Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Mathieu voor sportman van het jaar

Gepost door Cecchini 
Cecchini 10 oktober 2023 10:18
Laten we hier met hulp van Bert Wagendorp de lobby starten om Mathieu (en Femke) sportman (en vrouw) van het jaar te laten worden



De wereldtitel van Max Verstappen heeft met sport tamelijk weinig te maken

Door Bert Wagendorp

Max Verstappen werd zaterdag voor de derde keer wereldkampioen in de Formule 1 door in Qatar tweede te worden in de sprintrace, een vreemd fenomeen waarin de safetycars meestal op kop rijden. Zondag won hij de Grand Prix van Qatar, waarmee hij aantoonde dat niemand hem kan bijhouden. Dat wisten we trouwens al, want Max verliest zelden een wedstrijd.

Robert Giebels analyseerde maandag in de Volkskrant hoe dat kan. Hij kwam uit op vier doorslaggevende elementen waarvan de teamcultuur bij Red Bull de eerste was. Bij Red Bull beschikken ze over een racefabriek met ongeveer duizend werknemers en die hebben allemaal maar één doel: de auto van Max zo snel mogelijk over de baan laten jakkeren. Dat is het doel van alle teams, maar bij Red Bull zijn ze er het beste in. Geen enkele auto is zo goed als de RB19 van Verstappen en het ziet ernaar uit dat de RB20 van volgend seizoen nóg sneller zal zijn. Hetgeen wat belooft voor de spanning: dat wordt weer week na week met z’n allen achter Max aan raggen.

De technische tovenaar (element 2) bij Red Bull heet Adrian Newey. Dat genie heeft met de onderkant(!) van Max’ wagen dingen gedaan die de luchtweerstand tot 0 reduceren. Max moet zodoende meer remmen dan gas geven om in de baan te blijven. Bovendien hebben ze bij Red Bull zo geoefend op de bandenwissel of het bijtanken dat ze sneller zijn mét dan zonder pitsstop.

Chauffeur van het wondermobiel
Komen we bij Max, de chauffeur van het wondermobiel. Doordat hij zo ongeveer al vanaf zijn derde in een kart zit, kent racen voor Max geen geheimen. Zijn hele familie bestaat uit mensen voor wie de kart of een ander racemonster (vader, moeder, tante, zusje) een lichaamsdeel is, dus het volgen van de ideale lijn zit Max in de genen en voelt hetzelfde als een boswandeling.

Dus mij viel het een beetje tegen dat uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat maar veertien procent van succes in de Formule 1 voor rekening komt van de piloot, de rest is te danken aan de auto, de motor, de monteurs en de onderkant dus. Dat is een gemiddelde, we mogen aannemen dat de inbreng van de concurrenten van Max nog lager ligt dan veertien procent. Hoe zulke brokkenpiloten ooit in de Formule 1 terecht zijn gekomen is een raadsel - vermoedelijk heeft het met geld te maken.

Max weigerde onlangs in aanmerking te komen voor de titel van Sportman van het Jaar, die hij overigens al driemaal heeft veroverd. Dat lijkt me een terecht standpunt, Max lijkt zelf ook te beseffen dat zijn bezigheid met sport weinig heeft te maken. Die titel moet naar Femke Bol of Mathieu van der Poel gaan, die voor honderd procent verantwoordelijk zijn voor hun succes en die in één race duidelijker laten zien waar het in de topsport om draait dan Max in drie seizoenen: niet om de machine, maar om de mens.

Max Verstappen heeft als troost dat hij in een seizoen meer miljoenen opstrijkt dan het hele atletiekveld bij elkaar. Het sportieve imago van de Formule 1 wordt gekocht met veel geld, maar met sport zoals sport bedoeld is heeft het allemaal tamelijk weinig te maken.
Meneer 60% 10 oktober 2023 11:54
Ik ben zeker geen Max-fan en heb op een verjaardagsfeestje al eens bijna ruzie gehad omdat ik een tikje kritisch durfde te zijn over de meest populaire Nederlander ooit. Maar deze column is te makkelijk. Lekker reacties uitlokken van zijn fanboys en -girls.

In dat aangehaalde interview waarvan de clickbait koppen een tikje agressief klonken ("Ik hoef die prijs niet te winnen" en "Een belachelijke prijs" ) zei hij eigenlijk toch wel hele zinnige en vriendelijke dingen. Juist met veel respect voor andere sporters.

"Ik weet nog hoe ik als kind van al het succes van verschillende sporters kon genieten. De discussie moet niet zijn wie van al die sporters nou het beste is of de op een na beste. We moeten al het talent dat we als land hebben waarderen. Het ene succes is niet groter dan het andere succes. Als land moeten we al het succes vieren. Daarom vind ik het ook zo'n belachelijke prijs. Ik vind het oneerlijk voor de mensen die ontzettend veel energie in hun sport steken en daardoor ook successen boeken. En soms worden ze er niet genoeg voor beloond vanwege deze domme prijs die op één individueel persoon is gericht."

Hoewel ik mij altijd graag in discussies over sportman/sportvrouw meng, ben ik het wel met hem eens. Het mag voor mij ook afgeschaft worden. Wat voegt het toe?

Dat gezegd hebbende: vergeet bij de vrouwen naast Bol ook een andere atlete niet. Twee marathon-majors gewonnen, twee WK-medailles (zonder domme val drie) op compleet andere afstanden. Op een Amerikaans atletiekforum werd al gediscussieerd over de vraag of ze de beste lange-afstandloopster allertijden is. Die wordt hier wel wat makkelijk aan de kant geschoven.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10/10/2023 14:18 door Meneer 60%.
lodjan 10 oktober 2023 12:23
Meneer 60% Schreef:
-------------------------------------------------------
> Dat gezegd hebbende: vergeet bij de vrouwen naast
> Bol ook een andere atlete niet. Twee
> marathon-majors gewonnen, twee WK-medailles
> (zonder domme val drie) op compleet andere
> afstanden. Op een Amerikaans atletiekforum werd al
> gediscussieerd over de vraag of ze de beste
> lange-afstandloopster allertijden is. Die wordt
> hier wel wat makkelijk aan de kant geschoven.

Twee WK-medailles en de Tour en 1e LBL, 1e WP, 1e AGR, 1e SB, 1e DDV, 1e NK, 1e Romadië, 2e RVV, 2e VE: Demi Vollering
Horsie is back 10 oktober 2023 12:44
Hoeveel zinnige dingen Max ook zegt, hij blijft de owner van een tak van sport, die maar voor 14% een atletische prestatie is. Hier is het begrip sport dus feitelijk niet eens van toepassing.

Helemaal erg wordt het als sommigen beweren, dat hij beter is dan de echte nummer 14.

En dan het sketchje bij Lubach over Sifan Hassan, die pas twee marathons en ook nog steeds ongeslagen heeft gelopen. Hoe kan zoiets, je moet natuurlijk minstens 100 keer een marathon hebben gelopen voordat je the hang of it doorkrijgt. Terwijl de realiteit zegt, dat Hassan 140 km per week loopt, waar de gemiddelde prikker hier op de fiets niet eens aan toekomt.

De enige, die wist wat een marathon lopen voorstelde, was natuurlijk wijlen Ron Hill.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10/10/2023 12:57 door Horsie is back.
GillesEmanuel 10 oktober 2023 13:03
Mathieu die in 5 momenten van het jaar een wedstrijd weet te winnen. Wat een krabber. Neem nu Lutsharel Geertruida, wint even 25 wedstrijden in het kalenderjaar 2023. In verschillende teams en verschillende competities. Wat een beest. 25 zeges. Zelfs zegekoningen Pogi en Philipsen komen hier niet eens aan met 17 zeges. Wat is Bert nu aan het rechtpraten?
Vlaflip76 11 oktober 2023 08:31
Sportman vh jaar: Matje, zonder twijfel, who else?
Sportploeg vh jaar: de estafetteploeg (4x400 vrouwen), zonder twijfel, of toch Ajax?
Sportvrouw vh jaar: echt moeilijk. Demi, Femke, Sifan, Jutta, Suzanne
En dan heb ik een blinde vlek voor zeilen en roeien
Wanny 11 oktober 2023 08:55
Aangezien Van Vleuten vorig jaar al niet won na een niet te overtreffen seizoen, zou het opvallend zijn als Demi nu wel zou winnen. Dat wordt gewoon Femke Bol natuurlijk.

Sportploeg zouden ook de waterpolodames kunnen zijn.
Meneer 60% 11 oktober 2023 10:10
Wanny Schreef:
-------------------------------------------------------
> Aangezien Van Vleuten vorig jaar al niet won na
> een niet te overtreffen seizoen, zou het opvallend
> zijn als Demi nu wel zou winnen. Dat wordt gewoon
> Femke Bol natuurlijk.
>
> Sportploeg zouden ook de waterpolodames kunnen
> zijn.

Eens.

Bij sportvrouw zou je voor de nominatie nog kunnen denken aan Karolien Florijn. Oppermachtig in de skiff, toch wel de koningsklasse (samen met de achten). Maar waarschijnlijk gaan ze daar wel voor Bol, Hassan en Vollering.

Zou de sportploeg van het jaar niet eigenlijk gewoon Jumbo/Visma moeten zijn? Ik weet, het voelt misschien raar omdat ze hun successen niet aan Nederlandse renners te danken hebben, maar het is wel gewoon een Nederlandse ploeg. Als Feyenoord dit seizoen de Champions League wint dankzij Gimenez, Trauner en Hancko, dan worden ze ook sportploeg van het jaar.
lodjan 11 oktober 2023 10:26
Meneer 60% Schreef:
-------------------------------------------------------

> Zou de sportploeg van het jaar niet eigenlijk
> gewoon Jumbo/Visma moeten zijn? Ik weet, het voelt
> misschien raar omdat ze hun successen niet aan
> Nederlandse renners te danken hebben, maar het is
> wel gewoon een Nederlandse ploeg. Als Feyenoord
> dit seizoen de Champions League wint dankzij
> Gimenez, Trauner en Hancko, dan worden ze ook
> sportploeg van het jaar.

Tja, daar zeg je wat.
Maar als Van Vleuten al geen sportvrouw van het jaar wordt na winst in Giro, Tour en Vuelta, dan zal het voor een vreemdelingenlegioen helemaal lastig worden. Ik zie het niet gebeuren. Bij Feyenoord lopen ook nog spelers als Geertruida, Timber, Wiefer, Bijlow, Hartman. De grote rondes zijn toch gewonnen door buitenlanders.
GillesEmanuel 11 oktober 2023 10:29
Met alle respect voor het dames wielrennen maar dat is toch nog totaal niet op een breed mondiaal niveau als atletiek of voetbal? 4-5 renners maken de dienst uit over het hele peloton en één team is de baas. Volledig terecht dat de prestaties van Hassen en Bol vele malen hoger worden aangeslagen dan die van de dames in het wielrennen.
Cecchini 11 oktober 2023 10:45
Is misschien ook wel zo, maar al die Nederlandse schaatsers dan. Schulting en Schouten kregen de eer voor hun prestaties in een nog veel kleinere sport.
Eindhovuh 11 oktober 2023 10:59
Wielrennen is nu eenmaal maar heel beperkt een teamsport.
Jumbo heeft de tour niet gewonnen maar Vingegaard.
Cecchini 11 oktober 2023 11:01
Maar Roglic de Giro en Kuss de Vuelta, en niet te vergeten al die andere koersen.
GillesEmanuel 11 oktober 2023 11:25
Eens. Vind ik ook niet nodig, los van dat het geweldige atleten zijn en dat zij er niks aan kunnen doen dat de sport (nog) niet zo groot is.

Schaatsen is wat dat betreft een heilig huisje in Nederland dat wij zelf enorm overschatten. We geven vanuit NOC-NSF bijna 2 miljoen uit aan schaatsen (lange baan en shorttrack beiden 1 mio) voor het OS traject van 2026 in 2023 alleen al. Als je bedenkt dat atletiek het in 2023 (pre OS jaar) het met maar 1,5 mio moet doen.

Daarnaast mag je ook wel kijken naar de volwassenheid van de sport zelf. Vrouwen wielrennen is nog vol op in ontwikkeling als sport zelf zijnde. Je ziet dat een Tourmalet etappe te heftig doorweegt in een klassement, terwijl het bij de mannen een seconden spel was. Maar ook het feit dat Nederland een dermate succesvolle generatie na generatie weet af te vaardigen zegt mij niet dat wij extreem goed zijn in dames wielrennen maar dat wij als een van de weinige landen het echt serieus nemen.
Cecchini 11 oktober 2023 11:30
Evenepoel verloor overigens 27 minuten op de Tourmalet, maar ja hij is dan ook een mietje.
Luijt 11 oktober 2023 12:02
Matthieu en Bol.
Wagendorp+1
Eindhovuh 11 oktober 2023 12:25
Ja heel knap. Maar Nederlandse sportploeg van het jaar? Nee toch.
GillesEmanuel 11 oktober 2023 12:50
Ben Zwiefhoff en Pippo Ganna meer dan 30 minuten. Krabbers.
El Chaba2 12 oktober 2023 01:13
Prachtig resultaten inderdaad!!
Ze heeft alleen één handicap, ze is een vrouw. winking smiley



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12/10/2023 01:20 door El Chaba2.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen