Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Mark Cavendish niet met pensioen

Gepost door Zorro 
Zorro 04 oktober 2023 16:36
Mark Cavendish gaat alsnog een jaar door met wielrennen. Dat heeft zijn ploeg Astana bekendgemaakt, aanvankelijk met een kort filmpje op X. Met de titel ’It’s not over yet’ (Het is nog niet voorbij) was daarop de 38-jarige Britse sprinter te zien.

Cavendish leek dit jaar zijn laatste Tour de France te hebben gereden. Hij wilde daar zijn 35e ritzege behalen, waarmee hij alleen recordhouder zou zijn geworden. Cavendish was er een paar keer dichtbij, maar moest na een val in de achtste etappe met een gebroken sleutelbeen opgeven. Nu deelt de sprinter van het eiland Man het record van 34 etappezeges in de Tour met de Belg Eddy Merckx.

Teambaas Aleksandr Vinokourov kondigde destijds meteen aan te hopen dat de Brit, die eerder al zijn afscheid had aangekondigd, er nog een jaar aan vast wilde plakken. „Het is geen geheim dat dit jaar een rit winnen in de Tour de France het hoofddoel was voor Mark. Maar een zware valpartij doorkruiste alle plannen van zowel de renner als het team. Ik vind dat een echte kampioen zijn carrière niet op deze manier mag beëindigen”, zegt Vinokourov in een toelichting op de website van de ploeg, volledig Astana Qazaqstan.

Vinokourov slaagde erin Cavendish te overtuigen. „Het is niet makkelijk om een al genomen beslissing te heroverwegen, maar uiteindelijk ging hij akkoord en zal hij in 2024 als renner van onze ploeg koersen.”

’Cav’ won in zijn loopbaan ook tweemaal het puntenklassement in de Tour (2011 en 2021), heeft zeventien etappes uit de Giro op zijn erelijst staan en drie ritten in de Vuelta. In 2011 werd hij bovendien in Kopenhagen wereldkampioen op de weg. „Ik keek ernaar uit niet elke dag meer te hoeven trainen en veel meer thuis te zijn. Ik houd van mijn sport, maar ik was blij met mijn besluit. Maar een val in de Tour was niet het afscheid dat ik voor ogen had. Ik heb gepraat met mijn vrouw en kinderen. Zij zeiden: je moet nog een jaar doorgaan”, verklaart Cavendish zijn aanstaande rentree in het peloton
De zwarte trui 04 oktober 2023 17:14
Hij gaat voor de Heintje Davids award! In etappe 9, Troyes-Troyes, na 135 km vindt hij zijn definitieve Waterloo na een val op een smerige gravelstrook. Bemodderd, bebloed en in tranen kruipt hij bij Vino in de auto. Fin.
De zwarte trui 04 oktober 2023 17:32
Hereniging met Morkov.
De zwarte trui 04 oktober 2023 19:45
Ook zijn oude trainer, Vasilis Anastopoulos, uit de succes periode bij SQS, komt aan boord.
Prikdude 04 oktober 2023 22:24
Heet Ibarguen tegenwoordig Anastopoulos?

Wat denkt kapitein Haddock daarvan?
Andere Peter 05 oktober 2023 00:42
Krijgt dan via Patlev een nulurencontractje (alleen forse bonussen bij zeges) bij het in 2025 doorgestarte QS en wint dankzij een wild card op zijn 40e de 3e Touretappe in Duinkerken (geen geschiktere plek in Frankrijk voor een Brit op de vlucht).



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05/10/2023 00:43 door Andere Peter.
Eindhovuh 05 oktober 2023 11:34
Deze Griek is de oude coach van onder andere Thomas Dekker. What can go wrong :-)
Horsie is back 10 oktober 2023 22:25
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen