Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Sportman van het Jaar

Gepost door Viren que? 
Viren que? 10 december 2023 18:53
NOS Sport

Vandaag, 18:14
Bol nu wel bij genomineerden Sportgala, wordt het drie op rij voor Verstappen?

Wordt het Femke Bol, die de atletiekzeges dit jaar aaneenreeg? Sifan Hassan, die iedereen versteld liet staan en een fenomenale marathon in de benen blijkt te hebben? Of roeister Karolien Florijn, die heerste in de skiff?

Ze dingen alle drie mee naar de titel Sportvrouw van het Jaar, op woensdag 20 december bij het jaarlijkse Sportgala.

Bij de mannen gaat de strijd tussen Max Verstappen, die er met kop en schouders bovenuit stak in de Formule 1, Mathieu van der Poel, die op heroïsche wijze wereldkampioen wielrennen werd, en Harrie Lavreysen, de sprintkoning op de baan.


De winnaar zou, als er alleen hier gestemd mag worden, voor de hand liggen. Maar objectief bekeken, wie zou 'm moeten winnen?



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10/12/2023 18:53 door Viren que?.
lodjan 10 december 2023 19:31
Viren que? 10 december 2023 19:48
Eens dat zij best genomineerd had mogen worden (bij de vrouwen). En zouden we hier het BBC-model (sportspersonality of the year, dus man óf vrouw) hanteren was ze ook een kandidaat geweest.
ton duk 10 december 2023 20:06
Zeldzaam makkelijk dit jaar met MvdP en Bol
Gr
Sjorsoll 10 december 2023 20:07
Voor al deze mensen geldt dat ze niet veel beter kunnen presteren dan wat ze hebben gedaan.
Viren que? 10 december 2023 20:33
Hoop wel dat Bol de overwinningsspeech kort houdt.......
ton duk 10 december 2023 20:44
Sjorsoll 10 december 2023 21:01
Zij praat gewoon normaal als ze niet net een wedstrijd heeft gelopen. Ik keek ooit een interview tijdens de OS in Tokio en er was geen piepstem. Was best gek om mee te maken smiling smiley

Bewijs

Edit: bewijs is wel extreem random. Er zijn alleen weinig interviews te delen op Youtube. Ze houdt zich graag in de luwte denk ik.

Ik ga voor Femke en Mathieu



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10/12/2023 21:06 door Sjorsoll.
lodjan 10 december 2023 22:12
Uitslag Sportman van het Jaar in België:

1. Remco Evenepoel wielrennen 714
2. Luca Brecel snooker 424
3. Bart Swings schaatsen 343
4. Kevin De Bruyne voetbal 336
5. Jasper Philipsen wielrennen 265
6. Bashir Abdi atletiek 172
7. Romelu Lukaku voetbal 165
8. Arnaud De Lie wielrennen 101
9. Matthias Casse judo 98
10. Wout van Aert wielrennen 95
lodjan 10 december 2023 22:14
Lotto Kopecky is sportvrouw van het jaar.
Horsie is back 10 december 2023 23:35
lodjan Schreef:
-------------------------------------------------------
> Lotto Kopecky is sportvrouw van het jaar.

Toto zong Africa en dacht daarbij aan Lotto.
Luijt 11 december 2023 00:13
Over Toto gesproken, heeft iedereen keurig z'n lijstje naar radio 2 gezonden?
Toto komt niet voor in mijn lijstje.
Samen met Supertramp en Genesis een ergerlijk trio.
X Luijt
Luijt 11 december 2023 00:17
Bol en MvdP
Sportploeg van het jaar is lastiger.
Wat coaches betreft lijkt me, gelet op de prestaties, die roeicoach wel een goeie.
En Sluiter, raar dat die niet genomineerd is.
Tenslotte:
Sjoerd Gereats van ktt Noordwest.
Viren que? 11 december 2023 00:52
Gereats kende ik niet, en na opzoeken blijkt hij iets met schaatsen te doen. Prima hoor, maar dat is meer laaglandige folklore dan sport. Uitgesloten van deelname aan deze verkiezing derhalve. Raymond Sluiter was wel een prima optie geweest natuurlijk.
Meneer 60% 11 december 2023 09:58
Voor een groot deel wel de nominaties die je had kunnen verwachten en die ik in eerder topic ook had voorspeld.

Florijn boven Vollering vind ik een tikje verrassend. Als een man maar de helft van de erelijst van Demi bij elkaar had gefietst, was ie absoluut gekozen boven een wereldkampioen roeien. Het vrouwenwielrennen is relatief gezien nog niet zo breed, dat zal zeker meegewogen hebben, maar voor mij zou de balans toch hebben doorgeslagen richting Demi. Of, beter nog, had er gewoon vier genomineerd, zoals ook bij de coaches.

Jumbo-Visma als sportploeg van het jaar blijft gevoelsmatig toch een beetje vreemd. Zal UAE sportploeg van het jaar in de Emiraten worden? Marijn Zeeman als sportcoach zou ik dan wel weer mooi en terecht vinden, hoewel die andere drie ook aanspraak maken.
Luijt 11 december 2023 12:23
Louter omdat het over de sportman/vrouw/coach/ploeg van het jaar gaat maakte ik een uitstapje naar andere sporten, waarvan er 1 door jou weggezet wordt als niet ter zake doend. Dat doet natuurlijk pijn, maar op zichzelf is je opmerking niet geheel onterecht gelet op het feit dat de sport wereldwijd niet meer dan 25.000 wedstrijdrijders heeft, waarvan ongeveer een derde afkomstig uit Nederland.
Verder kan het op dit forum beter over fietsen gaan.
Daartoe behoort ook het veldrijden. Als subonderdeel nog kleiner dan schaatsen, maar van mij olympische status krijgen (op de winterspelen).
Luijt 11 december 2023 12:25
Lastig om in te schatten hoe groot de bijdrage van Merijn Zeeman is aan het succes van Jumbo Visma.
Horsie is back 11 december 2023 12:38
Viren que? Schreef:
-------------------------------------------------------
> Gereats kende ik niet, en na opzoeken blijkt hij
> iets met schaatsen te doen. Prima hoor, maar dat
> is meer laaglandige folklore dan sport.
> Uitgesloten van deelname aan deze verkiezing
> derhalve. Raymond Sluiter was wel een prima optie
> geweest natuurlijk.

Geheel in de traditie van de Roomser dan de Paus sport wielrennen de penitentie voor uw laagdrempelige opmerking over het schaatsen.
Om geheel te onthouden
Horsie is back 11 december 2023 12:41
Hoeveel rijders zou de Formule 1 wereldwijd bevatten? Dit is dan toch wel bij uitstek de one-trick pony sport van dit universum.
Eindhovuh 11 december 2023 16:41
Er zijn naar schatting zo'n 2 á 3000 autoracers die er hun beroep van maken.
Dan zijn er natuurlijk nog vele malen meer die het als hobby doen, in Nederland zijn er 5000 licentierijders bijvoorbeeld.
Beetje flauw om het terug te brengen tot formule 1. Dat is een beetje alsof alleen de mensen die de Olympische finale lopen op atletiek zitten.

Ik heb zelf overigens niet veel met autosport, echter Verstappen is een fenomeen. Maar dit jaar hoop ik op van der Poel, ik denk dat zijn prestatie nog knapper is.
Horsie is back 11 december 2023 19:34
Eindhovuh Schreef:
-------------------------------------------------------
> Er zijn naar schatting zo'n 2 á 3000 autoracers die er hun beroep van maken.
> Dan zijn er natuurlijk nog vele malen meer die het als hobby doen, in Nederland zijn er 5000 licentierijders bijvoorbeeld.
> Beetje flauw om het terug te brengen tot formule

Heb ik iets gemist? U bent al moderator? smiling smiley
Ik reageer op de 25.000 wedstrijdrijders opmerking van Luijt. Niet op de autosport als zodanig. Dat Max Verstappen geniaal is qua hersenconfiguratie en dat geheel in het teken van autoracen en daarom een fenomeen is staat buiten kijf. Max heeft niet al 1.000.000 uren achter het stuur gezeten en de anderen naar een fractie ervan.

> 1. Dat is een beetje alsof alleen de mensen die de Olympische finale lopen op atletiek zitten.
Volgens mij is er normaal maar één olympische finale op atletiek. En geven ze daar dan ook wildcards?
Horsie is back 11 december 2023 19:59
Viren que? 11 december 2023 20:01
De grote van een topsport is natuurlijk veel méér omvattend dan de daadwerkelijke beoefenaars of spelers. Sowieso is het alleen maar kijken naar de cijfers niet zaligmakend. Na voetbal is cricket wereldwijd de populairste sport (qua kijkcijfers). Maar zou je cricket daarmee een mondiale sport kunnen noemen? Nee, het is "toevallig" dé sport van India en Pakistan (samen 1,4 miljard inwoners), maar in Noord- en Zuid-Amerika, grote delen van Afrika en Europa denkt men bij cricket aan óf het aanstekermerk óf dat spelletje waarbij je een bal door een poortje moet slaan.
Horsie is back 11 december 2023 21:03
De crickets of the world talked back and forth in rhyme, nadat ze hier lazen, dat cricket geen mondiale sport als zodanig is. cool smiley
Viren que? 11 december 2023 21:41
En de paarden die aan krekels denken niet te vergeten natuurlijk
Eindhovuh 12 december 2023 11:41
Nee ik ben geen moderator, ik reageer gewoon op uw prik, zoals wel vaker op een forum gebeurt.

Ik snap oprecht de opmerking over de olympische finale atletiek niet?
Spaak 12 december 2023 12:08
Zo is het bij onze zuiderburen dus ook een populariteitswedstrijd.
Fraai jaar voor Remco hoor met o.a. LBL, Clásica San Sebastián, WK ITT maar het kan denk ik niet tippen aan zijn 2022 en de teleurstellingen in Giro en Vuelta staan me meer bij.
Wat Brecel heeft gepresteerd is oneindig veel straffer, maar ja, geen grote/populaire sport.
Horsie is back 12 december 2023 12:28
Eindhovuh Schreef:
-------------------------------------------------------
> Nee ik ben geen moderator, ik reageer gewoon op uw prik, zoals wel vaker op een forum gebeurt

Humor voor de mensen, Eindhovuh.

> Ik snap oprecht de opmerking over de olympische finale atletiek niet?

Topsport heeft nu eenmaal noodgedwongen de pyramidevorm. Je komt niet in de olympische 100m hardloop finale als je niet een beetje heel goed kunt sprinten.
Als beginnend sprinter kom je op de wachtlijst met laten we eens gek doen negen cijfers, bij de edele autosport heb je meer aan een banksaldo van 9 cijfers.

Flexibiliteit is één van de pijlers van sportbeoefening.
Toch zou ik wedstrijden wie zich het snelst in een kartonnen doos kan proppen geen sport willen noemen. Curiosity kills the cat.
Eindhovuh 12 december 2023 13:34
Ja geld speelt ook een rol bij f1, zoals bij veel sporten is paardenkracht duur.
Viren que? 12 december 2023 14:53
Denk dat Horsie niet zozeer op de pk's doelt maar op de financiële "achtergrond" van de autosportbeoefenaar. Younis uit de Schilderswijk ervaart een grotere (geldelijke) afstand tot de autosport dan Pieter-Jan uit Blaricum.
Horsie is back 12 december 2023 14:59
Viren que? Schreef:
-------------------------------------------------------
> Denk dat Horsie niet zozeer op de pk's doelt maar
> op de financiële "achtergrond" van de
> autosportbeoefenaar. Younis uit de Schilderswijk
> ervaart een grotere (geldelijke) afstand tot de
> autosport dan Pieter-Jan uit Blaricum.


Zong ooit With A Little Help From My Friends, wat de nurse behind the shades noopte tot "Foei, Horsie, niet zo vals".
Viren que? 12 december 2023 15:20
Beter anoniem in de woestijn gaan zingen, heeft niemand er last van.
Horsie is back 12 december 2023 15:57
Viren que? Schreef:
-------------------------------------------------------
> Beter anoniem in de woestijn gaan zingen, heeft niemand er last van.

I've been to the desert on a horse with no name
It felt good to be out of the rain

Even off-topic: Mathijs Büchli krijgt in Parijs volgend jaar misschien wel concurrentie van Josh Tarling (Ganna Powerhorse), het boy wonder dit jaar van de tijdrit.
In elk geval op de ploegenachtervolging. Matthijs doet daar uiteraard niet aan mee.
Eindhovuh 12 december 2023 17:02
Ja en dat is bij paardrijden bijvoorbeeld ook zo.
Viren que? 12 december 2023 17:57
Ja, als je een paard aanschaft wel, maar als je zo nu en dan eens paard wilt rijden of les neemt valt het best mee. Je rijdt dan doorgaans op een knol van de manege en je betaalt daarvoor een huurprijs. Toegegeven: waarschijnlijk niet haalbaar voor minima (wellicht wel met wat steun vanuit de gemeente) maar bij lange na niet zo kostbaar als autoracen.
Vlaflip76 12 december 2023 18:15
Twee wielrenners vs Max. Iedereen die wielrennen een groot hart toedraagt moet dus kiezen. Dan wint Max dus (opnieuw).

In dezelfde redenering wint de roeister.

Sportploeg worden de estafette dames, want wie kijkt er nu waterpolo; en Jumbo is geen NL team.

Toch zal dochter Florijn niet winnen, want roeien is te klein. Dan zal Femke winnen want Sifan is geen kaaskop. Toch hoop ik op Sifan



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12/12/2023 18:30 door Vlaflip76.
Eindhovuh 12 december 2023 21:25
Als je wedstrijden op niveau wilt rijden heb je held nodig of een sponsor voor een goed paard. Meer dan racen is het een elitair gezelschap in de top.
Je kan ook autoracen in een oude bak.
Horsie is back 12 december 2023 21:59
Eindhovuh Schreef:
-------------------------------------------------------
> Als je wedstrijden op niveau wilt rijden heb je held nodig of een sponsor voor een goed paard.
> Meer dan racen is het een elitair gezelschap in de top.
> Je kan ook autoracen in een oude bak.

Waar het in de topsport omgaat is het evidente bewijs, dat iemand niet alleen heel veel talent heeft maar ook al heel ver gevorderd is. Dan pas gaan deuren open.
Ene Cian heeft verdulleme nog geen echte wedstrijd op zijn naam gebracht en kijk nu..
Luijt 12 december 2023 22:00
PJ kom ik regelmatig tegen bij Moeke Spijkstra. PJ heeft idd een extreem korte afstand tot de autosport.
Luijt 12 december 2023 22:12
Paardrijden, ook zoiets verschrikkelijks. Vriend van me heeft ooit een hersenschudding aan een paardrijles overgehouden omdat ie bij galop precies verkeerd om op dat zadel heen en weer plofte.
Mijn vriendin een hersenschudding omdat ze tegen een paard aan knalde op de racefiets. Paard stond doodleuk op een fietspad. Afgevoerd naar de intensive care. Alles goed gekomen uiteindelijk. Met het paard helaas ook.
Viren que? 12 december 2023 22:26
Realiseer me steeds meer dat het best gunstig kan zijn als je, zoals ik, geen vrienden hebt, want dat soort enge verhalen hoor ik nou nooit.
Surplace op souplesse 13 december 2023 08:44
Euh, dan zeker niet.
Sjorsoll 13 december 2023 10:55
Haha, ook mijn gedachte.
Horsie is back 13 december 2023 12:15
Luijt Schreef:
-------------------------------------------------------

> Met het paard helaas ook.

Zlatana krijgt nu even de hik.
Eindhovuh 13 december 2023 13:39
Hassan op de marathon fantastisch. Op het WK iets te veel hooi op de vork, met een zilveren plek en die krankzinnige val op de 10K.
Bol heeft in 2023 zo'n beetje alles gewonnen wat er voor haar te winnen was, 400 meter horden, 4x400 meter horden zelfs nog EK indoor op de "gewone" 400 meter.
GillesEmanuel 13 december 2023 14:20
Grappig dat een land als belgie uitkomt bij een WK titel in het tijdrijden als sportman van het jaar. Zegt wel iets over het sport niveau bij onze buren.
Cecchini 13 december 2023 14:50
De 4 x 400 meter was overigens zonder horden. Juist die race maakt haar tot sportvrouw van het jaar. Eerst die spectaculaire val op de 4 x 400 gemengd, en daarna die weergaloze laatste 100 meter.tijdens de 4 x 400 meter voor vrouwen. Die was voor de eeuwigheid.
Horsie is back 15 december 2023 12:22
Nagekomen melding

Groetjes van pagina 181.
Sjorsoll 17 december 2023 00:46
Dat vind ik bij alle coaches, in welke sport dan ook.

In het voetbal heb je het '... effect'. Maar een verbetering kan ook komen doordat de oude coach weg is.
Los van dat soort gevallen weet je meestal niet hoe een ploeg het zonder zo'n coach doet.
Wanny 18 december 2023 16:54
Bij de Belgen had Brecel het altijd moeten winnen.

Een Belg die het WK Snooker wint, sensationeel. Daarvoor alleen maar spelers uit het (voormalig) VK.
Viren que? 18 december 2023 17:18
Er wonnen ook ooit een Canadees en een Australiër. Volgens mij (maar dat zeg ik uit mijn bolle hoofd) landen die nooit onderdeel van het VK waren. Wel van het Gemenebest (Commonwealth).
Sjorsoll 20 december 2023 20:19
Mathieu en Femke
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen