Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Cauberg verdwijnt mogelijks uit Amstel Gold Race

Gepost door Sub Culture 
Sub Culture 21 september 2023 10:49
Ook de Amstel Gold Race komt in handen van Flanders Classics: “Voor ons is dit een heel belangrijke stap”

Nederlands grootste wielerklassieker, de Amstel Gold Race, krijgt vanaf 2025 een nieuwe organisator. Flanders Classics neemt dan het stokje over van koersdirecteur en organisator Leo van Vliet. Dat meldt Flanders Classics donderdag op haar website.


Tomas Van Den Spiegel, CEO van Flanders Classics, en Leo van Vliet zijn geen onbekenden van elkaar. De twee wisselden de voorbije jaren al vaak met elkaar van gedachten en werkten eerder al samen op het gebied van internationale mediarechten.

“Voor ons is dit een heel belangrijke stap; met de Amstel Gold Race breiden we ons internationale avontuur verder uit. Leo van Vliet heeft een ongelofelijke staat van dienst en we zijn bijzonder trots dat we verder mogen bouwen aan zijn succes. Uiteraard zullen we de eigenheid van deze koers bewaken en zorg dragen voor het typische Amstel Gold Race karakter. Ik kijk enorm uit naar de komende jaren waarin we gezamenlijk optrekken en de koers met alle betrokken partijen verder vorm geven.”

Flanders Classics werkt in uitvoering onveranderd samen met Roy Packbier en The PEPr Company uit Maastricht, die al jaren aan de Amstel Gold Race verbonden is.

Al bijna drie decennia neemt de gezichtsbepalende Van Vliet het reilen en zeilen van de Amstel Gold Race voor zijn rekening. Komende edities blijft Leo nog koersdirecteur van de Amstel Gold Race en zal tegelijkertijd nauw optrekken met Flanders Classics voor een soepele overdracht. In 2026 zwaait Leo van Vliet na dertig jaar trouwe dienst af, een mijlpaal in de Nederlandse wielergeschiedenis. Voor Leontien van Moorsel verandert er niets, zij blijft koersdirecteur van de vrouweneditie van de Amstel Gold Race.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Klik hier om uw voorkeuren aan te passen
Met Flanders Classics wil Stichting Amstel Gold Race de koers verder uitbouwen.

“Flanders Classics heeft een enorme staat van dienst in het wielergekke België en weet als geen ander het tempo aan te geven in de snel evoluerende sportwereld. Het is een vooruitstrevende partij die constant in ontwikkeling is op het gebied van innovatie, duurzaamheid en inclusiviteit. Samen met hen kunnen we de geliefde Amstel Gold Race verder vormgeven voor zowel de profs als de toerrijders en het wielerfeest voor fans”, aldus Els Dijkhuizen, Marketing Directeur HEINEKEN Nederland, moederbedrijf van Amstel dat eigenaar is van de Amstel Gold Race.


“Toen ik de rol van Herman overnam had hij maar liefst dertig edities van de Amstel Gold Race georganiseerd. Dat aantal nader ik nu ook; 2026 lijkt mij dan ook een prachtig moment om te stoppen, dan heb ik er net als Krott ook dertig op mijn naam staan. Ik ben ongelofelijk trots op de ontwikkeling die we in die drie decennia hebben gerealiseerd. Denk aan het verleggen van de start naar Maastricht, de finish naar Valkenburg, de wijzigingen van het parcours en de uitbreiding met een vrouweneditie. Ook het toevoegen van de toerversie op de zaterdag voor de wedstrijd was een schot in de roos”, aldus Leo van Vliet zelf.

“In al die jaren is het organiseren van een wielerkoers gecompliceerder geworden. Flanders Classics heeft zich bewezen als kwalitatief hoogwaardige organisator. Minstens zo belangrijk is dat zij dezelfde passie voor wielrennen hebben. Deze twee eigenschappen zorgen ervoor dat ik met een gerust hart mijn geliefde Amstel Gold Race aan hen overdraag. Maar ik ben nog niet weg hoor, komende edities trekken we gezamenlijk op en zorgen we voor een soepele overdracht.”

Flanders Classics is vooral bekend van iconische wedstrijden als de Ronde van Vlaanderen, Omloop Het Nieuwsblad en Gent-Wevelgem. Eerder dit jaar werd bekend dat het bedrijf van Wouter Vandenhaute en CEO Tomas Van Den Spiegel ook minderheidsaandeelhouder wordt van Cycling Unlimited, de organisatie achter de Ronde van Zwitserland.

De Amstel Gold Race werd al 57 keer georganiseerd. Tadej Pogacar schreef de Nederlandse klassieker dit jaar op zijn naam. Jan Raas is recordhouder met vijf zeges.
De zwarte trui 21 september 2023 10:57
Goede titel! Het woord Cauberg komt niet in het artikel voor...
Cecchini 21 september 2023 11:41
Gek, toen ik dit topic met deze titel zag, en wie hem geplaatst had, wist ik al direct dat ik de Cauberg in het artikel niet zou tegenkomen.
Wanny 21 september 2023 11:57
Sub refereert aan de Muur neem ik aan.
Horsie is back 21 september 2023 12:18
Gaat er wel iets veranderen?

Schokkende veranderingen hoeven we niet te verwachten, denkt Van Vliet.

Alvast wat nostalgie. Al pratende
ton duk 21 september 2023 13:01
Wanny Schreef:
-------------------------------------------------------
refereert aan

Een trol trolt ..
Gr
GillesEmanuel 21 september 2023 13:59
Hoe groot zou de invloed zijn geweest van zijn actie tegenover Pogacar op deze overdracht?
Sub Culture 21 september 2023 14:26
Dacht dat die referentie obvious was.
Had moeten weten dat ik de usual suspects niet mocht overschatten.
lodjan 21 september 2023 14:28
Eindhovuh 21 september 2023 14:55
Haha precies dit ja.
DeFin 21 september 2023 15:32
Voorspelling, mag je mij aan houden:
Binnen 10 jaar zijn Amstel/Heineken buitenspel gezet en zal de koers met een lelijke naam (niet dat de huidige naam niet lelijk is..) grotendeels in België worden gereden.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21/09/2023 15:35 door DeFin.
Eindhovuh 21 september 2023 15:36
Dat denk ik ook niet, dit zijn lange trajecten. Leo wordt ook een jaartje ouder. Lijkt mij op zich prima dat ze nu vallen onder deze paraplu.
lodjan 21 september 2023 16:02
Niet onlogisch met de afnemende politie-inzet in NL. Vanuit Maastricht meteen de grens over en pas vlak voor de finish weer terug.
El Chaba 22 september 2023 00:51
Leg eens uit, Ton?
Waarom vind jij Sub Culture een trol?
Dat is nogal een beschuldiging en ik weet, dat je zelden of nooit op mij reageert, maar het zou je sieren als je hier nou eens inhoudelijk op zou reageren, want als jij Sub Culture een trol vindt, ben jij in mijn ogen een minstens zo’n grote trol.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/09/2023 01:00 door El Chaba.
De zwarte trui 22 september 2023 09:22
Je hebt hier wel met HOLlanders te maken he. Dus je verwachtingen een beetje aanpassen s'il vous plaît. Merci.
Andere Peter 22 september 2023 10:40
Ik vind Subs titel wel aardig. Lijkt mij dat er kritiek in verstopt zit tav het verdwijnen van de Muur. Maar die titel heeft natuurlijk ook de irritante kenmerken van een clickbait.

Je kunt nadenken over het verminderen van het belang van zulke iconische scherprechters (Geraardsbergen/Kwaremont/Poggio/Wallers/Hoei/Cauberg). Door ze bv verder van de finish te doen. Maar ik zou ze er nooit uit willen halen. En zo'n Muur van Geraardsbergen kun je toch ook bv om het jaar doen? Bv 100 km voor de finish. De sprint op de Cauberg werd saai, leidde tot teveel springveerwinnaars. Smaken veranderen ook. Het is dat Van der Poel zich steeds zo nadrukkelijk roert, maar eigenlijk ben ik al wel een beetje uitgekeken op die Kwaremontfinale.
Sub Culture 22 september 2023 10:45
Waarom zou je duiding vragen aan een trol als DUK?
Negeren is het beste in dat soort gevalletjes.
Gr
Viren que? 22 september 2023 13:25
Ik heb ton duk nog nooit kunnen betrappen op iets wat ook maar lijkt op trol-gedrag. Hij komt op mij in zijn reacties over als iemand die enthousiast is over de wielersport, de Nederlandse renners en koersen in het bijzonder, en lardeert dat zo nu en dan eens met wat humor. Ik heb van hem nog nooit iets met een bewust negatieve insteek of iets bewust conclictuitlokkends gelezen.

Derhalve: ton duk is geen trol.
Frederik D. 22 september 2023 17:10
Jij bent geen trol. En Sub is het ook niet. Jullie allebei houden van de wielersport en schrijven er gericht over. Ik hou daarom van jullie allebei. Hopelijk houden jullie ook een beetje van mij en aldus indirect ook van elkaar. smiling smiley
El Chaba 22 september 2023 17:22
Je hebt gelijk, ik zal mijn off topic gezeik hier verder inslikken. winking smiley
Overigens zal je mij niet horen beweren, dat hij een trol is, dat heb ik ook niet gedaan. Alleen als hij jou een trol noemt, dan is hij een minstens zo’n grote, dat is heel wat anders natuurlijk. Sterker nog hij heeft mij hier zelfs ooit een trol genoemd. Tja, dan heb je er dus echt geen verstand van.. grinning smiley
Sjorsoll 23 september 2023 00:15
Titel is prima en juist goed gevonden. Wist trouwens niet dat er een bijna even lelijk woord als 'zulks' bestond. Kennelijk kun je gewoon een s achter een willekeurig normaal zetten wordt het daardoor lelijk.

Ik vind Ton en SubC meestal prima te pruimen. Hebben allebei wat fanboy-achtigs, maar weten veel. Soms krijgen ze kritiek op het idiolate zonder echte reden en dan komt er expres een tandje bij.
Luijt 23 september 2023 09:33
Trol, onaangenaam woord.
Maar sweet little angel Dygert is trouwens wel goed terug gekomen dit jaar.
Andere Peter 23 september 2023 09:34
Leuk! Lelijke wedstrijdnamen bedenken! Wie doet er mee?

Limburg Cycling Classic?
Valkenburg- Gulpen-Valkenburg?
Van Amstel Gold Race naar DSM Diamond Race?
André Rieu Memorial? (Kleine handicap dat hij nog leeft, maar dat lijkt mij oplosbaar)
De zwarte trui 23 september 2023 11:15
Tis en blijft een kuttitel. Een kromme verwijzing naar het verwijzing naar het verwijderen van de Muur. De Cauberg is jaren geleden al door Leo himself uit de finale gehaald.
Horsie is back 23 september 2023 14:27
Luijt Schreef:
-------------------------------------------------------
> Trol, onaangenaam woord.
> Maar sweet little angel Dygert is trouwens wel goed terug gekomen dit jaar.

Bekijk je de definitie van Wikipedia, dan is het begrip trol op deze prik wel heel erg aan inflatie onderhevig. Hold your tongue, Horsie!
Zou Luijt dat nou menen van Chloe Dygert? grinning smiley
El Chaba 23 september 2023 19:26
Andere Peter Schreef:
-------------------------------------------------------
> Leuk! Lelijke wedstrijdnamen bedenken!
> André Rieu Memorial? (Kleine handicap dat hij nog
> leeft, maar dat lijkt mij oplosbaar)

Je gaat hem doodschieten of zo? grinning smiley
Viren que? 23 september 2023 21:13
Waarschijnlijk bedoelt hij dat het niet gebruikelijk is om iets (een wedstrijd, een stadion, een toernooi, een prijs etc.) te vernoemen naar iemand die nog leeft.

Daarop inhakend: die "traditie" wordt tegenwoordig wat minder strikt nageleefd. Recentelijk was ik bijvoorbeeld in de Euroborg te Groningen en daar zijn tribunes vernoemd naar Robben en Koeman, beiden uiteraard nog in leven. In Vlaanderen hebben ze een wielerkoers vernoemd naar Van Petegem, ook nog op het aardse. En vandaag hoorde ik dat Wolter Kroes zijn zoon Thom heeft genoemd en daar heeft in Hollywood ook nog nooit een levende haan naar gekraaid.
Andere Peter 24 september 2023 00:21
Het was een grapje.
Andere Peter 24 september 2023 00:33
Een koers vernoemen naar een renner, dat mag best terwijl hij nog leeft. Indurain mag zijn eigen GP hebben. In Utrecht hebben we ook het Marco van Basten-sportpark, het Sportpark Humfrey Mijnals (eerste zwarte man in Oranje, ook al vernoemd toen hij nog leefde). En tribunes, dat is ook prima. Johan Cruijffschaal, Johan Cruijffstadion, niks mis mee. Sportpark Wesley Sneijder ook.

Het eerbetoon blijft beperkt tot de sportomgeving. Met straatnamen moet je voorzichtig zijn. Anton Geesink had al zijn eigen straat. Bruggen (Dafne Schippers heeft blessureleed sinds ze een eigen brug heeft) en plantsoenen (Jochem Uytdehage), dat gaat nog net. Want niemand heeft dat als adres.

Punt is: je wil uit de discussie blijven indien zo iemand 10 jaar na zijn sportcarrière plots bv verkiesbaar is voor een neonazipartij, of anderszins in opspraak raakt. Komt er discussie over het wel of niet aanpassen van de Mathijs van Nieuwkerkstraat of de Marco Borsatoallee.

Sommige mensen overstijgen zelfs dat. De Nelson Mandelastraat kon je in 2005 best benoemen. Willem van Hanegem, dat zit ook wel goed. Maar straatnamen vernoemen zou ik in principe pas doen als mensen overleden zijn, of praktisch klaar met hun werkzame leven.

Gerrie Knetemann, maar ook Jan Raas, Hennie Kuiper en Joop Zoetemek: ja. Michael Boogerd, niet doen. Van der Poel: wachten.
El Chaba2 24 september 2023 05:45
Dat weet ik toch, mijn reactie daarop eveneens.. winking smiley
DeFin 24 september 2023 10:09
In Nijmegen is er een Coldplaystraat, precies tussen de Stones en Beatles straat en in het verlengde van de Deep Purplestraat.

Afgrijselijke mensonterende fout natuurlijk.
Koppizoektwachtwoord 24 september 2023 10:56
Als je het over plantsoenen hebt, mag je het Willy Dobbeplantsoen niet vergeten. Eerst op tv, later in het echt.
Ik wist niet dat ze het zelf, mét Wim T himself, geopend heeft. Maar zie: [www.herensocieteit-olst.nl]
Andere Peter 24 september 2023 11:32
Die vind ik dan weer terecht. Het echte plantsoen verwijst niet naar de persoon, maar naar de tv-creatie Willy Dobbeplantsoen.

Al komt Fred Oster er zo wel bekaaid vanaf.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24/09/2023 11:52 door Andere Peter.
Andere Peter 24 september 2023 11:47
Ik vind Coldplay best leuk, maar die eer, dat is mij te snel. Laat er een paar decennia overheen gaan zodat er een retro-gevoel bij zit. Bovendien is het fijn om aan een thema vast te houden. Zoals je schilderswijken en dichterswijken hebt. Maar je doet niet de Jules Deeldersstraat naast PC Hooft. Stop Deelder bij Vinkenoog en Komrij. The Kinks mogen bij de Stones en de Beatles in de wijk. Laat jonge mensen maar googlen en uitkomen bij de (1e hardrock-)rif van 'You Really Got me, 'Celluloid Heroes' of bij 'Dead End Street' (ook een prima straatnaam trouwens).

Bij het overlijden van Jan Jongbloed bedacht ik mij dat die generatie ons al aardig aan het ontvallen is. Waarom niet een wijk met allemaal straatnamen naar de spelers van dat legendarische team van 1974? Straks zijn ze allemaal weg en dan vervliegt het collectieve geheugen. Of in Rotterdam een wijk met de basiself van Feyenoord-Celtic in 1970. Ik vind dat leuker dan inspiratieloos in Vinexwijken bloemen, insecten en kruiden vernoemen.

Ajax-1995, daar zou ik nog even mee wachten, want de kans is nog te groot dat zo'n Kluivert of Overmars in hun werkzame leven nog iets raars uitspoken.

Een wielrennerswijk kan wel hoor. Naast de grote 4 van eind jaren '70 die ik al noemde komen Theo Middelkamp, Wim van Est, Jan Janssen, Peter Post in aanmerking.

Annemiek van Vleuten heeft in Leidsche Rijn (eigenlijk in Vleuten) al haar eigen fietspad. Lollig. Verdiende hommage hoor. Maar mij nog iets te gretig. Ik vermoed dat de gemeente bewust kiest om jonge sporters plekjes te geven waar niemand een adres heeft (fietspaden, bruggen, sportparken, plantsoenen).

Sport is cultuur. Het in de loop van de 20e eeuw vergrote belang mag zijn weerklank krijgen in de straten.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24/09/2023 11:51 door Andere Peter.
Koppizoektwachtwoord 24 september 2023 14:05
Aalten heeft al de Robert Gesinkbult.
Amsterdam heeft een heus sportwijkje, kijk en zoom in. Baanrenner Henk Ooms, wie kent hem niet, heeft er een pad met zijn naam. De Bep van Klaverenboulevard klinkt al een stuk chiquer. Jesse Owenshof, Paavo Nurmipad en Abebe Bikilalaan snap ik (vooral met een altijd lekkere alliteratie). Maar Spyridon Louis, Bernard Leene, Daan van Dijk, Frans de Vreng, Zus Braun; ook die zijn vernoemd. Ik weet niet of daar zorgvuldig op gestudeerd is, maar oké, het is beter dan de Prins Hendrikstraat.
Horsie is back 24 september 2023 14:31
Koppizoektwachtwoord Schreef:
-------------------------------------------------------

> De Bep van Klaverenboulevard klinkt al een stuk chiquer.
> Jesse Owenshof, Paavo Nurmipad en Abebe Bikilalaan

Wist U, dat Abebe Bikila (in zijn vrije tijd gymnastiekleraar) vandaag (virtueel) voor het eerst op de marathon is voorbijgelopen door een vrouw! Hij deed het tenminste nog op blote voeten, de Ethiopische Tigist Assefa deed het vandaag in Berlijn op triple A schoenen van 500 dollar, die zij bij haar komende (vierde) marathon niet zal dragen. Het aantal schoenen van Imelda Marcos zal ze echter nooit benaderen. grinning smiley

Wanneer overtreft een vrouw het WUR van Eddy Merckx?



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24/09/2023 14:37 door Horsie is back.
Andere Peter 24 september 2023 16:41
De hamvraag is, als je naar de WR's op de marathon kijkt, wanneer een vrouw sneller loopt dan het actuele WR bij de mannen. Tenminste, als je de mensen die graag rechte lijnen doortrekken zou mogen geloven.
Horsie is back 24 september 2023 19:22
Andere Peter Schreef:
-------------------------------------------------------
> De hamvraag is, als je naar de WR's op de marathon kijkt, wanneer een vrouw sneller loopt dan het actuele WR bij de mannen. Tenminste, als je de
> mensen die graag rechte lijnen doortrekken zou mogen geloven.

Interessante kwestie, die gij daar aanroert. Maar dat gaat natuurlijk never nooit nie gebeuren. U geeft echter zelf al het antwoord.
Mensen zijn altijd geneigd tendenzen af te leiden uit de beste prestaties, maar dat is bijna altijd arbitrair. Outliers (zoals de crazy ant) geven de richting aan, maar de meute er achteraan bepaalt uiteindelijk war er gaat gebeuren. De huidige top werd bepaald door een atleet, die in tegenstelling tot Annemiek van Vleuten volgend jaar op de OS wel te bewonderen valt of wellicht ook niet. Nu was dezelfde Eliud Kipchoge vandaag bijna 2 minuten langzamer dan vorig jaar, terwijl de nieuwe wereldrecordhoudster bijna 2 minuten sneller was dan het WR en 3 minuten sneller dan vorig jaar. Kunt u me nog volgen? In het kielzog van Kipchoge zaten echter wel nog acht atleten onder de 2:05. Dat was bij de vrouwen toch wel anders. Nummer twee zat al op 6 minuten.

Zo uit mijn hoofd. Iets dergelijks is ook eens serieus overwogen voor de 100m. In 2035 zou het dan ver zijn, dat vrouwen harder zouden lopen dan mannen.
Clavan 29 september 2023 14:06
Nelis! 29 september 2023 15:16
Interessant dat de Volkskrant deze kop kiest. Zullen ze aan bronvermelding doen? winking smiley
Sub Culture 02 oktober 2023 12:36
Niet vertrouwd met deze krant, maar wat een trollgazet zeg
Luijt 11 oktober 2023 11:40
Dank! Ik wist dat ook niet. Dit soort posts zijn een reden om toch op dit prikbord te blijven.
Ik ben laatst overigens tevergeefs op zoek geweest naar de uitvoeringen van Wim T. Schippers van a. "In de kleur van je hart" van Frank Boeijen en b. "Does your mother know" van Abba (maar dan in het Nederlands). Ooit bij het onvolprezen radioprogramma Borát gehoord. Heb je die ook nog?
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen