Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

De zomer van Mathieu

Gepost door lodjan 
lodjan 06 december 2023 22:08
Of: geen Tour, wel combi mountainbiken en wegrit op de Spelen.
Of: wel (volledige) Tour en alleen de wegrit op de Spelen.

Daarnaast twijfelt hij nog over de Vuelta en Luik.

[www.ad.nl]



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06/12/2023 22:08 door lodjan.
Horsie is back 06 december 2023 22:39
Clavan 07 december 2023 09:30
Voorjaar en Luik, OS weg en XCO en dan Vuelta. …. Maar eerst geld ophalen in de modder ( groot gelijk trouwens)
Meneer 60% 07 december 2023 10:52
Laat die Tour lekker schieten, zou ik zeggen. Die kan ie nog heel vaak rijden. En wat heeft hij er te winnen? In het beste geval wint ie misschien twee etappes. Maakt dat hem heel veel groter als wielrenner? Olympisch goud weegt veel zwaarder, of het nu op de weg of de MTB is. Puur en alleen meedoen om de prijzen op zowel de weg als de MTB zou al geweldig zijn.
El Chaba2 07 december 2023 12:38
Horsie is back 07 december 2023 12:45
El Chaba2 Schreef:
-------------------------------------------------------
> thumbs up

Dat duimpje, is dat voor Meneer 60% of voor Mathieu? Just asking.
GillesEmanuel 07 december 2023 12:56
Precies dit. Vergeet die Tour, beetje knechten voor Jasper? Mathieu heeft volgend jaar belangrijkere dingen op zijn agenda staan.
El Chaba2 07 december 2023 13:06
Sjorsoll 07 december 2023 14:36
Matje heeft een matje.
Eindhovuh 07 december 2023 15:31
Ik zou hem weleens in Luik willen zien.
Maar wordt het voorseizoen dan niet wat lang?

Ik zou de tour skippen, volle bak op Olympisch goud. Jasper kan ook prima met een mindere leadout winnen.
Nelis! 07 december 2023 18:59
Als ik Mathieu zou zijn... zou ik dit jaar inzetten op de grootste prijs die ik als Mathieu zijnde zou willen winnen: Olympisch kampioen. En hij maakt, met zijn kwaliteiten en ervaring enerzijds en het parcours anderzijds, veruit de meeste kans op de weg. Dus dit jaar een route kiezen die daarbij past, met de Tour.

Dan de komende jaren richten op mooie klassiekers, ritzeges in de Tour, de groene trui, het WK, het record WK veldrijden en langzaam aan het MTB uitbouwen. En dan over vier jaar richten op de OS MTB.

Helaas heb ik de sportieve kwaliteiten van Mathieu niet...
Viren que? 07 december 2023 21:36
Wielrennen (wegkoers), tennis, voetbal, golf en nog wat andere sporten op de OS zijn leuk, maar niet meer dan dat. In dat soort sporten is een gouden medaille op de Spelen "gewoon" niet het hoogst haalbare. Was ik wielrenner dan zou ik veel liever wereldkampioen worden dan olympisch kampioen. Ik zou ook liever Touretappes winnen (al is het alleen maar voor de toekomstige financiën) dan goud op de OS. Derhalve zou ik, als ik Mathieu was, lekker voluit de Tour gaan rijden (pakken wat je pakken kan in het grootste wielerevenement ter wereld) en dan maar zien of het lukt op de Spelen. Geen man overboord mocht dat mis gaan wetende dat je eerder al wat ritjes in de Tour hebt gewonnen.
Sjorsoll 07 december 2023 23:42
Oneens over je punt dat wegwielrennen op de OS alleen maar leuk is.
Carapaz was ik half vergeten, maar de ellende die Roglic over zich heen kreeg niet. En Greg Van Avermaet met zijn gouden helm. Die is 12 keer zo groot geworden dan hij was geweest zonder winst in Rio. Wiggins won in Londen en dat was één groot feest daar. Cavendish had van de Britten ook mogen winnen maar over het einde met Vino en Uran hebben we het nog steeds. De comeback van Cancellara in 2008 in Peking weet ik ook nog.

Alles daarvoor weet ik niet meer maar dat is mijn leeftijd én het feit dat een Olympische titel misschien meer waard is geworden dan vroeger in het wegwielrennen?
Eindhovuh 08 december 2023 10:05
De titel is zeker meer waard. Ook omdat tot in de jaren 90 nog amateurs om de titel streden natuurlijk.
Er zullen weinig renners zijn die olympisch goud niet bij hun top 5 mooiste overwinningen zullen zetten.
Meneer 60% 08 december 2023 17:31
Precies wat Sjors zegt. Het is in de loop der jaren veranderd. Pascal Richard was in 1996 de eerste prof die goud won. Dat sprak weinig tot de verbeelding. Volgens mij een matig bezette koers, toen. Vier jaar later won Ullrich na een Mapei/Gewiss/Jumbo-achtig-nummertje van Telekom/T-Mobile. Toen kwamen Bettini (Merckx jr. derde), Sanchez (comeback Cancellara), Vino, Greg en Carapaz. Allemaal heel sterk bezette koersen, zeker niet minder sterk bezet dan een WK. Ik denk dat goud ook ongeveer evenveel waarde heeft als de WK-titel. En in het tijdrijden nog meer dan het WK tijdrijden, denk ik.

Bij tennis zie je trouwens dezelfde ontwikkeling. Daar doet het ook niet zo heel veel meer onder voor een grandslam. Bijna alle toppers doen gewoon mee.

Voetbal is de uitzondering. Bij de mannen dan. Rare leeftijdsgrens ook. (De vrouwen waren in de zevende hemel deze week omdat ze nu kans maken om naar de Spelen te gaan).

Golf is de andere uitzondering. Vrij jong nog als olympische sport, misschien daarom. En verder een sport van over het paard getrilde geldwolven die niets geven om 'eer' en die zonder problemen de grote traditionele toernooien laten schieten om voor vieze oliemiljoenen te gaan spelen.
Horsie is back 08 december 2023 19:05
Even los van de keuze van Mathieu, die het wat mij betreft allemaal zelf mag uitzoeken.

De Olympische Spelen vormen sinds 1896 (de Oudheid laten we voor wat het is) de bakermat van de internationale sport. Amateurs eerst voorop.
Het WK Wielrennen profs dateert van 1927.
Het WK van de moeder aller sporten pas sinds 1983.

Dus een beetje respect voor de Olympische Spelen.
Viren que? 08 december 2023 23:00
Respect voor de OS bezit ik zeker wel, het ging (mij) meer om de relatie tussen die spelen en al het andere groots dat de wielersport ieder seizoen al presenteert. En dat het wielrennen in de gelukkige omstandigheid is niet afhankelijk te zijn van die OS om aanzien te verwerven.

M.a.w. voor 95% van de sporten op de spelen is dat toernooi het hoogst haalbare podium. Er zijn echter sporten die bijvoorbeeld vanwege een traditioneel seizoensprogramma andere hogere podia hebben.

Capice?
Horsie is back 08 december 2023 23:49
Viren que? Schreef:
-------------------------------------------------------
> Respect voor de OS bezit ik zeker wel, het ging
> (mij) meer om de relatie tussen die spelen en al
> het andere groots dat de wielersport ieder seizoen
> al presenteert. En dat het wielrennen in de
> gelukkige omstandigheid is niet afhankelijk te
> zijn van die OS om aanzien te verwerven.

Wielrennen is er op deze aardkloot tot vervelens toe, trek je het breed elke dag van het jaar. Het moest verboden worden, de wielerdrop! smiling smiley
De charme van de OS zit behalve in de wereldwijde exposure ook wel degelijk in de zeldzaamheidswaarde, maar eens in de vier jaar. Nu dan voor de verandering eens per 3 jaar. Het is ook prettig als de sportloopbaan kalendermatig in de pas (..) loopt met de OS. Een rookie moet vaak dan minimaal vier jaar wachten voordat echt succes lonkt.

> M.a.w. voor 95% van de sporten op de spelen is dat toernooi het hoogst haalbare podium. Er zijn echter sporten die bijvoorbeeld vanwege een traditioneel seizoensprogramma andere hogere podia hebben.

Zoals voetbal uiteraard. Maar wat een joie de vivre bij de vrouwen deze week.

> Capice?
Que?
Eindhovuh 08 december 2023 23:55
Pascal Richard klopte Rolf Sørensen en Max Sciandri. In de top 12 verder oa Virenque, Mauri, Baldato, Bartoli, Museeuw, Skibby en Armstrong.
Noem het maar matig bezet. Andere namen die uitreden: Indurain, Vandenbroucke, Zabel, Jalabert, Tchmill, Fondriest, Dekker, Breukink, Vinokoerov, Tonkov, Casagrande, Olano, Hincapie, Cipollini e.v.a.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09/12/2023 00:02 door Eindhovuh.
Luijt 09 december 2023 00:00
Horsie is back 09 december 2023 11:42
Luijt Schreef:
-------------------------------------------------------
> Nee

Geen Ja en geen Nee. Wie hebben we aan de lijn?
Nee, toch niet Luijt.
Ja ren geleden was 'em nog de rizz.
Wanny 09 december 2023 12:24
Het WK en etappes in Tour en Giro heeft Mathieu al.

Luik, Lombardije en de OS weg/MTB zijn nog grote wedstrijden die hij nog niet heeft gewonnen. Voor de rest heeft ie alles wel binnen.
Horsie is back 09 december 2023 19:55
Het wielerhart heeft het zwaar te verduren bij de keuze's van Mathieu van der Poel, maar de renner zelf zegt nooit getwijfeld te hebben aan zijn nieuwe aanpak.

Volkskrant editie vandaag: Kun je aan een MRI-scan van het hart zien of iemand het edele beroep van wielrenner beoefent?
De 43-jarige sportcardioloog, de Noor Harald Jorstad beweert, dat hij het kan.
Duur, kracht en intensiteit zijn de kernbegrippen van de generiek gezien zwaarste sport van de wereld.

NRC editie vandaag met Mathieu van der Poel aan het woord: "Ik heb nooit getwijfeld aan mijn nieuwe aanpak: Twee klassiekers en twee wereldtitels".
Het wielerhart van de edele prikker is nu nog in dubio over hoe Mathieu van der Poel in 2024 het succes van het voorafgaande jaar moet overtreffen.
Sjorsoll 10 december 2023 15:00
Inderdaad. Djokovic ging huilend de baan af in Rio en noemde het één van de grootste teleurstellingen uit zijn carrière. En elke tennisliefhebber weet nog Murray-Federer in Londen nog wel. En mannenvoetbal is gewoon echt heel raar qua leeftijdsindeling op de spelen, dat is iig een reden dat het niet leeft.

Kort: er zijn sporten waar de OS niet het hoofddoel is, maar in wielrennen is het dat voor veel renners wel. WvA gaat voor het eerst de Tour overslaan.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10/12/2023 15:02 door Sjorsoll.
Clavan 10 december 2023 16:41
Wie weet nog Peter Sagan op de Olympische spelen van 2016. Hij koos toen de MTB boven de wegrace. Startte toen op de laatste rij. Binnen 1 ronde reed hij al top 5, Reed daarna 2x lek en stapte gedesillusioneerd af........
Sjorsoll 10 december 2023 17:21
Ik niet, maar ik ben ook geen fan van MTB. Wel een goed verhaal.
Surplace op souplesse 13 december 2023 08:51
De Zomer van Mathieu klinkt als een samenwerking tussen Mart Hoogkamer en Rob de Nijs.
Clavan 13 december 2023 09:22
Of een film van Pim de la Parra
Sjorsoll 17 december 2023 23:20
Yep. En als een vuige herschrijving van Give it up van KC and The Sunshine Band.
Donnie van de Beek heeft ook zo'n 'ode'.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen