Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Tour 2024

Gepost door lodjan 
lodjan 24 oktober 2023 16:23
Morgen wordt het parkoers van de Tour van 2024 gepresenteerd. Er is al veel bekend, zoals de start in Italië en de finish in Nice, maar Thomas Vergouwen (Velowire) heeft ook voor het tussenliggende gedeelte al veel boven water gekregen. Opvallend is dat de Alpen twee keer worden aangedaan; aan het begin en aan het eind van de Tour. Het ziet er wat mij betreft goed uit.
Zie hier: [www.wielerflits.nl]
En hier: [www.velowire.com]
Andere Peter 24 oktober 2023 17:56
De slottijdrit (met klim) vind ik gevaarlijk lang. De kans op flinke verschillen in die tijdrit zou de aanvalslust onder podiumkandidaten in de bergen kunnen fnuiken.

Wie valt er aan in de bergen als de stand in het AK als volgt is?

1 Roglic
2 Pogacar op 0:25
3 Vingegaard op 0:43
4 Evenepoel op 0:59

In zo'n soort situatie hebben ze alle 4 een reden op te sparen tot de tijdrit en/of korte 800 meter cartouches op de aankomsten bergop. En iets vergelijkbaars zou zich kunnen voordoen voor strijd om de plaatsen daarachter.
El Chaba2 24 oktober 2023 21:57
De eerste rit, van Florence naar Rimini, is al meteen een stevige:

Andere Peter 25 oktober 2023 03:25
Dus het bergklassement wordt een lachertje (ervan uitgaand dat ze hier ook 7x bergpunten geven). Een renner pakt de trui hier voor geruime tijd en wordt niet bedreigd. Kan hem 2 weken zonder strijd houden, houden tot in elk geval de Pyreneën. Dan komt er vermoedelijk één ander overheen (en niet meer dan eentje, misschien twee). Dan heb je een klassement waarover 3 wekenlang 2 renners, misschien 3, zich druk maken. De deconfiture kan compleet zijn als de explosieve Pogacar uiteindelijk ongeinteresseerd in de bollen komt, omdat hij nu eenmaal steeds in de laatste 750 meter van een klim de iets minder explosieve Vingegaard aanvalt.

Het zou leuk zijn als Poels wakker is in die 1e rit. De rit moet hem liggen en voor een klimmer is hij zeer explosief.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25/10/2023 03:26 door Andere Peter.
lodjan 25 oktober 2023 11:56
Presentatie nu live te volgen: [nos.nl]
lodjan 25 oktober 2023 11:58
De eerste helft van de vrouwentour speelt zich af op NL bodem. Daar hoort natuurlijk de Alp d'Huez bij, maar dat gaan we zien.
El Chaba2 25 oktober 2023 12:34
Heel slim eerbetoon van de ASO aan het Nederlandse vrouwenwielrennen.
Nederland is toch al vele jaren dominant in het vrouwenwielrennen zowel qua prestaties als ook qua (media)belangstelling en bovendien heeft Nederland een voortreffelijke reputatie als organisator van grote sportevenementen, zeker ook wat betreft de het organiseren van Tourstarts.

Dus ook commercieel gezien kan de ASO niet beter doen dan hun Tour de Femmes in Nederland te laten beginnen. Duidelijk een win-win situatie voor de ASO, het vrouwenwielrennen in het algemeen en Nederland als organiserend sportland. thumbs up

Al zullen er in een land als Nederland altijd weer zeikerds zijn die gaan klagen over de kosten voor de gemeenschap of iets dergelijks, maar die moeten wat mij betreft simpelweg genegeerd worden. winking smiley
Horsie is back 25 oktober 2023 13:57
Wanny 25 oktober 2023 14:15
Etappe 16 DNS Van der Poel
Slimmerd 25 oktober 2023 14:55
Met Alpen - Pyreneeën - Alpen lijkt mij dit zeer kort door de bocht
Horsie is back 25 oktober 2023 15:28
El Chaba2 25 oktober 2023 15:37
Hij moet niet zeuren met acht vlakke etappes. Of het ook allemaal sprintkansen zijn weet ik (nog) niet, maar vast wel genoeg.
Luijt 25 oktober 2023 15:39
Mark Cavendish. Ik heb begrepen van mensen die hem goed kennen dat Mark een hele toffe peer is.
Ik had sinds het Veelers incident een andere mening over deze jongen, maar heb die dan toch maar weer bijgesteld.
Dat Cavendish het parcours niet aantrekkelijk acht, vind ik wel raar. Veel sprintetappes lijkt me.
Sowieso een interessant parcours met prachtige etappe naar Valloire over monumentaal parcours.
El Chaba2 25 oktober 2023 15:40
Roglic (hoe sympathiek ook) en Evenepoel zeker hebben echt geen kans op dit parcours. Mark my words.. winking smiley
El Chaba2 25 oktober 2023 15:45
Het definitieve traject is inmiddels bekend en wat mij betreft ook een prachtig parcours! [www.wielerflits.nl]

- 8 vlakke etappes.
- 4 heuvelritten.
- 7 bergetappes, waarvan vier met aankomst bergop.
- 2 tijdritten, waarvan één met flink wat klimwerk.
Meneer 60% 25 oktober 2023 17:03
Ik ben ook enthousiast. Die eerste rit ziet er gelijk mooi uit. De favorieten moeten er dan al staan, zonder dat je kans hebt dat er gelijk al veel spanning welvalt. Rit 2 is vervolgens perfect voor de MvdP- en WvA-achtige lieden.

Twee tijdritten, daar ben ik ook blij mee. Tijdritten horen er gewoon bij. Een vlakke en een zware. Prima. Die laatste tijdrit kan cruciaal worden. Met dit parcours zal de winnende tijd niet onder de 45 minuten gaan, gok ik, waarvan het de helft van de tijd echt klimmen is. Daar kan nog met een paar minuten worden gesmeten. Gaan we fietswissels zien die omgekeerd zijn aan wat we meestal zien? Beginnen met een klimfiets en na 17 km overstappen op een tijdritfiets?

Die graveletappe zal ook spectaculair worden. Ook omdat hij veel hoogtemeters heeft. Een beetje Strade-achtig dus. Hopelijk geen lekke banden.

Doorkomt op 2800 meter hoogte, ook nog.

Prima Tourtje, denk ik.
De zwarte trui 25 oktober 2023 17:38
Wat zal Evenepoel naar een fusie verlangen: [sporza.be]

PatLev gooit weer doodleuk zelf wat geruchten de wereld in. En zelfs al zou Remco hier aan denken, dan hou je dat toch lekker binnenskamers? Maar nee... lekker de publiciteit opzoeken en genieten van alle aandacht en commotie die daardoor ontstaat.
Frederik D. 25 oktober 2023 19:26
Ik ben zo'n zeikerd. smiling smiley
El Chaba2 25 oktober 2023 19:42
Dit mooie kleine overzicht - met van elke etappe een korte beschrijving - geeft een goede eerste indruk van de totale Tour en kwam ik tegen op Sporza: [sporza.be]

Week 1: Galibier op dag 4, angstaanjagende grindetappe

Italië speelt gastheer voor de Grand Départ en schotelt de renners van bij de start zware kost voor.
De openingsetappe in Firenze voert de renners door de Apennijnen en telt liefst 3.600 hoogtemeters, een record op de openingsdag van de Tour. De top van de laatste klim ligt op 25 km van de streep in Rimini. Overlevers zullen strijden voor de eerste maillot jaune.

De 2e dag op Italiaanse bodem begint met een eerbetoon aan wijlen Marco Pantani, want de etappe start in zijn geboorteplaats Cesenatico. Het parcours ligt bezaaid met bulten zoals de Gallisterna (die we kennen van het WK in Imola 2020) en de San Lucca (die 2 keer beklommen wordt).

Sprinters moeten wachten op de 3e en laatste etappe in Italië om hun maag te vullen. Het is opvallend hoe ASO kiest voor 3 etappes van meer dan 200 kilometer tijdens de Italiaanse passage.
__________________________________________________________

Hierbij vallen mij vooral twee zaken op. Er zijn wel heel erg veel etappes, die (zeer) geschikt zijn voor een massasprint, namelijk zeven en dan ook nog bijna allemaal in de eerste twee weken.
En ten tweede ligt het zwaartepunt wel heel erg op de laatste week (acht dagen zelfs).
Is dat niet dodelijk voor het waarschijnlijke gebrek aan spanning voor de eindzege in de eerste twee weken?

In de 1e etappe op Franse bodem dreigen enkele favorieten al op hun adem te trappen, want er wacht dan al een passage over de Galibier (4 etappe). Dat betekent klauteren tot een hoogte van 2.642 meter. Nooit eerder ging de Tour zo vroeg in het parcours al zo hoog.

Na dat vroege klimgeweld mogen de sprinters hun kanonnen laden voor de 5e en de 6e etappe.

De tijdritfietsen mogen op dag 7 een eerste keer van stal gehaald worden. De tijdrit in Nuits-Saint-Georges telt 25,3 kilometer. Het enige molshoopje doemt halfweg op: 1,5 kilometer aan 6 procent.

Vooraleer we de openingsweek afsluiten met de gevreesde grindetappe krijgen de sprinters - als de puzzel goed valt - een 4e kans op Tour-glorie in de 8e etappe.

Klassementstoppers zullen misschien een woelige zaterdagnacht beleven, want de 9e etappe in Troyes kan Tour-dromen uit elkaar doen spatten.Met 14 grindstroken, goed voor 32 kilometer over witte wegen, kan dit een 1e sleuteletappe zijn. Met ook nog eens 2.000 hoogtemeters en 6 van de 14 stroken in de laatste 30 kilometer is er vuurwerk verzekerd.

Week 2: Tourmalet en aankomst op Plateau de Beille

Na de rustdag in Orléans zullen de zenuwen weer strak gespannen staan. De wind kan namelijk een hoofdrol vertolken in de 10e etappe naar Saint-Amand-Montrond, in 2013 nog het strijdtoneel van een waaierspektakel.

De klimmers kunnen zich in de 11e etappe uitleven in het Centraal Massief met 6 klauterpartijen zoals de Puy Mary en de Col du Pertus.Na 211 km en 4.350 hoogtemeters ligt de streep van die bergetappe in skioord Le Lioran, waar Greg Van Avermaet in 2016 victorie kraaide.

Daags nadien loert een gouden kans voor vluchters met klimmersbennen (12e etappe).

Wie de naam "Pau" hoort, aankomstplek van rit 13, weet dat de Pyreneeën in zicht zijn. Maar eerst krijgen we nog een sprintersfestival.

Het Pyreneeën-menu is kort maar bijzonder krachtig. De 14e rit herbergt 3 cols met de iconische Tourmalet, de Hourquette d'Ancizan en een aankomst bergop op Pla d'Adet. Goed voor een totaal van 3.900 hoogtemeters.

Daags nadien (15e rit) krijgen de renners nog meer berghapjes te verorberen met de Peyresourde, de Col de Menté, de Portet d'Aspet, de loeisteile Col d'Agnès en de aankomst boven op Plateau de Beille. Met 4.850 hoogtemeters de lastigste etappe in deze Tour.

Week 3: Waaiergevaar, Alpenreuzen en slottijdrit over Col d'Eze

Een deugddoende rustdag luidt de loodzware slotweek in. De klassementsmannen zullen meteen wakker moeten zijn, want de Mistral-wind kan in de 16e etappe naar Nîmes lelijk huishouden.

De driedaagse door de Alpen opent met een aankomst in Superdévoluy (17e etappe). Onderweg krijgen de renners de Col Bayard en de Col du Noyer op hun bord.

Een dag later trekt het Tour-circus naar Barcelonette (18e etappe), met de loodzware etappe van daags nadien in gedachten.

Het menu van de laatste Alpen-schotel (19e etappe) is copieus met de Col de Vars, de Cime de Bonette (2.802 meter hoogte) en een aankomst bergop in Isola 2000. Reuzen die boven de 2.000 meter uittorenen. Goed voor een totaal van 4.600 hoogtemeters over 145 km.

De voorlaatste etappe (133 km) gaat van start in Nice en bewandelt met de Col de Turini en de Col de la Colmiane zware opwarmertjes voor de aankomst op de Col de la Couillole, ingrediënten die we kennen uit Parijs-Nice.

De slotrit is deze keer dus geen parade en criterium in de Franse hoofdstad. Voor het eerst sinds de legendarische ontknoping in 1989 krijgen we een tijdrit als sluitstuk. Tussen Monaco en Nice is een route van 35 kilometer uitgetekend. Het wordt geen strandwandeling langs de Franse Riviera, wel een pittig dessert met La Turbie en de Col d'Eze. Een afdaling voert de coureurs dan richting de Promenade des Anglais. De slotstreep ligt op Place Masséna, waar we na 3 weken weten of Jonas Vingegaard de Tour voor de 3e keer op een rij naar zijn hand heeft gezet.
Horsie is back 25 oktober 2023 20:24
Frederik D. Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik ben zo'n zeikerd. smiling smiley

Waarom verandert U de topictitel niet naar TDFF? De Aliens worden uitgenodigd voor deze etappe. 6 Eén zit thuis met mixed feelings?
El Chaba2 25 oktober 2023 21:17
Ga ik je dus vanaf nu negeren (wat dat betreft).. winking smiley grinning smiley
De zwarte trui 25 oktober 2023 22:55
In NL kon je de afgelopen dagen beter even niet met het OV reizen (bedankt Bretlie), maar in Belgie levert dit soms een ongeloofwaardige ontmoeting op die je live op tv uit je dikke duim mag zuigen. Christophe kent geen schaamte en speelt zijn rol met verve. Wat blijkt nu. Remco zou alleen bij een slappe hap Tour voor de dubbel gaan. Na het zien van het zware parcours richt hij zich toch volledig op de Tour, maar eerste vakantie! [sporza.be]
El Chaba2 25 oktober 2023 23:42
Alleen maar mooi, dan heeft niemand (hijzelf, Lefevere, de Vlaamse pers en publiek) een excuus meer als hij opzichtig gaat falen.
Andere Peter 26 oktober 2023 01:19
Ik schreef die post toen ik nog niet het parcours kende, ruim voor de presentatie. Ik geef toe dat de rest van de slotweek ook zwaar is en dat brengt het gewicht van die slottijdrit weer aardig in balans.

Eens dat indien Vingegaard & Pogacar gezond en goed zijn, niemand hen bedreigt.
Eindhovuh 26 oktober 2023 11:08
Wat ik gek vind is dat hij lijkt te suggereren dat een zwaar parcours hem aanstaat. Dat is toch wel gek gezien zijn track record?
Een parcours met minder zware bergatappes, meer middengebergte en een lange tijdrit lijkt mij juist zijn grootste kans?
De zwarte trui 26 oktober 2023 12:54
Dat lijkt mij ook, maar mooi dat hij anders denkt.
Meneer 60% 26 oktober 2023 14:26
Sporters kijken zelden realistisch naar hun eigen relatieve zwaktes. En al doen ze dat wel, dan zullen ze het niet toegeven, omdat het zwakte uitstraalt.

Ik hoor een verdediger in het voetbal zelden zeggen: "Deze speelstijl met veel ruimte in mijn rug past niet goed bij mij, omdat ik niet zo snel ben."

Evenepoel wil de Tour winnen. Daarvoor moet je goed zijn in het hooggebergte, wat het parcours ook is. Dus houdt hij zichzelf voor de gek door te denken dat hij in het hooggebergte net zo goed is al in het middengebergte en de tijdrit.
El Chaba2 26 oktober 2023 14:36
Precies dat, ja. En het grappige is dat iedereen in België - publiek, pers, Bakala, Lefevere en zijn eigen omkadering - dat ook gelooft.
Horsie is back 26 oktober 2023 20:16
Viren que? 26 oktober 2023 22:31
Denk dat het met die stelligheid van geloven die jij hier poneert wel meevalt. Daarnaast is het vertrouwen en de overtuiging die men heeft wel gerechtvaardigd uiteraard gezien de prestaties uit het recente verleden en de enorm aanwezige potentie voor de nabije toekomst.
Je bent, met andere woorden, enigszins spijkers op laag water aan het zoeken. Niet erg op een meningenforum natuurlijk, maar laten we de kerk wel in het midden houden.
Tjappie2 26 oktober 2023 23:50
Viren que? 27 oktober 2023 00:01
Mijn reactie is puur inhoudelijk, kun je ook eens proberen
GillesEmanuel 27 oktober 2023 08:29
Ik denk dat jij mee zit op de REv media hype trein, wat mag, want het is een fenomeen om naar te kijken (soms dan winking smiley ). Maar de zin "enorme aanwezige potentie" insinueert voor mij dat jij denkt dat REv nog substantieel kan verbeteren.. Ik denk dat hij op zijn top zit, wat (begrijp mij niet verkeerd) een uitzonderlijk hoog niveau is. Maar om nu te verwachten dat hij nog even 5% of meer er bij kan doen? Daar krijgt zelfs Pogacar de hik van.
Sub Culture 27 oktober 2023 09:16
Het is ver gekomen dat een van de prikbordtrollen de juiste nuance komt brengen hieromtrent.
El Chaba2 27 oktober 2023 11:25
Puur ingegeven door het feit, dat die mening recht tegen over de mijne staat. Nul komma nul waard dus uit zijn gestoorde Massimo-mond.
Ruim een week heeft hij moeten wachten, totdat hij hij iets van mij heeft gevonden om tegen in te gaan. Hoe treurig kan een mens (nou ja "mens"grinning smiley) nou zijn..



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27/10/2023 11:28 door El Chaba2.
El Chaba2 27 oktober 2023 11:29
Spijker op zijn kop. hot smiley
El Chaba2 27 oktober 2023 11:49
Inderdaad, inhoudelijk reageren moet je ook eens proberen op míjn vragen: [wielerprikbord.nl]
Oh nee, het geldt natuurlijk alleen voor anderen, maar niet voor jezelf.. grinning smiley



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27/10/2023 11:49 door El Chaba2.
Viren que? 27 oktober 2023 12:15
Inhoudelijk nog iets te melden of blijf je ronddraaien in, voor mij in ieder geval, onbegrijpelijke persoonlijke verwijten?
Horsie is back 27 oktober 2023 12:25
Het zal nog een hele TOUR worden om in 2024 een goed functionerend wielerprikbord te hebben.
Of staat het halve wielerprikbord dan Demi drunk langs de 21 bochten van die mystieke "Hollandse" berg?
Luijt 27 oktober 2023 15:31
O ja, de vrouwentour. Hoorde gisteren die rare Demi over dat ze nog nooit op Alpe d'Huez is geweest, maar dat ze er zo naar uitziet om aldaar haar verkenningen te gaan doen, want het is zo'n mythische berg. En ja, ze kende de berg natuurlijk wel van alpe d'huzes. Zo'n prachtig evenement.
Noch de berg noch het evenement kan mij bekoren, maar goed.
In de mannentour kun je de berg met goed fatsoen ook niet meer in het parcours opnemen. Teveel debielen op de weg. Gewoon overslaan in de hoop dat het voetbalpubliek dan ook afhaakt.
Meneer 60% 27 oktober 2023 15:47
Maar daarom toch prima voor de vrouwentour? Vast minder debielen dan bij de mannenversie, maar veel meer belangstelling dan wanneer je, noem eens wat, op de Aubisque zou finishen.

Ik zie de komende vrouwentour toch wel als een ode aan het Nederlandse vrouwenwielrennen en de Alpe d'Huez, hoewel ook niet mijn favoriet, is dan een perfect slot.
Horsie is back 27 oktober 2023 16:14
Luijt Schreef:
-------------------------------------------------------
> O ja, de vrouwentour. Hoorde gisteren die rare
> Demi over dat ze nog nooit op Alpe d'Huez is
> geweest, maar dat ze er zo naar uitziet om aldaar
> haar verkenningen te gaan doen, want het is zo'n
> mythische berg. En ja, ze kende de berg natuurlijk
> wel van alpe d'huzes. Zo'n prachtig evenement.
> Noch de berg noch het evenement kan mij bekoren,
> maar goed.
> In de mannentour kun je de berg met goed fatsoen
> ook niet meer in het parcours opnemen. Teveel
> debielen op de weg. Gewoon overslaan in de hoop
> dat het voetbalpubliek dan ook afhaakt.

Bij rare denk ik altijd aan zeldzaam.
ton duk 27 oktober 2023 17:27
Meneer 60% Schreef:
-------------------------------------------------------
> Maar daarom toch prima voor de vrouwentour?

> Ik zie de komende vrouwentour toch wel als een ode
> aan het Nederlandse vrouwenwielrennen en de Alpe
> d'Huez, hoewel ook niet mijn favoriet, is dan een
> perfect slot.

Geheel eens
Na die Vogezen-col ,Tourmalet ,nu de Alp als slot
Knap bedacht
Gr
Frederik D. 27 oktober 2023 18:17
Luijt, je wordt oud. Maar ik onderschrijf geheel en al en ook nog eens zeer oprecht en bovendien daarenboven met volle instemming je commentaar. Lieve heer, verdelg alle hijgerige hypers en als u toch bezig bent, ook alle gravinfluencers die denken dat een bewustzijnsloze cocktail aan het strand het ware paradijs is.

Maar wat denk je van de superleague die JV voorstelde? Is dat geen afzonderlijk topic waard?

We worden oud. Doe toch normaal, monkelen we tegen elkaar. Eet smakelijk.
Frederik D. 27 oktober 2023 18:21
Een mooie dame en daarnaast ook een begenadigd wielrenster. Maar dat mens moet fietsen en verder zwijgen. Eén Jutta Leerdam is meer dan zat. De gifbeker is al vol genoeg. Aldus mijn lering. Wist je dat Philip Roth niet zo gelukkig was met de Nobelprijs voor Literatuur voor Bob Dylan? Maar ja, borsten ... En zo klaag ik voort. smiling smiley



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27/10/2023 18:26 door Frederik D..
Frederik D. 27 oktober 2023 18:39
Pas jij maar op. Straks stuur ik die enge Bart van Leeuwen op je af. Het prikkersdiner. Alhoewel ... Gratis dagje uit en hapje eten? Lijkt me wel wat. Ooit was ik getuige van een enorme prikkersruzie. Totdat de combattanten elkaar lijfelijk ontmoeten. Ik stond erbij en mijn kans zonk tot niets. smiling smiley
Horsie is back 27 oktober 2023 20:26
Frederik D. Schreef:
-------------------------------------------------------
> Een mooie dame en daarnaast ook een begenadigd
> wielrenster. Maar dat mens moet fietsen en verder
> zwijgen. Eén Jutta Leerdam is meer dan zat. De
> gifbeker is al vol genoeg. Aldus mijn lering. Wist
> je dat Philip Roth niet zo gelukkig was met de
> Nobelprijs voor Literatuur voor Bob Dylan? Maar
> ja, borsten ... En zo klaag ik voort. smiling smiley

Go away from my window and leave at your own chosen speed is toch prachtige literatuur.
Heb kennelijk onder de strobalen gelegen, want kan me niet herinneren, waar Demi Vollering een Leerdammertje heeft gedaan (gegeten zou nog goed kunnen), maar met Grandpa Frederik D., behept met het onschuldige Soeur Sourire syndroom, kun je alles verwachten.

Denk vaak terug aan mijn en uw verre voorouders, 300.000 jaar terug. Die wisten namelijk nauwelijks hoe ze eruit zagen. Een Carly Simon zullen ze zeker niet gekend hebben. Daarentegen is de moderne mens geobsedeerd met zijn of haar tronie. Een plus is natuurlijk wel, dat de mens met de opposite sex voorop door allerlei redenen er beter uitziet.

Intussen is het in Heerenveen wel een tombola. De reporter ter plaatse zal morgen hier wel verslag uitbrengen en uitleggen hoe je een scheve schaats moet rijden.
De zwarte trui 27 oktober 2023 21:21
Hulde! Niet dat (te veel aan) gravel, maar de belofte.

“Wij hebben de belofte gedaan om nooit meer twee sprintetappes na elkaar te plannen. We moesten dus een slimme manier verzinnen om de Alpen te kunnen oversteken. Het is een beetje zoals de kasseienrit in 2010 (toen Thor Hushovd won, red.). Toen was het ook 20 jaar geleden sinds dat we kasseien in het parcours hadden gestoken”, aldus Gouvenou bij L’Équipe.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen