Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Profrenner Nathan Van Hooydonck zwaargewond na zwaar ongeval met vijf voertuigen in centrum Kalmthout

Gepost door Clavan 
Clavan 12 september 2023 13:11
Sub Culture 12 september 2023 13:25
Verschrikkelijk, het zou kennelijk om een hartaanval gaan.

Verloor eerder al een kindje samen met zijn echtgenote en nu dit.
Eindhovuh 12 september 2023 14:13
Gadverdamme. Wat een triest nieuws.
Clavan 12 september 2023 14:30
We can confirm that earlier today our rider Nathan van Hooydonck became unwell while driving his car, leading to his involvement in a traffic accident. He was subsequently transported to the hospital, where he is receiving good medical care. We cannot confirm rumours that his condition is critical. He is undergoing further medical examinations. Thank you all for your messages to Nathan and the team
Meneer 60% 12 september 2023 15:01
Vreselijk! Hopelijk kloppen de geruchten over de kritieke toestand niet, en loopt het allemaal zo goed mogelijk af.
Clavan 12 september 2023 15:20
De toestand van Nathan Van Hooydonck is hoopgevend. De dokters hebben geen hersenschade vastgesteld bij de 27-jarige wielrenner, die vanochtend een zwaar auto-ongeval veroorzaakt heeft nadat hij onwel was geworden achter het stuur. Uit voorzorg houden ze hem in een kunstmatig coma
predator 12 september 2023 15:20
Hopelijk gaan er niet allerlei wappies hier weer op los. Sterkte Nathan en vrouw!!!
predator 12 september 2023 15:22
Ja hoor, de eerste wappieberichten komen al weer langs, zucht....
Horsie is back 12 september 2023 17:44
Er wordt nu toch gesproken van een hartstilstand, een beladen term zodra die gebruikt wordt in relatie tot topsport en met name in het wielrennen, alhoewel dit algemeen menselijke fenomeen ook in alle andere sporten en walks of life voorkomt. Gelukkig werd hij meteen gereanimeerd en zal hieraan hopelijk geen schade van ondervinden. Het ongeluk werd door hem veroorzaakt doordat hij instinctief toch nog het gaspedaal heeft weten in te drukken met als gevolg de carambolage.
Clavan 12 september 2023 17:47
Valter Attila: "We've just heard at the bottom of the climb that @NVHooydonck is awake and he's pretty ok. This victory is for him.”
valse trage 12 september 2023 22:13
Volgens de laatste berichtgeving lijkt het allemaal goed te gaan en is er geen letsel.
Dat is alvast een enorme opluchting, want als je zo'n bericht krijgt in eerste instantie vrees je toch voor het ergste.
Maar wat betekent dit voor de carrière van Van Hooijdonck?
Hij zal nu toch eerst grondig doorgelicht moeten worden.
Cecchini 12 september 2023 22:47
Ik denk zelf aan de situatie met Colbrelli. Einde carrière dus.
clootje 12 september 2023 23:00
Ze zullen inderdaad eerst goed moeten uitzoeken wat de oorzaak is geweest van zijn hartstilstand voor echt duidelijk kan worden wat dit voor zijn carrière betekent. Afhankelijk van de oorzaak is de kans wel groot dat hij een ICD (inwendige defibrillator) zal krijgen en dan wordt het moeilijk om profwielrenner te blijven.
Belangrijkste nu is dat hij goed uit de hartstilstand lijkt te zijn gekomen en een papa voor zijn aanstaande kindje kan zijn.
Horsie is back 12 september 2023 23:37
Bij deze de groeten aan @clootje, de enige prikker waarvan ik me eens afvroeg wie hij was. smiling smiley
Spaak 13 september 2023 10:22
Fijn dat Nathan er zonder hersenletsel uit lijkt te zijn gekomen, wat niet altijd vanzelfsprekend is (zie Nouri).

Een ICD lijkt me evident in deze situatie, maar hoeft niet per definitie het einde van een topsportcarrière in te houden (Dany Blind, Christian Eriksen als voorbeeld). Of er ook wielrenners zijn met een ICD weet ik niet precies.

Afhankelijk van de oorzaak (in zijn situatie lijkt het mij dat het kamerfibrilleren geweest is, mogelijk door cardiomyopathie - ik heb hetzelfde meegemaakt op dezelfde leeftijd) zullen de medici ook besluiten om medicijnen te geven om het hart te ontlasten en de spier te versterken. Dan denk ik aan betablokkers en ACE-remmers. In dat geval zal het lastig worden om zijn maximale hartslag te blijven bereiken en lijkt het me inderdaad over en uit met de carri1ere (als deze middelen al niet op de dopinglijst staan)
Spaak 13 september 2023 10:27
Zal waarschijnlijk een circulatiestilstand, kamerfibrilleren geweest zijn, dus een ongecontroleerd samentrekken van de kamers waardoor de circulatie stopt. Bij een echte "stilstand" (dus dat het hart compleet stopt) baat reanimeren meestal niet. Maar ik snap dat het voor de goegemeente zo begrijpelijker is.
clootje 13 september 2023 11:57
Een ICD is denk ik voor een wielrenner een groter probleem dan voor bijvoorbeeld een profvoetballer. Als een ICD een shock geeft bij een ritmestoornis of (te) hoge hartslag zal een voetballer op het veld neervallen zonder dat een ander daar last van heeft. Bij een wielrenner in een peloton is dat een heel ander verhaal.
De kans lijkt me inderdaad groot dat er sprake is geweest van kamerfibrilleren en afhankelijk van het onderliggende probleem kan dan gekeken worden naar de behandeling. Hopelijk is er behandeling zonder medicijnen of ICD mogelijk, maar die kans is bij dit soort problemen niet heel groot.
clootje 13 september 2023 12:00
Groetjes terug.
Hoeveel weet je al over mij, ik pro beer een beetje anoniem te blijven ????
Clavan 13 september 2023 12:05
Wesley Kreder herstelt van hartstilstand: “Nog te vroeg om over sportieve toekomst te praten”
Wesley Kreder is twee weken geleden getroffen door een hartstilstand. Dat laat zijn ploeg Cofidis vandaag weten. De 32-jarige Nederlander is inmiddels weer thuis en aan het herstellen, maar het is nog onduidelijk of Kreder zijn wielercarrière kan voortzetten.

Wielerflits
Horsie is back 13 september 2023 12:11
Betablokkers vooral en ACE-remmers in combinatie met topsport zijn een slecht huwelijk. Ik heb de effecten bij mezelf jarenlang geobserveerd en geregistreerd. En dan ben ik nog een pur-sang sprinter en zeker geen duursporter. Je rijdt gevoelsmatig als een zombie rond. Herinner me de dag, gezeten op het Wattbeest nog levendig, nadat de dosering Metropolol verlaagd was van 25 mg naar 12,5 mg. Het voelde aan alsof ik in de lucht werd bijgetankt met zuurstof. Bij mij was op een gegeven moment sprake van een verlaging van de submaximale hartfrequentie van een slordige 40 tot 45 hartslagen.

Net, zoals Spaak schrijft, indien Nathan van Hooydonck deze middelen moet gaan slikken, kan er geen sprake meer zijn van topsport.

ACE-remmers zijn wel toegestaan (staan in de lijst), maar betablokkers zeker niet. Wilhelm Tell was uiteraard de eerste dopingzondaar.
De zwarte trui 13 september 2023 12:13
Wesley Kreder herstelt van hartstilstand: [www.wielerflits.nl]
Horsie is back 13 september 2023 12:19
clootje Schreef:
-------------------------------------------------------
> Groetjes terug.
> Hoeveel weet je al over mij, ik pro beer een beetje anoniem te blijven ????

Niet meer dan dat jij hier schrijft. Vorig jaar hadden we hier toch een "gesprek", waarbij ook Mevrouw Panhuyzen "ter sprake werd gebracht".
Horsie is back 13 september 2023 12:46
De zwarte trui Schreef:
-------------------------------------------------------
> Wesley Kreder herstelt van hartstilstand:
> [www.wielerflits.nl]
> rstelt-van-hartstilstand-nog-te-vroeg-om-over-spor
> tieve-toekomst-te-praten/

Zodra het hart weer normaal aan de praat raakt is het in die betekenis uiteraard al hersteld.
Niettemin: het gaat volgens mij om de oorzaak van die hartstilstand of circulatiestilstand. Is de oorzaak omkeerbaar, dan zit je normaal gesproken goed.
Is de oorzaak blijvend en onomkeerbaar dan is er geen topsporttoekomst meer.

Wielrennen en hartgerelateerde problemen zijn de laatste jaren weer volop in het nieuws.
Deels door betere "screening" of zijn er zoveel wielrenners, dat de aantalllen ook een rol gaan spelen?
Hoeveel zijn er virusgerelateerd? Het vakblad Heart heeft zojuist een onderzoek gepubliceerd, waaruit te concluderen valt, dat corona geen blijvende invloed op gezondheid en carriére heeft. "Omkeerbaar'.

Er bestaat geen sport waarbij het hart qua volumebelasting zo veel en langdurig belast wordt als het wielrennen.
Maar hoe zat het dan met de goeie oude tijd toen er wedstrijden werden gereden van 6 tot 10 uur. Wellicht toch beminnelijker voor het hart, dan de moderne ratrace op een zadel, waarbij zoveel mogelijk hoogwaardige energie wordt ingezet en als je die niet meer in voldoende mate hebt moet ge passen voor Senkrechtstarter, zoals Sepp Kuss.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen