Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Euwe, Wüst, Van Vleuten

Gepost door Surplace op souplesse 
Surplace op souplesse 28 november 2023 13:49
Willy zag dat het goed was.

[nos.nl]



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29/11/2023 21:00 door Surplace op souplesse.
Andere Peter 28 november 2023 21:31
Het is haar gegund maar de willekeur doet poijn aan de ogen. Van Vleuten boven Zoetemelk is zoiets als Wüst boven Schenk .Eeuwe staat dan weer terecht boven de 'paritjen'. Maar voor de jonge lezers: vroeger hadden we ook best een paar aardige voetballers.
Viren que? 28 november 2023 23:07
Wellicht (ik suggereer hier maar) is Joop nooit voorgedragen of zag hij zelf af van de onderscheiding. Zoiets zal waarschijnlijk het nieuws niet halen. Eens dat hij wel in aanmerking verdient/verdiende te komen.

Daarnaast, maar dat is meer algemeen, wordt er volgens mij ook gekeken naar wat de maatschappelijke verdiensten (naast het puur sportieve) van de persoon zijn. M.a.w. heeft de sporter zijn/haar bekendheid gebruikt om iets positiefs bij te dragen aan Nederland of telde hij/zij slechts het verdiende geld en de sleutels van de vakantievilla's?

Richard Krajicek zou ik overigens een prima commandeur vinden met z'n playgrounds.
Frederik D. 28 november 2023 23:13
Ik vrees dat er sprake is van een feministisch sausje. Overigens heb ik geen enkel bezwaar tegen Van Vleuten. Maar wel tegen allerlei lintjes en soortgelijke onderscheidingen.
Horsie is back 28 november 2023 23:59
Frederik D. Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik vrees dat er sprake is van een feministisch sausje. Overigens heb ik geen enkel bezwaar tegen Van Vleuten. Maar wel tegen allerlei lintjes en soortgelijke onderscheidingen.

De € 18.000 voor goede doelen door alle onderscheidingen en prullaria van de zolder te verkopen heeft de doorslag gegeven.
Als Marianne Vos dit aan het einde van haar wielerloopbaan gaat doen, wordt ze meteen de vierde in de rij.

Zou Frederik D., wel eens een feministisch sausje geproefd hebben, bijvoorbeeld van Nobody's Wife?



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29/11/2023 12:03 door Horsie is back.
Luijt 29 november 2023 11:10
We kunnen er op wachten dat Vanstappen deze prijs ook gaat krijgen. Wordt door menigeen al vergeleken met Cruyff (die de prijs for whatever reason kennelijk ook nooit ontving).
Andere Peter 29 november 2023 13:56
Eens dat Krajicek zich ook buiten sportprestaties goed heeft onderscheiden. Eeuwe ook. Die had zelfs een logistiek rolletje in het verzet.

Ik denk dat rond 1980 (dat zou natuurlijk het moment zijn geweest) de culturele waarde van de sport op een lager nivo stond. Ik herinner mij wel dat de Oranje-elftallen van 1974 en 1978 bij thuiskomst een lintje kregen.

Zoetemelk zou geen nee zeggen hiertegen. Daar is hij het type niet voor. Weet iemand welke renners eigenlijk een lintje hebben? Afgezien van de Olympsche kampioenen, die krijgen het min of meer automatisch.
Meneer 60% 29 november 2023 14:05
Goedmakertje voor Van Vleuten omdat ze nooit sportvrouw van het jaar werd?

Dit is wel een heel willekeurig trio van sporters, inderdaad. Die noemt niemand in die combinatie op als je vraagt om de beste of belangrijkste drie Nederlandse sporters ooit op te noemen.

Onder andere Cruijff, Van Basten, Gullit, Zoetemelk, Kuiper, Jan Janssen, VDH, De Bruijn, Van Moorsel, Van Grunsven, FBK, Schippers, Zonderland, Schenk, Van Gennip, Kramer, Krajicek en Anton Geesink zouden niet misstaan in dat rijtje. En dat zijn alleen nog maar gestopte sporters. Qua actieve sporters komen o.a. Verstappen, Hassan en Vos daar nog bij. En over een tijdje zeker ook Bol, Van der Poel, Lavreysen, Vollering en Irene Schouten. En Luuk de Jong uiteraard, nadat hij PSV naar de CL-eindwinst kopt. En Wilco Kelderman, die als knecht de Tour gaat winnen.
Horsie is back 29 november 2023 17:49
@Meneer 60% vergeet de ultieme gegadigde te noemen: Olga Commandeur in haar oranje pakje, hele volksstammen in beweging brengend.
ton duk 29 november 2023 18:22
Het is geen prijs maar een Koninklijke onderscheiding waar strikte voorwaarden bij horen
Gr
Horsie is back 29 november 2023 19:41
ton duk Schreef:
-------------------------------------------------------
> Het is geen prijs maar een Koninklijke onderscheiding waar strikte voorwaarden bij horen
> Gr

Voorwaarden

Niet meer van deze wereld ben ik geneigd te denken, maar dat was Alien Annemiek toch ook.
Viren que? 29 november 2023 19:56
Zonder iets aan zijn eeuwigheidswaarde te willen afdoen: het is het Euwe (uitgesproken als euh-we).

Interessant persoon overigens, hij was actief in het linkse verzet tijdens de bezetting, mede-ontwikkelaar van de hedendaagse computer, verdienstelijk bokser en speelde een schaaktweekamp tegen de, toen, piepjonge (14!) Bobby Fischer (Euwe won). Postuum werd hij nog vierde op het Nederlands kampioenschap briefschaak. Hij overleed tijdens dit toernooi, maar zijn reeds behaalde resultaten waren voldoende voor deze klassering.

Terechte commandeur derhalve!
Horsie is back 29 november 2023 20:23
Het wielerprikbord loopt momenteel op energie van een laag octaan gehalte (zoiets als der Ulle van voor 1996), maar in Barneyville is er nu toch echt iemand in voorbereiding (vertelt daar dan ook in geuren en kleuren op het beruchte smoelenboek over) om toekomstig de vierde Commandeur voor sporters in de wacht te zullen slepen. Het staat allemaal nog wel in de steigers, want er moet eerst iets echt in het neurotic system (het staat er echt) verankerd worden. Eind volgend jaar is er dan een WUR poging gepland voor de 65 plusser categorie en begin 2025 voor de 70 plusser categories, want het is volgens de UCI nu eenmaal zo, dat je verjaardag de basis vormt voor de leeftijdscateorie waarin je mag rijden, zelfs als je verjaardag op de laatste dag van het jaar valt.

Het verzet van Vittoria Bussi is nog steeds het best bewaarde geheim van het baanwielrennen, maar de nieuwe dare-devil gaat het proberen op een verzet van 75x13 met ultralange cranks van 195 mm.
Luijt 30 november 2023 13:24
Dank voor de correctie Duk.
Dan hadden ze de voorwaarden zodanig moeten aanpassen dat Cruyff die onderscheiding ook had gekregen.
Luijt 30 november 2023 13:29
En schrijver van het onvolprezen: "Oom Jan leert zijn neefje schaken"

Wie is er niet groot mee geworden?
Luijt 30 november 2023 13:32
Horsie is back 30 november 2023 13:39
Que?

Max Mach 5 gielis Euwe was vanaf 1956 wetenschappelijk adviseur bij Remington Rand, dus hoeven we zijn bijdrage aan de ontwikkeling van de computer geen eeuwigheidswaarde toe te kennen.
Horsie is back 30 november 2023 13:42
Luijt Schreef:
-------------------------------------------------------
> Bussi komt zo

Bent U die poesie miauw die het niet kan nalaten de bowl van het aanrecht te stoten?
Andere Peter 30 november 2023 22:52
Niet te snel wegwuiven. Na zijn stappen bij dat bedrijf werd Euwe nog hoogleraar in Tilburg en Rotterdam. Informatica stond natuurlijk in de kinderschoenen, maar juist toen, in het maken van strategische keuzes om het beste te halen uit schaarse rekencapaciteit en informatieverwerking, kwam de tactische aanleg van een schaker om vele mogelijkheden uit te sliuiten en slechts enkele mgelijkheden door te rekenen, ongetwijfeld van pas.

Hij was niet de enige schaker die zich daarmee bezighield. Kijktip: The Imitation Game (2014). Over een team genieën van de Britse MI6 die in WO2 de communicatiecode van de Nazi's (Enigma) kraken. En hoe ze dat doen (precies zoals men later computers maakt). Held is de briljante autist Alan Turing. Maar in het team zat ook (het is allemaal echt gebeurd) de Britse schaakkampioen van 1938. In zekere zin bouwt Turing in 1941 de eerste computer. Denken als schaker was daarbij waardevol. Opties uit sluiten, juist om dieper te kunnen doorrekenen.

Nu ik een beetje over hem lees: Euwe is in zekere zin de personificatie van de 20e Eeuw. Zijn leven is een film waard. Op zijn top in de crisisjaren. In de oorlog een rolletje in het verzet. In de Wederopbouw betrokken via zijn maatschappelijke carrière. Aan de wieg van de internetrevolutie van het einde van die Eeuw. En op het hoogtepunt van de Koude oorlog was hij de voorzitter van de FIDE. In een tijd dat de Sovjets de beste schakers leverden, die echter ook wel eens wilden vluchten.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30/11/2023 22:55 door Andere Peter.
Frederik D. 30 november 2023 23:25
De eeuw van Euwe. Script: Peter Anders. En nee, niet samenwerken met Anna Drijver. smiling smiley Topschakers zijn vaak een tikkie gek. Euwe echter lijkt mij een uitgebalanceerd persoon te zijn geweest. Of zit ik ernaast?



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30/11/2023 23:27 door Frederik D..
Horsie is back 30 november 2023 23:36
Andere Peter Schreef:
-------------------------------------------------------
> Niet te snel wegwuiven. Na zijn stappen bij dat
> bedrijf werd Euwe nog hoogleraar in Tilburg en
> Rotterdam. Informatica stond natuurlijk in de
> kinderschoenen, maar juist toen, in het maken van
> strategische keuzes om het beste te halen uit
> schaarse rekencapaciteit en informatieverwerking,
> kwam de tactische aanleg van een schaker om vele
> mogelijkheden uit te sliuiten en slechts enkele
> mgelijkheden door te rekenen, ongetwijfeld van
> pas.
>
> Hij was niet de enige schaker die zich daarmee
> bezighield. Kijktip: The Imitation Game
> (2014). Over een team genieën van de Britse MI6
> die in WO2 de communicatiecode van de Nazi's
> (Enigma) kraken. En hoe ze dat doen (precies zoals
> men later computers maakt). Held is de briljante
> autist Alan Turing. Maar in het team zat ook (het
> is allemaal echt gebeurd) de Britse schaakkampioen
> van 1938. In zekere zin bouwt Turing in 1941 de
> eerste computer. Denken als schaker was daarbij
> waardevol. Opties uit sluiten, juist om dieper te
> kunnen doorrekenen.
>
> Nu ik een beetje over hem lees: Euwe is in zekere
> zin de personificatie van de 20e Eeuw. Zijn leven
> is een film waard. Op zijn top in de crisisjaren.
> In de oorlog een rolletje in het verzet. In de
> Wederopbouw betrokken via zijn maatschappelijke
> carrière. Aan de wieg van de internetrevolutie
> van het einde van die Eeuw. En op het hoogtepunt
> van de Koude oorlog was hij de voorzitter van de
> FIDE. In een tijd dat de Sovjets de beste schakers
> leverden, die echter ook wel eens wilden vluchten.

Kwam de naam Euwe niet tegen

Ik maakte vooral bezwaar tegen de term van mede-ontwikkelaar van de hedendaagse computer. Tenzij je uiteraard duizenden mede-ontwikkelaars wilt hebben. Hij droeg zeker bij, adviserend of anderszins, maar om dan maar meteen te spreken van (oorspronkelijke) mede-ontwikkelaar van de computer als machine gaat mij veel te ver. Waarschijnlijk heeft Viren Que? zoiets ook wel in gedachten gehad.

Maar nuances kunnen nooit kwaad, al krijg ik zelf wel eens te horen, dat ik dat nu juist te veel doe?

Disclaimer: Kent U de film Max Euwe en de Tovenaarsleerling? grinning smiley
Andere Peter 01 december 2023 03:48
Terecht dat je bezwaar maakte tegen die formulering.
Viren que? 01 december 2023 23:08
Je nuancering van mijn kwalificatie is terecht hoor. Ik was iets te enthousiast in mijn verbazing over Euwe's levensloop.

Een film over zijn bestaan zou beslist niet misstaan. Een enigszins vergelijkbaar epos over een schizofrene wiskundige was al eerder een enorm succes.
Frederik D. 01 december 2023 23:29
Maar mij dunkt dat Euwe nu juist niet gek was. Of had hij her en der toch zo zijn kleine gektes? smiling smiley Is er ooit een biografie over hem geschreven?
Viren que? 02 december 2023 00:31
Welzeker, Alexander Münninghoff schreef Max Euwe. Biografie van een wereldkampioen


Off topic: een schizofreen is niet gek natuurlijk
El Chaba2 02 december 2023 13:08
..



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02/12/2023 13:08 door El Chaba2.
Frederik D. 02 december 2023 16:49
ton duk 02 december 2023 20:03
Benieuwd of Surplasse en Tjappie nu ook reageren op deze ..
Gr



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02/12/2023 20:04 door ton duk.
Viren que? 02 december 2023 22:24
Ik heb gelezen wat er stond en, geloof me, die twee puntjes zijn een stuk fatsoenlijker
El Chaba2 02 december 2023 23:14
Zoals gewoonlijk lieg je weer eens. Maar ja, dat is bijna standaard als je op mij reageert. grinning smiley
100% zeker namelijk, dat je het niet weet.
El Chaba2 02 december 2023 23:16
Vertel eens Ton, waarom? Oh nee, dom van mij, je reageert nooit als ik je fatsoenlijk iets inhoudelijks vraag.
Wat dat betreft lijk je wel op je gestoorde vriendje. grinning smiley
Tjappie2 02 december 2023 23:22
ton duk Schreef:
-------------------------------------------------------
> Benieuwd of Surplasse en Tjappie nu ook reageren
> op deze ..
> Gr

Hoe zou jij reageren op twee puntjes?
Viren que? 02 december 2023 23:53
El Chaba2 Schreef:
-------------------------------------------------------

> Wat dat betreft lijk je wel op je gestoorde
> vriendje.

Puntjes komen toch wel wat vriendelijker over cool smiley
El Chaba 03 december 2023 06:41
Van beiden (uiteraard) geen inhoudelijke reactie. Quod erat demonstrandum..
ton duk 03 december 2023 12:34
Zie in dit geval het laatste Evenepoel topic
Gr
Viren que? 03 december 2023 14:19
Ik wil je met plezier een inhoudelijke reactie geven hoor, ik weet alleen niet waarop. Ik zie een verwijderd bericht van je en een bericht met teksten als gestoorde vriendje en verwijten richting ton duk.

Zeg het maar dus, waar wil je precies een inhoudelijke reactie op?
DeFin 03 december 2023 16:45
Ik heb jullie nu al letterlijk honderden keren gerapporteerd, maar de beheerder doet er niks aan en dit eeuwigdurende privé oorlogje is echt van BEIDE KANTEN om kotsmisselijk van te worden.

Ik ben er wel klaar mee, dit is mijn laatste post op dit forum (niet dat dit iemand interesseert).



4 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03/12/2023 16:49 door DeFin.
Frederik D. 03 december 2023 17:18
Interesseert mij wel. smiling smiley Maar als ik je een advies mag geven, sla het onderling gekrakeel over. Als je het idee hebt, dat een bericht gekrakeel bevat, sla dan de aangeplakte reacties daarop over. Wat mij aangaat, beste DeFin, blijf bij ons. smiling smiley
Luijt 05 december 2023 00:47
Mij interesseert het ook. Ik hoop ook dat je nog ff blijft. Het is nog maar tot einde van het jaar toch?
Eindhovuh 06 december 2023 12:25
In 2024 gaan we gewoon vrolijk door.
Hopelijk met DeFin.
Luijt 06 december 2023 13:33
Fijn om te horen dat het prikbord blijft bestaan. Ik hoop ook heel erg dat het op een of andere manier gaat lukken meer mensen naar het prikbord te lokken.
Het clubje is voor mijn gevoel wel erg klein geworden.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06/12/2023 23:47 door Luijt.
Eindhovuh 06 december 2023 18:20
Ja dat gevoel heb ik ook!
Andere Peter 07 december 2023 09:07
Met mijn gevoel erbij hebben we een meerderheid...
Clavan 07 december 2023 09:34
Een zakenkabinetprikbord.
DeFin 19 december 2023 18:39
Volledig tegen beter weten in toch nog maar eens ingelogd. Uiteraard zoals te verwachten kreeg ik weer een misselijkmakend bericht van El Chaba in mijn inbox, zo ging dat ook onder 2 van mijn vorige accounts. Uiteraard is iedereen die iets tegen El Chaba heeft uiteraard Massimo in zijn ogen.
Nou beste Lucas, ik vind jullie BEIDEN vreselijk en daarom ga ik weg. Maar Massimo valt mij in elk geval nooit persoonlijk lastig, in tegenstelling tot jij. Maar geloof wat je wil.

Spaak of wie dit forum ook beheerd nu of in de toekomst, geef mij aub een permaban zodat ik nooit meer per ongeluk toch nog in kan loggen.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19/12/2023 18:39 door DeFin.
Viren que? 19 december 2023 22:12
Waarschijnlijk lees je dit dan niet meer (jammer), maar ik wilde je toch nog even meegeven dat ook ik er spuugzat van ben. Sinds mijn entree alhier word ik door El Chaba voor iemand aangezien die ik niet ben óf ken. Na vele (best vervelende) pb's van zijn kant heb ik melding gemaakt bij de beheerder. Geen resultaat.
Nu haal ik mijn schouders er maar over op en probeer boven die verdachtmakingen te staan.

Hoop dat jij wil overwegen je lidmaatschap (of hoe je dat ook noemt) te behouden en dat de sfeer verbetert. Aan mij zal het niet liggen.
El Chaba2 21 december 2023 13:39
DeFin Schreef:
-------------------------------------------------------
> Volledig tegen beter weten in toch nog maar eens
> ingelogd. Uiteraard zoals te verwachten kreeg ik
> weer een misselijkmakend bericht van El Chaba in
> mijn inbox, zo ging dat ook onder 2 van mijn
> vorige accounts. Uiteraard is iedereen die iets
> tegen El Chaba heeft uiteraard Massimo in zijn
> ogen.
> Nou beste Lucas, ik vind jullie BEIDEN vreselijk
> en daarom ga ik weg. Maar Massimo valt mij in elk
> geval nooit persoonlijk lastig, in tegenstelling
> tot jij. Maar geloof wat je wil.
>
> Spaak of wie dit forum ook beheerd nu of in de
> toekomst, geef mij aub een permaban zodat ik nooit
> meer per ongeluk toch nog in kan loggen.

Ik wist al dat je Massimo was hoor, maar nu verraadt je jezelf ook voor iedereen: hoe weet jij dat ik Lucas heet? Dat kan jij helemaal niet weten. Massimo weet het wel en omdat jij - net als Massimo - allerlei informatie van al die verschillende klonen door elkaar haalt, maak je toch echt pijnlijke fouten. grinning smiley
Viren que? doet in zijn reactie precies hetzelfde, maar daar besteed ik geen aandacht meer aan. Bijna iedereen weet hier al, dat hij ook Massimo is.
Prettige wedstrijd verder met je lachwekkende, dramatische verhaal om mij zwart te maken, hahaha..
Viren que? 21 december 2023 16:19
Gelukkig krijg ik dankzij jouw berichtjes alhier vaak de zin om het prachtalbum van Radiohead (OK Computer) te beluisteren. Vooral het nummer Paranoid Android gaat op repeat dan.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen