Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Renner (m, weg) van het jaar

Gepost door Remko 
Remko 09 oktober 2023 09:17
Peiling
De lijstjes (CQ, PCS) zijn duidelijk over wie de renner van het jaar is: Pogacar. Wie is voor u de renner van 2023?
Alleen geregistreerde gebruikers mogen deelnemen aan deze peiling.
Er zijn 42 stemmen ontvangen.
Pogacar (1e IL, 3e WK-RR, 2e TDF, 1e WP, 1e AGR, 1e RVV, 1e PN) 20
 
48%
Vingegaard (2e VE, 1e TDF, 1e CD, 1e IBC) 3
 
7%
Evenepoel (1e WK-TT, 1e SS, 1e LBL, 2e VCC, 1e UAE) 0
 
0%
Roglic (3e VE, 1e GI, 1e VCC, 1e TA) 0
 
0%
Van der Poel (1e WK-RR, 1e PR, 2e RVV, 1e MS) 19
 
45%
Iemand anders 0
 
0%



De lijstjes (CQ, PCS) zijn duidelijk over wie de renner van het jaar is: Pogacar. Wie is voor u de renner van 2023?
lodjan 09 oktober 2023 09:27
Pogi heeft de meeste punten en wint twee monumenten..
Vini wint de Tour.
MvdP WK Weg en Veld + twee monumenten.
Rogi won tot voor kort overal waar hij aan de start kwam.
Meneer 60% 09 oktober 2023 11:24
Mijn top-10.
1. Van der Poel
2. Pogacar
3. Vingegaard
4. Roglic
5. Evenepoel
6. Philipsen (vier touretappes plus groen, heel veel kleinere eendagskoersen)
7. Laporte (GW, DDV, EK)
8. Kuss (Vuelta, plus uitstekend knechtenwerk in Giro en Tour)
9. Pedersen (top-5 in bijna alle grote eendagskoersen, etappes in Tour en Giro, Hamburg)
10. A. Yates (Montreal, Romandië, etappe en geel in de Tour)



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09/10/2023 11:25 door Meneer 60%.
Andere Peter 09 oktober 2023 13:06
Lastige keuze. De waarde van de resultaten van Pogacar is veruit het hoogste. Maar hij zou ze mogelijk inruilen voor één treedje hoger in de Tour. Van der Poel wint het meeste van de koersen die hij echt bovenaan zijn lijstje had staan.

Sep Kuss won met zijn ploeg 3 grote ronden ;-)
lodjan 09 oktober 2023 13:27
Eindhovuh 09 oktober 2023 13:40
Van der Poel omdat WK net wat groter is dan een monument. Maar Pogacar kan je voor zijn veelzijdigheid ook kiezen.
GillesEmanuel 09 oktober 2023 13:52
Roglic of Pogacar. Beiden hun slechtste uitslag was resp. 4e en 5e (even de iTT op het WK weggelaten, wat doet Pogi daar uberhaupt?). Dat is echt ongekend bedenkende dat ze in februari/maart al begonnen en in oktober nog bezig waren. Dat zie ik Jonas en Mathieu absoluut niet doen. Remco heeft of de toppers ontlopen of er van verloren waardoor hij daar nu nog niet voor in aanmerking komt.
ton duk 09 oktober 2023 14:04
Etappe TdF en Vuelta is mooi voor een top 25 ,denk ik dan
Gr
ton duk 09 oktober 2023 14:07
Andere Peter Schreef:
-------------------------------------------------------
> Van der Poel wint het meeste van de koersen
> die hij echt bovenaan zijn lijstje had staan.

Wint alle koersen die hij op zijn lijstje had staan,meen ik
Gr
Andere Peter 09 oktober 2023 14:21
Denk het ook.

PR 2e, die zal hij belangrijk hebben gevonden, maar die had hij al. Iets wat je natuurlijk ook van Pogacar en de Tour kunt zeggen.
Slimmerd 09 oktober 2023 14:25
Vingegaard was dit seizoen eerder in koers, en winnend, dan Roglic.
ton duk 09 oktober 2023 14:26
waarbij uwes RvV bedoeld....
Enkel de E3 zal ie jammer vinden
gr
ton duk 09 oktober 2023 14:32
GillesEmanuel Schreef:
-------------------------------------------------------
> Dat is
> echt ongekend bedenkende dat ze in februari/maart
> al begonnen en in oktober nog bezig waren. Dat zie
> ik Mathieu absoluut niet doen.

1e overwinning Weg 18-3 en laatste overwinning Weg 16-09 voor MvdP die natuurlijk eind januari een belangrijke afspraak met vAert had in Hoogerheide ...
gr
GillesEmanuel 09 oktober 2023 14:34
Ik ga het modderklos seizoen niet vergelijken met het wegseizoen. Daarbij heeft Mathieu tussen eind april en eind augustus even gigantisch uitgecheckt met ordinair sprintleadout werk als dieptepunt.
Meneer 60% 09 oktober 2023 14:57
Van der Poel versus Pogacar.

Allebei twee monumenten. RVV en PR zijn weg te strepen tegen elkaar (vind ik). IL en MSR ook (vind ik).

Dan is het dus de vraag of alleen het WK zwaarder weegt dan de vele kleinere zeges en ereplaatsen van Pogacar. Ik vind van wel. En VDP en Pogi zelf ook, gok ik.
Tinuz 09 oktober 2023 14:57
GillesEmanuel Schreef:
-------------------------------------------------------
> Daarbij heeft Mathieu tussen eind
> april en eind augustus even gigantisch uitgecheckt
> met ordinair sprintleadout werk als dieptepunt.

Dat is zeker pijnlijk en zou hij mijns inziens niet moeten doen. Verzachtende omstandigheid is dat hij waarschijnlijk de gehele Tourmaand wat ziekte onder de leden had.
Maar toch VDP op 1.
El Chaba2 09 oktober 2023 15:14
Eens. Ook met je eerdere betoog in deze.
Mathieu van der Poel wint ook voor mij maar wel met een banddikte verschil.
Eindhovuh 09 oktober 2023 15:39
Hoho hij won ook nog de ronde van België he!
Cecchini 09 oktober 2023 15:58
Vingegaard was ook vanaf februari tot en met september 2023 druk in de weer. Won op Parijs-Nice na alles met grote overmacht. Kleineerde uiteindelijk Pogacar in de Tour, en was natuurlijk ook de beste in de Vuelta. Ik ben benieuwd, als hij de Vuelta daadwerkelijk had gewonnen (effe wat harder doortrappen op De Angliru en het was gefikst) wat hier dan de uitslag was geweest. Baskenland, Dauphiné zijn wat mij betreft ook monumenten maar dan op het ronde nivo.

Vingegaard (67 koersdagen dit jaar) kiest niet voor de eendagskoersen (wat hem verweten wordt), maar Pogacar (49 koersdagen) kijkt nauwelijks om naar de kleinere etappekoersen.
valse trage 09 oktober 2023 16:26
Voor mij ook Van der Poel, met nipte voorsprong op Pogacar en Vingegaard.
Maar alleen vanwege de manier waarop hij met name het WK en MSR won (PR was hij eigenlijk niet echt beter dan Van Aert).
Als hij die op niet zo'n indrukwekkende manieren had gewonnen, was het voor Pogacar of Vingegaard geweest.
Vingegaard ook omdat, wat Cecchini zegt, rondes als Baskenland en Dauphiné worden ondergewaardeerd. Het zijn ook monumenten.
En als hij de Vuelta had mogen winnen was het sowieso Vingegaard op 1 geweest.
Meest memorabele prestaties van 2023:

1. TdF tijdrit van Vingegaard
2. WK weg van Van der Poel
3. RvV van Pogacar
4. MSR van Van der Poel
valse trage 09 oktober 2023 16:28
Cecchini 09 oktober 2023 17:08
En om de Belg te plezieren de LBL van Remco op 5.
Andere Peter 09 oktober 2023 17:21
Yep.

Ik denk toch dattie RVV het jammerlijkst vindt.
Andere Peter 09 oktober 2023 18:22
Goed gezien. Als je MSR, PR en WK wegdenkt, dan stelt het seizoen van MvdP eigenlijk geen ene reet voor... Dan staat-ie mooi voor lul met zijn 2e plek in RVV...
Sub Culture 10 oktober 2023 09:07
Heb mij dit jaar zeker drie keer mispakt aan MVDP.

Eerst in het veldrijden waar WvA de dominante factor is maar in de enige race waar het om gaat in dat saaie modderrijden wint MVDP.
Troosteloze Tirreno waardoor je je vragen gaat stellen met het oog op de grote voorjaarsklassiekers om dan alles uit het wiel te kletsen op de Poggio.
En tenslotte een matige Tour met weliswaar een paar puike lead-outs om er dan toch bovenuit te steken op het WK.

MVDP kan maw pieken als geen ander.

Toch kies ik altijd voor Pogacar, nooit koersen ter voorbereiding van, maar altijd koersen om te winnen (en dat meestal ook doen)
Remko 10 oktober 2023 09:46
En laten we ook niet vergeten hoe bijzonder het is dat iemand zowel de RVV als de TDF kan winnen. Zijn er behalve Pogacar anderen die dat in de afgelopen twee decennia hebben gedaan (of zouden hebben gekund)?
Horsie is back 10 oktober 2023 13:02
Remko 10 oktober 2023 17:01
Horsie is back Schreef:
-------------------------------------------------------
> [url=https://www.cyclingweekly.com/racing/wout-van
> -aert-rides-gravel-world-championships-faster-than
> -winner-finishes-8th]Hier is Wout[/url]


Als, als, als. Zo werkt het helaas niet. In deze context vind ik Kruijswijks bijna-overwinning in de Giro nog het meest pregnante geval van 'what if'. Vooral heel pijnlijk omdat op dat moment ook direct duidelijk was dat hij nooit een GT meer zou gaan winnen.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10/10/2023 17:01 door Remko.
DeFin 10 oktober 2023 17:51
Nibali had dat gekund, alleen niet op zo'n manier als Pogacar.
Maar in een tactische finale, zoals bv ooit Nuyens won, ja dat had gekund. Geraint Thomas in een ander wielerleven ook misschien (zeker P-R was mogelijk geweest).

En zat renners die het überhaupt nooit geprobeerd hebben, maar ik denk dat noem maar iemand als Indurain als hij dat had gewild ook had gekund. Of Evans. Of Armstrong, al heeft die ook nooit de Tour gewonnen natuurlijk ;-)



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10/10/2023 17:51 door DeFin.
Prikdude 10 oktober 2023 18:43
Ze worden wel redelijk anjerbruin gebakken hier. Curieuze stellingnames.

Eerst maar de kwalijkste weg schoffelen: Baskenland en Dauphiné monumenten op 'ronde nivo'. Nogal een vierkante redenatie. Want wat zijn de grote ronden op rondeniveau dan? Het WK? Mathieu won dus de Tour plus twee monumenten? Of zijn de grote ronden ook monumenten en zijn er dus iets van 10 monumenten op rondegebied? Verzadiging.

De internationale volgorde van aansprekendheid, grofweg (en met pijn in mn maag zet ik die overschatte Tour op 1):

Tour de France

WK / RVV / PR / Vuelta / Giro

MSR / Lombardia / LBL / Strade

WP / Amstel / GW / E3 / Parijs-Nice / Tirreno

Omloop / Clasica / Baskenland / Dauphine / Suisse /
Romandië / Catalunya

UAE / Polen / TDU / Quebec / Montreal / Bretgane / Hamburg

Al die weekrondjes worden doorgaans gewoon ff meegenomen door de klassementsrenners (alleen de Tirreno en PN hebben een dusdanige plek op de kalender dat ze nog een beetje als zelfstandig doel dienen). Erg beoeiend vinden de meesten het niet (en terecht want ook in hun jeugd was het al onboeiende drek!). Of heb ik toevallig al die winnaars gemist die euforisch op het eindpodium stonden, eindelijk dat langverwachte monument te hebben binnen gesleept?

Echte monumenten worden wel eens gewonnen door een verrassende winnaar, maar klakkeloos weggegeven worden ze nooit (Landaluze, Talansky, Fuglsang, Martinez). Leuk om te winnen, maar de clickbaitkop "Altijd al van gedroomd om de Dauphiné te winnen" moet ik nog tegenkomen.

Verder wordt al het hele topic onvermeld gelaten dat Pogacar ook nog even te kampen had met een meervoudige polsbreuk modden in het jaar, het luie zwijn heeft het ook nog eens aangegrepen om minder koersen te rijden!

Ook zou hij kleinere rondjes verwaarlozen terwijl hij er in z'n carrière twee keer zoveel won als Vingegaard (voor wie ik voor de mildheid nog twee mini-rondjes in Spanje en Italië meetel).

Het klopt dat hij er de laatste twee jaar minder rijdt, maar het snijdt ook niet zoveel hout om etappes met eendagskoersen te vergelijken. In de grote ronden alsmede de kleinere ronden zijn vele etappes (verkapte) rustdagen/veredelde benen-losrij-dagen. Als Kuss her en der serieus een eendagskoers had beslecht had hij bijvoorbeeld de Vuelta nooit gewonnen - hij zat effectief aan iets van slechts 35 serieuze koersdagen dit jaar?

Hoewel ik dit jaar ook nét voor Van der Poel ga, zitten de twee eigenlijk niet eens in dezelfde categorie. Pogacar is veruit de beste renner ter wereld, Van der Poel de beste eendagsrenner dit jaar, Vingegaard de beste ronderenner, Philipsen de beste sprinter, Van Hooydonck de beste knecht.

Maak die categorieën ook vooral zodat zij die niet tot echte renners gerekend kunnen worden het ook wat beter begrijpen!
Cecchini 10 oktober 2023 20:58
Eens met de éénalaatste alinea, en ook de rest van het verhaal kan er best mee door.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11/10/2023 11:31 door Cecchini.
Horsie is back 10 oktober 2023 22:21
Nu begrijpt Horsi, formerly known as Horsie, de Prikdude van 3 oktober 2023 om 11:32 uur een pak beter. cool smiley



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10/10/2023 22:22 door Horsie is back.
valse trage 11 oktober 2023 00:52
Baskenland, Dauphiné lager in status dan E3 prijs, G-W en Amstel??? Hell no.
Dat ze saai zijn is een ander verhaal, maar dat heeft niks met status te maken.
Ik vind GP Samyn ook leuker dan de Ronde van Zwitserland.
Alle eendags 'monumenten' worden tegenwoordig ook gewoon 'meegenomen' door de grote jongens.
Overigens kan ik me ook wel vinden in je betoog, goeie punten.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11/10/2023 00:54 door valse trage.
De zwarte trui 11 oktober 2023 01:42
Wiggo ooit ook 1x in de finale in PR (Terpstra editie) samen met G.
GillesEmanuel 11 oktober 2023 08:19
Ik denk dat Wiggo ook wel Parijs Roubaix had kunnen winnen. Geraint Thomas zou ook een gooi kunnen doen naar zowel PR als RVV.

Minder stellig maar gevoelsmatig zeg ik dat Cadel Evans ook goed had kunnen zijn in RVV met zijn MTB achtergrond en klassiekerkwaliteiten.

Neemt niet weg dat al deze heren niet als topfavoriet zouden starten en Pogi deed dat wel. Man is ongekend.
Wanny 11 oktober 2023 09:01
VDP nipt voor Pogacar.

Volgens mij hebben ze 3x min of meer man tegen man gestreden dit jaar. 2x won Mathieu, 1x Pogacar.
nachtwacht 11 oktober 2023 09:31
MvdP vs TP:

Milan San Remo: 1 vs 4
E3: 2 vs 3
Ronde van Vlaanderen: 2 vs 1
Tour de France: 57 vs 2 (van de 21 etappes finishte TP 17x voor MvdP)
WK: 1 vs 3

MvdP is een one-trick pony vergeleken met TP.
ton duk 11 oktober 2023 09:58
nachtwacht Schreef:
------------------------------------------------
>
> MvdP is een one-trick pony

Maar wat voert hij dat kunstje telkens zo grandioos uit
Gr
nachtwacht 11 oktober 2023 10:05
Sjorsoll 16 oktober 2023 01:34
Het zou kunnen dat Mathieu van der Poel géén Nederlands sportman van het jaar wordt, maar wél de Velo d'Or wint.

Dat is gek als je bedenkt dat we in 35 jaar maar twee echte wereldtoppers hebben gehad in een sport die echt populair is in Nederland.

Maar misschien wordt hij het allebei, dan heb ik dit niet geschreven. Misschien wordt hij het allebei niet, dan heb ik ook niets gezegd.
Cecchini 16 oktober 2023 15:18
Zeg dan niets.
Sjorsoll 16 oktober 2023 22:09
El Chaba2 16 januari 2024 21:34
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen