Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Mark Groeneveld

Gepost door Frederik D. 
Frederik D. 24 oktober 2023 18:29
De jonge wielrenner Mark Groeneveld is overleden.

[www.nu.nl]

Ik kende hem niet. En waarschijnlijk staat zijn overlijden los van het wielrennen. Maar het is wel vreselijk. Voor zijn familie en voor zijn vrienden, kennissen en ploeg. En ook voor ons, eenvoudige wielerliefhebbers,

Life is a Bitch, zong Luther Allison.
Koppizoektwachtwoord 24 oktober 2023 21:34
Triest.
In dit verband is de zeer recente podcast van De Wielerredactie (NOS), 'gaan renners te hard voor hun hart?, een aanrader. Zie [nos.nl]
El Chaba2 24 oktober 2023 21:59
One day you will marry one, zong ze ook nog er achteraan toch? grinning smiley

Maar zeker triest nieuws (weer). Sterkte aan de nabestaanden.
Horsie is back 24 oktober 2023 22:46
De podcast beluisterd. Ben wel kritisch op de titel. Recent bleek uit een staatje, dat er in de World Tour nog bijna elk jaar steeds harder wordt gereden, maar dat lijkt me vooral toe te schrijven aan de technologische, vooral aerodynamische ontwikkelingen.

Plotse hartdood is vaak terug te voeren op genetische oorzaken en betreft voornamelijk heel jonge mensen onder de 35 jaar, waartoe het peloton uiteraard ook grotendeels behoort, maar daar hebben we het, denk ik hier niet over.

Het lijkt me daarom verstandiger te wijzen naar jarenlange excessieve volumebelasting. Het hartminuutvolume van 4 tot 6 liter bloed, dus niet de 11,1 liter bloed van Horsie als gevolg van het Frank Starling mechanisme, kan bij heel stevige inspanningen oplopen tot 35 liter bloed. Daarnaast is er ook nog de drukbelasting zelf als gevolg van extra belasting via het bovenlichaam, sprinten en klimmen. Dit leidt tot verandering in cardiale dimensies (grootte, wand, et cetera).

De cardioloog in de podcast, Jan Hoogsteen, gaf heel duidelijk aan, dat kennelijk sommige wielrenners de enorme prestatie-eisen, die vooral fysiologisch aan topsporters worden gesteld, ultimo niet aankunnen. Waar dan die grens voor hen ligt blijft onduidelijk. Evident is ook dat topsport in de kern niet gezond is, althans (soms ver) voorbij de optimale grens voor inspanning in relatie tot gezondheid gaat. Met de stelling kun je echter niet veel, behalve even gechargeerd alleen topsport afschaffen en hard werken is dan ineens ook uit den boze.

In de podcast kwam ook de voormalige wereldkampioen Niels Albert veel aan het woord. Bij hem zag je ook, dat er in de tegenwoordige tijd heel veel preventief wordt gewerkt. Ik kan me voorstellen, dat zo'n casus als de zijne in het (verre) verleden ook echt wel voorkwam, maar niet fataal bleek. Wellicht verminderd prestatievermogen en uiteindelijk maar stoppen en het normale leven oppakken.

Aanwas (minder natuurlijke selectie?)
Zelf zeg ik altijd gekscherend: de intellectuelen hebben sinds 30 jaar de wielersport gekaapt (ja, Spaak), maar de wielersport heeft ook wel heel veel aanwas gekregen. Een selectie daarvan komt in het wielerpeloton terecht en ook steeds jonger.

Duurbelasting
Triathleten zijn nog steeds de ultieme duursporters en naar verluidt is bij een op de zeven al eens littekenweefsel op het hart gevonden, waarvan ze onwetend waren. In deze tak van sport zou je dan eerder geneigd zijn te denken aan heel negatieve effecten door de totale duurbelasting.
In de grote wielerronde's zijn de etappe's vooral deze eeuw toch echt wel korter geworden (in lengte), maar ook door sneller fietsen en dus eerder thuis.

Op vetverbanding kun je dagen fietsen, maar daarbij niet snel rijden. Vetverbranding in wedstrijden is echter steeds minder aan de orde, omdat niet alleen de hot shots nu veel beter in staat zijn door een voor en tijdens de wedstrijden effectief voedingsregime (hoogwaardige energie) de tijdspanne van vaak nauwelijks vier uur beter te overbruggen. Een tijd in het peloton schuilen en dan volle bak.
Horsie is back 24 oktober 2023 22:51
Frederik D. Schreef:
-------------------------------------------------------

> Life is a Bitch, zong Luther Allison.

Luistert U naar youtube nummers, waarvan de reacties zijn uitgeschakeld. cool smiley
El Chaba2 24 oktober 2023 23:47
Goed (leesbaar) stuk, dank voor de duiding! thumbs up
Horsie is back 25 oktober 2023 00:04
El Chaba2 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Goed (leesbaar) stuk, dank voor de duiding! thumbs up

Mooi.
Toch niet geschrokken van de 11,1 liter bloed, hartslag 74 maal 150 ml slagvolume, in rust welteverstaan?
Uiteraard al heel lang weer genormaliseerd. Het is immers een tijdelijke teweerstelling (aanpassing) van het hart, dat op den duur echter tot definieve problemen leidt.
Horsie is back 29 oktober 2023 11:25
Carry on

Weetje.
Rik van Steenbergen had een hart van 1700 CC, het dubbele van een normaal hart.
Hij reed in zijn leven naar verluidt één miljoen kilometer. Wie biedt er meer?



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29/10/2023 11:37 door Horsie is back.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen