Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Nederland met slechts drie wielrenners naar olympische wegrit in Parijs

Gepost door Sub Culture 
Sub Culture 18 oktober 2023 12:32
De Nederlandse wielrenners mogen bij de Olympische Spelen volgend jaar bij de wegrit van de mannen met slechts drie renners starten en maar met één renner deelnemen aan de olympische tijdrit.

Dit is de uitkomst van de landenranking van de internationale wielerunie UCI. Bij de vrouwen mag Nederland wel met vier rensters starten in de wegrit en met twee in de tijdrit.

Alleen de landen die in de top 5 van de landenranking staan van de UCI na dit seizoen mogen vier renners afvaardigen naar de Olympische Spelen in Parijs. Dat zijn België, Denemarken, Slovenië, Groot-Brittannië en Frankrijk. Nederland staat op die ranking achtste.

Bij de vrouwen voert Nederland de landenranking aan en mogen er vier rensters starten op de wegrit. Daarvan mogen er ook twee van start gaan op de tijdrit, bevestigt de KNWU.

De wielrenners hebben volgend jaar bij de Olympische Spelen een afwisselend parcours met de heuvel van Montmartre als een van de hindernissen. Zowel de mannen als de vrouwen starten en finishen bij het park Trocadéro. Ook is er een passage bij het kasteel van Versailles.


Wie zouden jullie meenemen bij NL?
MVDP, Van Baarle en Kooij?
ton duk 18 oktober 2023 13:03
MvdP,Kooij en Jan Maas
Gr
El Chaba2 18 oktober 2023 14:20
Van der Poel en Van Baarle sowieso. Kooij heeft volgens mij weinig zin.
Dan beter iemand, die goed uit de voeten kan op dat parcours én niet te beroerd is om te knechten. Milan Vader bijvoorbeeld. Hij heeft ook nog een mountainbike achtergrond, dus die lijkt mij zeer geschikt.
El Chaba2 18 oktober 2023 14:22
En bij de Belgen? Die hebben weliswaar vier plaatsen, maar dat zal toch dringen worden achter Van Aert en Evenepoel.
DeFin 18 oktober 2023 14:55
1. Vd Poel
2. Van Baarle mits hij 100% niet voor van Aert gaat rijden
3. Wie Mathieu er maar bij wil hebben

Het gaat geen sprint worden met zulke kleine ploegen en zo'n parcours, als het in London al niet lukte.

Bovendien is na zo'n koers vd Poel zelf minstens zo sterk als Kooij in de sprint.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18/10/2023 14:56 door DeFin.
Eindhovuh 18 oktober 2023 15:06
Dat lijkt mij inderdaad ook zo.
De Belgen is wel intrigerend. Van Aert zlal langzamerhand ook weleens wat egoïstischer gaan worden denk ik.
2024 kan zijn jaar worden dan.
DeFin 18 oktober 2023 15:12
Overigens heb je ook altijd gedoe met maximaal X plaatsen voor het wielrennen in totaal.
Misschien dat de 3e renner daarom wel gewoon wordt wie de tijdrit gaat rijden (Arensman, Hoole?) of zelfs een baanrenner zoals Havik bij de vorige OS.
Prikdude 18 oktober 2023 15:22
Van der Poel, Van Baarle, Jan Maas.

Meest ideaal is Gesink, een sterke tijdrijder die ze graag opoffert in de voorfinale ook niet rampzalig.
ton duk 18 oktober 2023 15:29
DeFin Schreef:
-------------------------------------------------------
> 2. Van Baarle mits hij 100% niet voor van Aert
> gaat rijden

Dat zal ie sowieso niet doen .Daar twijfel ik niet aan
Gr
Sub Culture 18 oktober 2023 16:03
Dus omdat Vader een flutkoersje in China, WT onwaardig wint, tegen een grotendeels uitgeblust peloton is hij een van de drie kandidaten voor een Olympische wegrit?
Sub Culture 18 oktober 2023 16:07
Zoals ik al eens eerder aangaf hier een tijdje terug is het momentum van van Aert gepasseerd.

Nog altijd een wereldrenner maar niet meer de absolute top in het tijdrijden, niet meer de man die ik massasprints zie winnen tegen de toppers in het vak en qua acceleratie op heuvels zal MVDP hem altijd de baas blijven.

In plaats van egoïstischer lijkt het mij dat van Aert ipv het kopmanschap te delen zich ten dienst van Evenepoel mag stellen.

Zo'n koers die bijna onmogelijk te controleren valt is een godsgeschenk voor Evenepoel straks.
El Chaba2 18 oktober 2023 16:10
Nee, omdat zijn potentieel heel groot is. [wielerrevue.nl]

Bovendien is zijn sterkste punt korte venijnige klimmetjes, gecombineerd met zijn mountainbike achtergrond (ideaal voor het parcours in Parijs) én omdat hij niet te beroerd is om te knechten.
GillesEmanuel 18 oktober 2023 16:31
Haha dit is zo gevaarlijk. Een dergelijke coureur zo afschrijven. Ik denk dat met het weggaan van Primosz er juist kansen gaan ontstaan voor Wout. Hij gaat zijn beste jaar beleven in 2024.
Eindhovuh 18 oktober 2023 18:01
Ik vind dit zo’n onzin.
Evenepoel gaat van der Poel en Pogacar nooit lossen. Die kan hooguit vroeg wegrijden, maar dat zullen ze niet snel meer laten gebeuren.

Als van Aert zich wat meer kan sparen gaat die komend jaar gewoon een monument kunnen winnen.
lodjan 18 oktober 2023 18:46
Het is dus de vraag wie we meenemen naast vdPoel en Maas: vBaarle, Kooij of Vader.
Ik zou voor vBaarle gaan. Die kan ook een tijdrit rijden
Dat kan Mathieu natuurlijk ook, maar die rijdt ook op de mountainbike. Charles Kagimu kan (tegen mooie vergoeding) natuurlijk ook hand- en spandiensten verlenen.
Clavan 18 oktober 2023 18:52
Carapaz werd toch ook kampioen in z'n eentje? Wanneer werd er iemand voor het laatst Olympisch kampioen na een uitgekiend ploegenspel?
valse trage 18 oktober 2023 19:34
grinning smiley

of Naberman als wegkapitein ipv Maas?
valse trage 18 oktober 2023 19:50
Gesink in goede vorm is zeker een prima optie.
De zwarte trui 18 oktober 2023 21:45
Jan Ullrich. De hele Telekom ploeg reed voor hem grinning smiley
Andere Peter 19 oktober 2023 01:47
Ik heb hier wel herkenning bij. Toch zou ik als Evenepoel graag Van Aert erbij hebben, zelfs in gedeeld kopmanschap. Zijn cartouche wordt ook al te voorspelbaar als hij de enige kopman is.
Andere Peter 19 oktober 2023 01:48
Gesink, leuke optie.
Andere Peter 19 oktober 2023 01:52
MvdP en DvB zijn zonder tegenslag zekerheidjes. Die 3e man, ach, dat kun je toch in de loop van het seizoen invullen? En inderdaad mag MvdP wat in de melk te brokkelen hebben. Kooy, Vader, Maas, Gesink, het mag van mij allemaal. Maar misschien is Teunissen wel in bloedvorm.

Er is trouwens ook iets voor te zeggen om vooral niet iemand mee te nemen die in de positie kan komen voor een buitenlandse contractploeggenoot de benen stil te moeten houden.
Remko 19 oktober 2023 08:54
Ondanks de niets verhullende provocatie van dit bericht, maakt het ook pijnlijk duidelijk waar het Nederlandse wielrennen (heren, weg) momenteel staat. VDP verhult veel, maar voor de rest stelt het allemaal weinig voor. En het zal de komende jaren nog erger worden. Kooy is goed en jong, maar voor de rest? Een aanstaande (sub)topper zie ik niet. DVB gaat op zeker nooit meer een monument winnen. België, Denemarken en Slovenië zijn de landen die de dienst uitmaken, waarbij met name de eerste twee ook barsten van het talent. Over een paar jaar zit NL weer in een echte Rob Ruijgh - periode.
lodjan 19 oktober 2023 11:31
Na de magere jaren volgen de Graatmagere jaren.
Cecchini 19 oktober 2023 12:37
Arensman, slechts 23 jaar, toch al 2x in de top 10 van een Grote Ronde gereden en een zware bergetappe in de Vuelta gewonnen. Vorig jaar ook nog eens 2e in de Ronde van Polen. Maar zijn progressie dit jaar viel tegen, geef ik toe.
GillesEmanuel 19 oktober 2023 12:56
Rob Ruijgh-periode. Toen Bauke Mollema dus 3e werd in een grote ronde en de puntentrui mee graaide? Gesink die in de Tirenno en de Ronde van Baskenland podium rijdt. Steven Kruijswijk die een start maakte van zijn Giro-campagnes? Daarnaast een Wout Poels en Lars Boom die er door kwamen. Enorm slechte periode zeg. Als je nu Nederland wilt wegzetten als sulletjes haal dan het Eltink tijdperk aan, maar dat is al weer even geleden.

Kortom, zo bottom level zitten we echt niet. We hebben een renner die bij de top 3 van de wereld hoort en gelukkig wat aanwas die voor de breedte leuke resultaten kan gaan rijden.
DeFin 19 oktober 2023 13:15
Gilles Manuel schrijft al wat ik wilde schrijven, er is helemaal geen Rob Ruijgh periode geweest. Er is één Tour de France geweest waar de beste Nederlanders van dat moment om uiteenlopende redenen niet mee deden of tegenvielen.

Verder slaat het ook nergens op om te stellen dat DvB "op zeker" nooit meer een monument wint.


En dan is er nog Kooij die de komende jaren een topsprinter kan/zal worden en mag je ook Jakobsen en Groenewegen nog steeds in die (sub)topper categorie plaatsen.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19/10/2023 13:17 door DeFin.
DeFin 19 oktober 2023 13:18
Verder: dat de rankings nergens op slaan met zware overwaardering voor flutkoersen is al langer bekend.
Prikdude 19 oktober 2023 15:06
Wat me vooral verbaast over dergelijke, onheilspellende verspiegelingen, is het volledig negeren razendsnel opkomende talenten in de wielrennerij vandaag de dag.

De Tourwinnaar van over 3 jaar kan nu nog een 17-jarig tafeltennistalent uit Assen zijn. Ondertussen zit je tegelijk nog wel even met een lichting die door de jongere garde niet direct helemaal terzijde geschoven zal worden en jaarlijks, etappes, klassiekers en top 10 tot podium plekken in WT-ronden kan gaan binnen harken (er reden er drie top 6 dit jaar).

Volgend jaar wint Van der Poel Vlaanderen, Van Baarle Riubaix, Kooij de Amstel, Vader LBL, Kelderman de Giro, Arensman rijdt top 5 in de Tour, Van der Poel de Olympische titel, Bart Lemmen de Bretagne Classic en Jan Maas het WK. We zullen spreken van een mager jaar omdat de beste Nederlander in Lombardije Tijmen Graat op de 18e plek is.
GillesEmanuel 19 oktober 2023 15:57
Dat van DvB had ik niet eens zo meegepikt. Maar als iemand naast MvdP een monument kan winnen is hij het wel. Acht de kans aanwezig dat hij RvV of PR kan winnen. En als Mohoric en Stuyven recent MSR kunnen winnen, dan onze Dylan ook. Maar goed, zo zijn er nog genoeg andere kleppers die dat kunnen dus zekerheden bestaan niet.
Meneer 60% 19 oktober 2023 16:43
Ik denk dat Kooij dit parcours wel aankan. De finale is niet heel veel selectiever dan die van het afgelopen EK, schat ik zo in. Met voor Kooij dan nog het voordeel dat de laatste 10km volledig vlak zijn. De aanloop is natuurlijk wel heuvelachtiger dan die op het EK.

Aan een pure knecht voor de eerste 150 km heb je met drie renners niet zoveel. Nederland moet de koers niet willen controleren. Neem liever nog een snelle man mee die je eventueel in een vroege ontsnapping meestuurt, want het kan een heel rare koers worden met die piepkleine ploegen. Van Poppel of Teunissen, bijvoorbeeld.
Horsie is back 19 oktober 2023 21:43
Prikdude Schreef:
-------------------------------------------------------
> Wat me vooral verbaast over dergelijke,
> onheilspellende verspiegelingen, is het volledig
> negeren razendsnel opkomende talenten in de
> wielrennerij vandaag de dag.
>
> De Tourwinnaar van over 3 jaar kan nu nog een
> 17-jarig tafeltennistalent uit Assen zijn.
> Ondertussen zit je tegelijk nog wel even met een
> lichting die door de jongere garde niet direct
> helemaal terzijde geschoven zal worden en
> jaarlijks, etappes, klassiekers en top 10 tot
> podium plekken in WT-ronden kan gaan binnen harken
> (er reden er drie top 6 dit jaar).
>
> Volgend jaar wint Van der Poel Vlaanderen, Van
> Baarle Riubaix, Kooij de Amstel, Vader LBL,
> Kelderman de Giro, Arensman rijdt top 5 in de
> Tour, Van der Poel de Olympische titel, Bart
> Lemmen de Bretagne Classic en Jan Maas het WK. We
> zullen spreken van een mager jaar omdat de beste
> Nederlander in Lombardije Tijmen Graat op de 18e
> plek is.

U hebt deze tweet genegeerd.
Prikdude 19 oktober 2023 23:28
Schandalig hè? Twee los staande zaken weigeren met elkaar in verband te brengen. Het gore lef!

(Maar verder wel redelijk interessant statistiekje. Wat het terugbrengen van de grootte van startploegen al niet teweeg kan brengen. Plus natuurlijk dat de Driedaagse van de Panne één dag is geworden en Adam Hansen nu 100 dagen per jaar parcoursen checkt op scheef liggende grassprieten en ze niet meer met rugnummer rijdt als wormvormig aanhangsel van de reclamekaravaan)
El Chaba2 19 oktober 2023 23:36
Andere Peter 20 oktober 2023 02:55
Sub Culture 20 oktober 2023 09:24
Ik heb hier eerder al eens een 'exegese' geschreven over de belabberde staat van de Nederlandse wielersport en ik heb daarin niet overdreven.

Nederlandse jeugdploegen smeken om deel te mogen nemen aan jeugdkoersen in België omdat jeugdkoersen organiseren in NL tegenwoordig een helse opdracht is (politie, verlies, seingevers...).

Er zijn dit jaar ook weer een paar talenten bij de nieuwelingen gestopt omdat het aantal koersen die ze kunnen betwisten miniem is.
Ik heb weet van een veelwinnaar die als eerstejaarsnieuweling meer overwinningen heeft geboekt dan dat hij als tweedejaarsnieuweling in totaal heeft kunnen rijden.
Heeft nu gekozen voor een carrière in de thriatlon.

Een gevolg is dat veel Belgische jeugdteams aanvragen krijgen om Nederlandse jongens onder te brengen.
Een Senna Remijn vond zo intss al zijn weg naar een Belgische ploeg maar die ploegen hebben ook hun limieten en kunnen niet eindeloos veel renners opnemen.

En als de keuze moet worden gemaakt tussen een B of NL zullen ze logischerwijs voor het eerste kiezen.

Het is een zorgwekkende evolutie die zich eigenlijk over een paar jaar pas echt zal laten voelen.
Een prima doorgedreven talentdetectie zoals ze bij Jumbo Visma hanteren compenseert iets maar het is nefast voor jonge renners die tijd nodig hebben om zich te ontwikkelen.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20/10/2023 09:25 door Sub Culture.
Andere Peter 21 oktober 2023 01:30
Dit klopt en dit is natuurlijk al jaren aan de gang. Nederlands is gewoon geen traditioneel wielerland (dat zijn bijna alleen katholieke landen). Nederland is wel een fietsland bij uitstek. Maar echt investeren in de sport is toch wat anders. Het is een nuanceverschil met grote gevolgen. Nederland is ook schaatsland en hockeyland. Dan zou je zeggen: combineer die twee en je moet ook een gped ijshockeyland kunnen zijn. Maar nee, niks nada. Kennelijk kan 'schaatsland' verstikkend werken voor 'ijshockeyland'. En misschien gebeurt er iets vergelijkbaars met 'fietsland' en 'wielrenland'.

NL is wel een kapitaalkrachtig land. En er zijn landen die irrationeler met hun geld omgaan. Investeren in een bepaald doel dat op jet raakvlak zit van het ideële en het economische (fietspaden, Grand Depart, Olympische medailles) kunnen wij vrij goed. Dat zie je denk ik ook wel een beetje terug in de topsportvisie van Jumbo-Visma.
Prikdude 22 oktober 2023 05:15
Kan het ook zijn dat je een iets te dramatisch beeld hebt omdat die Nederlandse talenten ook makkelijker naar België uitwijken? Deense en Sloveense jongeren zullen dat minder snel doen en hoeveel jeugdkoersen zijn daar?

In Slovenië zal er momenteel en tevens geen grote paniek zijn omdat ze enkel kunnen uitkijken naar een Glivar of Govekar.
ton duk 22 oktober 2023 07:08
Prikdude Schreef:
-------------------------------------------------------
> Kan het ook zijn dat je een iets te dramatisch
> beeld hebt omdat die Nederlandse talenten ook
> makkelijker naar België uitwijken?

Remijn is Zeeuw en veldrijder en kreeg dus de beste aanbiedingen vanuit België.
Gr
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen