Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

UAE Emirates wint ploegenklassement WorldTour: “Bevestigt dat we het beste team ter wereld zijn”

Gepost door El Chaba2 
El Chaba2 19 oktober 2023 19:50
Van wielerflits.nl
[www.wielerflits.nl]

UAE Emirates wint ploegenklassement WorldTour: “Bevestigt dat we het beste team ter wereld zijn”

Jumbo-Visma boekte dit jaar de meeste zeges en won alle drie de grote rondes, maar de Nederlandse formatie sluit het seizoen niet af als nummer één van de UCI-ploegenranking. Die eer was weggelegd voor UAE Emirates, tot groot genoegen van ploegmanager Mauro Gianetti. “Het winnen van het ploegenklassement van de UCI bevestigt dat we het beste team in de wereld zijn”, zei de Zwitser tegen Cyclingnews.

Met 30.958 punten blijft UAE Emirates concurrent Jumbo-Visma (29.651 punten) nipt voor. De nummer drie, Soudal Quick-Step, volgt met 18.697 punten op grote achterstand. “Dit is speciaal voor ons en onze sponsoren”, zegt Gianetti. “Het betekent ook dat de Verenigde Arabische Emiraten de nummer één ploeg van het professionele wielrennen heeft.”

“Het was een van onze grootste doelen, naast de Tour de France”, vervolgt de 59-jarige ex-renner. “We wonnen de Tour niet, maar eindigden wel als tweede en derde. We hebben met 18 verschillende renners gewonnen en wonnen de jongerentrui in alle drie de grote ronden. Dat laat zien dat de toekomst er ook goed uitziet. We investeren in jong talent en dat betaalt zich uit.”

El Chaba2 19 oktober 2023 22:26
Valt wellicht te betwisten of ze dit jaar het beste team ter wereld waren, maar dat beiden ver boven de andere teams uitstaken lijkt me duidelijk.
Wat dat betreft zal Visma-Lease a Bike volgend jaar toch wel een (klein) stapje terug doen, zodat UAE meer dan waarschijnlijk de alleenheerser van het peloton zal worden. Bovendien waren en zijn ze ook heel erg bezig met het aantrekken van jonge talenten en ligt de sponsoring tot minimaal 2028 al vast.
Kan dus niet anders of deze ploeg gaat de wielerwereld minimaal de komende vijf jaar domineren.

Goede zaak of niet? En maakt het überhaupt wat uit, dat dat zo is?
Sub Culture 20 oktober 2023 09:06
Zichzelf op de borst kloppen omdat ze er cijfermatig als beste uitkomen is wel een beetje potsierlijk.
Jumbo Visma is op dit moment de maat van alle dingen.

Ploegen als Astana en DSM moeten dringend eens herbezinnen en ik zie het daar de komende jaren niet verbeteren.
valse trage 20 oktober 2023 12:50
Natuurlijk is TJV by far de ploeg van het jaar, en op dit moment de maat der dingen. De 'stiekeme' puntenpakker die UAE voor TJV doet eindigen is Marc Hirschi, die een berg ereplaatsen bijeen heeft gereden in de Italiaanse najaarskoersen (die tellen uiteraard ook mee, sterker nog, ik zou graag zien dat ze weer meer aanzien krijgen, zoals vroeger, idem Parijs-Tours. Weg met die gravelonzin, maar dat terzijde. Het zal toch niet gebeuren.).

Het lijkt me te verwachten dat 2023 achteraf gezien het meest topzware jaar was qua verdeling van succes over de ploegen.
Met alleen al het vertrekken van Roglic naar BORA zijn de krachten al wat meer verspreid, los van de vraag of Roglic de komende 2 jaar zijn über-stabiele niveau weer gaat halen. De Grand Tour-equipe van BORA is nu wel erg indrukwekkend.
Lidl-Trek timmert stevig aan de weg, en een Soudal-QS dat Evenepoel happy en relaxt kan houden, zal ook de strijdbijl op kunnen pakken.
INEOS blijft altijd een potentiële supermacht, alleen zitten ze nu zonder absolute topper, maar dat komt ook wel weer. Het is de vraag hoe Tarling zich gaat ontwikkelen. Voorlopig alleen een tijdritbolide, of kan hij ook koersen, en zo ja, worden het klassiekers of het rondewerk?
Van Movistar, en ook Astana, verwacht ik op termijn ook een comeback, te beginnen met het wegkapen van trainers, voedingsexperts etc.
Die ploegen hebben het dieptepunt achter zich liggen.
Ik mis eigenlijk alleen het Italiaanse wielrennen, maar dat ligt al jaren op zijn gat.
El Chaba2 20 oktober 2023 14:49
Wat betreft Tarling hij meet 1.94m en weegt 78kg, dus ik vrees, dat zijn kwaliteiten afgezien van het tijdrijden zeer beperkt zullen zijn. winking smiley
Op Paris-Roubaix misschien na.
Andere Peter 21 oktober 2023 02:04
Durft iemand een punten-gedeeld-door-budget-2023- staatje aan? Ik sluit niet uit dat UAE dan nog verder vooraan staat.
Eindhovuh 21 oktober 2023 09:36
Zijn de werkelijke budgetten bekend dan?
Andere Peter 22 oktober 2023 02:06
Dat zou wel moeten, denk ik. Al blijft het lastig vergelijken tgv boekingsverschillen. Uiteraard zijn puntentellingen ook al verneukeratief, dus dat mag de pret niet drukken.
Prikdude 22 oktober 2023 05:04
Je veronderstelling is dus
dat UAE een kleiner budget dan Jumbo had?
Prikdude 22 oktober 2023 05:10
George Bennert
Frederik D. 22 oktober 2023 08:30
Beste wielerploeg dit jaar ter wereld?

Is er al bekend welke wielerploeg de beste wielerploeg is van NW Europa en welke van de Benelux minus de provincie Namen en Texel?

Al die klassementjes op het eind van het jaar. Nog even en Femke Bol wordt Europese sportvrouw van het jaar. Was er echt niets beters dan?
Horsie is back 22 oktober 2023 14:14
Frederik D. Schreef:
-------------------------------------------------------

> Nog even en Femke Bol wordt Europese sportvrouw van het jaar. Was er echt niets beters dan?

Europese atlete van het jaar is ze al

Foei, Frederik D.
El Chaba2 22 oktober 2023 15:27
Foei Horsie, zal je bedoelen. Waar is je humor, gebleven..? winking smiley
Frederik D. 22 oktober 2023 18:04
smiling smiley

Ik hou niet van het prijzencircus. Maar dat is wel duidelijk. Er komen steeds meer prijzen. Er is zelfs een Literaire Prijs van Luttelgeest voor de "beste" politiek correcte roman in koeienletters. Sanne, dapper en voorbeeldig lijdend aan longcovid en als blijk van solidariteit met de o zo bespotte islam zwaar gesluierd, blokkeert een reeds afgezette snelweg om eend, gans en verder gans het milieu te redden, trouwt in het zwart met een zeer artistieke transgender Congolees wiens/wier kunstje eruit bestaat om zijn navel te accentueren, om hem/haar/het een transgenderneutraal visum te bezorgen, verzet met vrouw en pracht zich tegen haar paternalistische vader, die haar, oei foei, wilde leren opruimen, en noem al het gepersonaliseerde narcistische wereldleed van kosmische omvang maar op. Je zou haast zeggen: dit is een parodie, Inderdaad, een parodie. Een para-ode. smiling smiley Uiteraard blinkt Sanne ook nog ooit in de Wielerronde van Luttelgeest toen ze eenmaal haar paard had ingeruild voor een fiets, alweer bekostigd door pa.
Horsie is back 22 oktober 2023 21:05
El Chaba2 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Foei Horsie, zal je bedoelen. Waar is je humor, gebleven..? winking smiley

Een paard inruilen voor een fiets. Dat is pas humor.
Frederik D. richt zijn pijlen wat mij betreft te veel op vrouwen en dat is niet de eerste keer. En dan Femke Bol zo bejegenen wens ik niet te rangschikken als humor.
Andere Peter 23 oktober 2023 12:07
Dat gevoel heb ik, ja. Maar dat zou ik graag gestaafd willen zien, gecheckt door data.
El Chaba2 23 oktober 2023 12:08
Ik heb juist het tegenovergestelde gevoel, maar ook ik heb daar geen data van. winking smiley
GillesEmanuel 23 oktober 2023 12:52
2023 WorldTour team budgets ranking
UAE Team Emirates: Estimated budget of €55 million to €60 million.
Ineos Grenadiers: Estimated budget of €50 million to €55 million.
Jumbo-Visma: Estimated budget of €50 million to €55 million.
Lidl-Trek: Estimated budget of €30 million to €35 million.
Soudal-QuickStep: Estimated budget of €25 million to €30 million.

Bron:
Mitchell, M. (2023, 31 march). What are the budgets of the WorldTour cycling teams in 2023? ProCyclingUK.com. [procyclinguk.com]

(Ik begreep dat hier recent mensen zijn vermaand goed bronnen te vermelden. Ik had geen idee welke stijl daarvoor courant is, dus bij deze.)

Mijn gevoel komt wel overeen met deze bedragen en het gat tussen deze top 3 en meute daaronder. Vermoedelijk zal Visma-LAB meer naar Lidl-Trek/Soudal-Quickstep trekken, wat ook in lijn zal zijn met het puntenverlies van Roglic.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/10/2023 12:53 door GillesEmanuel.
Andere Peter 23 oktober 2023 13:03
Thanx. Ik dacht dat UAE wat kleiner zou zijn. In mijn hoofd zag ik het vooral als de ploeg van Pogacar met wat hulp.
El Chaba2 23 oktober 2023 13:04
Dank voor het plaatsen! thumbs up
Mijn gevoel klopte dus.
El Chaba2 23 oktober 2023 13:06
Horsie, het gaat hem helemaal niet om vrouwen of om Bol. Dat was slechts een gekscherend voorbeeld om duidelijk te maken hoe hij over prijzen in het algemeen denkt. Dat blijkt toch ook duidelijk uit zijn antwoord? Sjongejonge.. winking smiley



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/10/2023 13:07 door El Chaba2.
Cecchini 23 oktober 2023 13:10
Wat duidelijk blijkt uit het antwoord van onze Frederik, is dat hij al een lange tijd de weg helemaal kwijt is geraakt.
El Chaba2 23 oktober 2023 13:14
Dat is weer een ander verhaal, maar dat vind ik persoonlijk wel meevallen hoor.
Horsie is back 23 oktober 2023 15:05
El Chaba2 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Horsie, het gaat hem helemaal niet om vrouwen of om Bol.
Dat was slechts een gekscherend voorbeeld Prachtig.

> om duidelijk te maken hoe hij over prijzen in het algemeen denkt. Dat blijkt toch ook duidelijk uit zijn antwoord? Sjongejonge.. winking smiley

Verrek, Gees hep toch nog een prijs in de wacht weten te slepen. Humor voor de mensen, menneer Solleveld.
El Chaba2 23 oktober 2023 17:13
Je hoeft het ook niet leuk of grappig te vinden, dat is het punt niet, maar..
Laat ook maar.. grinning smiley
Horsie is back 23 oktober 2023 18:44
El Chaba2 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Je hoeft het ook niet leuk of grappig te vinden, dat is het punt niet, maar.. Laat ook maar.. grinning smiley

U bent nog vasthoudender dan Vittoria Bussi, die maar niet het door haar gebruikte verzet bij de geslaagde werelduurrecordpoging wil prijsgeven. Ook niet nadat de fabrikant om publicitaire redenen (zonder haar toestemming overigens) een foto met een kettingblad van 72x12 de wereld inslingerde, dat volgens haar ten onrechte aan haar werd toegeschreven. Hilarische taferelen wereldwijd behalve natuurlijk op deze prik.72/12x2,10m (meestal) =12,60 meter per complete pedaalomwenteling voor een vrouw van 61 kilogram. Natuurlijk krijg je dit uiteindelijk wel rond, maar ik zou toch graag een start vanuit stilstand willen zien met Zeno de schildpad op zijn driewielertje en zo'n Bussi. Wie het eerst halfweg is! Laat ook maar. smiling smiley
El Chaba2 23 oktober 2023 21:22
GillesEmanuel 24 oktober 2023 08:22
Snap je gevoel maar met Ayuso, Almeida, Yates en in mindere mate Ackermann, Hirschi, Majka, Molano, Trentin, Formolo, Soler, Ulissi, Vine en Wellens kan je onmogelijk spreken van "wat" hulp. Helft van de ploeg bestaat uit het topsegment met meerdere (grote) overwinningen.
El Chaba2 24 oktober 2023 08:52
En niet te vergeten McNulty en Trentin.
En dan ook nog Sivakov (!) die al aangetrokken is voor volgend jaar.
Bovendien blijft de ploeg bestaan tot minimaal 2028 dus al met al zit daar echt heel veel geld achter.
Johan 25 oktober 2023 00:23
JV wel veruit de beste ploeg natuurlijk, maar hoe kan JV de Velo d’or in hemelsnaam winnen!?
El Chaba2 25 oktober 2023 00:58
Je bedoelt Vingegaard waarschijnlkijk?
Tja, hangt natuurlijk een beetje van je smaak af. Het winnen van de Tour wordt door velen toch wel als veruit de belangrijkste prijs in een wielerjaar gerekend (voor mij persoonlijk ook overigens), maar anderen hebben dat weer minder en zouden Pogacar of wellicht ook MvdP gekozen hebben.
Johan 25 oktober 2023 01:03
Is toch ook wat meer een ploeginspanning dan een eendaagse wedstrijd.
Daarnaast wordt Pogacar 2e plus wint hij een paar monumenten erbij.
Lijkt me indrukwekkender, zeker over een heel jaar.
MVDP had ik ook boven JV verkozen.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25/10/2023 01:04 door Johan.
nachtwacht 25 oktober 2023 02:08
Als de Tour bepalend is, dan kunnen ze de Velo d'or net zo goed meteen in Parijs, aan het einde van de Tour, uitreiken.
Andere Peter 25 oktober 2023 03:09
Mwoahh, wie zegt dat enkel de kale Tourzege Vingegaard deze ereprijs geeft? Ik vermoed dat de manier waarop hier ook meetelt. Het was toch een van de fraaiste Tourzeges van laten we zeggen deze eeuw. Heeft duidelijk indruk gemaakt, ik denk misschien meer dan de meeste winnaars van de ze Eeuw. Episch was de strijd met de nr 1 van de wereld, misschien de beste wielrenner ooit. Die knakte.

Bij zo'n prijs gaat het juist om hoe eoisch een zege was. Daar is geen puntensysteem vor. Dat Pogacar de meeste punten had, wisten we al. Juiat Pogacars grootsheid straalt op Vingegaard af. Zoals Bartali en Coppi veel legendevorming aan elkaar te danken hebben.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25/10/2023 03:09 door Andere Peter.
GillesEmanuel 25 oktober 2023 08:06
En daarbij hoe hij rondreed in de Vuelta. De man wordt even op zijn sloffen, al knechtend uit luxe, 2e in een andere grote ronde. We weten allemaal dat als het moest hij Rogla en Sepp akelig hard had geparkeerd. Hij wint Dauphine en het Baskenland op een manier die meer dan indrukwekkend is, met lange solos en niemand die in de buurt komt.
El Chaba2 25 oktober 2023 11:45
De cijfers van de verkiezing nog even op een rijtje.

Deze (mannelijke) wielrenners waren genomineerd voor de Velo d’Or 2023:
Wout van Aert, Remco Evenepoel, Jasper Philipsen, Mads Pedersen, Tom Pidcock, Mathieu van der Poel, Tadej Pogačar, Primož Roglič, Jonas Vingegaard en Adam Yates. De verkiezingen worden jaarlijks door de ASO en de Franse sportkrant l'Equipe georganiseerd en de jury bestaat uit Europese wielerjournalisten.

Uitslag Vélo d’Or 2023
1. Jonas Vingegaard – 142 punten
2. Mathieu van der Poel – 133 punten
3. Tadej Pogacar – 126 punten

Philippe Gilbert was het er totaal niet mee eens en vond dat MvdP 'm had moeten winnen. [www.wielerflits.nl]
In datzelfde artikel blijkt uit een poll van wielerflits(lezers) [www.wielerflits.nl], dat maar liefst 79% het met die uitslag oneens was, terwijl slechts 21% het er mee eens was.

Bij de vrouwen won Demi Vollering.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25/10/2023 11:47 door El Chaba2.
Cecchini 25 oktober 2023 14:01
Vingegard heeft niet bepaald de gunfactor. Vreemd. Zo'n beetje alles gewonnen waar die aan de start stond en de Vuelta vriendelijk weggegeven aan een ploegmaat.
El Chaba2 25 oktober 2023 15:26
In het algemeen is dat (helaas) zo ja, maar bij mij in ieder geval wel.
El Chaba2 25 oktober 2023 15:30
De tour is inderdaad kennelijk belangrijk, maar ook weer niet allesbepalend. Dat heb ik ook niet gezegd over deze verkiezing van de Europese wielerjournalisten (en vind ik persoonlijk ook niet). Zie ook zijn verdere erelijst.
Eindhovuh 26 oktober 2023 11:45
Waarom waren van Aert en Pidcock genomineerd?
Pidcock voor Strade? Lijkt me wat matig. neem aan dat Mountainbiken niet meedoet?
Van Aert alleen E3 prijs en UK, dan heeft Wout Poels nog een betere erelijst dit jaar. :-)
El Chaba2 26 oktober 2023 16:45
Geen idee waarom precies, maar ik vermoed dat het gewoon voor de vorm was om nog een beetje de indruk te geven, dat er wat te kiezen viel. Onzin natuurlijk want buiten deze drie renners kwam er helemaal niemand ook maar een beetje in de buurt.
Horsie is back 26 oktober 2023 20:03
Eindhovuh Schreef:
-------------------------------------------------------
> Waarom waren van Aert en Pidcock genomineerd? Pidcock voor Strade? Lijkt me wat matig. neem aan dat Mountainbiken niet meedoet?
> Van Aert alleen E3 prijs en UK, dan heeft Wout Poels nog een betere erelijst dit jaar. :-)

Bij de nominatie voor de prikker, die het meeste kaapt, stel je toch ook niet alleen Horsie op, maar nog een tiental andere exoten.
Als commissie wil je toch niet op je geweten hebben, dat je alleen Horsie voordraagt=kiest. grinning smiley

Nagekomen bericht. Nominatie voor de meest nuttige wielerbron.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/10/2023 21:10 door Horsie is back.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen