Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Laatste jaar van Gesink

Gepost door Viren que? 
Viren que? 28 december 2023 13:45
Robert Gesink begint in januari aan zijn achttiende seizoen als wielerprof. Eind 2024 zwaait de intussen 37-jarige klimmer af. De Condor van Varsseveld – die tijdens zijn carrière uitgroeide van toptalent tot kopman binnen Visma | Lease a Bike en de laatste jaren cultuurdrager is binnen dezelfde ploeg – rijdt dit jaar de Giro d’Italia en sluit zijn loopbaan af in de Vuelta a España.

De renner van Visma | Lease a Bike is inmiddels vertrokken naar Australië, waar hij komende maand de Tour Down Under afwerkt. Daarna rijdt hij voornamelijk een WorldTour-programma. “Daarin ga ik normaal twee grote rondes rijden”, vertelt Gesink aan WielerFlits. “Na Australië rijd ik een blok met de Vuelta a Murcia, de gravelkoers in Jaén, Tirreno-Adriatico en de Ronde van Catalonië.”


Vervolgens staat er een hoogtestage op de Teide gepland in functie van de Giro. “Vanaf Tenerife doe ik nog de Ronde van Romandië voordat ik naar Italië trek. Daarna staat er een lang tussenstuk op de planning, waarin ik in mijn laatste jaar misschien nog het NK doe (dat plaatsvindt in zijn eigen provincie Gelderland, red.). Daarna ga ik opnieuw op hoogte, om via de Vuelta a Burgos naar de Ronde van Spanje te gaan.”

De Vuelta is ook de laatste koers voor de in Andorra woonachtige Gesink. Aan die koers bewaart hij warme herinneringen. Hij won in 2016 de koninginnenrit met aankomst op de Aubisque en in 2022 droeg hij even de rode leiderstrui. De laatste jaren maakte hij ook steeds deel uit van de winnende Vuelta-selecties van Jumbo-Visma. Het is de bedoeling dat hij in 2024 met goede vriend Sepp Kuss opnieuw een gooi doet naar de eindzege. In de Giro gaat Visma | Lease a Bike met een jonge ploeg van start, die veel van Gesinks ervaring kan opsteken.

Bron
Slimmerd 28 december 2023 14:14
Best mooi programma wel
Viren que? 28 december 2023 14:30
Bladerend door het palmares van Gesink lees je toch wel wat opmerkelijke dingetjes. Bijvoorbeeld hoe hij in 2007 de eindzege in de Ronde van Polen in de slotrit verloor aan Johan van Summeren ("hoe dan?", zou je je zonder feitenkennis vertwijfeld afvragen)
Sjorsoll 28 december 2023 17:22
Moest bij de laatste alinea ook nog denken aan een Vuelta waarin hij echt een gooi naar de winst deed, tot hij viel uiteraard. Hij battelde toen met Valverde. Het is nooit de wereldtopper geworden die ik dacht, mede (of vooral?) dankzij alle pech die je je maar voor kunt stellen. Nog wel mooie wedstrijden gewonnen. En hij is als knecht van grote waarde voor Jumbo geweest.
Luijt 28 december 2023 23:14
Mooi programma om mee af te sluiten.
Hoewel ik die keuze voor het rittenkapen niet zo kon waarderen, heeft t afscheid van het kopmanschap m als mens wel goed gedaan vlgs mij.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28/12/2023 23:17 door Luijt.
Viren que? 28 december 2023 23:47
Wanneer je hem nu "slechts" als rittenkaper typeert doe je hem echt te kort. Maar wellicht begrijp ik je verkeerd.
Luijt 29 december 2023 08:15
Inmiddels ook weg- sleurkapitein
Eindhovuh 29 december 2023 10:15
Waar plaatsen we de carrière van Gesink uiteindelijk?
Afdronk toch teleurstellend gezien alle potentie van zijn eerste jaren? Te heftig blessureleed.
Horsie is back 29 december 2023 13:12
Eindhovuh Schreef:
-------------------------------------------------------
> Waar plaatsen we de carrière van Gesink uiteindelijk? Afdronk toch teleurstellend gezien alle potentie van zijn eerste jaren? Te heftig blessureleed.

Teleurstellend is hier niet het juiste woord, dunkt me. Tenslotte heeft hij een lang en een bewonderenswaardig wielerleven achter de rug met het zwaartepunt qua succes vooral in het eerste kwart. Daarna kreeg hij niet meer de gewenste doorstart: overlijden vader, beenbreuk en hartritmestoornissen. Hij gaf echter niet op, werd tenslotte een "rittenkaper", maar vooral toch iemand, die zoveel mogelijk in de dienst van anderen kon rijden.
Eindhovuh 29 december 2023 17:14
Ja zo kan je iedere carrière uitleggen. Ik noem bewust de potentie van de eerste jaren. Dat is er qua resultaten maar heel beperkt uitgekomen.
Viren que? 29 december 2023 22:40
De term "teleurstellend" zou ik beslist niet gebruiken. Daarvoor heeft Gesink én teveel gepresteerd én teveel tegenslag (buiten zijn schuld om) gehad. Als je hem zou vergelijken met, min of meer, generatiegenoot Thomas Dekker dan is de laatste teleurstellend en Gesink had beter gekund maar heeft toch prachtige carrière gehad
Sjorsoll 29 december 2023 23:18
Eindhovuh gebruikt bewust het woordje afdronk. Mooie woordkeuze. Het begon top, maar je had er toch meer van gehoopt. Dat staat helemaal los van of het komt door pech of door iets anders.

Volgens mij hier ooit opgevangen dat Eindhovuh voor NAC is, dus een bier-metafoor zal niet toevallig zijn.
Horsie is back 29 december 2023 23:44
Viren que? 30 december 2023 00:01
Tsja, ik ben dan weer supporter van een club waar je een kater van krijgt. Om maar even in het alcoholische te blijven.
nachtwacht 30 december 2023 03:43
Je mag het hier waarschijnlijk niet zeggen, maar die eerste jaren waren wel gedurende de hoogtijdagen van het Rabo-doping tijdperk.
Eqquipo 30 december 2023 11:22
nachtwacht Schreef:
-------------------------------------------------------
> Je mag het hier waarschijnlijk niet zeggen, maar
> die eerste jaren waren wel gedurende de
> hoogtijdagen van het Rabo-doping tijdperk.

Zeker een constatering die ook bij mij meer dan eens door het hoofd is gegaan. We zullen wellicht nooit zeker weten hoe Gesink zich in die periode 'wedstrijd-gereed' maakte. Of misschien ligt de sleutel over kennis hierover wel bij Thomas en Thijs, en of die nog een boek met oude koeien willen optekenen na afloop van de carriere van Robert.

Mij maakt het niet veel uit, sowieso sympathieke hardwerkende renner, waarbij zoals door anderen ook opgetekend; ik op aanzienelijk meer gehoopt had dan eruit is gekomen. Om eender welke reden.
Horsie is back 30 december 2023 12:44
nachtwacht Schreef:
-------------------------------------------------------
> Je mag het hier waarschijnlijk niet zeggen, maar die eerste jaren waren wel gedurende de hoogtijdagen van het Rabo-doping tijdperk.

Je mag het natuurlijk wel zeggen. Dit is wel vaker geopperd en gedacht. Ras mus werd op 25 juli 2007 in een kooi gezet. Robert Gesink behaalde 3 maanden eerder een opvallende negende plaats op de Muur van Hoei en had in 2008 zijn grote doorstart. Thomas Dekker zou nog later worden ontmaskerd (EPO 2007).

De Rabo-doping hoogtijdagen waren in 2008 al nagenoeg voorbij.

De dopinggebruiker zal ongetwijfeld beter presteren, maar dat betekent niet dat alle betere prestaties automatisch ook dopinggerelateerd moeten zijn.
Eindhovuh 30 december 2023 14:33
Als NAC supporter heb ik zowel van teleurstellingen en katers verstand ja.
Ik zeg overigens niet dat het de schuld van Gesink is, ik had er meer van verwacht na zeg maar jaar 3/4 van zijn carrière, de meesten wel denk ik,
Andere Peter 31 december 2023 01:57
Wat zegt die mafkees nu weer?

Kan hij zich niet bezig gaan houden met meer voor de hand liggende complotten. Zoals de moord op Kennedy door aliens. Of dat de Bijlmerramp een inside job was?
Horsie is back 31 december 2023 12:31
Andere Peter Schreef:
-------------------------------------------------------
> Wat zegt die mafkees nu weer?
>
Zet er voortaan een disclaimer bij. smiling smiley

> Kan hij zich niet bezig gaan houden met meer voor de hand liggende complotten. Zoals de moord op Kennedy door aliens. Of dat de Bijlmerramp een
> inside job was?

In het kader van teleurstellend vond ik dit wel een fraai voorbeeld. Dat was alles.
Frederik D. 31 december 2023 12:32
Ik kom niet op X en ik wil er niet op. Geen flauw idee wie wat zegt. Misschien zou men het bericht hier als citaat met bronvermelding (van wie afkomstig?) kunnen vermelden. Maar gezien de reactie van AP gaat het om nonsense van een kletsikale wappie. En in de regel geloof ik AP.
Horsie is back 31 december 2023 13:11
Frederik D. Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik kom niet op X en ik wil er niet op. Geen flauw idee wie wat zegt. Misschien zou men het bericht hier als citaat met bronvermelding (van wie afkomstig?) kunnen vermelden. Maar gezien de reactie van AP gaat het om nonsense van een kletsikale wappie. En in de regel geloof ik AP.

Ho nou, Frederik D.
Als je geen flauw idee hebt, dan kan hier ook AP een kletsikale wappie zijn, of niet soms. Maar niet getreurd, AP staat bij mij echt wel hoog in het linkerrijtje.

Zal het uitleggen!

Oom Antoine ook wel Festinaboy genaamd, de voormalige trainer van Festina, U weet wel van de klokjes die altijd voorliepen, afgekort dus Antoine Vayer, publiceerde een lijstje van 28 wedstrijden (lijstje opgesteld door iemand anders overigens), die door één van de zes musketiers gewonnen werd. Conclusie van Oom: 99% van het wielerpeloton rijdt in deze context dus voor spel en bonen mee. Dus teleurstellend al is deze conclusie dan weer van nuance gespeend.

In willekeurige volgorde: Pogi, Vingi, Remco, Rogla, Wout en Mathieu.
Frederik D. 31 december 2023 13:20
Ik heb wel een idee wie AP ongeveer is en dat op grond van zijn voorafgaande berichten. Bovendien heeft AP een afkeer van wappies. Maar dit alles terzijde. smiling smiley
Horsie is back 31 december 2023 14:17
Frederik D. Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik heb wel een idee wie AP ongeveer is en dat op
> grond van zijn voorafgaande berichten. Bovendien
> heeft AP een afkeer van wappies. Maar dit alles
> terzijde. smiling smiley

Uit de pennevruchten kun je vaak wel enigszins afleiden hoe iemand is met alle, alle beperkingen, want misleiding al dan niet door de schrijver zelf, hoeft nooit ver weg te zijn. AP is gewoon allergisch voor Oom Vayer. Misschien wordt 'em er wel voor behandeld, zou wijlen Wim de Bie zeggen.

Uw aversie jegens X begrijp ik niet helemaal. Tekent U niet graag bij het kruisje. hot smiley

Overigens, de grootste wappie van het westelijk halfrond is vandaag jarig. Nee, noem geen naam, maar Horsie zit in het Sterrenbeeld van de heel recent geredde Stier omringd door het hoge water.
Frederik D. 31 december 2023 16:50
De Leider van het Heldhaftige Volk der Noord-Koreanen?

Sorry, lieve prikkers, voor ons geleuter.
Horsie is back 31 december 2023 17:10
Frederik D. Schreef:
-------------------------------------------------------
> De Leider van het Heldhaftige Volk der Noord-Koreanen?
>
> Sorry, lieve prikkers, voor ons geleuter.

Speak for yourself. En niet getreurd, U staat ook in het linkerrijtje.
Nee, het is iemand, die nog minder kritisch commentaar kan verdragen dan de door jouw genoemde Kim Oen.
Luijt 01 januari 2024 21:54
Niet erg hoor, wel goed dat je sorry zegt...
Koppizoektwachtwoord 02 januari 2024 21:02
Noord-Korea ligt overigens op het oostelijk halfrond. Trump is pas 14 juni jarig.
Koppizoektwachtwoord 02 januari 2024 21:49
Als ooit 250ste Hyvesvriend mag ik ook een duit in het zakje deponeren.
Mijn buurjongen van toen reed destijds met Gesink en een paar andere talentjes in het Achterhoek2000 team. 'Dat wordt een grote', zo zoemde het over Gesink toen hij rond de 15, 16 jaar was. Tegen de Spilaks en Kreuzigers was op die leeftijd echter geen kruid gewassen (het waren overigens geen kruiden die ze in oost-Europa aten, zo werd gefluisterd).
Misschien waren de verwachtingen te hoog, na jaren van betrekkelijke droogte. Misschien was de druk daarom te groot. En er waren die uiteraard die tegenslagen. Hierboven niet vernoemd maar wat er ook inhakte was de moeizame bevalling van zijn vrouw in 2014, die bijna met haar nog ongeboren kindje het leven liet. Gesink stond 7de in de Vuelta en ging uiteraard naar huis. Zie ook het zeer lezenswaardige interview in Helden, hier te lezen: [wielerprikbord.nl]
Ik denk dat daarna zijn gezin nog meer op 1 kwam te staan dan voorheen (en relativeren is voor het bouwen aan een imposante erelijst meestal niet goed).
De carrièremove naar rittenkaper was geen succes. Als luxe sleurder vond hij zichzelf opnieuw uit. Inmiddels zijn er weinig renners met een grotere gunfactor dan deze sympathieke en humoristische wereldburger. Hup Robert, maak er nog een mooi jaar van mien jong!
Horsie is back 02 januari 2024 22:08
Koppizoektwachtwoord Schreef:
-------------------------------------------------------
> Noord-Korea ligt overigens op het oostelijk halfrond. Trump is pas 14 juni jarig.

Als dit uw reactie is op Overigens, de grootste wappie van het westelijk halfrond is vandaag jarig, dan zit U er flink naast.
Luijt 02 januari 2024 22:47
Mooie bijdrage. Dank voor deze duit.
El Chaba2 02 januari 2024 23:07
Horsie is back 02 januari 2024 23:37
Succes in sport en succes in het wielrennen is nog steeds verre van vanzelfsprekend zelfs al bereik je op jeugdige leeftijd al een bijzonder acceptabel niveau.
Dus zullen verwachtingen vaker dan niet worden ingelost.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen