoel zijn krachten, al bleef het een lastige rit. "Ik heb zo veel mogelijk tijd proberen verliezen zodat ik meer marge krijg van de Jumbo-mannen om weg te glippen de komende dagen."
Horsie is back 12 september 2023 22:23
De zwarte trui Schreef:
-------------------------------------------------------
> Wie is de goat op de Cueña les Cabres? Wout nu voor het echie, geen Froommie of Cobo te zien!
Cecchini 12 september 2023 22:43
Hoe groot kun je als renner zijn?
Clavan 13 september 2023 10:46
Ik heb het idee dat UAE vandaag all-in gaat en ook ReV niet laat rijden.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen